#آموزش_صوت_و_لحن
#درس_بیستم
#تحریر
تحریر اصطلاحی است که در زبان فارسی برای اجرای چهچهه هایی که در آواز ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد بکار می رود و ابداً با معنای عربی آن که به معنای آزاد کردن است هیچ نسبتی ندارد . در کشورهای عربی به جای واژه تحریر ، از کلماتی همچون ترجیع زخارف الصوتیه ، عُرَب ( عربات ) و نبرات استفاده می شود . بهر حال تحریر یا زخارف را باید یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار آواز خوانی شرقی به مفهوم عام آن و به ویژه هنرهای آوازی عربی به حساب آورد . از آنجا که الحان قرآنی هم متاثر از موسیقی مقامی عرب می باشند به همین سبب تحریر در تلاوت قرآن نقش ویژه ای در زیبا سازی و تجمیل نغمات قرآنی دارد . اساساً نمی توان متصور شد که قاری در مصر به درجات بالایی از شهرت برسد قادر به اجرا تحریرها نباشد . در موسیقی غرب تحریر از جایگاه چندان والایی برخوردار نیست به همین دلیل در منابع فارسی که در مورد موسیقی و صوت نوشته شده است و در غالب موارد برگردان منابع غربی است از تحریر سخن چندانی به میان نیامده است . با این وجود در لابلای این منابع تعریفی وجود دارد که نسبتا جامعتر و کامل تر از سایر تعاریف بنظر می رسد و آن عبارت است از :
" تحریر صوتی آهنگنین است که از عبور هوا و ارتعاش تارهای صوتی به وجود می آید و می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد . در حین تحریر هوای داخل ریه هنگام عبور ، همواره باید به وسیله ماهیچه های صوتی قطع و وصل شود ..."
باید توجه داشت تحریر همواره بین یک نت و نت مجاور آن شکل گرفته و صدا بارها در بین آن دو نت رفت و برگشت می کند .
چند نکته مهم در مورد تحریر :
یک : استعداد تحریر دهی به صدا خدادای است و بدون برخورداری از استعداد اولیه تمرین و ممارست هیچ تاثیری در بهبود آن ندارد . اما برای کسی که دارای استعداد حتی اندکی در تحریر باشد تمرین می تواند آنرا ارتقاء بخشد .
دو : تحریرها انواع مختلفی دارند که بسته به حنجره اشخاص و نوع موسیقی از آنها استفاده می شود .
سه : از مهمترین انواع تحریرهایی که در تلاوت قرآن استفاده می شود می توان به تحریرهای قدرتی ، تحریرهای سایشی ، تحریرهای تو گلویی و تحریرهای ولومی اشاره نمود .
چهار : افراد مختلف در اجراء تحریر ، تفاوت های آشکاری از نظر سرعت دارند ، برخی قادر به اجراء تحریرهای بسیار ریز بوده و برخی هم تنها از تحریرهای درشت یا کندتر می توانند استفاده نمایند .
پنج : توان افراد در تحریر دادن به صدا در طبقات مختلف صوت با یکدیگر متفاوت است . برخی در طبقات بم برخی در توسط و اوج و برخی هم در تمامی طبقات قادر به اجراء تحریرهای مطلوب هستند .
شش : امکان اجراء تمامی انواع تحریرها در تمامی حنجره ها به شکل یکسان وجود ندارد . برخی قادر به اجراء تمامی انواع تحریرها بوده و برخی هم تنها می توانند از یک یا دونوع تحریر استفاده نمایند .
هفت : مکان اجراء تحریر در تلاوت قرآن از اهمیت والایی برخوردار است و یک قاری باید به مرور یادگیرد که در چه مواضعی از کلمات و حروف می تواند به صدای خود تحریر دهد .
هشت : اگر تحریرهای ریز و سرعتی به اندازه ای ریز شوند که از حوزه اصوات موسیقایی خارج شده ، از زیبایی افتاده و به لرزش تبدیل شوند به چنین حالتی " ترعید " گفته می شود که در تلاوت قرآن عرفاً مجاز شمرده نمی شود .
در مطلب #انعطاف_صدا در مورد بحث #تحریر صحبت شد لطفا مراجعه کنید.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_دوم #صفحه_بیست_سوم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
#تدبر_در_قرآن
✨اللّهم عجل لولیک الفرج✨
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
🔰سلسله جلسات #تدبر_در_قرآن
🔻 #جلسه_صدوهفتم
📖سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۶
┄┅═✼✿✵✿✵✿✼═┅┄✨
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
بقره ۲۰۶.mp3
8.71M
✳️سلسله جلسات#تدبر_در_قرآن
🔻 #جلسه_صدوهفتم
🔹سوره مبارکه بقره،آیه ۲۰۶
💡 دکترحسین عرب اسدی
┄┅═✼✿✵✿✵✿✼═┅┄✨
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
💠 مُوعد اذان
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (4)
🕌 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🕌 اَشْهَدُأَنَّ مُحَمَّداًرَسُولُ اللّهِ(2)
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ (2)
🕌 حَی عَلَی الصَّلاةِ (2)
🕌 حَی عَلَی الْفَلاحِ (2)
🕌 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ(2)
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (2)
🕌 لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_قرآن
تلاوت استثتائی استاد وحید نظریان.
تقلید بسیار زیبا از سبک شیخ محمد رفعت
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم بشین و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند شوید 😊😊😊
👉 @amozeshtajvidhefzquran
☀️ #هر_روز_با_کلام_خدا
☘آیا به آیات قرآن نمیاندیشید؟!
یا بر قلبهای🧡 شما قفل 🔒 زده شده است؟!
💠أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْءَانَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَآ.
📕محمد؛آیه24
✅ قـ💗ـرآن کـریـم
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🔅 دعای امام زمان(عج الله)
بسم الله الرحمن الرحيم
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ؛
وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ ؛
واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم ؛
فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛
يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ،
وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛
يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ
؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْث
َ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني
، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَة
َ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل
؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
🎶🎶🎶🎵🎵🎵
#صوت_لحن #درس_نوزدهم
#پایان_مباحث_آموزش_لحن
#استاد_شاه_میوه
۱🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
🎶🎶🎶🎵🎵🎵
#صوت_لحن #درس_نوزدهم
#پایان_مباحث_آموزش_لحن
#استاد_شاه_میوه
۲🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
w19.mp3
1.54M
🎶🎶🎶🎵🎵🎵
#صوت_لحن #درس_نوزدهم
#پایان_مباحث_آموزش_لحن
#استاد_شاه_میوه
۳🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
#قصه_های_قرآنی
#حضرت_داوود(ع)
گزينش داورىِ بهتر
گله گوسفندى شبانه وارد تاكستانى شدند، و برگها و خوشه هاى انگور آن تاكستان را خوردند. صاحب باغ از حادثه با خبر شد و صاحب گوسفند را نزد حضرت داوود عليه السلام آورد، و از او شكايت نمود، و از حضرت داوود عليه السلام خواست تا در اين مورد داورى كند.
حضرت داوود عليه السلام پس از بررسى چنين فهميد كه قيمت در آمد آن باغ كه به وسيله گوسفندان نابود شده به اندازه قيمت آن گوسفندان است، از اين رو چنين قضاوت كرد كه: گوسفندان بايد به صاحب باغ سپرده شوند.
حضرت سليمان فرزند داوود عليه السلام كه در آن هنگام خردسال بود، در آن جا حضور داشت و به پدر گفت: اى پيامبر بزرگ خدا! اين قضاوت را تغيير ده و تعديل كن.
داوود عليه السلام گفت: چگونه؟
سليمان عليه السلام گفت: گوسفندان را به صاحب باغ تحويل بده تا از منافع آنها (از شير و پشمشان) استفاده كند، و باغ را به صاحب گوسفندان تحويل بده، تا در اصلاح آن بكوشد، وقتى كه باغ به حال اول بازگشت، آن را به صاحبش تحويل بده، و در همان وقت، گوسفندان را نيز به صاحبش بسپار.
هر دو قضاوت صحيح و عادلانه بود، ولى نظر به اين كه در مقام اجرا، قضاوت سليمان عليه السلام دقيقتر اجرا می شد، و به طور تدريج بود و زندگى هر دو نفر (صاحب باغ و صاحب گوسفند) پس از مدتى سامان می يافت، قضاوت سليمان از سوى خداوند انتخاب گرديد، البته قضاوت سليمان عليه السلام را خداوند به او تفهيم نمود(585) و در ضمن، به وجود آمدن ماجرا به اين صورت، براى آن بود كه وصى حضرت داوود عليه السلام در ميان فرزندانش معرفى گردد، كه سليمان است نه غير او. براى روشن شدن مطلب نظر شما را به داستان زير كه تكميل كننده اين داستان است و از امام صادق عليه السلام نقل شده، جلب می كنم:
ادامه در قسمت بعدی ( خلافت و حكومت داوود عليه السلام بر روى زمين )
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
********
دوباره جمعه گذشت و قنوت گریان ماند ..!
دوباره گیسوی نجوای ما پریشان ماند ..!
دوباره زمزمه ی کاسه های خالی ما ...
پس از نیامدنت گوشه خیابان ماند ..!
"اللهم عجل لولیک الفرج"
********
شب خوش 🌹
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran