1120214786_1486154464.mp3
702.8K
🇮🇷الله اکبر یعنی پرچمداران لااله الالله بدانند در این مسیر، بزرگترین قدرت هستی همراه و پشتیبان و سرپرست و یاور آنان است.🇮🇷
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۵) 🔸یک کشور اگر میخواهد به معنای واقعی بازسازی کند، باید بیشترین تکیه و بیشترین
📌زن در کلام رهبری (۶)
🔸زنان فعّالِ در جبههی انقلاب، یک روزی نقشآفرینی برجستهای کردند، هم اندکی پیش از پیروزی انقلاب، هم در اوائل انقلاب، هم در دوران جنگ تحمیلی، و از خودشان حضور نمایانی نشان دادند؛ نگذارید حضور نمایان زنان فعّال در جبههی انقلاب کمرنگ بشود.
🔸دیگران در مواجههی با انقلاب و معارضهی با انقلاب سعی میکنند از عنصر زن و زنانِ کارآمد استفاده کنند؛ جبههی انقلاب، زنان کارآمد و فعّال و زبانآور و نویسنده و عالِم و دانشمند بهمراتب بیشتر دارد؛ خانمهایی که اهل اِقدامند، اهل فکرند، اهل نگارش و نویسندگیاند، اهل سخن گفتنند، اهل فکر دادنند، صحنهی انقلاب و دفاع از انقلاب را خالی نگذارند؛ این یک نکته است.
📆بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیختهی حوزوی و دانشگاهی (۱۳۹۲/۰۲/۲۱)
#سالگرد_پیروزی_انقلاب_اسلامی
#بیست_و_دو_بهمن
#22بهمن
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#زن_در_کلام_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش هفتم/۱) 📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر پوران و
📌سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش هفتم/۲)
📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر عارفه مدنی (دادیار دیوان عالی کشور)
📢در ادامهی هفتمین نشست از سلسله نشستهای امتداد حضور، مهمان سرکار خانم دکتر عارفه مدنی کرمانی در محل دیوان عالی کشور بودیم.
🔹ایشان در این نشست به بیان تجربیات ۴۷ سالهی قضاوت خود پرداختند؛ از نقطه شروع و وارد شدن به دانشکده حقوق تا به امروز و سمتها و مناصبی که به عهده داشتند.
🔹دکتر مدنی که اکنون دادیار دیوان عالی کشور است، به دلیل تجربه کمنظیر در محاکم متعدد و سالهای متمادی خدمت، مورد مشورت قضات دیگر نیز قرار میگیرد.
🔹ایشان بهترین سالهای خدمت خود را زمانی میداند که مواجههی حضوری با اربابرجوع داشته و امکان کمک و مددرسانی بیشتر به مردم علیالخصوص زنان را داشتهاند.
🔹این قاضی عالیرتبه دلیل ادامه فعالیت خود باوجود سن بالای ۷۰ سال در کار قضایی را، شوق خدمت به مردم و علاقه به این کار معرفی میکند: "مسیر آمده مسیر سخت و پر نشیب و فرازی بود، اما علاقه به خدمت راه را هموار میکرد".
🔹دکتر مدنی معتقدند علی رغم آنکه ساختار قوه قضائیه یک ساختار سنتی و مردانه است، اما از آنجا که کار قضائی، کاری علمی است، کسی که سواد علمی خوبی داشته باشد و بتواند حکم دهد _صرف نظر از جنسیت وی_، میتواند پلههای ترقی را طی کرده و پیشرفت کند.
🔹ایشان مجموعه آرای صادره خود را در کتابی دوجلدی در دست چاپ دارند.
📆۲۸ آبان ۱۴۰۲
#امتدادحضور
#گزیده_نشست
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۱) 🔹بانوی الگوی سوم به زن بودن خود مفتخر بوده و دامنهی تأثیر خودش ر
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۲)
🔹اسلام در افقی بالاتر، شرایط اثر زن را کلانتر و جدیتر از حضور اجتماعی به معنای متداول و اشتغال در نظر گرفته است.
🔹زن مسلمان میتواند مستقیم یا غیر مستقیم، در فضای «تصمیم سازی» قرار گیرد، که اهمیت بیشتری از «تصمیم گیری» و «اجرا» دارد. ص۲۰۹
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#بایدهاونبایدهای_الگوی_سوم
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹حیا در وجود زنان و در فطرت آنان است. 🔹استفادهی ناصحیح سیاستگذاران ِ عرصهی حجاب از مفاهیم ارزشی،
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آنچه در بعد از انقلاب اسلامی برای ما رقم خورد در فقدان نظریه، در حوزهی زن بود.
🎙خانم #شیما_علی_آبادی پژوهشگر و فعال حوزه زنان
🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟
#نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#رویای_جمعی_امید_اجتماعی
📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۶) 🔸زنان فعّالِ در جبههی انقلاب، یک روزی نقشآفرینی برجستهای کردند، هم اندکی پ
📌زن در کلام رهبری (۷)
🔸خواهران عزیز و دختران من! اعتقادم این است که اگر در بخشی از جامعهی اسلامی، نسبت به زن مسلمان، کوتاهیهایی صورت میگیرد، قدری تقصیر مردان و قدری هم تقصیر خودِ بانوان است؛ چون آن کسی که باید شأن اسلامی زن را بشناسد و از آن دفاع کند، در درجهی اوّل خودِ بانوان هستند.
🔸باید بدانند که خدا و قرآن و اسلام، دربارهی آنها چه قضاوتی دارد، از آنها چه میخواهد، مسئولیت آنها را چه چیزی معیّن میکند و از آنچه که اسلام فرموده و خواسته، دفاع کنند و بخواهند.
🔸اگر نخواهند، کسانی که به هیچ ارزشی پایبند نیستند، به خود اجازه خواهند داد که به زن ستم کنند؛ کمااینکه امروز در دنیای غرب و در زیر سایهی نظامهای مادّی آن دیار، با وجود شعارهایی که نسبت به زن میدهند، بیشترین ظلم را مردان غربی به زنان میکنند.
🔸یعنی اگر در نظامی ارزشهای معنوی حاکم نباشد، خدا در دلها نباشد، مرد با تکیه بر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدّی به زن باز میبیند.
🔸چیزی که مانع است، دو چیز است:
1️⃣یکی ملاحظهی خدا و قانون و ایمان و امثال اینها،
2️⃣و یکی هم خودِ زن که حقوق انسانی و الهی خود را درست بشناسد و از آن دفاع کند و خود را به معنای حقیقی کلمه بطلبد.
🔸در این مورد، اسلام یک حدّ میانه و بدون افراط و تفریط را ارائه میدهد. نه به زن اجازهی ظلم کردن میدهد و نه طبیعت زن و مرد را نادیده میگیرد.
📆بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#زن_در_کلام_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌خانه دارِ جامعه ساز
🔹تقسیم نقشها شاید امروز یکی از مهمترین چالشها در خانوادههای شهرهای صنعتی باشد. با مدرن شدن جوامع و نفوذ تفکر فمینیسم در آنها، اشتغال بیرون از منزل برای زنان منزلت بیشتری یافت و این تفکر در جامعه ایران نیز با سرعت فزایندهای رشد پیدا کرد.
🔹بهتدریج جایگاه خانهداری در اذهان جامعه کمرنگ شد و علیرغم نقش فوقالعاده آن در حفظ کیان خانواده و اثرگذاری در افزایش کیفیت زندگی اهمیت خود را از دست داد تا جایی که امروز برای برخی از زنان، مشاغل بیرون از خانه حتی با جایگاه پایین شغلی و درآمد بسیار پایین میتواند ارجح باشد.
🔹به نظر میرسد با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت نقش خانهداری و تعریف نقشهای دیگرِ زن ذیل نقش خانهداری و تأکید بر آنکه خانهداری به معنای خانهنشینی نیست، این رویکرد نتوانسته در عرصه سیاستگذاری عمومی کشور جایگاه مناسبی یابد.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌خانه دارِ جامعه ساز 🔹تقسیم نقشها شاید امروز یکی از مهمترین چالشها در خانوادههای شهرهای صنعتی ب
🔹در این میان نظام آموزشی کشور نقش بیبدیلی دارد. مسیر ناگزیر دانشگاه که چون رودخانهای همه را با خود میبرد، دختران فارغالتحصیل زیادی را در رشتههای مختلف تحت آموزش قرار داده که بدون انضمام پیوستهای مشخص شغلی و نقشآفرینی اجتماعی متناسب با فرهنگ ایرانی وارد جامعه میکند.
🔹در طول سالهای تحصیل و حضور پرتعداد دختران دانشجو، فرهنگسازی و ارزش سازی ویژهای در جهت نقش خانهداری و اهمیت منحصربهفرد آن صورت نگرفته و نقش مادری و همسری بهعنوان اهداف و نتایج مورد انتظار آموزشی برجسته نشده است.
🔹بنابراین نمیتوان از خروجی چنین نظام آموزشی انتظار داشت با ورود به زندگی مشترک همه آن آموختهها را کنار گذاشته و نقش خانهداری را بهراحتی بپذیرد درحالیکه هیچ جایگاه مهم و برجستهای برای این نقش در ذهن او و جامعهای که قرار است در آن نقشآفرین باشد ساخته نشده است.
🔹درنهایت چنانچه تأکید بر ارتقاء جایگاه خانهداری زنان و اهمیت نقش زن در خانه وجود دارد، بایستی سیاستگذاران و کارگزاران فرهنگی و آموزشی کشور در جهت پیادهسازی منویات رهبر معظم انقلاب این موضوع را جزء اولویتهای کاری خود قرار داده و در سیاستهای آموزشی خود آن را لحاظ نمایند.
🔹از مهمترین راهکارها در جهت ارتقا این نقش در جامعه، میتوان به آموزش پذیری دانش آموزان با استفاده از تولید محتواهای کاربردی و گنجاندن آنها در کتب درسی اشاره کرد. همچنین ارائه آموزشهای لازم، خلق فرصتها و موقعیتهای یادگیری جدید و نیز ارائه الگوهای مناسب و اثربخش با تأکید بر ارزشآفرینی در خصوص نقش مادری و همسری میتواند به تغییر قابلتوجهی در این زمینه منجر شود.
✍️محدثه کامیار؛ دکتری مطالعات زنان
#یادداشت
#خانه_داری
#خانه_داری_خانه_نشینی_نیست
#خانه_دار_جامعه_ساز
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📩 رهبر انقلاب: مادری، مهمترین نقش عالم خلقت است/ کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زن نیست، زن و مرد با
📌 رهبر انقلاب: بانوان جامعهمان سعی کنند هم در امر خانهداری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی و هم در حکمت و دانش از فاطمه زهرا (سلاماللّهعلیها) الگوبرداری کنند.
🔸واقعاً عظمت فاطمهی زهرا (سلاماللّهعلیها) را با هیچ انسانی، جز همان اهلبیت پیغمبر و خود رسول اللّه و اولادش نمیشود مقایسه کرد.
🔸به نظر من زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمهی زهرا (سلاماللّهعلیها) نمیتواند پیدا کند.
🔸بانوان عزیز جامعهی اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمهی زهرا حرکت کنند هم در امر خانهداری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی هم در حکمت و دانش.
📆بیانات در دیدار جمعی از زنان و دختران ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
#بیانات
#جایگاه_زن
#الگوی_زنان
#دیدار_بانوان۱۴۰۲
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌خانه دارِ جامعه ساز 🔹تقسیم نقشها شاید امروز یکی از مهمترین چالشها در خانوادههای شهرهای صنعتی ب
🔹در طول سالهای تحصیل و حضور پرتعداد دختران دانشجو، فرهنگسازی و ارزش سازی ویژهای در جهت نقش خانهداری و اهمیت منحصربهفرد آن صورت نگرفته و نقش مادری و همسری بهعنوان اهداف و نتایج مورد انتظار آموزشی برجسته نشده است.
🔹بنابراین نمیتوان از خروجی چنین نظام آموزشی انتظار داشت با ورود به زندگی مشترک همه آن آموختهها را کنار گذاشته و نقش خانهداری را بهراحتی بپذیرد درحالیکه هیچ جایگاه مهم و برجستهای برای این نقش در ذهن او و جامعهای که قرار است در آن نقشآفرین باشد ساخته نشده است.
🔹درنهایت چنانچه تأکید بر ارتقاء جایگاه خانهداری زنان و اهمیت نقش زن در خانه وجود دارد، بایستی سیاستگذاران و کارگزاران فرهنگی و آموزشی کشور در جهت پیادهسازی منویات رهبر معظم انقلاب این موضوع را جزء اولویتهای کاری خود قرار داده و در سیاستهای آموزشی خود آن را لحاظ نمایند.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۲) 🔹اسلام در افقی بالاتر، شرایط اثر زن را کلانتر و جدیتر از حضور ا
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۳)
🔻برونسـپاری برخـی امور در هـر نقش:
🔹میتوان با تفویض برخی امـور در هر یک از نقشهای سـه گانه، به نقشهای دیگر پرداخت؛ معیار در تشـخیص امور تفویضی از غیرتفویضی، ضروری بودن و نیـز نقـش جنسـیت در آنهاسـت.
🔹به طور مثال در نقـش خانوادگی، وظایف همسـری، بـودن مـادری، و آرامشبخشـی ضروریانـد و فقط مختـص بانوی خانهاند و نمیتـوان آنها را تفویض کـرد.
🔹امّـا آشـپزی، نظافـت منـزل، و یا خریـد را میتوان به دیگران سـپرد و نقش جنسـیت نیز در آنهـا تأثیـری نـدارد.
🔹بـرای مثـال همسـر بانو امیـن اصفهانی، خدمتـکاری را بـرای کارهای خانـه اسـتخدام کـرده بـود تـا ایشـان بتواند با فراغ بـال ضمن ایفـای نقش همسـری و مادری، بـه حـد بیشـینه تعالی فـردی (فعالیـت علمی) و مشـارکت اجتماعـی (فعالیتهـای فرهنگی) یعنـی اجتهاد و ایجاد مدرسـه علمیه و دبیرسـتانهای متعـدد بپردازند. ص۲۶
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#بایدهاونبایدهای_الگوی_سوم
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش چهارم/۱) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنس
📌سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش چهارم/۲)
🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔹بخش زیادی از روایات پوشش در کتاب شریف کافی در ذیل باب "الزی و التجمّل" یعنی زندگی و زیبایی آمده است؛ با بررسی روایات در باب پوشش، به استقرایی هفت موردی رسیدیم که به آنها میپردازیم:
1️⃣پوشش یک کارکرد خاص تنظیم رابطه بین عبد و خدای متعال دارد که نشاندهندهی شکرگزاری عبد و استفادهی درست از نعمتهای الهی است.
2️⃣کارکرد دوم پوشش در تنظیم رابطهی مؤمنین با همدیگر است؛ به این معنا که وقتی یک مؤمن، مؤمن دیگری را میبیند خوب است که لباس خوب و لباس تازه و لباس زیبا بپوشد.
3️⃣یکی دیگر از کارکردهای پوشش تنظیم رابطهی مؤمن با جامعه منافقین است، به این صورت که مؤمن نباید به شکلی لباس بپوشد که باعث شماتت منافق شود. منافق کسی است که با ظاهر مؤمنانه در جامعهی مؤمنین تردد دارد ولی عمدتاً در بزنگاهها و جاهایی که در گلوگاه قرار میگیرد، جا میزند و در مواقعی که زمینهای برای فشار در جامعهی مؤمنین شکل میگیرد، طعنه میزند و باعث تضعیف جامعهی مؤمنین میشود.
ادامه👇👇