eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
255 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹شما تک و تنها ایستادید در میانه‌ی یک شهر که زمین، فضا، آدم‌ها و قوانین آن شهر، همه علیه‌ الگوی حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چرا برخی از زنان احساس ناکافی بودن، می‌کنند؟! 🎙 پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه، مشکل را در گفتمان فعلی حجاب می‌داند. 🔻دیدگاه شما در این باره چیست؟ 📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌زن در کلام رهبری (۱) 🔸مسئله‌ی شخصی برای زن، مسئله‌ی درجه‌ی یک نیست. اگر ما به ابعاد زندگی زن نگاه کنیم، واقعاً مهمترین جهات و حیثیات وجود او، آن مسائل شخصی محض نیست؛ شخصیت اجتماعی زن به عنوان عضوی از این مجموعه‌ی عظیم، خیلی حائز اهمیت است. 🔸زنان در گذشته، اصلاً به این بخش توجهی نداشتند و اهمیتی نمی‌دادند. در مسئولیت‌های عمومی جامعه، نقشی برای زنان فرض نمی‌شد؛ خودشان هم نقشی را فرض نمی‌کردند؛ به‌خصوص در این سطح وسیعی که امروز مطرح است. 🔸الان شما ملاحظه کنید، همه‌ی زنان روستاها و شهرهای دورافتاده، به عنوان افرادی از مجموعه‌ی نگهدارنده‌ی این انقلاب و اصحاب و صاحبان آن، برای خودشان شأن قائلند. از این جهت، هیچ فرقی بین زن و مرد نیست؛ بلکه گاهی زنان، ایمان پُرشورتر و دید روشن‌تری نسبت به مسائل جامعه دارند و کشور و مسائل آن را متعلق به خودشان می‌دانند. 📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های امتداد حضور (نشست هفتم) 🔹روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجا
📌سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش ششم/۱) 📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر مینو اصلانی (رئیس اندیشکده خانواده دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام)) 📢نشست ششم از "سلسله نشست‌های امتداد حضور، روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری زنان با محوریت انتقال تجربه" با حضور سرکار خانم دکتر مینو اصلانی، رئیس اندیشکده خانواده دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) برگزار شد. 🔹ایشان به بیان تاریخچه ای از حضور زنان در سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب تاکنون پرداخته و نقش و موقعیت زنان در این عرصه را تحلیل و بررسی کردند. 🔹اصلانی دلیل اصلی موفقیت زنان در این نهاد نظامی را محیط تعاملی موجود دانسته و معتقد است که مسئله‌ی زنان و مردان در سپاه، تقابل با یکدیگر نبوده است؛ تقابلی که تفکرات فمینیستی کنونی آن را به جامعه القا می‌کند. اما در سپاه، این هنر مدیریت زنانه در محیطی که مدیریت مردانه داشت، باعث رشد زنان شد، به‌نحوی‌که امروزه هزاران پایگاه سپاه با مدیریت زنان وجود دارد. 🔹سرلشکر اصلانی کار زیاد، مشورت گرفتن، دنبال برآوردن نیازهای انقلاب بودن و پیروی و عملیاتی‌کردن فرمان‌های امامین انقلاب را از دلایل موفقیت خود دانستند. 📅۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۶) 🔸نباید مسئولیت دینی و تمدنی زن را به خانواده تقلیل داد، همچنان که
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۷) 🔸اگر تعالی فردی فراتر از حد بیشینه پیگیری و از تعادل خارج شود، به خانواده گریزی ختم خواهد شد. تجرد دختران حوزوی و یا دانشگاهی با تحصیلات عالیه در مقطع کنونی، شاهدی بر این معضل است. 🔸حال یا این اتفاق به صورت ارادی بوده است و یا غیرارادی. در فرض اول، نگرش خانواده گریز وجود داشته و در فرض دوم نظام معرفت افزایی و مهارت افزایی غیرخانواده محور. ص۲۳ و ۲۴ 🔸مشارکت اجتماعی کمتر از حد کمینه، آفت خانه نشینی را برای زنان رقم خواهد زد؛ این بانوان نقش منفعلانه و گوشه گیر در بزنگاه‌های تاریخ و تحولات اجتماعی خواهند داشت. 🔸همچنین اگر نقش مشارکتی آنان بیش از حد بیشینه باشد، معضل خانواده‌گریزی رخ خواهد داد؛ مانند خانم وزیر یا مدیری که بچه‌اش را به مهدکودک می‌سپارد و یا زمان و توان کافی برای پاسخگویی به نیازهای همسر خود ندارد. ص۲۴ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴نشست سوم از سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش سوم/۱) 🚻 به همت دفتر م
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش سوم/۲) 🔸ما در حیطه مساله شناسی در حوزه زنان و مخصوصا عفاف و حجاب دچار مشکل بوده‌ایم. باید بین مساله و وضعیتِ مساله تفاوت قائل شویم؛ در مساله شناسی باید درنظر بگیریم که مساله مورد بحث ما پویاست. 🔸فرهنگ، رابطه‌ ی طولی با سیاست دارد، یعنی پیش از سیاست قرار گرفته است. متاسفانه تاکنون سندنویسی و سیاست‌گذاری‌های ما، تولید گزاره‌های ارزشی بوده است که باید اصلاح شود. 🎙خانم دکتر ناهید سلیمی (عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۱) 🔸مسئله‌ی شخصی برای زن، مسئله‌ی درجه‌ی یک نیست. اگر ما به ابعاد زندگی زن نگاه
📌زن در کلام رهبری (۲) 🔸در این دو، سه دهه‌ی قبل از انقلاب، به خاطر ورود فرهنگ‌های اروپایی، بنیان خانواده متزلزل شده بود؛ یعنی حقیقتاً خانواده، آن اصالت و ارزش و عظمتی را که در اسلام و فرهنگ سنتی ما دارد، دیگر نداشت. 🔸وقتی خانواده هست، همسر و مادر عضو اصلی است. زن در این مجموعه، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد. به همین خاطر، وقتی اصل خانواده - یعنی زن - زیر سوال و متزلزل است، در آن‌جا هیچ‌چیزی در جای خودش قرار ندارد. اینها بحث‌هایی است که واقعاً باید روی آنها خیلی تأمل و تدقیق بشود. 📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذت‌جویی خلاصه می‌شود. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: زن و مرد در حقوق خانوادگی یکسان‌اند اما هر کدام یک نوع وظیفه‌ای در خانواده دارند/ عدالت جنسیتی، برخلاف برابری جنسیتی، در همه‌جا معتبر است ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار جمعی از زنان و دختران: ✏️ در وظایف مربوط به خانواده وظایف یکسان نیست هر کدامی یک نوع وظیفه‌ای دارند. امکانات، ظرفیتهای جسمی، ظرفیتهای روحی و هرکدامی یک وظیفه‌ای را محوّل میکند اینجا جنسیت نقش دارد. اینی که شعار برابری جنسیتی به‌طور مطلق میدهند این غلط است.‌ برابری جنسیتی در همه‌جا نه؛ در یک جاهایی بله برابری هست اما در یک جاهایی هم برابری نیست. نمیتواند باشد. آن چه درست است عدالت جنسیتی است عدالت جنسیتی در همه‌جا معتبر است عدالت یعنی هرچیزی را در جای خود قرار دادن. ساخت روحی زن، ساخت جسمی زن، ساخت عواطفی زن اقتضای یک مسائلی را میکند. فرزند‌آوری، فرزندداری و دامان پرورش فرزند کار زن است. اما در حقوق خانوادگی یکسان است: همانقدر که مرد در خانواده حق دارد زن همان اندازه در خانواده حق دارد پس در حقوق خانوادگی یکسان اما در وظایف خانوادگی نه.۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افت‌وخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب‌اسلامی، زنان در سایه‌ی حمایت و هدایت رهبری کبیر، سطوح اولیه مشارکت سیاسی را طی نمودند. بگذریم که برای همین سطح نخست از مشارکت سیاسی به گواه مستندات تاریخی در همان مقطع، کم نبودند نجواهایی که زنان را مانع و مزاحم مبارزات خود احساس می‌کردند. و اگر نبود امام، آن نگارگر سترگ که زنان را نه سهیم در انقلاب که رهبر خود می‌دانست، تحقق عینی الگوی سوم در میدان نیز به هزلی سخیف شبیه بود. او که مبتنی بر منویات رهبری نه‌تنها از حضور زنان در راهپیمایی‌ها و تظاهرات علی‌رغم بسیاری از مخالفت‌ها صیانت کرد، که فراتر از آن عرصه‌های ظهور و بروز را برای آنان به‌سان آنچه در سیره معصوم بود، تجسم بخشید. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افت‌وخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب‌
🔹در تعریف عملیاتی، مشارکت سیاسی درگیر شدن فرد در سطوح مختلف نظام سیاسی را شامل می‌شود. از اقسام مشارکت سیاسی، حضور در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی (مجلس شورا و ...)، شرکت در انتخابات و برگزیدن افراد در بخش‌های فوق و نیز حضور در تشکل‌ها و احزاب را می‌توان نام برد. مشارکت سیاسی سلسله‌مراتبی دارد که از عدم درگیری تا گرفتن مقام رسمی یا عضویت فعال حزبی متغیر است. 🔹پایین‌ترین سطح مشارکت واقعی، رأی دادن در انتخابات است. در بالای این سلسله‌مراتب کسانی هستند که انواع گوناگون مقامات رسمی را در نظام سیاسی دارند. در سیر جریان‌شناسی مشارکت سیاسی در ادوار مختلف مجلس‌شورای‌اسلامی، زنان از همان ابتدا حضور داشتند؛ اگرچه این حضور از همان زمان در مقایسه با حضور مردان چشمگیر نبود اما درواقع شروع سختی بود برای راه‌یابی به سطوح دیگر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 🔹قریب به یک سال پس از پیروزی شگرف انقلاب‌اسلامی، نخستین دوره انتخابات مجلس بعد از همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی، انتخاب خبرگان قانون اساسی و نیز تائید قانون اساسی برگزار شد. این دوره از مجلس با مشارکت 52 درصدی و حضور طیف وسیعی از چهره‌های شاخص و اصیل انقلابی که بعدها بسیاری از آنان دچار سقوط و صعود شدند، شکل گرفت. شهید آیت، شهید چمران، شهید رجایی، شهید باهنر، هاشمی رفسنجانی، مقام معظم رهبری، ابراهیم یزدی، عزت‌الله سحابی و... مریم بهروزی، گوهر‌الشریعه دستغیب، عاتقه صدیقی و اعظم طالقانی ازجمله افرادی بودند که در این دوره از مجلس حضور داشتند. 🔹کثرت طیف‌ها و گروه‌ها، اختلاف‌سلیقه و نیز حجم زیاد ثبت‌نام‌کنندگان در کنار نقصان شکل‌گیری شورای نگهبان که به بیانی مؤید عدم نظارت قوی بود، همه و همه از عوامل کاهش مشارکت در چهارمین دور انتخابات بود. لذا پیشینه‌ی مبارزاتی، روابط نسبی و نیز نوپا بودن انقلاب تأثیر به‌سزایی درانتخاب افراد در این نهاد داشت. 🔹لازم به ذکر است هر دستگاه کار ویژه‌ خود _یعنی مجموعه‌ای از وظایف و کارکردها_ را دارد، که مبتنی بر آن کار ویژه عملکردها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بدیهی آن‌که مأموریت مجلس‌شورای‌اسلامی نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نیز قانون‌گذاری است. لذا در این میان درواقع مجلس اول نمی‌تواند پاسخی در چارچوب عملکرد قوه مقننه باشد. به دلیل آن‌که اولاً مجلس به‌تازگی شکل‌گرفته بود و تا پیداکردن قاعده و اصول خود در راستای عمل به کارکرد، زمان قابل‌تأملی را می‌بُرد؛ پس بدیهی بود که مصوبه و به بیانی عملکردی درخور و گسترده نداشته باشد. 🔹اما سهم زنان از مبارزاتی که به بیان گُهربار امام در یک رده و صف برابر با مردان قرار داشتند، تنها چهار نماینده بود؛ که آن چهار نماینده نیز جدای از مرحوم ‌بهروزی، عاتقه صدیقی (همسر شهید رجایی) و یا دختر مرحوم طالقانی و... بودند که توانستند در این عرصه حاضر شوند. ‌مرحوم بهروزی در بخشی از خاطرات خود از چگونگی ورود زنان به مجلس می‌گوید: «در دوره اول مجلس‌شورای‌اسلامی، آیت‌الله‌ بهشتی از من و خانم _گوهرالشریعه_ دستغیب و فرشته هاشمی و... دعوت کردند برای انتخابات مجلس آماده شویم و گفتند می‌خواهیم شما را در لیست کاندیدا‌های انتخابات مجلس قرار دهیم. من این دعوت را عادی می‌دانستم، اما خانم دستغیب به دکتر بهشتی گفتند آیا واقعاً لازم است ما به مجلس وارد شویم؟ دکتر بهشتی فرمود بله، حتماً. چون شاید اگر این دوره و در زمان امام عزیز خانم‌ها به مجلس نروند، دیگر هرگز نتوانند وارد مجلس شوند». وی در ادامه بیان می‌کند: «در آخر دوره اول مجلس، من و خانم دستغیب از کریدور مجلس عبور می‌کردیم. یکی از آقایان گفت این روز‌ها، روز‌های آخر حضور شما در مجلس است. من فکر کردم منظور روز‌های آخر دوره است. گفتم خب برای شما هم روز‌های آخر است. گفتند نه! برای خانم‌ها روز‌های آخر است، چون قرار است برویم خدمت حضرت امام و از ایشان بخواهیم مانع ورود نمایندگان خانم به مجلس شوند، چون وکالت نوعی قضاوت است و زن نباید قاضی شود چراکه ممکن است در یک رأی‌گیری، با یک رأی که ممکن است رأی یک زن باشد، قانونی تصویب شود یا تصویب نشود! ازنظر این عده از آقایان، این خلاف شرع بود و قرار بود خدمت امام بروند و بگویند نماینده شدن خانم‌ها خلاف شرع است. این کار را کردند و امام در جواب فرمودند: چه کسی گفته نماینده شدن زن‌ها خلاف شرع است؟ این حرفی که شما می‌زنید، خلاف شرع است! امام در آن موقع، با این دیدگاه‌ها مقابله می‌کردند». ادامه دارد... ✍️الف. دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۷) 🔸اگر تعالی فردی فراتر از حد بیشینه پیگیری و از تعادل خارج شود، به
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۸) 🔸مفهوم کار_خـانواده به واسطه تغییرات گسترده در محیط اشتغال و ورود گسترده زنان به عرصه‌هـای کـار و فعالیـت خارج از خانه، مشارکت در توسعه و فعالیت‌های اجتمـاعی در وضـعیتی قـرار گرفتـه اسـت کـه درنهایت سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد شاغل شده است. یکی از این مشکلات بزرگ برای افراد شاغل، عدم تعادل میان فعالیت در محیط کـاری و خـانوادگی اسـت. 🔸از سـوی دیگر، تغییرات محیط کار، تغییرات جمعیت‌شناختی مانند پیرشدن جمعیت، افزایش روزافزون زنان شاغل، ساعات کار طوالانی و... سبب افزایش بـروز تعارضـات میـان الزامـات کـار و شـرایط زندگی شده است؛ به طوری‌که وجود این تعـارض‌هـا میـان ایفـای نقـش‌هـا و وظایف کـاری و خانوادگی درنهایت به افـراد شـاغل فشـار وارد مـی‌نمایـد. ص۵ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan