#اخبار
┄┅••؛✿؛••┅┄
توزیع سراسری مجله نقد اندیشه همراه «نقشه ایران فرهنگی»
تهران- خبرگزاری ایرنا- مجله «نقد اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری پیام فضلینژاد، با تصویری از دکتر سیدحسین نصر در روی جلد خود و متن گفتوگوی کامل این فیلسوف سنتگرا در برنامه توقیف شده شوکران منتشر و توزیع شده است.
به گزارش ایرنا؛ نخستین شماره این مجله شامل ضمیمهای ویژه با عنوان «نقشه ایران فرهنگی» است که به صورت A۳ در ابتدای مجله قرار گرفته و برای نخستین بار هویت ایرانی را در چهار محدوده جغرافیاییِ نوروز، زبانهای ایرانی، مرزهای طبیعی و ایران کهن ترسیم کرده است.
شماره اول نقد اندیشه که عنوان «مجله تفکر انتقادی و ایدههای متضاد» را برای خود برگزیده است، در ۲۴۸ صفحه همراه ۱۷ گفتگوی اختصاصی با متفکران داخلی و خارجی، ۲ میزگرد و ۴۰ مقاله درباب مهمترین مسائل فکری ایران و جهان، از این هفته با قیمت ۱۳۰ هزار تومان در کیوسکهای مطبوعاتی و کتابفروشیهای معتبر قابل تهیه است.
🔺متن کامل خبر
https://www.irna.ir/news/85157550
➕اینستا
instagram.com/naghdeandisheh
➕توییتر
twitter.com/naghdeandisheh
@naghdeandisheh
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #فیش
👤 #حضرت_آقا
┄┅••؛✿؛••┅┄
🗂 کلمات کلیدی این فیش:
#آزادی_عقیده
#اکراه_و_اجبار_در_دین
#جهاد
#لا_اکراه_فی_الدین
#تحمیل_فکر_و_اندیشه
#رفع_موانع_هدایت
🔗 منبع:کتابچه: ترجمه تفصیلی آیةالکرسی/ سخنرانی آیتالله خامنهای مشهد مقدس ۱۳۵۲ / ص ۳۷
┄┅••؛••┅┄
آیه دوم [از مجموعه سه آیه آیةالکرسی] «لااکراه فی الدّین» (بقره / ۲۵۶) آنچه آیین ماست، با اکراه همراه نیست.
ما به زور فکرمان را نمیخواهیم به جهان تحمیل کنیم. بله، اگر چنانچه دستی بیاید تا جلوی زبان قرآن ما را بگیرد، قطعش میکنیم. اگر مشتی بلند شود تا بر سر خوانندهی قرآن کوبیده شود، مشتش را باز میکنیم. اگر کسی پردهای و حجابی درمقابل آیین اسلام و قرآن بکِشد، ما آن پرده را میدَریم.
مسلمانان صدرِ اول، زبانشان این بود - که از قرآن آموخته بودند - اقدام میکنیم برای اینکه مزاحمانِ هدایت را از بین ببریم؛ اما به اکراه و جبر، فکرمان را به کسی ارائه نمیدهیم. هر کس دید و خواست و پسندید، بردارد؛ اگر هم نپسندید، از نظام ما و از بهرههای جامعهی ما برخوردار باشد؛ اشکالی ندارد. در جامعهی نبوی و علوی و توحیدی، یهود و نصاری هم خوب زندگی میکنند.
یک وقتی این را شاید خوانده باشم برایتان، این قطعه از تاریخ را که حال اشاره فقط میکنم، وقتی که بیتالمقدس را و شهر حُمص را که در حدود شامات است، مسلمانان فتح کردند در سالهای اول بعد از پیغمبر - با اینکه میدانید در آنجا مسئله، مسئلهی امیرالمومنین صلوات الله علیه و رسول اکرم نبود - آنهایی که عامل کار بودند، آنها را ما با رکن کامل نمیبینیم، صدرصد نبودند؛ مردمان ناقص، احیانا بعضی مغرض. در عینِحال همان صورت اسلام که آنجا رفته بود، وقتی که رفتند آنجا از مردم مالیاتی گرفتند و پولی به صندوق بیتالمال داده شد از طرفِ مردم آنجا.
بعد از مدتی امپراتور حمله کرد. بعد از مدت موقتی مسلمانان خواستند شهر را خالی کنند. وقتی خواستند شهر را خالی کنند، مردم را صدا زدند، گفتند که آقایان شما تاکنون به ما پول دادید به عنوان مالیات - مالیات سرانه، اصطلاحا جزیه - بیایید پولهایتان را پس بگیرید.
ایبابا! هرگز دولتی را ما ندیدیم، نشنیدیم که بعداز آنی که مالیت را گرفت، بخواد پس بدهد به مردم. چرا پس میدهید؟
گفتند: ما این مالیات را از شما گرفته بودیم که دفاع کنیم از شما. ما در مقابل قدرت ظالم و غاشم [ستمگر و غاصب] امپراتور، متعهد بودیم از شما دفاع کنیم و این مالیات را هم شما به عنوا کمک به تجهیزات نظامی و غیرذلک به ما دادید؛ حالا که نمیتوانیم دفاع کنیم، این مالیاتتان.
بعد مردم، رو کردند به اینها، گفتند که لَعَدلُکم و وِلایَتُکم احَبُّ الینا مِمّا کُنّا فیه، گفتند این عدالت شما و حکومت شما بر ما، برای ما خیلی محبوبتر است از حکومت امپراتور.
...
اینها اینقدر از عدل اسلام لذت برده بودند که آمدند قسم خوردند بر تورات، سوگند به تورات که ما شما را رها نمیکنیم، امپراتور را بگیریم. اگر امپراتور بیاید، ما هم میآییم کنار شما، با امپراتور میجنگیم. رعایای امپراتور اینطور حرفی زدند. از نظام اسلامی برخوردار بشوند، امّا مجبورشان نمیکنیم که فکر اسلامی را بپذیرند.
آن وقتی شمشیر در کار بود که دستها، پردهها را جلوی چشم گرفته بودند، نمیگذاشتند حرفهای حق به گوش جهانیان برسد؛ اما بعد از آنی که رشد و غَیّ [گمراهی]، هدایت و ضلالت، راه راست و راه چالهچوله و ناهموار از یکدیگر جدا شدند، مردم فهمیدند اسلام چه چیز خوبی است، فهمیدند برکت خداست، فهمیدن که برای زندگی شیرین و لذتبخش است، دیگر اکراه و اجباری در میان نیست. «لا اکراه فی الدّین» در دین اکراه و اجباری نیست، «قد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیّ» آشکار شده است راه راست از راه گمرهی.
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم
┄┅••؛✿؛••┅┄
✤ آرزوی دست نیافتی بشر؛ آزادی مطلق
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
#یادداشت
✦ آزادی عقیده در آیةالکرسی
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔰 برداشتی آزاد از فرمایش #حضرت_آقا در ترجمهی تفصیلی آیة الکرسی
دومین آیه از مجموعهٔ سه آیه معروف به آیة الکرسی، در خصوص آزادی به خصوص آزادی عقیده و آیین است. «لااکراه فی الدّین» (بقره / ۲۵۶) آنچه آیین ماست، با اکراه همراه نیست. به زور و اجبار اعتقادات و تفکر خود را به جهان و جهانیان تحمیل نمیکنیم. معمولا به این بند از آیه بسیار تمسک شده است به خصوص از جانب روشنفکران، چه دینی و حتی غیردینی. امّا در نگاه نخست به نظر میرسد این فرمایش قرآن کریم با دستورات و آیات مربوط به قتال و جهاد با کفّار سازگاری ندارد؛ پناه بر خدا از این که بخواهیم مدعی ناسازگاری میان آیات قرآن که تماما حق است، شویم؛ قرآن تماما حق است و تمام اجزاء این حقیقت یکپارچه حق، باهمدیگر سازگار هستند؛ امّا منظور از این ناسازگاری، آن فهم ناقصی است که از آیه وجود دارد. و مقصود از این یادداشت توضیح و اصلاح این فهم ناقص از آیه میباشد.
سوالی که از متمسکین به این بخش از آیه داریم این است که ادامه آیه را چرا توجه نمیکنند؟ چرا آیه را کامل نگاه نمیکنند؟ بله هیچ اجباری در پذیرش آیین و دین ما نیست و اساسا آیین و دین ما همراه با اکراه نیست و این را هم به خاطر فشارهای امثال شما و حقوق جهانی بشر و ... نمیگوییم که اساسا معتقدیم این نفهته در دین ماست و آزادی را از پرتوهای توحید میدانیم؛ امّا شما که قصد تمسک به این فقره را دارید، چرا ادامهی آیه را نمیخوانید؟
صورت کامل آیه از این قرار است: « لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ »
«لا اکراه فی الدّین» در دین اکراه و اجباری نیست، «قد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیّ» آشکار شده است راه راست از راه گمراهی.
اینکه در ادامه «عدم اکراه در دین» بلافاصله گفته شده است، «راه راست و گمراهی آشکار» شده است؛ این علت عدم اکراه را بیان میکند؛ چرا اجبار و زور و فشاری همراه آیین و در پذیرش دین ما نیست؟ چون راه راست از راه گمراهی آشکار شده است و مانند روز واضح شده است که راه راست کدام است و گمراهی کدام است؛ لذا این آیه کریمه اساسا نه تنها منافی تبلیغ دین و تبیین نیست، که اساسا مؤید آن است. و در وزان تبلیغ، به جهاد اهمیت میدهد.
اساسا جهاد اسلامی برای برطرف کردن و برداشتن موانع هدایت است؛ که عبارتند از طواغیت و رهبان زمانه که مانع رسیدن هدایت به مردم هستند؛ مانع این آشکار شدن راه راست و راه گمراهی هستند؛ اساسا جهاد اسلامی و قِتال مقدس اسلامی برای آزادی و آزاداندیشی است؛ برای آزادی بخشی است؛ در جامعهای که سردمداران کفر مانع تبین راه رشد هستند؛ مانع خوانده شدن قرآن هستند، مانع رسیدن حق به عموم جامعه هستند، با این افراد با زور و با شمشیر مقابله خواهیم کرد؛ ما برای رسیدن حق به گوش مردم و روشنشدن راه راست برای مردم، جانمان را هم میدهیم و به آن افتخار میکنیم، و این را برای خود سعادت میدانیم که در راه رسیدن عموم جامعه به آزاداندیشی و رها کردن مردم از بندها، کشته شویم و جان دهیم؛ بله اگر دستی مانع رسیدن سخنان قرآن به مردم بشود، مانع خواندن قرآن بشود، آن دست را قلم میکنیم، اگر حجابی در برابر حق و حقیقت به وجود بیاورند، با افتخار آن را میدریم، اگر مشتی بخواهد بر سر خوانندهی قرآن زده شود، آن دست را قطع میکنیم، برای بر طرف کردن مزاحمان هدایت همیشه آماده و شمشیر به دست هستیم و این را نه تنها در تنافی با آزادی و آزاداندیشی نمیبینیم بلکه عین آزاداندیشی است و رقم زدن آن را در جامعه تکلیف خود میدانیم.
و از این باب است که این روزها که درگیریها و قتال تا حدودی به جبههی نرم و فرهنگی کشیده شده است، جهاد تبیین اهمیت ویژه مییابد؛ درگیری و قتال مستقیم تبیین برای تکتک مسلمانان واجب است، همانگونه که جهاد شمشیر بود؛ چرا که اینروزها کمتر با شمشیر مانع تبین رشد از غی / آشکار کردن راه راست از گمراهی، میشوند؛ بلکه با رسانههایی انحصاری مانع این تبیین میشوند؛ و البته در این مقام هم هیچ ابایی از دست به شمشیر شدن نداریم چرا که «الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی السَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ».
✍️حامدخواجه
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #اخبار
#دوره
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔻درسگفتار شش ساعته «روشنفکری دینی»
🧑🏫 همراه با دکتر عبدالمجید مبلغی
⁉️ چرا در تاریخ مدرن جوامع مسلمان پدیدهای در قامت نواندیشی دینی ظهور کرد؟ فرق بین نواندیشی ایرانی و عربی چیست؟ آیا نواندیشی دینی به پایان خود نرسیده و یا خواهد توانست همچنان در عرصه سیاست، در تحولات خاورمیانه، تاثیرگذار ظاهر شود؟
💡اینها بخشی از سوالاتیست که در این درسگفتار به آنها خواهیم پرداخت.
📥 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به دوره به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://jivegi.school/products/Religious-intellectuals
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦ #فیلم #مصاحبه
👤 #نادر_طالب_زاده
┄┅••؛✿؛••┅┄
اول باور به حقیقت؛
سپس هر چیز دیگر!
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦ #سخنرانی #صوت
👤 آیتالله #جوادی_آملی
┄┅••؛✿؛••┅┄
باهمفهمی / باهماندیشی
بخشی از درس تفسیر آیتالله جوادی آملی
══.🍃.═══════
@andishe_azadandishi
═══════.🍂.══
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦ #فیلم
👤 حجتالاسلام والمسلمین #حبیب_الله_بابایی
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔻مِیل یا استدلال
تمایلات چگونه بنیادهای نظری را معماری میکنند؟
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #فیش
┄┅••؛✿؛••┅┄
🗂 کلمات کلیدی این فیش:
#آزاداندیشی_در_غرب
#آزادی_عقیده
#حقیقت_جویی
#آزاداندیشی
🔗 منبع: مقاله مصادر دینی آزادی و عدالت از دکتر علیرضا #شجاعی_زند (+)
┄┅••؛••┅┄
آزاداندیشی: در بررسی تفصیلیتر شاخص اخیر یعنی آزادی چه، میتوان گفت که اسلام به «آزاداندیشی» و «آزادی اندیشه» بیش از «آزادی عقیده» و تبلیغ آن اهتمام دارد و در برابر «آزادی عمل» منبعث از امیال، از احتیاط تا سختگیری، واکنش نشان میدهد. اما در غرب که از دیرباز بستر رشد و رواج لیبرالیسم بوده است، اهتمام به مراتب کمتری به آزاداندیشی وجود دارد و در ازای آن، به دیگر عرصههای آزادی، مثل عقیده و تبلیغ و عمل و امیال، بیمحابا مجال داده میشود. «آزاداندیشی» یعنی، جاریبون روح انصاف و عدالتخواهی و غلبهٔ حقیقتجویی بر منفعتطلبی و بدین اعتبار، حاوی یک بار معنایی مثبت است؛ درحالی که «آزادی»، فینفسه مفهومی خنثی است و میتواند در خدمت اتیان منافع، احقاق حقوق و یا نیل به حقایق قرار گیرد.
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #فیش
┄┅••؛✿؛••┅┄
🗂 کلمات کلیدی این فیش:
#آزاداندیشی_در_غرب
#آزادی_عقیده
#حقیقت_جویی
#آزادی_اندیشی
🔗 منبع: مقاله مصادر دینی آزادی و عدالت از دکتر علیرضا #شجاعی_زند (+)
┄┅••؛••┅┄
آزادی اندیشه: آزادی در حیطه ذهن، معطوف به دو سطح «اندیشه» و «عقیده» است.
آزادی فکر و آزادی نقد و نشر افکار، مربوط به سطح نخست و آزادی داشتن عقیده مخالف و اجازه ابراز و تبلیغ و ترویج آن، ناظر به سطح دوم آزادی در عرصه ذهن است.
تمایز اسلام و لیبرالیسم را در این عرصه نیز میتوان یافت.
بدین معنا که اسلام بر آزاداندیشی و آزادی فکر و لوازم آن بیش از آزادی عقاید و تبلیغ آن تأکید دارد؛
درحالیکه موضع لیبرالیسم در این خصوص تا حدی برعکس است.
در تعالیم و جهتگیریهای اسلامی، تفاوت و مرز روشنی میان «آزادی اندیشه» و «آزادی عقیده» وجود دارد. آزادی اندیشه منطقاً مقدم بر آزادی بیان و آزادی عقیده است . آزادی اندیشیدن، بیش از آن که بهعنوان یک حق قابل اخذ و عَطا مطرح باشد، یک امر بدیهی و غیر قابل سلب و تعقیب است و نمیتوان آن را مستقیم و با موانع بیرونی به بند کشید. اما همین اندیشه سیال جوال دربندناشدنی که نمیتوان آزادی آن را توسط عوامل بیرونی و پُرزورترین قدرتها سلب کرد، بهراحتی توسط عوامل درونی، محصور و محدود و منحرف میگردد؛
عواملی نظیر: عواطف و تمایلات، رسوبات ذهنی ناشی از عادات و سننن پیشینیان، اوهام و خرافات، عصبیتهای ناشی از پیشداوری و افکار قالبی، حب و بغضهای ناشی از منافع و وسوسه و تردیدهای ناشی از ضعف نفس میتوانند بیهیچ نمود آشکاری، آزاداندیشی و آزادی اندیشیدن را از انسان سلب نمایند.
درونی قلمدادکردن این عوامل به هیچ وجه، نقش عوامل تأثیرگذار و مساعدتکننده بیرونی را منتفی نمیسازد؛ بلکه تنها بر این نکته ظریف تصریح مینماید که آزادی اندیشه، بیش و پیش از آن که از جانب عوامل بیرونی تهدید گردد، میتواند از طریق خود انسان تحدید شود. البته آنجا که بحث رشد و تعاطی افکار و تبادل اندیشههای آزاد مطرح است، اهمیت عوامل مساعد و یا موانع بازدارنده بیرونی بیشتر میگردد.
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══