eitaa logo
بانک تولیدات رسانه ای امین قم
725 دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
98 فایل
مطالب موجود در این کانال توسط مبلغان و مبلغات مدارس امین قم جمع آوری و تهیه گردیده است. 🎥📽🎞🎬🎤🎙⌨️💻 ارسال نظرات ، انتقادات و پیشنهادات:
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃، عمود خیمه انقلاب اسلامی است، و مساله فرد نیست، بلکه و ملیت ملت مسلمان است، و در همه جا به ویژه در بحران ها ، استواری و آرامش می باشد، استکبار جهانی و دشمنان اسلام و بدخواهان، دریافته اند که مساله در نظام اسلامی ایران، بسیار مهم است، و از حرمت و قداست فوق العاده ای برخوردار است. لذا همیشه درصدد ضربه زدن و پراکنی هستند. ✍
🍃 یکی از ها این است که نوعی وکالت از جانب مردم است; مانند نماینده مجلس، که جنبه نیابت دارد، با توجه به این که موظف است تا آن چه را موکلانش (مردم) خواستند انجام دهد، ♻️ بنابراین اصل و اساس ، مردم هستند، هر گاه مردم وکالت خود را عزل نمودند، دیگر وکیل حق ندارد از سوی آن ها حکومت کند (۱)  و فرضا اگر اکثریت جامعه، شخصی را نمودند، آن ها در حقیقت در امور اجتماعی و سیاسی او را خود نموده اند تا به از آن ها به تدبیر امور اجتماعی و . . . بپردازد، ولی اکثر جامعه چه حقی دارد تا درباره اقلیت دخالت کند؟ ✅پاسخ: حکومت اسلامی براساس « » است ; یعنی از آن و است، آن را به (ص) و (ع) داد، و آنان نیز در خود، آن را به واگذار کردند، و به عبارت دیگر را برای اداره نصب نمودند، و مردم را به از او فرا خواندند و فرمودند: فَأمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ، صائِناً لِنَفْسِهِ، حافِظاً لِدیٖنِهِ، مُخٰالِفاً عَلیٰ هَواهُ، مُطیٖعاً لأمْرِ مَوْلاهُ فَلِلْعَوٰامِ اَنْ یُقَلِّدُوْهُ...». (۲)  هر کس از که بر هوس های نفسانی خود مسلط باشد، دین بوده و بر روی هوس ها پا نهد، و فرمان مولایش خدا باشد، بر مردم واجب است که از او پیروی کنند .» و یا این که امام صادق (ع) در مورد فرمود: «إِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً» (۳)  همانا من او را حاکم و رهبر شما قرار دادم .» 🔰بنابراین، اصل ، انتصابی است، آن چه را که مردم حق دارند این است که آن ها توسط مورد اطمینان در میان ، آن را که از جهات گوناگون شایسته است، بشناسند، و مصداق بارز را پیدا کنند و برگزینند و از او اطاعت نمایند، این گزینش، وکالت نیست، بلکه پیدا کردن مصداق و شناسایی آن فرد شایسته ای است که مطابق معیارها و ضوابط از سوی خداوند و پیامبر (ص) و امامان (ع) نصب شده است . توضیح بیش تر : به جای پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) نشسته، همان پیامبری که خداوند در شانش می فرماید: "النَّبِیُّ أَوْلى‌ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِم" (۴)  پیامبر (ص) نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است .» 🔰این گونه هرگز از سنخ بر محجور(دورافتاده)، و غیب و صغار(کوچک) نیست، و نیز هرگز از سنخ وکالت و نظارت نمی باشد، بلکه بسیار بالاتر و والاتر است، 💠 به معنی از امام معصوم (ع) است، نه نیابت از مردم . و در اسلام به معنی سلطه مشروع سیاسی و اجتماعی است، در حالی که ، دارای چنین سلطه ای نیست، و سلطه (آن کس که او را وکیل قرار داده) بیش تر است . 🌀و نیز باید توجه داشت که عقد جایز و قابل فسخ است، اگر رهبر وکیل مردم باشد، آنها می توانند او را عزل و نصب نمایند، در صورتی که عزل و نصب حاکم شرعی، به دست خدا است . ...👇👇👇 📚منابع ۱- حکمت و حکومت/ص۱۷۷ ۲-وسائل الشیعه/ج۱۸/ص۹۵ ۳-همان/ص۹۹ ۴-احزاب/۶ ✍
👆👆👆 ⏪ آن که در ، در تمام سلسله مراتب حکومت، و اجازه است، او است که انشای حکومت نموده است، و مردم نیز باید در شناسایی مصداق بارز در میان ، و گزینش او دخالت کنند . ✏️ یکی از دانشمندان محقق در این راستا چنین می نویسد: 🍃«البته این بدین معنی نیست که در حکومت اسلامی، مردم سهمی ندارند، بلکه سهم عمده دارند، و همین که تشخیص واجدین اوصاف و انتخاب اصلح به آنان واگذار شده، به معنای بها دادن به مردم و ارج نهادن به آرای عمومی است، به آن ها حق انتخاب داده شده تا در پرتو رهنمود شرع، ترین را برای حکومت، و سپردن مسؤولیت برگزینند . . . 🌟 در مکتب توحیدی اسلام، حکومت با صرف گزینش مردم انجام نمی گیرد، بلکه با اذن خدا و در سایه رهنمود شرع، با دست مردم شکل می گیرد .» 📚(ولایت فقیه/ص۵۹) 💠 بنابراین، نام و صحیح و حکومت اسلامی، « » است، نه «حکومت مردمی منهای حکومت دینی »، زیرا در این حکومت، معیارها و ضوابط گزینش را، و تعیین می کنند، نه مردم، البته مردم مسلمانی که پیرو دین اسلام هستند طبق ضوابط اسلام، به گزینش رهبر می پردازند، از این رو می گوییم: در کشور ما هم شرع و هم دموکراسی به نقطه مشترکی رسیده اند . ✍
💥❓وقتی ولی فقیه دارای عصمت نیست چگونه می شود به ایشان اعتماد کرد؟ 🍃از مهم ترين ، روايتي است كه عمربن حنظله از امام صادق عليه السلام نقل کرده است. 🌼حضرت فرمودند: 💫يَنْظُرانِ إِلي مَنْ كانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوي حَديثَنا وَ نَظَرَ في حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ أَحْكامَنا فَلْيَرضُوا بِهِ حَكَما فَإِنّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حاكِما فاذا حَكَمَ بِحُكْمِنا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّما اسْتَخَفَّ بِحُكْمِ اللّهِ وَ عَلَيْنا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَيْنا الرّادُّ عَلَي اللّهِ وَ هُوَ عَلي حَدِّ الشِّركِ باللّهِ.💫 بنگرند به كسي كه از شما باشد؛ از آنان كه ما را روايت مي كنند و در و ما مي نگرند و ما را مي شناسند. پس بايد به او به عنوان رضايت دهند، همانا من او را بر شما حاكم قرار دادم، پس اگر او به ما كرد و آن حكم را يكي از شما از او نپذيرفت، را كوچك شمرده و ما را رد كرده است و ردكننده ما را رد كرده است و او در حدّ شرك به خداست.(کافی/ج۱/ص۵۴/ح۱۰) ✅اين روايت، در به به عليه السلام ظهور تام دارد. به ويژه عبارت «فليرضوا به حكما فاني قد جعلته عليكم حاكما؛ پس بايد به او به عنوان رضايت دهند؛ زيرا من او را بر شما حاكم قرار دادم» در نصب فقها به ولايت تصريح دارد. و به ویژگی عصمت در آن اشاره ای نشده است. ✍
💥 ⚡️ 🍃" یک جامعه باید علاوه بر ، باشد، تخصص در و دینی کافی نیست، بلکه در امور و و نیز باید از تخصص بالایی برخوردار باشد، در صورتی که در افراد فقیه، چنین تخصصی وجود ندارد . ❓آیا می توان مدیریت علمی را جای گزین مدیریت فقهی کرد؟" ✅در پاسخ این یا سؤال، به چند مطلب اشاره می کنیم، که با توجه به آن، پاسخ خود را می یابیم: 1⃣👈 در کجای دنیا افرادی که از طرف مردم رهبر یا رییس جمهور، را برمی گزینند . در همه علومی که مربوط به کشورداری است، دارند؟🧐 2⃣👈 آنچه برای لازم است این است که در مساله و جامعه، داشته باشد، و در اجرای امور با نظارتی دقیق، با از گوناگون، به شناخت لازم برسد، زیرا آن چه بر عهده است، اجرای احکام کلی الهی و حکم در امور جزیی با مشورت اهل خبره در موضوعات و متعلقات آن ها است، او مدیریت جامعه را برعهده می گیرد، و شناخت امور جزیی در مسائل اجرایی از رهگذر متخصصان و کارشناسان برای او حاصل می شود . و چنین کاری با توجه به وجود «» در کنار ، و را تکمیل خواهد کرد . ⚖ در قانون اساسی در اصل ۱۰۹ شرایط و در دو بند مشخص شده است: 🌷 «1 - و لازم برای و . 🌷 2 - و و و و کافی برای .» 💎 روشن است که مفهوم این دو بند، با آن چه گفتیم قابل اجرا است . 3⃣👈✔️ اگر منظور از در امور، است، که چنین در کنار، برای ، حاصل است، ✔️ و اگر منظور، های صوری و و ترفند و است، چنان که در دنیای امروز در میان رهبران رایج می باشد، چنین کاری از نظر اسلام مردود است، زیرا نباید ، ، مصالح امت را فدای سیاست بازی های 👹شیطانی کرد، و یا تعهد را فدای چنین تخصصی نمود 🔰 چنان که امیرمؤمنان علی علیه السلام در برابر نیرنگ ها و سیاست بازی های معاویه فرمود: 💫«وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ، وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ وَ لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعْرَفُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِيدَةِ وَ لَا أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَة.💫   سوگند به خدا معاویه از من سیاست مدارتر نیست، ولی او نیرنگ می زند و به انواع گناهان مرتکب می شود، اگر نیرنگ، ناپسند و زشت نبود، من از سیاست مدارترین مردم بودم .»(نهج البلاغه/خطبه۲۰۰) ⏪نتیجه این که ، دارای کامل ترین ها است، زیرا جامع بین مدیریت با (تخصصی در سایه مشورت با متخصصان) است، ولی مدیریت علمی منهای مدیریت فقهی الهی، ناقص ترین مدیریت ها است، زیرا علم بدون دین، و تخصص بدون تعهد مانند حکومت های استکباری ولائیک، خطرناک ترین مدیریت ها در بروز جنایات گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود . ♻️ اینکه: مکتبی غنی، کامل در همه عرصه های زندگی است و به همه ابعاد حیات از: اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، حقوق بشر، عدالت و انصاف توجه نموده، و طبعا اسلام نیز در این راستا قدم برمی دارد، و به همه نیازها توجه دارد . برای اثبات این مطلب کافی است که عهدنامه مالک اشتر را که در نهج البلاغه (نامه ۵۳) آمده، و در آن به طور خلاصه اصول کشورداری از زبان حضرت علی علیه السلام بیان شده، مورد مطالعه قرار دهیم، که به راستی کانونی از همه ارکان مدیریت و رهبری است. در فرازی از آن می خوانیم: 💫«وَلْيَكُنْ اَحَبُّ الاُْمُورِ اِلَيْكَ اَوْسَطَها فِى الْحَقِّ . . . ،💫 باید محبوب ترین کارها نزد تو اموری باشد که به حق و عدالت، موافق تر، و با رضایت توده مردم هماهنگ تر است، چرا که خشم توده مردم، خشنودی خواص را بی اثر می سازد، اما ناخشنودی خواص با رضایت عموم، جبران پذیر است .» ✍
💥 ✳️ با ناسازگار است. ❓ چگونه بین و آزادی جمع می شود؟ که براساس ، زمام امور را به دست گرفته مانع بزرگی بر سر راه آزادی است، هر جا که مردم خواستند به دلخواه خود راهی را برگزینند و در آن راه حرکت نمایند، نهیب و طرفداران او، او را بایکوت کرده و با وااسلاما، سد راه آزادی خواهند شد، یا آزادی یا ، بین این دو، سازگاری نیست . ✅پاسخ آنان که چنین می اندیشند در واقع هنوز تعریف صحیح آزادی در اسلام را نمی دانند، آن ها آزادی در فرهنگ غرب را که به معنی و و ولنگاری است و موجب پوچی و بی محتوایی انسان می شود، معیار قرار داده، سپس می گویند: آزادی با ولایت فقیه سازگار نیست، ♻️ اگر به معنی صحیح باشد، به معنی و پاسخ، بحث آزاد، انتقاد صحیح، برداشتن موانع بر سر راه تکامل درست انسانی است که نه تنها با سازگار است، بلکه هرگز نمی توان آن را از جدا نمود. ⏪ نتیجه این که دارای حد و مرز است وگرنه باعث هرج و مرج خواهد شد، و برخاسته از اسلام ناب است، اسلام ناب مروج صحیح است، چنان که مقام معظم رهبری حضرت آیة الله العظمی خامنه ای مدظله در فرازی از نطق تاریخی ۲۱ تیر ۷۸ فرموند: «ما اصرار نداریم که همه یک طور فکر کنند، اما برای کار سیاسی و درگیری سیاسی حدی قایل بشوید، و یک خط قرمزی بگذارید، بی حساب و کتاب با هم مبارزه نکنید که آن قدر مشغول شوید که به دشمن اجازه بدهید این طور بیاید و داخل این میدان ها شود .» (کیهان۷۸/۴/۲ص۱۴)  ♻️یعنی در غیر این صورت، بحث آزاد و آزادی در اظهار سلیقه ها و انتقاد صحیح و برخورد اندیشه ها در محدوده قانون، از حقوق همه است، و کسی نباید از آن جلوگیری کند . ✍
💥 🍃 هر گاه بودند، به حکم عقل و ذوق فطری به سراغ کسی می رویم که اعلم باشد، و اگر چند نفر بودند، از آن کس می کنیم که در پاره ای از صفات و ویژگی ها، داشته باشد، و در این راستا از اهل خبره عادل کمک می گیریم. ❓ اینک سؤال ما این است که در صورت ، ولایت یک نفر از آن ها را چگونه توجیه کنیم؟ و هر گاه فرضا یکی را دانستیم، غیر او را چگونه بپذیریم؟ ! با توجه به این که مساله ، بسیار مهم است، تا آن جا که اگر حکم کند، سایر نیز باید از حکم او اطاعت کنند، و نقض حکم او جایز نیست . ✅پاسخ: در موجب هیچ گونه مشکلی نخواهد شد، هر کس از خود می کند و وظیفه اش را انجام می دهد، ولی در ، روشن است که نمی توان از چند کرد، زیرا و هرج و مرج خواهد شد، بنابراین به حکم عقل و ذوق فطری و استفاده از آیات و روایات، باید در در میان ، به مراجعه کرد که در مسایل اجتماعی و سیاسی و تدبیر امور با توجه به مصالح جامعه و مردم، است، گر چه در دارای چنین مقامی نباشد . 💠وقتی که خبرگان عادل و برگزیده با اکثریت آرای خود در مورد یکی از فقها چنین تشخیص دادند که در مسایل کشورداری و سیاست و تدبیر، بهتر از دیگران می فهمد، و شناخت عمیق تر و وسیع تر دارد، و او را شایسته تر برای احراز دانستند، دیگر بر ما تمام است، و با مراجعه به او در احکام حکومتی و سیاسی و اجتماعی، هیچ گونه اشکالی پیش نخواهد آمد . 🍃 زیرا حوزه عمل کرد این دو مقام از هم جداست، گرچه اجتماع مرجعیت و ولایت در یک شخص از جهاتی بهتر است . 📝 استاد محمد تقی مصباح، در این باره چنین می نویسد: «اعلمیت در مسایل سیاسی و اجتماعی مفهومی انتزاعی است که دارای دو مشخصه مهم است: 1⃣👈داشتن شناخت بهتر از احکام اسلامی ; 2⃣👈 داشتن شناخت عمیق تر از مصالح اجتماعی مسلمانان و آگاهی کامل از اوضاع سیاسی و بین المللی . هرگاه فقیهی این دو را به ضمیمه مدیریت دارا بود، به و معرفی می گردد . . . 💠با عنایت به کار ویژه ، که جامعه براساس احکام اجتماعی و سیاسی اسلام است، اگر چه در ، از فقهای دیگر نباشد، اما چون شناخت او نسبت به احکام و مصالح اجتماعی سیاسی بیش از فقهای دیگر است، برای تصدی رهبری جامعه اسلامی اولویت خواهد داشت .»  ❇️با توجه به این بیان نتیجه می گیریم که در عرصه عمل هیچ تصادم و تضادی بین آرا نخواهد بود، زیرا همه - حتی مراجع - ملزم هستند که در احکام حکومتی و سیاسی، از حکم یک فقیه اطاعت کنند، با توجه به این که در قانون اساسی، مطرح شده، نه . ✍
شعر خوانی گویی طرح امین_رشیدی