❇️ صداقت، زيربناي حکمراني
✂️ برش هایی از متن:
🔸 سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی چهارشنبه 25 مرداد 1402وقتي قرار شد حزب جمهوري اسلامي فردي را براي نخست وزير شدن در اولين دوره رياست جمهوري پيشنهاد بدهد، شوراي مرکزي حزب موضوع را در يکي از جلسات براي تصميمگيري در اين مورد بررسي کرد. در آغاز بحث، آيتالله بهشتی که دبيرکل حزب بود گفت قبل از آنکه حضار نظرشان را بگويند، لازم است يک اصل را به صورت قطعي بپذيريم و با توجه به آن درباره افراد واجد شرايط نخست وزير شدن صحبت کنيم. آن اصل اينست که مقيد نباشيم حتماً نخست وزير از حزب جمهوري اسلامي باشد. اگر دو نفر مطرح بودند که امتياز يکي از آنها بيشتر از ديگري بود، حتماً او را پيشنهاد بدهيم حتي اگر حزبي نباشد.
بعضي از حاضران درباره اين اصل، اما و اگرهائي را مطرح کردند ولي آيتالله بهشتي با قاطعيت بر آن پافشاري کرد و نتيجه بررسي آن جلسه اين شد که .......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/sedaghat-zir-banaye-hokmrani/
#صداقت
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ کاربستهای فقه نظام و روششناسی آن
🎙 آیات احمد مبلغی و ابوالقاسم علیدوست
✂️ برش هایی از متن:
🔸 گزیده سخنان آیتالله علیدوست در این نشست چنین است؛
در مورد فقه نظام چهار کاربست میبینیم که بعضا توجه نمیشود و جای همدیگر به کار میرود. گاهی گفته میشود فقه نظام و به نحو اضافه است یعنی؛ فقه گفتوگوکننده از نظام. این نظام متعلقبه فقه است مثل فقه صلاه، فقه صوم. در اینجا نظام را حاکمیت فرض میکنیم و میخواهیم مسائل حکومت را استنباط کنیم. این معنا اصلا نیاز به رویکرد خاصی ندارد و ممکن است کسی با رویکرد فقه صلاه، فقه نظام را استنباط کند ....
🔸گزیده سخنان آیت الله مبلغی در این نشست را در ادامه میخوانید؛
فقه نظام به دو دسته روشی و رشتهای قابل تقسیم است. در فقه نظام روشی مقصود فقهی است که ناظر به تهیه یک عنصر روشی است که پیشنهاد میشود در استنباط به کار گرفته شود. این عناصر روشی که فقه روی آنها اضافه میشود کم نیستند مثلا فقه مناطات یک فقه روشی است، فقه مقاصد در یک نگاه فقه روشی است. فقه نظام را هم میتوانید به معنای روشی بگیرید .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/karbast-figh-va-nezam/
#فقه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ اعتبار دینی حوزه عرف/ تفکیک حوزه دین و عرف در کتاب آسمانی
🎙 دکتر محمود شفیعی
🔸امروزه در میان نخبگان قدرت و حامیان فکری آنان، اشتیاق نظری و عملی بی حد و حصری برای دینی سازی همه حوزه های زندگی، به وجود آمده است. از آنجا که امکانات مادی و غیرمادی فراوانی در اختیار این گروه قرار دارد، سالهاست دیدگاه خود را، در عمل، با سرعت، پیش برده و تغییرات نادرست زیادی در شیوه حکمرانی درست، مبتنی بر خرد عرفی-عقلانی، به وجود آورده اند. یادداشت کوتاه پیش رو، در صدد تخطئه این دیدگاه و نشان دادن بعضی از مفسده های عملی آن است. استدلال های زیادی در چارچوب فکر دینی می توان برای اعتبار حوزه عرف، به مثابه حوزه ای مستقل از حوزه دین، و ابطال دیدگاه فوق ارائه کرد ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/etebar-dini-howze-orf/
#عرف
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ پنج اشکال تاریخی به دیدار امام حسین(ع) و محمد حنفیه در مکه
🎙 دکتر محمد اسفندیاری
✂️ برشهایی از متن:
🔸به این حدیث چند اشکال وارد است. اولین مأخذ این روایت لهوف سید بن طاووس است. تا قبل سید بن طاووس یعنی طی هفتصد سال در هیچ منبعی نیامده است. در تاریخ یعقوبی نیامده، در تاریخ طبری نیامده، در الارشاد نیامده. هفتصد سال این حدیث نیست و به یکباره پیدا میشود. سید سندش را در لهوف نیاورده است و برای ما مرسل است. علاوه بر اینکه سند ندارد، معارض هم دارد.
🔸 اشکال دیگرش این است که در بهترین چاپها که محققان تصحیح کردند، این بزرگواران گفتند در بسیاری از نسخههای خطی لهوف این نقل نیست یعنی این روایت در نسخههای مورد اعتماد نیست. لهوف کتاب خوشخوانی است و چون اینطوری بوده هرکس آمده یک مطلبی به آن افزوده است. پس سند ندارد. معارض هم دارد، تا قرن هفتم هم نقل نشده است ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eshkal-didar-mohammad-hanafiye-va-emam-hoseine/
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
اندیشه ما
❇️ پنج اشکال تاریخی به دیدار امام حسین(ع) و محمد حنفیه در مکه 🎙 دکتر محمد اسفندیاری ✂️ برشهایی از
❇️ قانون گذاری در مباحث حقوق عمومی مانند حجاب پشت درب های بسته نارواست
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برشهایی از متن:
🔸 تردیدی نیست که در قانون گذاری ، قانون گذار "حق تقنین" بصورت مخفیانه و بدون نگاه تخصصی و اجازه ارزیابی و موشکافی اهل فن نسبت به جوانب مختلف آن مبحث را ندارد.
🔸 استدلال ما این بر ادعا روشن است؛ قانون باید مورد عمل شهروندان باشد، و نیز قانونی قانون است که با دیگر حقوق شهروندان در تعارض نبوده و باعث نقض حقوق دیگرشان نشود.
این دو مهم با "درب بسته" خانه قانونگذاری و عدم انتشار مباحث مورد نظر منافات دارد.
درست به همین علت است که در قانون اساسی ارائه تمام نطق ها و مراحل تصویب قانونگذاری بصورت مستقیم باید از رادیو به سمع شهروندان برسد.
🔸 اصلا ؛ قانون گذاری پشت درب بسته بدون نگاه به خاستگاه آن و اجابت جامعه چه قانونی است و چه پشتوانه اجرایی دارد ؟
🔸 بحث قانون گذاری و رعایت حقوق عمومی و اخلاق در حیطه وظائف شهروندان و حوزه عمومی آنان بقدری روشن که اعلام نظر در این بخش نیاز به آگاهی های تخصصی حقوق ندارد.
🔸نکته اینجاست که در فقه وقتی فقیه برای کسانیکه در حوزه ایمانی هستند تعیین یک مناسک و رفتار ایمانی خاص میکند بازهم نمیتواند بی توجه به اهل ایمان باشد .
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ghanon-gozari-dar-mabahes-hoghogh/
#حجاب
#درب_بسته
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ ما حذف شدنی نیستیم
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برشهایی از متن:
🔸 زینب در شرائطی چنین سخنی گفت که در سه زاویه پر مخاطره قرار گرفت.
اولا ؛ یزید حاکم جائری است که در عین بداخلاقی ها و نفرت پراگنی ها ، در آن محفل رسمی احساس و اظهار پیروزی بر دشمن خود دارد و جلسه ای ترتیب داده که مملو از مسلمانان و میهمانان خارجی غیر مسلمان بوده .
ثانیا ؛ تمام شهر شام به نقل کتاب “کامل بهائی” پر از زینت و چراغ است و به تعبیر امروز کنسرت های زنده موسیقی و رقص برقرار است.
وثالثا ؛ خود زینب (س) مورد هجمه بی نظیرترین ظلم های روحی و جسمی قرار داشته به گونه ای که هر گاه سر بلند میکرد مواجه با سرهای بریده و خصوصا سر مقدس امام حسین (ع) است .
در چنین شرائطی زینب میفرماید : “ما حذف شدنی نیستیم” ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/elat-mandegari-andishe-va-fekr/
#حضرت_زینب
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ شمربن ذی الجوشن ازیاران علی علیه السلام درصِفِّین بود نه ازطرفداران معاویه
🎙 محمد جوکار باصری
✂️ برشهایی از متن:
🔸 اخیراً آقای شیخ احمد عابدی که اتفاقاً مسئولیت نشر آثارعلّامه طباطبایی را در این سال ها نیز به عهده دارند، دردرس خود به این موضوع پرداخته که :
امروزه در سایت ها و محافل مشهور شده که شمر بن ذی الجوشن در ابتدا از اصحاب امیرالموءمنین بوده و بعداً منحرف شده است؛ اما چنین مطلبی حقیقت ندارد!
ایشان سپس به کتابی با عنوان «ابن راعية المعزى» (فرزند زن بز چران) استناد می کند و با خواندن سطرهایی از آن به بیان این موضوع می پردازد که شمر بن ذی الجوشن از ابتدا هم در دستگاه معاویه بوده است و این مطلب که شمر در ابتدا در لشکر امام علی(ع) بوده و بعدها به انحراف گراییده سخن درستی نیست! .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/shemr-tarafdar-moavie-bod/
#شمر
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ اسلام و کرامت انسان
🎙 امام موسی صدر
✂️ برشهایی از متن:
🔸نخستین گام در راه تربیت انسان و ارتقاء اندیشه وی در طریق تکامل عبارت است از قرار دادن انسان در مسیری که کرامت خویش را درک کند نسبت به بزرگی انسان و ارجمندی مقامِ خود آگاهی در خور داشته باشد و به همۀ شئون خویشتن خویش اهتمام شایسته ورزد در غیر این صورت بسا هرگز برای اعتلای انسانی خود همتی نکند و برای اصلاح وضع خویش ،نکوشد آنچنان که ،گذشته حال و آینده اش عبث بی معنا و پوچ نمایانده شود در چنین حالتی، امکان اقناع وجدان خویش را از طریق کار و کوشش از دست میدهد همچنان که تلاش برای دعوت وی به سوی بهبودی امور و اوضاع زندگی و حرکت به سوی فردایی بهتر و برتر نیز بی تأثیر می گردد. در نتیجه سست و بی تحرک لاابالی و بی حاصل دلخوش نسبت به وضع موجود و مخالف هرگونه تغییر و تحرک و کوشش باقی میماند ...
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eslam-va-keramat-ensan/
#کرامت
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa