❇️ حکم براندازی در فقه
🎙 استاد مهدی پورحسین
✂️ برش هایی از متن:
🔸 برای تحقق مفهوم بغی و تعلق احکام فقهی آن، این است که باغیان با اغراض سیاسی و با یک توجیه و تأویل که حداقل در میان خود آنان مورد پذیرش بوده و واضح البطلان نباشد، به قیام علیه حکومت دست زده باشند اما اگر بدون هیچ توجیه و یا توجیهی واضح البطلان به قیام دست زده باشند، تحت عناوین دیگر باید با آنان به مقابله پرداخت.
🔸 این ویژگی میتواند یکی از مهمترین و روزآمدترین شرایط اصطلاح سیاسی بغی باشد که منطق سیاسی اسلام در مقابل مخالفان فکری را نمایان میسازد. این ویژگی نشان از آن دارد که مخالفان سیاسی با دیگر مجرمان تفاوت اساسی دارند.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hokm-barandazi-dar-fighh/
#حکم
#براندازی
#فقه
#مهدی_پورحسین
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ثبات و تغییر در احکام شریعت »
🎙 استاد محمدتقی فاضل میبدی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 « سایت اندیشه ما» به نقل از روزنامه اطلاعات شنبه 10 دی ماه 1401ز در نوشتاری با عنوان «ثبات و تغییر در احکام شریعت » و در بخش اول این گونه آودره است:
🔸 تقسیمبندی احکام شریعت به ثابت و متغیر پیش از آنکه یک موضوع فقهی یا اصولی باشد، یک تقسیمبندی کلامی و یا فلسفی است. همانطور که در فلسفه بحث «چگونگی رابطه حدوث با قِدم» مطرح میشود که از مسائل مهم فلسفه است و فیلسوفان آرای گوناگونی ابراز داشتهاند، در شریعت نیز سخن از تقسیمبندی احکام به متغیر و ثابت و چگونگی رابطه آنها هست. تا آنجا که من یافتهام، شاید مرحوم علامهطباطبایی نخستین بار این بحث را با نگاه فلسفی مطرح کرده باشد. ایشان «احکام ثابت» را احکام فطری و یا احکام الهی و «احکام متغیر» را احکامی غیر الهی و در حوزه والی مسلمین میداند. تعبیر ایشان در مورد احکام متغیر چنین است: هر گونه مقررات جدیدی که در پیشرفت زندگی اجتماعی جامعه مفید باشد و به صلاح اسلام و مسلمین تمام شود، مربوط به اختیارات والی است و هیچگونه ممنوعیتی در وضع و اجرای آن نیست. اینگونه مقررات در اسلام اگرچه لازمالاجرا میباشد و «ولی امر» که به وضع و اجرای آنها موظف است، لازمالاطاعه است، ولی در عین حال، شریعت و حکم خدایی شمرده نمیشود»؛۱ یعنی زندگی مسلمانان همانند سایر مردمان با حوادث و موضوعاتی مواجه میشود که به احکام متناسب با خود نیاز دارد و این احکام جزو شریعت اسلامی نیست و در ردیف احکام عرفی و عقلائی است. برای ورود و بررسی این بحث به چند مقدمه باید توجه کرد.
۱ـ دانش فقه غنیترین و گستردهترین بخش علوم اسلامی است. حدود پانصد آیه شریفۀ قرآن و شاید بیشتر که در باب مسائل فقه نازل شده و هزاران حدیث و روایت که در ابواب مختلف فقه صادر گشته و کتابهای متعدد فقهی و اصولیی که تألیف شده و دهها مکتب مختلف فقهی ـ اعم از فقه شیعه و سنت ـ که در این باب به وجود آمده، از گستردگی این دانش حکایت میکند. آیات فقهی قرآن نسبت به سایر آیات کمتر است، اما تفاسیر و بررسیهایی که پیرامون آن صورت گرفته، چندبرابر سایر آیات است.
۲ـ در کنار دانش پربار فقه، دانش اصول تولد یافت و این علم به عنوان ابزار یا به تعبیر آخوند خراسانی «صناعت» برای فهم فقه و یا قواعد فقهی گشت و در نتیجه علم اصول پا به پای فقه گسترش یافت و کتابهای زیادی در این باب تألیف گشت، به گونهای که غالب مکاتب فقهی، به جز اخباریون، بدون علم اصول، اجتهاد را به رسمیت نمیشناسند. شاید نخستین کتابی که در این موضوع نوشته شد، «الرسالۀ» محمد بن ادریس شافعی (۱۵۰ ـ ۲۰۴ق، پیشوای مذهب شافعی) باشد.
🔸 در کنار دو دانش فقه و اصول، دو علم دیگر ضروری دانسته شد: یکی علم «رجال» و دیگری «درایه»؛ اولی مربوط به شناخت اسناد و راوی روایت است و دومی مربوط به فهم متن روایت. در این باب نیز علمای رجالی کتابهای زیادی نگاشتهاند که آخرین آنها در میان شیعیان، «معجم الرجال» مرحوم آیتالله خویی است، بالغ بر بیست و چهار جلد.
۳ـ علم اصول، رجال و درایه، علومی غیر دینی و میتوان گفت در زمره علوم عقلی و یا سیره عقلائی هستند. شاید برخی اصول یا قواعد آن مؤیداتی از جانب شرع داشته باشد؛ اما تار و پودشان قواعد عقلی یا سیرههای عقلائی و تاریخی است؛ زیرا علم رجال به محدث کار دارد و علم درایه به نفس فهم حدیث میپردازد. بحث پیرامون حالات و شرایط تاریخی یک راوی یا محدث، بیشتر به عهده علم تاریخ است، و بحث پیرامون مضمون و محتوای حدیت بیشتر به قول ارباب لغت کار دارد که هر دو مباحثی بروندینی به شمار میآیند.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/sobat-va-taghir-dar-ahkam-shriyat-dini/
#شریعت
#ثبات
#محمدتقی_فاضل_میبدی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ بهترين راه براي تبليغ دين
🎙 استاد سید جواد ورعی
⬅️ بدحجابي (و اخيرا بيحجابي) از اموري است که سالهاست نظام را با خود درگير کرده، و راههاي متعددي براي حل آن پيش گرفته شده، اما نه تنها معضل برطرف نشده بلکه کما و کيفا بر شدت آن افزوده شده است.
به گمان نويسنده حل اين معضل تنها يک راه دارد. توضيح آنکه، با روشن شدن افقهاي روشن پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني با شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي و برچيده شدن نظام استبدادي و سرسپرده بيگانگان، و تشکيل نظام سياسي جديد، زنان و دختران بيحجاب اين سرزمين گروه گروه با حجاب شده و از اين نماد استقبال کردند. براي با حجاب شدن بانوان نياز به اجبار و الزام قانوني نبود. کارآمدي مذهب و روحانيت در برچيدن نظام شاهنشاهي و جايگزيني نظام اسلامي متکي بر آراي ملت کافي بود تا دلهاي پاک دختران و زنان را به "استقبال از حجاب" وادارد، و پسران و مردان را براي دفاع از سرزمين و انقلاب به جبهههاي نبرد و "استقبال از شهادت" گسيل دارد. نه تنها نياز به اجبار و الزام قانوني نبود، بلکه حتي نياز به کار فرهنگي هم نبود، زيرا عملکرد روحانيت و طيف مذهبي به تنهايي کافي بود. کارايي "عمل" به عنوان يک عامل مشوق به مراتب بيش از "حرف و سخن و تبليغ زباني" است.
🔸 به باور نويسنده اينک پس از گذشت بيش از چهار دهه از آن روزها، باز هم عاملي که ميتواند دختران و زنان را به حجاب، و پسران و مردان گريزان از نمادهاي ديني را به دين و مذهب فرابخواند، اثبات کارآمدي حکومت ديني است. اگر متوليان امر توانسته بودند کارآمدي حکومت ديني را در دنياي امروز در ابعاد گوناگون، به ويژه بعد اقتصادي و معيشتي نشان دهند، و جوان ايراني براساس فطرت پاک خويش، با چشم خود ميديد در دنياي امروز با وجود مکاتب متعدد، حکومتي ديني براي او و جامعه اش، زندگي، رفاه، شغل، آزادي، حق مشارکت اجتماعي و سياسي، و آينده روشن به ارمغان آورده، از همه نمادهاي ديني از جمله حجاب استقبال ميکرد و اصلا نيازي به نيروي انتظامي و گشت ارشاد و حتي فعاليت فرهنگي ويژهاي در خصوص حجاب نبود. نشان دادن يک نظام سياسي ديني موفق در ابعاد گوناگون، و الگوي کارآمد، بهترين تبليغ براي دين و مذهب بود.
🔸 به باور نويسنده مهمترين دغدغه امام خميني در اواخر عمر شريف شان "کارآمدي حکومت ديني" بود، ولي افسوس که روحانيت و متوليان امور اين دغدغه را جدي نگرفتند، يا براي اثبات کارآمدي به کجراهه رفتند، و همين عامل دين گريزي طيف وسيعي از دختران و پسران اين سرزمين است.
🔸 در شرايط کنوني سخنراني و خطبه جمعه و کار فرهنگي، يا زبان تهديد و مانند آن کارايي ندارد، بيجهت نيروي خود را در اين عرصهها نبايد صرف کرد.
🔸 بايد از نقطهاي که دچار انحراف شديم، باز گرديم و بر عناصري که ميتواند نظام را کارآمد گرداند، و مردم را به آينده اميدوار سازد، متمرکز شويم. عرصه را براي مشارکت همگان در عرصههاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، و اقتصادي بگشاييم؛ از انحصارطلبي و حذف يکديگر دست برداريم؛ سياست تعامل با دنيا را در پيش گيريم، و در پي حل مشکلات داخلي برآييم، و....
🔸 اگر جمهوري اسلامي بتواند نظامي کارآمد و الگو در زمينههاي مختلف بسازد و در مقابل ديدگان فرزندان اين سرزمين بگذارد، آن روز گروه گروه از دين، نمادهاي ديني و حکومت ديني استقبال خواهند کرد. "يدخلون في دينالله افواجا". به اميد آن روز.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/behtarin-rah-baraye-tabligh-din/
#تبلیغ
#دین
#سید_جواد_ورعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اگر هاشمی بود، با گروههای کف خیابان و خانوادههای آسیبدیده از وقایع اخیر ملاقات و گفتوگو میکرد.
🎙 استاد احمد مسجدجامعی
✂️ برش هایی از متن:
⬅️ به گزارش«سایت اندیشه ما» در آستانه ششمین سالگرد رحلت استوانه انقلاب اسلامی، سیاستمدار بیبدیل معاصر آیتالله هاشمی رفسنجانی رضوانالله تعالی علیه، روزنامه جمهوری اسلامی درصدد برآمد با توجه به شرایط خاص کنونی کشور، از صاحبنظران بپرسد اگر آیتالله هاشمی رفسنجانی اکنون در میان ما بود، با وضعیت موجود چه برخوردی میکرد؟
🔸 به این سوال و همینطور درخواست نقل یک خاطره از ایشان، جمعی از صاحبنظران پاسخ دادهاند که متن این پاسخها را از نظرخوانندگان گرامی روزنامه میگذرانیم.
🔻 متن سوالها اینها هستند.
1- پاییز 1401 با خاطرههای رنج آوری از اعتراضات و اغتشاشات و خسارتهای جانی و مالی زیادی به کشورمان همراه بود. در این شرایط دشوار، جای خالی آیتالله هاشمی رفسنجانی که بحرانها را با مهارت مهار میکرد خالی است. به نظر شما اگر ایشان در این زمان در میان ما بودند، چه میکردند؟
2- لطفا خاطرهای از نوع حکمرانی آیتالله هاشمی رفسنجانی بفرمایید.
اگر آقای هاشمی بود، حق اعتراض را به رسمیت میشناخت
و بر یافتن راهکار عملی آن تاکید میکرد
🔸 دکتر احمد مسجدجامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات و از صاحبنظران فرهنگی و سیاسی کشور است که در چند دهه اخیر منشا خدمات بزرگ فرهنگی بوده است. از کارشناس مسئولی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تا خدمت در دفتر امور اجتماعی وزارت کشور و سپس مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست شورای فرهنگ عمومی و عضویت در چندین هیات امنا موسسات دینی و فرهنگی تا نمایندگی مردم تهران و ریاست شورای اسلامی شهر تهران و مسئولیتهای دیگر را در کارنامه خود دارد.
حضور دلسوزانه دکتر مسجدجامعی در مسئولیتهای مختلف فرهنگی کشور موجب اعتماد مسئولین از جمله آیتالله هاشمی رفسنجانی به ایشان شده بود، لذا روزنامه جمهوری اسلامی با مطرح کردن دو سوال با عنوان «اگر هاشمی بود...» نظر وی را درباره نوع برخورد آیتالله با وقایع اخیر کشور جویا شد. ضمن تشکر از دکتر احمد مسجدجامعی، توجه خوانندگان گرامی روزنامه را به نقطه نظرهای ایشان جلب مینمائیم.
🔸 روزنامه جمهوری اسلامی، از من پرسید که اگر آقای هاشمی در قید حیات بود، در وضع کنونی، چه میکرد؟ مسلماً، پاسخ به این پرسش با حدس و گمان همراه است. آیتالله هاشمی همچون دیگر سیاستمداران برجسته معاصر فراز و فرودی در مواضع سیاسی داشته است. از ایشان در دو دهه آخر عمر، رویکردی جدید دیده میشود. آنچه خواهم گفت باتوجه به همین موضوع است کسانی که بیشتر با اخلاق و شیوه عمل ایشان، آشنا بودهاند، میتوانند نقاط ضعف یادداشت مرا اصلاح کنند.
🔸 آنچه این روزها کشور بدان نیاز دارد، دستیابی به تصویری مشترک برای افزایش اعتماد متقابل اجتماعی بهمنزله سرمایهای بزرگ است که به سبب آن، همراهی و همدلی جایگزین تقابل و رودررویی شود و آرامشی اطمینانبخش در کارها و جریان زندگی هرروزه فراهم آید.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/agar-hashemi-bod-ba-motarezan-didar-mikard/
#آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی
#ملاقات
#گفتگو
#احمد_مسجدجامعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ سخنان صریح مراجع تقلید درباره وضعیت فعلی کشور:از شرایط ناراضی هستیم مردم انتظار دارند مشکلات را بهگوش مسئولین برسانیم نباید به آدم خوبِ بیعرضه مسئولیت اجرایی دادوعده حل مشکلات محقق نشد.
🎙 استاد احمد مسجدجامعی
✂️ برش هایی از متن:
⬅️ از شرایط ناراضی هستیم مردم انتظار دارند مشکلات را بهگوش مسئولین برسانیم نباید به آدم خوبِ بیعرضه مسئولیت اجرایی دادوعده حل مشکلات محقق نشد.
🔸 مردم وفادار و علاقهمند به نظام هستند، اما مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسئولین نسبت به مشکلات تذکر نمیدهیم، درحالیکه ما مکرر تذکر داده و میدهیم، اما اینکه چرا صداوسیما تذکرات مراجع را منعکس نمیکند، حتماً مصلحتی دارد، اما مردم انتظار دارند که مسئولین به این تذکرات ترتیب اثر دهند. ما برای دولت و مسئولین دعا میکنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.
🔺 به گزارش «سایت انمدیشه ما» به نقل ازشبکه اجتهاد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدارهایی جداگانه با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و جعفر سبحانی در مورد مسائل روز کشور گفتوگو کرد. آنچه پیش روی شما قرار میگیرد، توصیهها و انتقادات مراجع معظم به رئیس قوه مقننه است.
از شرایط ناراضی هستیم؛ ایجاد امید در کشور از اولویتهای اساسی است
آیتالله ناصر مکارم شیرازی: مردم از اوضاع اقتصادی بهشدت گلایهمند و نگران هستند. مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمیتوانند آن را حل کنند. شرایط بهگونهای است که نهتنها رو به بهبود نیست، بلکه تورّم در بعضی کالاها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است. مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.
🔸 وابستگی پایههای اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولین تصمیمگیری خاصی دیده نمیشود.
🔸 بانکها بهعنوان مشکلی بزرگ در کشور هستند که بهصورت لجام گسیخته پیش میرود. بانکها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغی که وام میدهند هرچند کم و ناچیز است اما برای آن سودهای کلان دریافت میکنند. مجلس میتواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانکها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند.
🔸 نباید مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهیم؛ آشوب گران کوچکتر و ناچیزتر از این هستند که بخواهند تغییری در نظام و کشور ایجاد کنند. باید بهانهها بهخصوص بهانههای اقتصادی را از اغتشاشگران گرفت. آنها به همین بهانه باعث ایجاد ناامنی در کشور میشوند که باید بهانه را از دست آنها گرفت؛ علاوه بر اینکه لازم است از تندرویهای غیرضروری هم خودداری شود.
🔸 ایجاد امید در کشور از اولویتهای اساسی است؛ باید جلسات سه قوه بیشتر شود و بهصورت هفتگی و شفاف برای مردم گزارش داده شود که چهکارهایی صورت گرفته و برای آینده چه برنامههایی دارند.
🔸 تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی است، مجلس میتواند با هماندیشی با دیگر قوا و بیان مطالب و مشکلات در حل مشکلات به دولت کمک کند.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/sokhanan-sarih-marajee-taghlid/
#مسئولین
#مردم
#مشکلات
#مراجع_تقلید
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ طالبان افغانستان و بحران مشروعیت دینی
🎙 استاد علی حبیبی
✂️ برش هایی از متن:
🔸گروه طالبان در سال ۱۳۷۳ با شعار یا شهادت یا شریعت از مرزهای جنوبی افغانستان وارد کشور شد در سال ۱۳۸۰ به دلیل حمایت از گروه تروریستی القاعده از قدرت ساقط شدند از سال ۱۳۸۴ با شعار جهاد علیه اشغالگران ناتو و امریکا به جذب نیرو و سازماندهی مجدد پرداختند سرانجام در اثر معامله پیچیده و پنهان با امریکا و امضا توافقنامه دوحه در غیاب دولت جمهوری اسلامی افغانستان، مجدداً بر جغرافیای سیاسی افغانستان مسلط شدند نظام سیاسی موردنظرشان را به نام امارت اسلامی افغانستان اعلام نمودند؛ ولی این نظام به دلیل ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/taleban-afghanestan-bohran-mashroiyat-dini/
#طالبان
#افغانستان
#مشروعیت_دینی
#علی_حبیبی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2023 میلادی
🎙 استاد سید علی بطحایی
✂️ برش هایی از متن:
⬅️ فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان، همهساله در اوایل دسامبر (آذر) منتشر میشود و به معرفی نخبگان جهان اسلام بر طبق شاخصههای «مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام/The Royal Islamic Strategic Studies Centre» و «مؤسسه آلالبیت الملکیه للفکر الاسلامی/The Royal Aal al-Bayt Institute for Islamic Thought :RABIIT» در اَمان پایتخت اُردن با مشارکت «دانشگاه جورج تاون» ایالت واشنگتن دی. سی آمریکا میپردازد. این لیست با معرفی مؤثری افراد جهان اسلام در دودسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه نفر بعدی تقسیمبندیشده است.
🔸 بنابر اساسنامه و فهرست این مؤسسه که امسال نیز با قیمت 39دلار در وب سایت رسمی آن منتشر شد؛ هدف از انتشار آن را آشنایی با فعّالان وکشف نخبگان جهان اسلام معرفی و هر مسلمانی که بیشترین تأثیر بر کشور خود، جهان اسلام وعالم بشریت بگذارد در آن لیست جای خواهد داشت.
🔸 در گزارش امسال به ترتیب رهبران جهان اسلام در کشورهای عربستان، ایران، قطر، ترکیه و اردن حائز رتبههای نخست شدهاند که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلّه) در صدر این لیست (نفر دوم) جای گرفته است.
🔸 ناگفته نماند که هرچند نام مقام معظم رهبری در کنار رهبران سیاسی جای گرفته است؛ ولی غفلت از این نکته نیز جفاست که ایشان بهعنوان تأثیرگذارترین «شخصیت و عالم دینی» جهان اسلام معرفی شده است و این امر از چشم ارزیابان مؤسسه اردنی پنهان نمانده است. بنا به توصیف این فهرست، ایشان رهبر سیاسی هستند که گرایشهای عمیقی در اسلام سنّتی دارند. (صفحه 50)
🔸 از غیرسیاسی امسال نیز «محمّدتقی عثمانی» با تداوم توفیقات گذشته پابهپای سیاسیون در رتبه ششم پای ثابت این جایگاه (همانند چهار سال گذشته) باقیمانده است. «عمر بن الحفیظ»از اسلام سنّتی و «سلمان العوده» از نوسلفیان رتبه یازده و دوازدهم را کسب کردند. مثل سال قبل نفر چهاردهم، شیخ الازهر «احمدالطیب» شده است.
🔸 تقابل «بن سلمان» ولیعهد عربستان در رتبه دهم و «سلمان العوده» اپوزیسیون سرسخت نوسلفی عربستانی در جایگاه دوازدهم این لیست دیدنی است. العوده از رهبران جریان الصحوه(بیداری) از سال ۲۰۱۷ تا امروز به اتهام تروریسم و توطئه علیه حکومت مرکزی بازداشت است. زبانِ بازِ او در برابر فتوای آمریکایی «بن باز» مخفیترین دلیل دستگیری اوست. در جنگ عراق و کویت، بن باز در فتوایی سیاسی اجازه داد تا ارتش آمریکا از خاک عربستان به عراق استفاده کند که این فتوا برای جریان صحوه غیرقابلباور بود و جریان الصحوه با نقشآفرینی العوده، بن باز را شدیدا متهم کردند.
«عبدالله بن بیّه» در جایگاه شانزدهم ایستاد. «حبیب الجفری» و «حمزه جانسون» سنّتی در رتبه ۲۲ و۲۳ جای گرفته اند.
🔸 در سرلیست امسال نیز بهسان سالهای گذشته؛ «حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی (دامتبرکاته)» رتبه نهم و «سیّد حسن نصراللّه» در رتبه ٢١ و «مقتدی صدر» با یک پله صعود نیز در رتبه ۴۱ ایستاده است.
🔸 «محمود اسد مدنی» خطیب، پژوهشگر و ریاست جمعیت علمای هند به دلیل رهبری و پیگیری خواستههای مسلمانان هند بهعنوان «صدای مسلمانان هند» معرفی و حائز رتبه «مرد سال ۲۰۲۳ جهان اسلام» شد .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/barrasi-tahlili-fehrst-500-moslman-tasirgozar/
#مسلمان
#تاثیرگذار
#سید_علی_بطحایی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa