eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
254 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۲) 🔸در این دو، سه دهه‌ی قبل از انقلاب، به خاطر ورود فرهنگ‌های اروپایی، بنیان خان
📌زن در کلام رهبری (۳) 🔸متأسفانه در طول تاریخ، همواره یک ستم تاریخی بر زن رفته است؛ که بیشتر هم ناشی از این است که قدر زن و جای او را ندانسته‌اند. 🔸در جامعه‌ی ما بایستی به آن شکلی باشد که اسلام خواسته است. زن باید شأن حقیقی خودش را پیدا کند و نبایستی به خاطر زن بودن، هیچ ستم و ظلمی به او بشود. 🔸این، چیز بسیار بدی است. چه ستم‌هایی که در حق زن روا داشته شده و اسمش ستم است، و چه ستم‌هایی که اسمش هم ستم نیست، اما در حقیقت ستم است؛ مثل همین سوق دادن به تجمل و مصرف‌گرایی و آرایش‌های بیهوده و مخارج سنگین و تبدیل شدن به یک وسیله‌ی مصرف. این، ستم بزرگی بر زن است. 🔸شاید بشود گفت که هیچ ظلمی بالاتر از این نیست؛ زیرا که او را به‌کلی از آرمان‌ها و اهداف تکاملی خودش غافل و منصرف می‌کند و به چیزهای خیلی کوچک و حقیر سرگرم می‌نماید. این، کاری بوده که در رژیم ظالم پادشاهی انجام شده، و حالا باید جلوی آن گرفته می‌شد. 📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افت‌وخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب‌
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش دوم) 🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگان‌های آمریکایی، فعالیت مسلحانه گروهک‌های داخلی، ناآرامی در مناطق مرزی کشور، تحریم‌های اقتصادی و مسئله بی‌کفایتی رئیس‌جمهور از چالش‌های مهمی به شمار می‌رفت که مجلس اول با آن روبه‌رو بود. افزون بر این، مجلس اول برای حمایت از رزمندگان، قوانینی برای خانواده‌های نیروهای مسلح، مفقودان، جانبازان، مجروحان و اسیران به تصویب رساند که بیشتر جنبه حمایتی داشت. 🔹دور دوم در حالی شکل می‌گیرد که اگرچه این مجلس نه در میانه‌ی راه، که انقلاب کماکان ریل‌هایی از جنس تغییر و نیز خوانشی متفاوت از خود را این بار در قاموس دفتر زرین دفاع مقدس تورق می‌کند. این دوره از مجلس با مشارکت حدود 65 درصد مردم کار خود را آغاز می‌کند. فارغ از عدم مشارکت احزاب و سازمان‌های سیاسی اپوزیسیون، بسیاری از احزاب و گروه‌های دیگر یا به‌حکم ارتداد و یا به دلیل عدم اقبال مردم نسبت به آن‌ها و به بیانی رساتر همگی در ایستگاه خیانت به آرمان‌های مقدس از قطار انقلاب پیاده شدند تا قبله‌ی دیگری برای آمالِ سَهو خود بیابند. در این دوره همانند دوره گذشته، زنان تنها چهار کرسی از مجلس را در تصرف دارند که این فاکتور کَمّی تا دوره بعد به قوت خود باقی می‌ماند. ادامه (۱)👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش دوم) 🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگان‌های آمریکا
🔹آغاز تجربه‌های بدیع با تفاوت‌های رویکردی در چارچوب قامت ج.ا به‌واقع زنانی در همان قامت و از جنسِ همان مبارزان انقلاب نیاز داشت؛ زنانی که برای نهضت در ساحت‌های مختلف انفاق‌ها کرده بودند. بدیهی بود که برای شروع این شدن نیز مرحوم اعظم طالقانی و مرحوم بهروزی و مرحوم دباغ و... به میدان بیایند تا به پشتیبانی امام، سازنده درک حضور زنان در بسترهایی فراتر از حریم خانه باشند. 🔹در این موقعیت، زنان در مصاف با دو رویکرد سهمیه‌بندی و یا عدم آن‌، که متأثر از دو دیدگاه گفتمان غرب_اَبَر گفتمان انقلاب‌اسلامی است، مواجه هستند. مبتنی بر گفتمان اول، اگرچه حضور زنان در مجلس به‌واسطه کثرت جمعیتی آنان، تجربیات بیولوژیکی یا اجتماعی متفاوت و نیز در برخی موارد تناقض و ضدیت علایق زنان و مردان با یکدیگر را شاهد هستیم، اما این دیدگاه معتقد است نظام سهمیه‌بندی به معنای افزودن ساده تعداد زنان در پارلمان نیست، بلکه این نظام در پی بازنویسی تأثیر حضور زنان و گسترده کردن فضای سیاسی کشور برای پذیرش کثرت‌گرایی و کمک به تکثر در عقاید و حضور عقاید و نظرات متفاوت در نمایندگی است. 🔹هدف اکثر نظام‌های سهمیه‌بندی افزایش نمایندگی زنان تا سطح 50 درصد است. سهمیه‌بندی دو وجه، یکی تغییر در سیاست برابری عمومی از برابری فرصت‌ها به برابری نتایج، و دیگری ایجاد پرسش‌های مبنایی در تئوری دموکراسی و فمینیسم را طرح می‌کند. درواقع این اصول برابری جنسیتی در درک درست از دموکراسی و مدرنیته است که به سهمیه‌بندی ارزش نمادین می‌دهد. 🔹ازآنجاکه اساساً زن در چارچوب اِبتنای انقلاب به‌گونه‌ای دیگر فهم می‌شود بدیهی است که به همین مناسبت در کنش‌گری‌های او در منظرهای مختلف فارغ از نسخه‌های مرسوم، نقطه نظراتی داشته باشد. 🔸بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری: "به نظر من توجه به این قضیه، نکته‌ی منفی است که خیال کنیم در هر صحنه و هر عرصه‌ای که مردها با یک تعداد کمیتی حضور دارند. زن‌ها هم باید با همان کمیت باشند! این یک فکر ابتدایی و بسیط و کودکانه است. ازاین‌جهت نمی‌گویم خوشحالم، بلکه ازاین‌جهت خوشحالم که احساس می‌شود خوشبختانه یک حرکت جدی و حقیقی برای بازیافت شخصیت زن به وجود آمده است. 🔸افزایش تعداد نمایندگان زن خوب است اینکه خانم‌های بیشتری باصلاحیت به مجلس بیایند مثل شماها باشند. تحصیل‌کرده، مطلع، خانم‌هایی نباشند که از افواه چیزی بگیرند. صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، شرع را رعایت کنند باعث نعمتی است. البته صددرصد نمی‌توان تعیین کرد ولی زیاد شوید خوب است. 🔸اولاً خیلی خوشحالم که می‌بینم بحمدالله خواهرها در مجلس‌شورای‌اسلامی یک مجموعه کیفی و کمی قابل‌توجهی را به وجود آورده‌اید، نه این‌که بنده دنبال این باشم که مثلاً از دویست و هفتاد نماینده، باید صد و چقدرش زن باشد؛ نه، اصلاً این مطرح نیست که چقدر از مسئولیت‌ها را زن‌ها، و چقدر آن را مردها بگیرند. می‌بینید ما الان افتخار می‌کنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخش‌های اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمی‌کنم، نفی نمی‌کنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم. فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیس‌جمهور مثلاً یا بخش‌های مختلف در بینشان بانوان هستند، این ازنظر من اشکالی ندارد، آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخش‌های اجرایی این‌قدر زن داریم. این همان دور خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد. 🔸خیلی خب یک خانمی است، ارزش‌های داشته، توانایی‌هایی پیداکرده، مناسب این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ اما اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانم مسئول در بخش‌های اجرایی داریم، این غلط است. اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشن‌فکر، خانم تحصیل‌کرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعال فرهنگی یا فعال سیاسی داریم، مشکلی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادت‌طلب و مجاهده کار در میدان‌های گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصه‌های سیاسی انقلابی فعال‌اند گوینده‌اند‌، نویسنده‌اند داریم، این خوب است؛ افتخار به این‌ها خوب است؛ اما افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نماینده‌ی زن، این تعداد معاون بخش‌های مختلف زن، این تعداد رئیس مؤسسات تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آن‌هاست. مگر بنا بوده ما کارهای مردانه را به زن‌ها بدهیم؟ نه". ادامه (۲)👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹آغاز تجربه‌های بدیع با تفاوت‌های رویکردی در چارچوب قامت ج.ا به‌واقع زنانی در همان قامت و از جنسِ هم
🔹در تحلیلی بسیط‌تر باید گفت ارزش‌ها آیاتی از مبانی خود هستند. در گفتمانی سهمیه‌بندی ارزش تلقی می‌گردد که عقبه‌ی آن بر برابری جنسیتی استوار باشد. درحالی‌که اعتبار ارزش شایسته‌سالاری از عدالت است. به همین فراخور سهمیه‌بندی در مَصاف ارزش‌ها، ناگزیر از تضاد دیدگاهی در لایه‌های مختلف دو گفتمان است. 🔹لازم به ذکر است که با عبور از روبنای مسئله که منتهی به تفاوت درون‌مایه‌های مبنایی در اصالت نگاه می‌شود با تأکید بر عدم تفاخر به حضور کَمّی زنان در پست‌های سیاسی، زیربنای این مهم حاکی از ارائه‌ی مدلی در مقابل مدل غربی است. 🔹شفاف‌تر آن‌که نمونه‌های عینی امام بزرگوار، زنان صدر اسلام هستند؛ حال آن‌که با شکل‌گیری ج.ا و دفاع مقدس، انقلاب از زنان کنش‌گری در ساحت‌های مختلف همچون دا و... که دستاورد بی‌بدیل خود است، رونمایی می‌کند. 🔹درواقع در این الگو علاوه بر رد صِرف تجویزهای عَبث، بر داده‌های درونی خود که خالق آن ج.ا است پافشاری کرده و به زن نه به‌مثابه جنسیت پُست می‌دهد و نه به‌مثابه جنسیت او را حذف می‌کند، بلکه مبتنی بر شاخص شایسته‌سالاری که به عدالت نزدیک‌تر است، مسئله را می‌بیند و هضم می‌کند. آنچه در این چارچوب اهمیت دارد آن‌که وجوهی مایه‌ی مباهات قرارگیری که خاستگاهی مبتنی بر مبانی داشته باشد تا به این وسیله علاوه بر تحقق دیگر شقوق و ارائه نمونه، فراتر از مرزها را نیز پوشش دهد. بگذریم که زمانی برخی به تعداد حضور زنان در مجلس همسایه رَشک‌ها می‌بردند، حال آن‌که زنان آن جامعه از بدیهیات محروم بودند. 🔹در اولین دوره مجلس، زنان نماینده با تشکیل کمیته حقوق خانواده، فعالیت خود را در این حوزه متمرکز کردند. نمایندگان با بررسی و هم‌اندیشی مجموعه‌ای از آرا و نظرات کارشناسی دستگاه‌های قضایی و مسئولان دولتی و... جمعاً به تصویب سه لایحه در مورد خانواده رسیدند: ۱. تصویب قانون واگذاری حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران ۲. تصویب قانون تأمین زندگی زنان و کودکان بی‌سرپرست ۳. تصویب قانون نیمه‌وقت بانوان در ادارات دولتی 🔹به بیانی دوره اول و دوم مجلس به تلاش برای تبیین نگرشی متفاوت و گسترده به فعالیت زنان نه لزوماً در میان جامعه که در میان نمایندگان مرد گذشت. با ایجاد کمیته حقوق خانواده و تصویب لوایح ذکرشده و پیگیری اجرایی سازی آن‌ها، درواقع زنان با حضور خود در مجلس نقشی جامع در حمایت از زنان و خانواده ایفا کردند. ادامه دارد... ✍️الف.دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۹) 🔸شرایط حاکم بر زندگی زنان شاغل در اکثر نقاط دنیا حاکی از که آن اس
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۰) 🔸سیاست‌های وضع و اجراشده در عرصه اشتغال زنان باید با دغدغه‌مندی نسبت به شکل‌گیری و ارتقای هویت زن مسلمان محقق شود. 🔸انطباق میان مشـاغل زنـان و توانمنـدی‌هـای جسـمی و روحی زنان از دیگر ظرفیت‌های موجود در برخی از سیاست‌هاست. ص۱۴ 🏷️برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» (بخش دوم/۱) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسی
🔴سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» (بخش دوم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔹طرح حجاب گستری دارای سه گام مهم است؛ اول اینکه باید حجاب‌گرایی مردم ایران به طور کامل نمایش داده شود. دوم تشویق به حجاب‌گرایی است و سوم توسعه حجاب‌گرایی. 🔹در گام اول بایستی گرایش مردم به حجاب بُروز داده شود و از روایت رواج بی‌حجابی جلوگیری گردد. 🔹در گام دوم رسیدگی به فلسفه حجاب اهمیت وافر پیدا می‌کند، به عبارتی باید تلاش شود تمام محجبه‌ها درک و فهم وزینی از حجاب داشته باشند و باورهایشان عمیق‌تر شود. 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی (استاد حوزه و دانشگاه و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های امتداد حضور (نشست هشتم) 🔹روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجا
📌سلسله نشست‌های امتداد حضور (نشست نهم) 🔹روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجارب مدیران زن جمهوری اسلامی 🎙با حضور سرکارخانم پروین سلیحی 🔸مشاور امور بانوان در صداوسیما 🔸نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی 🔸عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان 🕰زمان: سه‌شنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: بنیاد ملی خانواده (به علت محدودیت ظرفیت، لطفا جهت هماهنگی حضور با شماره ۰۹۱۲۷۹۷۸۷۶۴ تماس حاصل فرمایید) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹وقتی شما یک چیزی را در منظومه‌ی فکری و تمدنی نادیده گرفتید، جدا نگاهش کردید و به حواشی‌اش کاری نداش
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ما به یک نهاد فرا وزارتی با موضوع «زن» نیاز داریم. 🔹ما به یک قرارگاه مرکزی با موضوع «زن» احتیاج داریم نه با موضوع «حجاب». 🔹زن به ما هو «زن» 🎙 پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه 🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟ 📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۳) 🔸متأسفانه در طول تاریخ، همواره یک ستم تاریخی بر زن رفته است؛ که بیشتر هم ناشی
📌زن در کلام رهبری (۴) 🔸اسلام نسبت به زن و مرد و همه‌ی خلایق، یک دید واقع‌بینانه و متکی بر فطرت و طبیعت و نیازهای حقیقی دارد؛ یعنی از هیچ‌کس بیش از تمکنش و بیش از آن چیزی که به او داده شده است، توقعی ندارد. اصلاً بنای اسلام بر این است؛ یک بنای واقعی و منطقی است. 🔸در دعای سحرهای جمعه، فقره‌ای است که بیان می‌کند: «و جعل ما امتنّ به علی عباده فی کفاء لتأدیة حقّه»؛ یعنی آن چیزی که خدای متعال منت گذاشته و به کسی داده، در حد کفایت است، برای این‌که حقوق الهی را ادا کند. اصلاً شناخت واقعیات هر کس، متناسب با همان توقعی است که از او وجود دارد. 🔸پس، اسلام به نیازها و خواهش‌ها و طبایع بشری و غیربشری اهتمام ورزیده، اصلاً به آنها نظر کرده و حکم الهی را داده است. 🔸آرمانگرایی در اسلام و گرایش به سمت قله‌ها و اوجها و آرمانها، یک چیز قطعی و حتمی است. زن مثل مرد و مثل همه‌ی خلایق، باید در این سمت حرکت کند. 📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های امتداد حضور (نشست هفتم) 🔹روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجا
📌سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش هفتم/۱) 📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر پوران ولویون (دادیار دیوان عالی کشور) 📢هفتمین نشست از "سلسله نشست‌های امتداد حضور، روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری زنان با محوریت انتقال تجربه"با حضور خانم دکتر ولویون از قضات برجسته قوه قضاییه، دادیار دیوان عالی کشور برگزار شد. 🔹در این نشست که با حضور اعضای مرکز اندیشه ورزی زنان در دیوان عالی کشور تشکیل شد، دکتر ولویون به بیان تجربیات خود از نحوه ورود به دستگاه قضایی و روند طی شده در این سال ها پرداختند. 🔹سرکار خانم ولویون مسیر پیموده شده خود را از ابتدای ورود تا امروز که مستشار قضایی و دادیار عالی‌ترین رتبه‌ی قضایی هستند، بیان نمودند. 🔹ایشان عقیده داشتند: "باید با دید بازتر و نگاه بهتر و نگاهی که شایسته‌ی حکمرانی جمهوری اسلامی هست، به حضور زنان در دستگاه قضایی نگاه شود. قضاوت یک شغل نیست؛ قضاوت مسئولیت است. زنانی که ویژگی‌ها و شرایط فقهی لازم را احراز می کنند، می توانند در این حوزه قرار بگیرند". 🔹دکتر ولویون در این گفتگوی صمیمانه درباره‌ی رشد اجتماعی زنان بعد از انقلاب، اصلاحاتی که در قوه قضاییه در جهت ارتقای جایگاه قضات زن اتفاق افتاده و قوانین و تغییراتی که در این قوه در مورد زنان ایجاد و تصویب شده، به صحبت پرداختند. 🔹این قاضی برجسته در انتهای نشست رهنمودهایی به قضات جوان داشتند تا بهتر و راحت‌تر بتوانند مسیر پیش رو را طی نمایند. 📅۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
❤️میلاد حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، روز مرد و روز پدر مبارک باد❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا