eitaa logo
آموزش قرآن
296 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
542 ویدیو
107 فایل
آموزش قرآن و تفسیر لینک کانال https://eitaa.com/Amozeshequran ارتباط از طریق @fzgh800
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ۶۰:وَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا ۚ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ آنچه به شما داده شده کالا و ابزار زندگی دنیا و زینت آن است، و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است؛ آیا نمی اندیشید؟ 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
218_73060.mp3
335.1K
سوره یونس صفحه ۲۱۸
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 79 تا 88 📄
/ آیه ۴۱ 🔹وَ لِلَّهِ عَاقِبَةُ ٱلْأُمُورِ 🔸عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
219_73059.mp3
295.3K
سوره یونس صفحه ۲۱۹
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 89 تا 97 📄
/ آیه ۱۸۱ 🔹أَوْفُواٱلْكَیْلَ وَلَاتَكُونُوا مِنَ ٱلْمُخْسِرِینَ 🔸پیمانه را کامل کنید و از کم فروشان نباشید 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸پیشرفت معنوی در تحمل سختی های زندگی ♻️اجر صبر بر همسر 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
107 سورۀ ماعون 👈 بسم الله الرحمن الرحیم . ارایت الّذی یکذّب بالدّین . فذلک الّذی یدعّ الیتیم . و لا یحضّ على طعام المسکین . فویل للمصلّین . الّذین هم عن صلاتهم ساهون . الّذین هم یراؤن . و یمنعون الماعون سورۀ ماعون هشتمین سوره در ترتیب آموزشی– پژوهشی قرآن کریم است که با هفت آیه در جایگاه یکصدوهفتمین سورۀ قرآن در ترتیب مصحف شریف (ترتیب تلاوت) قرار گرفته است. از دیرباز این سوره به سورۀ «ارایت الذی» و سورۀ «دین» شناخته می‏شده است، ولی از آنجا که کلمۀ «ماعون» یکبار و تنها در این سوره به کار رفته است، نام سوره به «ماعون» شهرت یافته است. برخی با توجّه به آیۀ چهارم، «فویلٌ للمصلّین» و تفسیر آن به «منافقان» که بنا به قول مشهور در مدینه شکل گرفتند، سورۀ ماعون را به دو نیمه تقسیم کرده‏اند؛ نیمۀ نخست سوره، آیات 1 تا 3 را مکّی و نیمۀ دوم، آیات 4 تا 7 را مدنی پنداشته ‏اند. در حالی که سورۀ ماعون، سوره‏ای یکپارچه و در یک مرتبه وحی در مکّه نازل شده است و حرف «ف» در «فویلٌ للمصلّین» حاکی از ارتباط وثیق این دو بخش سوره است؛ همچنین، قریشیان، نخستین مخاطبان قرآن در مکّه خود را دیندار و اهل صلات می‏دانستند: «وما کان صلاتهم عند البیت الّا مکاءً وتصدیةً» (انفال، 35). بنابراین بر اساس اصل فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن، محور موضوعی سورۀ ماعون به تعبیر علّامۀ طباطبائی: «تهدید کسانى است که خود را دیندار معرفى کرده‏ اند، ولى متخلّق به‏ اخلاق منافقین‏ اند، از قبیل غفلت از نماز، و ریا کردن در اعمال، و منع ماعون که هیچ یک از اینها با ایمان به روز جزا سازگارى ندارد». بنابراین، سوره در صدد آسیب ‏شناسی دینداری و جامعۀ دینداران است. یعنی اگر در جامعۀ دینی، دینداران نسبت به حلّ مشکلات یتیمان، مسکینان، بیماران، درراه‏ ماندگان و به طور کلّی نیازمندان توجّه و رغبتی نداشته باشند، آن جامعه در تراز قرآن و اسلام نیست. خداوند این دسته از دینداران را «مکذّبان دین» معرّفی می‏کند که عملاً بر خلاف روح و فلسفه تشریع دین رفتار می‏کنند. اینان اگر احیاناً به برخی ظواهر دین مانند نماز جماعت پایبند هستند، آن را برای نمایش و ریا انجام می‏دهند تا خود را دیندار جلوه دهند، ولی قرآن با افشاگری بی ‏سابقه ‏ای آنان را حریص ‏ترین و بخیل ‏ترین افراد جامعه می ‏شناساند که مانع رسیدن خیر و نیکی به مردم و جامعه هستند و همه چیز را در پوشش دین و دینداری برای خود می‏خواهند. سورۀ ماعون زوج سورۀ کوثر است که ارتباط معنایی فزاینده‏ای با یکدیگر دارند و هر یک شرح و بسط دیگری به شمار می ‏آید.
☝️نکاتی تفسیری از سورۀ ماعون: 1. سورۀ ماعون تنها سوره ‏ای است که با عبارت سؤالی ـ تعجّبیِ أرایت (آیا دیدی؟!) آغاز می ‏شود. ترکیب مشابه آن، عبارت اَلَم ‏تَر (آیا ندیدی؟) است که در آغاز سوره فیل آمده است. گویی این سوره ‏ها پیش از همه چیز، با بینش و نگرش انسان و نوع دید و دیدگاه او سروکار دارند! 2. ما تاکنون سورۀ ماعون و سرآغاز سؤالی آن را بسیار خوانده و شنیده‏ ایم، اما چه بسا یک‏بار هم در مقام پاسخ به این سؤال برنیامده باشیم. خداوند در آیات بسیاری، از ما سؤال می‏ کند و پاسخ می ‏طلبد و ما به هیچ ‏یک از آنها توجّهی نمی ‏کنیم و اصولاً سؤالی نمی ‏بینیم و نمی ‏شنویم و اساساً خود را مخاطب این سؤالات نمی‏ یابیم تا در مقام پاسخ برآییم. گمان می‏ کنیم که خطاب أرایت و امثال آن صرفاً متوجّه شخص پیامبر اکرم است و ربطی به ما ندارد، و ما را نمی‏ رسد که خود را مخاطب پروردگار و سؤالات او بدانیم و در مقام پاسخ به آنها برآییم. شواهد متعدد در سیرۀ مرضیۀ ائمۀ هدیٰ(ع) نشان می‏ دهد که این قبیل آیات و سؤالات، ذهن و اندیشه یکایک ما را نشانه رفته ‏اند و ما را مورد خطاب قرار داده‏ اند و ما باید تکلیف ‏مان را مشخص کنیم و به این سؤالات پاسخ دهیم. مادام که به این سؤالات پاسخ نداده‏ ایم، آیات و سوره ‏های مربوطه آن‏گونه که باید از ما پذیرایی نخواهند کرد و رهنمودهای خویش را به ما ارزانی نخواهند داشت. به عکس، اگر به آنها پاسخ دهیم، آیات را فعّال خواهیم نمود تا با ما سخن بگویند و پیام‏ های خود را آشکار کنند. 3. با این بیان، اگر بنا باشد به سؤال «أرایت» پاسخ دهیم، اغلب ـ با زبان حال یا قال ـ خواهیم گفت: البته که دیده ‏ایم، مُنکران دین همواره بوده و هستند؛ آنان کسانی هستند که اسلام و دین و روز جزا را تکذیب و انکار می‏ کنند؛ قبلاً ابوجهل ‏ها و ابولهب ‏ها بودند و امروز کسانی دیگر؛ ما منکران و دشمنان دین را همواره دیده ‏ایم و می ‏بینیم و... 4. با این پاسخ، سورۀ ماعون به سخن در می ‏آید: فذلک الذی یدع الیتیم...؛ شما گمان می ‏کنید دیده‏ اید و می‏ بینید، شما ندیده ‏اید و نمی‏ بینید. شما منکران دین را در بیرون از خود می ‏جویید. در حالی ‏که آنان در میان شما و چه بسا خود شما هستید. آنان را در صف نمازگزاران ببینید. دین‏ ستیزان و بی ‏دینان را در میان دینداران ببینید. با این بینش که شما دارید تنها امثال ابوجهل را مصداق «الذی یکذّب بالدین» خواهید دید، ولی بینش‏ تان را دگرگون کنید؛ تعاریف خود را بازسازی نمایید، چشمان‏تان را از غبار جاهلیّت پاک کنید. ملاک‏ها و معیارهایتان را بازنگری کنید. دین و دیندار و منکر دین را از نو تعریف کنید، خواهید دید که بسیاری از شما مصداق اصلی «الذی یکذّب بالدین» هستید!
حق فرزند بر پدر و حق پدر بر فرزند 🔹حضرت علی(ع) می‌فرمایند: همانا فرزند را به پدر، و پدر را به فرزند حقّى است. حق پدر بر فرزند اين است كه فرزند در همه چيز جز نافرمانى خدا، از پدر اطاعت كند؛ و حق فرزند بر پدر آن كه نام نيكو بر فرزند نهد، خوب تربيتش كند و او را قرآن بياموزد. 📖نهج‌البلاغه، حکمت ۳۹۹ iqna.ir/00Hlpk 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
220_73057.mp3
299.1K
سوره یونس صفحه ۲۲۰
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 98 تا 106 📄