🔸تنها دستاویز
«تنها دستآویز صفویزدگان برای برگزاری مجالس عید الزهراء روایتی در بحارالانوار است که به تفصیل به قتل خلیفه و فضایل این روز به عنوان عید اشاره کرده است. این روایت در اصل برگرفته از کتاب ”مجموع الاعیاد“ (ص ۱۳۲ و ۱۴۸)، اثر میمون بن قاسم طبرانی (۳۵۸ ــ ۴۲۶ ق)، از عالمان بزرگ فرقه نُصیریه (غالیان و معتقدان به الوهیت امامان) است.
این کتاب مشتمل بر باورها و گزارشهایی عجیب است؛ از جمله اعتقاد به برگزاری جشن در ”عید عاشورا“ به مناسبت عروج امام حسین به آسمانها.
در این کتاب آمده است: ”در روز عاشورا امام حسین (ع) کشته نشد، بلکه مانند عیسی مسیح به آسمان رفت و به جای او ابن سعد شبامی، که روح عمر در او حلول کرده بود، کشته شد.“ [مجموع الاعیاد، صص ۱۰۷ ــ ۱۰۸]
حدیت ”رفع القلم“ نیز در همین کتاب آمده است.» (همان: ۲۸۰)
📚 بابایی، رضا. (۱۳۹۷). دیانت و عقلانیت: جستارهایی در قلمرو دینپژوهی و آسیبشناسی دینی. اصفهان: نشر آرما.
https://t.me/bazmeghodsian/32289
دکتر #حسن_انصاری:
«در اینکه روایت معروف مرتبط با نهم ربیع از ساختههای بیشرمانه غلات شیعی از اسلاف نصیریه است تردیدی نیست. اما برخی برای امکان صحت این دست روایات، دست به توجیهات مختلف میزنند. باید به آنها گفت بهتر است به هر چه میخواهند باور یا عمل کنند، اما لطفاً با پژوهش تاریخی شوخی نکنند.
http://ansari.kateban.com/post/1867
https://t.me/barrasihayetarikhi/605
در دو لینک بالا در این مورد نوشتهام.»
هدایت شده از خبر خاص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تغییر رویکرد خبر رسانه ملی/ بدون تعارف با جریانهای سیاسی و کارگزاران متخلف
🔹این روزها رویکرد خبر رسانه ملی به طور کلی تغییر کرده بهطوریکه شاهد صراحت لهجه در بخشهای مختلف خبری هستیم. این تغییر رویه استقبال گسترده کارشناسان و شهروندان را در پی داشته است.
🔹جالب آنکه خبر بیست و سی که در سالهای گذشته از ماهیت خود فاصله زیادی گرفته بود این شبها، به اصل خویش بازگشته و بدون ملاحظات جناحی و سیاسی تخلفات کارگزاران را گوشزد میکند به طوریکه امشب این بخش خبری نسبت به انتصاب داماد علیرضا زاکانی شهردار اصولگرای پایتخت صریحا واکنش نشان داد. در ماجرای امروز حمله سایبری به سامانه سوخترسانی کشور نیز خبر رسانه ملی با سرعت و دقت مثالزدنی به ماجرا ورود کرد و اجازه ماهیگیری رسانههای بیگانه از آب گل آلود را نداد.
🔹گفتنی است در سالهای گذشته خبر رسانه ملی در رویدادهای مختلف سکوت پیشه میکرد و بواسطه خلأ رسانهای ناشی از این سکوت، مرجعیت خبری به رسانههای اجتماعی و شبکههای بیگانه واگذار میشد. تداوم این رویکرد میتواند بار دیگر اعتماد عمومی را به رسانه ملی بازگرداند.
📡 @khabar_khaas | خبر خـــاص
هدایت شده از حامد کاشانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📣 #اطلاع_رسانی
ویژگی های دوره :
۱- رویکرد تحلیلی و پژوهش محور
۲-مناسب برای پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ اسلام (ترجیحاً طلاب و دانشجویانی که می توانند متن عربی بخوانند)
۳-راهیابی نفرات ممتاز به مراحل بعدی طرح
۴-دوره ویژه برادران و در شهر مقدس قم برگزارمی شود.
♦️جهت ثبت نام و کسب اطلاعات تکمیلی به آدرس زیر مراجعه بفرمایید.
🆔 eitaa.com/ghadiriye_com/
📞 شماره تماس: ۰۹۱۹۲۶۷۸۸۹۳
🌐 Ghadiriye.com
هدایت شده از هادیانه ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهندسی شگفت انگیز یک ماهی کوچک در اعماق اقیانوس
🎥 یک ماهی کوچک کف اقیانوس....
چنان شگفتی می آفریند که زبان انسان از بیان آن قاصر میماند...
🐬یا من فی البحار عجائبه🦈
🌱به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
🆔@hadianeha
👌ببینید و لذت ببرید و بفرستید برای همه عزیزانتان
🔸قارداش دور!
🔹آیة الله العظمی بهجت در ایام تحصیل با علامه طباطبائی و اخوی ایشان آقای الهی، از نجف به کوفه میروند تا اعمال آنجا را انجام دهند. آقای طباطبائی به برادرش میگوید که شب برای تهجد بیدارش کند.
🔸آقا میگفتند: «سحر که بیدار شدیم، آقای الهی رفت دم در اتاق و با لهجه ترکی گفت: قارداش، دور»؛ یعنی برادر بیدار شو، دیر شده.
🔹ایشان پس از نقل این خاطره می فرمودند: «آیا کسی پیدا میشود که به ما بگوید: قارداش، دور، و کلامش مؤثر باشد و ما را بیدار کند؟».
https://t.me/bazmeghodsian/32367
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
جمع زیادی از همنوعان و برادران دینی و شیعیان علوی ساکن افغانستان در اثر مشکلات پیشآمده در آن کشور، گرفتار تنگدستی شدیدند.
هر کسی هر اندازه که میتواند، لطفا مساعده خود را به این شماره کارت بفرستد:
6037691573094356
سید علی مهدویزاده (بانک صادرات)
حتی مبالغ کم نیز مهماند، و البته هر چه بیشتر، بهتر.
اگر فیش واریزی را هم به بنده ارسال کنید بهتر است، هر چند لازم نیست.
تشکر از همگی
اندر احوالات #دانشگاه_تهران (البته ببخشید، تهرون، نه نه، باید میگفتم طهران. اصلا ولش کن؛ خوبیش به همین سرگردونیشه)
دانشگاه، یا گاهی دانش؟
ایتا:
https://eitaa.com/anbaz60
تلگرام:
https://t.me/anbaz60
هدایت شده از فروش کتاب
✅آیدی سفارش کتابهای فوق با تخفیف ۳۵%:
https://eitaa.com/Fairbookseller
✅ارتباط با مولف:
@seyyedahmadfaghih
✅آدرس کانال آموزش کتاب:
https://eitaa.com/Students_of_Modern_logic
اطلاع از قیمت کتابها و نحوه ثبت سفارش از طریق:
https://eitaa.com/joinchat/1276444777C615631eb7e
انباز
من از کیفیت این کتابها اطلاعی ندارم و تا الآن #منطق_جدید کار نکردهام. اما احتمالا برای علاقهمندان مفید باشد. گویا امروز با تخفیف ویژه (50 درصدی) به فروش میرسد. علاقه مندان، برای ملاحظۀ قیمتها و توضیحات، به کانال «فروش کتاب» مراجعه فرمایند.
لینک مشاهده و دانلود آثار حجت الاسلام عبدالحمید واسطی:
https://independent.academia.edu/AbdoihamidVaseti
http://ensani.ir/fa/article/author/33840
ایشان از علمای بزرگوار مشهد مقدس و از شاگردان مرحوم آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی هستند و آثار مفیدی در عرصه دینپژوهی دارند.
هدایت شده از مؤسسه بین المللی ترنم صلح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مبلغ_اسلامی #آفریقا
✳️ سخنان جذاب Ahmed Deedat در رابطه با مفاهیم دینی در زبان قبایل مختلف آفریقایی (بخش دوم)
🔸احمد دیدات، مبلغ برجسته اهل آفریقای جنوبی به بیش از 20 زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیول، عربی و... مسلط بود. او در سال 2005 از دنیا رفت.
🔸مشاهده این مستند برای همه فعالان حوزه دین و فرهنگ توصیه میشود.
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
🔹تخریب موجهین🔹
📣 آيتالله العظمی شبیری زنجانی
پیش از پیروزی انقلاب یک بار با آقای آذری قمی، آقای حاج سید مهدی روحانی و آقای مشکینی در مجلسی بودیم. آقای مشکینی پرسید: علمایی هستند مانند آقای آخوند همدانی و آقای حاج سید احمد خوانساری که به حسب ظاهر عادل هستند، ولی در مسیر انقلاب نیستند و در مقابل، علمایی هستند مانند آقای صدوقی که از نظر علمی و وجهه مردمی در مرتبه بعد هستند، ولی در مسیر انقلاب هستند. اینکه آن علمای درجه اول را سد راه اسلام معرفی و از میدان خارج کنیم، شرعا چه حکمی دارد؟ همچنین پرسید: تخریب ساختمان های دولتی مانند بانک ها برای مختل کردن نظام شاهنشاهی چه حکمی دارد؟
آقای آذری گفت: تخریب بانک ها اشکال دارد، ولی تخریب وجهه آن علما اشکال ندارد.
من و آقای حاج سید مهدی گفتیم: این کار ضربه به اصل انقلاب است. در همه جا سعی می کنند موجهین را جزو خودشان معرفی کنند، ولی شما می خواهید علمای موجهی را که مردم آنها را آزموده اند و به تقوا و علم شناخته اند، مخالف قلمداد کنید! با تخریب علمای موجه، خودتان خراب می شوید، زیرا دشمنان تبلیغ می کنند که افراد موجه و بزرگ که مریدان و مقلدان بسیاری دارند، این انقلاب را قبول ندارند. شما که در مرتبه آقای آخوند و آقای خوانساری نیستید که حرف شما را بپذیرند.
آقای آذری و همفکرانشان تصور می کردند که با تخریب و منزوی کردن مخالفان انقلاب، به انقلاب کمک می شود، در حالی که این کار ضربه به اصل انقلاب و سبب تاخیر در پیروزی آن می شد. من و آقای حاج سید مهدی معتقد بودیم: اگر انقلابیون کار درست انجام بدهند، مخالفان خود به خود به انزوا کشیده می شوند و مشکلی هم پیش نمی آید، ولی برخورد با بزرگان برای انقلاب مشکل ایجاد می کند.
📚 جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۶۵۱ - ۶۵۲
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#آیت_الله_آذری_قمی
#مخالفان_انقلاب
#خاطرات
https://t.me/koshechin1/200
#مرور_ادبیات_عرب
🔁
یکی از دروس مهم و اساسی علوم دینی، ادبیات عرب است (البته متناسب با ادبیات زمان قرآن و احادیث). برای کسانی که اکنون مشغول خواندن این دروساند پیشنهاد میکنم به جزوۀ «روش تحصیل کاربردی در حوزههای علمیه» مراجعه فرمایند و تلاش کنند، تا جایی که امکان دارد، به آن برنامه عمل کنند. (این جزوه را به پیوست تقدیم میکنم)
اما برخی از دوستان (که سابقا ادبیات عرب خواندهاند) میخواهند یک دوره ادبیات عرب را مرور و ضعفهای احتمالی خود را جبران کنند یا تمرین جدیدی انجام دهند. یکی از پیشنهادها به این دسته از دوستان این است که متن کتاب #الفیه (از ابن مالک) را با این روش بخوانند:
1. مراجعه به لغتنامهها برای یافتن معنای هر واژهای که برایشان مبهم است
(با اولویت یک لغتنامه عربی به فارسی، المعجم الوسیط، اقرب الموارد، المصباح المنیر و به تدریج سایر لغات)
2. تجزیه و ترکیب کامل ابیات شعر الفیه
(پس از آنکه خودشان تجزیه و ترکیب کردند، برای #ارزیابی و #اصلاح و #تکمیل کارشان به کتب تجزیه و ترکیب موجود الفیه مراجعه کنند.)
3. خواندنِ #صحیح (یعنی بدون غلط) و #روان (یعنی بیوقفه) و #موزون (یعنی با تشخیص وزن درست) اشعار الفیه، به همراه ضبط کردن صدای خواندن خودشان.
(این کار در تقویت متنخوانی، بسیار مؤثر است)
4. نوشتن یک شرح مناسب با زبان و بیان خود، به گونهای که منعکس کننده دو مطلب باشد:
اول: قاعدهای که هر قسمت از الفیه بیان میکند، با تمام قیود موجود در آن،
دوم: مثالی برای آن قاعده.
(الفیه در موارد زیادی قاعده را در قالب مثال آورده است، و گاهی هم ممکن است قاعده را بگوید ولی مثالی برای آن ذکر نکند. اما شرح ما باید مشتمل بر هر دو بخش باشد. همچنین گاهی الفیه، اصل قاعده را آورده ولی قیود آن را ذکر نمیکند. در این مرحله، برای تکمیل هر دو نقص، بهتر یا لازم است به یکی از شروح الفیه مراجعه شود، اما همچنان تمرکز اصلی باید بر روی الفیه باشد.)
لازم است خروجی مراحل 3 و 4 به یکی از اساتید فن عَرضه شود تا حاصل زحمات طلبه را ارزیابی و تصحیح و احیانا تکمیل کند.
اما اگر یکی از #اساتید محترم ادبیات عرب، یک دوره «الفیه» را با همین ملاحظات تدریس و ضبط کند و در اختیار عموم طلاب و علاقهمندان قرار دهد، نیاز کمتری به پیدا کردن استاد حضوری خواهد بود.
این روش، هم برای یادآوری قواعد نحوی و صرفی و تکمیل آنها مفید است و هم برای تمرین و تطبیق قواعد در یک متن (خصوصا که الفیه، متن سختی حساب میشود و اگر کسی آن را حل کند، حل متون دیگر برای او آسانتر خواهد بود)
ایتا: https://eitaa.com/anbaz60
تلگرام: https://t.me/anbaz60
وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
سخنرانی عاشورایی #میرزاکوچک_جنگلی پیش از جنگ ماکلوان:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10169
🔻🔻🔻
🔹 زمان: ۱۳ذیالقعده۱۳۳۳ق ـ ۳۱شهریور۱۲۹۴
🔹 مکان: روستای گسکره، از توابع فومن
🔹 مخاطب: قوای نظامی جنگل پیش از جنگ ماکلوان در مقابله با قوای قزاق
🔹 موضوع: سخنرانی حماسی میرزا کوچک و تهییج یارانش برای الگوگیری از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع)
توضیح: این سخنرانی تاریخی و ماندگار و بسیار مهم که در واقع میتوان آن را مانیفست فکری میرزا کوچک جنگلی دانست، مربوط به سال اول نهضت جنگل است و مربوط به مقدمات جنگ ماکلوان است. قوای دشمن برای جنگ با جنگل به این منطقه آمده بودند و شب را در روستای ماکلوان سکنی گزیدند. قوای جنگل وضعیت نیروها و تحرکات دشمن را رصد میکردند، و برای آنکه در ماسوله جنگ نشود و مردم آن منطقه، متحمل خسارت نشوند، تصمیم گرفتند به سمت ماکلوان بروند و در همانجا بجنگند. قوای جنگل در روستای «گسکره» مستقر شدند که در مجاورت ماکلوان بود و نسبت به آن اشراف داشت و برای عملیات آماده شدند و سنگربندی کردند.
میرزا کوچک در چنین شرایطی چند ساعت پیش از شروع عملیات، در روستای گسکره یارانش را جمع کرد و برای آنها سخنرانی نمود. قوای جنگل تا پیش از این، چند جنگ با نیروهای مختلف داشتند ولی این نخستین جنگی است که به طور مستقیم با قوای متجاوز خارجی و ارتش روسیه تزاری جنگیدند.
همان طور که میرزا کوچک هم گفته تعداد نیروهای جنگلی در این جنگ ۶۰ نفر به فرماندهی میرزا کوچک بود و به تعداد یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا نمیرسید و در طرف مقابل، ۳۰۰ نفر قزاق روس و ۵۰ نفر قزاق ایرانی در این عملیات شرکت داشتند.
میرزا کوچک تعداد نیروها و سلاحهای خودشان و وضعیت نیروها و سلاحهای ارتش قزاق را مقایسه کرده و سپس مقایسه جالبی بین وضعیت لشکریان سیدالشهدا(ع) و لشکر یزید و دولت اموی کرده و میگوید که هر چند لشکر امام حسین(ع) به ظاهر شکست خورد، ولی تا ابد به الگوی قیامکنندگان و آزادگان جهان علیه ظلم و فساد تبدیل شد.
میرزا کوچک میگوید ما از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق میگیریم و مسیر ما همان خط سرخ شهادت است و در این راه اگر کشته شویم یا پیروز شویم، پیروزیم و شکست برای ما معنا ندارد.
در همین سخنرانی، حرکتی شبیه سخنان حضرت سیدالشهدا(ع) در شب شهادت تکرار شد و میرزاکوچک به یارانش میگوید که هر کس آماده این نبرد است، دو قدم به جلو بیاید و هر کس نمیتواند سر جایش بماند. در حین این سخنرانی، یاران میرزا اشکهایشان سرازیر شد و سپس همگی دو قدم به جلو آمدند و آمادگی خودشان را اعلام کردند. میرزا کوچک صورت همه آنها را بوسید و گیلهمردان با یکدیگر وداع کرده و آماده برای عملیات و شهادت شدند.
👇👇👇