eitaa logo
آزاداندیشی در پژواک اندیشه
14 دنبال‌کننده
20 عکس
6 ویدیو
0 فایل
﷽ ✦ آزاداندیشی = انقلابی‌گری ✿ آزاداندیشی یک سعادت است و رساندن جامعه به آن وظیفهٔ ما! ༻اندیشه‌های پیرامونی آزاداندیشی༺ • مؤسسهٔ فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت) . میز «آزاداندیشی» 📩 با اشتیاق پذیرای نقد و نظر شما هستیم: 🆔 @hamedkhajeh
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
﷽ ༻توضیحات༺ ✤کانال آزاداندیشی در پژواک اندیشه ┄┅••؛✿؛••┅┄ ✦ آزاداندیشی = انقلابی‌گری ✿ آزاداندیشی یک سعادت است و رساندن جامعه به آن وظیفهٔ ما! ༻اندیشه‌های پیرامونی آزاداندیشی༺ • مؤسسهٔ فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت) . میز «آزاداندیشی» 🔻فهرست کانال🔻 ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
✍ حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ عرض تسلیت بابت سالروز رحلت «آزاداندیش ترین» شخصیت علمی و عملی اثرگذار دوران معاصر که درد سعادت بشر را داشت و حقیقت را می جست و یافته بود و به حکم همین آزادگی به آن ملتزم بود. تعلیمات بلند این بزرگمرد بشر معاصر را در آستانۀ زیستی نوین قرار داده است. شایسته است دربارۀ این تعلیمات خیلی عمیق تر از پیش و خیلی بیشتر از گذشته بیاندیشیم و با هم گفتگو کنیم و تعالی فکری ژرفامند، متعادل، جامع و واقع بینانه ای را تجربه نماییم. درود و سلام بر ایشان! درود و سلام بر پیروان حقیقت! درود و سلام بر دلهای پاک و نورانی! ☘️◾️ ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 شهید ┄┅••؛✿؛••┅┄ انسان امروز بر یک «فریب عظیم» می‌زید و بزرگ‌ترین نشانه‌ی این حقیقت آن است که خود از این فریب غافل است. می‌انگارد که آزاد است؛ امّا از همه‌ی ادوار حیاتِ خویش دربندتر است؛ می انگارد که فکر روشنی دارد؛ امّا از همه‌ی ادوار حیات خویش در ظلمت بیشتری گرفتار است. آزادی در نفی همه‌ی تعلقات است جز حقیقت که عین ذات انسان است. ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🔻گزارشی از مراسم بزرگداشت مرحوم عماد افروغ؛ 💠 مرحوم افروغ در جستجوی حقیقت بود ✍️ مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عماد افروغ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، وزرای اسبق و کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام جمعه موقت تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای فرهنگ عمومی، خانواده زنده‌یاد افروغ و .... برگزار و اندیشه‌های انقلابی و روحیه حقیقت‌گرای این جامعه‌شناس مورد تجلیل قرار گرفت. 🎙 استاد حمید پارسانیا در این مراسم به سابقه آشنایی با آن مرحوم اشاره کرد و گفت: حدود سه دهه با وی مأنوس بودم؛ عمده فعالیت نظری‌اش در حوزه فلسفه علوم اجتماعی بود و توجه ایشان به عقلانیت انتقادی از موضع‌گیری نسبت به مسائل و فضا‌های مسلطی بود که در حوزه علوم اجتماعی وجود داشت. وقتی عقلانیت انتقادی می‌گوییم، دو مسئله پوپر و حلقه فرانکفورت مورد توجه است و افروغ در برابر این دو موضع داشت. فضای مسلط بر علوم اجتماعی، رویکرد علمی با تفسیر پوزیتیویستی از آن بود و با تفسیر پوزیتیویستی علم به دلایلی با این رویکرد نمی‌توانست همراهی کند. 🔸عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بحث جدایی دانش از ارزش و تبیین‌های خنثایی که علم پیدا می‌کرد و چارچوب محدود نظری که این تبیین داشت و تبیین صرفاً تجربی محسوب می‌شد و تبیین‌های وسیعتر را تاب نمی‌آورد و نمی‌پذیرفت و تعریفی که از علم می‌کرد حوزه‌های وسیعی از زیست و زندگی را از قلمرو معرفت علمی بیرون می‌کرد و به بحث اراده واگذار می‌کرد و نسبت اراده و علم، که مسئله جدی است از آخرین کارهایش است. 🔶 وی حقیقت جویی و مرجعیت دانستن عقل و قرآن کریم را شاخصه مرحوم افروغ دانست و تأکید کرد: نسبیت فهم و حقیقت را قبول داشت و به دلیل اینکه در جستجوی حقیقت بود و دیانت جزء وجود او بود و دین را حق می‌دانست و این را با علم و معرفت قرین می‌دانست. انسان را خالق حقیقت نمی‌دانست و سعی می‌کرد این معنا از حقیقت را بپروراند که محدود به تفسیر ماتریالیستی و پوزیتویستی نمی‌شد و دامنه وسیعی نسبت به علم ایجاد می‌کرد. وی توجه جدی به علم بومی، حکمت و اندیشه اسلامی داشت و برنمی‌تابید که علم به دانش حسی و تجربی محدود باشد و برای عقل، عقلانیت در سطوح مختلف متافیزیکی جایگاه قائل بود و آن را در حوزه اخلاق و ارزش مبلغ علم می‌دانست. ✴️ حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: افروغ دغدغه حقیقت و دین و پیوند دین و فرهنگ با علم به گونه‌ای نظام‌مند، داشت و محصول کار و رویکرد ایشان نوعی مرجعیت بخشیدن برای عقل و قرآن نسبت به معرفت علمی بود و کار‌های اخیرش در محضر نهج‌البلاغه بود، دغدغه‌ای که بتواند تحلیل‌های جامعه‌شناختی‌اش را در گفت‌وگو با امام علی(ع) داشته باشد و این‌ها را جدا از کار علمی خود نمی‌دانست. گزارش تفصیلی مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عماد افروغ؛ 💠 @parsania_net ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ 📌اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت بر چه مسئله ای تمرکز می‌کرد؟ 💠 اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت، مسأله امروزش دیگر مارکسیسم نبود، بلکه بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتی‌ها و شناسایی چالش‌های جدی نظری سنت فلسفی امروز ما بود. 💠 @parsania_net ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🎞️ قسمت چهارم برنامه بدون توقف 🔰حجت الاسلام خسروپناه : در منشور حقوق بشر ، اصل 19 ام که بحث آزادی را بیان میکند، تبصره ای دارد که آزادی تا آنجایی که به اخلاق و رشد جامعه آسیب نزند مجاز است. 🆔 @khosropanah_ir ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
📚 کتاب: آزاداندیشی؛ پیشرفت در ساحت تفکر ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🔹سنت چای عصرگاهی چای عصرگاهی سنتی دیرینه با طعمی شیرین در موسسه است که قدمتی ۹۰ ساله دارد و طی آن هر روز راس ساعت ۳ همه اعضای موسسه کارهای خود را به اجبار تعطیل می‌کنند و در یک سالن مشترک با چای و کیک خانگی پذیرایی می شوند. در خلال این پذیرایی گفتگو های سرپایی و دو یا چند نفره رواج زیادی دارد و منشأ نظریات ارزشمندی نیز شده است. اصولاً سنت وقت چای بر این اساس شکل گرفته بود که بتواند تفکر بین رشته ای را در موسسه گسترش دهد و هم اکنون بهترین مثال عینی و همگرا از کل موسسه شده است. با توجه به این که موسسه چهار مدرسه مختلف در حوزه های تاریخ، علوم طبیعی، فیزیک و علوم اجتماعی دارد و اغلب محققان به کارهای نظری در اتاق های خود مشغول هستند، وقت چای فرصت بی‌نظیری برای گردهمایی و گفت و گوست. برخی از مهم‌ترین همکاری‌های علمی جهانی در این وقت چای شکل گرفته است. به عنوان مثال ایده اصلی مقاله مشهور و موثر انیشتین پودولسکی و روزن در سال ۱۹۳۵ میلادی در مورد مکانیک کوانتومی ‌که به عنوان تناقض a.p.r مشهور شد و بحث‌های علمی شدیدی در جهان فیزیکی ایجاد کرد در گفتگوهای زمان وقت چای در موسسه پرینستون شکل گرفته بود. ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 حضرت ┄┅••؛✿؛••┅┄ ⚠️ باید دنبال حق رفت حق هر جا هست باید به دنبال آن رفت و با آغوش باز پذیرفت، ولو بر خلاف نظر خود من هست؛ باطل هرچه هست و از هر کس صادر بشود نباید پذیرفت! ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ 1️⃣1️⃣ 🔶 موضوع: بنیادهای معرفت شناختی 🎙استاد مدعو: حجت‌ الاسلام و المسلمین 📆 پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین را گرامی می‌داریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست دوازدهم سومین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: تعریف مفهوم آزاداندیشی و امکان وقوعی آن در جهان امروز 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام و المسلمین امین اسدپور 📆 پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami 🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام را گرامی می‌داریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست سیزدهم چهارمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: نسبت آزاداندیشی و تعصب 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی 📆 پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست چهاردهم پنجمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: تاریخچه آزاداندیشی در ایران معاصر 🎙استاد مدعو: جناب استاد محمدرضا امینی 📆 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست پانزدهم ششمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: امکان وقوعی آزاد اندیشی در جهان معاصر 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام ابوذر خراسانی 📆 پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست شانزدهم هفتمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: نقش آزاداندیشی در جامعه پردازی دینی 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام حسین مهدی زاده 📆 پنجشنبه ۴خرداد ۱۴۰۲ ⏱ ۷ صبح 📍موسسه فتوت، طبقه ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
✍ حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ • اندیشه • «بگو، ای حق‌پوشان و خدانشناسان!»(سورۀ کافرون) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️مهر واقعی اسلام اساساً یعنی مهرورزی و دعوت به سرای صلح، «وَ اَللّهُ يَدْعُوا إِلى دارِ اَلسَّلامِ»﴿يونس‏، 25﴾ ولی مهرورزی صادقانه و عالمانه و متعادل(واقعاً انسانی)، لذا گاهی «ترحّم بر پلنگ تیز دندان» را تنها ریاکاری یا سفاهت یا بزدلی و بی‌دلی و خلاصه صریحاً جفاکاری بر ضعیفان می‌شمرد. سنّت مؤمنانه و مهرآمیز «مرزبندی»، اعلان برائت و توجه به تفاوت عقیده و شریعت پیامبر با آیین کافران، اعلان فاصله و بی‌ربطی و محال بودن همراهی اسلام و کفر، و نفی تساهل، یک انکار رشید و عاقلانۀ دو طرفه، و ردّ «با هم باشیم»های بی‌هویّت و هرهری مذهبی است. مؤمن به «مرزبندی» احتیاج دارد. در «سرود فطری هدایت» کافر هم به این مرزبندی احتیاج دارد. مرزبندی کافر را سست می‌کند و زمینۀ نجات او را فراهم‌تر می‌کند، ولی مهرورزی‌های ریاکارانه و گیج، او را در خطای خویش پایدار می‌نماید. لذا همان طور که کلیه در بدن آدمی به طور دائم خون را تصفیه می‌کند، لازم است مؤمن به صورت روزانه خون و دارائی روحانی خود را از تساهل و بی‌صفتی تصفیه نماید. «قرائت سورۀ کافرون» هنگام خفتن(موجب ایمنی)، در رکعت اول نماز شب، و نافلۀ صبح(یعنی شروع‌ها) و نمازهای واجب(که موجب آمرزش تیره و تبار است) به دنبال همین است. ✼ نمی پرستم و نمی پرستید. بندۀ خدایتان نیستم و بندۀ خدای من نیستید. دینتان برای شما و دینم برای من! ✼ جایگاه سورۀ «مرزبندی» بلند است. در نماز از قرائت دو سوره نمی‌توان بازگشت، یکی توحید و دیگری کافرون. البته دینداری کاربردی به این است که وقتی این سوره را خواندیم با خود بگوییم «چه کردیم؟ چه چیز را اعلان کردیم؟» سورۀ کافرون ضد بلای «تساهل»، «شل شدن مرزها»، «هرهری مذهبی» و از دست رفتن روح ایمان است. ┄┅••؛••┅┄ وقتی سورۀ کافرون را خواندیم باید مرزها را ببینیم، روشن‌تر از قبل. این در گرو شناخت است نه شعار. اگر «مکتب امام» به خوبی روشن نشود، با صد سورۀ کافرون هم می‌توان مرزها را درید و همچو موجودات بُهم در میدان وسیع بی‌هویّتی سپری کرد. سالروز رحلت بزرگمردی که هدایتهای انبیا را به درستی برای ما تفسیر کرد و تا آخرین لحظه پای دعوت نورانی خویش ایستاد، به عنوان یک خداحافظی شکوهمند و انسانی و الهی گرامی می داریم و رحلت ایشان را برای همیشه به انسان معاصر تسلیت می گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت ابراهیم که دین پاکیزه ای داشت و به روشنی رد هدایت می گذاشت سلام الله علیه. ☘️@faslefarhang ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 ┄┅••؛✿؛••┅┄ رابطه‌ی نظام‌های اجتماعی با آزاداندیشی انسان‌ها در نظام اجتماعی، داخل یک تور نامرئی قرار دارند و به یک طرفی کشانده می‌شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی: «من همیشه نظام‌های اجتماعی را به تورهای ماهی‌گیری مثال می‌زدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را می‌کشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده می‌شوند و نمی‌فهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت می‌کند در داخل تور، آنها خیال می‌کنند آزادند و دارند راه می‌روند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظام‌های اجتماعی هم این چنین‌اند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همین‌طور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسان‌ها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده می‌شوند به یک طرفی اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسان‌ها را به طرف بهشت می‌روند، و اگر به‌طرف جهنم ببرند، انسان‌ها دارند به طرف جهنم کشانده می‌شوند. قرآن می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظام‌های باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسان‌هایی را که در سایه این نظام‌ها دارند زندگی می‌کنند می‌کشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند می‌برند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.» ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅••؛✿؛••┅┄ 🔴 کرسی‌های آزاداندیشی چرا و چگونه؟ 🎙آن کرسی‌های آزاداندیشی را که من با کم و زیادش تاکید کردم راه بیندازید! امام خامنه‌ای ۱۳ مهر ۱۳۹۰ 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، روبیکا و آپارات @iust_hodat_ir ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 آیت‌الله ┄┅••؛✿؛••┅┄ کسی که فکر زنده در او ظهور ندارد، تصمیم زنده در او ظهور ندارد، عزم و اراده زنده در او ظهور ندارد، هر چه در او جا می‌گیرد یا اندیشه‌های مادی است که مرده است یا انگیزه‌های دنیایی است که مرده است، چنین انسانی لیله القبر است و نه لیله القدر. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh ༺ ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
📚کتاب: خدا در زندگی انسان 👤 ┄┅••؛✿؛••┅┄ ■ آزادی از دین اباء قرآن فقط «عقل‌گرایی» را تأیید می‌کند؛ می‌گوید هر سنّت قدیمی را پیروی‌کردن به دلیل این که «گذشتگان» ما چنین می‌کرده‌اند، «نیاکان» ما این‌چنین بوده‌اند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم، این محکوم است؛ چرا؟ می‌گوید ممکن است نیاکان‌تان اشتباه کرده باشند، ممکن است نیاکان‌تان «عقل» و «شعور» نداشته باشند. این‌که دلیل نمی‌شود؛ نیاکان ما در گذشته چنین می‌کرده‌اند ما هم چنین می‌کنیم! قرآن می‌گوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئا (بقره: ۱۷۰). ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ هر کس عادت کند بدونِ دلیل هر حرفی را باور کند، از صورتِ انسانی خارج است. اشارات بوعلی: من تعود أن يصدق بغير دليل فقد انخلع من كسوت الإنسانية. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh ༺ ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══