مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹چرا برخی از زنان احساس ناکافی بودن، میکنند؟! 🎙 #مهدی_تکلو پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه، مشکل را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💭 رویا پردازان جامعه ایران چه کسانی هستند؟
#نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#امید_اجتماعی_و_رویای_جمعی
#امید_اجتماعی
📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۱) 🔸مسئلهی شخصی برای زن، مسئلهی درجهی یک نیست. اگر ما به ابعاد زندگی زن نگاه
📌زن در کلام رهبری (۲)
🔸در این دو، سه دههی قبل از انقلاب، به خاطر ورود فرهنگهای اروپایی، بنیان خانواده متزلزل شده بود؛ یعنی حقیقتاً خانواده، آن اصالت و ارزش و عظمتی را که در اسلام و فرهنگ سنتی ما دارد، دیگر نداشت.
🔸وقتی خانواده هست، همسر و مادر عضو اصلی است. زن در این مجموعه، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد. به همین خاطر، وقتی اصل خانواده - یعنی زن - زیر سوال و متزلزل است، در آنجا هیچچیزی در جای خودش قرار ندارد. اینها بحثهایی است که واقعاً باید روی آنها خیلی تأمل و تدقیق بشود.
📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#زن_در_کلام_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذتجویی خلاصه میشود.
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ | #دیدار_بانوان۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: زن و مرد در حقوق خانوادگی یکساناند اما هر کدام یک نوع وظیفهای در خانواده دارند/ عدالت جنسیتی، برخلاف برابری جنسیتی، در همهجا معتبر است
✏️ حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار جمعی از زنان و دختران:
✏️ در وظایف مربوط به خانواده وظایف یکسان نیست هر کدامی یک نوع وظیفهای دارند. امکانات، ظرفیتهای جسمی، ظرفیتهای روحی و هرکدامی یک وظیفهای را محوّل میکند اینجا جنسیت نقش دارد. اینی که شعار برابری جنسیتی بهطور مطلق میدهند این غلط است. برابری جنسیتی در همهجا نه؛ در یک جاهایی بله برابری هست اما در یک جاهایی هم برابری نیست. نمیتواند باشد. آن چه درست است عدالت جنسیتی است عدالت جنسیتی در همهجا معتبر است عدالت یعنی هرچیزی را در جای خود قرار دادن. ساخت روحی زن، ساخت جسمی زن، ساخت عواطفی زن اقتضای یک مسائلی را میکند. فرزندآوری، فرزندداری و دامان پرورش فرزند کار زن است.
اما در حقوق خانوادگی یکسان است: همانقدر که مرد در خانواده حق دارد زن همان اندازه در خانواده حق دارد پس در حقوق خانوادگی یکسان اما در وظایف خانوادگی نه.۱۴۰۲/۱۰/۰۶
🖼 #بسته_خبری | #دیدار_بانوان۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش نخست)
🔹در مسیر پُر افتوخیز مبارزات تا پیروزی انقلاباسلامی، زنان در سایهی حمایت و هدایت رهبری کبیر، سطوح اولیه مشارکت سیاسی را طی نمودند. بگذریم که برای همین سطح نخست از مشارکت سیاسی به گواه مستندات تاریخی در همان مقطع، کم نبودند نجواهایی که زنان را مانع و مزاحم مبارزات خود احساس میکردند. و اگر نبود امام، آن نگارگر سترگ که زنان را نه سهیم در انقلاب که رهبر خود میدانست، تحقق عینی الگوی سوم در میدان نیز به هزلی سخیف شبیه بود. او که مبتنی بر منویات رهبری نهتنها از حضور زنان در راهپیماییها و تظاهرات علیرغم بسیاری از مخالفتها صیانت کرد، که فراتر از آن عرصههای ظهور و بروز را برای آنان بهسان آنچه در سیره معصوم بود، تجسم بخشید.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افتوخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب
🔹در تعریف عملیاتی، مشارکت سیاسی درگیر شدن فرد در سطوح مختلف نظام سیاسی را شامل میشود. از اقسام مشارکت سیاسی، حضور در تصمیمگیریهای اجتماعی و سیاسی (مجلس شورا و ...)، شرکت در انتخابات و برگزیدن افراد در بخشهای فوق و نیز حضور در تشکلها و احزاب را میتوان نام برد. مشارکت سیاسی سلسلهمراتبی دارد که از عدم درگیری تا گرفتن مقام رسمی یا عضویت فعال حزبی متغیر است.
🔹پایینترین سطح مشارکت واقعی، رأی دادن در انتخابات است. در بالای این سلسلهمراتب کسانی هستند که انواع گوناگون مقامات رسمی را در نظام سیاسی دارند. در سیر جریانشناسی مشارکت سیاسی در ادوار مختلف مجلسشورایاسلامی، زنان از همان ابتدا حضور داشتند؛ اگرچه این حضور از همان زمان در مقایسه با حضور مردان چشمگیر نبود اما درواقع شروع سختی بود برای راهیابی به سطوح دیگر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
🔹قریب به یک سال پس از پیروزی شگرف انقلاباسلامی، نخستین دوره انتخابات مجلس بعد از همهپرسی جمهوریاسلامی، انتخاب خبرگان قانون اساسی و نیز تائید قانون اساسی برگزار شد. این دوره از مجلس با مشارکت 52 درصدی و حضور طیف وسیعی از چهرههای شاخص و اصیل انقلابی که بعدها بسیاری از آنان دچار سقوط و صعود شدند، شکل گرفت. شهید آیت، شهید چمران، شهید رجایی، شهید باهنر، هاشمی رفسنجانی، مقام معظم رهبری، ابراهیم یزدی، عزتالله سحابی و... مریم بهروزی، گوهرالشریعه دستغیب، عاتقه صدیقی و اعظم طالقانی ازجمله افرادی بودند که در این دوره از مجلس حضور داشتند.
🔹کثرت طیفها و گروهها، اختلافسلیقه و نیز حجم زیاد ثبتنامکنندگان در کنار نقصان شکلگیری شورای نگهبان که به بیانی مؤید عدم نظارت قوی بود، همه و همه از عوامل کاهش مشارکت در چهارمین دور انتخابات بود. لذا پیشینهی مبارزاتی، روابط نسبی و نیز نوپا بودن انقلاب تأثیر بهسزایی درانتخاب افراد در این نهاد داشت.
🔹لازم به ذکر است هر دستگاه کار ویژه خود _یعنی مجموعهای از وظایف و کارکردها_ را دارد، که مبتنی بر آن کار ویژه عملکردها مورد ارزیابی قرار میگیرد. بدیهی آنکه مأموریت مجلسشورایاسلامی نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نیز قانونگذاری است. لذا در این میان درواقع مجلس اول نمیتواند پاسخی در چارچوب عملکرد قوه مقننه باشد. به دلیل آنکه اولاً مجلس بهتازگی شکلگرفته بود و تا پیداکردن قاعده و اصول خود در راستای عمل به کارکرد، زمان قابلتأملی را میبُرد؛ پس بدیهی بود که مصوبه و به بیانی عملکردی درخور و گسترده نداشته باشد.
🔹اما سهم زنان از مبارزاتی که به بیان گُهربار امام در یک رده و صف برابر با مردان قرار داشتند، تنها چهار نماینده بود؛ که آن چهار نماینده نیز جدای از مرحوم بهروزی، عاتقه صدیقی (همسر شهید رجایی) و یا دختر مرحوم طالقانی و... بودند که توانستند در این عرصه حاضر شوند. مرحوم بهروزی در بخشی از خاطرات خود از چگونگی ورود زنان به مجلس میگوید: «در دوره اول مجلسشورایاسلامی، آیتالله بهشتی از من و خانم _گوهرالشریعه_ دستغیب و فرشته هاشمی و... دعوت کردند برای انتخابات مجلس آماده شویم و گفتند میخواهیم شما را در لیست کاندیداهای انتخابات مجلس قرار دهیم. من این دعوت را عادی میدانستم، اما خانم دستغیب به دکتر بهشتی گفتند آیا واقعاً لازم است ما به مجلس وارد شویم؟ دکتر بهشتی فرمود بله، حتماً. چون شاید اگر این دوره و در زمان امام عزیز خانمها به مجلس نروند، دیگر هرگز نتوانند وارد مجلس شوند». وی در ادامه بیان میکند: «در آخر دوره اول مجلس، من و خانم دستغیب از کریدور مجلس عبور میکردیم. یکی از آقایان گفت این روزها، روزهای آخر حضور شما در مجلس است. من فکر کردم منظور روزهای آخر دوره است. گفتم خب برای شما هم روزهای آخر است. گفتند نه! برای خانمها روزهای آخر است، چون قرار است برویم خدمت حضرت امام و از ایشان بخواهیم مانع ورود نمایندگان خانم به مجلس شوند، چون وکالت نوعی قضاوت است و زن نباید قاضی شود چراکه ممکن است در یک رأیگیری، با یک رأی که ممکن است رأی یک زن باشد، قانونی تصویب شود یا تصویب نشود! ازنظر این عده از آقایان، این خلاف شرع بود و قرار بود خدمت امام بروند و بگویند نماینده شدن خانمها خلاف شرع است. این کار را کردند و امام در جواب فرمودند: چه کسی گفته نماینده شدن زنها خلاف شرع است؟ این حرفی که شما میزنید، خلاف شرع است! امام در آن موقع، با این دیدگاهها مقابله میکردند».
ادامه دارد...
✍️الف. دال
#یادداشت
#یادداشت_روز
#انتخابات
#انتخابات_مجلس
#زنان_در_مجلس
#زنان_نماینده_مجلس
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۷) 🔸اگر تعالی فردی فراتر از حد بیشینه پیگیری و از تعادل خارج شود، به
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۸)
🔸مفهوم کار_خـانواده به واسطه تغییرات گسترده در محیط اشتغال و ورود گسترده زنان به عرصههـای کـار و فعالیـت خارج از خانه، مشارکت در توسعه و فعالیتهای اجتمـاعی در وضـعیتی قـرار گرفتـه اسـت کـه درنهایت سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد شاغل شده است. یکی از این مشکلات بزرگ برای افراد شاغل، عدم تعادل میان فعالیت در محیط کـاری و خـانوادگی اسـت.
🔸از سـوی دیگر، تغییرات محیط کار، تغییرات جمعیتشناختی مانند پیرشدن جمعیت، افزایش روزافزون زنان شاغل، ساعات کار طوالانی و... سبب افزایش بـروز تعارضـات میـان الزامـات کـار و شـرایط زندگی شده است؛ به طوریکه وجود این تعـارضهـا میـان ایفـای نقـشهـا و وظایف کـاری و خانوادگی درنهایت به افـراد شـاغل فشـار وارد مـینمایـد. ص۵
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#بایدهاونبایدهای_الگوی_سوم
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴نشست پنجم از سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسی
🔴سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۱)
🔹معنا سازی فردی برای حجاب دیگر راهگشا نیست؛ امروز ما نیازمند معناسازی اجتماعی هستیم.
🔹لازم است که جمهوری اسلامی از طریق تمرکز بر رشد و پیشرفت زنان و نیز تکیه بر اخلاق عمومی و ترسیم آینده بیحجابی، وارد معناسازی امر هویتی از حجاب شود.
🎙 آقای دکتر سیدعبدالرسول علمالهدی (استاد دانشگاه)
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#حجاب
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌بیانات رهبر انقلاب درباره ایفا نقش زنان در انتخابات در جریان دیدار اقشار مختلف بانوان
🔸در این قضیّهی انتخابات، شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. مهمترین نقش شما هم در داخل خانه است؛ مادرها میتوانند نقش ایفا کنند، وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینهی انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند.
🔸زنها در برخی از مسائلِ شناختِ اشخاص و راهبردها و جریانها، دقیقتر و ظریفتر از مردها نگاه میکنند و نقاطی را پیدا میکنند؛ [لذا] در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه میتوانید نقش ایفا کنید.
#انتخابات
#انتخابات_مجلس
#نقش_زنان_در_انتخابات
#بیانات_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بیانات رهبر انقلاب درباره ایفا نقش زنان در انتخابات در جریان دیدار اقشار مختلف بانوان 🔸در این قضیّ
📌نگاهی کوتاه بر آنچه گذشت
🔹پیرو دیدار اخیر مقام معظم رهبری با طیف وسیعی از بانوان کشور به مناسبت ولادت باسعادت حضرت صدیقه طاهره(سلاماللهعلیها)، نکاتی کوتاه را ازنظر میگذرانیم.
🔹معظمله سخنان خود را با همان جملات همیشگی لبریز از صداقت و محبت امام بزرگوار مبنی بر اینکه همه شما فرزندان ما هستید شروع میکنند؛ تا ازنظر دور نباشد که سایهی امام همواره بر سر الگوی سوم مستدام است.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌نگاهی کوتاه بر آنچه گذشت 🔹پیرو دیدار اخیر مقام معظم رهبری با طیف وسیعی از بانوان کشور به مناسبت ول
🔹بسط لحظهلحظه زیست حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در نقشها و کنشهای مختلف نشان از عدم رویکرد جنسیتی در بهرهمندی از اُسوه و الگویی چون ایشان است.
🔹معظمله ادامه میدهند: "مهمترین نقش بانوان در قضیه انتخابات، وادار کردن همسر و فرزندان به تحقیق درست و فعال بودن درزمینهی انتخابات است. در این قضیۀ انتخابات شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. مهمترین نقش شما هم در داخل خانه است. مادرها میتوانند نقش ایفا کنند؛ وادار کنند فرزندان و همسر را برای اینکه درزمینهی انتخابات فعال باشند و درست تحقیق کنند."
🔹با توجه به ایام انتخابات، از نقشآفرینی زنان در این عرصه سخن گفته شد. بیان این نوع از کارکرد با تأکید بر ملزم نمودن دیگر اعضای خانواده بر کنش و بررسی صحیح نیز یادآور همان مدل از فعالیت زنان در دفاع مقدس است. همسران و مادران در دوران جنگ تحمیلی با تشجیع و ترغیب عزیزان خود و نیز استواری بر همهی اصول، دستاوردهایی بیبدیل برای انقلاب رقم زدند. این نوع از اثرگذاری و وامداری در عرصهها و مقاطع مختلف، همواره انقلاب را به بهرهمندی از همان مدل سوق میدهد؛ روزی برای میدان جنگ و روزی برای میدان انتخابات. درواقع به بیانی استفاده از چنین ظرفیتهایی در زیربنای خود مؤید نوع نگاه به جایگاه زنان و مادران بهمثابه همان مربی است که زعمای انقلاب همواره بر آن تأکید داشتهاند. جایگاه مادری بهواسطه کارکرد تربیتی آن در ادبیات امامین انقلاب دارای جایگاهی برجسته است. از همین رو اگر برای کنشگری بایسته در جامعه کمک در هر سطحی خواسته شود، با تأکید بر مصادیق متعدد تجربی به سراغ این طیف رفته تا جامعه کوچک خود یعنی(خانواده) را به جهاتی که باید سوق دهند.
🔹رهبری بیان میکنند: "زنها در برخی از مسائل شناخت اشخاص و راهبردها و جریانها دقیقتر و ظریفتر از مردها نگاه میکنند و نقاطی را پیدا میکنند. در حضور در پای صندوقها هم در داخل خانه، هم در خارج خانه میتوانید نقش ایفا کنید".
🔹گفتمان اسلام از زن حقیقی پرده برمیدارد. خصوصیّات زن در این گفتمان کرامت، عزت و ظرافت است. نهفقط ظرافت جسمی بلکه ظرافت ساختمان فکری و عصبی و ظرافت کارکردی که باید بکند. بر اساس ظرافت زنانه که مبتنی بر جزئینگری او است لایهی دیگری از این نقشآفرینی دیده میشود.
🔹بدیهی آنکه بهرهبرداری از کارکردهای جنسیتی در عرصههای مختلف اثرگذاریهای مفیدی در جامعه در راستای پیشرفت و تعالی آن خواهد داشت.
✍️الف.دال
#یادداشت
#یادداشت_روز
#انتخابات
#انتخابات_مجلس
#نقش_زنان_در_انتخابات
#بیانات_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
💭 رویا پردازان جامعه ایران چه کسانی هستند؟ #نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب #سازمان_تبلیغات_اسلامی #مرکز_ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 قانون حجاب، تحمیلی به نظر میرسد یا مفهوم آن؟!
🔹آیا گفتمان فعلی حجاب بیشتر از این کشش و جذابیت برای حل مسئله را دارد؟
🎙 #مهدی_تکلو پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟
#نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#رویای_جمعی_امید_اجتماعی
📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: مادری، مهمترین نقش عالم خلقت است/ کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زن نیست، زن و مرد باید با هم تفاهم کنند
✏️ حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار جمعی از زنان و دختران:
مادری مهمترین نقش در عالم خلقت است. به این اهمیت بدهید، این را دنبال بکنید.
بعضیها خیال میکنند کارکردن در خانه وظیفهی زن است. نه، وظیفهی زن مطلقاً این نیست که در خانه کار کند.
✏️ غذاپختن، رختشستن، تر و تمیز کردن، اینها وظیفهی زن نیست. مرد و زن باید تفاهم کنند. حالا بعضی از مردها این کارها را خوشبختانه میکنند و در خانه کار میکنند، کمک میکنند به زن، متصدی بعضی از کارهای خانه میشوند و این جزو وظائف زن نیست به هر حال این را همه بدانند.۱۴۰۲/۱۰/۰۶
🖼 #بسته_خبری | #دیدار_بانوان۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌷به وقت شهادت حاج قاسم...
ساعت ۱:۲۰ چهار سال پیش بود...
🔹سلام ای کسی که نگاهت وجود دشمنان را میلرزاند و نامت شاه کلید تمام قفلهای درهای بسته قلبهای مردم جهان است و عکست مرهمی بر تمام غمهای دنیاست.
🔹سلام سردار، ای اسوه بزرگ، ای جوانمرد و ای قهرمان تمام داستانهای واقعی…
🙏دعایمان کن...
#حاج_قاسم
#سالگرد_شهادت_سردار_سلیمانی
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌الگویی نیکو
🔹چگونه میتوان با زبان الکن و قلمی ناتوان، از حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) نوشت، از اُسوه بودن ایشان؛ از اینکه هر دختر، زن و مادری باید به ایشان اقتدا کند.
اصلاً با چه تصویری میتوان الگو بودن حضرت را وصف کرد...
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌الگویی نیکو 🔹چگونه میتوان با زبان الکن و قلمی ناتوان، از حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) نوشت،
🔹به تاریخ بنگریم؛
🔸به دخترکی که با دستان کوچکش، غبار کینههای عرب جاهلی را از چهرهی پدر میزدود، زخمهای او را میبست و مادرِ پدرش شده بود...
🔸به تازهعروسی که بهترین همدم و همراه شوهر خود برای عبادت خداوند بود...
🔸به کدبانویی که آب از چاه میکشید، گندم آسیاب میکرد و برای اهل خانه نان میپخت...
🔸به مادری که شب تا سحر، همزمانی که طفلش را نوازش میکرد و آب بر بالین فرزند دیگر میگذاشت، برای تکتک مردم شهر دعا میکرد و در گوش پسرکش زمزمه میکرد: "الجارُ ثُمَّ الدّارُ"...
🔸به بزرگ بانویی که در خانه و مسجد، همواره مرجع پاسخگویی به سؤالات و دغدغههای فکری و فرهنگی مردم بود...
🔸به آموزگاری که در جلسات درس و بحث، احکام الهی را تبیین میکرد و شبهات تازهمسلمانها را برطرف مینمود...
🔸به زنی که در بحبوحه غزوات رسولالله (صلیالله علیه و آله)، به مداوا و تیمار مجروحان میپرداخت...
🔸به بانویی که در مقابل ظلم ساکت نمینشست و گاه با خطبهخوانی روشنگری میکرد و گاهی درب خانههای اهل مدینه را میکوبید و آنان را از تساهل و سستی نهی میکرد...
🔸به شیرزنی که سرانجام در دفاع از امام خود، شهید شد...
🔹چگونه توصیفتان کنیم بانو؟
🔹شما که در عین سادگی، تجلی کامل جمع متکثر نقشها بودید؛ اَبَرانسان نبودید، ولی دختری بهحداعلا بودید، همسری بیهمتا، مادری کامل، مجتهدی اَعلم، سیاستمداری کَیّاس، معلمی بیبدیل، و در یک کلمه، کنشگری مفید و مؤثر در جامعه بودید، نهفقط برای جامعهی سالهای دههی اول هجری، که الی یوم القیامه تأثیرگذار شدید...
🔹ظلم است اگر شما را فقط الگوی تمام و کمال زنان بدانیم؛ شما _فرای جنسیت_ تجلی انسان کامل بودید و در هر نقشی، بهترین و نابترین نمونه را به عالَم نشان دادید. اینگونه بوده است که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) که هدایتشده به امر خداوند هستند، شما را الگوی نیکویی برای خود میدانند...
🔹سرور زنان دوجهان! میلادتان مبارک... روزتان مبارک...
✍️حمیده خوئی
#یادداشت
#یادداشت_روز
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۸) 🔸مفهوم کار_خـانواده به واسطه تغییرات گسترده در محیط اشتغال و ورود
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۹)
🔸شرایط حاکم بر زندگی زنان شاغل در اکثر نقاط دنیا حاکی از که آن است که نه تنها از مسئولیتهای زنان کاسته نشده است، بلکه اشتغال بار مضـاعفی را بر دوش آنها گذاشته است.
🔸کار در بیرون از منزل، نقش همسری، نقش مـادری و رسـیدگی به وضع منزل در کنار فعالیت در محیط کار باعث شده است زنـان دچـار خسـتگی و اضـطراب ناشی از محیط کار و منزل شوند.
🔸تغییـرات اقتصـادی ، گسـترش فقـر و کـاهش قـدرت خریـد، تحولات اجتماعی و فرهنگی، افزایش آمار زنان تحصیلکرده، گسترش تکنولوژی و نقـش آن در کاهش فعالیتهای خانهداری و گسترش ساعات فراغت و عمومـا تمرکـز دولـتهـا بـر تشـویق اشتغال زنان، سبب گسترش اشتغال زنان شده است. ص ۶
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#بایدهاونبایدهای_الگوی_سوم
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشستهای راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» (بخش نخست/۱) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسی
🔴سلسله نشستهای راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» (بخش نخست/۲)
🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔹اساساً فلسفه وجود حجاب نوعی مشخص کردن حریم یا بازنمایی بیرونی از زنی است که میخواهد در فضاهایی غیر از خانواده کنش داشته باشد و نمیخواهد از آن برداشت سوء شده و ارزشش تنها به جنس زنانه وی فرو کاهیده شود.
🔹حجاب را باید در منظومه هویتی زن در اسلام در نظر گرفت و جدا کردن آن از این منظومه صدمهای جدی به این تصویر وارد کرده است؛ در واقع نباید قطعه حجاب را از منظومه هویتی زن خارج کرد و در چهارچوبی سلیقهای از دین وارد نمود.
🎙 خانم دکتر مریم اردبیلی (دکترای آیندهپژوهی و معاون امور بانوان شهرداری تهران)
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#حجاب
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹 قانون حجاب، تحمیلی به نظر میرسد یا مفهوم آن؟! 🔹آیا گفتمان فعلی حجاب بیشتر از این کشش و جذابیت بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی شما یک چیزی را در منظومهی فکری و تمدنی نادیده گرفتید، جدا نگاهش کردید و به حواشیاش کاری نداشتید، ساختمان معنایی آن چیز میریزد.
🎙 #دکتر_محمد_تقی_کرمی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟
#نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#رویای_جمعی_امید_اجتماعی
📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۲) 🔸در این دو، سه دههی قبل از انقلاب، به خاطر ورود فرهنگهای اروپایی، بنیان خان
📌زن در کلام رهبری (۳)
🔸متأسفانه در طول تاریخ، همواره یک ستم تاریخی بر زن رفته است؛ که بیشتر هم ناشی از این است که قدر زن و جای او را ندانستهاند.
🔸در جامعهی ما بایستی به آن شکلی باشد که اسلام خواسته است. زن باید شأن حقیقی خودش را پیدا کند و نبایستی به خاطر زن بودن، هیچ ستم و ظلمی به او بشود.
🔸این، چیز بسیار بدی است. چه ستمهایی که در حق زن روا داشته شده و اسمش ستم است، و چه ستمهایی که اسمش هم ستم نیست، اما در حقیقت ستم است؛ مثل همین سوق دادن به تجمل و مصرفگرایی و آرایشهای بیهوده و مخارج سنگین و تبدیل شدن به یک وسیلهی مصرف. این، ستم بزرگی بر زن است.
🔸شاید بشود گفت که هیچ ظلمی بالاتر از این نیست؛ زیرا که او را بهکلی از آرمانها و اهداف تکاملی خودش غافل و منصرف میکند و به چیزهای خیلی کوچک و حقیر سرگرم مینماید. این، کاری بوده که در رژیم ظالم پادشاهی انجام شده، و حالا باید جلوی آن گرفته میشد.
📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#زن_در_کلام_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افتوخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش دوم)
🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگانهای آمریکایی، فعالیت مسلحانه گروهکهای داخلی، ناآرامی در مناطق مرزی کشور، تحریمهای اقتصادی و مسئله بیکفایتی رئیسجمهور از چالشهای مهمی به شمار میرفت که مجلس اول با آن روبهرو بود. افزون بر این، مجلس اول برای حمایت از رزمندگان، قوانینی برای خانوادههای نیروهای مسلح، مفقودان، جانبازان، مجروحان و اسیران به تصویب رساند که بیشتر جنبه حمایتی داشت.
🔹دور دوم در حالی شکل میگیرد که اگرچه این مجلس نه در میانهی راه، که انقلاب کماکان ریلهایی از جنس تغییر و نیز خوانشی متفاوت از خود را این بار در قاموس دفتر زرین دفاع مقدس تورق میکند. این دوره از مجلس با مشارکت حدود 65 درصد مردم کار خود را آغاز میکند. فارغ از عدم مشارکت احزاب و سازمانهای سیاسی اپوزیسیون، بسیاری از احزاب و گروههای دیگر یا بهحکم ارتداد و یا به دلیل عدم اقبال مردم نسبت به آنها و به بیانی رساتر همگی در ایستگاه خیانت به آرمانهای مقدس از قطار انقلاب پیاده شدند تا قبلهی دیگری برای آمالِ سَهو خود بیابند. در این دوره همانند دوره گذشته، زنان تنها چهار کرسی از مجلس را در تصرف دارند که این فاکتور کَمّی تا دوره بعد به قوت خود باقی میماند.
ادامه (۱)👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش دوم) 🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگانهای آمریکا
🔹آغاز تجربههای بدیع با تفاوتهای رویکردی در چارچوب قامت ج.ا بهواقع زنانی در همان قامت و از جنسِ همان مبارزان انقلاب نیاز داشت؛ زنانی که برای نهضت در ساحتهای مختلف انفاقها کرده بودند. بدیهی بود که برای شروع این شدن نیز مرحوم اعظم طالقانی و مرحوم بهروزی و مرحوم دباغ و... به میدان بیایند تا به پشتیبانی امام، سازنده درک حضور زنان در بسترهایی فراتر از حریم خانه باشند.
🔹در این موقعیت، زنان در مصاف با دو رویکرد سهمیهبندی و یا عدم آن، که متأثر از دو دیدگاه گفتمان غرب_اَبَر گفتمان انقلاباسلامی است، مواجه هستند. مبتنی بر گفتمان اول، اگرچه حضور زنان در مجلس بهواسطه کثرت جمعیتی آنان، تجربیات بیولوژیکی یا اجتماعی متفاوت و نیز در برخی موارد تناقض و ضدیت علایق زنان و مردان با یکدیگر را شاهد هستیم، اما این دیدگاه معتقد است نظام سهمیهبندی به معنای افزودن ساده تعداد زنان در پارلمان نیست، بلکه این نظام در پی بازنویسی تأثیر حضور زنان و گسترده کردن فضای سیاسی کشور برای پذیرش کثرتگرایی و کمک به تکثر در عقاید و حضور عقاید و نظرات متفاوت در نمایندگی است.
🔹هدف اکثر نظامهای سهمیهبندی افزایش نمایندگی زنان تا سطح 50 درصد است. سهمیهبندی دو وجه، یکی تغییر در سیاست برابری عمومی از برابری فرصتها به برابری نتایج، و دیگری ایجاد پرسشهای مبنایی در تئوری دموکراسی و فمینیسم را طرح میکند. درواقع این اصول برابری جنسیتی در درک درست از دموکراسی و مدرنیته است که به سهمیهبندی ارزش نمادین میدهد.
🔹ازآنجاکه اساساً زن در چارچوب اِبتنای انقلاب بهگونهای دیگر فهم میشود بدیهی است که به همین مناسبت در کنشگریهای او در منظرهای مختلف فارغ از نسخههای مرسوم، نقطه نظراتی داشته باشد.
🔸بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری: "به نظر من توجه به این قضیه، نکتهی منفی است که خیال کنیم در هر صحنه و هر عرصهای که مردها با یک تعداد کمیتی حضور دارند. زنها هم باید با همان کمیت باشند! این یک فکر ابتدایی و بسیط و کودکانه است. ازاینجهت نمیگویم خوشحالم، بلکه ازاینجهت خوشحالم که احساس میشود خوشبختانه یک حرکت جدی و حقیقی برای بازیافت شخصیت زن به وجود آمده است.
🔸افزایش تعداد نمایندگان زن خوب است اینکه خانمهای بیشتری باصلاحیت به مجلس بیایند مثل شماها باشند. تحصیلکرده، مطلع، خانمهایی نباشند که از افواه چیزی بگیرند. صلاحیتهای دینی، اخلاقی، شرع را رعایت کنند باعث نعمتی است. البته صددرصد نمیتوان تعیین کرد ولی زیاد شوید خوب است.
🔸اولاً خیلی خوشحالم که میبینم بحمدالله خواهرها در مجلسشورایاسلامی یک مجموعه کیفی و کمی قابلتوجهی را به وجود آوردهاید، نه اینکه بنده دنبال این باشم که مثلاً از دویست و هفتاد نماینده، باید صد و چقدرش زن باشد؛ نه، اصلاً این مطرح نیست که چقدر از مسئولیتها را زنها، و چقدر آن را مردها بگیرند. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم. فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیسجمهور مثلاً یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این ازنظر من اشکالی ندارد، آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم. این همان دور خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد.
🔸خیلی خب یک خانمی است، ارزشهای داشته، تواناییهایی پیداکرده، مناسب این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ اما اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانم مسئول در بخشهای اجرایی داریم، این غلط است. اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشنفکر، خانم تحصیلکرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعال فرهنگی یا فعال سیاسی داریم، مشکلی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادتطلب و مجاهده کار در میدانهای گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصههای سیاسی انقلابی فعالاند گویندهاند، نویسندهاند داریم، این خوب است؛ افتخار به اینها خوب است؛ اما افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نمایندهی زن، این تعداد معاون بخشهای مختلف زن، این تعداد رئیس مؤسسات تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنهاست. مگر بنا بوده ما کارهای مردانه را به زنها بدهیم؟ نه".
ادامه (۲)👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹آغاز تجربههای بدیع با تفاوتهای رویکردی در چارچوب قامت ج.ا بهواقع زنانی در همان قامت و از جنسِ هم
🔹در تحلیلی بسیطتر باید گفت ارزشها آیاتی از مبانی خود هستند. در گفتمانی سهمیهبندی ارزش تلقی میگردد که عقبهی آن بر برابری جنسیتی استوار باشد. درحالیکه اعتبار ارزش شایستهسالاری از عدالت است. به همین فراخور سهمیهبندی در مَصاف ارزشها، ناگزیر از تضاد دیدگاهی در لایههای مختلف دو گفتمان است.
🔹لازم به ذکر است که با عبور از روبنای مسئله که منتهی به تفاوت درونمایههای مبنایی در اصالت نگاه میشود با تأکید بر عدم تفاخر به حضور کَمّی زنان در پستهای سیاسی، زیربنای این مهم حاکی از ارائهی مدلی در مقابل مدل غربی است.
🔹شفافتر آنکه نمونههای عینی امام بزرگوار، زنان صدر اسلام هستند؛ حال آنکه با شکلگیری ج.ا و دفاع مقدس، انقلاب از زنان کنشگری در ساحتهای مختلف همچون دا و... که دستاورد بیبدیل خود است، رونمایی میکند.
🔹درواقع در این الگو علاوه بر رد صِرف تجویزهای عَبث، بر دادههای درونی خود که خالق آن ج.ا است پافشاری کرده و به زن نه بهمثابه جنسیت پُست میدهد و نه بهمثابه جنسیت او را حذف میکند، بلکه مبتنی بر شاخص شایستهسالاری که به عدالت نزدیکتر است، مسئله را میبیند و هضم میکند. آنچه در این چارچوب اهمیت دارد آنکه وجوهی مایهی مباهات قرارگیری که خاستگاهی مبتنی بر مبانی داشته باشد تا به این وسیله علاوه بر تحقق دیگر شقوق و ارائه نمونه، فراتر از مرزها را نیز پوشش دهد. بگذریم که زمانی برخی به تعداد حضور زنان در مجلس همسایه رَشکها میبردند، حال آنکه زنان آن جامعه از بدیهیات محروم بودند.
🔹در اولین دوره مجلس، زنان نماینده با تشکیل کمیته حقوق خانواده، فعالیت خود را در این حوزه متمرکز کردند. نمایندگان با بررسی و هماندیشی مجموعهای از آرا و نظرات کارشناسی دستگاههای قضایی و مسئولان دولتی و... جمعاً به تصویب سه لایحه در مورد خانواده رسیدند:
۱. تصویب قانون واگذاری حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران
۲. تصویب قانون تأمین زندگی زنان و کودکان بیسرپرست
۳. تصویب قانون نیمهوقت بانوان در ادارات دولتی
🔹به بیانی دوره اول و دوم مجلس به تلاش برای تبیین نگرشی متفاوت و گسترده به فعالیت زنان نه لزوماً در میان جامعه که در میان نمایندگان مرد گذشت. با ایجاد کمیته حقوق خانواده و تصویب لوایح ذکرشده و پیگیری اجرایی سازی آنها، درواقع زنان با حضور خود در مجلس نقشی جامع در حمایت از زنان و خانواده ایفا کردند.
ادامه دارد...
✍️الف.دال
#یادداشت
#یادداشت_روز
#انتخابات
#انتخابات_مجلس
#زنان_در_مجلس
#زنان_نماینده_مجلس
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan