eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
539 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
فرهیخته گرامی با سلام و احترام با توجه به ثبت نام جنابعالی در مدرسه تخصصی میان‌رشته‌ای «تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟» به اطلاع می رساند، لینک و جزئیات ورود به رویداد به شرح ذیل می‌باشد. لینک ورود: https://www.skyroom.online/ch/andishehrezvan/near-death-experience نام کاربری:کد ملی رمز عبور: شماره تماس
لینک ورود به رویداد برای دوستان مجازی
مقالات معرفی شده توسط استاد اکبری 1- واکاوی اصول مورد استفاده ملاصدرا در تصویر معاد جسمانی 2- تصویر زندگی پس از مرگ در فلسفه ابن سینا
JPHT_Volume 9_Issue 10_Page 5-29.pdf
6.28M
واکاوی اصول مورد استفاده ملاصدرا در تصویر معاد جسمانی
20120325151752-1039-5.pdf
227.9K
تصویر زندگی پس از مرگ در فلسفه ابن سینا
جلسه علم النفس سهروری استاد اکبری https://www.aparat.com/v/s34vsy3
📌 سخنرانی دکتر لانگ ▪️واقعیت مندی تجارب نزدیک به مرگ براساس شاخصه‌های علمی 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
💡 آیا آگاهی به مغز بستگی دارد؟ فصل 1: تئوری‌های باستانی و نوین 💠 رابطۀ بین نفس و بدن یا ذهن و جسم یکی از مسائل بنیادین در نظریات فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ ذهن است. 🔖 این مساله با تجربیات نزدیک به مرگ از طریق مساله بقاء انسان بعد از مرگ مرتبط می‌شود. اگر نفس انسان را امری مادّی بدانیم که با متلاشی شدن بدن از بین میرود دیگر بعد از مرگ باقی نخواهیم ماند. ✒️ کریس کارتر در فصل اول کتاب "علم و تجربۀ نزدیک به مرگ" تئوری‌های باستانی و نوین را در این زمینه مطرح میکند. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📝 خلاصه فصل اول: 📖 کارتر از زبان کورلیس لامونت رئیس سابق انجمن انسان گرایی آمریکا مواضع گوناگون در ارتباط ذهن (نفس) و جسم را به دو گروه تقسیم میکند: "مونیسم (تک گرایی)، که تصریح دارد جسم و شخصیّت به هم پیوند خورده‌اند و نمی‌توانند جدا از هم وجود داشته باشند، و دو گانه گرایی که بیان میکند جسم و شخصیّت موجودیّت‌های قابل تفکیکی هستند که ممکن است جدا از هم وجود داشته باشند." ❇️ کارتر در پایان فصل نظر ویلیام جیمز را بیان میکند که از نظر او بیشترین چیزی که می‌توانیم مشاهده کنیم تغییرات همزمان بین حالات مغز و حالات ذهن هستند، یعنی هنگامی که فعّالیّت مغز به صورت خاصّی تغییر میکند، آگاهی نیز تغییر میکند. و فرضیۀ تولید ماتریالیستها یا فرضیۀ انتقال او امری است که به مشاهدات تغییرات اضافه میکنیم تا آن را توضیح دهیم. آثار جیمز پس از او توسّط کرت داکیس و دیوید لاند فیلسوف، گاری شوارتز نورولوژیست و سایریل برت روانشناس تایید شد. سایریل برت مینویسد: "مغز اندامی نیست که آگاهی ایجاد میکند بلکه ابزاری است که برای انتقال و محدودیت فرایندهای آگاهی و توجّه آگاه تکامل یافته است تا آنها را به آن جنبه‌هایی از محیط مادی محدود کند. در این صورت پدیده‌هایی مانند تله‌پاتی و نهان‌بینی صرفاً مواردی هستند که در آنها بعضی از محدودیتها برداشته شده‌اند." ▪️ فرضیۀ انتقال این مزیت را دارد که برای فهم سایر پدیده‌هایی که باید براساس فرضیۀ ماتریالیسم غیر قابل توضیح می‌مانند، چارچوبی ارائه می‌کند. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر جوارشکیان ▪️تجربه نزدیک به مرگ؛ واقعیت مندی یا توهّم از منظر فلسفه و الهیّات 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر علایی ▪️نسبت مغز، ذهن و روح و شواهد مربوط به وجود روح 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر قراملکی ▪️زمینه مندی تجارب دینی و تاثیر آن در اعتبارسنجی تجارب نزدیک به مرگ 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سوال از استاد آقای دکتر جوارشکیان سخنران مدرسه تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیت": : مسئه ای در کتب عرفانی مطرح شده است تحت عنوان انشاء ابدان، این انشاء نمودن بدن چگونه توجیه عقلی می پذیرد؟ چراکه چه بسا در تجربیات افراد در تجربه نزدیک به مرگ ، مطرح شده که دریک زمان و مکان حضور داشتم و صاحب بدن های مختلف بودم و به همه آنها اشراف کامل داشتم این بلحاظ فلسفه صدرایی چگونه توجیه می شود؟ 🌱پاسخ استاد جوارشکیان👇
💠 استاد آقای دکتر جوارشکیان: رابطه‌ ای که علت و معلول بایکدیگر دارند بلحاظ فلسفی یک رابطه ی ایجادی است. علت و معلولی که در علوم تجربی و علوم متعارف می شناسیم به معنای فلسفی کاربرد ندارد. در فلسفه آن چیزی است که به معلول هستی می بخشد و معلول آن امری است که هویتش و بودش متوقف برعلت است و این رابطه بسیار تنگاتنگ است. در فلسفه صدرا تمام هویت و بودش را از علت می گیرد و بدین ترتیب یک واقعیت عین الربطی است و سراپا وابسته ی علت است و ارده و خواست علت تمام هویت او را رقم می زند. اما آنچه در دیگر علوم از جمله علوم متعارف و تجربی از علت و معلول می شناسیم بدین معنا نیست. علل در علوم تجربی باصطلاح علل معدّه هستند و زمینه ساز می باشند. برای آفرینش یک رویداد عواملی دخالت دارند که این عوامل را معد می دانیم ،هستی آفرین نمی دانیم. پیدایش و هستی بخشی در افق هستی توسط دو موجود هم‌تراز امکان پذیر نیست. دو موجودی که هیچکدام اشراف وجودی بریکدیگر ندارند نمی توانند ایجاد کننده ی یکدیگر باشند. اگرچه تاثیر و تاثر بر و از یکدیگر دارند، لذا در عالم طبیعت هیچ موجودی با این معنا از علیت ، علت موجود دیگری نیست. به همین دلیل در عالم طبیعت رابطه ی نفس و بدنمان به همین صورت است و اگرچه نفس و بدن به هم پیوسته و با یکدیگر مرتبط هستند و یک حقیقت متحداند که مرتبه نازله بدن و مرتبه ی عالیه نفس است ، اما اینگونه نیست که نفس علت بدن باشد. لذا دراینجا با ارده نمی توانید دخل و تصرف همه جانبه در بدن داشته باشید اگرچه دخل و تصرف های جزئی داریم در بدن .البته این نکته مهم است که چه کسی دارد اراده می کند چه بسا افرادی هستند که اراده می کنند و متابولیسم بدنشان را کند و یا زیاد می کنندو تصرفهای زیادی بر بدنشان دارند. مانند تصرفهای جزئی ما مانند امتناع از خوردن و یا حرف زدن و یا حرکت اجزاء بدن...ولی اینها درحد ایجاد نیست. درجهان پس از مرگ این رابطه متفاوت می شود. به این معنا که بدن مثالی از شئونات نفس است. بدن مثالی مرتبه ی عالیه از جسم است. اوصاف جسمانی دارد اما جرم مادی ندارد و کاملا در اختیار فرد است.و تعینات مختلف می پذیرد و تواند مثلا متکثر شود،چون آنجا مکان بدین معنا نیست لذا تعینات متفاوتی می پویرد بدن مثالی که تابع ارده ی فرد است.لذا صدرا قائل است که بدن اخروی را خودمان می آفرینیم واین می تواند به میزان ترفع وجودی انسان این اعمال قدرت وسیع تر باشد.لذا انسان ها در اعمال این قدرت همه در یک سطح قرار ندارند.چه بسا افرادی در سطوح عالی قراردارند که می توانند بدن طبیعی را خلق کنندچه رسد به بدن مثالی و این دراحوالات عرفا دیده شده ودراحوالات اولیا وامیرالمونین ع گزارش شده که دریک شب درچهل منزل دیده شده اند ودراحوالات عرفا هست که در نجف مقیم است و افرادی در مشهد با او دیدار دارند. و البته آنکه مورد ملاقات است بدن مثالی اوست و بدن مادی در نجف است اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر سادات منصوری ▪️تجربه نزدیک به مرگ به مثابه اثبات آگاهی بدون بدن 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر کِلی ▪️تحقیقات تجربی و شواهد علمی بر وجود ابعاد فراحسّی انسان (روح) در مواجهه با فیزیکالیسم شناختی و فلسفی 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
کتابهای دکتر جفری لانگ ، سخنران مدرسه تابستانه"تجربه نزدیک به مرگ،توهم یا واقعیت؟" 📚کتاب خدا و زندگی پس از مرگ: گواه جدید پیشگام برای خدا و تجربه نزدیک به مرگ براساس بزرگ‌ترین پژوهش صورت‌گرفته درطول تاریخ روی تجربه‌ی نزدیک به مرگ که شامل 3000 نفر با پیش‌زمینه‌ها و مذاهب مختلف و نیز ناباوران بود، مواجهه با خدا و تجربه‌ی زندگی پس از مرگ گواه تکان‌دهنده‌ای بود بر این که یک حضور متعالی وجود دارد و توصیف او از منظر افراد مختلف به طور شگفت‌انگیزی با یکدیگر مطابق است. دکتر جفری لانگ در کتاب پر فروش خود با عنوان 📚«زندگی پس از مرگ»، به ما نشان داد که برای زندگی بعد از مرگ یک مبنای قوی علمی وجود دارد. اینک او پا را فراتر گذاشته است و مدرکی را دال بر واقعی بودن خدا فاش می‌سازد. دکتر لانگ در بنیاد پژوهش‌های تجارب نزدیک به مرگ، داستان‌های هزاران نفری را که به دنیای پس از مرگ سفر کرده بودند بررسی نمود. اگرچه تفاوت‌های گسترده‌ای در نوع تجربه‌ی نزدیک به مرگ وجود دارد (بعضی نور درخشانی می‌بینند، برخی از درون یک تونل عبور می‌کنند، و برخی زندگی‌شان را مرور می‌نمایند،…) او دریافت که در بسیاری از گزارش‌ها توصیف مشابهی از خدا ارائه شده است؛ یعنی حضوری متعالی که از خود عشق و مرحمت ساطع می‌کند. با گسترش تحقیقات او که با شواهد زندگی پس از مرگ آغاز شد، خدا و جهان بعد از مرگ، اولین اکتشاف متمرکز افرادی است که به سرحد بهشت رفته، با خدا دیدار کرده و به منظور به اشتراک‌گذاری تجربه‌شان بازگشته‌اند. این موضوع ژرف بنیش جدیدی در تجارب انسانی ایجاد نموده و نظریه‌های ما را در خصوص مرگ مملو از امید و تسلی کرده است. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📚کتابهای دکتر جفری لانگ ، سخنران مدرسه تابستانه"تجربه نزدیک به مرگ،توهم یا واقعیت؟" اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سخنران مدرسه ی تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیت؟" دکترجفری لانگ نویسنده و محقق آمریکایی در زمینه پدیده تجربیات نزدیک به مرگ (NDEs) است.لانگ نویسنده کتاب شواهد زندگی پس از مرگ: علم تجربیات نزدیک به مرگ است که در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار دارد. او در سال 1998 بنیاد تحقیقات تجربه نزدیک به مرگ را تأسیس کرد که به مستندسازی و تحقیق در مورد NDE ها می پردازد. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
sound.mp3
34.05M
📌 نشست پژوهشی: احتمالات فلسفی تجربیات شبه تناسخ ✅ استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی ....🌿....🌿....🌿....🌿 مرکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی @nhrazavi اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
💠معرفی کتاب «زندگی قبل از زندگی» در طول چهل سال گذشته، پزشکان در دانشگاه علوم پزشکی ویرجینیا تحقیقاتی بر روی گفته های کودکان در رابطه با خاطرات آنها از زندگی گذشته شان انجام داده اند. دکتر ایان استیونسون، بنیانگذار این طرح، برای مخاطبان این زمینه مطالب زیادی نوشته است. در این کتاب بحث برانگیز و جذاب، دکتر جیم بی تاکر، روانپزشک کودک که در حال حاضر این تحقیق را هدایت می کند، مطالعات خود را با عموم به اشتراک می گذارد. «زندگی قبل از زندگی» یک اثر برجسته است، اثری که پتانسیل آن را دارد که درک ما از زندگی و مرگ را به چالش کشیده و در نهایت آن را تغییر دهد. کودکانی که خاطرات زندگی گذشته خود را به یاد می‌آورند، معمولاً در دو، سه سالگی به صورت خودجوش درباره زندگی پیشین خود صحبت می کنند. برخی در مورد زندگی یکی از اعضای خانواده که فوت شده صحبت می کنند و برخی دیگر زندگی یک غریبه را توصیف می کنند. آنها ممکن است جزئیاتی در مورد اعضای خانواده قبلی، رویدادهای آن یا نحوه مرگشان را بازگو کنند. کودکان به سبب این خاطرات، اغلب دچار درگیری عاطفی شده و برای بازگشت به خانواده قبلی گریه می کنند. در بسیاری از موارد، والدین فرزندان خود را به مکان‌هایی که کودکان به آن ها اشاره می‌کردند، برده‌اند و در آن جا فرد فوت شده ای یافته اند که زندگی او با جزئیات ارائه شده توسط کودک مطابقت دارد. در این ملاقات ها، برخی کودکان، اعضای خانواده یا دوستان خود را از زندگی آن فرد شناسایی کرده اند. بسیاری از آن ها نیز دارای خال های مادرزادی مشابه زخم های روی بدن فرد متوفی بوده اند. محققان بیش از 2500 نمونه را مورد مطالعه قرار داده اند و تحقیقات دقیق آنها نتیجه موثری به همراه داشته است. JAMA، مجله انجمن پزشکی آمریکا، در بررسی یکی از کتاب‌های علمی دکتر استیونسون بیان کرد که «او مجموعه‌ای از موارد مفصل را با زحمت و بدون دخالت احساسات در رابطه با تناسخ جمع‌آوری کرده است. . . که توضیح آن ها در هر زمینه علمی دیگری دشوار است». زندگی قبل از زندگی ویژگی‌های مختلف این پدیده جهانی را بررسی می‌کند و موارد متعددی را در این راستا توصیف می‌کند. ما با پسری در میشیگان آشنا شدیم که پس از به دنیا آمدن سه خال مشابه زخم‌های برادر متوفی‌اش داشت، و رویدادهایی از زندگی برادر را بیان کرد. در این رابطه، پسری در ترکیه جزئیات دقیقی، از جمله، نام مردی را که 500 مایل دورتر زندگی می کرد و پنجاه سال قبل از تولد پسر فوت کرده بود، به یاد آورد. در سریلانکا نیز دختری می تواند اعضای خانواده یک غریبه فوت شده را بشناسد و جزئیاتی را در مورد زندگی آنها بیان کند که از ظاهر آن ها قابل برداشت نبود. دکتر تاکر این مطالب را به روشی ساده و قابل فهم بیان کرده و داستان‌هایی خارق‌العاده‌ که با رویکردی علمی جمع‌آوری شده‌اند را با خوانندگان به اشتراک می گذارد. او سپس از بهترین روش تفسیر شواهد استفاده کرده و به خوانندگان اجازه می‌دهد که خود درباره این موضوع به نتیجه برسند. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📚کتاب زندگی قبل از زندگي
🌳 درختان هم احساس و آگاهی دارند ▪️ بخشی از تجربه نزدیک به مرگ «تام سایر» شما نسبت به هرکاری که برای هرکس یا هر چیزی انجام داده باشید، در مقابل خودتان مسئول هستید. همه چیز را خودتان دوباره تجربه می‌کنید و خودتان هستید که قضاوت می‌کنید و تمام نتایج گسترده‌ی اعمالتان را ادراک می‌کنید. این حقیقت حتی در مورد جزئی‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین موارد زندگی شما هم صدق می‌کند. برای مثال، وقتی من 9 ساله بودم و داشتم در یک پارک راه می‌رفتم، از ظاهر یک درخت خوشم آمد و از زیبایی‌اش لذت بردم. موقع مرور زندگی در تجربه‌ی نزدیک به مرگم، احساسی که آن درخت در آن زمان، بخاطر عشق من تجربه کرده بود را تجربه کردم. من متوجه دو پرتوی نور عشق و ستایشی شدم که خودم به سمت آن درخت در 9 سالگی فرستاده بودم. مثل این بود که برگ‌های آن درخت بابت حضور من قدردانی می‌کردند. آیا درخت احساس و تجربه دارد؟ بله که دارد! پس دیگر به درخت‌ها لگد نزنید! شما روی گیاهان تاثیر می‌گذارید. شما روی حیوانات تاثیر می‌گذارید. شما روی جهان و کائنات تاثیر می‌گذارید. شما هنگام مرور زندگی‌تان، در جایگاه کائنات قرار می‌گیرید و خودتان را بر اساس زندگی‌ای که داشتید و تاثیری که روی کائنات گذاشتید، تجربه می‌کنید. وقتی با دوستتان، از روی محبت خداحافظی می‌کنید و دستتان را تکان می‌دهید، آیا روی ابرهای بالای سرتان اثرمی‌گذارید؟ آیا بال‌های یک پروانه در چین بر روی آب و هوای آمریکا تاثیر می‌گذارد؟ من پیشنهاد می‌کنم که باور داشته باشید تاثیر می‌گذارد. شما همه‌ی این موارد را در هنگام مرور زندگی‌تان یاد می‌گیرید. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ