eitaa logo
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
1.2هزار دنبال‌کننده
198 عکس
95 ویدیو
11 فایل
این کانال فضایی است برای به اشتراک گذاشتن تأملات پراکنده بنده در ارتباط با دین فرهنگ جامعه ذیل گفتمان انقلاب عظیم اسلامی. ارتباط با بنده جهت نقد و بررسی مطالب @a_asadpour
مشاهده در ایتا
دانلود
نوبت چهارم #شوکران #گفت_و_گوی #استاد_علیدوست و #پیام_فضلی_نژاد را از دست ندهید. https://eitaa.com/amin_asadpour
پیش از این در یادداشت هایم این مضمون را آورده بودم که آحاد جامعه به ویژه این حق را دارند که در رابطه با دین و آن () سؤال و انتقاد داشته باشند. حوزه و روحانیون به دور از هیاهو و توجیه موظف به پاسخگویی هستند. امید است نوبت چهارم زمینه این امر را ایجاد کند. پ.ن: به کارگیری تعبیر (اگر عنوان یک جریان فکری باشد) برای صحیح نیست. محتوای کتب ایشان بیشتر به جریان سنتی فقه نزدیک است. https://eitaa.com/amin_asadpour
نشست علمی_فرهنگی #زیست_توحیدی_در_پرتو_دعای_عرفه_سیدالشهدا (علیه الصلاه و السلام) #استاد_امین_اسدپور ساعت 18 از طریق لینک live.mou.ir/webinarfarsi شرکت(مجازی) برای عموم آزاد است... #اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha
سالروز شهادت امام محمد باقر (علیه الصلوة و السلام) تسلیت باد. https://eitaa.com/amin_asadpour
به مناسبت (علیه الصلوة و السلام) روایتی را تقدیم می نمایم: کتب إبو جعفر (علیه الصلوة و السلام) فی رسالة إلی بعض خلفاء بني امیة: ... و من ذلک ما ضیع الجهاد الذی فضله الله تعالی علی الاعمال ... أول ذلک الدعاء إلی طاعة الله تعالی من طاعة العباد و إلی عبادة الله من عبادة العباد و إلی ولایة الله من ولایة العباد ... و لیس الدعاء من طاعة عبد إلی طاعة عبد مثله... (الکافی ج ۵، ص ۳، باب فضل الجهاد حدیث ۴) امام باقر (علیه الصلوة و السلام) در نامه ای به خلیفه که در آن اشتباهات و خطایای خلیفه را می شمارند، آورده اند: از جمله آن اشتباهات، ضایع گذاردن جهاد است. جهادی که خداوند متعال آن را بر اعمال برتری داده است. ... اولین شرط آن خواندن مردمان از طاعت بندگان به طاعت خدا است و از پرستش بتان به پرستش خدا، و از سر پرستی بندگان به سرپرستی خدا. ... نه خواندن از طاعت بنده ای به طاعت بنده ای همانند خود او. (ع)
فارغ از حواشی و نحوه برگزاری آن، سخنرانی انتقادی را که مشتمل بر مطالبات جدی و به حق است، مطابق با جریان غالب و حاکم بر حوزه های علمیه می دانم. اگر حوزه به ندای دهه های گذشته همچون ، ، _بهشتی ، ، و ... گوش فرا میداد امروز وضعیت بهتری داشتیم. نگذارید دهه های آینده مارا نیز این چنین قضاوت کنند. نسبت به وضعیت اجتهاد در حوزه های علمیه بسیار تند تر است.(البته اگر ایشان را آشنا با مسائل حوزه علمیه بدانند) به این عبارت ایشان توجه کنید: «اساسا رمز اجتهاد در تطبیق دستورات کلی با مسائل و حوادث متغیر است. مجتهد واقعی آن است که این رمز را به دست آورده باشد. توجه داشته باشد که موضوعات چگونه تغییر می کند و بالتبع حکم آنها عوض می شود و الا تنها در مسائل کهنه و فکر شده فکر کردن و حد اکثر یک علی الاقوی را تبدیل به علی الاحوط کردن هنری نیست و این همه جار و جنجال لازم ندارد.» (گفتار اصل اجتهاد در اسلام، مجموعه آثار ج ۲۰ ص ۱۸۰)
«توحید کانونی ترین مفهوم دعای عرفه سیدالشهداء، بلکه است. توحید زیربنایی ترین مبنای اعتقادی و ایمانی است. توحید، تنها صراط مستقیم سلوک انسان است. توحید تنها راهبر و هدایتگر انسان است. توحید بلندترین خواست و مسئلت انسان سالک است. توحید نهایت کمال و غایت حرکت انسان است... . به فرازهایی از دعای عرفه سید الشهداء توجه فرمائید: الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الأطوار أن مرادک منی أن تتعرف إلی فی کل شیء حتی لاأجهلک فی شیء خداوندا از طریق پدیده های گوناگون و حالات مختلفی که بر روزگار می گذرد، دانستم که می خواهی در همه چیز خود را به من بشناسانی به طوری که در هیچ چیز به تو جاهل نباشم. الهی حققنی بحقائق و اسلک بی مسلک . خداوندا آن حقایقی که اهل قرب به آن رسیده اند، مراهم به آنها برسان و به آن راهی ببر که اهل جذبه رفته اند. أنت الذی أشرقت الانوار فی قلوب أولیائک حتی عرفوک و وحدوک. تو در دل اولیا و دوستانت نور تاباندی تا تو را شناختند و به یگانگی ات رسیدند. أنت الذی أزلت الأغیار عن قلوب أحبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا إلی غیرک. إلهی أغننی بتدبیرک عن تدبیری و باختیارک عن إختیاری. تو هستی که بیگانگان را از دل دوستدارانت بیرون کردی تا جز تورا دوست نداشته باشند و به غیر تو پناه نبرند.خدایا مرا از تدبیر و اختیار خودم با تدبیر و اختیار خودت بی نیاز گردان. ماذا وجد من فقدک و ما الذی فقد من وجدک آنکه تورا از دست داد چه یافت؟ و آنکه تو را یافت چه ندارد؟...» (بخشی از گفتار زیست توحیدی در پرتو دعای عرفه سیدالشهداء ۹۷/۵/۲۹)
میلاد با سعادت امام هادی (علیه الصلوة و السلام) را تبریک و شادباش عرض می کنم. https://eitaa.com/amin_asadpour
به مناسبت (علیه_السلام) روایتی از ایشان تقدیم می کنم: روی عن علی بن محمد (علیه السلام) أنه قال: لولا من یبقی بعد غیبة قائمکم (عجل الله تعالی فرجه) من العلماء الداعین إلیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین لضعفاء عباد الله من شباک إبلیس و مردته و من فخاخ النواصب، لما بقی أحد الا ارتد عن دین الله. و لکنهم الذین یمسکون أزمة قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک السفینة سکانها. اولئک هم الافضلون هند الله عز و جل. از امام هادی چنین روایت شده است که فرمود: اگر پس از غیبت امام قائم (عج) علمائی نبودند که به سوی او فرابخوانند و به سوی او هدایت کنند و از دین او به وسیله حجت های خدا دفاع کنند، و بندگان مستضعف خدا را از دام ابلیس و اعوانش برهانند و از بند دشمنان ناصبی اهل بیت رهایی بخشند، همه مردم از دین خدا دست کشیده و مرتد می شدند. لکن علما کسانی هستند که زمام قلب های شیعیان ضعیف ما را در دست داشته و همچون ناخدای کشتی که سکان آن را در دست دارد. این گروه همان شخصیت های برتر در نزد خداوند عزیز و جلیل هستند. (الاحتجاج، ج ۲، ص ۴۵۵)
این را می بر که نیکو میبری وین جان خون آشام را می کش که زیبا می کشی تو جان جان ماستی مغز همه جان هاستی از عین جان برخاستی ما را سوی ما می کشی ماییم چون لا سرنگون و ز لا تومان آری برون تا صدر الا کش کشان لا را به الا می کشی... (کلیات شمس؛ ترجیع بند بیست و هشتم بند دوم) https://eitaa.com/amin_asadpour