eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ پیام اصلی خطبه غدیر باید در دانشگاه های کشور، سرفصلی درس قرار گیرد. 🎙 دکتر فتح‌الله نجارزادگان ✂️ برش هایی از متن: 🔻 محورهای اصلی خطبه غدیر چیست؟ 🔸 رسول گرامی اسلام(ص) در ابتدای این خطبه به حمد و ثنای الهی می‌پردازد و می‌فرماید: «الحمدلله الذی علی فی توحده و دنی فی تفرده و جل فی سلطانه و عظم فی ارکانه...»؛ اولین نکته این است که رکن اصلی این خطبه، مسئله توحید و معرفت خدا و صفات الهی است و آنچه در ادامه خطبه می‌آید مانند فضائل امام علی(ع) و توصیف قرآن کریم در همین مسیر است و فصاحت و بلاغت اقتضا می‌کند که وقتی قرار است دستور مهم خدا به همه بشر تا قیامت ابلاغ شود، ابتدا باید با حمد او آغاز و نیز خدا به بندگانش معرفی شود. 🔸 پیام ابتدای خطبه این است که توحید و نبوت و ولایت و امامت به یکدیگر پیوند خورده است. امام خمینی(ره) در بحث اسرار نماز فرموده‌اند که شهادت به توحید بدون شهادت به نبوت و شهادت به نبوت بدون شهادت به امامت امیرالمؤمنین(ع) معنا ندارد و اینها سه حقیقت به هم پیوسته و در طول یکدیگر هستند؛ یعنی کسی خدا را قبول دارد که پیامبر(ص) را قبول دارد و کسی پیامبر(ص) را قبول دارد که امیرالمؤمنین(ع) را قبول دارد. لذا در قسمتی از این خطبه شریفه فرمودند که مردم باید به این دستوری که من از جانب خدا می‌گویم اعتقاد داشته باشند و اگر آن را نپذیرند، در کل رسالت و نبوت شک و آن را انکار کرده‌اند. 🔸 در دنباله این خطبه پیامبر(ص) فرمودند که «مردم من در آنچه تاکنون از طرف خدا مامور بودم کوتاهی نکردم و وظیفه خودم را انجام دادم و دستوری نبوده است که من کاملاً به شما نرسانده‌ام. فقط یک دستور باقی مانده است که باید در غدیر اعلام کنم و آن نصب امیرالمؤمنین(ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر(ص) است»؛ یعنی پیامبر(ص) امیرالمؤمنین را جانشین خودش قرار نداد. البته اگر فرموده بود باز هم معتبر بود، ولی عظمت کار بیشتر است. لذا خدا این نصب را انجام داده و همانطور که در خطبه ذکر شده است، ۱۱ امام بعد از علی بن ابیطالب(ع) منصوب خدا هستند و نام آنان در خطبه ذکر شده است 🔻 پیام اصلی خطبه غدیر چیست و آیا این پیام مخصوص مسلمانان است؟ 🔸 این خطبه نه فقط برای مردمی بوده است که در سرزمین مکه و مدینه بودند و یا کسانی که به حج رفتند، بلکه برای همه مسلمین و بشریت است؛ در این خطبه بیش از ۴۰ بار فرمودند: «معاشر الناس»؛ یعنی همه گروه‌های مردم را مورد مخاطبه قرار دادند؛ اعم از تابعین و انصار و سفید و سیاه و اعجمی و عربی و حر و مملوک و حتی تعبیر عجیب صغیر و کبیر را هم به کار بردند؛ صغیر مادامی که بالغ نشده است به لحاظ فقهی به چیزی مکلف نیست، ولی این خطبه آن‌قدر مهم است که پیامبر(ص) صغیر و کبیر را مخاطب قرار داده و فرموده است که خطبه را به فرزندانتان یاد دهید. 🔸 به خاطره‌ای اشاره می‌کنم؛ در دهه فجر گروهی از پاکستان به قم آمدند و با من دیداری داشتند و در انتهای دیدار گفتند شما کسی مانند امام خمینی(ره) را داشتید ولی ما چه کنیم؟ بنده گفتم که این سؤال را ما از شما داریم. آیا رسول خدا که همه احکام مورد نیاز بشر را با جزئیات بیان فرمودند در مورد حکومت سکوت کردند؟ آیا تکلیف حکومت را مشخص نکردند؟ ما شیعیان معتقدیم که پیامبر(ص) تکلیف حکومت را تا ابد برای بشریت تعیین کردند ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-khotbe-ghadir-bayad-dar-daneshgah-tadris-shavad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نامه دفتر آیت الله سیستانی درباره قرآن سوزی در سوئد از نگاهی دیگر 🎙 احمد حیدری ✂️ برش هایی از متن: 🔻 محورهای اصلی خطبه غدیر چیست؟ 🔸 از قدیم‌الایام مبارزه “غرب خشن” با اسلام در قالب “مبارزه با خشونت” تعریف شده است و سعی کرده‌اند صفت غالب خود را به اسلام نسبت دهند لذا اسلام‌شناسان غربی، اسلام را “دین جنگ و خشونت” معرفی کرده و می‌کنند. متأسفانه بعضی حاکمان مدعی اسلام و برخی مسلمانان عامی و ناآگاه هم در طول تاریخ با رفتارهای غلط خود برای این حق‌سوزی بیدادگرانه هیزم تدارک دیدند و هنوز هم تدارک می‌بینند. باورها و رفتارهای داعشی مسلک که در سراسر جهان اسلام و اقطار سنی و شیعه نشین به صورت‌های مختلف ظهور و بروز دارد، خواه ناخواه هیزمی بسیار مناسب برای تداوم این آتش‌ حق‌سوز بوده و هست. 🔸 اخیرا در آستانه عید قربان با مجوز پلیس و چراغ سبز نیروهای امنیتی سوئد، در استکهلم[بزرگترین شهر و پایتخت این کشور]، شاهد تکرار پروژه قرآن سوزی آن هم توسط یک “پناهجوی عراقی مقیم سوئد”! در نزدیکی مسجد اصلی شهر بودیم که با این اقدام به اعتقادات ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان بی‌احترامی و توهین شد. دولت سوئد مدعی است که طبق قانون و در چارچوب “آزادی مطلق بیان” نمی‌تواند برای این کار مجوز ندهد. بهمن ماه سال گذشته نیز شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی – دانمارکی، با مجوز مقامات سوئد مجوز یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه سوزاند. 🔸 «قرآن سوزی» قطعاً اقدامی غیر انسانی و مخالف آزادی بیان است زیرا در هیچ منطقی “توهین” به شخصیت‌ها و کتب مقدس و سوزاندن آن، مصداق “آزادی بیان” نیست. نقد صریح و غیر صریح مصداق آزادی بیان هست که در این پانزده قرن و حتی زمان نزول خود قرآن، نسبت به آن به وفور وجود داشته و بسیاری از این نقدها در خود قرآن به صراحت مطرح گردیده و جواب داده شده است. خود غربیان هم با همه ادعاهای آزادی طلبی که دارند، نتوانسته و نمی‌توانند به صراحت از “قرآن سوزی” دفاع کنند لذا می‎بینیم نخست وزیر سوئد در باره این اقدام می‌گوید: «هر موضوع قانونی لزوماً موضوع مناسبی نیست» و وزارت خارجه آمریکا که سردمدار فرهنگ غرب است، آن را «آزاردهنده و موهن» می‌شمارد. 🔸 مواجهه مسلمانان با این اقدام، بسیار مهم است و می‌تواند آن را ریشه‌کن کرده یا تداوم بخشد و موجه کند! اگر در مواجهه با این اقدام غلط، در کشورهای اسلامی به سفارتخانه‌ها حمله شود و آنها را به آتش بکشند و …، ناخواسته در راستای موجه جلوه دادن این اقدام موهن و اثبات ادعای «دین جنگ و خشونت بودن اسلام» حرکت کرده و پروژه «اسلام هراسی» را با موفقیت قرین می‌سازند. خوشبختانه جهان اسلام به این توطئه شیطانی آگاهی یافته و با چشم باز با این واقعه دردآور مواجه شده و ضمن دردکشیدن و سوختن، صبر و متانت پیشه ساخته و با تدبیر به ناکام ساختن این پروژه و محکوم کردن آن همّت کرده است. 🔸 در بیانیه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به زیبایی آمده است: «حقوق بشر از جمله حقوق تکلیف‌آور است که نمی‌توان ماهیت اخلاقی آن را به عنوان بارزترین ضمانت اجرای وجدانی در گستره‌ای جهانی کتمان کرد. زبان مشترک فعالان حقوق بشر، “تکریم انسان‌ها، احترام به باورها و التزام به اخلاق روادارانه و صلح‌خویی” است. تحمل عقاید متکثر در سایه تکریم اندیشه و پذیرش تفاوت‌ها، زلال‌ترین درس در مدرسه حقوق بشری و فراگیرترین پیام در گستره جهانی است.» 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/name-ayatollah-sistani-be-soed-az-negahi-digar/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ بررسی فضای اجتماعی خطبه غدیر 🎙 آیت الله یوسفی غروی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 چرا حضرت امیر بعد از به حکومت رسیدن در نهج البلاغه حداقل 11 مورد به درخواست و آرای مردم برای مشروعیت حکومت خود استناد می کند نه به واقعه غدیر؟ 🔸 چون نهج البلاغه درایام خلافت ظاهری امیرالمومنین علیه السلام بود ، بر اساس بیعت غدیر برپا نشده بود بلکه بر اساس بیعت مردم بعد از قتل عثمان خلیفه سوم برپا شده بود که بیعت ظاهری، بیعت عرفی، بیعت عربی، بیعت مردمی بود و لذاست که خطاب های نهج البلاغه خطاب در دوران خلافت ظاهری ، امیرالمومنین است با کسانی که مومن است. بله بودند در میان مردم در زمان امیرالمومنین هم بودند از کسانی که از خواص اصحاب امیر المومنین شمرده می شدند و اینها معتقد به ولایت دینی و شرعی امیرالمومنین بر اساس همان غدیر خم بودند اما اینها همه مردم نبودند اکثریت مردم هم نبودند حتی نصف مردم هم نبودند اکثریت قریب به اتفاق مردم غیر از اینها بودند و لذاست که امیرالمومنین هم به لسان جمع داشتند صحبت میکردند نه به لسان خواص اصحابش بله مواردی بوده است که امیرالمومنین با خواص اصحاب صحبت میکردند ، مثلا در روز رحبه، باقی مانده اصحاب پیامبر را جمع کرد که حدود سی نفری بودند و چون که اکثر اصحاب پیامبر تار و مار شده بودند خیلی هایشان فوت کرده بودند خیلی هایشان شهید شده بودند در جنگ ها و فتوحات اسلام و لذا برای یادآوری این مسلمانان یادآوری شان کرد به روز غدیر خم که هر کدام از شما در غدیر خم حاضر و ناظر این جریان بودید و دیدید و شنیدید که پیغمبر اکرم را بر ولایت من، منصوص فرمود و معین فرمود که من کنت مولاه و هذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه بلند شوند و شهادت بدهند که اکثر قریب به اتفاقشان بلند شدند شهادت دادند، مگر مالک بن انس که مثلا عذر آورد که پیر شدم و یادم رفته است و لذا امیرالمومنین نفرینش کرد و گفت که اگر خلاف بگویی مبتلا بشوی به دردی که عمامه نتواند آن را بپوشاند یعنی لکه پیسی و مالک انس عمامه اش را تا نزدیک ابرویش فرو میکرد در سرش بعد از آن نفرین امیرالمومنین وقتی به او میگفتند چرا یک مقداری عمامه را پس میکرد و لکه پیسی را نشان میداد میگفت اصابتنی دعوت العبد صالح دعای امیرالمومنین عبد صالح پروردگار به من اصابت کرده و لذا من این عمامه را میگذارم تا سر ابروهایم که بپوشانم این لکه را. پس بودند خواصی که امیرالمومنین شاهد گرفت اینها را که اینها در روز غدیر خم بودند و این جمله پبامبر را حاضر و ناظر بودند و دیدند و شنیدند اما این ایمان همه مردم نبود بقیه مردم بر اساس بیعت ظاهری مخاطب میشدند. 🔻 با توجه به جایگاه پیامبر و فاصله 60 روزه غدیر تا رحلت پیامبر دستور پیامبر و ابلاغ پیام الهی به فراموشی سپرده شد. 🔸 نه ببینید اگر بگوییم صد هزار بودند جای تعجب دارد اما وقتی که امام باقر و امام صادق میگویند دوازده هزار یا ده هزار و یا حتی پنج هزار از اهل مدینه حاضر جریان غدیر بودند دیگر خیلی جای تعجب ندارد و تحلیل این قضیه را ابو جعفر نقیب علویان بغداد برای شاگردش هیبة الله عبدالحمید بن ابی الحدید معتزلی شافعی بغدادی متوفی نیمه قرن هفتم هجری در بیست جلد شرح نهج البلاغه اش شرح میکند و مرحوم محدث قمی این شرح و تفسیر تحلیلی ابو جعفر نقیب را برای ابن ابی الحدید در ماده غدیر در سفینة البحار نقل کرده و انصافا اگر کسی یک تحلیل مناسبی از این جریان بخواهد که چطور شد که این مردم به قول شما به فراموشی سپردند این جریان را، تحلیلش آنجا است مراجعه کنند ببینند و قانع بشوند .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/fazaye-ejtemaii-khotbe-ghadir/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ امام خمینی و حکمرانی بر محور نهج البلاغه 🎙 آیت الله سید حسن خمینی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 در ذیل آیه «إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَیٰ» و یا آیه دیگری که می‌فرماید «إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ»، بعضی از مفسرین نکته‌ای دارند. «ابتغاء» به معنای «طلب شدید» است. می‌گویند چرا قرآن نگفته شما به دنبال خواستن خود خدا باشید؟ علت این است که اصلا خود خدا برای ما قابل شناخت نیست که بخواهیم دنبال او باشیم و نسبت به او جاهل محض هستیم. همه ما دنبال «وجه خدا» هستیم؛ یعنی آنچه که از خدا می‌شناسیم. 🔸 میزان ارزش عمل انسان‌ها به دو عامل بستگی دارد؛ یکی شناخت و دیگری قصد قربت. چه کسی می‌تواند بگوید من هرچه می‌کنم برای خدا است؟! 🔸 شخصیت خود مولی الموحدین(س) هم قابل شناخت نیست. اینکه امام می‌گویند شناخت امیرالمؤمنین(ع) برای ما مقدور نیست، به این علت است که او از توان فهم ما بالاتر است. هرقدر هم تلاش کنیم ما نهایتا می‌خواهیم او را در آینه خودمان ببینیم. البته هرقدر خودمان را بزرگتر کنیم شناخت ما بالاتر می‌رود، ولی محدود هستیم و نمی‌شود آن دریا را در کاسه‌ای جمع کرد. هر صفتی از او را نگاه می‌کنید می‌بینید که فراتر از بشر است. 🔸 مرحوم آیت‌الله العظمی بجنوردی می‌گفت به نظر من بزرگترین معجزه پیامبر(ص) قرآن و شق القمر نیست؛ علی(ع) است. کسی که بتواند علی(ع) تربیت کند، پیامبر(ص) است. اتفاقا امام در همین نامه دائم تذکر می‌دهند که علی(ع) با همه علی(ع) بودنش، دست‌پرورده پیامبر(ص) است. 🔸 یکی از صفات امیرالمؤمنین(ع) «شجاعت» است. شجاعت یعنی در راستای رسیدن به هدفتان حاضر شوید هر هزینه‌ای بدهید؛ مالی باشد، جانی باشد، یا آبرو باشد. بسیاری از ما از مال می گذریم، به جان که می رسیم نمی توانیم بگذریم! یک هزینه هم «آبرو» است؛ اینکه آدم حاضر شود هزینه ی آبرو بدهد خیلی بدهد خیلی مهم است. خیلی‌ها ممکن است جان و مال بدهند ولی آبرو ندهند. البته رده اشخاص وقتی که بالا می رود بحث آبرو پررنگ تر می شود. 🔸 امام در آخر عمر در خصوص مبارزه با تحجر می گفتند این کار قربانی می خواهد؛ قربانی یعنی آبرو و من هم حاضرم قربانی شوم. شجاعت امیرالمؤمنین(ع) فقط در احد، خندق، نهروان و صفین نیست؛ شجاعت امیرالمومنین(ع) در خانه نشینی ۲۵ ساله است. همانطورکه شجاعت امام حسن(ع) نیز کمتر از امام حسین(ع) نیست؛ ایشان هر ناسزایی را به جان می خرد. بر اساس این منش، اگر هدف اقتضا می‌کند از آبرو بگذری، بگذر! اتفاقا برای شخصیت های بزرگ شاید عاشورا راحت تر باشد، تا اینکه هر روز دوستانش ۱۰ سال به او کنایه بزنند. امیرالمؤمنین(ع) همه گونه هزینه ها را داده است. 🔸 امام هم این شجاعت را دارد. آینه روزگار ما که در جمال او می‌توانستیم یک کسی را در قواره‌های شبیه شبیه علی(ع) ببینیم، ایشان است. وقتی امام به نجف رفتند آیت‌الله بجنوردی به دیدن امام رفته بود. ایشان به نقل از امام می گوید، سال ۴۳ وقتی من را دستگیر کردند که با ماشین به سمت تهران بیاورند، ماشین به خاکی می‌رود که هدف آن برای رد گم کردن بوده، ولی تلقی امام این بوده که می‌خواهند ایشان را بکُشند. امام به آیت الله بجنوردی گفته، یک لحظه به خودم رجوع کردم که ببینم آیا می‌ترسم، دیدم نمی‌ترسم. بعد فرمود، هیچ وقت در زندگی‌ام نترسیدم ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-khmeyni-va-hokmrani-bar-nahjolbalaghe/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ «غدیر؛ زمینه‌های اجتماعی» 🎙 دکتر محمد مسجد جامعی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 فارغ از تمامی آنچه گفته آمد واقعیت این است که این سرزمین وسیع هیچگاه رهبری واحدی را تجربه نکرده بود و اصولاً کشور واحدی وجود نداشت. مجموعه‌ای بود از قبائل کوچک و بزرگ پراکنده، اگرچه در یمن به دلائلی تاریخی نوعی رژیم سلطنتی وجود داشت که به گونه‌ای ضعیف‌تر تا دوران صدر اسلام ادامه یافته بود. چون چنین بود نظام اجتماعی – سیاسی و اداری – مواصلاتیِ هماهنگ با رهبریِ متمرکز، وجود نداشت. 🔸 در چنین شرائطی جانشینی در چارچوب جانشینی قبیله‌ای فهمیده می‌شد. آنچه وجود داشت نظام قبیله‌ای بود که در رأس آن شیخ و بزرگ قبیله قرار داشت. مسئله جانشینی در چنین حالتی برای آنان مفهوم بود و مکانسیم‌های انتخاب جانشین هم در همین چارچوب، شناخته شده بود ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ghadir-zamine-haye-ejtemaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔸 امروز به هرکوچه اذان باید گفت 🔸 در وصف علی ز آسمان باید گفت 🔸 چون عید امیر مؤمنین است 🔸 تبریک به صاحب الزمان باید گفت 🟢 عید غدیر خم مبارک باد 🌹🎉 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/eid-ghadir/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
❇️ غدیر و تعهدات حاکمان اسلامی 🎙 استاد عبدالرحیم اباذری ✂️ برش هایی از متن: 🔻 1 – مردم سالاری دینی 🔸 وقتی پیامبرگرامی اسلام ( ص) از جانب خدای متعال برای رهبری امت اسلامی مبعوث شد و حکومت اسلامی تشکیل داد. حکومت آن حضرت برغم دوران جاهلیت ، کاملا بر اساس مردم سالاری دینی بود. آن حضرت در تمام مراحل حساس سیاسی و اجتماعی با مردم مشورت می کرد و از رای آنها جویا می شد. چنانکه در آخر عمر هنگام بازگشت از سفر زیارتی مکه در منطقه غدیر و در اجتماعی که اغلب سران عشایر ، قبائل و نمایندگان مردم حضور داشتند ، امیر مؤمنان علی ( ع) را به جانشینی خود برگزید و از آنها نظر خواست و آنها نیز با اختیار و انتخاب خویش به جانشینی آن حضرت رای دادند و با او بیعت کردند. اگر چه بعد از رحلت پیامبر بنا به دسایسی رای مردم تغییر یافت اما آن حضرت هرگز خود را بر مردم تحمیل نکرد و 25 سال انزوا و خانه نشینی را تحمل نمود تا این که دوباره به سراغش آمدند و در نهایت امام با درخواست و اصرار اقشار مختلف مردم ، حکومت را پذیرفت. این ماجرا به روشنی نشان می دهد که در اسلام حاکمیت بر مردم در عین آسمانی و انتصابی بودن ، زمینی و انتخابی است و حاکم با این که از سوی خدای سبحان منصوب می شود ، اما بدون رضایت ، تمکین ، رای و بیعت مردم نمی تواند وجود خارجی مطلوب داشته باشد. 2 - اجرای عدالت 🔸 امام علی علیه السلام از همان روز نخست وقتی با اصرار مردم بر مسند حکومت نشست اولویت برنامه های خود را رسیدگی به بهبود وضعیت فساد اقتصادی و فاصله طبقاتی که در حاکمیت های قبلی پدید آمده بود قرار داد. آن حضرت روز دوم ریاست در یک سخنرانی تاریخی سیاست‌های خود را ‌ بدون رودرواسی و خیلی آشکار بیان داشته و ‌فرمود: در مدیریت و مسئولیت من همه ‌ی حقوق‌ها و درآمدهای نامشروعِ زورمندان و ثروتمندان قطع می‌شود و همه‌ ی آنچه را که به ناحق حاکمان پیشین به اعوان ، انصار و کارگزاران خویش دادند را پس می گیرد و به بیت‌المال باز می گرداند تا به دست صاحبان اصلی برساند ؛ حتی اگر این اموال جزو مِهریه زنانشان باشد. بعد تأکید می کند: تمام مردم در برخورداری از بیت‌المال برابرند و هیچ امتیاز و تفاوتی بین مهاجر ، انصار و سایرین به سبب سوابق و کارهایی که در زمان پیغمبر برای اسلام کردند وجود ندارد و عموم مردم ، چه عرب، چه عجم ، چه مهاجر و چه انصار باشند، حقوق مساوی دریافت خواهند کرد. این در حالی بود که بسیاری از مردم حقی در بیت‌‌المال نداشتند و یا بسیار اندک داشتند و تبعیض ، ناعدالتی و فاصله طبقاتی در میان مردم به اوج رسیده بود. 3 – رسیدگی به امور معیشتی و رفاه مردم. 🔸 از همین فرمایشات و خطبه ها استفاده می شود آن امام همام ، اهتمام ویژه ای به بهبود وضعیت معیشتی و تأمین رفاه معقول توده مردم داشت ، چرا که وقتی فاصله طبقاتی و تبعیض ها از میان رفت ، طبیعی است که خود به خود عدالت در جامعه فرا گیر شده و همه مردم به حقوق خویش براحتی دست رسی خواهند داشت. علاوه از سیره عملی و سلوک آن حضرت نیز بر می آید که چقدر در این وادی تلاش و تکاپو داشت ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ghadir-va-tahodat-eslami/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa