eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
☄️از مراقبت تا مراقبه 📝 سرکار خانم فاطمه توفیقی: در احادیث عامه خوانده بودم که پیامبر اکرم (ص) در حالی دیده شده بود که نوه دختری‌اش (أمامه بنت ابی‌العاص) را در دست (یا بر دوش) داشته و هنگام رکوع او را زمین می‌گذاشته و هنگام برخاستن بلندش می‌کرد. علمای اهل سنت در این باره بحث کرده‌اند که آیا این از اختصاصات پیامبر است یا نه. احادیثی مشابه را درباره سجده‌های طولانی پیامبر اکرم (ص) آن گاه که حسن و حسین (ع) پشتش بازی می‌کردند، شنیده بودم. راستش فکر می‌کردم اگر این احادیث نبود، ما شاید فکر می‌کردیم بچه‌ها مزاحم نماز ما باشند. اما نماز پیامبر (ص) با حضور کودکان دچار اختلال و زحمتی نمی‌شد. مراقبه درون نماز برای رسول خدا (ص) همراه با مراقبت از دیگری بود. در روزهای این انطباق مراقبت و مراقبه را بسیار دیده‌ام. گرچه برایم مهم بوده که پسر یک‌ساله‌ام خودش تنها بازی کند و بتواند مستقلاً خودش را سرگرم نگه دارد، وقت‌هایی که باید از او مراقبت کنم، هیچ کاری جز برخی از کارهای آشپزخانه را نمی‌توانم انجام بدهم. اگر کتاب دستم باشد، آن را می‌گیرد و دوست دارد با برگه‌هایش بازی کند. اگر لپ‌تاپ دستم باشد، روی کیبورد دست می‌زند. اگر گوشی هم باشد، آن را از دستم می‌قاپد. اگر چشم‌هایم روی هم برود، از رویم می‌پرد و دست در چشمم می‌کند. اگر به آشپزخانه بروم، آزادی نسبی دارم. ولی کاملاً ممکن است سر یخچال برود و …. به همین دلیل اگر هم با او بازی نکنم، تماشایش می‌کنم. بچه‌ها در این سن بازهٔ توجه طولانی ندارند و پس از چند دقیقه از یک فعالیت به فعالیت دیگر می‌روند، اما در همان موضوع مورد توجه عمیق می‌شوند. یک توپ را دستشان می‌گیرند و در آن کاملاً تأمل می‌کنند. برایشان اینکه یک وسیله به جایی بخورد و صدا تولید کند، تازگی دارد و دوست دارند آن را تکرار کنند. هر چیزی را به نیت کاوش می‌بینند و می‌گیرند. اشیاء از نظر آنها هم ابزارند و هم موضوع شناخت عمیق. کودکم وسط بازی‌هایش سراغ من می‌آید و تماس چشمی می‌گیرد و با هم صحبت و بازی می‌کنیم و بعد باز سراغ چیزی دیگر می‌رود. طبعاً ترجیح می‌دهد که فعالیت‌هایمان مشارکتی باشد. با او همراه می‌شوم در لذت کشف و کاوش، گرچه نمی‌داند که بخشی از این لذت را باید از او بیاموزم. من در این وضعیت مراقبت از او، مشغول به کاری می‌شوم که کتاب‌های خودیاری توصیه می‌کنند: اینکه از شبکه‌های مجازی فاصله بگیریم، سرعت زندگی را کم کنیم، مشغول کاری خلاقانه و آرام شویم، کاری مثل نقاشی یا باغبانی یا مدیتیشن و یوگا. او مرا دعوت می‌کند که از همه چیز فاصله بگیرم، یادم نباشد که در همه دنیا چه می‌گذرد و فقط یا او را ببینم یا همراه با او ببینم. یادم نباشد که همه چیزهای جهانِ او را بارها دیده‌ام و به کاربرده‌ام؛ بلکه مواجهه‌ای تازه با هر چیز داشته باشم. مراقبت می‌شود نوعی مراقبه؛ با این تفاوت که بر خودم تمرکز نکنم و تنهایی‌ام را ارج نگذارم، بلکه متوجه دیگری باشم. در زندگی همیشه سریع من، هم شلوغی‌های زیاد بوده و هم تنهایی‌های زیاد. اما پسرم مرا به جایی دیگر می‌برد که نه فقط همهٔ جهان هست و نه فقط خودم. من هستم و او و کشف. در حال سلام نماز هستم. نسیمی می‌خورد. دست‌هایش روی صورتم هستند و دوست دارد در چشم هم نگاه کنیم و لبخند بزنیم. یادم می‌آید که چند سال پیش با خودم فکر می‌کردم تصویر می‌تواند دست‌های کودکی باشد. من در نماز و در حالی که کودکی با لبخند به صورتم دست می‌کشد، گویی در همان تجربهٔ مراقبتی پیامبر (ص) شریک می‌شوم. در صف‌های نماز جماعت زنان هم دیده‌ام که در میان نماز با کودکشان تعاملی مختصر و غیرمُخل دارند. این مادران مراقب نمی‌توانستند به چله‌نشینی بروند. مراقبت شاید برایشان فرصت مراقبه بود. اینها را آن مردان دانشمند که فکر می‌کردند حضور غیرمُخل کودکان در نماز از اختصاصات پیامبر (ص) است، هیچ گاه نمی‌فهمیدند. https://t.me/ftofighi/175
انباز
☄️از مراقبت تا مراقبه 📝 سرکار خانم فاطمه توفیقی: در احادیث عامه خوانده بودم که پیامبر اکرم (ص) در ح
خدا و مادر 🪞 گمان می‌کنم اگر قرار بود خدا بشر باشد، حتما هم می‌شد؛ وه چه مادری! صدای مادرانه، آغوش مادرانه، جوششِ صلابت و محبت و آرامش و متانت . گویا خدا آینه‌ی مادری را در قاب ویژه‌ای نزد خودش نگه‌می‌دارد. و گمان می‌کنم خدا به دست برخی از اهل زمین آینه‌هایی داده که جمالش را می‌نمایانند؛ و ، به دست است. کاش همه مادران، آینه‌داری قلب تپنده‌ی خدا را ارج نهند. تلگرام: https://t.me/anbaz60 ایتا: https://eitaa.com/anbaz60
🖊 افشین علا ▪️آرزوی مرگ می‌کنم▪️ با ناباوری و استیصال دعا می‌کنم معجزه‌ای بشود و مهسا امینی چشم‌هایش را باز کند. چقدر در این سالها گفتیم و نوشتیم و التماس کردیم گشت ارشاد را جمع کنید. چقدر گفتیم هر کسی را مسئول برخورد با دختران و زنان مردم نکنید. فکر نکنید با این گونه فجایع فقط پدر و مادر مهسا داغدار می‌شوند. دود آتش این داغ به چشم همه می‌رود. فقط روح و روان مردم خدشه‌دار نمی‌شود، بلکه پایه‌های نظام نیز سست می‌شود. چرا با دست خودتان برای رسانه‌های بیگانه خوراک جمع می‌کنید؟ والله من نگران کارکنان زحمت‌کش نیروی انتظامی هم هستم. زنان و مردان گمنام و مظلومی که در سخت‌ترین شرایط و کمترین حقوق، مراقب امنیت مردمند. چرا این قشر خدوم را بدنام می‌کنید؟ چرا کاری می‌کنید که مردم همه را به یک چشم ببینند و زحمات طاقت‌فرسای آنان را در حفاظت از جان و مال و نوامیس ملت نادیده بگیرند و آه و نفرین‌شان را نثار همه کنند؟ چرا با دخترانی که به هر دلیل پوشش اسلامی را باور ندارند مانند اشرار و‌ بزهکاران برخورد می‌کنید؟ دیگر نمی‌دانم چه بگویم؟ حالم بد است. نمی‌دانم مهسا آن طور که دیگران می‌گویند مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا طبق اظهارات نیروی انتظامی سکته کرده است. در هر دو صورت جا دارد از غصه بمیریم. ای کاش من روی آن تخت افتاده بودم. کاش خدا جان مرا بگیرد و این دختر را به پدر و مادرش بازگرداند... ✍ افشین علا 🗓 شهریور ۱۴۰۱ https://t.me/afshinala/2945
بغداد تا کربلا
وضعیت کربلارفتگان حسرت دل ما
هدایت شده از محسن قنبریان
📍 حرف سوم! در دو دسته گی های رسانه ای، هژمونیک و هیجانی، حرف سوم شنیده نمیشود! دسته اول: از انتقاد به رویه گشت ارشاد، به ضدیت با اصل آن و علیه حجاب الزامی و اسلام سیاسی (که حکومت در ارزشها دخالت کند) کشیده شده اند و با لبه مخالفین نظام ج.ا مماس شده اند. دسته دوم: ماجراها را صرفاً یک اتفاق (آنهم قابل توجیه) دیده، همین روش را درست و عمل به قانون و شرع دانسته، حجاب الزامی و گشت ارشاد را سنگر مقاومت علیه دشمن برانداز گرفته که حتی عیب و نقص احتمالی اش هم قابل اغماض است! بلکه اصلا جنگ روایت و رسانه است که بد جلوه می دهد! و... حرف سوم؛ نه مخالف اسلام سیاسی و دخالت حاکمیت در ارزشهاست و نه حجاب را بی اهمیت و حتی غیر قابل الزام می داند؛ لکن رویه ناقص و معیوب جاری در گشت ارشاد را تبعیضی، دین بازی و بالتبع دارای اثر معکوس می داند! در منبرهای دهه محرم و هم سلسله مباحث برنامه علامت شبکه دو، بستره و گستره فسق و عفاف بیان شد و برای برخورد حقوقی با بد حجابی سه مرحله از سیره و سنت اسلامی شمارش شد که رویه موجود فاقد شاخص ها و استانداردهای آن است! اگر حوصله شنیدن این حرف را داشتید اقلا جلسات ۸و۹ برنامه علامت را ببینید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
انباز
📍 حرف سوم! در دو دسته گی های رسانه ای، هژمونیک و هیجانی، حرف سوم شنیده نمیشود! دسته اول: از انتقاد
سخنان فوق از حجت الاسلام قنبریان درست و دقیق است. البته درباره چند و چون موارد زیر، اختلافاتی در میان صاحب نظران است که هر کدام مجال جداگانه‌ای می‌طلبد: ✅ اسلام سیاسی ✅ نوع دخالت حاکمیت در ارزش‌ها ✅ برخورد صحیح دربارۀ حجاب (پوشش اسلامی) https://eitaa.com/anbaz60/988
عده‌ای از صحنه‌گردانان، ذهن و قلب و زبان نادانان را پُر می‌کنند. آنگاه نادانان پرگو، دهانِ دانایان کم‌یاب را می‌بندند. در نتیجه میدان به دست همان صحنه‌گردانان و به تبع آنها، به دست نادانان می‌افتد و خطاها بیشتر و بدتر می‌شود و این چرخۀ باطل ادامه می‌یابد. از حق نگذریم حربۀ «تو خودت را عقل کل می‌دانی» و «تو که هیچ کس جز خودت را قبول نداری» هم خوب جواب می‌دهد. بیش از همه هم، دانایان واقعی می‌سوزند؛ از سه جهت: 1. نگرانی خودشان از قصور و تقصیرشان در رساندن دانسته‌ها 2. توقع عمومی و طبیعی مردم از دانایان برای ارائۀ راه حل مشکلات 3. زبان‌درازی و فرافکنی همان صحنه‌گردانان و نادانان، در انداختن مشکلات به گردن دانایان. سعدیِ شیرین‌سخن، تلخی این گفتار را به صبر برآورَد: «نادان را بِهْ از خاموشی نیست و اگر این مصلحت بدانستی نادان نبودی. چون نداری کمال و فضل آن بهْ که زبان در دهان نگه داری آدمی را زبان فضیحه کند جوز بی‌مغز را سبک‌ساری» https://eitaa.com/anbaz60/990
هدایت شده از احمدحسین شریفی
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانه‌های ده‌گانه عقلانیت ✔️ شاخص‌های زیست اجتماعی شیعی ✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم () ✔️رسالت اجتماعی عالمان () (ع) 🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
انباز
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانه‌های ده‌گانه عقلانیت ✔️ شاخ
تشکر و ملاحظه‌ای درباره سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی در شب شهادت ثامن الحجج، امام رضا (علیه السلام): ابتدائا لازم است توجه کنیم که به سخنرانی‌های متکی به نصوص دینی و گره‌گشا از نیازهای اخلاقی نیازمندیم. پیشنهاد می‌کنم صوت این جلسه را بشنوید. اما درباره بحث آخر ایشان (امر به معروف و نهی از منکر) ملاحظه‌ای را تقدیم می‌کنم: معنای و در ادبیات دینی (خصوصا ) عبارت است از کاری که دو ویژگی را با هم داشته باشد: هم با ملاک‌های الهی (یعنی با موازین نفس الامری و ثبوتی)، خوب (معروف) و یا بد (منکر) باشد، و هم عرف جامعه (یا مخاطب خاص) آن را خوب یا بد بداند. بحث در این باره بسیار است، اما اتفاقا یک دلیل بر اینکه در معنای معروف و منکر، همراهیِ شناختیِ مخاطب/مخاطبان (فرد/جامعه) نیز قید است، همان روایت مربوط به یونس بن عبدالرحمن است که ایشان خواندند: «يَا يُونُسُ حَدِّثِ النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَ اتْرُكْهُمْ مِمَّا لَا يَعْرِفُونَ، كَأَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تُكَذَّبَ عَلَى اللَّهِ فِي عَرْشِهِ؛ ای یونس، سخنانی را به مردم بگو (یا احادیثی را به مردم بازگو کن) که آن را درمی‌یابند (کنایه از آنکه وقتی بگویی، می‌فهمند که درست و خوب است) و آنها را درباره سخنان یا احادیثی که به وصف خوبی نمی‌شناسند، رها کن و از چنین سخنانی به گونه‌ای دور شو که گویا اگر بگویی به خدا در عرش او دروغ بسته باشی!».1️⃣ مراد از «ما یعرفون» صرف شناخت نیست، بلکه شناخت به وصف خوبی است؛ زیرا در صدر این روایت آمده که قضاوت عده‌ای از اهل بصره (از مخاطبان یونس بن عبدالرحمن) درباره او منفی بوده. معلوم می‌شود آنها معنایی از سخنان یونس می‌فهمیدند که از نظر ایشان نادرست و بد بود؛ نه اینکه چیزی از سخنان او نفهمیده باشند. به بیان دیگر، سخنان یونس برای آنها از بود. بله! مبلغان و حاکمان مدعی دین، به شدت نیازمند این فقره از روایتند که حتی اگر بهترین و خالص‌ترین آموزه‌های دینی را که درّ و گهرند، به مخاطبانی تحویل بدهیم که خوبی آنها را درک نمی‌کنند، مثل آن است که به خدای حکیم در عرش خود دروغ بسته باشیم!!! مسئلۀ عقلائیِ تناسب امر و نهی با عقل نظری و عملی مخاطبان، در قرآن کریم به عبارات واضح و متنوعی بیان شده است و از مهمترین کلیدواژه‌های قرآنی در این بحث، «بینه» و «بینات» است. نکتۀ بعد اینکه فرمایش حجت الاسلام احمدحسین شریفی دربارۀ امام حسین (علیه السلام) نیز تام نیست؛ زیرا: اولا حرکت2️⃣ سید الشهدا (علیه السلام)، منحصر به مسئلۀ امر به معروف و نهی از منکر نیست، ثانیا تطبیق این فریضه الهی به اقدامات امام، محدود به حادثه کربلا نمی‌شود، و ثالثا اتفاقا فعالیت سبط النبی (صلی الله علیه و آله) در مواجهه با حکومت یزید ملعون، در راستای تقابل با منکری به همین معنا است و این ماجرا اصلا خارج از دایرۀ آن مفهوم‌شناسی نیست. توضیح اجمالی: حضرت در برابر دو نوع منکر اساسی ایستادگی کردند: اول: ستم‌های آشکار از طرف حکومت بنی‌امیه بر ضد تودۀ مردم دوم: ظلم آشکار حاکمان (و به طور خاص، یزید) به احکام اللهی که هنوز در میان مسلمین، خوب و لازم شناخته می‌شدند و فرهنگ عمومی (وجدان عمومی جامعه)، آن رفتارها را تقبیح می‌کرد، حتی اگر در عمل، چندان ملتزم نبوده باشند (که البته اینطور هم نبود که برآیند عمومی جامعه، مخالف آن احکام عمل کنند، دست کم علنا). ع ع —— پی نوشت: 1️⃣ رجال الكَشّي (إختيار معرفة الرجال)، ص: 487 دیدن دو روایت زیر هم (در همان رجال کشی) مفید است: 1. يَا يُونُسُ ارْفُقْ بِهِمْ فَإِنَّ كَلَامَكَ يَدِقُّ عَلَيْهِمْ 2. دَارِهِمْ فَإِنَّ عُقُولَهُمْ لَا تَبْلُغُ. 2️⃣ تعبیر یا نادرست است یا نادقیق؛ زیرا اگر مراد، قیام براندازانۀ مسلحانه بر ضد حکومت یزید باشد، نادرست است، و اگر مراد، قیامی برای تشکیل حکومت در منطقه ای خاص از جهان اسلام (تجزیه‌طلبانه) باشد، دقیق نیست.