✦ #گزارش_سخنرانی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #پارسانیا
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔻گزارشی از مراسم بزرگداشت مرحوم عماد افروغ؛
💠 مرحوم افروغ در جستجوی حقیقت بود
✍️ مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عماد افروغ با حضور حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، وزرای اسبق و کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام جمعه موقت تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای فرهنگ عمومی، خانواده زندهیاد افروغ و .... برگزار و اندیشههای انقلابی و روحیه حقیقتگرای این جامعهشناس مورد تجلیل قرار گرفت.
🎙 استاد حمید پارسانیا در این مراسم به سابقه آشنایی با آن مرحوم اشاره کرد و گفت: حدود سه دهه با وی مأنوس بودم؛ عمده فعالیت نظریاش در حوزه فلسفه علوم اجتماعی بود و توجه ایشان به عقلانیت انتقادی از موضعگیری نسبت به مسائل و فضاهای مسلطی بود که در حوزه علوم اجتماعی وجود داشت. وقتی عقلانیت انتقادی میگوییم، دو مسئله پوپر و حلقه فرانکفورت مورد توجه است و افروغ در برابر این دو موضع داشت. فضای مسلط بر علوم اجتماعی، رویکرد علمی با تفسیر پوزیتیویستی از آن بود و با تفسیر پوزیتیویستی علم به دلایلی با این رویکرد نمیتوانست همراهی کند.
🔸عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بحث جدایی دانش از ارزش و تبیینهای خنثایی که علم پیدا میکرد و چارچوب محدود نظری که این تبیین داشت و تبیین صرفاً تجربی محسوب میشد و تبیینهای وسیعتر را تاب نمیآورد و نمیپذیرفت و تعریفی که از علم میکرد حوزههای وسیعی از زیست و زندگی را از قلمرو معرفت علمی بیرون میکرد و به بحث اراده واگذار میکرد و نسبت اراده و علم، که مسئله جدی است از آخرین کارهایش است.
🔶 وی حقیقت جویی و مرجعیت دانستن عقل و قرآن کریم را شاخصه مرحوم افروغ دانست و تأکید کرد: نسبیت فهم و حقیقت را قبول داشت و به دلیل اینکه در جستجوی حقیقت بود و دیانت جزء وجود او بود و دین را حق میدانست و این را با علم و معرفت قرین میدانست. انسان را خالق حقیقت نمیدانست و سعی میکرد این معنا از حقیقت را بپروراند که محدود به تفسیر ماتریالیستی و پوزیتویستی نمیشد و دامنه وسیعی نسبت به علم ایجاد میکرد. وی توجه جدی به علم بومی، حکمت و اندیشه اسلامی داشت و برنمیتابید که علم به دانش حسی و تجربی محدود باشد و برای عقل، عقلانیت در سطوح مختلف متافیزیکی جایگاه قائل بود و آن را در حوزه اخلاق و ارزش مبلغ علم میدانست.
✴️ حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: افروغ دغدغه حقیقت و دین و پیوند دین و فرهنگ با علم به گونهای نظاممند، داشت و محصول کار و رویکرد ایشان نوعی مرجعیت بخشیدن برای عقل و قرآن نسبت به معرفت علمی بود و کارهای اخیرش در محضر نهجالبلاغه بود، دغدغهای که بتواند تحلیلهای جامعهشناختیاش را در گفتوگو با امام علی(ع) داشته باشد و اینها را جدا از کار علمی خود نمیدانست.
گزارش تفصیلی مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عماد افروغ؛
💠 @parsania_net
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #کوتاه_نوشت
👤 حجتالاسلام والمسلمین #پارسانیا
┄┅••؛✿؛••┅┄
📌اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت بر چه مسئله ای تمرکز میکرد؟
💠 اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت، مسأله امروزش دیگر مارکسیسم نبود، بلکه بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتیها و شناسایی چالشهای جدی نظری سنت فلسفی امروز ما بود.
💠 @parsania_net
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦ #فیلم
👤 حجتالاسلام والمسلمین #خسروپناه
┄┅••؛✿؛••┅┄
🎞️ قسمت چهارم برنامه بدون توقف
🔰حجت الاسلام خسروپناه : در منشور حقوق بشر ، اصل 19 ام که بحث آزادی را بیان میکند، تبصره ای دارد که آزادی تا آنجایی که به اخلاق و رشد جامعه آسیب نزند مجاز است.
🆔 @khosropanah_ir
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #بریده_کتاب
📚 کتاب: آزاداندیشی؛ پیشرفت در ساحت تفکر
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔹سنت چای عصرگاهی
چای عصرگاهی سنتی دیرینه با طعمی شیرین در موسسه است که قدمتی ۹۰ ساله دارد و طی آن هر روز راس ساعت ۳ همه اعضای موسسه کارهای خود را به اجبار تعطیل میکنند و در یک سالن مشترک با چای و کیک خانگی پذیرایی می شوند.
در خلال این پذیرایی گفتگو های سرپایی و دو یا چند نفره رواج زیادی دارد و منشأ نظریات ارزشمندی نیز شده است.
اصولاً سنت وقت چای بر این اساس شکل گرفته بود که بتواند تفکر بین رشته ای را در موسسه گسترش دهد و هم اکنون بهترین مثال عینی و همگرا از کل موسسه شده است.
با توجه به این که موسسه چهار مدرسه مختلف در حوزه های تاریخ، علوم طبیعی، فیزیک و علوم اجتماعی دارد و اغلب محققان به کارهای نظری در اتاق های خود مشغول هستند، وقت چای فرصت بینظیری برای گردهمایی و گفت و گوست.
برخی از مهمترین همکاریهای علمی جهانی در این وقت چای شکل گرفته است.
به عنوان مثال ایده اصلی مقاله مشهور و موثر انیشتین پودولسکی و روزن در سال ۱۹۳۵ میلادی در مورد مکانیک کوانتومی که به عنوان تناقض a.p.r مشهور شد و بحثهای علمی شدیدی در جهان فیزیکی ایجاد کرد در گفتگوهای زمان وقت چای در موسسه پرینستون شکل گرفته بود.
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦ #فیلم #سخنرانی
👤 حضرت #امام_خمینی
┄┅••؛✿؛••┅┄
⚠️ باید دنبال حق رفت
حق هر جا هست باید به دنبال آن رفت و با آغوش باز پذیرفت، ولو بر خلاف نظر خود من هست؛
باطل هرچه هست و از هر کس صادر بشود نباید پذیرفت!
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #اخبار
☆ #نشست
┄┅••؛✿؛••┅┄
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی 1️⃣1️⃣
🔶 موضوع: بنیادهای معرفت شناختی #آزاداندیشی
🎙استاد مدعو:
حجت الاسلام و المسلمین #سید_مهدی_موسوی
📆 پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین #سید_مصطفی_مدرس_مصلی را گرامی میداریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند.
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #اخبار
☆ #نشست
┄┅••؛✿؛••┅┄
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی
نشست دوازدهم
سومین جلسه با موضوع #آزاداندیشی:
🔶 موضوع: تعریف مفهوم آزاداندیشی و امکان وقوعی آن در جهان امروز
🎙استاد مدعو:
حجت الاسلام و المسلمین امین اسدپور
📆 پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
b2n.ir/andishekalami
🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام #سید_مصطفی_مدرس_مصلی را گرامی میداریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند.
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #اخبار
☆ #نشست
┄┅••؛✿؛••┅┄
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی
نشست سیزدهم
چهارمین جلسه با موضوع #آزاداندیشی:
🔶 موضوع: نسبت آزاداندیشی و تعصب
🎙استاد مدعو:
حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی
📆 پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
b2n.ir/andishekalami
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #اخبار
☆ #نشست
┄┅••؛✿؛••┅┄
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی
نشست چهاردهم
پنجمین جلسه با موضوع #آزاداندیشی:
🔶 موضوع: تاریخچه آزاداندیشی در ایران معاصر
🎙استاد مدعو:
جناب استاد محمدرضا امینی
📆 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
b2n.ir/andishekalami
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #اخبار
☆ #نشست
┄┅••؛✿؛••┅┄
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی
نشست پانزدهم
ششمین جلسه با موضوع #آزاداندیشی:
🔶 موضوع: امکان وقوعی آزاد اندیشی در جهان معاصر
🎙استاد مدعو:
حجت الاسلام ابوذر خراسانی
📆 پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
b2n.ir/andishekalami
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #اخبار
☆ #نشست
┄┅••؛✿؛••┅┄
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی
نشست شانزدهم
هفتمین جلسه با موضوع #آزاداندیشی:
🔶 موضوع: نقش آزاداندیشی در جامعه پردازی دینی
🎙استاد مدعو:
حجت الاسلام حسین مهدی زاده
📆 پنجشنبه ۴خرداد ۱۴۰۲
⏱ ۷ صبح
📍موسسه فتوت، طبقه ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
b2n.ir/andishekalami
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #یادداشت
✍ حجتالاسلام والمسلمین #فلاح
┄┅••؛✿؛••┅┄
• اندیشه •
#مرزها
«بگو، ای حقپوشان و خدانشناسان!»(سورۀ کافرون)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️مهر واقعی
اسلام اساساً یعنی مهرورزی و دعوت به سرای صلح،
«وَ اَللّهُ يَدْعُوا إِلى دارِ اَلسَّلامِ»﴿يونس، 25﴾
ولی مهرورزی صادقانه و عالمانه و متعادل(واقعاً انسانی)،
لذا گاهی «ترحّم بر پلنگ تیز دندان» را تنها ریاکاری یا سفاهت یا بزدلی و بیدلی و خلاصه صریحاً جفاکاری بر ضعیفان میشمرد.
سنّت مؤمنانه و مهرآمیز «مرزبندی»،
اعلان برائت و توجه به تفاوت عقیده و شریعت پیامبر با آیین کافران،
اعلان فاصله و بیربطی و محال بودن همراهی اسلام و کفر،
و نفی تساهل،
یک انکار رشید و عاقلانۀ دو طرفه،
و ردّ «با هم باشیم»های بیهویّت و هرهری مذهبی
است.
مؤمن به «مرزبندی» احتیاج دارد.
در «سرود فطری هدایت» کافر هم به این مرزبندی احتیاج دارد. مرزبندی کافر را سست میکند و زمینۀ نجات او را فراهمتر میکند، ولی مهرورزیهای ریاکارانه و گیج، او را در خطای خویش پایدار مینماید.
لذا همان طور که کلیه در بدن آدمی به طور دائم خون را تصفیه میکند، لازم است مؤمن به صورت روزانه خون و دارائی روحانی خود را از تساهل و بیصفتی تصفیه نماید.
«قرائت سورۀ کافرون» هنگام خفتن(موجب ایمنی)، در رکعت اول نماز شب، و نافلۀ صبح(یعنی شروعها) و نمازهای واجب(که موجب آمرزش تیره و تبار است) به دنبال همین است.
✼ نمی پرستم و نمی پرستید.
بندۀ خدایتان نیستم و بندۀ خدای من نیستید.
دینتان برای شما و دینم برای من! ✼
جایگاه سورۀ «مرزبندی» بلند است. در نماز از قرائت دو سوره نمیتوان بازگشت، یکی توحید و دیگری کافرون.
البته دینداری کاربردی به این است که وقتی این سوره را خواندیم با خود بگوییم «چه کردیم؟ چه چیز را اعلان کردیم؟»
سورۀ کافرون ضد بلای «تساهل»، «شل شدن مرزها»، «هرهری مذهبی» و از دست رفتن روح ایمان است.
┄┅••؛••┅┄
وقتی سورۀ کافرون را خواندیم باید مرزها را ببینیم، روشنتر از قبل. این در گرو شناخت است نه شعار.
اگر «مکتب امام» به خوبی روشن نشود، با صد سورۀ کافرون هم میتوان مرزها را درید و همچو موجودات بُهم در میدان وسیع بیهویّتی سپری کرد.
سالروز رحلت بزرگمردی که هدایتهای انبیا را به درستی برای ما تفسیر کرد و تا آخرین لحظه پای دعوت نورانی خویش ایستاد، به عنوان یک خداحافظی شکوهمند و انسانی و الهی گرامی می داریم و رحلت ایشان را برای همیشه به انسان معاصر تسلیت می گوییم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت ابراهیم که دین پاکیزه ای داشت و به روشنی رد هدایت می گذاشت سلام الله علیه.
☘️@faslefarhang
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 #حضرت_آقا
┄┅••؛✿؛••┅┄
رابطهی نظامهای اجتماعی
با آزاداندیشی
انسانها در نظام اجتماعی، داخل یک تور نامرئی قرار دارند و به یک طرفی کشانده میشوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«من همیشه نظامهای اجتماعی را به تورهای ماهیگیری مثال میزدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را میکشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده میشوند و نمیفهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت میکند در داخل تور، آنها خیال میکنند آزادند و دارند راه میروند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظامهای اجتماعی هم این چنیناند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همینطور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسانها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده میشوند به یک طرفی اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسانها را به طرف بهشت میروند، و اگر بهطرف جهنم ببرند، انسانها دارند به طرف جهنم کشانده میشوند.
قرآن میفرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹).
سردمداران نظامهای باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسانهایی را که در سایه این نظامها دارند زندگی میکنند میکشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند میبرند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.»
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦ #فیلم
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔴 کرسیهای آزاداندیشی چرا و چگونه؟
🎙آن کرسیهای آزاداندیشی را که من #صدبار با کم و زیادش تاکید کردم راه بیندازید!
امام خامنهای ۱۳ مهر ۱۳۹۰
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت در پیامرسانهای بله، ایتا، روبیکا و آپارات
@iust_hodat_ir
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 آیتالله #جوادی_آملی
┄┅••؛✿؛••┅┄
کسی که فکر زنده در او ظهور ندارد، تصمیم زنده در او ظهور ندارد، عزم و اراده زنده در او ظهور ندارد، هر چه در او جا میگیرد یا اندیشههای مادی است که مرده است یا انگیزههای دنیایی است که مرده است، چنین انسانی لیله القبر است و نه لیله القدر.
┄┅════┅┄
༻ @hamed_khajeh ༺
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #بریده_کتاب
📚کتاب: خدا در زندگی انسان
👤 #شهید_مطهری
┄┅••؛✿؛••┅┄
■ آزادی از دین اباء
قرآن فقط «عقلگرایی» را تأیید میکند؛ میگوید هر سنّت قدیمی را پیرویکردن به دلیل این که «گذشتگان» ما چنین میکردهاند، «نیاکان» ما اینچنین بودهاند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم، این محکوم است؛ چرا؟ میگوید ممکن است نیاکانتان اشتباه کرده باشند، ممکن است نیاکانتان «عقل» و «شعور» نداشته باشند. اینکه دلیل نمیشود؛ نیاکان ما در گذشته چنین میکردهاند ما هم چنین میکنیم!
قرآن میگوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئا (بقره: ۱۷۰).
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #کوتاه_نوشت
┄┅••؛✿؛••┅┄
هر کس عادت کند بدونِ دلیل هر حرفی را باور کند، از صورتِ انسانی خارج است.
اشارات بوعلی:
من تعود أن يصدق بغير دليل فقد انخلع من كسوت الإنسانية.
┄┅════┅┄
༻ @hamed_khajeh ༺
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #بریده_کتاب
📚کتاب: حرکت
👤 مرحوم علی صفایی #عین_صاد
┄┅••؛✿؛••┅┄
کفر متحرک به اسلام میرسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمانها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آنها را به کفر پیوند زد.
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #کوتاه_نوشت
👤 حجتالاسلام والمسلمین #پارسانیا
┄┅••؛✿؛••┅┄
#آزادی_بیان در راستای فهم و درک
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 آیت الله #حائری_شیرازی
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔸عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید!
💡 چه طور شما #قرآن را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی #حرم حضرت معصومه (س) میروید، عقبعقب بر میگردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این #عقل خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک #استادی مثل آقای بهجت گیرتان می آید و دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر.
💡اینهایی که زیاد #استخاره می کنند، [عقلشان ضعیف میشود]. به عقلت رجوع کن! خودت میتوانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای #تعطیل_فکر و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره میکند! خب همین، کار دستش می دهد.
💡اول #مقلد_عقلت باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. #واسطه بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم.
💡در #دوستانت هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستیات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصلهات با هر کدام از دوستهایت به اندازه فاصله آنها با عقلشان باشد.
💡 خیلی عقل را #جدی بگیرید. عقل را #جدی بگیرید. عقل را #جدی بگیرید.
@haerishirazi
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 شهید #حاج_قاسم سلیمانی
┄┅••؛✿؛••┅┄
▫️در کشور نباید کلامی بر خلاف سیاست ها و منویات مقام معظم رهبری گفته شود و اگر هم گفته شود و اعتراضی صورت نگیرد در گناه آن سهیم هستیم
🏷 @maktabehajghassem
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 #شهید_مطهری
📚مقدمه داستانِ راستان
┄┅••؛✿؛••┅┄
کتاب و نوشته باید هم زحمت فکر کردن را از دوش خواننده بردارد و هم او را وادار به تفکر کند و قوه فکری او را برانگیزد!
آن فکری که باید از دوش خواننده برداشته شود، فکر در معنی جملهها و عبارات است و اما آن فکری که باید به عهده خواننده گذاشته شود فکر در نتیجه است.
هر چیزی تا خود خواننده درباره آن فکر نکند و از فکر خود چیزی بر آن نیفزاید، با روحش آمیخته نمیگردد و در دلش نفوذ نمیکند و در عملش اثر نمیبخشد.
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 آیتالله #حائری_شیرازی
┄┅••؛✿؛••┅┄
شیاطین میگویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز میکنند!!
اما انبیاء میگویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد میکنند انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد میکنند و شیاطین ...
به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست میکنند.
انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات میدهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی میکنند.
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول #مصاحبه
👤 حجتالاسلام علیرضا #قائمی_نیا
┄┅••؛✿؛••┅┄
🖼#عکس_نوشت| عقلانیت حداکثری در حوزه دین جواب نمیدهد
👤 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸 عقلانیت خاص شهید مطهری، عقلانیت منحصر به فرد بود که متأسفانه در دوره بعد انقلاب تداوم پیدا نکرد.
🔸عقلانیت تمامیتخواه و حداکثری در حوزه دین جواب نمیدهد و شهید مطهری هم اینگونه نبود که همه چیز را با عقل اثبات کند. اساساً اگر قرار باشد عقل تکلیف همه چیز را مشخص کند دیگر نیازی به دین نداریم چون عقل تکلیف همه چیز را مشخص میکند. به نظر من عقل صحنه ورود ما را به دین مشخص کند و مؤلفههای اصلی که ما را به دین میکشاند تبیین کند. بعد که ما را وارد دین کرد در معنایابی ایدههای اصلی دین به ما کمک کند. این کاری بود که شهید مطهری میکرد.
🔍 متن کامل گفتگو👇
🌐 iict.ac.ir/aghlaniaat-2
🆔 @iictchannel
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 دکتر محمد #فنایی_اشکوری
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔰 تعصب و آزاداندیشی
تعصب دلبستگی و پایبندی به چیزی (باور، شخص، مذهب، مکتب، گروه…) است بدون داشتنه دلیل موجه و معتبری برای درستی و حقانیت آن. پس هر نوع دلبستگی و پایبندی تعصب (یاتعصب مذموم) نیست. اگر دلبستگی و پایبندی حاصل یافتن دلیل معتبر باشد که از راه مطالعه، تفکر، تجربه …بدست می آید، تعصب نیست، بلکه عین حقمداری و تعهد به حقیقت است. اما متاسفانه بسیاری از دلبستگی ها و پایبندی های بسیاری از مردم حاصل مطالعه، تفکر، تجربه… و مستند به دلیل موجه و معتبر نیست.
متعلق تعصب یا آنچه انسان به آن ناآگاهانه تعصب می ورزد بسیار است که چهار مورد آن از اهمیت و رواج بیشتری برخوردار است:
1. تعصب به سنت، یعنی دلبستگی و پایبندی بی دلیل به باورها، ارزشها و فرهنگ رایج و موروث از گذشته.
2. تعصب نسبت به برخی باورها، آراء، اصول، نظریات از راه پیوند زدن آنها به دین، معنویت، حکمت، علم.. و تقدیس آنها.
3. تعصب نسبت به برخی افراد و شخصیتها (معروف به حکیم، عارف، صوفی، خردمند، مصلح، دانشمند، شاعر، قدیس و…)
4. تعصب نسبت به برخی گروه ها، جریان ها، دسته ها، احزاب، فرقه ها…
تأکید می شود که هرنوع دلبستگی و پایبندی به شخصیتها، سنتها و اصول و باورها و گروه ها تعصب نیست. تعصب وقتی است که این دلبستگی مستند و مستظهر به تحقیق و دلیل معتبر و موجه نباشد.
آزاداندیش کسی است که از چنین تعصب هایی رها باشد. معمولا هرکسی خود را آزاد اندیش و رها از تعصب می داند. اما این داوری معمولاریشه در خودخواهی و خودشیفتگی دارد. تشخیص اینکه من آزاداندیش هستم یا متعصب کار دشواری است که نیازمند به تفکر، تحقیق، مراقبه، وانصاف دارد.
نکته مهم این است که تعصب و آزاداندیشی مراتب و درجات دارد. چنین نیست که هر شخصی لزوما صد در صد در همه دلبستگی هایش متعصب و یاآزاداندیش باشد. ممکن است در مواردی تعصب در او غالب باشد و در مواردی هم آزاد اندیشی.
بدنیست هرکس از خود بپرسد : من تا چه اندازه متعصب یا آزاداندیش هستم؟
منبع
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══