مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشستهای امتداد حضور (نشست هشتم) 🔹روایت حکمرانی و سیاستگذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجا
📌سلسله نشستهای امتداد حضور (نشست نهم)
🔹روایت حکمرانی و سیاستگذاری حوزه زنان
با محوریت انتقال تجارب مدیران زن جمهوری اسلامی
🎙با حضور سرکارخانم پروین سلیحی
🔸مشاور امور بانوان در صداوسیما
🔸نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی
🔸عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان
🕰زمان:
سهشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۰ الی ۱۲
📍مکان: بنیاد ملی خانواده
(به علت محدودیت ظرفیت، لطفا جهت هماهنگی حضور با شماره ۰۹۱۲۷۹۷۸۷۶۴ تماس حاصل فرمایید)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹وقتی شما یک چیزی را در منظومهی فکری و تمدنی نادیده گرفتید، جدا نگاهش کردید و به حواشیاش کاری نداش
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ما به یک نهاد فرا وزارتی با موضوع «زن» نیاز داریم.
🔹ما به یک قرارگاه مرکزی با موضوع «زن» احتیاج داریم نه با موضوع «حجاب».
🔹زن به ما هو «زن»
🎙 #مهدی_تکلو پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟
#نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#رویای_جمعی_امید_اجتماعی
📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۳) 🔸متأسفانه در طول تاریخ، همواره یک ستم تاریخی بر زن رفته است؛ که بیشتر هم ناشی
📌زن در کلام رهبری (۴)
🔸اسلام نسبت به زن و مرد و همهی خلایق، یک دید واقعبینانه و متکی بر فطرت و طبیعت و نیازهای حقیقی دارد؛ یعنی از هیچکس بیش از تمکنش و بیش از آن چیزی که به او داده شده است، توقعی ندارد. اصلاً بنای اسلام بر این است؛ یک بنای واقعی و منطقی است.
🔸در دعای سحرهای جمعه، فقرهای است که بیان میکند: «و جعل ما امتنّ به علی عباده فی کفاء لتأدیة حقّه»؛ یعنی آن چیزی که خدای متعال منت گذاشته و به کسی داده، در حد کفایت است، برای اینکه حقوق الهی را ادا کند. اصلاً شناخت واقعیات هر کس، متناسب با همان توقعی است که از او وجود دارد.
🔸پس، اسلام به نیازها و خواهشها و طبایع بشری و غیربشری اهتمام ورزیده، اصلاً به آنها نظر کرده و حکم الهی را داده است.
🔸آرمانگرایی در اسلام و گرایش به سمت قلهها و اوجها و آرمانها، یک چیز قطعی و حتمی است. زن مثل مرد و مثل همهی خلایق، باید در این سمت حرکت کند.
📆بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۳۶۹/۱۰/۱۶
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#زن_در_کلام_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشستهای امتداد حضور (نشست هفتم) 🔹روایت حکمرانی و سیاستگذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجا
📌سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش هفتم/۱)
📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر پوران ولویون (دادیار دیوان عالی کشور)
📢هفتمین نشست از "سلسله نشستهای امتداد حضور، روایت حکمرانی و سیاستگذاری زنان با محوریت انتقال تجربه"با حضور خانم دکتر ولویون از قضات برجسته قوه قضاییه، دادیار دیوان عالی کشور برگزار شد.
🔹در این نشست که با حضور اعضای مرکز اندیشه ورزی زنان در دیوان عالی کشور تشکیل شد، دکتر ولویون به بیان تجربیات خود از نحوه ورود به دستگاه قضایی و روند طی شده در این سال ها پرداختند.
🔹سرکار خانم ولویون مسیر پیموده شده خود را از ابتدای ورود تا امروز که مستشار قضایی و دادیار عالیترین رتبهی قضایی هستند، بیان نمودند.
🔹ایشان عقیده داشتند: "باید با دید بازتر و نگاه بهتر و نگاهی که شایستهی حکمرانی جمهوری اسلامی هست، به حضور زنان در دستگاه قضایی نگاه شود. قضاوت یک شغل نیست؛ قضاوت مسئولیت است. زنانی که ویژگیها و شرایط فقهی لازم را احراز می کنند، می توانند در این حوزه قرار بگیرند".
🔹دکتر ولویون در این گفتگوی صمیمانه دربارهی رشد اجتماعی زنان بعد از انقلاب، اصلاحاتی که در قوه قضاییه در جهت ارتقای جایگاه قضات زن اتفاق افتاده و قوانین و تغییراتی که در این قوه در مورد زنان ایجاد و تصویب شده، به صحبت پرداختند.
🔹این قاضی برجسته در انتهای نشست رهنمودهایی به قضات جوان داشتند تا بهتر و راحتتر بتوانند مسیر پیش رو را طی نمایند.
📅۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲
#امتدادحضور
#گزیده_نشست
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش دوم) 🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگانهای آمریکا
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش سوم)
🔹در ادامه بررسی عملکرد زنان در دوره سوم، اگرچه مجلس با مشارکت ٦٠ درصد شکل گرفت، اما همچنان با تحولاتی همراه بود؛ انحلال حزب جمهوری و نیز پذیرش قطعنامه پایان جنگ تحمیلی ازجمله وقایع این دور بود. اما شاید آنچه از همه سهمگینتر رقم خورد همزمانی این دوره با رحلت جانگداز امام بزرگوار، آن زعیم سفرکرده بود. بگذریم که از شدت سنگینی رخداد، آفاق در سوگ جان سپرد.
🔹با جابهجایی رئیسجمهور وقت به موقعیت رهبری و نیز رئیس مجلس به موقعیت ریاستجمهوری اگرچه خلاء حضور امام، پُر شد، اما صراط این نهضت حتی فنای فی الله بزرگانش را بهگونهای دیگر توصیف میکند.
🔹زنان کنشگر این دوره از مجلس فارغ از تغییر کَمی و اسمی همچنان ثابت بودند؛ این کمیت علیرغم حجم وسیعی از زنان ثبتنام کننده در انتخابات بود. به بیانی علاوه بر تحولات و مصائب مختلف سه دوره مجلس، باید اشاره کرد جامعه سنتی و البته مردسالار ایران، زمان بیشتری میبُرد تا نوع جدید و متفاوتی از کنشگری زنان که دیگر برخلاف گذشته تنها به طیف متمکن و خاص جامعه تعلق نداشت را درک کند و حضور زنان از لایههای متفاوت اجتماعی در سطح کنشگری نمایندگی مجلس را فهم نماید.
ادامه (۱)👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش سوم) 🔹در ادامه بررسی عملکرد زنان در دوره سوم، اگرچه
🔹به بیانی، پرداخت به این گزاره نسبی است زیرا همانطور که در رژیم گذشته در جایگاه نمایندگی مجلس شاهد امثال هما زاهدی، دختر سپهبد زاهدی (نخستوزیر و فرمانده کودتای ٢٨ مرداد) و یا ایراندخت اقبال، خواهر منوچهر اقبال (نخستوزیر) و یا فرخرو پارسا (بهائی زاده اسلامستیز از فرقه اَزلی با تعلقات شدید فمینیستی و همچنین از عناصر کادر ساواک که بعدها پس از نمایندگی مجلس نخستین زن وزیر در کابینه هویدا شد) بودیم، در نظام مقدس نیز همان رویه با افرادی همچون فائزه هاشمی دختر مرحوم هاشمی (رئیسجمهور سابق) و یا فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی (رئیس سابق صندوق توسعه ملی) و... را میبینیم.
🔹اما بااینوجود این سوال جدی بعد از چهار دهه از انقلاب همچنان مطرح است که چرا با توجه به حجم وسیعی از زنان متعهد و متخصص، جامعه (در موقعیت انتخاب) اقبالی به افزایش حضور آنان در مجلس ندارد؟ پاسخ این سوال در پس مجموعهای از عوامل متعدد از قبیل: عدم خودباوری زنان در انتخاب همجنسهای خود، عدم باور مردان به توانمندی زنان و چهبسا عدم هماورد طلبیدن و... نهفته است.
🔹طرحها و برنامهها همواره متأثر از فضای جامعه هستند پس بدیهی آنکه دوره سوم نیز با توجه به مصائب پایان جنگ تحمیلی مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دهد. در این میان اما تغییر و تحول مواد تقنینی در مجلس با محوریت مسائل زنان عبارت بود از درخواسـت زوجه براي حقالزحمهی كارهاي منزل از همسر در حين طلاق و نیز ضرورت وجود بـانوان مشـاور در دادگاههاي خانواده که پس از ارجاع به مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد. تصویب قانون بازنشستگی زنان با بیست سال سابقهی کاری و بیست روز حقوق از دیگر مصوبات این دوره از مجلس بود.
🔸لایحهی قاضیِ تحقیق شدنِ زنها که ابتدا بهصورت طرح ارائه شد، از مواردی بود که مرحوم بهروزی در خاطراتشان به آن اشاره میکند که "در دور سوم مجلس نیز طرحی برای قضاوت زنها به هیئترئیسهی مجلس دادم که اصلاً از ادارهی قوانین به مجلس برنگشت. چون طرحهایی که قرار بود به مجلس داده نشود باید توسط هیئترئیسهی مجلس به ادارهی قوانین میرفت؛ اگر خلاف شرع و قانون نبود به مجلس برمیگشت و از طریق هیئترئیسه در کمیسیون مطرح میشد.
🔸همانطور که گفتم طرح من در ادارهی قوانین مجلس متوقف شد و معلوم بود که به مجلس نخواهد آمد. من و دو تن از نمایندگان زن مجلس به همراه چند تن از نمایندگان کمیسیون قضایی دیداری با آیتالله هاشمی داشتیم. آقای هاشمی معمولاً میپرسیدند چه خبر؟ مخصوصاً در مورد خانمها از من پرسیدند چه خبر؟ گفتم: «طرحی برای قضاوت زنان تهیه کرده بودیم ولی ادارهی قوانین قبول نکرد و آن را به مجلس نفرستاد و فکر میکنم امکان طرح آن در مجلس نباشد.» ایشان فرمودند شما طرحتان را به کمیتهی حقوقی دولت بدهید تا روی آن کار شود و اگر ممکن شد دولت آن را به مجلس میفرستد.
🔸همین کار را هم کردند و لایحهی قاضیِ تحقیق شدنِ زنها به مجلس آمد و در کمیسیون قضایی که در آن زمان عضو آن بودم، مطرح شد. در کمیسیون قضایی فقط من و دو تن از آقایان به آن رأی دادند. در مجلس هم زمینه رأی آن بسیار پایین بود ولی حاجآقا ناطق نوری رئیس مجلس دراینباره همکاری کرد. ایشان در دورهی ریاست مجلس دو بار صحبت کرد؛ یکبار زمانی بود که این لایحه به مجلس آمد و مخالفین زیادی هم داشت.
🔸شیوهی کارم در مجلس به این صورت بود که وقتی میخواستم لایحهای رأی بیاورد یا نیاورد برای آن جدی کار میکردم یعنی با تکتک نمایندهها صحبت کرده و آنها را توجیه میکردم تا به نظری که داشتم برسم، مخصوصاً در مورد رأی به وزرا بسیار تحقیق میکردم. اینها را کاملاً شناسایی کرده و با دلیل و مدرک صحبت میکردم بهگونهای که نمایندگان مجلس به هنگام رأی به وزرا لطف کرده و از من سؤال میکردند که مثلاً به فلان وزیر رأی بدهیم یا ندهیم. حتی بسیاری از آنها توجیه هم نیاز نداشتند و میپذیرفتند، چون میدانستند که من روی افراد کار و تحقیق کردهام و اگر حرفی میزنم با سند و مدرک و دلیل است.
ادامه (۲)👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹به بیانی، پرداخت به این گزاره نسبی است زیرا همانطور که در رژیم گذشته در جایگاه نمایندگی مجلس شاهد
🔸برای لایحه قضاوتِ تحقیق زنان نیز در مجلس بسیار فعالیت کردم تکتک نمایندگان را بر اینکه لازم است در دستگاه قضایی، قاضی زن یا حداقل قاضیِ تحقیق ِزن داشته باشیم توجیه کردم خوشبختانه با کمک آقای ناطق نوری و تلاش و فعالیت آقای هاشمی رفسنجانی که لایحه را به مجلس فرستاد و از طرف دولت با نمایندگان صحبت شد، الحمدلله این لایحه رأی آورد.
🔸بلافاصله نمایندهها تشکیک کردند که لایحه رأی نیاورده و بحثهای زیادی انجام شد. از ساعات اولیهی کار مجلس تا زنگ تنفس بر روی این لایحه بحث شده بود. و رأی گرفتهشده بود ولی آقایان تشکیک کردند. در زنگ تنفس به اتاق آقای ناطق نوری رفتم و گفتم: «نمایندگان تشکیک کردهاند و اگر دوباره بخواهد رأیگیری شود معلوم نیست این لایحه رأی بیاورد. آقای ناطق گفتند: بعد از تنفس به مجلس نمیآیم و نایبرئیس را میفرستم و وقتی رئیس عوض شود، تشکیک پذیرفته نمیشود. الحمدلله ایشان نایبرئیس را فرستادند و آن روز گذشت.
🔸فردا صبح که آقای ناطق آمدند، نمایندگان تشکیک کردند ولی بر طبق آییننامهی مجلس، تشکیک هیچ جایی نداشت چون معلوم نبود نمایندگانی که دیروز تشکیک کرده بودند امروز حاضر باشند و بحمدالله قانون نیز مطرح شد و زنها قاضیِ تحقیق شده و این هم طرح من بود که بحمدالله الان هم مورداستفاده و بسیار مفید است".
🔹از دیگر موارد، اصلاح قانون طلاق بود تا این امکان فراهم شود که زوجهايي كه قصد جـدايي از يكـديگر را دارنـد، بايـد جهـت رسيدگي و رفع اختلاف خود به دادگاه مدني خـانواده مراجعـه و اقامـهی دعـوا كننـد. چنـانكـه جهت رسيدگي و رفع اختلاف فيمابين از طريق دادگاه و حكميـت از دو طـرف، كـه برگزيـدهی دادگاه هستند حلوفصل نشد، دادگـاه گـواهي عدم امكان سازش براي دفاتر رسمي طلاق را صادر میکند.
🔹ازدواج موقت از دیگر موارد بحثبرانگیز در این دوره بود. "خـانم صدیقی(رجـايي) مـدعي بـود اگرچـه ازدواج موقت ممكن است تأثيري زودگذر داشته باشد، در درازمدت مشكلات زيادي براي فـرد و جامعه به وجود ميآورد و دلايل آن را تجملات، كـمتـوجهي بـه ارزشهـاي اسـلامي، اخلاقـي، روحيهی انقلابي، ترويج فرهنگ غرب و فعاليتهاي رسانههاي معاند انقلاب عنوان كـرد. او ازدواج موقت را منطقي ندانسته و معتقد است بايد موقعيتي فراهم شود كـه جوانـان بـه سـمت ازدواج دائمي تشويق و ترغيب شوند.
🔹اما در این زمينه، خانم دستغيب مدعي بـود براي ازدواج دائمي بايد فرهنگسازي كرد. چنانچه خواستههاي طرفين معقول و منطقـي باشـد، ديگر نيازي به ازدواج موقت نيست و تصويب چنين قوانيني بازتاب منفي خواهد داشت و احيانـاً مورد سوءاستفاده افراد غير متعهد از موازين شرعي قرار مـيگيـرد و بهصورت لـذتجـويي و تنوعطلبي رواج داده ميشود. ضمن اينكه طرح اين موارد باعـث سسـتشـدن بنيـاد خـانواده و افزايش طلاق ميشود".
ادامه دارد...
✍️الف.دال
#یادداشت
#یادداشت_روز
#انتخابات
#انتخابات_مجلس
#زنان_در_مجلس
#زنان_نماینده_مجلس
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۰) 🔸سیاستهای وضع و اجراشده در عرصه اشتغال زنان باید با دغدغهمندی ن
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۱)
🔹بانوی الگوی سوم به زن بودن خود مفتخر بوده و دامنهی تأثیر خودش را میشناسد. خوب میداند که جزئیترین فعل او علاوه بر اثر خانوادگی، اثر اجتماعی و تمدنی دارد. با شناخت تواناییهای خود، میدان بندگی خود را میشناسد.
🔹توانایی رصد و تأثیر انتخابها و افعالش را در مقیاس جهانی دارد. میتواند تحلیل کند که تصمیماتش متأثر از کدام پارادایم فکری است. توانایی تفکیک امور اصالی از امور عرضی، اقتضائی و اضطراری را دارد.
🔹با شناخت درست تکلیف، دچار مغالطه حق و تکلیف نمیشود (اشتغال حق است یا تکلیف؟)
🔹حضور مستقیم (مشاغل لازم برای اسلام با مختصات بیان شده) و غیر مستقیم (همسرداری و تربیت نیروی انسانی) او، صعود یا سقوط جامعه را رقم میزند. هر دو شکل حضورش منافاتی با دخالت در همه ی شئون جامعه ندارد.
🔹تکالیف خود را در همه ی ساحت ها میشناسد و انجام آنها را بروز بندگی و تجلی خلافت میداند. اساسا کاری برای او ارزشمند است و زحمت آن را تحمل میکند که او را به هدف قرب نزدیک کند. کوچکترین کار در داخلیترین مکان خانه را با نیت اجتماعی، مصداق عمل و تأثیر اجتماعی میداند.
🔹تربیت اجتماعی و سیاسی و ایجاد تولی و تبری، سیاسیترین تأثیر زنان است. در همهی مقدرات کشور دخیل و به آنها ناظر است. افتخار و موفقیت برای بانوی الگوی سوم، انجام درست تکالیف است و اگر با حفظ اولویتها به عرصهی مستقیم اجتماعی هم رسید برای او شرفی بالاتر خواهد بود. ص۲۰۴ و ۲۰۵
🏷مشاهده منبع
#الگوی_سوم_زن
#بایدهاونبایدهای_الگوی_سوم
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت|ایتا|بله
💠@andishevarzizanan
📌 رحمت به شیر مادر آن شاعری که گفت
زینب همان علی است، به زینب ملقب است
🔹تاریخ وفات حضرت زینب را به فاصله یک سال و نیم پس از واقعه عاشورا ثبت، و اضافه کرده است، زینب بیش از این طاقت نیاورد فراق حسین را.
🔹خاندان عصمت، الگو و اسوه کم ندارد، حتی در میان زنان هم، حرف برای گفتن و بانو برای نام بردن زیاد است، هرچند بسیار کم راجع به آنها گفته و شنیدهشده است. بااینحال به برکت خون سیدالشهدا (علیه السلام) و واقعه عاشورا، نام زینب (سلاماللهعلیها) همواره بر لبهای شیعیان اهلبیت (علیهم السلام) مترنم بوده است. تاریخ، او را و مجاهدت او را خوب شناخت؛ هرچند ابعاد گوناگون زندگی وی را جز اندکی درک نکردهاند.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌 رحمت به شیر مادر آن شاعری که گفت زینب همان علی است، به زینب ملقب است 🔹تاریخ وفات حضرت زینب را به
🔹زینب (سلاماللهعلیها)، قرن به قرن، کشور به کشور، جبهه به جبهه تکثیرشده است، و هر جا "هل من ناصر"ی لبیک گفتهشده، زینبی استوار ایستاده تا لبیک را به گوش جهانیان برساند.
🔹برکت مگر جز این است که قرنها به کسی تأسی شود، راهش ادامه پیدا کند، خلقی خود را در جای او و نقش او ببینند و دقیق بدانند در اوج مصیبت و بلا چطور جز زیبایی نبینند و چطور کمر راست کنند، که نه، سر خم نکنند.
🔹چه خوشبخت بودند زنان مدینه که پای درس عقیله بنیهاشم مینشستند تا او برایشان قرآن تفسیر کند، عالمه غیر معلمه، از سرچشمه، حقایق را به جانشان بنشاند و سیرابشان کند. همو که حتی شام عاشورا هم نماز شبش قضا نشد.
🔹زینب سلاماللهعلیها را نمیتوان فقط در حادثه عاشورا دید، باید او را در کل زندگی بابرکتش جستجو کرد و شناخت.
🔹زینب دختر است؛ زینت پدر، مشق کرده در مکتبش، آینه تمام نمای بلاغتش.
🔹زینب مادر است؛ مادر سه پسر رشید، که هر سه فدایی امامشان شدند، هر سه امامشان را همراهی کردند، بااینکه پدرشان در مدینه مانده بود و همراه کاروان نبود: پسران تربیتیافته مکتب زینب بودند.
🔹زینب همسری نیکو است؛ حتی اگر همسرش تا لحظه آخر همراه نباشد.
🔹زینب خواهر است؛ خواهری که بهغایت مادری کرده است برای برادرانش.
🔹زینب عمه است؛ عمهای که پناه بوده است برای بزرگ و کوچک خانواده برادرانش.
🔹زینب سرباز است؛ سرباز سپاه حق، حافظ جان امام زمانش.
🔹زینب تبیینکننده است؛ خطبه میخواند و فاش میسازد آنچه سپاه کفر سعی در پوشاندن آن داشته.
🔹زینب عبد است؛ در علم و تقوا و عبادت در حد اعلا ظاهر میشود.
🔹و زینب الگو است؛ برای همه مجاهدان. زینبهای طول تاریخ، همواره مکمل جهاد شاگردان مکتب حسین (علیهالسلام) بودهاند. و آوازه هر جهادی، رشادت هر شهیدی، تأثیر هر خونی، پایمردی رهروان هر مکتبی، از گلوی زینبهای زمانه فریاد شده است.
🔹برای شهید شدن باید مثل شهدا زندگی کرد، و برای زینبی شدن، زینب گونه باید زیست.
#یادداشت
#یادداشت_روز
#وفات_حضرت_زینب
#الگوی_سوم_زن
#زینب_الگوست
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت|ایتا|بله
💠@andishevarzizanan