eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
https://farsi.iranpress.com/iran-i193298 تازه‌های کتاب ‌جلد اول «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» منتشر شد 18 بهمن 1399 تهران- ایران پرس: نخستین جلد ترجمه کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن» اثر با ترجمه و ویراستاری توسط منتشر شد. به گزارش خبرگزاری ایران پرس، انتشارات سوفیا در صفحه اینستاگرام خود ضمن اعلام خبر انتشار این کتاب نوشته است: ‌ تفسیر معاصرانه قرآن کریم، هر چند به زبانی معاصرانه و برمبنای عالی‌ترین سطح پژوهشی به رشتة تحریر درآمده است، لیکن سیر آن برمبنای تحقیقات محققان و مستشرقان غربی یا روشنکفران مسلمان غربزده تعیین نشده است؛ ‌چه ممکن است اینان قرآن کریم را چونان متنی دارای اهمیّت دینی بررسی کنند، ولی آن را کلام راستین خداوند ندانند. این تفسیر برمبنای ایمان به معصومیّت قرآن کریم و با مراجعة روش‌مند به سنت اسلامی کلاسیک، به ویژه تفاسیر معتبر سنیّان و شیعیان بر این متن مقدّس تألیف شده است. هدف این است که خواننده را با شیوه‌های علمی مختلف فهم و تفسیر قرآن از جانب مسلمانان، به مدت چهارده قرن آشنا کند. در عین حال به خواننده کمک می‌کند تا از آن سنت ریشه‌دار فهم و تفسیر قرآن برای پاسخگویی به پرسش‌های دینی و معنوی خویش یاری بگیرد. نویسندگان در مقام تفسیر بسیاری از آیات از پرسش‌های انسان امروز که تجربه زیستن در دنیای مدرن را دارند، غفلت نکرده‌اند. هم در پرتو خود قرآن کریم و هم در پرتو سنت عقلی و معنویت اسلامی که در دامان این متن بالیده است، پاسخ‌های خردپسندی برای آن پرسش‌ها به دست می‌دهند. برای مثال در مباحثی مانند تعدد ادیان، نسبت میان اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی، وحدت مذاهب اسلامی، وجاهت اخلاقی شریعت اسلامی، این شیوۀ خردپسندانه کاملاً مشهود است. به لحاظ روش تحقیق، ارجاعات درون متنی و بیان ارتباط میان آیات (تفسیر قرآن به قرآن) می‌توان این اثر را اثری کاملاً کلاسیک دانست. این مجموعه در هشت جلد، به علاوه جلد دیگری که به جستارهای «پیوست» اختصاص دارد، انتشار خواهد یافت.
055 آیات 38-45 آل عمران.mp3
5.27M
ص 55 ، آیات 38-45 🔹 الگوی دینی حضرت مریم
056 آیات 46-52 آل عمران.mp3
9.47M
ص 56 ، آیات 46-52 🔹 آیا سید الشهداء (علیه السلام) در شب عاشورا فرمودند «دشمن با من کار دارد نه با شما. پس بیعتم را برمی‌دارم؛ هر کس از شما دست یکی از بنی‌هاشم را بگیرد و در تاریکی شب برود»؟ 🔹 🔹
057 آیات 53-61 آل عمران، آیه مباهله.mp3
6.61M
ص 57 ، آیات 53-61 🔹 شباهت غیبت حضرت عیسی با غیبت حضرت ولی عصر (علیهما السلام) 🔹
058 آیات 62-70 آل عمران.mp3
6.69M
ص 58 ، آیات 62-70 🔹 و با چه کسی و با چه معیاری؟ ⏪ لینک نوشتارها: ◀️ ملاک‌های تقریب: https://b2n.ir/k98265 ◀️ وحدت در ایام انقلاب یا وحدت انقلابی؟ https://b2n.ir/z51486 ◀️ مبناشناسی تقریب، مقدم بر آسیب‏‎شناسی مجمع جهانی تقریب: https://b2n.ir/h26006 ◀️ آسیب‌شناسی نگفتن از حقائق به غرض وحدت: https://eitaa.com/anbaz60/326 ◀️ وحدت حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/anbaz60/241
متن و نقد از‏‏ : ◀️ برخی فکر می‌کنند با حمایت از جمهوری اسلامی به نظام لطف می‌کنند و مانع سرنگونی آن می‌شوند اما واقعیت برعکس است، جمهوری اسلامی تداوم خواهد داشت و از فتنه‌های سنگین عبور کرده و خواهد کرد. ◀️ این افراد هستند که باید حواس‌شان باشد سلب توفیق نشده و لیاقت حمایت از اصل نظام از آنها سلب نشود. ◀️ در این ۴۰ سال ریزش‌های بزرگی رخ داد که البته رویش‌های بزرگتری جایگزین‌شان شد. به عنوان مثال وقتی آن مرجع تقلید از دیار نجف‌آباد ریزش کرد، یک جوان نجف‌آبادی دهه هفتادی به اسم محسن حججی به جای او رویید. جوانی که شاید فقط خبر شهادتش بیشتر از کل عمر آن مرجع تقلید، دل‌های مردم را به سمت حقیقت هدایت کرد و مراسم تشییع‌اش در شهرهای مختلف بخشی از تاریخ پرافتخار این ملت شد. ◀️ یا وقتی آن یار قدیمی امام از خطه کرمان در برابر انقلاب ایستاد هیچ گاه انقلاب متوقف نشد، قاسم سلیمانی از همان خطه چنان از یک ملت دل‌ربایی کرد که برای همیشه نامش در تاریخ جاودانه خواهد ماند. ◀️ خلاصه آنکه این انقلاب و نظام معطل افراد نخواهد ماند و به مسیرش ادامه خواهد داد، افراد هستند که باید مواظب باشند مشمول سنت استبدال نشوند و در دفاع از این مسیر حق جایگزین پیدا نکنند. : 1. خدا برای هیچ کسی و هیچ جامعه و حکومتی چک سفید، امضا نکرده و ایران و حکومت جمهوری اسلامی هم مستثنا نیست. ماجراهای بنی‌اسرائیل در قرآن حجت بالغه خدا بر ما است. 2. دین خدا مساوی ایران نیست. دست کم هر دو رهبر انقلاب بارها به این مطلب تصریح کرده‌اند که فاصله زیادی با اسلام داریم. 3. استبدال هم تنوع بسیار متکثری دارد و قدر متیقنش درباره دین خالص است، نه بروزات نسبی دین، و الا در تحلیل صلح امام حسن ع هم گرفتار می‌شوند. 4. این درست است که نباید منت گذاشت، اما آحاد مردم و خصوصا مسئولان در بقاء و انحطاط نظام ایفای نقش می‌کنند. یکی از محکمات قرآن و تجربه بشر این است: ... إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ... (رعد 11) 5. برخی از تحلیل‌ها درباره رویش‌ها (و حتی ریزش‌ها) بدیهی حساب می‌شوند در حالی که نیاز به اثبات دارند، که اگر با روش دقیق علمی اثبات نشوند و بر اساس علایق خودمان به آنها تکیه کنیم، ما را از دیدن واقعیت‌های جامعه (یعنی از حقیقی) محروم کند. مثلا: شهادت و تشییع شهدای عزیزی همچون حججی و سلیمانی، علاوه بر تأثیر و تهییج موقت (اگر چه پاک بود)، چه تاثیر عمیق و ماندگار در رشد جامعه داشته؟ خصوصا در مقابل آسیبهای توفنده فرهنگ منحط شیطانی و بالاخص با وجود مفاسد آشکار و پنهان اقتصادی و سیاسی که مسئولان کشور پدید می‌آورند!1️⃣ چه کسی با چه سنجه علمی این مطالب را توضیح داده و اثبات کرده است؟ ———- پی‌نوشت: 1️⃣یکی از فعالان فرهنگی اراک نقل میکرد "ماه رمضانِ چند سال پیش آقای در یکی از بزرگترین سینماهای اراک، جلسات تفسیری داشت که حتی راهروهای سالن هم کاملا پر از جمعیت می‌شد. درست از شبی که خبر اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی منتشر شد، دیگر اکثر صندلی‌ها هم خالی ماندند." این در حالی است که عموم چنین شرکت‌کنندگانی دلباخته قرآن و آرمان‌های انقلاب‌اند.
060 آیات 78-83 آل عمران.mp3
6.46M
ص 60 ، آیات 78-83 🔹 ضرورت مواجهه و مطالعه مستقیم و بدون واسطۀ همگان با قرآن
061 آیات 84-91 آل عمران.mp3
5.95M
ص 61 ، آیات 84-91 🔹 لزوم تبیین مکتب حق، علاوه بر پاسخ به شبهات و نقد دیگران 🔹 بحث و
062 آیات 92-95 آل عمران.mp3
5.04M
ص 62 ، آیات 92-95 🔹 سه ادعای یهود: 1. انکار ظلم خودشان 2. انکار نسخ در شریعت 3. ادعای یهودی بودن حضرت ابراهیم و وحدت شریعت ابراهیم با موسی (علیهما السلام) 🔹 سه ادعای قرآن: 1. ظالم بودن بنی اسرائیل ( 160) 2. امکان و تحقق نسخ در شریعت ( 106) 3. یهودی نبودن حضرت ابراهیم (علیه السلام) ( 140 و 67) 🔹 شبهه یهود بر مسلمانان: اگر پیامبر اسلام بر آیین ابراهیم است (چنانکه خودش ادعا می‌کند - 130 و 135-) و نباید هیچ تفاوتی بین شریعت ابراهیم و موسی باشد (طبق باور خودشان) چرا برخی از حرام‌های شریعت یهود، در شریعت اسلام حلال معرفی شده است؟! پس معلوم می‌شود پیامبر اسلام در ادعای خود (بر آیین ابراهیم بودن) صادق نیست؛ پس شما مسلمانان نباید از او تبعیت کنید. 🔹 جواب قرآن: تورات را بیاورید و از رو بخوانید، تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد❗️ 🔹 در واقع قرآن، یهودیت را به مبارزه می‌طلبد و مدعی است که می‌تواند اثبات کند در تورات، نسخ شریعت مورد تصریح قرار گرفته است. در نتیجه با استفاده از آموزه‌های خود تورات، همه این ادعاهای یهودیت رد می‌شود. 🌹
: منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست به دست مردم چشم از رخ تو گل چیدن به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن به رحمت سر زلف تو واثقم ور نه کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن ز خط یار بیاموز مهر با رخ خوب که گرد عارض خوبان خوش است گردیدن مبوس جز لب ساقی و جام می حافظ که دست زهدفروشان خطاست بوسیدن بخشی از مطالب در حاشیه این غزل: « این غزل ظاهرا بهترین غزل تفسیری حافظ است که او را تفسیر می‌کند. البته غزل‌های تفسیری حافظ که غزلی، غزل یا غزل‌های دیگر را تفسیر می‌کند زیاد است ولی شاید این غزل را حافظ با زبان اشاره کالتصریح برای معرفی خود و روش خود سروده است.» (آیینه جام، ص 271)
063 آیات 100-101 آل عمران.mp3
4.91M
ص 63 ، آیات 100-101 🔹 موانع کفر 🔹 عجز و اعتصام ◀️ به می‌پرستی از آن نقش خود زدم بر آب * که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن به رحمت سر زلف تو واثقم ور نه * کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن (حافظ) ◀️ حجره خورشید تویی خانه ناهید تویی * روضهٔ امّید تویی راه ده ای یار مرا (جلال الدین رومی) ◀️ گفتم به کام وصلت خواهم رسید روزی؟ * گفتا که نیک بنگر شاید رسیده باشی (فیض کاشانی)
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ آقایان ما حق نداریم، افتاد برادر عزیز، جناب زاکانی! با دیدن این کلیپ در صفحه شخصی شما و با خط و نشانی که حضرتعالی به صراحت برای بقیه کاندیداهای احتمالی مورد توجه افکار عمومی کشیده‌اید و در انتها با تأکید فرموده‌اید که کسی حق ندارد اجماع مورد نظر شما روی فرد مورد نظرتان را بهم بزند، طیف گسترده‌ای از خواص و فعالان سیاسی و اجتماعی، از خبط و خطایی که تاکنون کرده‌اند، به خود آمدند و از این پس، به هیچ کاندیدای دیگری به غیر از فرد مورد نظر شما فکر نمی‌کنند. بدون تعارف، جملگی از اینکه برای مدتی درباره کاندیداهای احتمالی دیگر که با توجه به سوابق‌شان، سلامت‌ مالی خودشان و مدیران زیرمجموعه‌شان، کارآمدی‌، توانایی و جهت‌گیری آنها می‌توانند مصداق اصلح باشند، "فکر" کرده‌ایم و برای لحظاتی در مسیری قرار گرفته‌ایم که انسجام و اجماع شما روی فرد مورد نظر را بهم زده، به درگاه خدای سبحان عذر تقصیر می‌بریم. قطعا پروردگار عالم ما را خواهد بخشید، امید است جمع شما هم ما را برای این خطای بزرگ ببخشد. فقط اگر جسارت و بی ادبی نباشد و ما را عفو کنید، لطفا بعد از چهار سال، اسامی این ۱۳ بزرگوار که شما حکم بزرگتری و ولایت بر بقیه را برای آنها صادر کرده‌اید را اعلام نمایید، تا همه ما که ملزم به اطاعت از تصمیمات‌شان هستیم، بیش از این در گمراهی قرار نگیریم و با تمام وجود، "فکر کردن" خود را تعطیل و همه امورمان را با ایشان تطبیق دهیم. البته مطابق اطلاعات واصله ... 🔺متن کامل را اینجا بخوانید🔻 http://eitaa.com/rasaee/4506
🔹قصاص: اشارت‌ها و رهیافت‌ها مدتی است گزارش ستیزها و برخوردهای منجر به قتل، زود به زود به گوش می‌رسد. علتش هرچه باشد، پیامدهایش مهم‌تر است: در یک طرف، خانواده‌ای داغدار عزیزی از دست رفته است. از طرف دیگر، خانواده‌ای نگران از دست دادن عضوی است که باید «قصاص» شود و گاه این عضو، نان‌آور خانواده یا نوجوانی تازه‌بالغ است! غم‌انگیزتر آن که در بسیاری از موارد، این دو خانواده با هم فامیل و آشنا هستند. قصاص چیست؟ چرا قرآن کریم این تعبیر را به کار برده است؟ شیوه بیان این حکم در قرآن چگونه است؟ آیا این شیوه بیان، به ما راهی نشان می‌دهد تا هم از برخی پیامدهای ناگوار این پدیده بکاهیم و هم با سخن قرآن مخالفت نکنیم؟ آیه قصاص در قرآن، چنین است: وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ ياأُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون: ای خردمندان! برای شما در قصاص، زندگانی‌ای است؛ شاید تقوا پیشه کنید. (بقره:179) پیش از پرداختن به اشارات این آیه، باید اشاره کرد که قرآن، راهنمایی برای همه نسل‌ها است؛ اما در عین حال، در لایه‌های خود یک سیر تکاملی دارد و به گونه‌ای سخن گفته است که بتوان به تناسب هر روزگار و اوضاع و احوال، آن لایه از پیام را فهمید و اجرا کرد که با همان وضعیت تناسب داشته باشد. مثلا در همین آیه، چند اشارت گنجانده شده است: 1. مخاطب، خردمندان هستند. از این جا، می‌توان فهمید که موضوع پیام، دارای جنبه‌های عقلانی است و باید با خردمندی و دور از عاطفه و هیجان، با آن برخورد کرد. پس هم در فهم و هم در اجرای آن، باید تابع عقل بود. 2. تعبیر «قصاص» به کار رفته است، نه انتقام و نه جبران و نه واژه‌های مشابه. قصاص یعنی پی گرفتن و دنبال کردن. قصه نیز با همین واژه هم‌خانواده است. قصاص یعنی امور مربوط به آن اتفاق از جنبه‌های گوناگون پیگیری شود و به پیامدهایی که پس از این تصمیم به بار می‌آید، توجه گردد. 3. مقصود و هدف و حکمت این کار، زندگانی و حیات است، نه سلب حیات. 4. آن چه درنهایت امید می‌رود، تقوا است، یعنی خودنگاهداری و پرهیز از هر چیز که با آن هدف و حکمت ناسازگار باشد. یک لحظه فکر کنیم که قرآن می‌توانست بدون این چهار اشارت، حکم کند که برای جبران قتل یک فرد، شخص قاتل را بکشند یا با رضایت خانواده مقتول، از او دیه بگیرند. اما چرا با خردمندان سخن می‌گوید و واژه «پیگیری» را به کار می‌برد و هدف از این کار را زندگانی می‌داند و در نهایت، ما را به امیدِ تقوا پیش می‌برَد؟ برای فهم این چهار اشارت، باید به آن نکته که نخست گفته شد، بازگردیم. قرآن برای یک جامعه بدوی قبیله‌گرای تعصب‌محور یعنی عصر نزول قرآن، یک لایه از پیام دارد و برای جوامع پیشرفته متمدن خردگرا، یک لایه‌ی دیگر. از خلال اشارت‌های این آیه می‌توان فهمید که قرآن به انسان‌های روزگاران بعد از نزول قرآن، به تناسب پیشرفت تمدنی و فرهنگی، هشدار می‌دهد: «تقوا در این است که خردمندانه، همه جوانب این ماجرا را پیگیری و بررسی کنید و تصمیمی عاقلانه، نه صرفا عاطفی، بگیرید تا برای شما مایه حیات و زندگانی شود.» با این برداشت، البته حکم قصاص به جای خودش باقی است. اما در جامعه امروز که بسیاری از روابط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و ... با عصر نزول قرآن، آن هم در جزیرة‌العرب، متفاوت است، آن حکم این است: همه پیامدها و جوانب ماجرا را پی بگیرید و فقط در حالی قاتل را بکشید که کشتن او برای جامعه شما با این مشخصات و اوضاع و احوال، مایه حیات گردد. یعنی اگر قاتل، فردی جانی است و در صورت زنده ماندن، همچنان تهدیدی برای حیات و امنیت جامعه خواهد بود، کارش را بسازید؛ اما وقتی فردی از روی عصبانیت یا جهل یا عوامل مشابه، اختیار از دست داده و یک عضو جامعه را از حیات محروم کرده، شما به این محرومیت دامن نزنید و جان او را نگیرید تا حیات جامعه حفظ گردد و تقوای فردی و جمعی رعایت شود. شرط عقل و خرد این است که یک خانواده دیگر را مانند خود داغدار نکنید. حتی در طلب دیه نیز به گونه‌ای عمل کنید که بستگان قاتل بتوانند از پسِ پرداخت آن برآیند و به هزارویک مکافات که خودش با حیات ناسازگار است، نیفتند. اگر این پیام نهفته در لایه‌های اشارات قرآنی ـ که پیشوای معصوم به آن «بَطن» گفته است ـ درک شود، اسلامیان و قرآنیان به رحمت و عطوفت و حکمت تنیده شده در این حکم پی می‌برند و این اندازه اصرار بر انتقام و التیام روحی (!)، به هر قیمت ممکن، از جامعه اسلامی دور می‌شود. با احترام به عواطف همه خانواده‌هایی که درگیر این ماجرا می‌شوند، باید گفت: محروم کردن یک انسان دیگر از حیات، پیام قرآنی قصاص نیست، مگر در جایی که کشتن آن قاتل به سود حیات جامعه و کاری عقلانی و خردمندانه با توجه به پیگیری همه تبعات و پیامدهای آن باشد. https://t.me/cheshmesharghi
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواضع ضد دینی !! ⭕️🎥 مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی ره خطاب به آیت الله جنتی: ازاول انقلاب تا الان که ۳۰سال از انقلاب میگذرد من راجع به هیچ شخصی نسبت به انقلاب احساس خطر نکرده ام که از آقای احمدی نژاد احساس خطر میکنم/احمدی نژاد مقابل فتوی پنج تن از مراجع معظم تقلید ایستاد.. 🆘 @Roshangari_ir
انباز
مواضع ضد دینی #احمدی_نژاد!! ⭕️🎥 مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی ره خطاب به آیت الله جنتی: ازاول انقلاب
❌ متأسفانه این کلیپ چند سالی است در فضای مجازی منتشر می‌شود و اخیرا هم بازنشر گسترده‌ای یافته است. ان شاء الله توضیحاتی در این باره عرض خواهم کرد تا در حد وسعم، مانع از آن شوم که بازیچه دیگران شویم.