نقش اقتصاد در فرهنگ و اخلاق جامعه
📍این مسئلهای است که در دوران معاصر افکار بسیاری از اندیشمندان را به خود درگیر کرده است.
🔻 علامه طباطبایی در این زمینه مینویسد:
🔸️مهم ترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مى دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است:
🔹️یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مى کند،
🔹️و یا ثروت بىحساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامى دارد.
📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
رابطۀ سلطۀ سیاسی و فساد اخلاقی
در فلسفۀ سیاسی و شیوۀ حکمرانی هر مکتب نگاهی خاص به مناسبات میان مباحث اخلاقی جامعه و معماری قدرت حاکم بر آن وجود دارد. شهید مطهری به رویکرد قدرتهای غیر الهی برای سلطه بر جوامع اشاره میکند:
💡تاریخ بشر نشان میدهد که هرگاه قدرتهای حاکم میخواهند جامعهای را تحت سلطه خود قرار دهند و آن را استثمار کنند، تلاش میکنند تا روح جامعه را فاسد کنند و برای این منظور تسهیلات شهوترانی را برای مردم زیاد میکنند و آنها را به شهوترانی ترغیب میکنند.
💡نمونه عبرتانگیزی از این شیوه کثیف، فاجعهای بود که در اسپانیای مسلمان- که یکی از سرچشمههای #رنسانس به حساب میآمد و از پیشرفتهترین تمدنهای اروپا محسوب میشد- برای مسلمانان اتفاق افتاد.
💡 مسیحیان برای خارج کردن اسپانیا از چنگ مسلمانان، از راه فاسد کردن روحیه و اخلاق جوانان مسلمان وارد عمل شدند. تا آنجا که توانستند وسائل لهو و لعب و شهوترانی را به سهولت در اختیار مسلمانان قرار دادند و در این کار تا آنجا پیش رفتند که حتی سرداران و مقامات دولتی را نیز فریفتند و آنان را آلوده ساختند و به این ترتیب توانستند عزم و اراده و نیرو و شجاعت و ایمان و پاکی روح مسلمین را از میان بردارند و آنها را به آدمهایی زبون و ضعیف و شهوتران و شرابخواره و زنباره مبدل کنند. و پر واضح است که غلبه و پیروزی بر چنین مردمی کار دشواری نیست.
📗📍 آشنایی با قرآن، ج۱، ص۷
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
#معرفی_کتاب
📚 «اسلام و مسئله ملیت»
شمامل یک دیباچه، سه سخنرانی و یک ضمیمه از شهید متفکر آیتالله مطهری است.
📍دیباچه با عنوان «ایران و اسلام» از دو مقاله از استاد شهید تشکیل شده است. تفصیل این مقاله در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از آن شهید، آورده شده است.
📍بخش بعدی شامل سه سخنرانی شهید مطهری است که در تقریباً سال ۱۳۴۷ هجری شمسی در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شده است. نوارهای صوتی آن سخنرانیها در دست نیست و این بخش تنظیمشده متنی است که در همان زمان از نوار صوتی پیاده شده و در اختیار آن شهید قرار گرفته است.
بخش ضمیمه مقالهای با عنوان «خدمات ایرانیان به فرهنگ اسلامی تا قرن پنجم» است.
📍مطالعه این کتاب، برای خواننده، روشن و ثابت میکند که نهتنها تقابلی میان اسلام و ملیت ایرانی وجود ندارد، بلکه اساسا اسلام، جزیی از ملیت مردم ایران است و هیچ ملتی به اندازه ایرانیان از روی عشق و علاقه، به اسلام خدمت نکرده است.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
انسان اقتصادی.mp3
4.3M
انسان؛ اقتصاد و رشد
#انسان_شناسی یکی از مهمترین ارکان تمدن است.
با این حال باید دانست که آیا انسانشناسی #تمدن_اسلامی با انسانشناسی #تمدن_غربی تفاوت دارد؟ اگر آری؛ تفاوت در چیست؟
حجة الاسلام قنبریان پاسخ میگوید.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
پیشتازی زنان در اثرگذاری بر جریانات اجتماعی
📍نگاه شهید مطهری در مسئله نسبت #زن و جامعه و #حضور_اجتماعی_زن این نیست که فقط زن اجازه حضور در جامعه را دارد یا نه؟
🔺از نگاه وی، زن الهام بخش است.
🔹یعنی نه تنها زن میتواند در متن جامعه حضور داشته باشد بلکه الهامبخش به مردان نیز هست.
📌شهید در آینده انقلاب اسلامی ایران، ص210 میگوید اگر زن پیشتاز جریانات اجتماعی باشد، نه تنها از حضور مردان جلوگیری نمیکند بلکه نیروی مردان در مسائل اجتماعی را چندبرابر میکند.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
نسبت انقلاب اسلامی با مسئله زن
🔹علت اینکه برخی جامعهشناسان، #انقلاب_اسلامی را پیشبینی نشده و خاص میدانند، آن است که به خاطر مناسبات خودشان و تبلیغات خودشان باورشان شده که دین با #زن مشکل دارد و زنان قطعا در جبهه مقابل انقلاب اسلامی خواهد بود.
📍ولی اطلاع دقیقی از محیط اسلامی ایران نداشته و ندارند که اساساً انقلاب اسلامی نه تنها با زن مشکلی ندارد بلکه خود انقلاب ثمره حضور جدی زنان است.
آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۱۰
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
پرسشی صریح از شهید مطهری درباره تمدن اسلامی!
📍اگر اسلام قادر بود ملتی را نجات بدهد و #تمدنی و فرهنگی بهوجود آورد، چطور در طول این چهارده قرن یک نمونه هم نتوانست ایجاد کند؟
📝 پاسخ شهید: اسلام پنج قرن، تمدنی را در سه مرکز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ایران) به وجود آورد که مجموع اینها را «تمدن اسلامی» مینامند.
شما از قول جامعهشناسان #غرب در نظر بگیرید. مثلا #توین_بی که یک مورخ جامعه شناس در زمان خودمان بود و چهار پنج سال بیشتر نیست که مرده است تمدنهای عالم را تقسیم بندی کرده است. سی و چند تمدن در دنیا تشخیص داده، بعد بعضی را کنار زده و بعضی را درجه اول در نظر گرفته تا به پنج تمدن رسیده است. باز برخی از آنها را کنار زده و به سه تمدن رسانده است. در میان آن سه تمدن بزرگ جهانی یکی را #تمدن_اسلامی میشناسد.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص142
📌این یعنی هم اسلام میتواند و هم توانسته تمدنسازی کند.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
#معرفی_کتاب
#دیوید_هیوم حدود سیصد سال پیش مسئلهی اراده آزاد را غامضترین مسئلهی فلسفی خوانده و #جان_سرل هم امروزه دربارهی آن چنین میگوید: «مسئلهی ارادهی آزاد مسئلهای غیرعادی در میان مسائل فلسفی معاصر است؛ به نحوی که ما به داشتن پاسخی ناظر به آن هرگز نزدیک هم نشدهایم». او ادامه میدهد که مسائل زیادی است که ما راهحلی برای آن نداریم اما مسئلهی خاص ارادهی آزاد این است که «بدون آن نمیتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم».
کتاب «ارادهی آزاد و چالشهای علمی و فلسفی معاصر» به نقش اراده در اختیار و نقش عوامل بیرونی بر اراده انسان به مباحث زیر میپردازد:
✓جبر گرایی فلسفی و فیزیکی
✓برهان پیامد
✓برهان شانس
✓اراده آزاد و چالشهای علمگرایانه
✓بستار فیزیکی و علیت ذهنی
✍️ نویسندگان: نیما نریمانی، روزبه زارع، جمال خداپور و نیلوفر شاهیننیا
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
📍دین حق محدود کردن آزادی را دارد!؟
🔍قرآن میگوید «لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» بنابراين، آزادى اصل و مقدّم بر دين است و اساساً وجود و اعتبار دين در پرتو آزادى معنا پيدا مىكند.
حال كه جايگاه آزادى قبل از دين است و دين زاييده و #محصول_آزادى است، دين هرگز نمىتواند آزادى را محدود كند.
📝 ضمن تأیید قسمت اول (ارزشمندی انتخاب دين در فضا و شرايطى آزاد) باید دانست که قسمت دوم سفسطه است زیرا انسان بعد از اینکه آزادانه دین را پذیرفت، مجموعه دين اعم از امور اعتقادى و دستورات عملى را نيز پذيرفته است و به لوازم اين پذيرش كه عمل و راهپويى در قالب اين اعتقادات و فرامين عملى است گردن نهاده، آزادانه خود را تابع اوامر و نواهى خداوند متعال ساخته است.
🖍 #مثال : افرادی که #آزادانه به استخدام نيروهاى پلیس درمىآيند، بعد از استخدام و پذيرفتن آزادانه، حقّ تخطّى از قوانين و مقرّرات حاكم بر نيروهاى آن را ندارند.
📚پرسشها و پاسخها، ج۳، رابطه دین و آزادی
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابنسینا، علم و دین
🔹این کلیپ اخیرا در فضای مجازی منتشر شد
در انتهای این کلیپ، مسئله تأثیر دین بر روان به عنوان یک مسئله از #روانشناسی را نتیجه میگیرد
🔸کاری به این نداریم
📌مهمتر از آن مسئله رابطه #علم_و_دین است که در این قطعه تصویری وجود دارد
🔹اینکه ابنسینا مثل بسیاری دیگر، هم فیلسوف، هم متدین و هم دانشمند تجربی است؛ خیلی مهم است
این نشان دهنده آن است که تمدن اسلام، هم ادعا و هم ظرفیت آن را دارد که بین علم و دین تعامل و همسویی برقرار کند.
❗️برخلاف مسیحیت کاتولیک و آنچه در غرب امروز دیده میشود که باور عمیق به ناسازگاری علم و دین دارد.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
#معرفی_کتاب
ده باور بیاساس علم مدرن
این کتاب هم ادعای بزرگ دارد و هم برای کسانی که در مسائلی مثل #علم_و_فلسفه، #علم_و_دین، #عقل_و_تجربه و... دغدغه دارند، جذاب خواهد بود.
ادعای این کتاب آن است که بسیاری از یافتههای علمی (تجربی) بر اصولی استوار هستند که به خاطر تکرار زیاد، پذیرفته شده و مسلم در نظر گرفته میشوند در حالی که بسیاری از این اصول قابلیت نقد و چالش دارند.
البته باید توجه داشت که این کتاب مورد نقد برخی منتقدان نیز قرار گرفته است که بایستی مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علم قرار گیرد.
معرفی بیشتر کتاب در پایگاه اندیشه رضوان
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
عدالت یا فایدهگرایی؟
اندیشه نیچه!
🔹نظام حقوقی و اخلاقی #فلسفه_اسلامی و اندیشههای شیعی بر محور #عدالت شکل گرفته است.
🔸گفتمان مقابل این جریان در زمان کنونی، #لیبرالیسم و #اومانیسم است که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در مسیر فایدهگرایی یا سودگرایی قرار گرفتند؛ اینکه هیچ چیزی حق نیست مگر آنکه برای من فایده و سود داشته باشد.
🔺این یعنی هرکسی زور بیشتری برای جلب منافع خودش داشت، برحق است.
▪️بخشی از تفکر نیچه را هم باید در امتداد همین اندیشه دید.
او فیلسوفی بود که در آخر عمرش دیوانه شد.
📍 #نیچه معتقد بود که #تکامل_طبیعت بر اساس #تنازع_بقا و غلبه زورمندهاست و در جامعه هم چنین است.
او #حق را مساوی با زور میدانست، هر کسی که زوردارتر است او ذیحق است، هر کسی که بیزور است همان بیزوری دلیل بر بیحقیاش است.
❗️ در نگاه او زوردارها هستند که صلاحیت بقا را دارند و صلاحیت اینکه نسل آینده از آنها بهوجود بیاید. به مذاهب و مخصوصاً #مسیحیت حمله کرد، گفت: مسیحیت اخلاق #بردگی و ضعیفپرور را ترویج کرده است.
📌به قول شهید مطهری: اتفاقاً این دستور اخلاقی که خودش داد، در آخر عمر پاگیر خودش شد، به یک بدبختی دچار شد که تنهای تنها مانده بود و یک نفر دوست در دنیا نداشت چون ضعیف مانده بود و به حکم فلسفه خودش باید او را به کلی از بین ببرند و هیچ کس به او اعتنا نکند.
📍آشنایی با قرآن، ج11، ص248 و 249
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
فساد و گناه در عصر ظهور!
🔸شاید باور عمومی این باشد که در عصر #ظهور هیچ گناه و فسادی وجود ندارد.
🔹ولی ظاهرا چنین نیست؛ یعنی اینگونه نیست که مردم بعد از ظهور گناه نکنند؛ چرا که انسان گذشته، امروز و آینده از نظر #اختیار و #اراده و خواهشهای نفسانی تفاوتی با هم ندارد.
🔺 آنچه جامعه بعد از ظهور را از جوامع دیگر ممتاز میکند، این است که #جو_غالب جامعه در زمان حکومت امام مهدی(عج) دینداری است و ساختارها، اصلاح حداکثری میشوند.
❗️اتفاقا همین که گفته شده که در عصر ظهور #حدود_شرعی اجرا میشود و قوانین به شکل کامل پیاده میشوند، نشان از وجود افراد خطاکار است.
📍البته پاداش و مجازات خداوند به افراد، به تناسب موقعیتهای زمانی و مکانی آنان تغییر مییابد؛ بر این اساس اگر فردی بعد از ظهور و روشن شدن کامل حقایق گناه کوچکی مرتکب شود، شاید مجازات او از مجازات فردی که در زمان غیبت، گناه بزرگی را مرتکب شده بیشتر باشد.
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
لیبرالیسم و مردم
♦️شعار #لیبرالیسم #آزادی است. آزادی فردی که هم در #اقتصاد، هم در #سیاست، هم در #فرهنگ و هم در دیگر عرصهها بروز دارد و نقش #دین و #دولت را به حداقل میرساند.
🔸شاید گمان شود که لیبرالیسم بیشتر به مردم خدمترسانی میکند چراکه آزادیهای فردی را محترم میشمارد، در نتیجه از این جهت پیوند عمیقی با #دموکراسی خواهد داشت.
🔹ولی آیا به راستی لیبرالیسم برای آزادی فرد فرد جامعه است ؟
🔺یا اینکه آزادی همه افراد یک امر خیالی و فانتزی ذهنی است که تحقق نمییابد زیرا منابع محدود است ، توانها و منابع هم متفاوت است؛ در نتیجه قطعا عدهای برتر از دیگران خواهند شد و اگربر اساس لیبرالیسم، آزادی محور همه چیز قرار گیرد، پس این افراد آزادانه میتوانند افراد ضعیفتر را به بردگی بگیرند (ولو بردگی مدرن) و هیچ کسی حق مقابله ساختاری با اینها را ندارد.
🔴 اینجاست که لیبرالیسم بیشتر از اینکه به سود عموم مردم باشد، به سود سرمایه داری خواهد بود.
📌اتفاقا نمونههای اینکه لیبرالیسم در حقیقت مردمدار نیست، را میتوان در یادداشت «احمدحسین شریفی» در پیام بعدی مشاهده کرد. 👇👇👇👇
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
اندیشه رضوان
لیبرالیسم و مردم ♦️شعار #لیبرالیسم #آزادی است. آزادی فردی که هم در #اقتصاد، هم در #سیاست، هم در #فر
🟢تزیینی بودن نقش مردم در اندیشه و عمل مدافعان لیبرالیسم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخلاف تصور عموم افراد، در نظام لیبرالیسم علیرغم سخن گفتن از مردم و آزادیهای مردم و مالکیت خصوصی و حقوق بشر، اما فیالواقع و در عمل، مردم و حقوق مردم و بشریت هیچ جایگاه و اهمیتی برای آنها نداشته و ندارد. نقش مردم صرفاً نقشی صوری و تزیینی است. حاکمیت و حکومت و حکمرانی حق مالکان و سرمایهداران بزرگ است. اراده آنها حاکم است و باید حاکم باشد. معیار اداره جامعه و معیار برخورداری از حقوق شهروندی و اجتماعی، قوانینی است که توسط «نخبگان لیبرال» يعني «مالکان عمده» و «سرمايهداران بزرگ» تدوين شده و میشود.
فردریش #هايک (۱۸۹۹-۱۹۹۲)، از اندیشمندان سیاسی و اقتصادی نئولیبرال و برنده جایزه نوبل اقتصاد، مينویسد:
«اين ليبراليسم است که قانونها و خط و نشانهايي را براي دموکراسي ترسيم ميکند، نه آنکه انتخاب مردمي بتواند ارزشهاي ليبراليسم را نفي يا اثبات، کم يا زياد کند.»
صوری دانستن نقش مردم در اندیشه لیبرالیسم اختصاصی به اندیشمندان نئولیبرال ندارد؛ بلکه از دیرباز مورد تأکید و توجه مدافعان تفکر لیبرالیسم بوده است. به عنوان نمونه،
جان وزلي (1703-1791)، به این بهانه که نقشآفرینی مردم در حکومت، آزادیهای مدنی و مذهبی آنها را محدود میکند، با برجستهسازی جایگاه مردم و نقشآفرینی آنها در حکومت مخالف بود و میگفت:
«هر قدر سهم مردم در حکومت بيشتر باشد، آزادي مدني و مذهبي ملت کمتر خواهد شد»
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
اندیشه رضوان
🟢تزیینی بودن نقش مردم در اندیشه و عمل مدافعان لیبرالیسم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــ
ادامه پیام احمد حسین شریفی 👇👇👇
ارون هولباخ، از اندیشمندان عصر روشنگری، میگفت:
«مقصود از مردم، تودة عوام احمق نيست ... هر کس که بتواند به گونهاي قابل احترام با درآمدي که از دارايياش کسب ميکند، امرار معاش نمايد و هر سرپرست خانواده که صاحب زمين است، بايد شهروند قلمداد گردد .. ديگران تا زماني که با کار و کوشش خود زمين به دست نياورند، شهروند محسوب نخواهند شد.»
آربلاستر در کتاب مهم و مشهور «ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب» مینویسد:
«ولتر زماني به دالامبر ميگويد، آموزش به درد فرزندان کارگران نميخورد: اين امر «آنها را از شخمزدن باز خواهد داشت»؛ دقيقاً همان ديدگاهي که ماندويل و ديگران در مقابل مدارس خيريه اتخاذ کرده بودند، ولتر در ادامه ميگويد: «اين کارگران نيستند که بايد تحت تعليم قرار گيرند، بلکه بورژواها و شهرنشيناناند»
دُنی دیدرو (۱۷۱۳-۱۷۸۴)، از چهرههای مشهور عصر روشنگری و از اصحاب دائرهالمعارف، معیار «شهروندی» را «مالکیت» میدانست و میگفت:
«اين مالکيت است که حق شهروندي ايجاد ميکند» و صرفاً مالکان میتوانند از حق داشتن نماینده برخوردار باشند. یعنی کسی که سرمایه و ملکی نداشته باشد حتی از حق انتخاب نماینده هم محروم است.
فرانک شوئل، از نظريهپردازان تاريخ آمريکا، دربارة انقلاب استقلال آمريکا از تحت استعمار انگلستان مينويسد:
«عوامل جداً محافظهکار ... مراقب بودند که تودة مردم نتوانند به طور افراطي در امر انتخابات نقش سازنده و سرنوشتساز داشته باشند و به همين منظور شرط ثروت را براي شرکت در انتخابات برقرار ساختند. بنابراين مانند زمانهاي گذشته شخص براي رأي دادن ميبايست از حداقل ثروت برخوردار بوده و حتي براي انتخاب شدن نيز مالک حداقل يک دارايي غير منقول باشد. در کنه ضمير تهيهکنندگان قانون اساسي حق انتخاب شدن و انتخاب کردن جزو حقوق طبيعي انسان به حساب نميآمد.»
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
علم تجربی
🔹اگرچه #تجربه و استقراء (نمونهبرداری) در زندگی روزمره و نیز کشف قوانین طبیعت کارآمد است ولی نباید از آن انتظار داشت که بتواند نسبت به موجودات غیبی و ابعاد غیرمادی جهان اظهار نظر کند. یعنی اگر آنطور که تجربه گرایی افراطی میگوید که تجربه نمیتواند وجود موجودات غیرمادی مثل #خدا را اثبات کند، باید دانست که نفی هم نخواهد کرد.
🔺پس این انتظار که «اگر علم خدا را اثبات نکرده، پس یعنی وجود ندارد» نادرست و غیرمنطقی است؛ دقیقا مثل ماهیگیری که چون شبکه تور ماهیگیری اش اندازهای مشخص دارد، اگر ماهیهای کوچکتر را نمیتواند صید کند، نمیتواند بگوید که دریا ماهی ندارد.
❗️این برخلاف آن چیزی است که امروزه برخی زیستشناسان و فیزیکدانان به جوان ما میآموزند
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
اسلام ایرانیان؛ فتح ایران
🔸 عهدنامهها و پیماننامههایى که امراء مسلمین با غیر مسلمانها بستند در متن تاریخ مضبوط است؛
🔺مثلا این پیماننامهاى است که فلان غیرمسلمان در مقابل جزیه مورد حمایت مسلمین قرار مىگیرد؛ مسلمین موظف هستند که عهدهدار حفظ مال و جان و ناموس آنها باشند و حتى عهدهدار حفظ معابد آنها باشند.
🔸 بنابراین مسئله #فتح_ایران در صدر اسلام، مبارزه با کیش زردشت نبوده است
🔺فقط برداشتن یک حکومت بود و جانشین شدن حکومت دیگرى به جاى آن، که به نصّ تاریخ، حکومت بعدى از نظر رفاه رعیت و مساوات، با حکومت قبلى قابل مقایسه نبوده است (بگذریم از بنىامیه، که آنها هم از ساسانىها بدتر نبودند). دولتى رفت دولتى آمد و آزادى کامل هم به مذهب آنها داد.
▪️ چرا تا قرن چهارم آتشکدههاى زردشتى در ایران وجود داشت؟ چون مسلمین به آنها کارى نداشتند.
🔹این خود ایرانیها بودند که تدریجآ فوج فوج از کیش زردشت دست برداشتند و مسلمان شدند. ما از اوایل قرن پنجم هجرى به بعد (با اینکه از آن به بعد دیگر حکومت عربى وجود نداشت و این خود ایرانیها بودند که حکومت مىکردند) مىبینیم هرچه زمان گذشته است معارف اسلامى با روح ایرانى آمیزش بیشترى پیدا کرده است.
مرتضی مطهری، اسلام و مسئله ملیت، ص79
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
دانشمندان مسلمان
نمونه بارزی برای همسویی اسلام و علم تجربی
🔹اگرچه در دنیای مسیحی و تمدن کنونی غرب، نوعی تقابل میان علم و دین وجود دارد ولی در تمدن اسلامی چنین چیزی نیست. نمونه بارز این مطلب، وجود دانشمندان مختلف در تمدن اسلامی است.
🔺یکی از علمای اسلامی مردی است به نام ابن الهیثم که یک ریاضیدان و فیزیکدان فوق العادهای میباشد.
🔹مخصوصاً درباره نور مطالعات عجیبی کرده است که اروپاییها بسیاری از عقایدشان درباره نور را به اقرار خودشان از این مرد گرفتهاند. کتاب المناظر ابن الهیثم اکنون در دست است.
🔸یکی از دانشمندان بزرگ اروپایی راجر بیکن است که از معاریف نوابغ اروپاست و در حدود قرن دوازدهم میلادی میزیسته است.
🔺این مرد از حوزه اندلس اسلامی استفاده کرده است و همه چیز خود را مدیون ابن الهیثم میداند. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن و همچنین گوستاولوبون در تمدن اسلام و عرب از قول خود راجر بیکن مینویسد که این مرد با صراحت میگوید: استاد اصلی من در این علم #ابن_الهیثم است و من از کتابهای او استفاده کردهام. البته بعدها مبحث نور را خیلیها پیش بردهاند.
در اثر شناختن نور و کیفیات نور، بشر مسئله عکس و عکسبرداری و فیلمبرداری را آموخته است.
مرتضی مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص32
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام یا مسلمین؟
🔸این کلیپ یک مناظره کوچک است درباره اینکه انحطاط جوامع مسلمان در عرصههای مختلف به خاطر ناکارآمدی اسلام است یا ناکارآمدی مسلمین؟!
🔹این خیلی مهم است که هر کسی در شبکه تعاملات خود، این نکته را همواره گوشزد کند که بحرانهای جوامع اسلامی در طول تاریخ، ناشی از دوری از اسلام است.
📌اتفاقا راهکار پیشرفت جوامع مسلمان، #بازیابی_هویت_دینی است.
همان دغدغهای که #سید_جمال_الدین_اسدآبادی ها داشتند و برای آن جنگیدند.
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
شفاعت، راهکاری برای اصلاح
🔹شفاعت از موضوعات مهم دینی است که در آیات مختلف قرآن بدان پرداخته شده است.
🔸 بخشی از این آیات شفاعت کردن و شفاعت شدن را نفی و انکار میکند اما بخشی دیگر، آن را تأیید میکند.
🔺باید توجه داشت که هر کدام از این آیات ناظر به یک جنبه است.
🔻به نظر میرسد آیاتی مثل «وَ اتَّقُوا يَوْمَاً لا تَجْزى نَفْسٌ عَنْ نَفْس شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ» که #شفاعت را انکار میکند، بیشتر در صدد آن است که قرائت تخدیری و انحرافی از شفاعت را ردّ کند.
♦️همان قرائتی که به بهانه شفاعت شدن، انجام هرگونه ظلم، جنایت، گناه و ... را اجازه میدهد و با شفاعت، خود را آرام ساخته و از آن به عنوان یک مخدّر استفاده میکند.
این قرائت از شفاعت از نگاه قرآن، باطل است
📍اساساً باور به شفاعت اصلاح گر است
یعنی قرار است با ناامیدی پس از خطاهای گذشته مقابله کند و با امیدبخشی فرایند اصلاح و تغییر مثبت را آغاز کند چراکه ناامیدی ابتدای غرق شدن در باتلاق خطاهاست
📌باور به شفاعت قرار است با این ناامیدی مبارزه کند تا اصلاح آغاز شود نه آنکه خودش مخدری باشد برای ترویج اباحهگری و بیبندوباری
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
کرکگور و مسئله ایمان
🔹سورن #کرکگور (یا #کیرکگارد) فیلسوف مسیحی دانمارکی است که تأثیر بسزایی در فلسفه #اگزیستانسیالیسم گذاشت.
🔺یکی از شاخصههای فلسفه او #ایمان_گرایی است به این معنا که او الهیاتی بر مبنای ایمان بنیان نهاده که ارتباطی با #عقلانیت، #معرفت و #شناخت ندارد.
🔸او باور دارد که ایمان نوعی سرسپردگی است که عقلانی نیست چراکه اساساً وحی عقلانی نیست.
او حتی معتقد نیست که وحی فراتر از عقل است بلکه معتقد به تضاد عقل و وحی است.
❓ به نظر شما امتداد اجتماعی این نگاه چیست؟
‼️ بر اساس نگره کرکگور، اساساً آیا الهیات منطقی و عقلانی معنا دارد؟
⁉️ آیا آموزش دین و الهیات، در سطوح ابتدایی تا آموزش عالی بر محور اندیشه شکل میگیرد یا اساساً متون آموزشی که در صدد ایجاد معرفت و شناخت هستند، نباید ارتباطی با الهیات و دین داشته باشد؟
حال این نگره را با نگره فیلسوفان مسلمان مقایسه کنید که عمیقا به دنبال ارائه قرائتهای عقلانی از دین هستند تا در پی آن شناخت و معرفت را با ایمان پیوند زنند.
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
کرکگور حق دارد!
♦️ #کرکگور در مسئله ایمان، باوری به عقلانی بودن و معرفتزا بودن ایمان ندارد. به همین دلیل او #ایمان_گرا است.
📍 اینکه این اندیشه چه مقدار درست است یا غلط است، یک مسئله است که سابقا به آن اشاره شد؛ ولی اینکه کرکگور چرا این چنین باوری دارد، مسئلهای دیگر است.
🔹به نظر میرسد اتمسفری که کرکگور در آن تنفس کرده اقتضایی جز ایمانگرایی ندارد.
🔺#مسیحیت تحریف شده آن هم مسیحیت پس از مدرنیته نسخهای از ایمان را ارائه داده که در تضاد با عقل است.
🔸اینجا اگر هر کدام از ما به جای کرکگور بودیم، همین را می گفتیم که دین ، وحی، ایمان و الهیات هیچ ربطی به عقل و معرفت و شناخت ندارد.
‼️این را نمی گویم تا بگویم سخن کرکگور درست است. می خواهم بگویم مشکل از کرکگور نیست.
📌مشکل از این است که ظاهرا او اسلام را ندیده و تصورش از دین و الهیات، فقط مسیحیت تحریف شده است.
🌱 برخلاف فیلسوفان مسلمان که اسلام را دیدهاند؛ لذا همواره از عقلانی بودن و معرفتزا بودن دین و الهیات دفاع و با قرائتهای دیگر مقابله میکنند.
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام