eitaa logo
اندیشه رضوان
1.8هزار دنبال‌کننده
671 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت روحانیت شیعه و مسیحیت کاتولیک 🔹آنچه امروزه از کلیسای کاتولیک و روحانیت مسیحی آن (ارباب کلیسا) گزارش می‌شود، واسطه‌گری روحانیت مسیحی است. 🔸اینکه روحانیون در کلیسا‌ی کاتولیک واسطه بین مردم و خدا بودند 🔺گویی مردم ارتباط مستقیمی با خدا نداشتند و بایستی از مسیر کشیش‌ها بندگی می‌کردند 🔹این در حالی است که در روحانیت شیعه، روحانیون تنها در جایگاه متخصص دین (دین شناس) هستند 🔸در آموزه‌های اسلام، هر انسانی می‌تواند به صورت مستقیم و بدون واسطه با خدا ارتباط برقرار کند 📌روحانیون تنها کسانی هستند که قرار است دین را به صورت تخصصی مطالعه می‌کنند؛ همانگونه که هر رشته علمی یک متخصص دارد. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
📣 🔰 چهارمین نشست علمی با عنوان «فلسفه زمانه‌اندیش» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار می‌شود 📆 زمان: پنج‌شنبه ۲۴ آبان ⏰ ساعت: ۸ الی ۱۱:۳۰ 🕌 مکان: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طوسی ✍🏻 ثبت نام از طریق: 🌐 @meysammmc بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی https://eitaa.com/IslamicResarchFundation
از تفکر غربی تا غربزدگی؛ مسئله ابتذال 🔹در میان اندیشمندان می‌توانید برخی افراد را پیدا کنید که به اندیشمندان غربی و تمدن غرب علاقه‌مند هستند و برای دفاع از آن تلاش می‌کنند. 🔸اگرچه اندیشه این افراد قابل نقد است این افراد محترم و حضورشان مغتنم است. 🔺برخلاف جریان‌های غربزده که ▪️تفکر نمی‌کند ▪️اندیشه ندارد ▪️فقط هیاهو دارد؛ هیاهوی بدون اندیشه 🔺بدین سبب، غربزدگی ضدارزش است ❗️نوعی ابتذال فکری است ❗️ نوعی پوچی فکری است 🔹ولی دفاع متفکرانه از غرب، ارزش و نوعی اندیشه است. 🔸حتی اگر معتقد باشیم، چنین اندیشه‌ای قابل پذیرش نیست؛ لکن بالاخره از سنخ اندیشه است 📌برخلاف غربزدگی که از سنخ لودگی و ابتذال است. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
آیا همه سکولارها بی‌دین هستند؟! 📌همه سکولارها بی‌دین نیستند 🔹حداقل برخی از آنها به مؤمنانی می‌مانند که در بعد فردی با ایمان مذهبی زندگی می‌کنند و در حوزه‌های عمومی سکولار می‌شوند تا ساحت دین ایمن بماند. 🔸 اینها مذهبیون سکولارند و کمتر باورهای دینی را بسط می‌دهند. اینها مدافعان می‌باشند. 📚 با اقتباس از مقاله سکولاریسم علیه سکولاریسم 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
سکولار دیندار و سکولار بی دین 🔹 به معنای جدایی دین از زندگی مادی بشر (سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... ) است 🔸سکولارها دو دسته‌اند: ▪️عده‌ای به گمان خودشان میخواهند از دین دفاع کنند و دین را آلوده به دنیا نکنند ▪️عده‌ای هم میخواهند سر به تن دین نباشد. چون زورشان نمی‌رسد به سکولاریسم دامن میزنند و دین را محدود به امور فردی و معنوی میکنند. 🔺این دو طیف در ظاهر با هم فرق میکنند ولی در واقع دو روی یک سکه اند و با هم ائتلاف میکنند. 🔸یکی از جانب دین نگاه می‌کند و دلسوزانه دین را ناقص میکند ولی دیگری از جانب غیر دین نگاه می‌کند و آن را ناقص میکند. 🔹هر دو، دین را تکه پاره و ناقص میکنند. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
از ترکیه تا عربستان 🔹تفاوت ترکیه و عربستان در چیست؟ 🔸یکی دوست دارد مدرن باشد و آرام آرام دین را محو میکند 🔺دیگری ژست دینی دارد ولی متحجر است. (هرچند امروزه مانور توسعه میدهد!) ▪️ولی هر دو سکولار هستند 🔺یکی سکولار غیردینی و دیگر سکولار دینی 📌ولی جالب است که این دو در کمک به صهیونیسم کودک‌کش، شریک همدیگر هستند! این همان ائتلافی است که سکولار بی‌دین و سکولار دیندار انجام میدهند. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
منجي در اسلام و مسيحيت چه تفاوتی دارد؟ 🔹 اصل انتظار منجی مورد قبول و اعتقاد آیین های مسیحیت و اسلام هست. در اسلام برای انتظار آداب و برای شخص منتظر تکالیفی تعریف شده است. 🔸 از جمله رسيدن به درجه ای از مراتب ايمان برای آمادگی و ياری‏رسانی و خدمتگزاری در محضر منجی فرض و لازم است. لذا هر مسلمانی نسبت به سرنوشت خود و کل جامعه مسئوليت دارد. 🔸 ولی مسيحيت گویی هیچ‏گونه مسئولیت اجتماعی ، سیاسی و حکومتی ندارد. اسلام حضرت مسيح عليه السلام را ياور و وزير حضرت مهدی عجل الله فرجه الشريف می داند. 🔸اما مسيحيت فعلی هر دو فرستاده الاهی را در تقابل با هم تعریف می نماید. ✍مطالعات فلسفه سیاسی و انقلابی 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
40.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیاست‌ را ذبح نکنیم...! 👤محمد محمدی‌نیا؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📍هر نوع ارائه راه حل برای مسائل مختلف مثل پیام‌رسان‌ها، اسمش سیاست‌گذاری نیست؛ سیاست در شهر با فلسفه عجین است لذا باید طرحی برای انسان‌بودن در آن زمان و مکان ارائه دهد. 📌چالش‌های پیش روی سیاست ناشی از عجین نشدن سیاست با فلسفه است. 📎برگرفته از پایگاه فکرت 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فریاد آزادگی و اختلال در جشنواره فیلم آمستردام به همراه پرتاب اعلامیه در اعتراض به نمایش دو فیلم با حمایت مالی اسرائیل! این نشان میدهد که چگونه اسرائیل یک تنه تمام آبروی را برد. دیگر نمی‌توان گفت آخوندها یا شیعیان با اسرائیل مشکل دارند؛ این انسانها هستند که با او مشکل دارند. 🌐 پارسینTV 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
رسانه و مسئله فضیلت 🔹پر واضح است که رسانه میتواند به افکار عمومی جهت‌دهی کند 🔺با این حال این پرسش مطرح است که آیا جهت رسانه لزوما به سمت تعالی بشر است؟! 🔸به ویژه که رسانه امروزه عموما در اختیار تمدن پراگماتیستی است که بیشتر به دنبال منافع خویش است تا رشد فضائل! 🔹افزون بر این، رسانه در جهان پسامدرن () بر محور میل مخاطب است. 🔸امروزه با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن رسانه های بی شمار، مخاطب به طور گسترده اختیار دارد رسانه‌ی مورد پسند خود را انتخاب کند. 📍 بنابراین این رسانه است که باید خود را با میل مخاطب تطبیق کامل دهد تا توجه وی را جلب کند. 🔺میل مخاطب هم لزوما به سمت تعالی نیست. 📌بدین سبب رسانه در جهان امروز تبلوری از فضیلت نیست و قرار نیست فضیلت را گسترش دهد! به‌ویژه که اربابان رسانه امروز چنین رویکردی ندارند. 🌱 @andishehrezvan_official
سکولاریسم و رسانه 🔹اگرچه رسانه همانند صنعت چاپ می‌تواند در مسیر اهداف غیر سکولار قرار گیرد 🔺 با این حال در جهان امروز اربابان رسانه عموما رویکردی سکولار دارند و منجر به ترویج شده و می‌شوند. 🌱 @andishehrezvan_official
از سکولاریسم تا منورالفکری (بخوانید روشنفکری) 🔹در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، زمام‏داران قجرى، اشراف زادگان را براى تحصیل علم به دیار غرب روانه ساختند و در این میان تعداد اندکى از آنها با اندیشه‏هاى غربى آشنا شدند، آنان شیفته تفکر سده هیجدهم اروپا گشته، بدون توجه به شرایط خاص اروپا، ماهیت کلیسا و قرون وسطایى در مغرب زمین و مهم‏تر از همه تفاوت فاحش شرایط زیستى و فرهنگى مشرق زمین بااوضاع آن دیار، در صدد برآمدند، ایده‏ها، تفکرات و راه‏حل‏هاى سده هیجدهم اروپا را در جهان اسلام پیاده نمایند، اینان خود را «منور الفکر» نامیدند که ویژگى‏هاى عمده‏شان را مى‏توان در موارد ذیل خلاصه کرد: 1. تقلید کورکورانه و بى حد و مرز از غرب؛ 2. ستایش پیشرفت‏هاى غرب در زمینه‏هاى مادى و معنوى؛ 3. اعتقاد به تقلید یا اقتباس راه و روش غرب در همه زمینه‏ها؛ 4. تلاش در جهت تطبیق نظام‏هاى فرهنگى و اجتماعى ملل اسلامى به نظام‏هاى اجتماعى و فرهنگى غرب؛ 5. مخالفت شدید با مذهب و سنن ملى و ناخشنودى از چیرگى عقاید مذهبى. 📚برشی از مقاله:پیشقراولان سکولاریسم در ایران، شمس الله مریجی 🌱 @andishehrezvan_official