eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
طبق گزارش ستاد استهلال رهبر انقلاب هلال شوال ۱۴۴۲ فقط با چشم مسلح دیده شده و در مناطق زیادی اصلا دیده نشده است. بنابراین اگر مرجع تقلید ما رؤیت با چشم مسلح را کافی نمی‌داند، نباید بر اساس نظر (و حتی حکم) آیت الله خامنه‌ای پنجشنبه را عید بدانیم. پس این مطلب دیگر معتبر نیست. شفاف‌سازیِ به‌هنگامِ قابل تقدیر و تشکر است.
https://aasemaan25.blog.ir/ پیش بینی دقیق روز عید بر اساس ۶ مبنای فقهی رایج ✅✅✅
✏️ رسول جعفریان: بیماری تاریخ‌زدگی ما تجربه من در نوشتن کتاب جریانها و سازمانهای مذهبی این طور میگوید که ما روحیه تاریخ‌زدگی داریم و سعی میکنیم بر اساس تاریخی که داریم، همه محتویات ذهن خود را از هر جهت سروسامان دهیم. از آنجایی که فرقه‌های مختلفی هم بوده‌ایم، و دست کم دو گروه بزرگ اخباری و اصولی، و نیز به دلیل حضور جریانهای غالی، شناختی که از تاریخ تفکر و سیاست در شیعه داریم، شکلها و نمودهای مختلفی دارد. عادت کرده‌ایم به این امور تمسک کنیم و این کار را به خصوص از مشروطه به این طرف به یک رویه تبدیل کرده‌ایم. در دوره جدید، وقتی در مقابل غرب کم آوردیم، به تاریخ اسلام روی آوردیم تا با آن تکمیلش کنیم. سنیها، از عظمت خلافت سخن گفتند و ما هم در حاشیه آنها از نوشته‌های آنها و آثار خودمان شروع به استخراج کردیم. برای ما، داستان حکومت امام علی (ع) و کربلای امام حسین اهمیت داشت. آنها سعی کردند از تاریخ، برای مشروعیت خلافت عثمانی و مسائلی که بعد از آن اتفاق افتاد استفاده کنند. هنوز هم داعش این کارهای تاریخی را میکند. ما هم گرفتار این وضعیم. بسیاری از رهبران فکری انقلاب، در طول دهه‌ها، گاه هم با ترجمه آثار مصری، سعی کردند از تاریخ اسلام، همه چیز درآورند. الان میدانیم که این روال، در میان فقها نبوده، و کسی این تواریخ را معتبر نمیدانسته است. اما مهم این بود که ما در مقابل غرب و انبوه افکار و اندیشه‌ها و آثاری که داشت، کم آوردیم و باید از جایی، آن جای خالی را پر میکردیم. خواستیم بگوییم تمدن داریم و برای این کار تاریخ را واکاوی کردیم. حالا بر اساس آن تاریخ میخواهیم، نظام‌سازی هم کنیم و به هر چیزی تشبث میجوییم. میخواهیم از تجربه‌های تاریخ که معلوم نیست در چه وضعی بوده استفاده کنیم. تاریخ‌زدگی به همه معانی آن بر ذهن ما حاکم است. گذشته را سفت چسبیده‌ایم، از آن دین و اخلاق و فلسفه و فقه استخراج میکنیم. روزگار خودمان را داءما با آن مشابهت‌سازی میکنیم و میخواهیم درس بگیریم و اسمش را عبرت‌گیری از تاریخ میگذاریم. جدای از این که در علم اصول، از این شیوه استفاده از تاریخ و اصول آن یاد نشده و فقها ذره‌ای برای این گزاره‌های تاریخی اهمیتی قائل نبودند، مشکل این است که ما قدرت تفکر را از دست داده‌ایم و به تاریخ چسبیده‌ایم. وقتی ما تصور میکنیم سرمایه تاریخی داریم و باید همه چیز را از آن درآوریم، دیگر فکر را تعطیل میکنیم. عوض این که مصلحت روزگار خودمان را در نظر بگیریم و حداکثر در چارچوب اهداف کلی دین، با رعایت ضروریات فقه پیش برویم و دست به خلاقیت و ابتکار برای بهبود زندگیمان و به‌روزشدن دنیایمان کار کنیم، خودمان را در دریایی از تواریخ پرت میکنیم و میخواهیم همه چیزمان را با آن منطبق کنیم. ما قرار بود دین‌شناسی را از احادیث مسلم ائمه فرا بگیریم، تاریخی کلی هم از زندگی آنها از نظر تولد و وفات و غیره داشته باشیم. اما حالا به هر خبری و گزارشی در هر کتابی تمسک کرده و میخواهیم از آن دین در بیاوریم. کدام فقیهی چنین میکرده است؟ فقهای اصولی ما بخش زیادی از احادیث را به عنوان ضعیف کنار گذاشتند، کتابهای تاریخ را کلا بوسیدند و کنار گذاشتند، با اصول عملی دین را درست کردند و از عقل سخن گفتند. حالا ما خود را گرفتار تاریخ کرده‌ایم. جالب است که هر منبری، هر مداحی، هر مجری تلویزیونی، مشغول این کار است. در حالی که نه از منابع سر درمی‌آورد، نه سندشناس است و نه با روش فقیهان و احتیاط آنها در استخراج احکام شرعی و صدور نظر آشناست. ما بیش از صد سال است تاریخ‌زده شده‌ایم. بخشی از این تاریخ‌زدگی را مدیون کتابهای مصری درباره اسلام تاریخی هستیم که آنها هم زیر سایه عثمانیها، گرفتار بازسازی خلافت بودند و آنها را ساختند تا بگویند همه چیز داشته‌ایم. این رویه اختصاص به راست و چپ ما ندارد، همه در آن غرق شده‌ایم. میخواهی با دشمن مذاکره کنی، ببین عقلت چه میگوید، چه کار داری که امام حسین با ابن سعد صلح کرد یا نکرد. میخواهی رقیب انتخاباتیت را حذف کنی، چه ربطی به گذاشتن کلیشه طلحه و زبیر روی او داری و چرا به اسم امام علی این کار را میکنی؟ کلیشه‌هایی که از گذشته ساخته‌ایم روی این و آن نصب میکنیم و اندازه‌شان را میگیریم. طرف مقابل هم از نمونه‌های دیگر استفاده میکند. باید این ذهن را خالی کرد، نشست فکر کرد و چاره‌جویی برای کشور نمود. گذشته کم بود، سالهاست با اخبار آخرالزمانی (که در صورت درست بودن ویژه امام زمان و زمان ایشان است) نقشه برای دیگران میکشند و بر اساس آنها نظام‌سازی میکنند و طرح میدهند. به نظرم دو ویژگی مهم امام، این بود که نه ذهن تاریخ‌زده داشت و نه تحت تأثیر این قبیل اخبار آخرالزمان بود. راستش میدانم، این سخنم برای جامعه‌ای که سخت درگیر تاریخ است، چندان قابل قبول نیست، اما چه کنم که به هر حال باید مینوشتم. شاید روزی کسی به آن توجه کند. https://t.me/jafarian1964/12617
الآن دلبریان شبکه 3 سیما
قبلا درباره لزوم پاسخگویی همه مسئولان بر اساس آیات قرآن کریم سخن رفته است: https://eitaa.com/anbaz60/319
تأیید حضور حداکثری 🖊 جمعی از از خواسته‌اند "صلاحیت نامزدهای همه سلایق سیاسی تأیید شود". اصل درخواست فوق کاملا متین و درست است، البته با سه ملاحظه: ۱. در عین حال که "عدم صلاحیت محکومان قضائی در حوزه " درست است، با شرایطی می‌توان آنها را هم در معرض انتخاب مردم قرار داد، همانطور که نامزدیِ محکومان به سایر جرایم احتمالی نیز باید با شروطی تأیید شود. اما شرایط برای اجرای برنامه‌های عملیاتیِ مورد نظر، فراهم نیست. ۲. مردم هر جامعه‌ای دارند برای تشخیص صلاح خویش تلاش کنند و دارند تشخیص‌شان درباره حاکمیت و حاکمان را اظهار کنند. این حق و آن وظیفه، مبادی و علل خاصی دارند که به هم وابسته نیستند. یعنی حتی اگر تشخیص نادرستی داشتیم باز هم حق (به معنای حقوقی) داریم نظر خود را بیان و برای اجرائی‌شدنش تلاش فرهنگی و نَرم کنیم، همانطور که اگر نخواهیم از حق‌مان استفاده کنیم، همچنان وظیفه تلاش برای تشخیص صلاح خود، بر گردن ماست. ثبوت این وظیفه و حق نیز، نه معلول حدوث انقلاب است و نه متوقف بر گذشت مثلا ۴ یا ۵ دهه از انقلاب. حاکمیت هم وظیفه دارد با رویکرد ارتقای جامعه، مسیر و و (البته با اولویت ) را برای آحاد مردم فراهم کند. ۳. فعلا تا وقتی که قوانین موجود اصلاح نشده‌اند، وظیفه شورای نگهبان، نامزدهاست، نه ایجاد زمینه برای در انتخابات. بنابراین شورای نگهبان باید فرآیند تأیید و رد صلاحیت‌ها را به شفاف‌ترین وجه مقدور انجام دهد و اگر قرار بر استثنای برخی افراد بود، مانند سال ۸۴ توسط رهبری یا جایگزین دیگری انجام شود، مثلا خود شورای نگهبان، افراد را با تفکیک ملاک‌های صلاحیت معرفی کند. https://t.me/anbaz60/700
انباز
از آقا محمدحسن خیلی ممنونم که لطف کردند و این طرح رو برای کانال آماده کردند. منتظر طرح‌های بعدی و خصوصا نقد مطالب کانال از طرف رفقا هستم. 🌷
128 کلیات و آیه ۱ انعام.mp3
4.8M
ص 128 : کلیات و آیه ۱ 🔹 تصویری کلی از شرایط نزول سوره انعام 🔹 دو مسئله پژوهشی بر اساس کلیات سوره انعام 🔹 ده‌ها مسئله پژوهشی که از بحث فوق به دست می‌آید
129 آیات ۹ تا ۱۳ انعام.mp3
5.2M
ص 129 9-13 🔹 رسالت شأن مردانه است 🔹 سنت تنبیهی خدا: تأثیر کفر بر معرفت
130 آیه ۱۹ انعام.mp3
4.98M
ص 130 19 🔹 جهانی و جاودانه بودن دعوت قرآن 🔹 شهادت خدا برای انبیاء و ائمه چگونه است؟ 🔹 چرا دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) هم عاشق آنها می‌شدند؟ 🔹 وظیفه مربیان الهی در برخورد با دیگران باید چگونه باشد؟
131 آیات ۲۸ تا ۳۵ انعام.mp3
5.59M
ص 131 28-35 🔹 چقدر را ملاک تصمیم‌ها و کارهای خودمان قرار می‌دهیم؟ 🔹 حکایتی شنیدنی از آیت الله میرزا علی احمدی میانجی (رحمة الله علیه) 🔹 اهمیت انسان در تربیت دینی
سخنان دکتر احمدی‌نژاد خطاب به سردار نجات پس از رد صلاحیت.pdf
154.1K
متن کامل سخنان دکتر خطاب به پس از رد صلاحیت منبع: کانال رسمی دکتر احمدی‌نژاد در تلگرام: https://t.me/dr_ahmadinejad/8794 توضیح: ارسال این متن صرفا جهت مطالعه و اطلاع است و فعلا قصد ارزیابی آن را ندارم. https://eitaa.com/anbaz60
🔰 حکمت 448 نهج‌البلاغه: نکوهش بزرگ شمردن مشکلات 🔹امیرالمؤمنین امام علی(عليه‌السلام) می‌فرمایند: 🔸 منْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللهُ بِكِبَارِهَا. 🔸 كسى كه مصيبت‌هاى كوچک را بزرگ شمارد، خدا او را به مصيبت‌هاى بزرگ مبتلا خواهد كرد. 🆔 https://t.me/har_ruz_yek_hekmat/566
بازی با دین، باز هم اوج گرفته بازی سیاسی بدتر از آن از چپ و راست به اندازه‌ای که حتی نمی‌توان در مقابل قشون‌کشی هم حرف خاصی گفت و نظریه و نظریه کردن معترضان را هم نقد کرد. نه اینکه نقدش در آستین نباشد بلکه از آن رو که حرف‌های درهم‌تنیده، بی‌حدوحصر شده‌اند و مخاطبان دو دسته‌اند: آنها که تصمیم گرفته‌اند زبان باشند، نه گوش که گفتن برای آنها جز درد قلب ایشان و دردسر گوینده نیست و آنها که گوشند، که خودشان می‌روند و اهلش را می‌یابند و می‌پرسند و می‌اندیشند و می‌فهمند و نقد می‌کنند و برمی‌گزینند و پیش می‌روند. خدایا ما را و به‌هوش کن!
🔴🔴 سخنرانی آیة الله حاج شیخ جواد مروی با موضوع نهضت علمی امام صادق علیه السلام در پیشبرد اسلام ناب. هم اکنون در revaghemighat.tv با ترافیک رایگان
یکی از اساتید بزرگوار بنده که از علمای وارسته و متخلق افغانستان‌اند، چندی پیش، متنی را درباره فاجعه فرستادند که اینک تقدیم حضور می‌شود: 🖌 از قومیت «»اند که از قیافه خود مشخص می‌شوند (تیره‌ای از نژاد زرد مانند مردم کره و ژاپن که منتهی‌الیه آسیای شرقی حساب می‌شوند که البته از نظر تقسیمات جدید قومیت‌شناسی از ترکان آسیای میانه حساب می‌شوند و در ردیف مردم ازبکستان و ترکمنستان قرار می‌گیرند). انفجار انتحاری خودروی مملو از بمب توسط نیروهای متعصب و نژادپرست طالبان صورت گرفته است که از قومیت پشتون و از نظر مذهبی، سنیِ وهابی و طرفدار القاعده و داعش‌اند. با توجه به کثرت جمعیت دانش‌آموز دختر در این مدرسه (مدرسه متوسطه با قریب 1000 دانش‌آموز دختر) آمار شهداء و مجروحین بسیار بالا است و با توجه به شدت و وسعت انفجار، تعدادی از دختران مانند گوشت، خُرد و پاره‌پاره شده‌اند و امکان شناسایی آنها وجود ندارد. تعدادی هم محو شده‌اند، یعنی در اثر حرارت انفجار، دیگر هیچ اثری از پیکر آنها باقی نمانده است. عناصر متعصب و نژادپرست در داخل حکومت و دولت افغانستان که عمدتا از پشتون‌ها تشکیل شده است تسهیل‌کننده این فاجعه عظیم بوده‌اند. در کشور ما ۴ قومیت با مشخصات ذیل وجود دارند: ۱. پشتون‌ها که «افغان» هم نامیده می‌شوند و در طول تاریخ پس از جدایی خراسان (کشور فعلی افغانستان) از ایران بر این کشور حکومت کرده و نام خراسان را به افغانستان عوض کرده‌اند که قریب ۳۰٪ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. آنها از نظر مذهبی، سنی حنفی، و از نظر نژادی آریایی‌تبارند و طالبان به عنوان یک گروه سیاسی از همین قومیت هستند و داعیه تصاحب کل قدرت در کشور را دارند و با حضور بقیه اقوام (خصوصا هزاره‌های شیعه مذهب) در حکومت مخالف‌اند. ۲. هزاره‌های شیعه‌مذهب که حدود ۲۵٪ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند (که ما هم از همین قومیم). عمده حزب سیاسی ایشان «حزب وحدت اسلامی» است و به زبان فارسی حرف می‌زنند. ۳. تاجیک‌ها که آریایی و فارسی‌زبان و حدودا ۲۵٪ جمعیت کشور و سنی مذهب‌اند. ۴. ازبک‌ها که مثل هزاره‌ها ترک‌تبارند و زبان ترکی خود را حفظ کرده‌اند، اما به فارسی هم تکلم می‌کنند و حدود ۲۰٪ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و از نظر مذهبی سنی‌اند. این جماعت هم به دلایلی مورد تبعیض نژادی واقع شده‌اند و در حق‌خواهی و مبارزه با آپارتاید و نژادپرستی در کشور، مشارکت و اتحاد بیشتری با هزاره‌ها دارند. دخالت‌های اجانب و مسائلی دیگر، از عوامل تشدید مشکلات مردم افغانستان‌اند.