هدایت شده از امین صابری
11.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یکم_کتاب_بخونیم۱
‼️امام وقت نشناس ‼️
📔 کتاب صراط
✏️ شیخ_علی_صفایی_حائری
|امین صابری|
#پایان_نامه
دانشجویان عزیز و محترم!
لطفا حتما موضوع پایاننامههاتونو خودتون انتخاب کنید!
هم به خودتون رحم کنید هم به راهنما و مشاور و داور، و بازم به خودتون رحم کنید!
باور کنید، اگر پایاننامه ننویسید، خیلی بهتر از اینه که اعصابتون خرد بشه.
پیدا کردن و انتخاب موضوع پژوهشی، یک فرآیند خیلی روشن علمی داره.
اگر کسی با این روش پیش بره، اما بازم به موضوعی نرسه، معناش اینه که هنوز به حدی آموزش ندیده که بتونه پایاننامه بنویسه؛ خلاص!
یعنی یا باید باز هم آموزش ببینه، یا عطاشو به لقاش ببخشه.
اگر هم بتونه یه مسئلۀ خوب پیدا کنه، معناش اینه که در بقیۀ مراحل پژوهش هم مشکل خاصی نخواهد داشت و کار اصلی استاد راهنما و مشاور، و حتی داور، معرفی یک سری منابع و بارش فکری و طراحی و تنظیم بهتر مطالب خواهد بود.
شاید مبالغه نباشه اگه بگیم انتخاب موضوع، بیش از 50 درصد کار پژوهشی است (بعضی از اساتید، بیشتر از اینم میگن).
پایاننامه در واقع، نامهای است که مینویسیم تا اثبات کنه دورۀ آموزش تمام شده و میتونیم بر اساس آموزشهایی که دیدهایم، مسئلههایی رو کشف و حل کنیم.
اما گاهی استاد، مسئلۀ آمادهای رو در اختیار دانشجو میذاره که این بندهخدا حتی نمیتونه متوجه بشه منظور از این مسئله چیه،
و نمیتونه براش یک صفحه بیان مسئله بنویسه.
چنین کسی چطور ممکنه خودش مسئلهای رو کشف کنه؟ چه رسد به حل مسئله!
اگر هم بتونه پایاننامهای بنویسه و نمره و مدرکی هم بگیره،
چیزی جز خاطرات سمّی برای خودش نساخته.
بله، متوجهم که گاهی زندگی بر اساس توزیع حقوق و مزایا با ملاک مدرک میچرخه؛
اما چی میشه گفت؟
وقتی ساختار حکمرانی، در نظام توزیع ثروت، به مدرک تحصیلی اصالت میده (اونم در بازار متورم اقتصادی و فرهنگ متورم اجتماعی)،
و از طرف دیگر هم در فضای آموزشی، کمّیّتگرایی (به معنای عامّ) حرف اول رو میزنه و کیفیّت خیلی راحت فدا میشه،
خیلی طبیعیه که منع تقلب در امتحان و پایاننامه، راه به جایی نمیبره،
و صدالبته تنها کسی که این وسط یقهش گیره، دانشجو است.
اگر اینجور چیزا هم بیاد تو سبد عدالتخواهی، تحلیلهای اجتماعی هم تغییر میکنند.
——
پ.ن: منظورم از دانشجو، هر کسی است که به نوشتن پایاننامه مبتلا است.
——
#روش_تحقیق
#عدالت_آموزشی
#عدالت
https://eitaa.com/anbaz60/1680
May 11
حکایت
دیگر گفت: «هر که را خُلق با خَلق، نه نیکوست، پوست بر بدن، زندان اوست، و چنان از وجود خود در تنگنایی افتاده که زندان در جَنبِ آن نزهتگاهیست گشاده....»
کسی که با همه کس خوی بد به کار بَرَد
همیشه در کفِ صد غصه، مُمتَحَن دانَش!
مرو به شحنه که: «زندان مقام او گردان!»
که پوست بر تن بدخویِ اوست، زندانش...
#عبدالرحمن_جامی
#بهارستان، روضه نخستین، به مقدمه و تصحیح و تعلیقات #هادی_اکبرزاده، تهران: روزنه، ص ۵۲
💠 خوبان پارسیگو
https://t.me/khoobaneparsigoo/11262
#روایت
راستش من مدتهاست تلاش میکنم مقصود حضرات از روایت و فرقش با خبر و گزارش رو بفهمم.
اما امروز پیامی دیدم که مسئله رو یه سره کرد.
گویا منظورشون اینه که آدم تصویری رو که دوست داره یا احساس میکنه، بچسبونه به تصویری که دیده میشه.
یعنی اگه #دوست_داریم در باطن و پشت پردۀ آدمها و حوادث، حالتها و حوادثی باشه یا #احساس_میکنیم بوده، پسزمینۀ گزارش حوادث و آدمها کنیم و طوری تعریف کنیم که مخاطب، قصه رو از زاویهدید ما، یا از زاویهدید #مطلوب ما ببینه و بفهمه و تحلیل کنه.
خب، اینم هنریه، اعم از درست و غلط و خوب و بد.
❗️
«خوبان پارسیگو»:
https://t.me/khoobaneparsigoo/11571 🔽
ز دل رشک آیدم، چون بگذرد در دل خیال او
چهسان بینم که افتد چشمِ غیری بر جمال او؟
https://t.me/khoobaneparsigoo/11572 🔽
به قتلْ داد مرا وعده، یار و من مُردم
ز بیم آنکه مبادا شود فراموشش
https://t.me/khoobaneparsigoo/11574 🔽
باشد عذابِ روزِ قیامت، بلای جان
اما به منتِ شب هجران نمیرسد
#حامدی_قمی
#حامدی
#تذکره_ریاضالشعرا
💠 خوبان پارسیگو
بکشید یار گوشم، که تو امشب آنِ مایی
صنما! بلی ولیکن تو نشان بده کجایی
چو رها کنی بهانه بدهی نشان خانه
به سر و دو دیده آیم که تو کانِ کیمیایی
و اگر به حیله کوشی دغل و دغا فروشی
ز فلک ستاره دزدی ز خرد کله ربایی
شب من نشان مویت، سحرم نشان رویت
قمر از فلک درافتد چو نقابْ برگشایی
صنما تو همچو شیری؛ من اسیرِ تو، چو آهو
به جهان که دید صیدی که بترسد از رهایی؟!
صنما هوای ما کن طلب رضای ما کن
که ز بحر و کان شنیدم که تو معدن عطایی
همگی وبالم از تو به خدا بنالم از تو
بنشان تکبرش را تو خدا به کبریایی
ره خواب من چو بستی بمبند راه مستی
ز همه جدام کردی مده از خودم جدایی
مه و مهر یار ما شد به امید تو خدا شد
که زهی امید زفتی که زند در خدایی
همه مال و دل بداده سر کیسه برگشاده
به امید کیسه تو که خلاصه وفایی
همه را دکان شکسته ره خواب و خور ببسته
به امید آن نشسته که ز گوشهای درآیی
به امید کس چه باشی که تویی امید عالم
تو به گوش می چه باشی که توی می عطایی
به درون توست یوسف چه روی به مصر هرزه
تو درآ درون پرده بنگر چه خوشلقایی
به درون توست مطرب چه دهی کمر به مطرب
نه کم است تن ز نایی نه کم است جان ز نایی
مولوی
از هوش مصنوعی ChatGPT پرسیدم:
اگر بپذیریم که در حدیث آمده حاکم مسلمانان باید مخالف هوای نفس خود باشد، حاکم مسلمانان چه ویژگی و خصوصیت خاصی دارد که این توصیه برای او، جدی تر مطرح شده است؟
پاسخش با تنظیم دقیقتر چنین بود:
1. حاکم مسلمانان به عنوان یک مقام عمومی و رهبر جامعه، مسئولیتهای سنگینی بر عهده دارد.
او باید تصمیماتی بگیرد که بر زندگی و آینده جامعه تأثیرگذار است.
مثلا حاکم باید به عدالت و انصاف پایبند باشد و قدرت خود را برای منافع شخصی یا گروه خاصی استفاده نکند.
در نتیجه، نسبت به دیگران، نیاز به کنترل بیشتر بر هوای نفس خود دارد؛ زیرا تصمیمات او میتواند بر افراد و جوامع بسیاری تأثیر بگذارد.
2. او باید الگوی مجسم عدالت و تقوی و اخلاق و رفتار نیکو در جامعه باشد.
[پس باید نسبت به دیگران در سطح بالاتری باشد و بتواند از خواستههای شخصی خود به نفع دیگران عبور کند.]
#هوش_مصنوعی
https://eitaa.com/anbaz60/1685
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود:
✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبایی در مباحث اجتماعیِ تفسیر المیزان
🕰 زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان ساعت ۹ صبح
🏫 مکان: ارومیه، مدرسه علمیه امام خمینی (ره)، سالن فاطر
📌 به یاری خدا، بنده علاوه بر استفاده از اساتید محترم،
با موضوع اصلاحگری اجتماعی در قرآن
در خدمت فضلای حاضر در این نشست خواهم بود.
ضمنا برخی از اساتید پیشنهاد کردهاند اشارهای هم به برخی چالشهای روشی تفسیر المیزان داشته باشم؛
لذا اگر مهلتی باشد، عرایض کوتاهی هم درباره دو محور زیر تقدیم خواهم کرد:
1⃣ تفسیر قرآن به قرآن (که علامه بر آن تاکید کرده)
2⃣ تفسیر قرآن به روایات و اسباب نزول (که علامه آنها را نقد کرده است).
#آذربایجان_غربی
#ارومیه
#حوزه_علمیه_امام_خمینی (ره)
#معاونت_پژوهش
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_اجتماعی_قرآن
انباز
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود: ✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبای
امکان حضور بانوان در این همایش فراهم است.
عرایض این حقیر بعد از ساعت ۱۰ شروع خواهد شد؛ ان شاالله.
زيارة فاطمة الزهراء عليها السلام:
السَّلَامُ عَلَى الْبَتُولَةِ¹ الطَّاهِرَةِ،
الصِّدِّيقَةِ الْمَعْصُومَةِ،
الْبَرَّةِ التَّقِيَّةِ،
سَلِيلَةِ² الْمُصْطَفَى
وَ حَلِيلَةِ الْمُرْتَضَى
وَ أُمِّ الْأَئِمَّةِ النُّجَبَاءِ.
اللَّهُمَّ إِنَّها خَرَجَتْ مِنْ دُنْيَاهَا مَظْلُومَةً مَغْشُومَةً،³
قَدْ مُلِئَتْ دَاءً وَ حَسْرَةً وَ كَمَداً⁴ وَ غُصَّةً،
تَشْكُو إِلَيْكَ وَ إِلَى أَبِيهَا مَا فُعِلَ بِهَا،
اللَّهُمَّ انْتَقِمْ لَهَا وَ خُذْ لَهَا بِحَقِّهَا.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الزَّهْرَاءِ⁵ الزَّكِيَّةِ الْمُبَارَكَةِ الْمَيْمُونَةِ،⁶
صَلَاةً تَزِيدُ فِي شَرَفِ مَحَلِّهَا عِنْدَكَ
وَ جَلَالَةِ مَنْزِلَتِهَا لَدَيْكَ،
وَ بَلِّغْهَا مِنِّي السَّلَامَ،
وَ السَّلَامُ عَلَيْهَا وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
✨اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج✨
——
1️⃣ قال الجزريّ:
سمّيت فاطمة عليها السّلام البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دينا و حسنا،
و قيل: لانقطاعها عن الدّنيا إلى الله تعالى
(النّهاية 1، 71).
2️⃣ السّليل: الولد.
3️⃣ الغشم: الظّلم.
4️⃣ الكمد بالفتح: الحزن الشّديد و مرض القلب.
5️⃣ الزّهراء: البيضاء المنيرة.
6️⃣ الميمونة: المباركة.