حجة الاسلام ناصر نقویان در کانال تلگرامیاش نوشت:
🙄بهلول و مرگ خليفه
✅روزی ماموران هارون الرشید، بهلول را دستگیر کردند و نزد خلیفه آوردند.
سرکرده ماموران گفت: این دیوانه در شهر شایعه کرده است که خلیفه مرده است!
هارون خشمگین شد و از بهلول پرسید: بهلول! برای چه این خبر کذب در شهر می پراکنی، در حالی که من زنده ام؟
بهلول گفت: ماموران تو بر مردم بسیار سخت می گیرند. این همه ظلم را که دیدم یقین کردم خلیفه مرده است که ماموران این گونه ستم می کنند و از حد خود تجاوز می نمایند!!!
كرور كرور شكر، كه مسؤولين مملكت خودمان زنده اند و مراقب كه مبادا در اداره اي يا نهاد و سازماني به كسي ظلم شود و نتواند از حقش دفاع كند!!
😌@NaserNaghavian😔
May 11
عبادت عقلی
🌷🌷🌷
باید عقل را حاکم بر همه امور زندگیمان کنیم. عقل نیروی درک انسان است و کارش تفکر است و تفکر، عقل را تقویت میکند.
امام عسکری (علیه السلام):
عبادت روزه و نماز زیاد نیست، بلکه عبادت فقط تفکر زیاد درباره امر خدا است.
http://akharinkhabar.ir/social/4894035
شکنجه اسماعیل بخشی را مسئولان (استاندار خوزستان) تکذیب کردند.
امیدوارم تکذیب، درست باشد.
💢هو الحق
🔹محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ گفته است: ”الان سیستم اداری و مدیریتی کشور در گل مانده است و در بمباران اقتصادی دشمن، دچار بههمریختگی شده است. نمیشود دسترویدست گذاشت و تسلیم شد. دشمن میخواهد انتقام این چهل سال را از مردم انقلابی بگیرد. انقلابیون باید راه را باز کنند.“
⭕️ اینک اما چند سؤال از آقای دکتر محسن رضایی:
🔸آیا ”الان“ سیستم مدیریتی کشور در گل فرورفته یا از همان اوایل دولت یازدهم و دوازدهم؟
🔸از کدام ”بمباران اقتصادی“ صحبت میکنید؟ از بمباران تحریمها، همان که از سالها پیش وجود داشته و اخیراً محدودتر به وضع قبل از برجام برگشته؟ یا از بمباران و غارت لاینقطع بیتالمال از سوی شیفتگان ثروت و قدرت عوامفریب؟ از وامهای بدون بازگشت چند هزار میلیاردی اعضای ظاهرالصلاح دربار زر و زور و تزویر نوظهور؟
🔸آقای دبیر مصلحت نظام! از ”دشمن“ سخن گفتهاید. امکان دارد به مستضعفان و پابرهنگان پای کار انقلاب توضیح دهید دشمنان این ملت و آرمانهای متعالیاش دقیقاً چه کسانی هستند؟
🔸آیا دشمن فقط همان است که علناً اعلام براندازی و جنگ کرده یا آنها که در مسئولیتهای بالای کشور تکیه زدهاند و آب به آسیاب دشمن میریزند و با غارت بیتالمال و لاپوشانی فساد و فراریدادن مفسدان، جبهه داخلی را از مردم خالی میکنند و یأس و نومیدی و بیاعتقادی به همهچیز و به همهکس را میان مستضعفان و پابرهنگان نهادینه کردهاند؟
🔸آقای رضایی! عجبا! حالا که کارد نزدیک استخوان رسیده ”انقلابیون باید راه را باز کنند“ و سینه سپر کنند تا لاشخورها و کفتارهای ظاهرالصلاح عوامفریب چند صباح دیگر به ثروت خود و خویشان فرنگنشین خود بیفزایند؟
🔸به فرض که انقلابیون قلع و قمع و ضعیفشده توسط نهادهای حکومتی با الگوگیری نه از حاکمان فاسد مفسد دروغگو، که از شهدا و صدیقین و صالحین همین مرز و بوم بخواهند و بتوانند گامی برای نجات وطن بردارند. امکان دارد توضیح دهید ”راه“ کدام است و ثانیاً، ”بازکردن“ یعنی دقیقاً چکار کردن؟
🔸دبیر مصلحت نظام! شما ضمانت میکنید هنگامی که انقلابیون و حافظان آرمانهای انقلاب به میدان آیند رسانههای رسمی و نیمهرسمی نظام و برخی از نهادهای مجری نظم و قانون آنها را ضد انقلاب و عوامل استکبار خارجی معرفی نکنند و به جرم سیاهنمایی و تشویش اذهان عمومی و فعالیت علیه امنیت ملی یکایک آنها را با صلّابه نکشند و تحت تعقیب و حبس و سلول انفرادی قرار ندهند؟
🔸آقای دکتر رضایی! شما واقعا فکر میکنید انقلابیون صدیق و شفیق این ملت، نه عوامفریبان ظاهرالصّلاح دربار #زروزوروتزویر، بگیروببندها و انفرادیها و بازداشتهای طویلالمدت بیسابقه و دادگاههای سال ۹۶ و تاکنونِ ۹۷ را به همین راحتی و بیهیچ حساب و کتابی فراموش میکنند؟
🔸شما واقعاً فکر میکنید با آن داغ و درفشها و لاپوشانی غارتگران و حفظشان در لایههای مختلف نظام، عدّه و عدّهای از انقلابیون باقی مانده است تا جبهه مد نظرتان را باز کنند؟
🔸آقای رضایی! بدانید که سالهاست مصلحتاندیشیهای شما مسئولان بلندپایه کمر خیل عظیم مستضعفان، همان حامیان اصلی انقلاب، را خم کرده است. بدانید! محرومان و مستضعفان از شما مسئولان ناراضی هستند و بسیاری از ایشان احساس غبن و پشیمانی میکنند.
🔸آقای دکتر رضایی! سالیانی است که لباس سرداری از تن به در کردهاید و لباس سیاستمداری به تن کردهاید. توصیه میکنم چند صباحی این لباس هم از تن به در کنید و به برکت دکتریتان پا در عرصه دانشگاه بگذارید و پای شیون و زاری و بیاعتقادیهای عمیق جوانان بنشینید و حاصل کشت خود و سایر مسئولان عالیمقام را با چشمان خود ببینید.
🔸آقای دکتر #رضایی! تاکنون درباره این سخن حضرت حق اندیشیدهاید: ”بل الانسان علی نفسه بصیره و لو القی معاذیره“؟
بارخدایا تو شاهد باش! ناگفتنیترین حرفها را از سر شفقت برخلق از کنه قلبم به این ابرقدرتمندان حاکم گفتم و به قدر بضاعت مزجاتم انجام وظیفه کردم.
▪️”ای دنیا! اف بر دوستان مکار و شرور تو!“
🖋 #سعید_زیباکلام
🗓 سهشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷
🆔 @Saeidzibakalam
اطلاعیه روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره لغو سخنرانی رئیس مجلس در کرج
(http://yon.ir/YTuCq)
از جهات مختلف قابل تأمل است که به ۳ نکته مهمتر اشاره میکنم:
۱. اگر اصول و مبانی سیاستها و رویکردهای مواجهه سیاسی ائمه جمعه مورد بازبینیهای موشکافانه و دقیق علمی، دینی و جامعهشناختی قرار گیرد، قطعا شاهد تغییرات و اصلاحات مهمی خواهیم بود. امیدوارم شورای سیاستگذاری چنین سعۀ صدری از خود نشان دهد.
2. تأکید ویژۀ این اطلاعیه بر تکصدایی در جامعۀ مذهبی و هماهنگیهای حداکثری بین خطبههای نماز جمعه با سیاستهای بالادستی، خطر مستقل نبودن ائمه جمعه را هر چه بیشتر به رخ میکشد.
3. این بیانیه در دورۀ مسئولیت آقای حاج علی اکبری صادر شده، که به عنوان فردی غیرسیاستزده شناخته میشود. شاید نیاز باشد دوستانی که از تغییر آقای تقوی (که لایههای سیاسیاش بر اهلش پنهان نیست) ذوقزده شده بودند، تجدید نظر کنند. ناامیدی روا نیست، اما اینکه به چه چیزی یا چه کسی و چقدر و چگونه امیدوار باشیم مهمتر است.
21 بهمن 1397
مهمترین انقلاب یا بزرگترین دستآورد انقلاب
✅
شاید مهمترین دستآورد انقلاب ایران در 40 سالگی، یکصدا شدن عدالتطلبان و بلندتر و علنیتر شدن فریاد و تجمعشان باشد.
فریادهای عدالتخواهی جوانان و جوانمردانی اینچنین، مرا یاد این جمله امام خمینی (ره) می اندازد:
«آنچه برای این جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادتطلبی این عزیزان [است] -که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم ارواحنا فداه هستند- و این است #فتح_الفتوح».
پژواک فرمان امیر مؤمنان (علیه السلام) به مالک اشتر همچنان میپیچد که ایشان را نزدیکترین افراد به خود قرار دهد:
ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ وَ أَحْوَطَهُمْ عَلَى الضُّعَفَاءِ بِالْإِنْصَافِ وَ أَقَلَّهُمْ لَكَ مُنَاظَرَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اللَّهُ لِأَوْلِيَائِهِ وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ فَإِنَّهُمْ يَقِفُونَكَ عَلَى الْحَقِّ وَ يُبَصِّرُونَكَ مَا يَعُودُ عَلَيْكَ نَفْعُهُ
اما روی دیگر این فریادها مسئلهای بسیار مهم است:
چرا و چگونه به شرائطی رسیدهایم که عدالتخواهان، ناچار از فریاد باشند؟
چرا عدالتخواهی بدون هزینۀ امنیتی محقق نمیشود؟
چرا در میان کسانی که برای عدالت هزینه میدهند یا این هزینهها را میکاهند، رد پای چندانی از اکثر قریب به اتفاق مسئولان بلندپایه و رسمی کشور (حتی قوۀ عدلیه) نمیبینیم؟
...
این بزرگترین دستآورد انقلاب، بزرگترین انقلاب لازم در عرصۀ مدیریت جامعه است. به امید روزی که به ثمر نشیند.
...
این عزیزان دادخواه، در واقع جور امثال مرا هم به دوش میکشند. یادکرد بخشی از آنها کمترین خدمتی است که از دستم برمیآید:
#سید_مهدی_صدرالساداتی
#سعید_زیباکلام
#محمدکاظم_کاظمی شاعر عزیز افغانستانی
#وحید_اشتری
#محمدجواد_معتمدی_نژاد
#میلاد_گودرزی
#سلمان_کدیور
#هادی_مسعودی
سایر #عدالتخواهان_شیراز
#نادر_فتوره_چی
#سعید_ابراهیمی_خوی
#میثم_صفاریان
#منصور_نظری
#یاشار_سلطانی
شاید #احمدی_نژاد
و ...
این عزیزان با هر نیتی در این میدان باشند، تلاش و همتشان ستودنی است و مسئولان کشور و علما و بزرگان حوزههای علمیه باید قدر پاکباختگان را بدانند.
22 بهمن 1397
وحدت در ایام انقلاب یا وحدت انقلابی؟
✅
یکی از مسائل مهم که همیشه (و خصوصا در ایام انقلاب) باید مورد توجه کافی قرار گیرد، ملاکهای ارزشمندی وحدت است.
* آیا هر وحدتی بر حول هر محوری ارزشمند است؟
* آیا هر رویکرد و تفسیری از انقلاب و انقلابیگری، شایستۀ محور شدن برای وحدت دارد؟
* اگر منشأ اختلاف ظلم کسی باشد، چه کسی مسیر ضد ارزش را میپیماید: کسی که ظلم میکند یا کسی که مظلومیت خود یا دیگران را فریاد میزند؟ یا هر دو؟
* اگر حرکت اجتماعی کسی یا گروهی بر اساس معیارهایی باشد که لازمهاش اختلاف و اظهار اختلاف باشد، وظیفۀ حاکمیت و حاکمان در قبال او چیست (خصوصا اگر آن مخالف، با حکومت یا با بخشی از حکومت درگیری نرم یا سخت داشته باشد)؟
* برای دعوت به وحدت، آیا میتوان سخنی بر زبان راند که خود آن سخن، منشأ اختلاف جدید و دیگری باشد؟ مثلا آیا میتوان همۀ کسانی را که با عدهای مخالف و مختلفاند، به تبعیت از هوای نفس متهم کرد؟
و ...
همانطور که هنوز فقه مذاکره و فقه صلح و فقه جنگ (آنگونه که باید و شاید) استخراج نشده، فقه وحدت هم از آب و گل درنیامده است. فقه مبتنی بر منابع وحیانی پیشکش، ظاهرا عموم تصمیمگیران و تصمیمسازان (از قدیم و جدید) در این زمینهها ید بیضایی از علم مبتنی بر عقل و تجربه هم نشان ندادهاند و نمیدهند.
همیشه نمیتوان با تمسک به ظواهر هیجانات مقطعی، وحدت ساخت؛ چه رسد به نهادینه کردن وحدت در جامعه.
22 بهمن 1397
سؤال:
فردی از بنده منبع و اعتبار حدیث “من لم یعرف الهیئة و التشریح فهو عِنّین في معرفة الله” را پرسید و گفت: چون تشریح مؤمن غالبا از گناهان بوده، شاید تناقضی بین این حدیث و حکم فقهی باشد.
پاسخ:
۱. این مطلب حدیث نیست و حتی در منابع ضعیف هم یافت نشد؛ هر چند در کتب برخی از فیلسوفان و دانشمندان به پیامبر اکرم ص یا امام رضا ع نسبت داده شده است.
بعضی هم به ابن سینا یا خواجه طوسی نسبت دادهاند که در کتب موجود از این دو هم پیدا نکردم.
۲. اصطلاح تشریح و هیئت، نسبت به زمان اهل بیت ع متاخر حساب میشود و طبق جستجو، در زبان ایشان به این معنا به کار نرفته است.
۳. اگر هم این مطلب را حدیث یا سخنی حق (ولو غیر حدیث) بدانیم، لازم نیست بگوییم مراد از تشریح، کالبدشکافی یا کالبدشکافی خصوص مؤمنان است.
بلکه ممکن است به معنای "شناخت جایگاه اعضای بدن و مسائل طبی مربوط به آنها" باشد (از قبیل بهداشت و درمان هر عضو).
🌷
۲۱ خرداد ۹۸
📖 *ترجمه ی زیبای قرآن کریم*
*ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ*
👈🏻 *این کتاب که هیچ شکوشبههای در آن نیست،دستِ آنانی را میگیرد که مراقب رفتارشاناند*
اگر می خواهید ترجمه ی قرآن بخوانید
ترجمه ی استاد علی ملکی را به شما پیشنهاد می کنیم
ترجمه ای زیبا از قرآن کریم
👈🏻دانلود از برنامه کافه بازار
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.qurantr&ref=share
#ترجمه_قرآن
لزوم نظارت عمومی
🔎
در برخی از فتاوا آمده:
بيان ظلم و خیانت مسئولان در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی شود حرام است.
👇
اگر روزگاری چنین فتوایی صحیح به نظر میرسید، امروز با وجود سه مسئله زیر، دیگر چنین تصوری وجود ندارد:
۱. محدودیتهای فراوان بخشهای قانونی و حاکمیتی در قلمرو رسیدگی به تخلفات و جرائم مسئولان
۲. امکان تبانی بسیار گسترده و سیستمی در لایههای مختلف مسئولان امر
۳. گستردگی و تنوع ضعف، فساد و ویژهخواری در میان برخی از مسئولان.
شاید...
اگر چنین فتاوا و رویکردهایی وجود نداشتند، بلکه اگر فتوای جواز یا وجوبِ اعلان عمومی #فساد_مسئولان منتشر میشد، و بالاتر، اگر حمایت رسمی و جدی از افشاگران فساد مسئولان، به #قانون کشور تبدیل میشد، و چنین قانونی از طریق بالاترین و رسمیترین تریبونها تبیین و تبلیغ و ترویج میشد، شاید امروز تا حدی شاهد سه اتفاق میشدیم:
۱. کاهش طمع برای تصاحب مناصب قدرت
۲. کمتر شدن فساد
۳. افزایش قابل توجه #اعتماد_عمومی.
اصولا منشأ بیاعتمادی، بدکاری است، نه بدشماری کار بد.
البته معلوم است که اگر چنین قانونی تصویب و جدی گرفته شود، حتما قانون محکمی را هم برای اتهامهای دروغین و نادرست، ضمیمه میکنند. معقول هم چنین است.
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#فقه_سیاسی
#سیاست_فقهی
برای آنکه بماند
🤔
پاسخ صریح آیت الله آملی لاریجانی به برخی ادعاها و اتهامات مطرح شده اخیر
بخش 1️⃣
بسم ا... الرحمن الرحیم
حضرت آیت ا... آقای حاج شیخ محمد یزدی
سلام علیکم
چندی است که نمایشی در کشور بر اساس سناریوهای از پیش طراحی شده، علیه اینجانب براه افتاده است.
بنا نداشتم با توجه به گرفتاریهای مختلف مردم و کشور، نسبت به این حرکات، پاسخی دهم. ولکن اکنون احساس میکنم بازیهای صدا و سیما و برخی نهادهای دیگر به نقطهای رسیده است که سکوت در مقابل آن جایز نیست و البته در موقع مناسب به تفصیل در مورد ابعاد آن صحبت خواهم کرد. متاسفانه اخیراً جنابعالی مطالبی مطرح کردهاید که علاوه بر خلاف واقع بودن و موهن بودن، ریشه در همان امور دارد. قبلاً هم مکرر در جلسات #شورای_نگهبان یا مجالس دیگر، مطالبی از این دست بیان کردهاید که بنا به مصالحی در مقابل آن سکوت کرده ام. اما اکنون میبینم این سکوتها نه فقط اسباب تنبه حضرتعالی نشده، بلکه پیشتر هم رفتهاید و مطالب خلاف واقع و توهینهای دیگری هم بر آن افزودهاید.
مطالبی از جلسه روز یکشنبه شما با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه، پخش شده است که در وهله اول باور نمیکردم شما چنین سخنانی گفته باشید و لذا از طرق مختلف پی گیری کردم تا صحت انتساب مطالب برایم محرز گردد. همه بر اصل صدور این مطالب از جنابعالی تاکید کردند، منتها امر غریبتر آنکه گفتند مطالب موهن بسیار دیگری هم بوده که بعد از چند بار ویرایش، حاصلش همان شده که منتشر شده است. جناب آقای یزدی، چرا به این وضعیت افتادهاید؟ در یک پاراگراف که از شما نقل کرده اند، خوبست که چند تا خلاف واقع گفته باشید و چند تا توهین؟!