eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
665 عکس
133 ویدیو
288 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش-دین-علامه-طباطبایی.pdf
1.47M
📕 #کتاب آموزش دین ✍ نوشته #علامه_طباطبایی برای دانش آموزان. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
طلبه ای که به لوستر های حرم حضرت امیر المؤمنین (عليه السلام) اعتراض داشت  فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده : یکى از طلبه هاى حوزه نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود . روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه مى دارد : شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید ، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟! شب امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید : اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو : به آسمان رود و کار آفتاب کند .  پس از این خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است ، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !! بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید : سخن همان است که گفتم ، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن ، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) ، پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن ، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد ، مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى کنند !!   وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند ، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) ، فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید : این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید ، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید ، و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید . مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد ، و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود .  فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند ، و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى که کنار دستش بود ، پرسید : چه خبر است ؟ گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است . پیش خود گفت : وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است . هنگامى که مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند ، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست .نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت : آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است ، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دین ، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید . چون صیغه جارى شد ، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود ، پرسید : شرح این داستان چیست ؟ راجه گفت : من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (علیه السلام) شعرى بگویم ، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم . به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم : حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید ، نصف دارایى ام را به او ببخشم ، و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم . شما آمدید و مصراع دوم را گفتید ، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم : به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند طلبه گفت : مصراع دوم از من نیست ، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) است . راجه سجده شکر کرد و خواند : به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند * به آسمان رود و کار آفتاب کند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
امشب تمام دلها لبریزِ شور و شادی شوقِ وصال روی مولا امام هادی آمد نویدِ رحمت از یمن این ولادت صد باغِ گل شکفته در خانه ی امامت 🍃🌺🍃🌼🍃🌸 ولادت با سعادت امام هادی (علیه السلام) بر عموم شیعیان جهان مبارکباد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🌹مَنْ کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌ مَولاه🌹 🔹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومين عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ🔹 🔸حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان با عرشیان و فرشیان است و مسمّی به #عید_غدیر_خُم ، بر شما و همه شیعیان عرصه گیتی تبریک و تهنیت باد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
68610_-211112.pdf
266.2K
فایلی مفید در مورد عید غدیر
غدیر.pdf
1.16M
📒 پاسخ به شبهه 💥 ❓اگر خم واقع شده است، چرا خود (ع) بدان استناد نکرده است؟ چرا در کلامی از امام علی(ع) در این باره وجود ندارد؟ ✍نوشته: (پاسخگوی شبهات کانال) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚 دانلود کتاب مختصر تفسير الميزان (عربی) تک‌جلدی ✍ سلیم الحسینی منبع: @al_ghalam 🌸🌸🌸 کانون‌دانش‌پژوهان‌حوزه: @kd0110 بانک علم: @bankelm 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
1_57177616.pdf
151.7K
نگاهی کوتاه بر ادله اثبات امامت امام کاظم (ع) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ دهه آخر ذی الحجه چند سالی است که از سوی برخی افراد، دهه‌ی آخر ذی الحجه به نام دهه «حی علی العزاء» و یا «حی علی البکاء» معرفی می‌شود. در حالی که در منابع روایی و حدیثی، در زمینۀ اقامه عزا و برگزاری سوگواری به غیر از ده روز اول محرم توصیه‌ای وارد نشده و هیچ سند تاریخی معتبری وجود ندارد که به غیر از دهه‌ی اول محرم، در جامعه اسلامی عزای عمومی اعلام شود. لذا با توجه به این‌که دهه‌ی آخر ذی الحجه علاوه بر امتداد عید غدیر، مصادف است با مناسبت‌هایی مانند ولادت امام موسی کاظم علیه السلام، روز مباهله، و... که تقریباً جنبه‌ی شادی دارند، از این رو می‌توان گفت ایام عزا اعلام کردن این ایام، نوعی بدعت بوده و جایگاهی در منابع حدیثی و مقاتل ندارد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ جریان شناسی 🔻شناخت اشخاص و جریان های کلامی، عامل بسیار مهمی در تشخیص اندیشه های راست و ناراست بوده و نگرش انسان را نسبت به ریشه های انحراف و التقاط، عمق می بخشد. 🔻از همین رو سعی بر این است از این پس به اشخاص و جریانات موثر در عرصه اندیشه و اعتقاد نیز پرداخته شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
🔻 یکی از تجدیدنظرطلبان عقاید شیعه در ایران عصر پهلوی، شریعت سنگلجی است که در این دوره آزادانه به ترویج عقاید سلفی‌گری و وهابیت می‌پردازد. 🔻 حاج شیخ رضاقلی سنگلجی، معروف به شریعت سنگلجی، در سال ۱۲۶۹ (یا ۱۲۷۱ ش- ۱۳۱۰ قمري) در تهران به دنیا آمد. وی زمانی از طرف میرزا حسین خان موتمن الملک به حج رفت و همان سال با مطالعه آثار وهابی‌ها به عقاید وهابیت گرایش پیدا کرد. 🔻 او به سبک حملات تند فراوانی را به بعضی از شعایر مذهبی شیعه مانند توسل، شفاعت و … آغاز کرد و مورد حمایت ضمنی دیکتاتوری نیز قرار گرفت به طوری که حضرت (ره) ضمن اشاره به این واقعیت در کشف اسرار می‌نویسد: 🔸 «چرا و به چه دلیل وقتی در رد کتاب شریعت (که به نام «اسلام و رجعت» در انکار رجعت نوشته شده بود) کتابی به نام «ایمان و رجعت» نوشته شده اجازه انتشار نمی‌دهند…» 🔻 سنگلجی به خیال خود می‌خواست آن‌ها را با تفکرات جدید سازگار نماید و از این رو بسیاری از اعتقادات اسلامی را بر اساس مدرنیسم غربی و علوم جدید تفسیر و یا رد می‌کرد. 🔻 می‌توان از عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، عبدالرحمن بدیع الزمانی کردستانی، مهندس مهدی ، حاج میرزا یوسف شعار تبریزی، علی اکبر حکمی‌ زاده، دکتر عباس زریاب خویی، دکتر سید صادق تقوی، مرتضی مدرسی چهاردهی، مهندس عزت الله ، حیدرعلی قلمداران به عنوان مهمترین افرادی نام برد که تحت تاثیر عقاید وی قرار داشتند. (محمد ملک زاده) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اثبات خدا به زبان خودمانی 🔺قسمت اول مجموعه #مسیر کاری از آرامدیا 🆘 @Roshangari_ir 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
❓مباهله یعنی چه؟چه ویژگیهائی دارد؟چرا پیامبر(ص) با مسیحیان نجران مباهله نمود؟ ✍پاسخ: «مباهله» پیامبر(ص) با مسیحیان نجران برگرفته از سنتی متداول، در میان اقوام سامی و بیانگر تلاشهای فراوان پیامبر(ص) برای دعوت اهل کتاب به دین اسلام بوده است که متأسفانه بخش وسیعی از مناظرات و گفتگوهای پیامبر(ص) با آنان مورد غفلت سیره نویسان واقع شده و در متون اسلامی نیز به طور مستقل بدان پرداخته نشده است. 🔻مباهله از آن جهت که دلیلی بر فضیلت و برتری اهلبیت(ع) و عصمت و امامت بلافصل امام علی(ع) است، دارای اهمیت است. مباهله از ریشه «بهل» به معنای رها ساختن، ترک گفتن، به خود واگذاشتن و قید و بند چیزی را برداشتن و نیز لعنت کردن آمده است که از زبانهای عبری و سریانی وارد زبان عربی شده است و در اصطلاح به عملی گفته میشود که دو یا چند نفر که در مسأله مهم دینی با یکدیگر اختلاف دارند، در یک جا جمع شوند و با اصرار و تضرع به درگاه خداوند، از او بخواهند آن را که بر باطل است، رسوا و مجازات کند. 📌 زمان و علت مباهله مسیحیان نجران با پیامبر(ص) برخی زمان آن را سال سوم هجری میدانند؛ زیرا به اتفاق اکثر مفسران شیعه و سنی آیه ۶۱ سوره آل عمران که برای دعوت به مباهله است، در این سال نازل شده است و برخی وقوع آن را در سال نهم هجری «عام الوفود» دانستهاند که پیامبر(ص) عازم مدینه شدند؛ اما قول اول صحیحتر به نظر میرسد. از محتوای آیات ۲۴ـ ۱۹ آل عمران میتوان دریافت که پیامبر(ص) برای تفهیم اینکه همه انبیاء در یک مسیر واحد بودهاند و دین حق یکی است و اختلاف در ظاهر شرایع به دلیل تناسب آن با مراحل تکامل اندیشه بشری است و عیسی(ع) نیز بنده و فرستاده خداست، تلاشهای فراوانی کرد و موفق شد، عدهای از آنان را به اسلام فرا خواند؛ اما عدهای دیگر به مجادله و محاجه با پیامبر(ص) پرداختند و چون سخنان منطقی پیامبر(ص) در آنان اثر نکرد، به دستور خدا آنان را به مباهله فرا خواند. ⭕️ مسیحیان نجران «نجران» سومین شهر یمن در منطقه مرزی حجاز و یمن میباشد، که ۷۳ دهکده داشت و تنها منطقه مسیحی نشین است. ✅بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. 💢عقب‌نشستن نجرانیان سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهمباشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلح‎نامه آنان برگشتند. 🌺 طلاب پاسخگو 🌺 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ کلام دفاعی 🔻کتاب هایی که در موضوع اعتقادات نگاشته شده، در دو قسم "کلام تبیینی" و "کلام دفاعی" سامان یافته اند. کلام تبیینی عهده دار تفسیر آموزه های کلامی و استدلال و اثبات آنهاست و کلام دفاعی رسالتش دفاع از معارف و آموزه های دینی است که در مقام دفع هجمه های رقیبان و شبهات مخالفان پدید آمده و با نام "ردیه" شهرت یافته اند. 🔻با بررسی ردیه هایی که عالمان شیعه در طول قرون متمادی نگاشته اند و این نوع از مواجهه که در قبال مخالفان و رقیبان داشته اند نشان می دهد که آنان، با باورداشت آزادی اندیشه و تضارب آراء دانشمندان، از پیمودن روش های نادرستی همچون تکفیر و غیره در تقابل با اندیشه های ناهمسو خودداری کرده و تنها با سلاح قلم و منطق اندیشه به مصاف رقیبان و دفع مخالفان رفته اند. 🔻این نوع از مواجهه حکایتگر آن است که از نظر عالمان امامیه، تنها راه تعالیِ معرفتی و رشد فکری جامعه علمی، پیمودن روش های منطقی و عالمانه است. همچنین نشان از فرهنگ و تمدن والای عالمان متقدم شیعه دارد که برای اندیشه وران و عالمان دینی عصر حاضر نیز می تواند الگوی مناسبی باشد. 🔻در عصر حاضر که جبهه باطل با استفاده از سلاح رسانه به طور گسترده به تخریب دین و هجمه بر علیه عقاید دینی همت گماشته، بر دانش پژوهان و فاضلان حوزوی بایسته است تا بر طبق سنت سلف صالح به رد و نقد اندیشه های ناراست بپردازند تا عقاید دینی از ویروس شبهه و خلجان های ذهنی تردیدزا در امان بماند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
عطری که از حوالی پرچم، وزیده است مارا به سمتِ مجلسِ آقا کشیده است   از صحن ابن حسینیه تا صحن کربلا صد کوچه وا کنید، محرّم رسیده است دست ازل، دو چشم مرا، وقف گریه کرد اصلاً مرا برای همین آفریده است   آقا! ببین برای عزای تو، مادرم پیراهن سیاه، برایم خریده است   نورش نمی‌دهند و بهشتش نمی‌برند چشمی که روضه‌های شما را ندیده است   هر چند صد پیاله تو را گریه کرده‌اند اما هزار قطره‌ی اشکِ نچیده است 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام