eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹همسان‌سازی مخالفت با توهین ✍مهدی مسائلی طبع انسانی از مخالفت  و مخالف خوشش نمی‌آید و سعی می‌کند اگر توانست مخالفت را، وگرنه مخالف را حذف کند. معمولا افراد برای حذف مخالف توجیهاتی را به کار می‌بندند تا تقصیر حذف او را بر گردن خودش بیاندازند و با طبع عدالت‌طلب و آزادی‌خواه جامعه تقابلی نداشته باشند. حمل مخالفت بر توهین یکی از توجیهاتی است که برای حذف مخالف به کار گرفته می‌شود. البته این موضوع پیچیدگی‌هایی نیز دارد. افراد معمولا برای عقایدشان هاله‌ای از قداست در نظر می‌گیرند که خواه‌ناخواه نفی عقایدشان توهین جلوه می‌کند. در این نگاه هرچه بیان مخالفت صریح‌تر و تضادش بیشتر باشد، توهین نیز قوی‌تر به نظر می‌رسد. بحث درباره توهین مفصل است ولی باید دانست که توهین دو رکن مهم دارد: ۱. گوینده قصد توهین داشته باشد. ۲. سخن او در بردارنده الفاظ و تعابیری باشد که عُرفاً مصداق توهین است. برای زمینه‌سازی حذف مخالف، شاید انگیزه مخالفت او را با قصد توهین همسان‌سازی کنند و امر مشتبه شود ولی الفاظ و تعابیر دال بر توهین وضوح خارجی دارند و نمی‌توان هر سخنی را توهین قلمداد کرد. کلام مختصرم را به حکایتی از برخورد امام علی(ع) با مخالفین ختم کنم. نقل شده است روزی امام علی(ع) در مسجد کوفه مشغول سخنرانی بود یکی از خوارج شعار «لا حکم الا لله» را با صدای بلند سر داد. امام(ع) فرمود: «اللهُ أكبر كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ إن سَكَتُوا عَمَمناهُم وإن تَكَلمُوا حَجَجناهُم وَإن خَرجُوا عَلَينا قاتلناهُم؛ بزرگ است خدا، سخن حقی است که آنها مقصود باطلی از آن دارند، اگر آنان سکوت کنند با آنان مانند دیگران رفتار می‌کنیم و اگر سخن بگویند، پاسخ می‌گوییم و اگر شورش کنند با آنها نبرد می‌کنیم»(تاريخ الطبری، ج۴، ص۵۳.) در کتاب عدالت در عداوت گزارش‌های متعددی از سیره امام علی(ع) در این‌باره آورده‌ام. ...... @azadpajooh
مهمترین نعمت خدا به انسان عقل است، یعنی قدرت فهم و درک حقائق و تمییز و جداسازی آنها از امور باطل. از مهمترین نشانه‌های عقلانی و عقلائی بودن یک معرفت آن است که دلیل روشنی بر باورمان داشته باشیم. هم وجود و یگانگی خدا و حقانیت ادعای انبیا را با دلیل می‌فهمیم، و هم بسیاری از موارد درستی و ناراستی سبک زندگی را. اگر کسی بخواهد عقل‌مان را کنار بگذاریم، در واقع از ما خواسته است که خودش را کنار بگذاریم. مطابق روایت زیر، یکی از مهمترین جلوه‌های هماهنگی عقل و دین در ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) پدید خواهد آمد: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ؛ زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، خدا دست رحمت و هدایتش را بر سر بندگان می‌نهد، و خِرَد آنها را با دستش گِردمی‌آورد، و اندیشۀ آنها با این کار، پخته می‌شود.»1⃣ برخلاف تصوری رایج (چه در میان دینداران و چه بی‌دینان)، بهره‌مندی لازم و کافی از محضر امام معصوم، در گرو به‌کارگیریِ عقل و تفکر است، اما بسیاری خیال می‌کنند که اگر به امام برسیم، باید عقل خود را کناری نهاده، فقط گوش باشیم. اگر امروز، باورهای خود را با نور خِرَد و اندیشه روشن نکنیم، چه ضمانتی است که فردا گنجایش عقل ناب مهدوی را داشته باشیم؟ ____ 1⃣ کافی (اسلامیه)، ج ۱، ص ۲۵، حدیث ۲۱ کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۷۵، حدیث ۳۱ https://eitaa.com/anbaz60/1485
هدایت شده از انباز
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العُلی به کمال تو، کشف‌الدُجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته حلاوتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی درِ خانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی 🌺🌹 قاسم صرافان https://eitaa.com/anbaz60/1224
غزل (فراق غزلی) نؤلدی یا رب خسرو شیرین‌زبانیم گلمه‌دی؟ جان یئتیش‌دی سینه‌مه آرام جانیم گلمه‌دی گئتدی الدن صبریم آرامیم کسیلدی طاقتیم اختیاریم چیخدی قلبیمدن توانیم گلمه‌دی ... آز قالوب باشه یئتیش‌سون گونلریم گَلسون اَجَل باشیم اوسته نؤلدی عمر جاودانیم گلمه‌دی؟ ... گؤزلریم قالدی یؤلوندا ایندی بیر ساعت گَلر منتظر قؤیدی منی شاه جهانیم گلمه‌دی آه چکدیم آغلادیم یاندیم دایاندیم تیتره‌دیم گؤزله‌دیم سؤیلشمکه، ورد زبانیم گلمه‌دی ... شاعر: مرحوم صافی تبریزی (با گزینش و اندکی ویرایش) https://t.me/anbaz60/1135 https://eitaa.com/anbaz60/1489
حجت ابن الحسن عزّت‌دی ایکی دنیایه انبیا عاشق اؤلوبدور بو گل زهرایه ... لطفون اؤلسا نظرون ذرّه‌نی خؤرشید ائیلر ای دَگَن بیر نفسی مین نفسِ عیسایه ... شاعر: حاج سیدآقا خجسته منبع: مجمع الاشعار، ج 5، ص 699
کسانی که مراقب حساب اندیشه و رفتار و گفتار خودند امروز حرف‌هایی را در سینه پنهان می‌کنند از کورانی که پس‌فردا همین سخنان را فریاد خواهند زد؛ چه آن روز بینا شده باشند چه نه، چه دیر شده باشد چه نه.
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹آفتاب تابان🔹 بهارِ آمدنت می‌برد زمستان را بیا که تازه کنم با تو هر نفس جان را به برف بی‌رمق روی کوه‌ها برسان سلام گرم و خوش آفتاب تابان را شبیه شاخۀ گل کرده روی دست بهار پر از امید کن آغوش این درختان را برای چشمۀ خشکیدۀ نگاهم باز بخوان شبیه گذشته دعای باران را به شوق آمدن روزهای خوب هنوز نشسته‌ام به تماشا غروب ایوان را کجاست گمشدۀ من در این هیاهو... آه سکوت می‌کنم اندوه هر خیابان را چقدر بی تو از این راه‌ها گذر کردیم چقدر بی تو همه نیمه‌های شعبان را... 📝 🌐shereheyat.ir/node/3799@ShereHeyat
مطالب جسته‌گریخته‌ام را در کانال ایتا و تلگرام انباز بارگذاری می‌کنم: https://eitaa.com/anbaz60 https://t.me/anbaz60 و در گروه تلگرامی زیر، از نظرات مخاطبان محترم کانال بهره‌مند می‌شوم. در صورت تمایل به عضویت، میزبان شما هستم: https://t.me/anbaz140211
خسته شدیم از این همه مصلحت ... مددی آقا... شعری از قدیم‌ترهای قبل از انتخابات روی برگه نوشت قالیباف، دخترک گرچه بوریاباف است چشم‌های سیاه و مرمری‌اش، بغض سنگ است و باز شفاف است پیش فرمانده رفت مادر پیر، حاج محسن بیا و کاری کن! یکی از بچه‌ها شهید شده، آن یکی چند سال علاف است! عطر پیراهنش رها در باد، روزنامه مچاله در دستش باور فقر چشم ماتش نیست، پول این روزنامه اسراف است توسعه – علم – حزب – آزادی، در تلاقی تیترهای سیاه بحث شد بین او و راننده، دخترک! ساده‌ای! فقط لاف است! خرد شد ذره‌ذره امّیدش، حرف‌های سخیف و تکراری چقدر پیرمرد بی‌ادب است! چقدر پیرمرد حرّاف است! پسرک پوزخند تلخی زد، این هم از انقلاب‌تان بابا! شکم مایه‌دارها سیر است، دهن پابرهنه‌ها صاف است! سرفه و خِس‌خِس پدر آنگاه، چشم‌های شکفته بر دیوار عکس آقا، امام، یک جمله: انقلاب شما از الطاف است روی موهای نوجوان لغزید، دست‌‌های پدر که مصنوعی است حرف امروز خوشگل بابا، بیش از اندازه دور از انصاف است پسرم! بر چکاد شانه‌ی تو، چشمه‌ی آفتاب می‌جوشد آنک‌آنک خروش نسل شما، در تکاپوی سرخ اهداف است پسرم! مثل ما فریب نخور! گول زهد فلان خطیب نخور! رشته‌رشته به غرب بسته شده، ریش‌هایی که تا سر ناف است قصه‌ی میخ‌‌ها و قایق‌‌ها، انقلابی‌ترین منافق‌‌ها دشمن تو همیشه بیرون نیست، چشم وا کن ببین در اطراف است گاه حتی بلندی قرآن، خدعه‌ی آخر معاویه است گاه حتی بت بزرگ هبل، مصحف چاپ حج و اوقاف است ... وقت شام است، بحث را تمام کنید! جانمی جان! غذای مامانی گرچه این سفره‌ها ز گوشت تهی است، قرمه‌سبزی هنوز با قاف است ... مسعود دیانی http://rashhe.blogfa.com/post/57?s=35
هدایت شده از هادیانه ها
✍استفاده از خوب است ولی نباید محور و پایه شود و نباید جای را بگیرد و نمی تواند جای با مسأله هر فرد را متناسب با روحیات او بگیرد 🔹در مسائل مختلف تربیت دینی از جمله بحث حجاب و نماز و ... شاهد این عملکرد ناشیانه بودیم بلافاصله بعد از دیدن یک مثال زیبا طیفی از معلمان، والدین و مربیان شروع به استفاده بی ملاحظه از آن می کنند 🔹طبیعی است که خیلی راحت کار به بازخورد منفی می کشد کافی است رندی پیدا شود و مثال را نقض کند (و مثلا به جای مقایسه 🍊 با پوست و پوست کنده، با 🍌 چنین آزمایشی انجام دهد! ) __ آن وقت به قول ترک ها شما می مانی (باخا باخا !) @hadianeha
مناجات 🤲 بخشی از دعای روایت شده از امام صادق
(علیه السلام)
در
شب آخر ماه شعبان و شب اول ماه مبارک رمضان
:
اِلـهي اَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصَى 
وَ مِنْ كَرَمِكَ وَ جُودِكَ تُطاعُ 
فَكَأنَّكَ لَمْ تُعْصَ
... ترجمه آزاد تفسیری: معبودا! [چون تنها شایسته‌ی پرستش و فرمان‌بری، تویی، باید جز به امر تو سر نسپارم اما ...] از آنجا که شتاب در عذاب نداری، از فرمانت سرمی‌پیچم [و با پرروییِ تمام، نگران گوشمالی‌ات نمی‌شوم] و چون دست‌ودل‌بازی، به فرمانت گردن می‌نهم [تا به نان و نوایی برسم و بدون آنکه سزاوار باشم، با همین فرمان‌بری‌های بی‌ارزشم، از تو طلبکار می‌شوم] آنگاه تو چنان با مهرِ سرشار رو می‌نمایی که انگار هرگز نافرمانی‌ات نشده نه از سوی من و نه از سوی هیچ کس؛ حتی گناه دیگران را هم به رُخَم نمی‌آوری! من.. اینها را نمی‌دانم می‌یابم اما دست از ندانم‌کاری‌ها و نسنجیدگی‌هایم برنمی‌دارم و تو.. این را می‌بینی اما دست از بخشش بی‌پایانت و چشم از راه بازگشتم برنمی‌داری. بنده‌ای چون من چگونه تواند خود را میان این دو حال نبیند: فراآمده در آغوش مهر تو و فرورفته در گریبان شرم خویش. https://eitaa.com/anbaz60/1501
خیابان شهید بهشتی https://balad.ir/p/PoJvWb06OMqhix مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (سلام الله علیه) مقبره پیرحمزه سبزپوش بیت العباس مسجد ولایت مسجد محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) ماه مبارک رمضان اسفند ۱۴۰۲ فروردین ۱۴۰۳
نسبت هدف و نتیجه
عموم و خصوص من وجه
است نتیجه‌ی مطلوب و مقصود در عالَم اثبات است، اعم از اینکه آن نتیجه محقَّق شود یا نه. آثار مترتب بر کار یا حادثه یا چیزی در عالَم ثبوت است، اعم از اینکه مورد قصد و طلب باشد یا نه.