eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
351 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ✅پرسش: آیا می شود با کسی که دین یا مذهب اش فرق دارد ازدواج کرد ؟ 🌺پاسخ: مرد مسلمان با زن اهل کتاب یعنی یهودی و مسیحی می تواند ازدواج موقت بکند ولی ازدواج دائم صحیح نیست ولی زن مسلمان نمی تواند با اهل کتاب ازدواج کند.ازدواج با اهل سنت هم اگر خطر عقیدتی برای فرد نداشته باشد اشکال ندارد. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
👶 👶 ⁉️ آيا به منافع كسب بچه صغیر كه زائد بر مؤونه‌ي سال باشد، خمس تعلق مي‌گيرد؟ در صورت تعلّق، چه كسي بايد بپردازد؟🤔 (رحمة الله علیه) بنابر احتياط واجب بعد از آن كه بالغ شد، بايد خمس آن را بدهد. العروة الوثقي، ج2، ص214، م84 توضيح المسائل،ص255 ، م1794 _____________ ✅آیت الله (رحمة الله علیه) بله تعلق مي‌گيرد و ولّي مي‌تواند پيش از بلوغ خمس آن را بدهد و اگر ندهد خود طفل بايد بعد از بلوغ خمس آن را بدهد. جامع المسائل، ج2، ص160، م21 ____________ ✅امام (دام ظله العالی) بنابر احتياط واجب بعد از آن كه بالغ شد، خودش بايد بپردازد. اجوبة الاستفتائات، ص218 ، با استفاده از س1037 ______________ ✅آیت الله (دام ظله العالی) بله تعلّق مي‌گيرد و بر وليّ بچه نابالغ واجب است كه خمس آن را بدهد و چنان چه نداد بر بچه نابالغ بعد از بلوغ واجب است كه خود، خمس آن را بدهد. ولی اگر بچه نابالغی که ممیز است از مجتهدی تقلید می‌کند که معتقد است مال بچه نابالغ خمس ندارد ولیّ او حق پرداخت خمس مال او را از مال وی ندارد. منهاج الصالحين، ج1، ص405، م1243 توضيح المسائل جامع، ج1، ص688، م2387 ______________ ✅آیت الله (دام ظله العالی) بنابر احتياط واجب بايد بعد از آن كه بالغ شد، خمس آن را بدهد. العروة الوثقي مع تعليقات، ج2، ص242، م84 .توضيح المسائل، ص285، م 1521 .استفتائات جدید، ج2، ص 172، با استفاده از س 526 _______________ ✅آیت الله (دام ظله العالی) بلی بر ولیّ است که خمس آن را بدهد و اگر نداد صغیر بعد از بلوغ باید بپردازد. منهاج الصالحين، ج2، ص 380، م 1243، پاورقی 699. توضیح‌المسائل، ص 317، م 1811 🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 ✅ پرسش : فرق خمس با مالیاتی که به دولت پرداخت می شود چیست؟ 🌺پاسخ :خمس یک واجب الاهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ‏گونه منافاتى با ندارد. از این رو پرداخت ، نمى‏تواند جایگزین خمس گردد. تعریف های متعددی برای خراج بیان شده است که در حال حاضر از آن می توان به مالیات تعبیر کرد. در گذشته از آن جا که عمده درآمد مردم، از زمین بود، این بر زمین قرار داده شده بود و به انواعی تقسیم می شد. برای نمونه به حدیث زیر توجه کنید: "مصعب بن یزید انصاری می گوید: حضرت علی ما به دریافت خراج چهار روستا ... گماشت و دستور فرمود: از هر جریب زمین کشت انبوه یک درهم و نیم و هر جریب کشت متوسط یک درهم و هر جریب کم محصول دو ثلث درهم و بر هر جریب باغ انگور یا باغ درخت خرما یا مخلوط از انگور و خرما ده در هم بستانم و بابت نخل های تک تکی که از روستا جدا می باشند چیزی نگیرم تا ره گذاران از آنها استفاده کنند و فرمود: از خان ها و دهبان ها که بر اسب های نر سوار می شوند و ... هر یک 48 درهم و طبقه متوسط و کسبه بازار هر یک 24 درهم و طبقه ضعیف هر یک دوازده درهم بگیریم...". مقدار خراج، به نظر حاکم شرع بستگی داشت و نصاب معینی نداشت. خراج را حاکم به خلاف زکات و خمس در امور عام المنفعه؛ مانند بهداشت، تأمین هزینه جنگ و ... استفاده می کرد، اما زکات و خمس مصارف معینی دارند که در و به آنها اشاره شده است. هر چند با نظر ولی فقیه و اجازه ایشان می توان یا سهم امام را در موارد دیگر _افزون بر موارد تعیین شده_ مصرف کرد. ناگفته نماند در حال حاضر، جزیه و خراج مانند گذشته دریافت نمی شود و در هر کشوری شکل جدیدی به خود گرفته است . حاصل آن که در گذشته نیز افزون بر خمس و زکات، مالیات دیگری نیز، از مردم ، برای تأمین هزینه های اداره کشورريال گرفته می شد، بنابراین، در اصل گرفتن مالیات تردیدی نیست. پس اگر درآمد سالیانه مکلف یا محصولات نه گانه ای که زکات به آن تعلق می گیرد به حد خمس یا زکات رسید افزون بر مالیات واجب است این دو را نیز پرداخت کنند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود، واجب است و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از سهمین مبارک محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
👆👆 عده ای شبهه کردند که شاه در صدد پیشرفت علم بوده است و می‌خواست نفت را به انرژی خورشیدی تبدیل کند اما امام مخالفت کرده و جلوی شاه را گرفته است و امام با پیشرفت علم کلا مخالفت کرده است؟! اولاً: این کلیپ از دو قسمت صدا تشکیل شده است. قسمت اول ان صدا مشخص نیست که صدای امام خمینی باشد. ثانیاً: هیچ وقت کلیپ تقطیع شده ی یک دقیقه‌ای نمی‌تواند بیانگر دیدگاه و اندیشه‌ی یک فرد باشد. ثالثاً: امام خمینی رحمة الله در بیان دیدگاه و اندیشه ی خودشان نیستند، بلکه صحبت اصلی امام این بوده است: «می گویند صد‌‎ ‌‌میلیون دلار وجه تبلیغات ایشان است که به خارج می دهند برای تبلیغ کردن. تبلیغ چه؟‌‎ ‌‌تبلیغ اینکه این آقا برای ایران لازم است باشد. اگر این برود، کمونیست می شود ایران.‌‎ ‌‌چرا کمونیست می شود ایران اگر این برود؟» «ما حرفمان از اول تا حالا این بوده است که ما یک مملکتی داریم برای خودمان‌‎ ‌‌می خواهیم. ما نمی خواهیم امریکا سرپرست ما باشد. ما نمی خواهیم همۀ منافع این ملت‌‎ ‌‌را امریکا ببرد، همۀ منافع این مملکت را شوروی ببرد. گاز را شوروی ببرد و نفت را‌‎ ‌‌امریکا ببرد». در چنین فضایی و چنین بستری است که امام خمینی در همین سخنرانی و در پاسخ به این سوال که اگر نفت و گاز ایران تمام شود چه کسی پاسخگوست چنین موضع می گیرد: «اینها می خواهند که تمام مخازن ما را ببرند؛ و این ملت بیچاره بعد از اینکه نفتش رفت‌‎ ‌‌و منابعش از بین رفت، بعد چه باید بکند؟ خدا می داند چه باید بکند. این آقا می گوید که‌‎ ‌‌باید از خورشید ما چیز ‌‌[‌‌انرژی‌‌]‌‌ بگیریم! تو چراغ نفتی را نمی توانی روشن کنی؛ شما‌‎ ‌‌می خواهید از خورشید قدرت بگیرید؟! این حرفها چه است؟ این حرفها برای اغفال‌‎ ‌‌مردم است. تمام این صحنه سازی هایی که دارند می کنند برای این است که این مردکه را‌‎ ‌‌نگهش دارند آنها با قدرتهای خودشان».‌  نکته پایانی: وقتی به منظومه ی فکری ایشان رجوع می کنیم، تکیه بر تواناییهای داخلی و اهمیت به علم و تکنولوژی در آثارشان بسیار فراوان است و همچنین سیره‌‌ی ایشان در گرامیداشت دانشمندان نیز بسیار روشن است و در جای جای صحیفه، تاکیدات ایشان برای عدم تکیه بر کشورهای غربی و تکیه بر علم و دانش جوانان انقلابی ایرانی به چشم می خورد. @javadheidari110
📚📏📚📏📚 💢 ✅ پرسش :حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می­گردد؟ 🌺پاسخ: تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می­نویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسی تقلب می­کند، آن فردی که او را کمک می­کند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🌺جلوتر بودن زن در نماز: ❤حضرت امام: رعايت نكردن مرد بر زن كراهت دارد ولی نماز باطل نيست.1 ❤آیات عظام بهجت، زنجاني، صافی، نوری همدانی: نماز باطل نيست ولی كراهت دارد.2 ❤آیات عظام خامنه ای، وحيد خراسانی: در صورتی كه يك وجب فاصله باشد نمازشان صحيح است.3 ❤آیات عظام مكارم شيرازی، سيستانی: احتياط واجب زن عقب تر بایستد.4 🔎پی نوشت: 1 و 2. رساله مراجع م 886 3. رساله مراجع م 886 و اجوبه س374 4. سایت آیت الله مکارم شیرازی https://makarem.ir و رساله آیت الله سیستانی مسئله873 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 وظیفه مأموم در صورت قرائت اشتباه امام 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌅احراز رضایت در استفاده از اموال دیگران 🔰سؤال: آیا در استفاده از اموال دیگران شرط است یا به صرف ، می توان در آن مال تصرف کرد؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: علاوه بر لفظ، هر عملی که بر این معنا دلالت داشته باشد نیز کافی است و لازم نیست حتماً لفظ باشد اما صرف احتمال کافی نیست. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌حکم دعا نویسی (احکام کرونایی) 📽توضیح حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻توصیه‌های آیت‌الله مهدوی جهت بهره‌مندی معنوی از دهه ذی‌الحجه @abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرر زدن به خود و دیگران (احکام کرونایی) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:برای رهن خانه چه کنیم تا دچار ربا نشویم؟ 🌺پاسخ: در مورد عمل حقوقی كه به نام رهن منزل مرسوم شده ، 3 حالت وجود دارد كه به بررسی هر یك می پردازیم: حالت اول : صاحب خانه مبلغی را از فردی قرض می گیرد و ضمن آن هم شرط می كند كه خانه اش را به مبلغ كمتری كه در بازار است به او اجاره دهد ، به طوری كه هر چقدر پول پیش، بیشتر باشد ، مبلغ اجارة كمتری بپردازد . یعنی ضمن عقد قرض ، شرطِ اجاره را می آورد . در مورد اینكه آیا این كار شرعی است یا خیر، باید بگوییم كه فقها این كار را حرام می دانند و می فرمایند: « هرگاه در ضمن قرض ، اجاره به قیمت ارزان تر شرط شده باشد ، این از مصادیق قرض با منفعت است. » حضرت امام خمینی (ره) هم در تحریرالوسیله و در گفتار رهن ، مسئلة 10 همین نكته را تأكید كرده و می فرماید: « اگر قرض دهنده ، به گیرنده بگوید ، به تو قرض می دهم به شرطی كه فلان جنس را به كمتر از قیمت به من بفروشی یا اجاره دهی ، شرط زیادی كرده و داخل در شرط زیادت و حرام است ... » در مورد سؤال مطروحه از آیات عظام ، حضرت آیت الله خامنه ای ، آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی ، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله بهجت ، آیت الله مكارم شیرازی ، آیت الله فاضل لنكرانی ، استفتائی به عمل آمد كه بالاتفاق این نوع شرطِ اجارة ضمن قرض را كه امروزه مرسوم شده است را ربوی و حرام دانسته اند. حالت دوم : ابتدا عقد اجاره منعقد می شود ( هرچند به مبلغ كمی باشد) سپس در ضمن عقد اجاره ، شرط شود كه مستأجر فلان مبلغ را به مالك قرض دهد ، در این صورت ربا نشده و حلال است، زیرا ضمن عقد اجاره شرط جائزی ( مثل قرض را ) آورده ایم. [نظر آیات عظام خامنه ای / بهجت / تبریزی / مكارم شیرازی / صافی گلپایگانی / فاضل لنكرانی] حالت سوم : برخی دیگر از جمله حضرت آیت الله سیستانی عمل حالت اول و دوم را كه در بالا آمده جائز نمی دانند و راه صحیح آن را بیع با شرط می دانند ، یعنی اینكه صاحب خانه قسمتی از خانه را به همان قیمت ، كه پول پیش می گیرد، به شخصی بفروشد و مابقی آن را اجاره بدهد و شرط كند كه اگر تا سر سال مثلاٌ پول را ( همان پول پیش را ) به او پس داد قسمت فروخته شده را پس بگیرد. [نظر آیت الله سیستانی] •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚 حکم حدث اصغر هنگام غسل 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💶 💶 متن سوال: شخصی پولی را که متعلّق خمس بوده خرج مایحتاج زندگی کرده است. در صورتی که بخواهد خمس آن پول را از درآمد سال آینده بپردازد، چگونه باید محاسبه نماید؟  💌امام (دام ظله العالی)) اگر بخواهد با درآمد سال بعد، خمس سال گذشته را بدهد باید خمس آن درآمد را نیز بدهد. 💌آیت الله (دام ظله العالی)) لازم نيست که از پول مخمس بدهد. 💌آیت الله (دام ظله العالی)) همین که بدهی خمسی پرداخت شود کافی است. 💌آیت الله (دام ظله العالی)) اگر از منافع سال بعد بخواهد خمس ربح سال قبل را بدهد مانعی ندارد ولی باید خمس آن را هم بدهد و اگر به جای خمس، ربع بدهد به وظیفه عمل کرده. احکام خمس، ص 55، با استفاده از س 156 💌آیت الله (دام ظله العالی) بسمه تعالی. آری خمس درآمد سال جاری را نیز باید حساب کند ولی ما در این گونه موارد انفاق می کنیم و همان خمس سال گذشته را کافی می دانیم 💌آیت الله (دام ظله العالی)) باید به اندازه یک چهارم آن مال را بدهد. منتخب الاحکام، ص 159، س 175 💎مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: وضو گرفتن در شرایطی که شخص دیگری آب را بریزد و ما وضو بگیریم چه حکمی دارد؟ 🌺پاسخ: اگر دیگری صرفاً آب را بریزد و شخص خودش شستن را انجام می دهد اشکال ندارد. استفتاء رهبری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✅ به مناسبت هفته حجاب و عفاف👇 و لینک برخی شبهات پیرامون حجاب اجباری یا حیای اجباری https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6069 حجاب اجباری https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6070 مقایسه حجاب و برده داری https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6071 حجاب اجباری فایده‌ای نداشته https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6072 حجاب پر قدرت https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5454 تبیین علمی حجاب https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5456 بی‌حجابی حضرت زینب در عاشورا؟! https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5923 زن‌ها حجاب داشته باشند تا مردها گناه نکنن؟ https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6046 مقایسه‌ی منع حجاب در غرب و حجاب اجباری در ایران! https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5588 در قرآن آیه‌ای پیرامون حجاب نداریم https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5333 جایگاه تمدنی حجاب https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5455 گشت ارشاد تا الان چه کسی را با حجاب کرده؟ https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5453 مقایسه واکنش علما به اختلاس و حجاب https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5418 اختلاس ها توسط بی‌حجاب‌ها نبوده است https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5199 ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش... 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
💢 ✅پرسش:ثواب روزه گرفتن در ماه ذی‌ الحجه چیست؟ 🌺پاسخ: جدای این که روزه نُه روز اول ماه ذی‌ الحجّه دارای ثواب و آثار زیادی است، ایام و مناسبت‌های مختلفی در آن وجود دارد که روزه آن روزها، هر کدام برای خود ثواب و آثار خاصی دارد که در زیر بیان می‌شود. 1. ثواب عمومی روزه این ماه: وقتی ماه ذی‌ الحجه فرا می‌رسید، جوانی در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) شروع به روزه گرفتن می‌کرد. وقتی پیامبر از جریان کار او مطلع شد، به او فرمود: «... در هر روزی که روزه می‌گیری، مثل این است که برده‌ای را آزاد کرده‌ای و صد شتر و صد اسب را در راه خدا داده‌ای و این روزه کفاره شصت سال قبل و شصت سال بعد از آن روز خواهد بود». 2. ثواب روزه روز اول: روایت شده: «روز اول ماه ذی‌ الحجه، روزی است که حضرت ابراهیم(ع) به دنیا آمده؛ لذا اگر کسی آن روز را روزه بگیرد، روزه او کفاره شصت سال گناه خواهد بود». امام کاظم(ع) فرمود: «کسی که این روز را روزه بگیرد، خدا ثواب شصت سال روزه را برایش می‌نویسد». همچنین در سخنی دیگر فرمود: «هر کس روز اول از دهه اول ذی‌ الحجه را روزه بگیرد، خدا برایش ثواب روزه هشتاد ماه، خواهد نوشت». 3. ثواب روزه روز هشتم: این روز معروف به «یوم الترویة» است. از امام صادق(ع) نقل شده: «روزه گرفتن در این روز، کفاره [گناهان] یک سال است». 4. ثواب روزه روز نهم: این روز، عرفه نام دارد، امام صادق(ع) فر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 صندوق های قرض الحسنه خانگی 💠 سؤال: آیا فعالیت صندوق های فامیلی، محله، همکاران و... که اعضا، ماهانه مبالغی به آن پرداخت می کنند و به قید به یکی از اعضا قرض داده می شود، اشکال دارد؟ اگر مسئول صندوق شرط کند اولین دریافت (بدون )، متعلق به او باشد، اشکال ندارد؟ ✅ جواب: فعالیت صندوق های مذکور که عده ای به شخصی وکالت می دهند تا ماهانه مبالغی را از اعضا، دریافت کرده و به قید قرعه به یکی از آنها پرداخت کند، اشکال ندارد؛ همچنین اگر متصدی صندوق که در انجام امور آن از طرف اعضا، وکالت دارد، شرط کند اولین نوبت دریافت، متعلق به او باشد، اشکال ندارد. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
4_5958412295859079005.mp3
3.2M
💾به‌ وقت سوال 🎙پادکست: چرا شراب در دنیا حرام ولی در بهشت حلال می‌شود⁉️ پاسخ: 1⃣ لغت شراب به معنای نوشیدنی است، شراب را شراب گویند چون نوشیده می‌شود. آب نیز شراب است چون نوشیدنی است. "الماءُ سیدُ شراب اهل الجنه" 2⃣ شراب دنیا و شراب بهشت دو مقوله‌اند: شراب دنیا جزء مسکرات و زائل کننده‌ی عقل است و انسان را به پرتگاه می‌کشاند و چون ضرر دارد حرام است. اما شراب و نوشیدنی‌های بهشت، شراباً طهوراست. در قرآن کریم و روایات آل‌الله‌علیهم‌صلوات‌الله به صورت متعدد فرموده‌اند: "سقاهم ربهم شراباً طهورا" شراب بهشت، شراب طهور است شرابی است که ازدیاد عقلانیت به همراه دارد که این دو خیلی با هم متفاوت‌اند. هر نوشیدنی مسکر نیست و زوال عقل به دنبال ندارد. ♻️نتیجه اینکه: چون ماهیت آنها متفاوت است حکم‌شان نیز متفاوت و جدای از یکدیگر است. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🔖 | کفایت غسل از وضو ❓ پرسش کدام یک از غسلهای واجب و مستحب برای نماز کفایت از وضو میکند؟ 🧕 ویژه مقلدین رهبرانقلاب، آیت‌الله‌ مکارم و آیت الله سیستانی ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
اینو میدونستی ؟؟؟ 📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: می خواستم بپرسم که چرا قمار حرام است؟ 🌺پاسخ: اولا به دلیل آثار بسیار زیانبار فردی، جمعی قمار بر افراد جامعه و اقتصاد آن، عقل، قرآن، روایات و اتفاق همه علمای شیعه و سنی بر عدم جواز و حرمت قمار می باشد. 🔸ثانیا خدواند در قرآن قمار را در ردیف می گساری و بت پرستی و از کارهای پلید شیطانی دانسته و دستور به اجتناب از آن داده است؛ زیرا قمارباز و معتاد به قمار برای جبران شکست های خود و یا پاسخ به احساس طمع و آزمندی اش می تواند تمام سرمایه خود و خانواده اش را وسط بگذارد و زمانی که دیگر پولی برای این کار ندارد به فکر دزدی، کلاهبرداری به اشکال مختلف می افتد. 🔰این روند ممکن است تا جایی پیش برود که پیوندهای خانوادگی را از بین ببرد و فرد را مستاصل و دچار صدمات جبران ناپذیر روانی سازد. همچنین از تفرقه و دشمنی، خشم و نفرت، جنگ و قتل، انحطاط اخلاقی، طلاق، اضطراب و نگرانی، خودکشی و هیجان های عصبی نیز به عنوان آثار شوم قمار م یتوان نام ببریم. 🔹ثالثا تحقیقات و گزارشهای فراوانی که در کشورهای غیر اسلامی صورت گرفته نیز از آثار بسیار زیانبار و غیر قابل جبران قمار حکایت دارد؛ 🔰 یک قمارباز حرفه ای به خبرنگار نیویورک تایمز گفت: «من چنان در این سوراخ گیر کرده بودم که می بایست یا بیرون آیم یا خودکشی کنم» ( 📒نشریه انجمن امور همگانی نیویورک، ص9ـ14) 🔰جرج واشنگتن در 1783 در مورد قمار یک بررسی تحلیلی انجام داد و به نتایج بسیار دقیقی دست یافت: قمار، مایه ویرانی بسیاری از خانواده های آبرومند و محترم و سبب از دست دادن شرف و حیثیت، و علت خودکشی است… قمارباز برنده همچنان به بُرد ادامه می دهد تا گرفتار شکست شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی