❇️ نگاهی به ادعاهای مصباحی مقدم
🎙 استاد محمدرضا یوسفی
🔸 آقای مصباحی مقدم در مصاحبه ای که در چهارم تیر ماه رسانه ای شد، دیدگاه هایی را مطرح کرد که مورد تعجب کارشناسان شد. بررسي همه ادعاهاي ايشان در اين يادداشت كوتاه ممكن نيست از اين رو، مروري بر برخي از آنها خواهد شد.
🔸 ايشان بدون هر گونه دليل موجه، شش برنامه قبلي را به دلیل عدم عزم دولتها ناموفق دانسته است. سپس مي گويد ولی دولت رئیسی در چارچوب سیاست های ابلاغی عمل کرده و متعهد به برنامه است. وي به موانع ساختاري، رويايي نوشتن برنامه ها، عنصر كم تجربگي در برنامه نويسي، بي ثباتي سياسي و امثال آن اشاره نمي كند. در مورد عمل به برنامه آقاي رئيسي، سوال اين است كه ايشان متعهد به كدام برنامه بوده است؟ رئيسي مدعي بود كه هفت هزار صفحه كار كارشناسي داشته است كه تا به امروز كسي آن را رويت نكرده است. وعده هاي متعدد اعم از ساخت يك ميليون مسكن سالانه، كاهش نرخ تورم در سال اول به 18 درصد و در سال پاياني به تك رقمي و .. بر اساس همان برنامه ناديده داده بودند كه تاكنون هيچكدام تحقق نيافته است. تغيير زياد مقامات اقتصادي و اختلاف نظر شديد در ميان آنها خود از بي برنامگي ايشان، به روشني حكايت مي كند. همين لايحه برنامه هفتم، در چند روز قبل از ارائه دولت به مجلس، در 184 صفحه، هفت بخش، 22 فصل و 302 ماده در اختيار همگان قرار گرفت. اما در عرض چند روز در تاريخ 28 خرداد، در 153 صفحه، بدون بخش، در 24 فصل و 117 ماده به مجلس ارائه شد. آيا برنامه اي كه در چند روز اين سطح از تغييرات را دارد، مي تواند از اتقان لازم برخوردار باشد و در نتيجه در عمل امكان متابعت از آن وجود دارد؟
🔹 وی معتقد است كه برخي عدم موفقیت ها به دلیل باندبازی و عدم همکاری بدنۀ دولت با هيات دولت که امکان تغییر بدنه نيز در سطح وسیع وجود ندارد، می باشد. ايشان تحلیل ناکارآمدی دولت را در سطح باندبازی و ناسازگاری بدنه تقليل مي دهند و نشان مي دهند هنوز به مشكلات نظام اداري كشور وقوف ندارند.
🔹در ادامه ايشان بيان مي كند كه ایران ظرفیت های معدنی و جغرافیایی بزرگی برای تحقق رشد 8 درصدی دارد از این رو این هدفگذاری شدنی است ايشان بدون توجه به مشكلات اساسي، ساختار دوگانه در كشور، مشكلات ساختاري و روابط بين المللي، علت عدم دسترسي به اين هدف را فقدان عزم دولتهاي سابق مي داند. سپس شاهد مي آورد كه چین با توجه به فقدان این ظرفیت توانسته رشدهای دو رقمی داشته باشد وی از میان دلایل پیشرفت چین، بر دو وعده غذا خوردن مردم چین اشاره کرده، امری که صحت آن روشن نیست. 🔹اين ديگر اوج سطحي نگري كسي است كه حدود چهار دهه در جايگاه هاي مختلف حضور داشته است. در ادبيات توسعه گفته شده است كه عقب ماندگي كشورها را نبايد در فقدان منابع مادي آن كشورها جستجو كرد. زيرا كشورهايي مانند ژاپن بدون منابع يادشده از كشورهاي پيشرفته جهان محسوب مي شوند و كشورهايي مانند ايران نيز با وجود منابع يادشده جزء كشورهاي توسعه نيافته است. نكته محوري را بايد در مديريت كشور جستجو كرد. چين در سال 1965، جزء 25 كشور فقير دنيا بود. از نظر تعداد فقيران در يك كشور، در دنيا اول بوده است. اما در دهه 1980، با اتخاذ سياست هاي انگيزشي در سطحي محدود به بخش خصوصي، اجازه ورود سرمايه گذاري خارجي، بهبود روابط بين الملل، اولويت دادن به توسعه و دوري از شعارهاي دست نيافتني؛ توانست به دومين كشور دنيا تبديل شود. امروز از حدود 700 ميليون نفر فقير چيني در دهه 1980 خبري نيست. چين در سال 2020 اعلام كرد كه در اجراي برنامه 2015 تا 2020، موفق شده است 80 ميليون فقير را كاهش دهد. اين تعداد تنها چند ميليون نفر از جمعيت كل ايران كمتر است. بنابراين با طرح غلط دو وعده غذا خوردن مردم چين و اسراف مردم ايران، نمك بر زخم هاي التيام نيافته مردم نپاشيم و بر نفرتها نيفزاييم. كافي بود كه ايشان به كاهش حداقل سي درصدي سطح رفاه مردم در دهه از دست رفته 90 نگاهي مي كردند. اي كاش به آمار كاهش شديد مصرف گوشت، لبنيات و ميوه در كشور توجه مي كردند. بر اساس آمار اعلام شده در بهار امسال، خرید مواد غذایی نسبت به سال گذشته، حدود 30 درصد كم شده است و بعد تاملي در علل آن مي كردند.
🔹اظهارنظرهاي ديگر ايشان در سياق اظهارات پيشين است. نگاه جانبدارانه از دولت مطلوب، اطلاعات خلاف واقع، تحليل هاي سطحی به مسائل اقتصاد ايران در اين مصاحبه مشهود است.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/negahi-be-edaahaye-mesbahi-moghadam/
#محمدرضا_یوسفی
#مصباحی_مقدم
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ پرتوی از سیره و سخن افتخارانگیز سفیر بهار
🎙 استاد علی کرمیفریدنی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 سفیر اندیشمند و خودساخته و پرواپیشهی امام حسین، جناب مسلم، از دینشناسان و قانونشناسان و انسانشناسان بود و در نگاه و نظرش به انسان، فرزندان آدم را *بِما هُوَ انسَان* *داری کرامت ذاتی و حرمت و حقوق بنیادی میدید.
🔸 او این نگاه انسانی را در آن روزگار و در استبداد مذهبی سیاهکار اموی - که انسان و انسانیت و حقوق و کرامت او هیچ و پوچ بود از قرآن شریف دریافته بود که میفرماید: ولَقَد کَرَِمنَا بِنی آدم* ما فرزندان آدم را کرامت و ارزش ذاتی دادیم.
و نیز از استادش امیر(ع) که فرمود: *مردم با همهی اندیشهها و باورها، یا در دین باتو برادر و خواهرند و یا در آفرینش برابر و دارای همان حقوق انسانی که تو داری.
🔸 وآنگاه هم قرآن و هم پیامبر و امام علی، همه را به خودشناسی و خودسازی و تربیت خود و آراستگی به کرامت و ارزش اکتسابی برمیانگیزند و فرمان میدهند که * نزد خدا و در نگاه و پاداشدهی او، پرواداران و پاسخگویان و ایمانداران راستین، کرامت اکتسابی و شکوفایی انسانی نیز دارند، اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَالله اَتقَاکُم
🔸 اما این ارزش اکتسابی، باعث و بهانه و دستاویز هیچ رانت و امتیاز و حقوق ویژه و انحصاری در اجتماع و سیاست و حقوق شهروندی نباید بشود تا با دستاویز کردن آن، بیسوادها و بیمحتواها و چاپلوسها و کوتولهها با ظاهرسازی و دورویی و بازیگری و مسابقهی در بتتراشی، به جای مردم و نخبهها و کارآمدها و شایستگان مورد نظر جامعه، با شگرد و ترفند و بیداد و نقض کرامت و حقوق بشر، سرنوشت مردم را به کف گیرند و ملت و کشور و اخلاق و دین و دنیای همه را تباه نمایند.
🔸 با این بینش است که جناب مسلم در سختترین شرایط و بهظاهر بهترین فرصت برای ترور دیکتاتور سیاهکار و خشن و خونریزی چون عبید، به گزارش از پیامبر خدا فرمود: *الاِیمَانُ قِیدُ الفَتکِ فَلَا یَفتِکُ مُؤمِنُُ ایمان به خدا و باور رستاخیز، مانع ومهار اقدام به کارهای ناساز با اخلاق شایسته است و انسان ایماندار ترور نمیکند.
🔸 و این خودداری دلیرانه از کارهای بزدلانه و ناساز با اخلاق و معنویت و جوانمردی مسلم در حالی است که اگر او این *ترور* را به دلیل پیروزی ظاهری اسلام و ایمان و پروا توجیه میکرد و به آن دست میزد، با نگاه به شرایط کوفه به پیروزی میرسید و بر کوفه و عراق چیره میشد و تحویل امام حسین میداد، امّا دیگر آن آرمان و هدف بلند عدالتخواهانه و کرامتجویانه و حقوق بشری عاشورا و پیشوای بزرگ آن و اخلاق و جوانمردی اهلبیت به مسلخ توجیه رفته بود.
🔸 در روایات دیگر نیز بر ناروا و ناجوانمردانه بودن *ترور* و آدمکشی غافلگیرانه بسی تاکید، و از آن هشدار داده شده است.
🔸 یکی از یاران امام صادق به او گفت: همسایهای دارم که به امیر(ع) دشنام میدهد، و هیچ زبان منطق و روشنگری را هم نمیپذیرد، اجازه میدهید او را حذف کنم؟
🔸 امام صادق پرسید: چگونه؟ گفت: اگر اجازه دهید بر سر راه او کمین میکنم و در یک لحظه، به حساب او میرسم. آن حضرت فرمود: نه، این کار تو *ترور* *و آدمکشی است و اسلام و ایمان و پروا با ترور و آدمکشی نمیسازد، هَذَا فَتکُُ وَ قَد نَهَی رَسُولُاللهِ عَنِ الفَتکِ. آنگاه تاکید فرمود که: *یَا اَبالصُّبَاح، اِنَّ الاِسلَامَ قِیدُ الفتک* *هان ای اباصباح، اسلام ترور و کشتن ناگهانی و بدون محاکمه و فرصت حق دفاع را نمیپذیرد و پیامبر از این روش زشت بازداشت .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/partoye-az-sire-va-sokhan/
#سخن
#سفیر_بهار
#سیره
#علی_کرمی_فریدنی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نامه دفتر حضرت آیت الله سیستانی به دبیرکل سازمان ملل در خصوص تعدی به حریم قرآن کریم با مجوز پلیس سوئد
🔸 در متن نامه دفتر مرجع تقلید عالیقدر شیعیان آمده است که احترام به ازادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین اقدام شرم آوری را توجیه نمی کند.
🔸 جناب آقای آنتونیو گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل متحد
با سلام و احترام
🔸 رسانه ها گزارش دادند که فردی در سوئد با هدف اهانت به دین حنیف اسلام، به نسخه ای از قرآن کریم تعرض کرده و یکی از اوراق آن را سوزانده است.
🔸 نظیر چنین رفتار زشتی در سال های اخیر بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما موضوع قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و تحت بهانه آزادی بیان رخ داده است.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/name-ayatollah-sistani-taadi-be-quran-ba-mojavez-polis-soed/
#اهانت
#قرآن
#سوئد
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آیت الله بهشتی و مظلومیت بعد از مظلومیت!
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برش هایی از متن:
🔸 استخدام واژه مظلومیت برای شهید آیت الله بهشتی از سوی امام خمینی برگزیده شد.
🔸 این جمله فرزند برومندش نشان از مظلومیت اوست که میگوید: "خاطر دارم که تا ۴۰ روز پس از شهادت ایشان به شکل مستمر در منزل، و بعدها به طور متناوب، کسانی نزد خانواده می آمدند و بهخاطر نسبتهایی که به ایشان داده بودند، حلالیتطلبی میکردند."
🔸 اما آنچه امروز میبینیم؛ مظلومیت بعد از مظلومیت است.
🔸 این مظلومیت بعد از مظلومیت را میتوان در رابطه با شهید آیت الله بهشتی در مصادیق مختلفی از روش ها و رفتاریِ نرم افزاری تا سخت افزاری دید!
🔸 مظلومیت بعد از مظلومیت یعنی اینکه بجای حضور فکری او در جامعه و رسانه های رسمی ، کسانی جایگزین میشوند که در تفکر سیاسی بسیار متصلب و خشِن هستند و به تفسیر "ارهاب" مینشینند و رای مردم را بدون تنفیذ "طاغوت" معرفی میکنند! در حالیکه تمام این موارد در تناقض جدی با مبنای فکری روشنِ شهید بهشتی دارد.
و یا کسانی تریبون دار و رسانه ای میشوند با بضاعت ناقص تحصیل حوزوی؛ جمهوری اسلامی را به "اشعری مسلکی" فرا میخوانند و داعیه ذبح "عدالت درپای ولایت" دارند و "اخلاق را در برابر دین" معرفی میکنند و یا استفاده از روش های نظامی را برای جوانان تئوریزه دینی میکنند!
این موارد و گویندگان آن، دارای تریبون یک روضه خانگی و یا پیج ناشناس نیستند بلکه صاحب آنتن رسانه هستند به عنوان درس اخلاق و یا برنامه های محرم و رمضان روی آنتن زنده و غیر زنده هستند!
اگر اینان جایگزینان شهید بهشتی هستند ، آیا مظلومیت بعد از مظلومیت نیست؟!
و اما نمونه ای از یک حرکت سخت افزاری که دراین روزها رخ نمایی کرده و نشان از "مظلومیت مستمر بهشتی دارد" مخفی از دیده شما نیست وآن عکس و سخنان گزینشی شهیدبهشتی بر تابلوها و بیلبوردهای بزرگ بر پل های عابر پیاده درباره حجاب است!
شگفتا! بعد از سال ها که خیلی خبری از عکس و تصویر و پخش سخنرانی آن عزیز سفر کرده نبوده یکباره عکس وحرفهای گزینشی او دیده میشود! ای کاش در رابطه با حجاب همه دیدگاه آن شهیدمتفکر را طرح میکردند.
🔸 مشکل اینجاست؛ دختر و پسر جوانی که قبل از تولد او "بهشتی" به شهادت رسیده و تصویر مشخص و درستی هم توسط رسانه های سرتاسری ارائه نشده و چهره آرام و متین و مودب بهشتی و روش منطق گرا بهشتی را حس نکرده ، درباره شهیدبهشتی چگونه قضاوت میکندو زیر لب با دیدن آن تابلوهای بزرگ که حامل پیامی ناقص است چه میگوید؟!
🔸 برای درج در تابلوها و بیلبوردها پیشنهاد میکنیم جملات زیر که از آن شهید بزرگوار است درج شود؛
🔸 "هیچ حکومتی تحت هیچ عنوانی ، حق ندارد حق آزادی انتقاد از رهبران را از مردم بگیرد .."
🔸 چرا نمی خواهیم لمس كنیم كه دعوت به خیر در اسلام شاید ۱۰درصد هم به زبان نبود و شاید بیش از ۹۰ درصدش به عمل بود." .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ayatollah-beheshti-va-mazlomiyat-baed-mazlomiyat/
#مظلومیت
#آیت_الله_شهید_بهشتی
#هادی_سروش
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ عید سوت و کور، افول آیین عید قربان در تشیع ایرانی معاصر
🎙 محسنحسام مظاهری
🔸 امروز عید اضحی بود که در فرهنگ اسلامی ملقب به "عید الکبیر" است و بزرگترین و مهمترین آیین جشن در همهی کشورهای مسلماننشین محسوب میشود. جایگاهی که نوروز در فرهنگ ایرانی را دارد، این عید در بسیاری از کشورها و نیز در مناطق اهل سنت ایران (مانند گلستان) داراست. بههمیندلیل در این کشورها عید قربان تا پنج روز و درمواردی بیشتر تعطیل رسمی است.
🔸 در ایران نیز، تا کمتر از یک قرن پیش، روز عید قربان بزرگترین جشن دینی بوده و آیین آن با تشریفات بسیار مفصل برگزار میشده است.
مهمترین آیین در شهرهای بزرگ، مراسم شترقربانی بوده که تا اوایل دورهی پهلوی اول برگزار میشده است. (در کتاب "جشنهای اسلامی شیعی در ایران" گزارشهای متعدد و مفصل سیاحان اروپایی از این آیین از دورهی صفویه تا قرن اخیر را آوردهام.) هنوز هم این آیین به شکل محدود در برخی مناطق ازجمله نواحی کاشان برگزار میشود.
🔸 ازجمله تغییرات مناسکی در تشیع ایرانی، بهویژه در دو دههی اخیر، افول آیین جشن عید قربان تا مرز تعطیلی کامل و درمقابل توسعهی جشن غدیر است. همچنین تبدیل روز عرفه از یک مناسبت جشن بهمناسبت سوگ در سایهی توسعهی عزاداری مسلم بن عقیل (که سال گذشته دربارهاش نوشتهام.)
🔸 نشانهی این تغییرات را در تبلیغات محیطی شهری میتوان دید. در "امالقرای جهان اسلام" در روز عید بزرگ و اصلی مسلمانان و یکی از دو "عید" اسلامی و دو منسک اولیه و رسمی جشن در اسلام، برخلاف همهی دیگر کشورهای مسلماننشین، فضای شهری در تصرف تبلیغات رسمی جشن شیعی غدیر است که هنوز بیش از یک هفته تا آن زمان باقی مانده. آنهم مراسم حکومتساختهی "جشن ده کیلومتری" که قرار است برای دومین سال برگزار شود و با ارادهای سیاسی در حال تکثیر در دیگر شهرها است.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eid-sot-va-kor-va-ofol-ayin-eid-ghrban/
#تشیع
#عید_قربان
#محسن_حسام_مظاهری
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نباید توجیه گر عمل اشتباه فلان مسئول باشیم
🎙 حضرت آیت الله نوری همدانی
🔸 ما نباید توجیه گر عمل اشتباه فلان مسئول باشیم و هیچ کسی حق ندارد مردم را ناامید کند. ما مشکلات مردم را تا حد ممکن اطلاع رسانی می کنیم و تذکر می دهیم و خودمان هم این مشکلات را درک میکنیم.
🔸 به گزارش اندیشه ما ، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی از فضلای حوزه علمیه ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، گفتند: امروز دنیای استکبار بیش از هر زمان دیگری مشغول اسلام ستیزی است و به گمان خود با اهانت به مقدسات میتواند به مقصود خود دست بیابد و در این بین سازمان های مدعی آزادی و حقوق بشری با سکوت خود فضا را برای این جریان فراهم می کنند. سران کشورهای اسلامی و مردم مسلمان به هر نحو ممکن باید انزجار خود را نسبت به اهانت قرآن کریم اعلام بدارند.
🔸 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فرهنگ، افزودند: شکی نیست که امروز مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو هستند؛ اما در این بین نباید مسائل فرهنگی کشور به فراموشی سپرده شود. انسان تأسف میخورد از اینکه عدهای نسبت به مسائل ضد فرهنگی تذکر میدهند ولی متولی فرهنگ به راحتی افراد را متهم می کند که اینها می خواهند جامعه را دو قطبی کنند.
🔸 این مرجع تقلید در ادامه بیان کردند: عدهای میخواهند اینگونه وانمود کنند که متدینین با شادی مخالف هستند در حالی که اینگونه نیست مردم به تفریحات سالم احتیاج دارند و این وظیفه متولیان فرهنگی کشور است که زمینه های این امر را فراهم کنند، البته شادی مردم زمانی محقق می شود که مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها حل شود.
🔸 حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به سخنان رهبری در جمع مسئولان قضایی کشور مبنی بر داشتنِ خروجی در کار، اظهار داشتند: این سخن ایشان بسیار دقیق بوده است و باید اجرایی شود چون بعضی از مسئولان اجرایی آمارهایی میدهند ولی در جامعه جور دیگر دیده می شود.
🔸 ایشان در پایان خاطر نشان کردند: ما وظیفه داریم از اصل نظام و انقلاب و رهبری دفاع کنیم ولی نباید توجیه گر عمل اشتباه فلان مسئول باشیم، بله! هر کسی به مردم و نظام و انقلاب صادقانه خدمت کرد باید حمایت شود هیچ کس حق ندارد مردم را ناامید کند امروز باید همه با هم وحدت داشته باشند، اختلاف بسیار مضر است و در این میان وظیفه ما طلبه ها سنگین است ما باید در کنار مردم باشیم و رنج آنها را بفهمیم. بنده به عنوان یک طلبه در حوزه علمیه قم باید عرض کنم از شما می خواهم به مردم اطلاع رسانی کنید ما مشکلات آنها را تا حد ممکن اطلاع رسانی می کنیم و تذکر می دهیم و خودمان هم این مشکلات را درک میکنیم.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/nabayad-tojihgar-amal-folan-masol-vbashim/
#اشتباه
#مسئولین
#آیت_الله_نوری_همدانی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نشست علمی فقه، صلح اجتماعی و زنان (3)
🎙 استاد محمدرضا یوسفی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 مورد بعدی را که من می خواهم یک مقداری راجع بهش صحبت بکنم عنوانی است که من تحت عنوان احتیاطات فقهی آورده ام. ما در فقه مان بسیاری از موارد را ما داریم که احتیاط شده است ولی چون این احتیاطات زیاد تکرار شده به ویژه راجع به زنان باعث شده که ما این را فکر بکنیم که یک امر فعلی مسلمی است تو همین حوزه های اجتماعی خودمان مثلا رفتن زنها به استادیوم این یکی از آن مواردی است که می بینید چگونه برخورد می شود با این مسأله توسط فقها در حالی که به لحاظ فقهی مشکلی ندارد. چیزی که هست این است که فقیه نشسته و تبعات این مسئله را دارد فکر می کند که اگر اینجا بگویند جایز است این ممکن است در استادیوم یک اتفاقات دیگری رخ بدهد. این دارد مسائل دیگری را مطرح می کند احتیاط می کند اصلش را دارد مخالفت می کند درحالی که هیچ وجهی برای این مخالفت نیست. این احتیاطات فقهی کم نیست در فقه ما نسبت به خصوص زنان و خیلی ها شان مبنای قوی فقهی هم ندارد. از منظر نوسنت گرایان فقیه این نوع نگرش خودش خلاف است چرا؟ چونکه همانطوری که به این فکر می کنید که مبادا این آزادی عملی که برای یک خانم اعلام می کنم ممکن است منجر به یک انحراف بشود شما دارید حق آزادی یک انسان را هم محدود می کنید. بنابراین آیا شما این حق را دارید که این حریم ها را بشکنید یا نه؟عنوان بعدی که من وارد شده ام، می خواهم اشاره کنم به یک استفتاء؛ استفتایی که چند سال پیش که از تعدادی از مراجع است که چند مسئله را مطرح کرده است: یکیش تصدی قوای سه گانه (رئیس قوه مجریه، رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه) است: آیا زن می تواند ریاستها سه گانه برسد یا خیر؟ حالا آن دعوایی که با شورای نگهبان هم هست بماند. زن می تواند مرجع تقلید بشود؟ زن می تواند رهبر بشود؟ و همین طور تا قضاوت. این استفتای است که دوست عزیز ما جناب آقای سید مهدی نریمانی که همکار ما هستند از دانشگده الهیات دانشگاه مفید کتابی را در سال 94 نوشتند به نام «کاووشی نو در مسئله حضور اجتمای زنان» استفتائاتی در این کتاب آورده که من در اینجا به طور چکیده برخیاش را آورده ام: آیت الله صادق روحانی کسی است که همه این موارد را برای زن نفی می کند. آیت الله مظاهری قضاوت، مرجعیت و رهبری زنان را نفی می کند ولی تصدی اجرایی یعنی رئیس جمهور شدن رئیس دستگاه قضا شدن و رئیس در مجلس شدن را ایشان بلا مانع می داند حتی رئیس دستگاه قضایی چرا؟ چون می گوید دستگاه قضایی لازمه اش قضاوت نیست یک مدیریت است بنابراین هیچ ایرادی ندارد که زنها رئیس قوه قضائیه بشوند رئیس جمهور بشوند و رئیس مجلس بشوند. آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله سید صادق شیرازی مرجعیت و قضاوت را نفی می کنند و جواز سایر امور حتی رهبریت را هم اجازه می دهند می گویند در رهبریت هم مشکلی ندارد ولی دو تا قید می زنند: یکیش حفظ حریم (در روابط با نامحرمان) اهمیت دارد یکی هم تربیت فرزندان. خانواده از نظر اسلامی مهم است و این باید مخالف امر تربیت فرزندان نباشد. اگر این نباشد رهبر شدن هم از نظر این دو بزرگوار مشکلی ندارد. مرحوم آیت الله فیاض اخیرا فتوا داده و همه این موارد را جایز می داند یعنی هم مرجعیت هم رهبری هم قضاوت هم تصدی قوای سه گانه. اینها با نگاه فقه سنتی است. یعنی ما باید توجه داشته باشیم که این فتاوا را ما داریم ولی جریان عملی دارد ما را به یک سمت دیگری می برد.
🔸 من اینجا می خواهم دلایل جواز ورود زنان در موقعیت های مختلف را با توجه به آن نکاتی که عرض کردم در ارتباط با نو سنت گرایان به اختصار خدمت تان عرض کنم.
یکی از آنها ادله وجوب امر به معروف و نهی از منکر است که ما وقتی که امر به معروف و نهی از منکر را نگاه می کنیم آیاتی که در این رابطه وجود دارد زن و مرد نکرده است یعنی هر دو را دارد مطرح می کند به عنوان مثال در آیه ای قرآن می فرماید: «المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» که خود این «یأمرون» که می گوید یک تعبیر ولایت هست و این ولایت را برای مؤمنات هم بیان می کند که اینها هم یک همچین موقعیتی را زنها می توانند داشته باشند و توافق هم دارد که این امر به معروف و نهی از منکر در فقه در سه چهار سطح مطرح می شود یعنی فقط این نیست که همین امر به معروف و نهی از منکرهای که ما داریم می گوییم نیست بلکه یک سطحی از امر به معروف و نهی از منکر نقد حاکمیت است
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/neshast-elmi-feghhi-solh-ejtemaii-zanan/
#زن
#صلح
#محمدرضا_یوسفی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ پیام آیتالله العظمی سیستانی را دریافت کردم و نامهای در جواب آن مینویسم.
✂️ برش هایی از متن:
🔸 رئیس دستگاه دیپلماسی عراق همچنین بر لزوم همکاری بینالمللی برای مبارزه با این اندیشهها تاکید کرد؛ اندیشههایی که منجر به توهین به مقدسات، نمادها و آتش زدن کتب آسمانی از جمله قرآن کریم میشود.
🔸 از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه این رخداد و واکنشهای عراق و جهان اسلام را پیگیری کردم، اظهار داشت: این اقدام موهن را محکوم و تقبیح میکنیم.
🔸 گوترش با تاکید بر لزوم همکاری برای مقابله با پدیده اسلامهراسی، تصریح کرد: پیام حضرت آیتالله العظمی سیستانی را دریافت کردم و از تلاشهای ایشان کمال تشکر را دارم و به زودی نامهای در جواب ایشان خواهم نوشت.
🔸 در پایان، فواد حسین از دبیرکل سازمان ملل بابت اهتمام شایان به پیام آیتالله العظمی سیستانی و موضعگیری گوترش که معاون وی در امور تمدنهای کهن در بیانیهای به بیان آن پرداخت، تشکر کرد و اظهار داشت: همه باید برای تحقق امنیت، صلح و همریستی مسالمتآمیز و مبارزه با اندیشههای افراطی تلاش و همکاری کنند.
متن عربی خبر .......
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/payam-ayatollah-sistani-ra-daryaft-name-dar-gavab-an/
#قرآن_کریم
#آیت_الله_سیستانی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمت عید قربان و ریشههای آن/ قربانی از چه زمانی معمول شده است؟
✂️ برش هایی از متن:
🔸 عید قربان یا گوسپندکُشان (به نقل از فرهنگ دهخدا) را به عربی «عید اضحی» می گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند.
🔸 عید در لغت از ماده عود؛ به معنای بازگشت است؛ لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می شود و به پیروزیها و راحتیهای نخستین بازگشت میکنند، عید گفته می شود. همچنین واژه قربان از ماده قرب؛ به معنای نزدیک بودن است. بر این اساس با توجه به این که شخصی که قربانی میکند، در نظر دارد بدین وسیله به خداوند متعال تقرب بجوید، این عمل را قربانی میگویند.
🔻 مراسم عید
برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم میکنند.
🔸 حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح میکنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود – مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال میگردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش میآید را عید میدانند.
🔸 همچنین در روایتهای مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا یتیمان و گرسنگان و نیازمندان نیز به خوراک برسند.
🔸 عید قربان، عید پیروزی وظیفه بر غریزه
مخلوقات خداوند سه دسته هستند: گروهی که فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات؛ گروهی که فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائکه؛ گروهی که گاهی دنبال غریزه رفته و گاهی دنبال وظیفه می روند، مانند: انسان.
🔸 هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده بلکه از حیوانات هم پست تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل) آنان، همچون چهارپایان بلکه گمراه ترند. همانا بدترین جنبنده ها نزد خداوند، انسانهایی هستند که گویا کر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند. اما همین که انسان در این دو راهی خطرناک وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائکه و پاکان قرار گرفت آن را عید می گیرد، مثلاً غریزه گرسنگی و تشنگی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می کشاند، ولی وظیفه دستور می دهد که در ماه رمضان خودداری کن، کسانی که سی روز وظیفه را انتخاب کرده اند، روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده اند.
در روایات مختلف دین اسلام آمدهاست که پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم (ع) در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
🔸 او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر میروند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود میشود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان مییابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم میفرستد .....
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hekmat-eid-ghorban-va-rishe-haye-an/
#ریشه
#عید_قربان
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمرانی از نگاه شهید بهشتی
🎙 استاد مسیح مهاجری
✂️ برش هایی از متن:
🔸 مهمترین عامل موفقیت حکمرانی، نگاه واقعی حکمرانان به شخصیت انسان است. عدهای از حکمرانان، به انسان به مثابه ابزار نگاه میکنند و از آنها به نفع خود و برای تحقق اهداف و امیال خود استفاده میکنند. اینها کسانی هستند که خود را محور حکمرانی قرار میدهند و به همین دلیل، سر از دیکتاتوری درمیآورند. عدهای دیگر، انسان را موجودی آزاد میدانند که ذاتاً سزاوار تکریم است. صاحبان این نگاه، حکمرانی را در خدمت انسان قرار میدهند و با پرهیز از خودمحوری و خشونت و به رسمیت شناختن آزادی مردم، هر لحظه از دیکتاتوری فاصله میگیرند و پیوند مردم و حکمرانی را مستحکمتر میکنند.
🔸 آیتالله بهشتی همواره نگاه دوم را به کسانی که مسئولیتی برعهده داشتند توصیه میکردند. زمانی که گزارشهای مردمی درباره برخوردهای خشن در بعضی ادارات و مؤسسات به بهشتی رسید، یکی از سخنرانیهای خود را به ضرورت پرهیز از این روش اختصاص داد و با صراحت و شفافیت تمام که از ویژگیهای این عالم عامل بود گفت:
«ای معلم، ای مربی، ای عالم دینی، ای روحانی، ای مدیر مدرسه، ای مدیر مؤسسه، ای مدیر جامعه، مبادا برای پوشاندن نقائص خویشتن به اعمال خشونت و دیکتاتوری متوسل شوی و از آزادی طبیعی دیگران جلوگیری نمائی».
🔸 شهادت میدهم که بهشتی دقیقاً به این توصیه خود عمل میکرد و هرگز ذرهای از آن تخطی نکرد. او حتی زمانی که در نوشتههای تحقیقاتی ما لحن نقد صاحبنظران علمی را اندکی دور از احترام و تکریم میدید به ما تذکر میداد هرگز از چنین لحنی استفاده نکنیم و جالب اینکه خود او نیز در تذکر به ما نهایت ملایمت و مهربانی را در گفتار و نوشتار بکار میگرفت. جالبتر اینکه در برابر نقدها و حتی پرخاشهائی که به بهانه نقد نسبت به او صورت میگرفت نیز با صبوری مثالزدنی و خوشروئی کامل برخورد میکرد و با روشنترین عبارات و کلمات به طرف مقابل توضیح میداد بدون آنکه ناقدان را برنجاند یا از انتقاد و اعتراضشان پشیمانشان کند.
🔸 این روش، تأثیر شگرفی در معترضین به ویژه نسل جوان داشت بطوری که بارها افرادی را دیدم که علیرغم دشمنی شدید اولیه با بهشتی، بعد از مواجه شدن با منطق زلال و مستحکم او از راهی که رفته بودند برمیگشتند و جذب او میشدند. آیتالله بهشتی این افراد را با آغوش باز میپذیرفت و از هیچ تلاشی برای روشن ساختن ذهن آنان نسبت به واقعیتهای جامعه و منطق اسلام در حکمرانی دریغ نمیکرد.
🔸 یکی از نتایج نگاه تکریم محوری به انسان که آیتالله بهشتی بشدت آن را ترویج میکرد این بود که به حکمرانی جامعنگر برای مدیریت صحیح جامعه معتقد بود. در حکمرانی جامعنگر، نیازهای مادی انسان نیز همراه و همسان با نیازهای معنوی مورد نظر قرار میگیرند. کسانی که مردم را به عبادت و مناسک و برگزاری مراسم پرتجمع عزاداری و جشن و دعا تشویق میکنند ولی در تأمین نیازهای مادی آنان دچار کاستی یا غفلت و یا ناکارآمدی هستند، نمیتوانند حکمرانی جامعنگر را محقق نمایند. حکمرانی در جامعهای که چنین افرادی در رأس آن باشند و مدیریت آن را برعهده داشته باشند هرگز نمیتواند مردم را برای انجام تکالیف دینی قانع کند. مردم وقتی برای اجرای احکام دین و حتی قانون آمادگی خواهند داشت که حکمرانان موفق به اجرای عدالت، تأمین رفاه و آزادیهای مشروع شده باشند و با مردم صادقانه برخورد کنند. در صورتی که این نیازهای اولیه و ضروری مردم برآورده شود، مردم بدون آنکه نیازی به تبلیغ و تهدید و تطمیع باشد، داوطلبانه اقدام به اجرای احکام دینی و تبعیت از قانون خواهند کرد. آیتالله بهشتی در موارد متعددی در همان سالها و حتی ماههای اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این واقعیت بسیار مهم توجه دادند و بارها تکرار کردند:
«صریحاً این را گفتهام و باز هم تکرار میکنم که تا مسأله تقسیم عادلانه و برادرانه امکانات زندگی در این کشور برای همه مردم و امکانات کار برای همه مردم حل نشود، سایر مسائل انقلاب ما حلشدنی نیست».
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hokmrani-az-negah-shahid-behshti/
#حکمرانی
#آیت_الله_شهید_بهشتی
#مسیح_مهاجری
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اسلام حقیقی و نیاز اصلی انسان جستجوگر؛ به بهانه سالروز شهادت شهید بهشتی
🎙 صدیقه قاسمی
🔸 جستجوگری و یافتن نقشهٔ راه برای درک چیستی فلسفهٔ زندگی از آغاز خلقت تا اکنون یک سؤال بزرگ و اساسی برای انسان بوده است. در طول تاریخ، باورهای نادرست، یافتههای بشری و مکاتب آمیخته با انواع انحرافات، عامل بزرگ سردرگمی انسانها شدهاند و امکان دست یابی به آئینی جامع و سازنده را از انسان پرسشگر و حقیقتجو باز ستاندهاند. این آفت بزرگ به شیوهای رازآلود و بغرنج، حیات فکری و اجتماعی مسلمانان را مورد خدشه قرار داده است. برخی از این آسیبهای بزرگ که انسان جستجوگر را به گمراهی و دوری از کشف حقیقت سوق میدهند، رفتارهای متناقضی است که مدعیان اسلام به آن میپردازند. در چنین شرایطی بازشناسی معارف صواب کاری است در غایت دشواری.
🔸 شهید بهشتی به عنوان اندیشمندی دینپژوه و فقیهی ممتاز، که در زمان شناسی و درک واقعیات جامعه، با هم عصران خود تفاوتی آشکار داشت، برای پاسخگویی به این پرسش اساسی انسان جستجوگر، یک منظومهٔ فکری را طراحی نمود که بنیان آن بر شناخت فطرت و درک چیستی عقلانیت، برای انسانی است که آگاهی و آنتخابگری او را ممتازترین موجود آفرینش قرار داده است (نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 19)، ایشان هر گونه تعطیلی عقل را از نظر اسلام (جاودانه تاریخ، ج 4، ص 162) ممنوع و خروج از مسیر هدایت انسان دانسته و با بر شمردن ویژگیهای زیر برای اسلام از انسانها خواسته است تا با تفکر و خردورزی در مسیر فطرت سالم خویش از نورانیت وحی بهره بگیرند و راه درست زندگی را برگزینند: آئین جامع حق، عدل، انصاف، آزادی، شورا، جامعهسازی، بهرهمندی، فطرت، آرمانخواهی و واقعگرایی، کار و عمل صالح، نشاط و ترقی، دعوت جهانی، خداجویی، حیات و زندگی، سیاست و تقرب الهی، انسانسازی، فطرت، درست اندیشی، نظام عقیده و عمل، دین صدق و راستی، ارزشها و اخلاق (فصل سوم کتاب اسلام و مقتضیات زمان)
🔸 این اندیشمند مصلح و دینپژوه آزاده، که به خوبی دغدغههای انسان جستجوگر حقیقت را در زمان خود شناخته بود، برای آنکه او را از آسیبهایی که مانعی برای دیندارانه زیستن بشمار میروند، آگاه سازد، با معرفی سه گونه اسلام در کتابی به این نام، و دعوت به واقعبینی در تفسیر شش جلدی “در مکتب قرآن”، تلاش نموده است اسلام واقعی را از لابلای غبارها و آفتهای اموی، خوارجی، انحرافی و سیاستزده، برهاند و با شفافسازی شجاعانه و عالمانه، آن را تنها آیین خدا معرفی نماید تا فرصت برای مدعیانی همچون ابوسفیانها، عمروعاصها، معاویهها و مدعیان ظاهرالصلاحی که دین ابزار دنیا طلبیشان است، باقی نماند، این جماعت با نهاد آلودهٔ به قدرت و ثروت خود همواره مانع بزرگی برای درک و فهم صحیح دین شدهاند و تلاش نمودهاند تا اسلام خود را به جامعه معرفی نمایند. این اقدام مخرب آنها فراتر از هر تفکر اومانیسمی، مخرب احوالِ انسان جستجوگر شده است.
🔸 شهید بهشتی با درک این معضل بزرگ، اسلام را آیین خداوند معرفی مینماید تا انسان انتخابگر، با تفکیک اسلام حقیقی از دیگر اسلامها، در پرتو عقلانیت و وحی مسیر تعامل عقل و عشق را که در نهایت به عشق خداوند منجر میشود (مبانی نظری قانون اساسی، ص 52) با درایت و آگاهی طی نماید (سخنرانیهای شهید مظلوم آیتالله بهشتی، نشر سیدجمال، ص 104). چالش مواجهه با انواع اسلام و جداسازی اسلام حقیقی از دیگر انواع اسلام، یک چالش جدی در زمان معصومین علیهم السلام نیز بود و بیراه نیست اگر بگوییم بخشی قابل توجه از بیانات و تبیینهای ائمه علیهم السلام معطوف به همین نکته بوده است.
🔸 اکنون نیز جهان اسلام و جامعه امروز ایران، با این آسیب بزرگ در حال دست و پنجه نرم کردن است، برای برون رفت از این بحران عظیم، بایستهتر آن است تا با بهرهجستن از اندیشههای اندیشمندانی همچون شهید آیت الله دکتر بهشتی، اسلام واقعی را برای جامعه امروز معرفی نماییم. به باور شهید بهشتی، معرفی اسلام در زبان آسان و در عمل بسیار دشوار است:
🔸 “آن اسلام چیست که آیین خداست؟ اسلام چیزی است که گفتنش آسان، مباحثه کردنش نه چندان دشوار، ادعا کردنش با زبان ممکن، ولی تطبیق عملی انسان بر آن، بسی دشوار است. اسلام یعنی در برابر خدا تسلیم بودن و هیچ چیز را در برابر خدا قرار ندادن و هم پای او نشناختن”. (بهشتی، در مکتب قرآن، ج 4، ص 101)
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eslam-haghoghi-niyaz-asli-ensan-jostpjogar/
#اسلام
#انسان
#نیاز
#صدیقه_قاسمی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ لزوم رعایت اعتدال در امور علمی و عملی / اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد
🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید که همواره انسان باید حدّ معتدل را رعایت کند و نه راه افراط را برود و نه راه تفریط! لذا در پایان فرمود: اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد. هسته مرکزی علوم علمی و عملی، هم جلوی جنگهای...
🔸 اندیشه ما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: صبح امروز جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید.
🔸 در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 108 ـ پرداختند.
🔸 ایشان بیان داشتند: در کتاب تمام نهج البلاغه که سخنان نورانی امیرالمومنین را در 5 بخش خطبه ها، نامه ها، کلام ها، توصیه ها و دعاها جمع آوری کرده اند، اصل این کلام نورانی که ضرار به نقل از حضرت آورده، در جلد 5 صفحه 82 آمده است. که ضرار در جواب معاویه که گفت: علی را برای ما توصیف کن، بیان داشت امیرالمومنین «کان یقول»؛ یعنی این کلام را مکرر می فرمود که خداوند در دستگاه درونی انسان، پاره ای خلق کرده به نام قلب که عجیبترین عضو بدن است. هر چندهمه اعضاء حیکیمانه خلق شده اند، اما قلب خیلی لطیف و عجیب است.
🔸 ایشان ادامه دادند: برهان امیرالمومنین این است که در قلب، هم مواد حکمت در او هست و هم اضداد حکمت، هم گرایش به حکمت دارد که عدل و عقل باشد و هم به ضد حکمت دارد که جهل و ظلم باشد. هم گرایش علمی دارد و هم گرایش عملی، لذا همواره در آنجا جنگ بین اینها دایر است.
🔸 ایشان بیان داشتند: در درون قلب انسان همواره جنگ سنگینی به پا هست که جهاد اوسط نامگذاری شده و انسان موظف است با آن مبارزه کند، همانطور که انسان موظف است با دشمن بیرونی مبارزه کند که به نام جهاد اصغر هست و جهادی که بین عقل و قلب است، بین علم و شهود است و مانند آن، جهاد اکبر نامگذاری شده است.
🔸 معظم له اظهار داشتند: گاهی نزاع، درون مرزی است بین علم و جهل نزاع است، در این صحنه «رب عالم قد قتل جهله» آمده است ولی گاهی جهل به معنای جهالت است، یعنی شخص، یک چیزی را مسلّم می داند ولی اندیشه او که کار عقل نظر است درگیر با انگیزه اوست که کار عقل عمل است، یک انسان هوامدار است، این انسان می کوشد تمام سرمایه های علمی را در راه باطل صرف کند، تمامی درسهایی را که خوانده، به پای باطل بریزد، اینجا نزاع بین جهل و علم نیست بلکه بین جهالت و علم است اینجا باید گفت: رب عالم قد قتلت جهالته! جهل برای عقل نظر است و جهالت برای عقل عمل، یعنی نیروی علمی به سمتی و نیروی عملی به سمت دیگر گرایش دارد!
🔸 ایشان ادامه دادند: پس دو نزاع سنگین همیشه هست یا نزاع علمی است که انسان یک حقیقیتی را می داند و مخالف و مقید و خاص و قرینه و معارضش را نمی داند، چون انسان وقتی مطلب علمی بیان می کند چند مخالف دارد گاهی منع است و گاه معارضه و گاهی نقض! اینها جهادهای علمی است، یعنی گاهی رقیب صغری یا کبری استدلال شما را منع می کند و مستدل، باید آگاهانه و عمیقانه مقدمه قیاس خودش را اثبات کند و دوم این است که رقیب، معارضه می کند یعنی صغری و کبری دیگری به عنوان دلیل، در عرض دلیل انسان اقامه می کند و این باید معارض را از بین ببرد و راه سوم جنگ این است که راه منع و معارضه نیست، بلکه راه نقض است که رقیب می گوید این دلیل شما اگر تام هست چرا در جای دیگری که ما اقامه میکنیم، نتیجه نمی دهد؟! این جنگ داخلی بین منع و دلیل، معارضه و دلیل و نقض و دلیل همیشه هست اینها جنگهای علمی است و تمام این جنگ آورها سپاهیان عقل نظری هستند فقط در حوزه علم، این سه نبرد دایر است و کاری به اخلاق ندارند! از این صحنه گذشته گاهی بین عقل عمل که مسئول انگیزه است با عقل نظر که مسئول اندیشه است درگیری است.
🔸 ایشان بیان داشتند: همان طور که در عقل نظری یعنی اندیشه در سه جبهه جنگ داشتند، در بخش عقل عملی که انگیزه است، در سه جبهه با هم جنگ دارند یا بیشتر و آن این است که این قوه خواسته و انگیزه اش با قوه دیگری متفاوت است، این قوه طرف قناعت است و دیگری طمع، این قوه به سمت گوشه گیری و خاموشی می کشد و طرف دیگر به سمت شهره و نام آور شدن، این جنگ داخلی است بین اعضای عقل عملی که همه انگیزه دارند اما انگیزه ها فرق می کند .....
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/lozom-rayat-etedal-dar-omor-elmi-va-amali/
#اعتدال
#علم
#فساد
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa