eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
536 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخی‌نگری و دین 🔹 این کتاب از جمله تحقیقاتی است که مسئله تاریخی‌نگری به دین را کاویده است. 🔸در این کتاب تاریخی نگری به معنای نگرشی است که در شکل کامل خود، تاریخ را محیط بر همه امور انسانی اعم از وجود، فهم، عقل، شناخت، عقاید، دین و مذهب، ارزش‌ها، اخلاق و فرهنگ او می‌داند 🔺در این نگاه هر انسانی محدود به اوضاع ویژه زمانه خود است. پیشینه و پسینه‌ای متفاوت از سایر انسان‌ها دارد و توانایی فرارفتن از این محیط تاریخی را ندارد. 🔹نویسنده در بخش‌های نخستین این کتاب دو مسئله را بررسی می‌کند که «چه زمینه‌ها و مبانی باعث شد تا عده‌ای دین را در بستر تاریخی معنا کنند و نگره‌ای تاریخی به آن داشته باشند؟» و اینکه «تاریخی‌نگریِ دین چه پیامدهایی دارد؟» 🔹پس از آن نیز به نقد و بررسی مبانی (انسان‌شناسی، معرفتشناسی و هستی‌شناسی) این نگرش می‌پردازد تا در پرتو آن به صورت تفصیلی به چالش‌ها و پرسش‌هایی بپردازد که از سوی معتقدان به تاریخی‌نگری مطرح شده است. 🔸 وی در این رابطه به صورت مفصل به نظریات مربوط به تاریخی بودن قرآن، فقه، شریعت و ... و ادله موافقان آن می‌پردازد و سعی دارد با نگاهی تحلیلی و نگاه تاریخی به دین را به چالش بکشد و در نتیجه جاودانگی و فرازمانی بودن دین را اثبات کند. 📌این کتاب از جمله کتاب‌هایی است که می‌تواند در رابطه با پاسخ‌گویی به بسیاری از شبهات روشنفکری دینی، کارآمد باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم؛ علوم انسانی (جامعه‌شناسی) 🔸قبلا گفتیم که یک تئوری برای جدایی دین از سیاست نیست بلکه به مروز زمان معنای جدایی دین از تمام شؤون مادی زندگی بشر را به خود گرفت. 🔹این مهم موجب شد تا بسیاری از دانش‌ها و تئوری‌های علوم انسانی که قرار بود زندگی مادی بشر را سامان دهد، تحت تأثیر این رویکرد قرار گیرد و با آموزه‌های دینی بیگانه شود. 🔺به همین دلیل دانشی همچون جامعه‌شناسی، معمولا خود را تحت تأثیر گزاره‌های دینی نمی‌داند بلکه دین را به عنوان یک ابژه و با رویکردی مطالعه می‌کند. ▪️طبیعی است که در این صورت نگاهش به گونه‌ای باشد که دین (هر دینی که باشد) را صرفا به عنوان یک پدیده که در بستر تاریخ به وجود می‌آید مطالعه می‌کند! 📌لذا معمولا این دانش به دنبال بررسی حقانیت و صدق گزاره‌های دینی و در جستجوی آرمان‌های دینی نیست؛ چراکه بر شانه‌های سکولاریسم سوار شده و حیات کنونی‌اش را مدیون اوست. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
آرزوی مشارکت «یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما» آرزوی مشارکت در کربلاست کربلایی که پر از بلا بود؛ کربلایی که پر از مشکل بود. کربلایی که آمد تا با نظام سلطه مبارزه کند ولی عده‌ای که باید در آن مشارکت نکردند. زود هم پشیمان شدند.... 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
تفاوت سکولاریسم و سکولاریزاسیون سکولاریسم مربوط به حوزه فکر و تئوری است؛ تئوری که دین را از شؤون مادی زندگی بشر جدا می‌داند ولی سکولاریزاسیون به معنای کم‌رنگ شدن نقش دین در ساختارهای مادی جامعه به عنوان یک فرایند عینی و واقعی است که در جامعه رخ میدهد. در واقع سکولاریزاسیون به معنای سکولارسازی است 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم و انکار هویت دینی 🔹 برای بقاء خود ناچار از بازتعریف رابطه خود با دین است. 🔸اینکه آیا دین را به کلی طرد می‌کند یا اینکه او را محدود به عرصه‌هایی خاص (مثل عرصه‌های فردی) و خود را مشغول حوزه دیگر می‌کند؟ ▪️البته در هر صورت باید ماهیت دین را به گونه‌ای تعریف کند که دخالتی در امور دنیایی بشر نداشته باشد. 🔹اگرچه سکولاریسم معمولا در جوامع دینی، رویکرد دوم را در پیش می‌گیرد و دین را محدود به عرصه‌های فردی می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد این رویکرد در نهایت به همان رویکرد نخست یعنی طرد و حذف دین منجر شود. ❗️مهم‌ترین دلیلش آن است که در زندگی بشر به‌ویژه در عصر حاضر، فردی ‌ترین و شخصی‌ترین بخش‌های زندگی بشر اعم از خواب، تغذیه، اقتصاد روزمره هر فرد و... هم تحت تأثیر مناسبات اجتماعی و سیاسی اوست. 🔺 اینجاست که اگر قرار باشد سکولاریسم، دین را از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حذف کند، عملا دین را بایستی از عرصه‌های فردی هم حذف کند و در نهایت به انکار دین برسد. 📌به همین دلیل هم سکولاریسم در تعاریف مختلف خود در ابتدا صرفا یک ایده سیاسی برای جدایی دین از دولت و سیاست بود ولی در ادامه به تئوری جدایی دین از دنیا و شؤون مادی (اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و...) تبدیل شد و پس از آن سکولاریسم به جریانی ضددین و در تعارض کامل با دین قرار گرفت. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
دین در نگاه سکولاریسم 🔸 برای آنکه بتواند دین را از عرصه‌های اجتماعی و کلان زندگی بشر حذف کند، دین را در حد یک سلیقه شخصی یا چیزی همچون آداب و رسوم اجتماعی قلمداد می‌کند. 🔹به همین دلیل نگاهش به دین با روش است که لازمه آن در نهایت، مطالعه سیر تطور دین یا ادیان در بستر تاریخ و بررسی پیامد‌های روان‌شناختی آن در افراد و جوامع از سوی دیگر است. 🔺سکولاریسم علم دینی را فقط در همین مقدار خلاصه می‌داند. ▪️به همین دلیل سکولارها اساساً علوم انسانی اسلامی را یک پارادوکس می‌دانند زیرا باور ندارند که یک دین بتواند در حوزه علوم انسانی، راهبردها و مبانی را پایه‌گذاری کند که بخواهد مسائل زندگی بشر را پاسخگو باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
خاستگاه تاریخی نگریِ دین 🔹نگاه تاریخی به دین و تاریخی نگریستن آن، از کجا آمد؟ 🔸باید دانست که بحران فکری اجتماعی اواخر قرون وسطی و ابتدای دوره رنسانس در اروپا و آنچه که باعث شد تاریخی‌نگری، سکولاریزم و مدرنیته در جهان غرب بتواند، با پس زدن کلیسا و عقب راندن انجیل و عمده آموز‌ه های آن در قرون اخیر، حاکمیت یابد، 📌این بود که معنویت، حکمت و نیاز فطری انسان به حقیقتِ مطلق، دیگر نتوانست راه حلی در مسیحیت و کلیسای آن زمان پیدا کند و تشنگی روح آدمی در این زمینه‌ها بی پاسخ ماند. 🔺از این رو بسیاری از اندیشه‌ورزی‌ها تا حد فراوانی از مسیحیت قطع امید نمود و راه جدایی در پیش گرفت که نتیجه آن رشد ، نگرش به دین و دین بود. 📍ریشه این مسئله هم در تحریف مسیحیت و ناکارآمدی جدی آن در بسیاری از مفاهیم و گزاره‌ها و تئوری‌هاست. 🔹به همین دلیل است که تاریخی‌نگری در جهان اسلام متولد نشده و در این وادی چندان ریشه تاریخی ندارد و در واقع یک نظریه غیربومی است که بدون توجه به وجوه متمایز اصیل و متکثر بین اسلام و مسیحیت قرار است درباره اسلام اجرا شود. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم از ظهور تا سقوط 🔸مجموعه مقالاتی که درباره مولفه های جذاب بین متفکرین غربی و علت همگیر شدن فرآیند سکولاریزاسیون در بستر های مختلف جهان بلکه جوامع مسلمان با شما سخن می‌گوید. 🔹این کتاب همچنین از فراز و فرودهای سکولاریسم هم با شما گفتگو می‌کند. 🔺دوازده مقاله از اندیشمندان مغرب زمین که بخش اولش به ریشه‌ها، زمینه‌ها، بنیانگذاران واصول سکولاریسم می‌پردازد. 🔸بخش دوم آن نیز به وضعیت سکولاریسم در جهان اسلام توجه دارد 🔹بخش سوم نیز چالش‌های سکولاریسم و انتقادات وارده به آن را مطرح می‌کند. 📌در واقع این کتاب زمینه را در جهت شناخت و نقد سکولاریسم کنونی و سکولاریسمی که ممکن است در آینده در انتظار ما باشند، فراهم می‌سازد؛ که از این جهت می‌تواند برای بسیاری از نخبگان جذاب باشد 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | معرفی کتاب در سایت
نسبت سکولاریسم و تجربه‌گرایی 🔸اگرچه شکوفایی علم تجربی و تقابل نسبی کلیسای کاتولیک با جریان علمی و تجربی، زمینه را فراهم کرد تا عده‌ای عرصه دنیا را مربوط به علم و عرصه آخرت را مربوط به دین بدانند؛ در نتیجه دین را از تمام برنامه‌ریزی‌های دنیوی حذف کنند. 🔹ولی چنین نیست که سکولارها حتما تجربه‌گرا باشند. بخشی از بدنه سکولاریسم، از عقلانیت (کانت و...) نیز بهره می‌برند. اینان نیز بر اساس تقابل نسبی عقل و دین در قرون وسطی، دین را بی ارتباط به شؤون مادی بشر دانستند. 📌آری؛ سکولاریسم از جریان تجربه‌گرایی و پوزیتیویسم حداکثر بهره‌برداری را داشته است ولی چنین نیست که سکولاریسم فقط زاده جریان تجربه‌گرایی باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
جوانه‌های سکولاریسم بریان ویلسون در واژه شناسی می‌نویسد: 📌تعبیر "secularizationnv" در زبانهای اروپایی،اول بار در معاهدهسال1648 وستفالی به کار رفت و مقصود از آن، توضیح و توصیف انتقال سرزمینهایی به زیرسلطه اقتدارات سیاسی غیر روحانی بود که پیشتر،تحت نظارت کلیسا قرار داشتند. در آن ایام واژه یا تعبیر secularis”" دربین مردم متداول بود و تمیز و تفکیک میان sacred (مقدس و دینی) و secular (دنیوی یا غیر دینی) که اجمالا در حکم تمیز و تفکیک مفاهیم ما بعد الطبیعی مسیحی از همه اشیا و اموری بود که این جهانی، یا غیر مقدس و ناسوتی تلقی می شدند، تداعی کننده قول به برتری و مفاهیم مقدس یا دینی بود. 📚برگرفته از مقاله جداانگاری دین و دنیا نوشته بریان ویلسون و ترجمه مرتضی اسعدی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
زمینه‌های سکولاریسم در مسیحیت 🔹پیتر برگر جامعه‌شناس آمریکایی و نظریه پرداز در جامعه‌شناسی دین یکی از عوامل زمینه ساز را مسیحیت می داند. 🔸گرچه او عوامل دیگر اجتماعی و اقتصادی را بی تاثیر نمیداند، اما بر این باور است که ادیان دیگر با وجود گستردش شهر نشینی، سکولار نخواهند شد. 🔺 او سکولاریسم را با را در مسیحیت مقارن میداند. 📌به عبارت دیگر نارسایی‌های کلیسای کاتولیک خودش زمینه‌هایی را فراهم کرد تا حوزه‌های مادی و این‌جهانی را در پرتو افکار و دانش نوین قلمداد شود و در نتیجه آن اهمیت، جایگاه و نقش دین در زندگی این جهانی کم شود. 📚برگرفته از مقاله نقد مبانی فلسفی سکولاریسم نوشته فریبرز محرم خانی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم و صنعتی شدن 🔹از نگاه بریان ویلسون، مادی‌گرایی که همه نگرش‌های دینی و ماورائی را تخطئه می‌کند بسیار به سکولاریسم کمک می‌رساند. با این حال او معتقد است: 🔺 قراین و شواهد، حتی در مورد جوامعی که همچون اتحاد شوروی رسما به اصالت دنیا قایل بوده‌اند، نشان‌می‌دهند که این امر تنها به صورتی بسیار تدریجی و بسیار غیربنیادی‌تر از تأثیری صورت می‌پذیرفته است که فرایندهای گسترده‌تر تحول ساختاری اجتماع مانند صنعتی شدن و شهرنشینی بر جریان داشته‌اند. 📚برگرفته از مقاله جداانگاری دین و دنیا نوشته بریان ویلسون و ترجمه مرتضی اسعدی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم و اومانیسم 🔹توماس لاکمن جامعه شناس آمریکایی ساکن آلمان معتقد است: 📌اگر ناشی از حکومت عقل (بدون توجه به دین و وحی - آنچنان که در امروزه مطرح است) دانسته شود، تقدس زدایی و جدایی دین از جامعه و شخصی شدن دین از نتایج آن است چراکه این نگاه برای عقل قدرتی قائل است که بدون رجوع به منابع دینی و وحی میتواند حیات بشری را سامان دهد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نهضت اصلاح دینی و سکولاریسم مک گراث آلیستر؛ کشیش ایرلندی که خود از موافقان سکولاریسم است. او معتقد است اندیشه رهبانیت و بی‌توجهی مسیحیت کاتولیک یکی از زمینه‌هایی است که منجر به و در ادامه تضعیف سیطره دین در ساحت‌های مختلف زندگی و در نهایت بروز شد. 📚 مقدمه‌ای بر نهضت اصلاح دینی؛ ترجمه بهروز حدادی ص 491 - 503 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اگر خود را نخبه می‌دانید؟ اگر به تمدن‌شناسی علاقه دارید؟ اگر علوم انسانی اسلامی را دوست دارید؟ اندیشه رضوان را از دست ندهید ✅ به ما افتخار دهید و در کانال اندیشه رضوان عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/3871474313Caf308215a6 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ژان کالون و سکولاریسم 🔹کالون از رهبران نهضت اصلاح دینی بود که قرائتش از دین و کتاب مقدس سهم بسزایی در نهادینه شدن و سکولاریزاسیون تمدن غرب داشت؛ چراکه باور آن بوده که کتاب مقدس توجهی به جزئیات ساختار جهان مادی ندارد بلکه هدف آن اعلام بشارت عیسی میسح است. 📚 برگرفته از مقاله زمینه‌های نظری سکولاریسم در مغرب زمین 📌این رویکرد همان چیزی است که حوزه دین را از دنیا و تنظیم روابط انسانی در دنیا جدا می‌کند و دین را محدود به آخرت می‌سازد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ماکیاولی و سکولاریسم 🔸ماکیاولی از جمله افرادی است که همزمان با نهضت اصلاح دینی در قرن 16 با کتاب خود به نام شهریار، را تئوریزه می کند. 🔹او به صراحت معتقد است که دین حق دخالت در سیاست ندارد و حکومت‌داری نباید مبتنی بر دین باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مبانی نظری غرب مدرن 🔹کتابی از شهریار زرشناس که می‌تواند به خوبی غرب را به شما معرفی کند. 📌بالاخره در جهانی تنفس می‌کنیم که عرصه‌های مختلف نظری و عملی تحت تأثیر تمدن غرب است. اگر دغدغه را دارید، حتما باید از تمدن مقابل خود و اتمسفری که در جهان ایجاد کرده است مطلع باشید تا بدانید که چه مبانی دارد؟ 🔸در این کتاب با مبانی مهمی مثل ، ، ، ، ، ، ، ، و... آشنا می‌شوید که در ساختارهای مهم غرب نهادینه شده‌اند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
شرق و غرب در علوم انسانی 🔹در علوم انسانی، غرب در معنای فرهنگی تاریخی اش در مقابل شرق است نه موقعیت جغرافیایی! مراد از شرق مقطعی از تاریخ بشریت است که روح توحید در او رواج داشته و اتصال او با عالم معنویت برقرار بوده است ولی غرب رویکردی است که در آن رابطه بشر با وحی قطع شده بلکه به نیست‌انگاری وحی می‌رسد. 🔸پس غربی بودن صرفا یک مفهوم جغرافیایی نیست بلکه یک نوع نگرش است هرچند که از نظر جغرافیایی نیز مغرب زمین، نقطه آغاز این نگرش بوده است و تا قرون وسطی، رنسانس و در نهایت تا دوره مدرن ادامه یافته است. 📚برگرفته از «مبانی نظری غرب مدرن» نوشته شهریار زرشناس 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
چرا عده‌ای سکولار شدند؟ 🔹شاید بتوان گفت آنچه و امثال او را به سوق داده، کارکرد در نگاه اوست. 🔸در نگاه این افراد، شالوده حکومت اعمال قدرت، سلطه، قهر و غلبه است لذا دین که با اعمال زور و خشونت ارتباطی ندارد؛ نمی‌تواند با حکومت همسو باشد. 🔺نیکولا ماکیاولی در کتاب خود «شهریار» می‌نویسد: «شهریاری در میان مردمی که به فرمانبری خو گرفته‌اند آسان‌تر است. او آزادی مردم را تهدیدی برای قدرت دانسته و معتقد است کسی که به پادشاهی شهری دست یافته که مردمش به آزادی خو گرفته‌اند اگر آن را ویران نکند، اسباب سرنگونی خود را فراهم کرده است؛ چرا که یاد آزادی مردم را آرام نخواهد گذاشت. در نگاه ماکیاولی قهر و غلبه برای حفظ مردم دارای اهمیت است؛ زیرا طبع مردم همواره به یک رنگ باقی نمی‌ماند و اگر چه آن‌ها را آسان می‌توان به سویی کشید اما نگاه‌داشت‌شان در آن جهت دشوار است. به این دلیل باید چنان کرد که هر گاه پایه ایمان‌شان سست شد به زور ایمان آورند» (شهریار، ص76-77 و 82). 📌علاوه بر ماکیاولی برخی دیگر از فیلسوفان و اندیشمندان غربی از جمله (1883-1818م)، (1900-1844م)، (1920-1864م) و (1924-1870م) نیز سلطه را سنگ بنای دولت می‌دانند و معتقدند حقیقت وجود دولت در اعمال قدرت ریشه دارد. ▪️البته این نگرش مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان است؛ چراکه حداقل در برخی ادیان همچون اسلام حکومت تنها ابزار اعمال زور نیست بلکه در اسلام، آرمان آن است که میان قدرتِ حکومت و آزادی مردم سازگاری باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ماکیاولی به دین چه نگاهی داشته است؟ برای پاسخ بر روی سوال کلیک کنید. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اسلام به دنیا چگونه نگاه می‌کند؟ 🔹اگرچه به دنبال حاشیه‌نشینی دین از ساختارهای کلان زندگی دنیوی بشر است و عملا بر تقابل بنا شده است؛ ولی اسلام به عنوان یک دین الهی، دغدغه پیشرفت و رشد زندگی دنیوی بشر را دارد. 🔸نمونه‌اش آیه 61 سوره هود است که عمران و آبادی زمین به عنوان یک آموزه مورد توجه قرار می‌گیرد. 📌«و صالح را به سوی قوم ثمود فرستادیم [و] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید؛ شما را جز او هیچ معبودی نیست، و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید» 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه علم و دین
| روح از منظر دانش تجربی جدید و الاهیات 🔹فیزیکدان متألّه، استاد دکتر گلشنی در کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالش‌ها و تبیین‌ها » به چند مطلب اساسی از جمله «مسئله حیات روح» از منظر علم جدید و الاهیات پرداخته‌اند: «طبق قرآن، افراد بشر یک بعد روحی و یک بعد جسمانی دارند. این ایده که افراد انسانی واجد دو بُعد جسمانی و روحی هستند، ایده‌ای بس قدیمی است و از قدیم‌الایام نیز مورد مناقشه بوده است. 🔸در زمان ما که مکاتب تجربه‌گرا حاکم هستند، اصالت به ماده داده می‌شود و حیات محصول فرعی فرایندهای فیزیکی ـ شیمیایی تلقی می‌گردد و جایی برای روح نمی‌ماند. فرانسیس کریک ـ کاشف مولکول DNA ـ این نکته را به‌وضوح می‌گوید: فرضیه حیرت‌انگیز این است که شما، شادی‌ها و غمهای شما، خاطرات و بلندپروازی‌های شما، احساس هویت شخصی و اختیار، در حقیقت چیزی بیش از رفتار مجموعه وسیعی از سلول‌های عصبی و مولکول‌های وابسته آنها نیست!» 🔹این مسئله یکی از چالشهای عصب شناختی الحاد جدید است که بر اساس برخی مفروضات و یافته های دانش تجربی به انکار روح پرداخته‌اند. ادامه مطلب ر.ک: خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالش‌ها و تبیین‌ها، دکتر مهدی گلشنی، کانون اندیشه جوان، چاپ چهارم، سال 1398، ص 42. همچنین، محتوای تفصیلی را می توانید در اینجا ببینید 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin