eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
669 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
دکارت و مدرنیته 🔹دکارت شخصیتی خداباور است ولی نقطه شروع مدرنیته است. 🔸او تفکر خویش را از شک‌گرایی شروع می‌کند. 📌اگرچه او بالاخره از این اندیشه رها می‌شود ولی در مجموع پایه‌ای از شکاکیت را بنیان می‌نهد که زمینه و ، و را فراهم کرد و دومینور مدرنیه را شروع کرد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
شک‌گرایی دکارت 🔹دکارت ریاضی‌دانی است که تلاش می‌کند تا نظام معرفتی جدیدی بنیان نهد که همانند ریاضیات دقیق و منطقی باشد. 🔺همین دغدغه دکارت، برای فهم زمانه دکارت و پیش از او کافی است. زیرا این رویکرد نشان می‌دهد که نظام معرفتی مسیحیت تحریف شده آن زمان چقدر به هم‌ریخته و نامنظم بوده که دکارت به دنبال معرفتی متقن و منظم و منطقی بوده است! 📌اینجاست که شهید مطهری یکی از عوامل رشد مادیگری و مدرنیته را نارسایی مفاهیم دینی می‌داند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
پوزیتیوسم 🔹چالش مهم و آن نیست که چرا به تجربه بها می‌دهد زیرا واضح است که حس و تجربه یکی از قوای مهم برای زندگی بشر است. 🔺به تعبیر ارسطو اگر کسی یک حس از حواس خود را از دست بدهد، ادراکات زیادی را از دست می‌دهد! 📌مسئله تنها آن است که تجربه‌گرایان به دنبال آن هستند که عقلانیت را کنار گذاشته و در داده‌پردازی علوم تنها و تنها به تجربه اکتفا کنند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی 🔹 کتابی از پروفسور مهدی گلشنی؛ اندیشمند سرشناس ایرانی در فیزیک و فلسفه علم که نخستین بار در سال 1397 به چاپ رسید و پس از آن به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز ترجمه شد. در این کتاب به رابطه علم و دین در جهان اسلام، علم و دین در اروپای پس از قرون وسطی و نیز مسئله خودکفا نبودن علوم تجربی، کیهان‌شناسی و... اشاره می‌شود. 🔺از ایده‌های نویسنده که هم در فیزیک و هم در مسئله علم و دین تخصص دارد، آن است که تعارض علم و دین که در مسیحیت تحریف شده رخ داده بود، در اسلام جایگاهی ندارد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
جلال الدین آشتیانی 🔹 فیلسوفی ایرانی که می‌توان او را احیاء‌گر بسیاری از متون کهن فلسفی و عرفانی از گذشته‌ی تمدن اسلامی دانست. 🔸 تخصصی فلسفی و عرفانی او موجب شد تا هم به عنوان استاد مبرز حوزه‌های علمیه به شمار رود و هم به معنای واقعی استاد دانشگاه باشد. 🔺 وی در 1338 برای تدریس به دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی وارد شود. 🔸 این اندیشمند پس از دو سال که رتبه دانشیاری را اخذ می‌کند، می‌تواند در سال 1345 رتبه استادی دانشکده را دریافت کند. 🔺وی در سال ۱۳۷۶ش، دانشمند برجسته کشور انتخاب شد و در سال ۱۳۸۱ نشان درجه یک دانش جمهوری اسلامی را دریافت کر 📌کتاب «هستی از نظر فلسفه و عرفان»، یکی از آثار اوست. این کتاب توانست تخصص او را به جامعه علمی اثبات کند و به همین جهت مورد استقبال افراد مختلف و دیگر اندیشمندان قرار گرفته بود. 🔹اندیشه‌های فلسفی وی، به صورت ویژه‌ای از ملاصدرا تأثیر گرفته بود؛ از اینرو بایستی او را مروّج فلسفه صدرایی دانست. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
عقلانیت به چه معناست؟ 🔹هر کسی مدعی عقلانیت و عقل‌مداری است. به راستی چه کسی عاقل است؟ 🔸 گاه مقصود از عقلانیت، اندیشه ورزی دقیق و منطقی در فهم هست و نیست‌ها می‌باشد که از آن به حکمت نظری تعبیر می‌شود و گاه مقصود از آن تفکر در حوزه سامان‌دهی رفتار و بیان بایدها و نبایدهای زندگی انسان است که از آن به حکمت عملی تعبیر می‌شود. 🔺در واقع احکام عقلی در حوزه عملی مربوط به سامان‌دهی زندگی بشر برای رشد، تکامل و شکوفایی انسان، برای تحقق عدالت، برای دست‌یابی به انسانیت و... است. 🔸 برخلاف برداشت عرفی مردم که معتقدند هر که شارلاتان‌تر و کلاهبردارتر باشد، عقلش بیشتر کار می‌کند. آنچه در ذهن چنین شخصی وجود دارد، شیطنت خباثت است نه عقلانیت. 📌 عاقل کسی است که سودگرا نباشد، فقط منافع خود را نبیند. به همین دلیل در آموزه‌های دینی عبادت و بندگی، شاخصه عقل‌مداری معرفی شده است زیرا کسی که واقعا اهل ایمان و بندگی باشد، به بهانه منافع خود، دیگران را لگدمال نمی‌کند. از دیگر سود در این آموزه‌ها کلاهبرداری شاخصه شیطنت (نکراء) معرفی شده است. مطالعه بیشتر: الکافی ج1 ص 11 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
آیا فیزیک امروز دیگر نیازی به فلسفه و دین ندارد؟ 🔹 دانش‌هایی مثل فیزیک که برای زندگی این جهانی بشر است، ناچار است که مبانی خود را از متافیزیک و اندیشه‌های فلسفی و جهان‌بینی‌ها اخذ کند ولی ناگهان جریان‌های تجربه‌گرا مسیر طبیعی علم را تغییر دادند. 🔸 در واقع «بر خلاف آنچه در طول تاريخ در سنت علمآموزي و پژوهش، از ارتباط نزديك فيزيك و علوم متافيزيكي رواج داشته است، از قرن هجدهم به بعد، جريانهاي فكري به سمتي رفت كه سرانجام در قرن نوزدهم و بيستم ميلادي، مشاهده ميكنيم فيزيكدانان اغلب از اينكه صريحاً تأثرشان از يك مكتب فلسفي يا تمايلشان به آن را بر زبان آورند، ابا ميكردند» [پروفسور مهدی گلشنی] 🔺از اینجا به بعد شعار جدایی علم از دین و علم از فلسفه رخ‌نمایی کرد. 🔹 یکی از عوامل این رخداد آن بود که تجربه‌گرایی گزاره‌های فلسفی و دینی را موهوم تلقی کرده بود؛ بدین جهت دانشمندان دیگر علاقه‌ای نداشتند که به فلسفه، جهان‌بینی و الهیات ارتباط داشته باشند. 📌 این در حالی است که فيزيكدانانِ ضد متافيزيك يا غيرمتمايل به آن، خود متأثر از پذيرش ديدگاه متافيزيكي ديگر، بودهاند. درواقع نگرش ضد فلسفي آنان، خود مبتني بر نوعي نگرش فلسفي بوده است که تجربه‌گرایی برای آن‌ها به ارمغان آورده بود. ♦️ اینجاست که مشخص می‌شود که منابع دینی، الهیات، فلسفه‌ها و جهان‌بینی‌ها در دانش‌هایی مثل فیزیک تأثیرات عمده‌ای دارند. برگرفته از مقاله «امکان‌سنجی بهره‌گیری از قرآن در بررسی مبانی علوم فیزیکی» نوشته علی مولایی و پروفسور مهدی گلشنی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
چرا انسانیت بدون ایمان به خدا رنگی ندارد و فقط شعار است؟ 🔹 بشری که به دنبال منافع خودش است، تا زمانی شعار انسانیت می‌دهد که برایش صرفه اقتصادی داشته باشد و منافعش را تأمین کند. فرض کنید اگر بشر دسترسی به اموال میلیارد دلاری داشته باشد، آیا بازهم برایش رنگی دارد؟ اصلا بشر بدون ایمان به خدا، چرا باید چنین مبلغی را دزدی نکند؟! مگر احمق است؟! چرا جنایت نکند وقتی توان و قدرت دارد؟ 🔸 مگر انسانیت چیست که برایش منافع خودش را قربانی کند؟! 📌 اینجاست که تا زمانی که پای ایمان واقعی (نه ایمان نمایی) به خدای قادر و حکیم در میان نباشد، انسانیت هم برای بشریت رنگی نخواهد داشت.... ❗️به همین دلیل شعار انسانیت (آنگونه که محصول عقل خودبنیاد و در است) در برابر فلسطین ناتوان است؛ همانگونه که در برابر هیروشیما ناتوان بود. 📌آنچه امروز بیدار شده، فطرت الهی بشر است که در حال رنج کشیدن است! انسانیت اگر در کنار ایمان به خدا و همسو با فطرت بشر باشد، می‌تواند بهشت‌آفرین باشد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مسئله اصلی در خداشناسی چیست؟ 🔸 معمولاً شک در خدا به خاطر تصور نادرست از اوست نه تصدیق آن؛ یعنی تصور نامفهوم و مبهم افراد از خدا که گاه شبیه یک انسان جسمانی بزرگ در آسمان‌هاست، باعث شده تا کمی در وجودش شک کنند 🔺 در حالی که اصلا وجود چنین خدایی مورد توجه دین و نگرش دینی نیست! 🔺 در واقع مسئله اصلی، تصور خداست تا تصدیق آن. 📌 اگر کسی تصور دقیق‌تری از مفهوم واجب الوجود یا خدا داشته باشد، تصدیق آن برایش دشوار نخواهد بود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مخالفت علما و اندیشمندان با دوش حمام و مدرسه! 🔹 حتما تاکنون از مخالفت مذهبیون با فناوری و تکنولوژی (مثل دوش حمام) یا مدرسه شنیده‌اید. 🔸 ولی می‌دانم کمتر این را شنیده‌اید که «در تمام این دو قرن گذشته، در زیر هیچ قرارداد استعماری، امضاء یک آخوند نجف‌رفته نیست» [دکتر علی شریعتی] 📌 آری؛ ممکن است عده‌ای از مذهبیون بی‌عقل باشند ولی اساس دین و اندیشمندان دینی چنین نیستند بلکه اتفاقا بسیار موافق پیشرفت و آبادانی هستند. 🔸علت مخالفت عده‌ای با دوش حمام، ساعت مچی و... آن نبوده که با فناوری و پیشرفت مخالف باشند؛ ❗️ آنها با استعمار و غربی‌سازی مخالف بودند! 🔹 آنها از این نگران بودند که ورود یک کالا، راهی برای استعمار شدن باشد. 🔺 آنان از این نگران بودند که اصالت‌های ایرانی و سبک زندگی ایرانیان آشفته شود. 📌 اتفاقا جالب است که جریان علم دینی و روحانیون در طول تاریخ دغدغه رشد علم و فناوری را داشته‌اند. 🔹 نمونه‌اش آنکه تا 50 سال پیش عموم مردم سواد چندانی نداشتند ولی جریان علم دینی و مرجعیت دینی در ایران توانست با نهضت سوادآموزی، عملا بی‌سوادی در جامعه ایرانی را ریشه‌کن کند. 🔸 همچنین آن که وقتی میرزا حسن رشدیه، اولین مدرسه در ایران را ایجاد کرد، مذهبیون سکولار و مرتجع با او مخالفت کردند ولی در نهایت آن کسی که از او حمایت کرد، شیخ عبدالکریم حائری مرجع تقلید شیعیان بود که نتیجه آن حمایت‌ها برپایی مدرسه رشدیه در قم بود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدا کجاست؟ 🔹 هرچند استدلال‌های عقلی و فلسفی برای اثبات وجود خدا لازم است، ولی برای باور و ایمان عمیق کافی نیست. 🔸 برای ایمان ردّ پای خدا را باید در رزندگی مشاهده کرد. 🔺در لذت چشیدن یک توت و نجات یافتن از مرگ 🔺در لذت دیدن خنده یک کودک با دو دندان تازه روییده‌اش 🔺در فداکاری آدمیان ▪️در فطرتی که از ظلم و رنج دیگران، آزرده می‌شود! ▪️در زندگی که به مو می‌رسد ولی آن مو بریده نمی‌شود! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی از ظرفیت‌های اسلام برای تمدن‌سازی، فرهنگ‌سازی و جریان اخلاق در جامعه گفته می‌شود، منظور اخلاق عمومی افرادی نیست که فقط در شناسنامه مسلمانان هستند، بلکه امثال بهشتی‌ها مورد نظرند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام