#معرفی_کتاب
نقد مبانی سکولاریسم
🔹نقد مبانی #سکولاریسم نوشته همایون همتی که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه شده است، از جمله آثاری است که در کنار بازتعریف سکولاریسم به مبانی آن توجه داشته و به نقد آنها پرداخته است.
📌یکی از نقاط مثبت این کتاب آن است که در کنار تعریف سکولاریسم و مبانی و نقد آن، نویسنده تلاش دارد از فضای علمی و انتزاعی صرف خارج شود و به واقعیتهای عینی پیرامون سکولاریسم بهویژه آنچه در ایران نیز اتفاق میافتد هم توجه کند.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
احیاء و شب زندهداری از منظر شهید مطهری
🔹احیاء و زنده نگاه داشتن شب آن است انسان تمام یا لااقل پاسی از آن شب را با یاد خدا و با مناجات و راز و نیاز با ذات پروردگار به سر ببرد، و شب مُرده آن شبی است كه انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشی ذات مقدس پروردگار بسر ببرد.
🔸ممكن است كسی خیال كند كه این تعبیر یك تعبیر مجازی است، یك نوع تعارف است: شب كه زنده و مرده ندارد، شب بالاخره شب است، زمانی است وابسته به حرکت کره زمین و زنده و مرده بودن آن معنا ندارد.
🔺این سخن راست [و درست] است ولی آن كسی كه می گوید احیاء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش این نیست كه این قطعه زمان را شما زنده نگه دارید؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در این قطعه از زمان.
مطالعه بیشتر
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علی عبدالرزاق و سکولاریسم
علی عبدالرزاق از جمله شخصیتهایی است که با کتاب «الاسلام و اصول الحکم» موافق با #سکولاریسم است.
اگرچه در گذشته گفته شد که سکولاریسم به معنای جدایی دین از همه شؤون مادی زندگی بشر (اعم از سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و..) است ولی برداشت او از سکولاریسم بیشتر به «جدایی دین از سیاست» متمایل است.
قابل توجه آنکه او حتی شأن نبوت را نیز جدا از حاکمیت پیامبر (ص) دانسته است و طبیعتا نگاهش به مسائل سیاسی صدر اسلام مثل #سقیفه، نگاهش دینی نیست.
جالب توجه آنکه دیدگاه او به خوبی نشان میدهد که نمیتوان هم به مسائل صدر اسلام مثل مسئله خلافت و امامت، سقیفه به عنوان یک مسئله دینی نگریست ولی در عین حال به سکولاریسم باورمند شد
یا باید مسئله #امامت و خلافت را مسئلهای دینی دانست و یا آنکه سکولار باشیم که در این صورت این سوال از عبدالرزاق باقی خواهد ماند که آیات ناظر به مسئله امامت و نیز دیگر آیات نظامی، حاکمیتی و سیاسی قرآن چگونه قابل تفسیر خواهد بود؟
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
#معرفی_کتاب
اسلام و سکولاریسم از آغاز تا امروز
🔹کتابی از محمدحسن زورق که از سویی به #سکولاریسم در غرب و از سوی دیگر به سکولاریسم در اسلام مینگرد.
🔸او در تألیف این کتاب هوشمندانه و متخصصانه قلم زده است و سعی کرده مبتنی بر فلسفه تاریخ به تاریخ اسلام و مسئله سکولاریسم نگاه کند
🔺محمدحسن زورق در این کتاب همچون برخی دیگر از نوشتههایش سعی دارد تا تاریخ را معطوف به امروز جامعه بفهمد و بفهماند؛ از اینرو کتاب او میتواند برای دانشجویان و پژوهشگران سکولاریسم جذاب باشد.
🔸به عنوان مثال در بخشهایی است این کتاب مسائلی همچون «امویان و غرب»، «از مدینه تا مدرنیته» مطرح شده است. همچنین مباحث او درباره «قرون میانی»، «امویان در مغرب زمین» و «زلزله در کلیسا» و نیز گفتههایش درباره «سه انقلاب بزرگ یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و در نهایت «انقلاب آخر» برای دغدغهمندان مسائل سکولاریسم مفید خواهد بود.
▪️در حقیقت این کتاب به خوبی توانسته به بازشناسی سکولاریسم و اثرگذاری آن در لایههای مختلف غرب و نیز جهان اسلام اشاره کند و مورد استقبال نخبگان قرار گیرد.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ابوموسی به خاطر آنکه فریب تزویر (همان سکه دو رو که مختار از آن میگفت) را خورد، با عمروعاص توافق کرد و گفت: نه تو #رأی بده و نه من.
عمرو عاص نیز پذیرفت....
و ناگهان سلطنت بنی امیه آغاز شد
ابوموسی وقتی فهمید چه شده است که خیلی دیر شده بود...
#پرونده_ویژه
#انتخابات
#مشارکت
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نقطه اتصال سکولاریسم و اومانیسم
🔹#اومانیسم به معنای اندیشه متکی بر خرد خودبنیاد انسان در تمام مسائل خود پیوندی ویژه با #سکولاریسم دارد.
🔸وقتی نظام تمدنسازی غرب سکولار شد، طبیعی است که برای تئوری پردازی در حوزههای تمدنی و ساختارهای مختلف جامعه همچون حقوق، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع نیازمند پردازنده است.
🔺این پردازنده همان خرد و عقل مدرن است که از سویی رابطه خوشایندی با وحی و دین ندارد و از طرفی میخواهد مسائل جامعه و چالشهای آن را حل کند.
📌اینجاست که سکولاریسم زمینه را فراهم میکند تا تمدن غرب بر محور اومانیسم شکل بگیرد و هر دو آنها نقش مکمل را برای همدیگر ایفاء می کنند.
#تمدن_غرب
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
شورش انسانیت علیه سکولاریسم و اومانیسم
چگونه طوفان الاقصی نظام فکری اومانیستی و سکولاریسم را به چالش کشید؟!
👇👇👇👇👇👇
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
👆👆👆
🔹دکتر حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم (ع):
وقتی به تاریخ تمدن غرب نگاه میکنیم، با دگرگونیهای بزرگی روبرو میشویم. این تحولات عظیم در تاریخ غرب، با شکهای بزرگی همراه بوده است. غرب مدرن با نخستین شک بزرگ آغاز شد. شک در اعتبار مسیحیت کاتولیک. سؤال و تردید این بود که آیا میتوان به مسیحیت اعتماد کرد؟ آیا مسیحیت میتواند برای ما رفاه، آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟
🔸پاسخ منفی بود! این پرسشها و پاسخ نه، پس از جنگهای صلیبی، رنسانس و اصلاحات مذهبی بهدست آمد. ماهیت سؤالات لزوماً آکادمیک نبود، بلکه سؤالات سیاسی، اقتصادی و شاید روانشناختی بود. هرچند این شک بزرگ، نظم نوینی (نظم جهانی و سکولار) بر جهان غرب حاکم کرد.
🔺دومین شک بزرگ پس از جنگهای جهانی ظهور کرد. این تردید بزرگ در مورد اعتبار خود مدرنیته، اعتبار عقلانیت مدرن، علم مدرن، اومانیسم مدرن و در نهایت سکولاریسم جدید بود. سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد از این دست بود که: آیا این بار میتوان به خود سکولاریسم اعتماد کرد؟ آیا عقل سکولار میتواند برای ما آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ دوباره منفی بود.
▪️این بار این شک، شک سیاسی و اقتصادی نبود، بلکه سؤالی برخاسته از وجدان بشری بود. از عقل سلیم آمده بود. این تردید بزرگ، پسامدرنیسم را پدید آورد که از عقل مدرن، علم مدرن و نظم سیاسی مدرن فاصله گرفته بود. در واقع این شک دوم یک شک وجودی برای جهان غرب بهشمار میرفت. شک در تمام زندگی مدرن از جمله فلسفه، هنر، سیاست، علم و غیره وجود داشت.اما این دومین شک بزرگ در جهان غیرغربی، به ویژه جهان اسلام که عمیقاً به غرب خوشبین بود، تردید واقعی ایجاد نکرد. هنوز افراد و دانشمندان زیادی بودند که بر پیروی و تقلید از غرب اصرار داشتند.
🔹پس از مدتی، فاجعه غزه و هولوکاست غزه اینبار (هفتم اکتبر) به ویژه کشتار کودکان و نسلکشی اسرائیل آگاهی جهانی جدیدی را در سراسر جهان اعم از جهان مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد.
این آگاهی جهانی و بار دیگر شک بزرگ ناشی از مصائب تاریخی، سؤالات جدیدی را در برابر ارزشهای ریاکارانه دنیای مدرن مطرح کرد. سؤالی از این قبیل: آیا بین مدرنیته غربی و مدرنیتۀ توصیهشده به شرق تفاوتی وجود دارد؟ آیا وقتی از حقوق بشر صحبت میکنیم، انسان غربی با انسان غیرغربی تفاوتی دارد؟ آیا ارزشهای غربی برای جهان غیرغربی و همچنین جهان غربی صلح و رفاه ایجاد خواهد کرد؟
🔸نکته بسیار مهم این است که، این شک فقط یک شک و انکار نیست. در دنیای دیگر این تردید نه تنها مخرب نیست، بلکه سازنده نیز خواهد بود. در واقع، آگاهی بشردوستانه در سراسر جهان، راه را برای فعالیتهای جدید و روند جدیدی از تمدن اخلاقی و بشردوستانه در برابر تمدن وحشیانه هموار میکند. این روند تمدنی جدید برخاسته از مظلومان و مستضعفان (مسلمان و غیرمسلمان) است. در این رابطه بین آفریقا و فلسطین تفاوتی وجود ندارد. آفریقا و فلسطین امروز عقلانیت مشترک، اخلاق مشترک، همدردی مشترک و مقاومت مشترک دارند. همین اشتراک را میتوان در میان ملتهای ایران، ملتهای یمن، ملت لبنان و ملتهای آمریکای جنوبی در زمانیکه با نژادپرستی و تحریمهای مختلف مواجه میشوند، مشاهده کرد.
برگرفته از کانال حبیب الله بابایی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
روشنفکری در جهان اسلام؛ بر مدار سکولاریسم
🔸جذابیتهای #مدرنیته توانسته در کشورهای مختلفی از جهان اسلام، موجی از روشنفکری را به ارمغان بیاورد.
روشنفکری به دو معنا به کار میرود:
1️⃣نخست به معنای آزاداندیشی هوشمندانه برای رفع نیازهای جامعه بر اساس آموزههای اسلام که کمتر چنین معنا میشود
2️⃣دوم اندیشه ورزی برای نهادینه کردن مدرنیته در جامعه است که معمولا این معنا مقصود است.
🔺روشنفکری به معنای دوم در واقع در بسیاری از کشورها از جمله ایران موتور محرکی است که ساختارهای جامعه را تحت تأثیر مدرنیته قرار میدهد.
📌از آنجا که #سکولاریسم یکی از ارکان مدرنیته است، طبیعی است که شالوده کلی جریان روشنفکری نیز بر محور سکولار باشد و تمام کنشگری آنها بر مدار سکولاریسم و برای آن باشد.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
کنشگری سکولاریسم در جامعه دینی
🔹#سکولاریسم عموما خود را اصلاحگر میداند و مخالف احیاگری است.
🔺در واقع اصلاحگری دینی تلاشی است برای انجام تغییرات در دین برای اینکه دین بتواند خود را با تمدن مدرن تطبیق دهد.
🔸اینجا اصالت با مدرنیته است و دین برای اینکه از زمان عقب نماند لزوماً باید تغییراتی در آموزهها و گزارههای خود بدهد تا نسل مدرن آن را بپذیرند.
🔺ولی احیاگری باور دارد که دین آموزههایی راهبردی دارد و راهبرد نیز فرازمان و فرامکان است. احیاگری میکوشد تا با تدبر و آزاد اندیشی در آموزههای دینی راهبردها را بر اتفاقات هر عصر تطبیق دهد و نسخهای ارائه دهد.
🔹احیاگری دینی، خرافات و غل و زنجیر را از بال و پر دین میزداید تا دین قدرت پرواز دوباره به عرش یابد؛ اما اصلاحگر، بال و پر دین را میچیند تا او را به فرش مدرنیته نزدیک کند.
📌اینجاست که اصلاح دینی به بدعتگذاری در دین میانجامد و مسیر احیاگری دینی به تفاسیر روشمند ، کارآمد و جدید از متن دین منتهی میشود.
📚برگرفته از کتاب «تاریخینگری و دین»، ص123-124.
#تاریخی_نگری
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
دین، تاریخ و سکولاریسم
🔸برخی سکولارها اساس دین را از همان ابتدای پیدایش جدا از سیاست و حتی شؤون مادی زندگی بشر میدانند.
🔺شاید بتوان علی عبدالرزاق را چنین شخصیتی دانست که از همان ابتدا فعالیتهای سیاسی در صدر اسلام را نیز از دین جدا میداند؛ حتی فعالیتهای پیامبر ص را نیز امری بیارتباط به دین قلمداد میکرده است.
🔹اما برخی دیگر از سکولارها چنین فکر نمیکنند. آنها معتقدند اگرچه دینهایی در ابتدای پیدایش خود در شؤون مادی زندگی بشر اثرگذار بودهاند ولی به مرور زمان گزارههای دینی عملا کاربرد خود را برای تنظیم و ساماندهی دنیای انسانها از دست میدهند.
🔸این گونه از سکولاریسم دین را در بستر تاریخ مینگرد که با سپری شدن تاریخ، گزارههای آن نیز منقضی میشود.
🔺این نگاه امروزه در سطح عمومی نیز رخنه کرده و در رسانههای مختلف به این شبهه معروف دامن زده است که اسلام 1400 سال پیش نمیتواند دنیای امروز بشر را آباد کند.
📌در ادامه بیشتر به بررسی این نگرش خواهیم پرداخت.
#دین_و_تاریخ
#سکولاریسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نگاه تاریخی به دین؛ انکار دین
🔹تاریخینگریِ دین (نگاه تاریخی به دین) اگرچه میتواند برای بسیاری از ادیان مطرح شود ولی نسبت به دین اسلام با چالشی اساسی مواجه است؛ چراکه اسلام ادعای خاتمیت و جامعیت دارد.
🔸اسلام، خود را دینی میداند که از جانب خداوند آمده و قرار است نسخههایش تا ابد باشد و منقضی نشود.
🔺بر این اساس؛ افرادی که نگاه تاریخی به دین پیدا میکنند عملا دچار یک تناقض میشوند:
🔸یا باید اسلام را به عنوان یک دین نپذیرند و یا آنکه اگر او را به عنوان یک دین الهی میپذیرند، نمیتوانند به او نگاهی تاریخمند داشته باشند.
📌نمیشود اسلام را قبول داشت در عین حال مهمترین آموزه او یعنی خاتمیت و ابدیت او را نپذیرفت.
#تاریخی_نگری
#سکولاریسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
#معرفی_کتاب
تاریخینگری و دین
🔹 این کتاب از جمله تحقیقاتی است که مسئله تاریخینگری به دین را کاویده است.
🔸در این کتاب تاریخی نگری به معنای نگرشی است که در شکل کامل خود، تاریخ را محیط بر همه امور انسانی اعم از وجود، فهم، عقل، شناخت، عقاید، دین و مذهب، ارزشها، اخلاق و فرهنگ او میداند
🔺در این نگاه هر انسانی محدود به اوضاع ویژه زمانه خود است. پیشینه و پسینهای متفاوت از سایر انسانها دارد و توانایی فرارفتن از این محیط تاریخی را ندارد.
🔹نویسنده در بخشهای نخستین این کتاب دو مسئله را بررسی میکند که «چه زمینهها و مبانی باعث شد تا عدهای دین را در بستر تاریخی معنا کنند و نگرهای تاریخی به آن داشته باشند؟» و اینکه «تاریخینگریِ دین چه پیامدهایی دارد؟»
🔹پس از آن نیز به نقد و بررسی مبانی (انسانشناسی، معرفتشناسی و هستیشناسی) این نگرش میپردازد تا در پرتو آن به صورت تفصیلی به چالشها و پرسشهایی بپردازد که از سوی معتقدان به تاریخینگری مطرح شده است.
🔸 وی در این رابطه به صورت مفصل به نظریات مربوط به تاریخی بودن قرآن، فقه، شریعت و ... و ادله موافقان آن میپردازد و سعی دارد با نگاهی تحلیلی و نگاه تاریخی به دین را به چالش بکشد و در نتیجه جاودانگی و فرازمانی بودن دین را اثبات کند.
📌این کتاب از جمله کتابهایی است که میتواند در رابطه با پاسخگویی به بسیاری از شبهات روشنفکری دینی، کارآمد باشد.
#تاریخی_نگری
#سکولاریسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم؛ علوم انسانی (جامعهشناسی)
🔸قبلا گفتیم که #سکولاریسم یک تئوری برای جدایی دین از سیاست نیست بلکه به مروز زمان معنای جدایی دین از تمام شؤون مادی زندگی بشر را به خود گرفت.
🔹این مهم موجب شد تا بسیاری از دانشها و تئوریهای علوم انسانی که قرار بود زندگی مادی بشر را سامان دهد، تحت تأثیر این رویکرد قرار گیرد و با آموزههای دینی بیگانه شود.
🔺به همین دلیل دانشی همچون جامعهشناسی، معمولا خود را تحت تأثیر گزارههای دینی نمیداند بلکه دین را به عنوان یک ابژه و با رویکردی #پدیدار_شناختی مطالعه میکند.
▪️طبیعی است که در این صورت نگاهش به گونهای باشد که دین (هر دینی که باشد) را صرفا به عنوان یک پدیده که در بستر تاریخ به وجود میآید مطالعه میکند!
📌لذا معمولا این دانش به دنبال بررسی حقانیت و صدق گزارههای دینی و در جستجوی آرمانهای دینی نیست؛ چراکه بر شانههای سکولاریسم سوار شده و حیات کنونیاش را مدیون اوست.
#سکولاریسم
#پدیدار_شناسی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
آرزوی مشارکت
«یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما» آرزوی مشارکت در کربلاست
کربلایی که پر از بلا بود؛ کربلایی که پر از مشکل بود.
کربلایی که آمد تا با نظام سلطه مبارزه کند ولی عدهای که باید در آن مشارکت نکردند.
زود هم پشیمان شدند....
#پرونده_ویژه
#مشارکت
#انتخابات
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
تفاوت سکولاریسم و سکولاریزاسیون
سکولاریسم مربوط به حوزه فکر و تئوری است؛ تئوری که دین را از شؤون مادی زندگی بشر جدا میداند
ولی سکولاریزاسیون به معنای کمرنگ شدن نقش دین در ساختارهای مادی جامعه به عنوان یک فرایند عینی و واقعی است که در جامعه رخ میدهد.
در واقع سکولاریزاسیون به معنای سکولارسازی است
#سکولاریسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم و انکار هویت دینی
🔹#سکولاریسم برای بقاء خود ناچار از بازتعریف رابطه خود با دین است.
🔸اینکه آیا دین را به کلی طرد میکند یا اینکه او را محدود به عرصههایی خاص (مثل عرصههای فردی) و خود را مشغول حوزه دیگر میکند؟
▪️البته در هر صورت باید ماهیت دین را به گونهای تعریف کند که دخالتی در امور دنیایی بشر نداشته باشد.
🔹اگرچه سکولاریسم معمولا در جوامع دینی، رویکرد دوم را در پیش میگیرد و دین را محدود به عرصههای فردی میکند؛ اما به نظر میرسد این رویکرد در نهایت به همان رویکرد نخست یعنی طرد و حذف دین منجر شود.
❗️مهمترین دلیلش آن است که در زندگی بشر بهویژه در عصر حاضر، فردی ترین و شخصیترین بخشهای زندگی بشر اعم از خواب، تغذیه، اقتصاد روزمره هر فرد و... هم تحت تأثیر مناسبات اجتماعی و سیاسی اوست.
🔺 اینجاست که اگر قرار باشد سکولاریسم، دین را از عرصههای اجتماعی و سیاسی حذف کند، عملا دین را بایستی از عرصههای فردی هم حذف کند و در نهایت به انکار دین برسد.
📌به همین دلیل هم سکولاریسم در تعاریف مختلف خود در ابتدا صرفا یک ایده سیاسی برای جدایی دین از دولت و سیاست بود ولی در ادامه به تئوری جدایی دین از دنیا و شؤون مادی (اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و...) تبدیل شد و پس از آن سکولاریسم به جریانی ضددین و در تعارض کامل با دین قرار گرفت.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
دین در نگاه سکولاریسم
🔸#سکولاریسم برای آنکه بتواند دین را از عرصههای اجتماعی و کلان زندگی بشر حذف کند، دین را در حد یک سلیقه شخصی یا چیزی همچون آداب و رسوم اجتماعی قلمداد میکند.
🔹به همین دلیل نگاهش به دین با روش #پدیدار_شناسی است که لازمه آن در نهایت، مطالعه سیر تطور دین یا ادیان در بستر تاریخ و بررسی پیامدهای روانشناختی آن در افراد و جوامع از سوی دیگر است.
🔺سکولاریسم علم دینی را فقط در همین مقدار خلاصه میداند.
▪️به همین دلیل سکولارها اساساً علوم انسانی اسلامی را یک پارادوکس میدانند زیرا باور ندارند که یک دین بتواند در حوزه علوم انسانی، راهبردها و مبانی را پایهگذاری کند که بخواهد مسائل زندگی بشر را پاسخگو باشد.
#علوم_انسانی_اسلامی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
خاستگاه تاریخی نگریِ دین
🔹نگاه تاریخی به دین و تاریخی نگریستن آن، از کجا آمد؟
🔸باید دانست که بحران فکری اجتماعی اواخر قرون وسطی و ابتدای دوره رنسانس در اروپا و آنچه که باعث شد تاریخینگری، سکولاریزم و مدرنیته در جهان غرب بتواند، با پس زدن کلیسا و عقب راندن انجیل و عمده آموزه های آن در قرون اخیر، حاکمیت یابد،
📌این بود که معنویت، حکمت و نیاز فطری انسان به حقیقتِ مطلق، دیگر نتوانست راه حلی در مسیحیت و کلیسای آن زمان پیدا کند و تشنگی روح آدمی در این زمینهها بی پاسخ ماند.
🔺از این رو بسیاری از اندیشهورزیها تا حد فراوانی از مسیحیت قطع امید نمود و راه جدایی در پیش گرفت که نتیجه آن رشد #سکولاریسم، نگرش #پدیدار_شناسی به دین و #تاریخی_نگریِ دین بود.
📍ریشه این مسئله هم در تحریف مسیحیت و ناکارآمدی جدی آن در بسیاری از مفاهیم و گزارهها و تئوریهاست.
🔹به همین دلیل است که تاریخینگری در جهان اسلام متولد نشده و در این وادی چندان ریشه تاریخی ندارد و در واقع یک نظریه غیربومی است که بدون توجه به وجوه متمایز اصیل و متکثر بین اسلام و مسیحیت قرار است درباره اسلام اجرا شود.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
#معرفی_کتاب
سکولاریسم از ظهور تا سقوط
🔸مجموعه مقالاتی که درباره مولفه های جذاب #سکولاریسم بین متفکرین غربی و علت همگیر شدن فرآیند سکولاریزاسیون در بستر های مختلف جهان بلکه جوامع مسلمان با شما سخن میگوید.
🔹این کتاب همچنین از فراز و فرودهای سکولاریسم هم با شما گفتگو میکند.
🔺دوازده مقاله از اندیشمندان مغرب زمین که بخش اولش به ریشهها، زمینهها، بنیانگذاران واصول سکولاریسم میپردازد.
🔸بخش دوم آن نیز به وضعیت سکولاریسم در جهان اسلام توجه دارد
🔹بخش سوم نیز چالشهای سکولاریسم و انتقادات وارده به آن را مطرح میکند.
📌در واقع این کتاب زمینه را در جهت شناخت و نقد سکولاریسم کنونی و سکولاریسمی که ممکن است در آینده در انتظار ما باشند، فراهم میسازد؛ که از این جهت میتواند برای بسیاری از نخبگان جذاب باشد
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | معرفی کتاب در سایت
نسبت سکولاریسم و تجربهگرایی
🔸اگرچه شکوفایی علم تجربی و تقابل نسبی کلیسای کاتولیک با جریان علمی و تجربی، زمینه را فراهم کرد تا عدهای عرصه دنیا را مربوط به علم و عرصه آخرت را مربوط به دین بدانند؛ در نتیجه دین را از تمام برنامهریزیهای دنیوی حذف کنند.
🔹ولی چنین نیست که سکولارها حتما تجربهگرا باشند. بخشی از بدنه سکولاریسم، از عقلانیت #عصر_روشنگری (کانت و...) نیز بهره میبرند. اینان نیز بر اساس تقابل نسبی عقل و دین در قرون وسطی، دین را بی ارتباط به شؤون مادی بشر دانستند.
📌آری؛ سکولاریسم از جریان تجربهگرایی و پوزیتیویسم حداکثر بهرهبرداری را داشته است ولی چنین نیست که سکولاریسم فقط زاده جریان تجربهگرایی باشد.
#سکولاریسم
#تجربه_گرایی
#پوزیتیویسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
جوانههای سکولاریسم
بریان ویلسون در واژه شناسی #سکولاریسم مینویسد:
📌تعبیر "secularizationnv" در زبانهای اروپایی،اول بار در معاهدهسال1648 وستفالی به کار رفت و مقصود از آن، توضیح و توصیف انتقال سرزمینهایی به زیرسلطه اقتدارات سیاسی غیر روحانی بود که پیشتر،تحت نظارت کلیسا قرار داشتند. در آن ایام واژه یا تعبیر secularis”" دربین مردم متداول بود و تمیز و تفکیک میان sacred (مقدس و دینی) و secular (دنیوی یا غیر دینی) که اجمالا در حکم تمیز و تفکیک مفاهیم ما بعد الطبیعی مسیحی از همه اشیا و اموری بود که این جهانی، یا غیر مقدس و ناسوتی تلقی می شدند، تداعی کننده قول به برتری و مفاهیم مقدس یا دینی بود.
📚برگرفته از مقاله جداانگاری دین و دنیا نوشته بریان ویلسون و ترجمه مرتضی اسعدی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
زمینههای سکولاریسم در مسیحیت
🔹پیتر برگر جامعهشناس آمریکایی و نظریه پرداز در جامعهشناسی دین یکی از عوامل زمینه ساز #سکولاریسم را مسیحیت می داند.
🔸گرچه او عوامل دیگر اجتماعی و اقتصادی را بی تاثیر نمیداند، اما بر این باور است که ادیان دیگر با وجود گستردش شهر نشینی، سکولار نخواهند شد.
🔺 او سکولاریسم را با #پروتستانیسم را در مسیحیت مقارن میداند.
📌به عبارت دیگر نارساییهای کلیسای کاتولیک خودش زمینههایی را فراهم کرد تا حوزههای مادی و اینجهانی را در پرتو افکار و دانش نوین قلمداد شود و در نتیجه آن اهمیت، جایگاه و نقش دین در زندگی این جهانی کم شود.
📚برگرفته از مقاله نقد مبانی فلسفی سکولاریسم نوشته فریبرز محرم خانی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم و صنعتی شدن
🔹از نگاه بریان ویلسون، مادیگرایی که همه نگرشهای دینی و ماورائی را تخطئه میکند بسیار به سکولاریسم کمک میرساند. با این حال او معتقد است:
🔺 قراین و شواهد، حتی در مورد جوامعی که همچون اتحاد شوروی رسما به اصالت دنیا قایل بودهاند، نشانمیدهند که این امر تنها به صورتی بسیار تدریجی و بسیار غیربنیادیتر از تأثیری صورت میپذیرفته است که فرایندهای گستردهتر تحول ساختاری اجتماع مانند صنعتی شدن و شهرنشینی بر جریان #سکولارسیم داشتهاند.
📚برگرفته از مقاله جداانگاری دین و دنیا نوشته بریان ویلسون و ترجمه مرتضی اسعدی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام