eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
691 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عندلیب همدانی
◾️حنجره‌ای وقف حسین (علیه السلام) «آیت الله محمد عندلیب همدانی» از اساتید حوزه علمیه قم نقل می کند ک
◾️توضیحی از مرحوم آیت الله حسین عندلیب ( قدس سره) دربارهٔ دو فقره از : ▪️«السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ» ▪️«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ» ✔️این‌که در این زیارت و نیز روایات دیگر آن حضرت را «قتیل العبرات» می‌امد هرگز به این معنا نیست آن بزرگوار شهید شدند تا ما گریه کنیم. یعنی نباید تصور کنیم که گریهٔ ما علت غائی و هدفی است که امام (علیه السلام) در نظر داشته و محرک اصلی در تصمیم گیری ایشان است. بلکه قتیل العبرات حاکی از آثار قهری شهادت اوست، اشک و سرشکی که ناشی از معرفت و محبت فطری هر مومن به اوست، زیرا که: «إِنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةً مَكْتُومَة» (مجلسی، بحار، ج ۴۳، ص ۲۷۲.) ✔️علت غائی و هدف ایشان در عبارت دیگر زیارت آمده که او خون مقدس خود را به خدا بذل کرد تا به برکت این خون اتمام‌حجت برای همه و برای همیشه صورت گیرد و مردم بتوانند از جهالت، ضلالت و حیرت نجات پیدا کنند. 🆔@andalibhamedani
عدم صحت استناد به کتاب: ✍استاد عندلیب همدانی: 🔹برخی از اهل منبر که عادت به نقل مطالب شاذ و ضعیف دارند، از کتاب منابع النوراء به عنوان مدرک خود نام برده‌اند‼️ 🔹این کتاب تألیف یکی از خطبا و شعرای عرب زبان معاصر به نام آقای سید محمد صالح موسوی بحرانی است و اگر چه حاوی نکات خوبی برای اهل منبر است؛ اما خود به شدت مبتلا به ضعف مدرک و مستند معتبر است، و این برای هر کس که مرور کوتاهی هم به کتاب داشته باشد، روشن است. ✅ از این رو هرگز نمی‌توانیم این کتاب را به عنوان مدرک و منبع معتبر‼️ در منبر معرفی کنیم. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️در صفحه ۵۴ و ۵۵ کتاب «فضل زيارة الحسين (عليه السلام)» تأليف جناب ابو عبدالله محمد بن علي بن الحسن العلوي الشجري(۳۶۷- ۴۴۵ ق)، این حدیث از امام جعفر صادق (علیه السلام) آمده است: «مَن لاذَ بِقَبرِ الحُسَينِ (عليه السلام) فَاستَجارَ مِنَ النّارِ، و سَأَلَ اللّه َ الجَنَّةَ، إلّا أجارَهُ اللّه مِنَ النّارِ، وأعطاهُ الجَنَّةَ» هرکس به قبر حسین (علیه السلام) پناهنده شود و از خداوند در امان ماندن از آتش و ورود به بهشت را خواهد، ( دعایش مستجاب شود و) خداوند او را از آتش پناه دهد و بهشت را به او اعطاء کند. ✔️و از روایت منقول از امام حسن عسکری ( علیه السلام) هم می آموزیم که زائر، پناهنده به مضجع منور حسینی شود و اعلام آمادگی برای رجعت آن حضرت کند. «...نَحْنُ عائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ، آمِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ» (ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج ۲، ص ۶۹۰.) 🆔@andalibhamedani
📌چند نکته پیرامون حدیث شریف ثقلین (فرستۀ اول) ✍️استاد عندلیب همدانی: به مناسبت ۱۸ صفر سالروز رحلت صاحب عبقات الأنوار، مدافع کم نظیر ولایت، علامه ( قدس سره) و جهت تقدیم به روح بلند آن عزیز که در مورد حدیث ثقلین تحقیقات ماندگاری داشت، متن زیر را که بخشی از مباحث حقیر با عنوان تحلیل دعوت حسینی و مربوط به حدیث ثقلین است باز نشر می دهم. رحمةالله علیه رحمة واسعة و حشره الله مع مولاه امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ✔️ امام شهید سلام الله علیه در تشریح اوضاع زمان خود در نامه به بصریان می‌فرماید: سنت میرانده شده و بدعت زنده گشته است، روشن است که این پدیدۀ خطرناک که امام برای مبارزه با آن حرکت اصلاحی خویش را آغاز کرده است، به یک‌باره رخ نداده است، آن‌ها که نه تنها اهل تعبد و تسلیم در برابر پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سنت او نبودند، بلکه با سنت ستیزی و سنت سوزی، با اجتهاد در برابر نص، با تفکیک قرآن و سنت، با ایجاد بدعت‌ها، و بالاخره با کنار زدن عترت، زمینه انحرافات بعدی را فراهم کردند، همان‌ها ریشۀ به قدرت رسیدن معاویه و آن‌گاه یزید بودند. ✔️پیامبر بزرگوار ما با سفارش‌های بسیار زیاد به قرآن، سنت و عترت به دنبال این بودند که جاهلیت برنگردد، او با کلمات نورانی خود دربارۀ عترت، چه با بردن نام اهل‌بیت و چه به صورت کلی، مرجعیت دینی و سیاسی بعد از خود را روشن کرد. آن حضرت بارها و از جمله در روز غدیر و از جمله در آخرین لحظات عمر شریفش، حدیث ثقلین را برای مردم گفت تا نشان دهد: 1️⃣قرآن برترین کتاب‌ از کتب آسمانی است. عترت نیز که همراهِ جداناپذیرِ برترین کتاب آسمانی است، خود برترین است؛ چراکه اگر همراه برتری برای قرآن بود، آن را ذکر می‌فرمود. پس از سقیفه تا کربلا، نبرد با برترینِ کتاب‌ها و برترین انسان‌هاست. 2️⃣اگر همۀ مسلمانان پذیرفته‌اند که همۀ انسان‌ها، برای همۀ زمان‌ها، و در همۀ مکان‌ها، نیازمند قرآن کریم هستند، و اگر این حدیث متواتر، قرآن و عترت را جدایی‌ناپذیر می‌داند، پس همگان برای همیشه و در همۀ زمان‌ها محتاج عترتند. چه در سقیفه و چه در کربلا اگر این همراهی صورت می‌گرفت، این فاجعه‌های دردناک رخ نمی داد. اگر امت با قرآن و عترت همراه بودند، بدعت‌ها جای سنت را نمی گرفت. 3️⃣از این حدیث استفاده می‌شود که هیچ ‌کس غیر از عترت حق ندارد خود را عالم به تمام حقایق قرآنی و همۀ رموز آن بشمرد زیرا: اولا \ اگر در غیر آن‌ها این علوم موجود بود، چرا نفرمود ما به آن‌ها تمسک کنیم؟ و چرا نفرمود آن‌ها هستند که از قرآن جدا نمی‌شوند؟ ثانیا \ روشن است که شخص جاهل و بی‌اطلاع، از آن‌چه نمی‌داند جداست، یعنی انسان همراه معلومات خود و جدای از مجهولات خویش است، و اگر کتاب الله و عترة النبی آنی از هم جدا نمی‌شوند، پس باید عترت از همه دانش‌های قرآنی مطلع باشد. نبردی که بعد از نبی خاتم با عترت صورت گرفت، چون نبرد با آگاهان به حقیقت‌های قرآنی است، در حقیقت نبرد با قرآن و نبرد با رسول الله است . 4️⃣در قرآن باطل و خطایی نیست و قرآن فرقان، قول فصل و معیار تشخیص بدعت از سنت است، پس عترت نیز همراه با قرآن خطا نمی‌کند. او هم فرقان است، سخن او هم قول فصل است، و عترت نیز معیار تشخیص بدعت از سنت است. زیرا اگر عترت حتی لحظه‌ای خطا کند، در آن لحظۀ خطا از قرآن جداست، در حالی این دو جدایی ندارند . 5️⃣با توجه به عظمت قرآن، و با توجه به همراهی قرآن و عترت باید گفت: مراد از عترت هر شخصی نیست که وابستگی نسبی یا سببی با پیامبر (ص) داشته باشد، این عترت یعنی برترین، یعنی عالم‌ترین و یعنی معصوم‌ترین، و هر منصفی چه از شیعه و چه از اهل سنت اعتراف دارد که امیر المؤمنین علی (علیه السلام)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حسنین (علیهما السلام) قطعا و جزما مصداق بارز و اتمّ عترت هستند. 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#میر_حامد_حسین 📌چند نکته پیرامون حدیث شریف ثقلین (فرستۀ اول) ✍️استاد عندلیب همدانی: به مناسبت ۱۸
📌چند نکته پیرامون حدیث شریف ثقلین (فرستۀ آخر) 6️⃣ لزوم تمسک در این حدیث یعنی به محکم‌ترین دستگیره، محکم چنگ بزن. روشن است که تمسک به قرآن یعنی در تمام جوانب حیات ما، قرآن حاکم باشد. نه اینکه فقط قرآن را قرائت کنیم، و آن را دوست داشته باشیم، پس تمسک واقعی به عترت هم نباید در صرف ابراز محبت معمولی، بدون اطاعت ما و بدون مرجعیت علمی و سیاسی [قرار دادن] عترت باشد. مقصود از مرجعیت سیاسی این است که حکومتی بر پایۀ قرآن محقق شود که حاکم اعلم الناس به قرآن باشد. منظور از مرجعیت علمی نیز این است که آنان فرقان و فصل الخطاب باشند، بنابراین: اولا \ هر حاکمی غیر آنان طاغوت است. ثانیا \ هر نظریۀ تفسیری، فقهی و کلامی که مستند به مرجع عصمت نباشد، ضلالت و بدعت است و نیز هر روایتی که به عنوان حدیث نبوی مطرح شد، ولی عترت مهر تأیید بر آن نزدند، باطل است و مجعول. آن‌ها که مرجعیت علمی و سیاسی اهل بیت را غصب کردند، و قرآن را از سنت و عترت جدا کردند، زمینه‌ساز حادثۀ عاشورا بودند. 7️⃣شیعه معتقد به لزوم تعیین امام از طرف خداست، و در این زمینه رجوع به آراء خلق را نمی پذیرد؛ اما بر فرض تنزل از این مبنای اساسی، اگر فرضا بنا باشد مشاوره‌ای صورت گیرد، اگر فرضا بنا باشد آراء مهاجرین و انصار خواسته شود، آیا نباید از عترت هم نظر خواهی می‌شد؟! آیا در این امر اهمّ، عترت صاحب نظر نبودند؟! آیا در قضیه خلافت اول و دوم و سوم، به علی (علیه السلام) به عنوان قطعی‌ترین فرد از عترت تمسک کردند؟ اگر تمسک نبوده، که قطعا نبوده است، به نص حدیث ثقلین همه در گمراهی بوده‌اند؛ چون حدیث، تنها راهِ بی‌خطا را تمسک به قرآن و عترت دانست. میراندن سنت از زمانی شروع شد که مرجعیت علمی و سیاسی اهل بیت را نپذیرفتند، و به عروة الوثقی، حبل المتین قرآن و عترت تمسک نکردند. 8️⃣معیار ایمان و عدالت انسان‌ها به این است که تا پایان عمر با قرآن باشند، نه اینکه رفیق نیمه راه شوند، اگر کسی با هر سابقۀ نیکو، از قرآن جدا شد، دیگر مؤمن و عادل نیست، و اگر قرآن و عترت تفکیک نمی‌پذیرند و اگر هر دو مرجعند و لازم التمسک، پس همان‌‌گونه که از قرآن بریدن، نافی عدالت و ایمان است، از عترت بریدن نیز عین بی‌ایمانی و بی‌عدالتی است. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در پرتو کلام نورانی نبوی 💠شیخ طوسی(قدس سره) در امالی (ص ۴۸۵) این دو روایت را از رسول رحمت و رهایی (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است: ✔️«يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرِ». زمانی برسد که دیندارانِ صبور مثل شخصی باشند که در دست خود آتش نگاه دارد. ✔️«يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ لَهُ أَجْرُ خَمْسِينَ مِنْكُمْ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَجْرُ خَمْسِينَ مِنَّا؟ قَالَ: نَعَمْ، أَجْرُ خَمْسِينَ مِنْكُمْ، قَالَهَا ثَلَاثاً» زمانی بیاید که پاداش دیندارانِ پایمند، پنجاه برابر پاداش شما(= یاران‌پیامبر) باشد. اصحاب با شگفتی گفتند: پنجاه نفر از ما؟ فرمودند: آری و سه بار تکرار کردند: اجر پنجاه نفر از شما. پیامبر از مثل زمان سخت ما گزارش می‌دهد. عصر حاضر که حجت حق غائب است، زمانی که دین‌ستیزان، دین‌سازان و قرآن‌سوزان با همهٔ توان و از هر راه سعی در ایجاد بیراهه‌ها دارند. عصری که رفتار برخی به اصلاح متدینین مردم را از دین بیزار می‌کند. اگر کسی در این زمان صبور و مقاوم بود و دین خود را با سختی تمام حفظ کرد، قطعا از کسانی که در محضر رسول خدا بودند، ارزشمندتر است. مرحوم صدوق در کمال الدین (ج ۲، ص ۳۵۲.) از امام صادق ( علیه السلام ) نقل می‌کند که در چنین دورهٔ ظلمانی و پر از شبهه که دسترسی به علم هدایت نداریم و هر آن ممکن است ثبات قدم را در دینداری از دست بدهیم دعای غریق را با توجه و بدون کم‌و زیاد بخوانیم: «سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى وَ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيقِ قُلْتُ كَيْفَ دُعَاءُ الْغَرِيقِ قَالَ يَقُولُ: ﴿يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ﴾ فَقُلْتُ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ قُلْ كَمَا أَقُولُ لَكَ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ‌» 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ برخی با استناد به «حدیث باهتوهم» اتهام زنی به کسانی را که از دیدگاه آنان منحرف و بدعت گزار هستند، مجاز و روا می‌شمرند‼️ در حالی که اگر هر حدیثی -ولو صحیح السند- مخالف روح قرآن کریم باشد، قابل قبول نیست. این مطلب را مرجع بزرگوار آیت الله سیستانی (دامت برکاته) فرموده اند و حقیر هم در درس بارها آن را تبیین کرده‌ام. 🔹قرآن مجید خروج از جادهٔ عدالت حتی با دشمنان قطعی دین را حرام و جرم می شمرد، تا چه رسد به جایی که من بخواهم هرکس که با رأی و نظر من مخالف بود، منحرف بشمرم و آن‌گاه غیبت و تهمت زدن به او را روا بدارم‼️ ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ سورة المائدة/۸ 🔹 بله اگر «باهتوهم» را به مبهوت ساختن با دلیل و برهان معنا کنیم نه اتهام زنی، خصوص این مشکل مرتفع می‌گردد ولی باز از جهات دیگری در این حدیث جای بحث هست که در این مختصر نمی‌گنجد. 🆔@andalibhamedani
⭕️یادداشتی از استاد عندلیب همدانی مربوط به سال ۱۳۹۷👇👇 ‼️ شنیده بودم که برخی از مرثیه خوانان گذشته  در پاسخ به این پرسش مستمع که این روضه را در کدام منبع دیده‌ای؟! گفته بود: «رأیت فی جُنگ أبی»!! گویا جُنگِ خطی پدر، منبع معتبری برای نقل تاریخ کربلاست! اکنون هم مشاهده می‌شود در کانال تلگرامی به عنوان مقتل مطالب سست و بی‌پایه و دروغی را نقل می‌کنند و آن‌گاه آدرس به کتابی خطی از نویسندگان بسیار بسیار معمولی می‌دهند، تو گویی هر چه که خطی بود معتبر است!! حال اگر این کتاب خطی چاپ هم شود که بر اعتبار آن افزوده هم می‌شود!! tlgrm.in/andalibhamedani/3851 🆔@andalibhamedani
✍️یادداشتی از استاد عندلیب همدانی مربوط به سال 1400: 1️⃣بارها صحبت‌های برخی روحانیون را در باب معجزات معصومین(علیهم السلام) در فضای مجازی و ... مشاهده کرده‌ایم، صحبت‌هایی که معمولا بدون رعایت قواعد فنی نقل حدیث و گفتارهایی که فاقد قوانین بلاغی است. این طلبهٔ کوچک بارها از کیفیت کنونی وعظ و خطابه انتقاد کرده و از بزرگان حوزه استمداد جسته‌ام، الان هم متواضعانه عرض می‌کنم اگر فکری جدی و تصمیمی حکیمانه و قاطع در این باره گرفته نشود، وضع از آنچه که‌ هست بدتر خواهد شد. 2️⃣اصل وجود کرامت و اعجاز برای معصومین (علیهم السلام) مسلم است و قابل انکار نیست؛ اما مهم این است که چه کرامتی، از چه منبعی، با چه سندی، در چه مجلسی و کدام مخاطبی و با چه توضیح و بیانی گفته شود. این‌هاست که سوگوارانه رعایت نمی‌شود و موجب تمسخر و حتی بیزاری مردم از مکتب و مذهب شده است. برخی کتاب‌هایی که اینان از آن کتاب‌ها نقل می‌کنند اساسا قابل اعتماد نیستند، و یا اگر هم‌ اصل منبع معتبر باشد، خود روایت از سند معتبری برخوردار نیست .... 3️⃣باید توجه داشت که در نقل معجزات حتی نمی‌توان به صرف خبر واحد صحیح هم اعتماد کرد تا چه رسد به اخبار ضعیف؛ چون: اولاً/ کذابان و غالیان در موضوع معجزات دروغ‌پردازی‌های زیادی داشته‌اند، و‌ چه بسا سندسازی هم‌کرده باشند. ثانیاً/ مهمترین دلیل اعتبار خبر واحد، سیرهٔ عقلاست و عقلا در امر مهم و نیز گزارش‌هایی که مطلبی خارق العاده را بیان کند به زودی نمی‌پذیرند و به صرف خبر واحد و لو صحیح السند (منهای شواهد و قرائن صدق) اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه باید گزارش‌های معجزات موجب قطع و یا حداقل علم‌ عادی{= اطمینان} باشد. 4️⃣با توجه به سخن فوق، روشن می‌شود که نقل معجزات از مثل کتاب بحار الانوار و حتی کتاب کافی بدون رعایت دقیق ضوابط فنی و نقادی کارشناسانهٔ منبع اولیه، بررسی سند و متن، ابداً قابل قبول نیست. (البته باید بین روایت ضعیف و روایت جعلی تفاوت گذاشت که توضیح آن در این مختصر نمی‌گنجد.) 5️⃣حال که فریادهای خیرخواهان به جایی نمی‌رسد، حال که تعدادی از افراد کم بهره از علم بر کرسی خطابه نشسته‌اند، حال که تقاضای افراد دلسوز از متصدیان محترم هیئت‌ها عملی نمی شود، حال که عده‌ای مصرند که عملا (و لو بدون قصد) موجب وهن دین شوند، بر شما مردم فهیم و متدین است که این گونه مطالب سست و بی‌پایه را به حساب دین عقلانی و متین نگذارید. 🆔@andalibhamedani
💠دانشمند فقید و خطیب فرزانه مرحوم حسینعلی سالها در محافل مذهبی و در رادیو ایران سخنرانی می‌کرد و همهٔ مردم در هر سطحی از دانش آن بزرگمرد بهره می‌بردند؛ ولی ابداً از او مطلب بی‌مدرک، سخیف، سست و موهونی شنیده نشد؛ چون هم با سواد بود و هم با مطالعهٔ فراوان و فکر زیاد سخن می‌گفت و نیز دارای سلیقهٔ زیبایی، هم در انتخاب موضوع و هم در کیفیت بیان مطالب بود. رضوان الله علیه و اسکنه فسیح جنته 🆔@andalibhamedani
از زبان فقیه بزرگ مرحوم آخوند همدانیاستاد عندلیب همدانی: ✔️  از واعظ نامی و خطیب شهیر و‌ مؤلف دانشمند مرحوم حاج شیخ احمد رحمانی همدانی (قدس سره) شنیدم که  اوائلی که در همدان منبر می‌رفتم مرحوم آخوند دو سفارش به من فرمود: 🔹۱/ به همان نیت خالصی منبر برو که به همان نیت نماز می‌خوانی. 🔹۲/مراقب باش در مدتی که بر  منبر نشسته‌ای، چه خوراک معنوی به مردم می‌دهی، زیرا مردم، شریف‌ترین عضو خویش یعنی مغزشان را در این مدت اختیار تو قرار داده‌اند. 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی: خودم از سخنور بزرگ شیعه مرحوم محمد تقی فلسفی (رحمة الله علیه) شنیدم که فرمود: همین الان و با این مهارتی که در خطابه دارم برای هر سخنرانی هفت ساعت فکر و مطالعه می‌کنم. 🆔@andalibhamedani
الصحیح من سیره النبی الاعظم.pdf
12.51M
آن‌چه مشاهده می‌فرمایید بحثی فنی و دقیق دربارۀ کیفیت شهادت نبی خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) است که عالم بزرگوار و مورخ محقق جناب در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» ج ۳۳، از ص ۱۴۱ به بعد مطرح کرده‌اند، و اینک در آستانۀ شهادت پیامبر بزرگوار، ما این بخش از تحقیقات ایشان را عینا نقل می‌کنیم. ایشان ضمن نقد فنی در خصوص بعضی از گزارش‌های مربوط به مسموم شدن نبی رحمت، بالاخره به این نتیجه می‌رسند که اگر هم ماجرای مسموم شدن حضرت توسط یهود صحت داشته باشد، آن‌چه موجب شهادت این بزرگوار بود، سمی بود که توسط دشمنان داخلی به ایشان داده شد. این حقیر از محضر مبارک وعاظ و خطبای دانشمند و بزرگوار، و ذاکرین مخلص اهل بیت علیهم السلام عاجزانه درخواست دارم که از بکاربردن واژۀ رحلت دربارۀ پیغمبر اعظم خودداری فرموده و به جای آن از لفظ «شهادت» استفاده کنند. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌تحلیلی عام نسبت به موضع‌گیرهای عترت پس از عترت پپامبر (علیهم السلام) بر طبق نصوص و ادلۀ فراوان متکفل و متصدی ‌هدایت خلق پس از شهادت رسول خدا بودند، آن‌چه برای تمام عترت، اصل غیر قابل تنازل در همۀ حالات و در جمیع شرائط بود، محور قرار دادن دعوت به قرآن و سنت نبوی بود. مهم‌ترین برنامه‌های عترت در این موضوع مهم از این قرار است: 1️⃣وظیفۀ اول آن‌ها که در رأس برنامه‌های پیامبر هم بود، در قرآن کریم با واژه‌هایی مثل تبیین، تبلیغ و ... ترسیم شده است. آن‌چه در اهمیت این امر می‌توان گفت این‌که: اولاً به گواهی تاریخ هنوز بسیاری از مطالب حتی برای اصحاب پیامبر، و در مراحل بعد تابعین و حتی فقهای نامدار در دوران عترت، معلوم نبود. هنوز برخی از آن‌ها از اصلی‌ترین حقایق قرآن و عترت آگاهی نداشتند. تمام ائمه (علیهم السلام) از امیر المؤمنین تا امام حسن عسکری (سلام الله علیهم اجمعین) و نیز وجود مقدس صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در پی تبیین حقیقت‌های قرآن و سنت برای مردم بودند، تا پرده‌های جهالت و ضلالت را کنار بزنند و مردم را با زلال قرآن و سنت آشنا کنند. ثانیاً طبیعی است که با دور شدن مردم از عصر نبوی و آمدن نسل‌های جدیدی که پیامبر (ص) را درک نکرده‌اند و اطلاع آن‌ها نسبت به اسلام در مقایسه با نسل‌های گذشته کمتر بود، وظیفۀ آگاهی بخشی سنگین‌تر می‌شد. ثالثاً گذر زمان، ترقی و پیشرفت علم، گسترده‌تر شدن مرزهای اسلامی و رسوخ فرهنگ‌های غیر اسلامی به داخل جوامع مسلمین، از یک سو باعث طرح سؤالات و ایجاد شبهات کلامی، فقهی، تفسیری و ... شد و از سوی دیگر مسائلی نوپدید به وجود آمد که پاسخ به آن پرسش‌ها و حلّ این مسائل مستحدثه از متن قرآن و سنت کار هر شخصی که اطلاع اندکی به قرآن و سنت داشت، نبود. رابعاً وظیفۀ عترت مثل خود رسول خدا «اتمام حجت» است، و روشن است که اتمام حجت بدون تبیین و تبلیغ ممکن نیست. با توجه چهار نکته فوق است که می‌توان به این واقعیت‌ها پی برد که: الف: روح واحدی در سیرۀ تمام عترت جاری است و آن «تبیین» است. اختلاف‌های صوری در مواضع نیز به شرائط زمانی و مکانی برمی‌گردد. ب: اینکه در مورد پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله وسلم) وظیفآ تبلیغ و تبیینش را باید با توجه به جایگاه پیامبری ایشان تفسیر کرد، ولی عترت در عین داشتن ارتباط ویژه با عالم غیب، هرگز پیامبر نیستند، اما در عین حال رسالت تبلیغی مهمی بر دوش آن‌هاست. ج: اصل رسالت تبلیغی نباید توسط عترت ترک شود، اگر چه کیفیت تبلیغ با توجه به شرائط قطعا متفاوت خواهد بود، و در این راه مقدس نباید از چیزی به غیر خداوند خوف و خشیتی داشته باشند. «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا»(احزاب/39) 2️⃣وظیفۀ دوم که در راستای همان وظیفۀ اول قرار دارد، زدودن آفت خطرناک بدعت از شجره طیبه دین است. آفتی که دین را از درون می پوساند، آفتی که حیات بخشی دین را از آن سلب می کند. بدعت به مانند داروی تقلبی است که نه تنها شفابخش نیست بلکه دردی را بر روی درد اضافه می‌کند، عترت تنها گروهی هستند که با توجه به علم به حقایق قرآن و سنت، می توانستند پرچمدار مبارزه با بدعت باشند. آن‌ها به قیمت بذل جان در مقابل بدعت‌ها ایستادند و در این راه نیز اتمام حجت به خوبی صورت گرفت. 3️⃣سومین وظیفۀ عترت این است که به مردم این حقیقت را اعلام کنند که: اولاً اولی و احقّ برای حکومت بر خلق و برای اجرای قرآن و سنت، داناترین، معصوم‌ترین و شجاع‌ترین انسان‌هاست. و از نظر مصداقی این ویژگی فقط در آن‌هاست و نه در غیر. ثانیاً امامت همچون نبوت است و نصب و جعل الهی را می‌طلبد، و این نصب هم مصداقا فقط در عترت است لا غیر. پس دعوت به سوی تحقق حکومت قرآن و سنت واقعی از طرف عترت همواره صورت گرفته و در این بخش هم اتمام حجت صورت گرفته است. 4️⃣امامت و‌حکومت از نظر عترت، مثل حکومت نبوی است که نخست دل‌ها باید جلب شود، آن‌ها هرگز حکومت را به هر قیمتی پذیرا نبودند، آن‌ها احقّیت خویش را بیان می کردند، اما: الف/ حاضر نبودند با زور و جنگ و ترور و حیله و عوام فریبی بر مردم حکومت کنند. ب/ حاضر نبودند در اثر حق خواهی آنان آسیبی به ریشه شجره طیبه قرآن و سنت وارد شود. ج/ حاضر نبودند در اثر این حق خواهی بین امت واحده اختلافی ایجاد شود. د/ حاضر نبودند در اثر این حق خواهی به وظیفۀ اصلی و اساسی آنها که تبیین دین و زدودن بدعتهاست آسیبی برسد. 5️⃣افرادی از عترت معصوم در زمانی که وظیفۀ امامت را بر عهده ندارند، در تبیین حقیقت ظلم ظالمان به دین و آسیب‌های حکومت جائران آزادتر بودند، و تفاوت بیان فاطمی با بیان علوی، و نیز تفاوت بیان حسینی با بیان حسنی در زمان امامت امام مجتبی (علیه السلام) و پس از ماجرای صلح با همین نکتۀ مهم قابل تفسیر است. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️قرآن مجید تکلیف مردم را پس از پیامبر، استمرار همان دین و همان سنت می‌داند، بدون اینکه صحبت از ادامۀ آن اهداف با دین جدیدی به میان آورده باشد. ﴿وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ * وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتَابًا مُؤَجَّلا وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ﴾ (آل عمران/144و145) ✔️در کتاب الهی صراحتا سخن از اتمام نعمت و اکمال دین به میان آمده، اتمام و اکمالی که در تام وکامل بودن قانون دین، و در ولایت آل الله تجلی می‌یابد، پس هیچ‌ حکمتی در دینی جدید و قانون نو نیست. ﴿الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دِینًا﴾ (مائده/3.) ✔️در قرآن مجید تنها دینی را که شایستۀ غلبه بر همۀ ادیان باشد، دین و آیین محمدی می‌داند. ﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ﴾(توبه/33) ﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا﴾(فتح/28) ✔️خداوند متعال گروهی از انسان‌های هم عصر با نبی خاتم را برای عدم پایبندی آنها نسبت به دین سرزنش می‌کند، و متقابلا انسان‌هایی از آیندگان را می‌ستاید، که اگر شما از دینتان برگردید، در آینده گروهی خواهند آمد که خدایشان دوستشان دارد و آن‌ها نیز خدا را دوست دارند، گروهی که در برابر مومنان متواضع، و در مقابل کفار سرسخت و مقاومند، آنان در راه خدا جهاد می کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسند ... و این یعنی اینان همین آیین شما را با شوق و شور ادامه می‌دهند، با اینکه چه بسا پیامبر را ندیده باشند، نه اینکه بخواهد به اصطلاح یاران این پیامبر را با یاران پیامبر توحیدی که بعدا خواهد آمد مقایسه کند! ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾(مائده/54) ✔️در قرآن کریم صراحتا آن رسول بزرگ را پایان بخش سلسلۀ پیامبری می‌داند، کسی که بر طومار نبوت با بعثت او مهرپایانی زده شد، و لذا در این کتاب اساسا از آمدن پیامبری دیگر چیزی گفته نشده است. ﴿مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً﴾ (احزاب/40) 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
💢#یادداشتها_نکته_ها (قسمت پنجاه و چهارم) 4️⃣5️⃣ مطالبی دربارهٔ شهید بزرگوار #حجر_بن_عدی رضوان الله
55.mp3
5.19M
﴿صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكَ صَبَرْتَ وَ أَنْتَ الصَّادِقُ الْمُصَدَّقُ قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ﴾ 💢 (قسمت پنجاه و پنجم) 5️⃣5️⃣ توضیح مختصری از یک حدیث زیبا از امام رضا علیه السلام: «اَلنَّاسُ ضَرْبَانِ:بَالِغٌ لاَ يَكْتَفِي،وَ طَالِبٌ لاَ يَجِدُ» (حلوانی، نزهة الناظر، ص 128.) ©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از تاریخ دوشنبه ۳ مهرماه ان شاء الله آغاز خواهد شد. ✅ خارج (فقه التعامل و التعایش مع مختلف الملل و النحل) : 🔺آغاز بحث در 🔺و در ادامه ان شاء الله بحثِ 🕰زمان: شنبه تا سه‌شنبه، ساعت ۸ تا ۹ صبح ✅ (تعادل و تراجیح) : 🔺آغاز بحث در (با محوریت مباحث آیت الله سیستانی) 🕰زمان: شنبه تا سه‌شنبه، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح 🕌مکان: مدرسه امام کاظم(علیه السلام) واقع در بلوار معلم شرقی، ساختمان امام رضا(علیه السلام)، مدرس ۱۸. ✅ درس خارج 🔺ادامه بحث در انصار الحسین (علیه السلام) 🕰زمان:روزهای چهارشنبه(آغاز جلسات )، ساعت ۸ صبح، به صورت مجازی👇 gharar.ir/r/df029c9a 🔹 ضمنا می‌توانید متن و صوت دروس خارج استاد را از طریق همین کانال و کانال تلگرام استاد دریافت نمایید. 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از
📣چند نکته در تکمیل اطلاعیۀ فوق: 1️⃣با توجّه به تغییرات در مدرسۀ امام کاظم (علیه السلام)، دروس خارج فقه و اصول استاد ان شاء الله در همان مدرسه ، ساختمان امام رضا (علیه السلام) مدرس 18 برگزار خواهد شد. 2️⃣جلسات درس خارج ان شاء الله از چهارشنبه ادامه خواهد یافت. 3️⃣برای انتخاب درس خارج فقه، از قسمت فقه معاصر-فقه اجتماعی درس را انتخاب کنید.