باطل بودن خوانش #رئیس_جمهور از #صلح_امام_حسن(ع) در توجیه توافقات ناقص و ناکارآمد دولت با برخی دول خارجی بر همگان روشن است.
جریانی سعی در مشغول کردن اذهان مردم و معطوف کردن آنها به حواشی و امور نامهم دارد تا روپوشی بر بی تدبیری مختلف و متعدد #دولت_روحانی شود و مردم مطالبه گری و بازخواست آنان را فراموش کنند.
#فرهیختگان_انقلابی با نظرداشت این نکته باید توجه کنند بازیگر پازل چیده شده توسط آنان نباشند و دست کم در نقدهایشان #مطالبه_گری از دولت را یادآوری فرمایند.
✍#طلبه_حوزه_علمیه_قم
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از شاخصههاي مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر #عقلانيت و #عقلگرايي در همة عرصههاي زيست انساني است.
🔸به همين دليل، اکثر علماي شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعي از منابع دين به شمار ميآورند و در همه مجامع روايي ما، روايات مربوط به عقل را در بحثي با عنوان «کتاب العقل» گردآوري کردهاند.
🔸تأمل در مجموعة روايات ناظر به خردورزي، نشان ميدهد که ائمه اطهار(ع) به تأسي از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصههاي عيني و زيستي خرد و خردورزي تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومي و انتزاعي محض.
🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفي و برهاني، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعي، آموزشي، اقتصادي، سياسي و اخلاقي داشتند.
🔸#امام_رضا(ع)، به عنوان عالم آلمحمد(ص)، در حديثي نوراني ده شاخصه براي شناخت انسانهاي خردورز در تراز اسلامي و شيعي ذکر کرده است. آن حضرت ميفرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نميرسد مگر آنکه ده ويژگي در آن باشد:
1.مردم از او انتظار خير دارند؛
2.مردم از شر او در امانانند؛
3.کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛
4.خيررسانيهاي زياد خود را، اندک شمارد؛
5.هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نميشود؛
6.در طول عمر خود از طلب دانش خسته نميشود؛
7.فقر در راه خدا براي او از توانگري محبوبتر باشد؛
8.خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛
9.گمنامي را از شهرت خوشتر دارد؛
10.همگان را بهتر و باتقواتر از خود ميداند؛ (تحف العقول، ص443)
🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهرة وجودي خود را از اين شاخصهها افزايش دهيم.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
مقاله "بازخوانی نظریه علمای ابرار" در نقد کتاب "مکتب در فرآیند تکامل" را از سایت مجله اسلام پژوهان دریافت نمایید. 👇👇👇👇
http://iqiri.dte.ir/issue_4510_4820.html
IQIRI_Volume 6_Issue شماره یازدهم-تابستان 98_Pages 19-42.pdf
4.44M
فایل مقاله "بازخوانی نظریه علمای ابرار" در نقد کتاب "مکتب در فرآیند تکامل" منتشر شده در شماره ۱۱ مجله اسلام پژوهان.
990803.mp3
15.72M
🎤سخنرانی آیت الله رشاد در ابتدای درس خارج در مورد مطالب اخیر جناب آقای سید کمال حیدری 📅 شنبه ۳ آبان ماه ۹۹ 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
امامت_پژوهي.pdf
5.63M
📌 یه کتاب بسیار عالی
امامت پژوهی:
(بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره درباره امامت و خلافت)
جمعی از نویسندگان
نشر آستان قدس رضوی
هدیه کتاب:
#صلوات نثار اهل بیت.
👇👇
🌻 @ahlebait110
تبیینی از وصیت نامه امام حسن عسکری (ع).m4a
12.84M
📊 #تبیینی_از_وصیت_نامه_امام_حسن_عسکری (ع)
مباحث این درس گفتار:
محورهای سه گانه وصیت نامه امام
یک؛ وظایف یک شیعه در حوزه بندگی و تعاملات اجتماعی
دو؛ توصیه های امام به شیعیان در تعامل با عامه
سه؛ مسئولیت شیعه در معرفی جایگاه نزیه اهل بیت (ع)
#استاد_علی_نصیری
#آنتی_شبهه
#ما_ملت_امام_حسینیم
🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇
🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
نگاهی به برنامه هدایتی ولی عصر در دوران غیبت.m4a
25.87M
✳️ نگاهی به برنامه های هدایتی امام عصر (روحی فداه) از آغاز غیبت کبرا تا کنون)
مباحث این درس گفتار:
۱. دخالت تکوینی الهی در حفظ قرآن از تحریف و حفظ حضرت حجت از خطر دشمنان
۲. محورهای سه گانه مورد توصیه امام عصر (ع) در توقیع شریف خطاب به شیخ مفید.
@alinasirigilani
مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق(ع) نقل نموده است که: «يَجِيءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ عَلَيَ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت.» يعني روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري ميرود و او را به خون خود آغشته ميسازد. در اين حال شخص دوم از او ميپرسد تو کيستي و با من چه کار داري؟(کنايه از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است) شخص به خون آلوده ميگويد که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد.[5]
بيترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران ميگشايند، در خون شيعيان مظلومي که در عراق، سوريه، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت ميرسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند.
🔸در طول تاریخ حرکتهای افراطی به مسلمانان ضربه وارد کرده است
اگر از زمانه خود نيز به عقب برگرديم و نگاهي گذرا به تاريخ داشته باشيم، هم با شواهد متعددي از اين دست روبرو ميشويم. در شروع شکلگيري صفويه خصوصاً دوران شاه اسماعيل اول، حرکتهاي افراطي در زمينه علني ساختن لعن و سب صورت گرفت که بازتاب آن در حکومت عثماني، حملات متعدد آن حکومت خبيث به سرحدات ايران، آسیای صغیر و قتل عده زيادي از شيعيان از کودک و پير و جوان و زن و مرد بود که در برخي از حملهها آمار کشتگان تا چهل هزار نفر هم گزارش شده است.[6]
تا آن جا اين حرکتهاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عدهاي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: «انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب.» يعني شما در اصفهان(در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب ميکنيد و ما در مکه و مدينه به واسطه کار شما مورد اذيت و آزار قرار ميگيريم.[7]
آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب ميگذارند و لعن را جايز و سب را نادرست ميشمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد.
آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريانهاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه ميکوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازيها خود را بدو منتسب ميدانند، در کتاب الشيعه و التشيع تأکيد ميکند که شيعه نسبت به وحدت اهميت ميدهد و کسي را تکفير نميکند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد ميکند که رعايت احترام اهل سنت لازم است. [8]
اين یادداشت را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با خود اهل سنت به پايان ميبرم که متأسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت ميدانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسانها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره ميکنيم.
زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض ميکند که ما نسبت به هر کسي که با شما موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري ميجوييم. امام باقر عليهالسلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: «فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ أَيْنَ الَّذِينَ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ أَصْحابُ الْأَعْرافِ أَيْنَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ.»[9]
حضرت خطاب به زراره ميفرمايند: سخن خدا در قرآن از حرف تو صادقتر است(يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد) پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور ميخواند، چه کساني هستند؟! مراد از کسانی که تکلیفشان به خدا واگذار شده کیانند؟! مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دلهاي آنها را به دست آورد، کيستند؟
سخن امام باقر(ع) حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم ميتوانند از لطف و رحمت الهي بهرهمند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد.
[1] . سایت معظم له، سخنرانی روز عید غدیر سال 95.
[2] . همان.
[3] . بحار الانوار، ج 71، ص 217.
[4] . عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 304.
[5] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 93.
[6] . رسول جعفریان، صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ج 1، صص 36-41،قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1379.
[7] . خوانساری اصفهانی،روضات الجنات، ج 4، ص 362.
[8] . سید محمد شیرازی، الشیعه و التشیع، صص 173- 185، بیروت، دار صادق للطباعه و النشر.
[9] . کافی، ج 2، ص 383. 🌐 @meshkatnoor