eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
665 عکس
133 ویدیو
288 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
غدیر.pdf
1.16M
📒 پاسخ به شبهه 💥 ❓اگر خم واقع شده است، چرا خود (ع) بدان استناد نکرده است؟ چرا در کلامی از امام علی(ع) در این باره وجود ندارد؟ ✍نوشته: (پاسخگوی شبهات کانال) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚 دانلود کتاب مختصر تفسير الميزان (عربی) تک‌جلدی ✍ سلیم الحسینی منبع: @al_ghalam 🌸🌸🌸 کانون‌دانش‌پژوهان‌حوزه: @kd0110 بانک علم: @bankelm 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
1_57177616.pdf
151.7K
نگاهی کوتاه بر ادله اثبات امامت امام کاظم (ع) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ دهه آخر ذی الحجه چند سالی است که از سوی برخی افراد، دهه‌ی آخر ذی الحجه به نام دهه «حی علی العزاء» و یا «حی علی البکاء» معرفی می‌شود. در حالی که در منابع روایی و حدیثی، در زمینۀ اقامه عزا و برگزاری سوگواری به غیر از ده روز اول محرم توصیه‌ای وارد نشده و هیچ سند تاریخی معتبری وجود ندارد که به غیر از دهه‌ی اول محرم، در جامعه اسلامی عزای عمومی اعلام شود. لذا با توجه به این‌که دهه‌ی آخر ذی الحجه علاوه بر امتداد عید غدیر، مصادف است با مناسبت‌هایی مانند ولادت امام موسی کاظم علیه السلام، روز مباهله، و... که تقریباً جنبه‌ی شادی دارند، از این رو می‌توان گفت ایام عزا اعلام کردن این ایام، نوعی بدعت بوده و جایگاهی در منابع حدیثی و مقاتل ندارد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ جریان شناسی 🔻شناخت اشخاص و جریان های کلامی، عامل بسیار مهمی در تشخیص اندیشه های راست و ناراست بوده و نگرش انسان را نسبت به ریشه های انحراف و التقاط، عمق می بخشد. 🔻از همین رو سعی بر این است از این پس به اشخاص و جریانات موثر در عرصه اندیشه و اعتقاد نیز پرداخته شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
🔻 یکی از تجدیدنظرطلبان عقاید شیعه در ایران عصر پهلوی، شریعت سنگلجی است که در این دوره آزادانه به ترویج عقاید سلفی‌گری و وهابیت می‌پردازد. 🔻 حاج شیخ رضاقلی سنگلجی، معروف به شریعت سنگلجی، در سال ۱۲۶۹ (یا ۱۲۷۱ ش- ۱۳۱۰ قمري) در تهران به دنیا آمد. وی زمانی از طرف میرزا حسین خان موتمن الملک به حج رفت و همان سال با مطالعه آثار وهابی‌ها به عقاید وهابیت گرایش پیدا کرد. 🔻 او به سبک حملات تند فراوانی را به بعضی از شعایر مذهبی شیعه مانند توسل، شفاعت و … آغاز کرد و مورد حمایت ضمنی دیکتاتوری نیز قرار گرفت به طوری که حضرت (ره) ضمن اشاره به این واقعیت در کشف اسرار می‌نویسد: 🔸 «چرا و به چه دلیل وقتی در رد کتاب شریعت (که به نام «اسلام و رجعت» در انکار رجعت نوشته شده بود) کتابی به نام «ایمان و رجعت» نوشته شده اجازه انتشار نمی‌دهند…» 🔻 سنگلجی به خیال خود می‌خواست آن‌ها را با تفکرات جدید سازگار نماید و از این رو بسیاری از اعتقادات اسلامی را بر اساس مدرنیسم غربی و علوم جدید تفسیر و یا رد می‌کرد. 🔻 می‌توان از عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، عبدالرحمن بدیع الزمانی کردستانی، مهندس مهدی ، حاج میرزا یوسف شعار تبریزی، علی اکبر حکمی‌ زاده، دکتر عباس زریاب خویی، دکتر سید صادق تقوی، مرتضی مدرسی چهاردهی، مهندس عزت الله ، حیدرعلی قلمداران به عنوان مهمترین افرادی نام برد که تحت تاثیر عقاید وی قرار داشتند. (محمد ملک زاده) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اثبات خدا به زبان خودمانی 🔺قسمت اول مجموعه #مسیر کاری از آرامدیا 🆘 @Roshangari_ir 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
❓مباهله یعنی چه؟چه ویژگیهائی دارد؟چرا پیامبر(ص) با مسیحیان نجران مباهله نمود؟ ✍پاسخ: «مباهله» پیامبر(ص) با مسیحیان نجران برگرفته از سنتی متداول، در میان اقوام سامی و بیانگر تلاشهای فراوان پیامبر(ص) برای دعوت اهل کتاب به دین اسلام بوده است که متأسفانه بخش وسیعی از مناظرات و گفتگوهای پیامبر(ص) با آنان مورد غفلت سیره نویسان واقع شده و در متون اسلامی نیز به طور مستقل بدان پرداخته نشده است. 🔻مباهله از آن جهت که دلیلی بر فضیلت و برتری اهلبیت(ع) و عصمت و امامت بلافصل امام علی(ع) است، دارای اهمیت است. مباهله از ریشه «بهل» به معنای رها ساختن، ترک گفتن، به خود واگذاشتن و قید و بند چیزی را برداشتن و نیز لعنت کردن آمده است که از زبانهای عبری و سریانی وارد زبان عربی شده است و در اصطلاح به عملی گفته میشود که دو یا چند نفر که در مسأله مهم دینی با یکدیگر اختلاف دارند، در یک جا جمع شوند و با اصرار و تضرع به درگاه خداوند، از او بخواهند آن را که بر باطل است، رسوا و مجازات کند. 📌 زمان و علت مباهله مسیحیان نجران با پیامبر(ص) برخی زمان آن را سال سوم هجری میدانند؛ زیرا به اتفاق اکثر مفسران شیعه و سنی آیه ۶۱ سوره آل عمران که برای دعوت به مباهله است، در این سال نازل شده است و برخی وقوع آن را در سال نهم هجری «عام الوفود» دانستهاند که پیامبر(ص) عازم مدینه شدند؛ اما قول اول صحیحتر به نظر میرسد. از محتوای آیات ۲۴ـ ۱۹ آل عمران میتوان دریافت که پیامبر(ص) برای تفهیم اینکه همه انبیاء در یک مسیر واحد بودهاند و دین حق یکی است و اختلاف در ظاهر شرایع به دلیل تناسب آن با مراحل تکامل اندیشه بشری است و عیسی(ع) نیز بنده و فرستاده خداست، تلاشهای فراوانی کرد و موفق شد، عدهای از آنان را به اسلام فرا خواند؛ اما عدهای دیگر به مجادله و محاجه با پیامبر(ص) پرداختند و چون سخنان منطقی پیامبر(ص) در آنان اثر نکرد، به دستور خدا آنان را به مباهله فرا خواند. ⭕️ مسیحیان نجران «نجران» سومین شهر یمن در منطقه مرزی حجاز و یمن میباشد، که ۷۳ دهکده داشت و تنها منطقه مسیحی نشین است. ✅بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. 💢عقب‌نشستن نجرانیان سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهمباشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلح‎نامه آنان برگشتند. 🌺 طلاب پاسخگو 🌺 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ کلام دفاعی 🔻کتاب هایی که در موضوع اعتقادات نگاشته شده، در دو قسم "کلام تبیینی" و "کلام دفاعی" سامان یافته اند. کلام تبیینی عهده دار تفسیر آموزه های کلامی و استدلال و اثبات آنهاست و کلام دفاعی رسالتش دفاع از معارف و آموزه های دینی است که در مقام دفع هجمه های رقیبان و شبهات مخالفان پدید آمده و با نام "ردیه" شهرت یافته اند. 🔻با بررسی ردیه هایی که عالمان شیعه در طول قرون متمادی نگاشته اند و این نوع از مواجهه که در قبال مخالفان و رقیبان داشته اند نشان می دهد که آنان، با باورداشت آزادی اندیشه و تضارب آراء دانشمندان، از پیمودن روش های نادرستی همچون تکفیر و غیره در تقابل با اندیشه های ناهمسو خودداری کرده و تنها با سلاح قلم و منطق اندیشه به مصاف رقیبان و دفع مخالفان رفته اند. 🔻این نوع از مواجهه حکایتگر آن است که از نظر عالمان امامیه، تنها راه تعالیِ معرفتی و رشد فکری جامعه علمی، پیمودن روش های منطقی و عالمانه است. همچنین نشان از فرهنگ و تمدن والای عالمان متقدم شیعه دارد که برای اندیشه وران و عالمان دینی عصر حاضر نیز می تواند الگوی مناسبی باشد. 🔻در عصر حاضر که جبهه باطل با استفاده از سلاح رسانه به طور گسترده به تخریب دین و هجمه بر علیه عقاید دینی همت گماشته، بر دانش پژوهان و فاضلان حوزوی بایسته است تا بر طبق سنت سلف صالح به رد و نقد اندیشه های ناراست بپردازند تا عقاید دینی از ویروس شبهه و خلجان های ذهنی تردیدزا در امان بماند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
عطری که از حوالی پرچم، وزیده است مارا به سمتِ مجلسِ آقا کشیده است   از صحن ابن حسینیه تا صحن کربلا صد کوچه وا کنید، محرّم رسیده است دست ازل، دو چشم مرا، وقف گریه کرد اصلاً مرا برای همین آفریده است   آقا! ببین برای عزای تو، مادرم پیراهن سیاه، برایم خریده است   نورش نمی‌دهند و بهشتش نمی‌برند چشمی که روضه‌های شما را ندیده است   هر چند صد پیاله تو را گریه کرده‌اند اما هزار قطره‌ی اشکِ نچیده است 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
Karimi - Shabe Avale Moharram.mp3
6.31M
دورباه هر محله پر علم شده... شب اول محرم /حاج محمود کریمی 🏴فرارسیدن ماه محرم الحرام ماه عزای سروروسالارشهیدان آقااباعبدالله الحسین(ع) بر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله اعظم ارواحنافداه و همچنین دوستداران و محبان ایشان تسلیت 🏴 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔴 : 🔻 در دموکراسی‌ها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشته‌اند: «عقیده آزاد است»! 🔻 این «عقیده آزاد است» به مفهومی که این‌ها می‌خواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. یک کسی به این دل بسته و خوش است که می‌خواهد گاو بپرستد و تو خوش هستی به این که خدا را بپرستی. هیچ فرقی نمی‌کند. همان طور یک نفر خورش قرمه سبزی دوست دارد و دیگری خورش قیمه. 🔻 ما اگر می‌گوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمی‌شود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند. 🔻 اگر می‌شد عقیده را هم به زور به کسی بدهند، می‌گفتیم عقیده هم باید اجباری باشد. مگر بهداشت و تعلیمات اجباری چه گونه است؟ چرا آنها که این همه روی دموکراسی تأکید می‌کنند، در مسئله تعلیمات اجباری هرگز یک ذره هم تردید به خودشان راه نمی‌دهند. اگر به آنها بگویید چرا آزادی‌اش را سلب می‌کنید، پاسخ می‌دهند آزادی‌اش را برای خیر و مصلحت خودش سلب می‌کنیم. 🔻 از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله. هیچ کس را با کتک نمی‌شود «امین» کرد. می‌شود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمی‌شود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود. 📝 مرتضی مطهری، مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰ (با تلخیص) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کولاک حاج مهدی رسولی که با نوحه کوبنده پاسخ وزیر بهداشت را داد👌 "میگن روضه دل مردگیه میگن گریه افسردگیه" نمیدونن ❤️
✍ ده روایت درباره استحباب سياه پوشی در عزاي سيدالشهداء(ع) 📌🔴1- در جنگ احد كه 70تن از مسلمانان شهيد شدند ، زنان مسلمان- ازجمله امّ سلمه- درسوگ شهيدان جامه سياه در بركردند.( سير‌ه‌ ابن هشام : 3/159) 📌🔴2- ابو نعيم اصفهاني نقل مي كند: هنگاميكه خبرشهادت امام حسين(ع) به امّْ سلمه رسيد، د رمسجد پيامبر (ص) قبّه اي سياه زد و جامه سياه پوشيد. (عيون الاخبار از عماد الدين ادريس قريشي /109) 3- اسماء بنت عميس، پس از جنگ موته در عزاي همسر خويش« جعفر طيّار» لباس سياه پوشيد.( مجمع الزوائد هيثمي : 3/16)  📌🔴4- يكي از فرزندان امام زين العابدين(ع) نقل مي كند كه پس از شهادت امام حسين(ع)،زنان بني هاشم در ماتم آن حضرت لباسهاي سياه و جامه هاي خشن پوشيدند و هرگز از سرما شكايت نمي كردند و پدرم عليّ بن الحسين(ع) به علّت (اشتغال آنها به) مراسم عزاداري براي ايشان غذا درست مي كردند.( محاسن برقي / 420ح195، بحارالانوار: 45/188)  📌🔴5- هنگامي كه يزيد، اهل بيت رسول خدا را طلبيد و آنان را ميان ماندن در شام و برگشتن به مدينه مخيّر نمود، گفتند: « ما بيش از هر چيز دوست داريم كه براي امام مظلوم مجلس ماتم و عزا برپا كنيم وگريه و زاري كنيم. يزيد گفت: آنچه مي خواهيد انجام دهيد. آنگاه خانه هايي را براي آنان مهيّا ساخت، پس از زنان بني هاشم و طائفه قريش كسي باقي نماند، جز اينكه (به نشانه‌كردند عزاداري ) براي حسين(ع) لباس سياه پوشيدند، و به مدت هفت روز براي آن حضرت ندبه و زاري كردند.( منتخب طريحي : 2/482، بحارالانوار: 45/196) 📌🔴6- پس از خطبه تاريخي امام سجّاد(ع) د رمسجد جامع دمشق، منهال برخاست و گفت: چگونه هستي اي فرزند رسول خدا؟امام سجاد(ع) فرمود: چگونه مي شود حال كسي كه پدرشبه قتل رسيده باشد و اهل و عيالش اسير شده باشند؟ همانا من و اهل بيتم لباس عزا پوشيده ايم و پوشيدن لباس نو برما روا نيست. (مقتل ابي مخنف / 217، ناسخ التواريخ، زندگي امام سجاد عليه السلام)  📌🔴7- سليمان بن راشد از پدرش نقل مي كند كه امام سجاد(ع) را ديدم که جبه اي جلو باز و سياه رنگ و طيلساني کبود رنگ پوشيده بود. اين شيوه از سوي ديگر ائمه(ع) و بزرگاني چون ام سلمه، مختار ثقفي و سيف بن عميره نخعي کوفي جريان داشته و در عصر غيبت تا کنون تداوم يافته است. (كافي: 6/449، وسائل: 5/34 ب 18 احكام ملابس، حديث دوم) 📌🔴8- نعمان بن بشير هنگامي كه خبر شهادت امام حسين(ع) را به گوش اهالي مدينه رسانيد، همه‌ مردها سياه پوشيدند و فرياد و ناله سردادند. ( مقتل ابي مخنف/222) 📌🔴9- سليمان بن ابي جعفر (عموي هارون) در تشييع پيكر مطهّر امام كاظم(ع) جامه‌ سياه پوشيده بود. (بحارالانوار: 48/227) 📌🔴10- سيف بن عميره، صحابي بزرگ امام كاظم(ع) در سوگنامه خود مي گويد:  والبس ثياب الحزن يوم مصابه         ما بين اسود حالك او اخضر در روز شهادت آن حضرت ( روز عاشورا ) جامه هاي عزا بر تن كن، يا به رنگ سياه تند و يا سبز سير (منتخب طريحي: 2/437) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💠 🔘 کتاب: آذرخش کربلا ( بررسی تحلیلی قیام عاشورا ) ✔️ پاسخ به شبهاتی پیرامون بزرگداشت قیام عاشورا 👤 مولف : آیت الله محمدتقی مصباح یزدی 📖 تعداد صفحات : ۳۳۶ 🔷 این کتاب مجموعه سخنرانیهای علامه محمدتقی مصباح یزدی است که در محرم ۱۴۲۱ در حسینیه شهدا قم ایراد شده است. 🔶 ایشان این سخنرانی ها را در محرم ۱۴۲۱ ایراد کرده، یعنی در اوج دورانی که تریبون‌های رسمی و غیر رسمی دولت در مورد مذهب، اهل بیت، امام حسین(ع) و انقلاب و اسلامی به تبلیغات منفی می‌پرداختند و شبهات نظری فراوانی برای انزوای دین و اکاذیبی برای تقبیح چهره مراجع و روحانیت مطرح می‌کردند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
4_5911117048003428687.pdf
4.28M
📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی - ویژه محرم 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh