#فرا_اندیشه | علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان)
☑️ علمی که به فعل انسان برمیگردد، این میتواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمیگردد، این دیگر نمیتواند دو گونه باشد ...
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
⤵️⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
#فرا_اندیشه | علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان) ☑️ علمی که به ف
#فرا_اندیشه | علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان)
🔸یک وقت علمِ انسان در این است که من چه کار کنم، مثل سینما که علم آنها این است که من چطور بازی کنم؛ من بازی کنم یا هنرنمایی کنم، این میتواند دینی باشد، میتواند غیر دینی؛ برای اینکه درباره فعل انسان بحث میکند.
🔸اما علوم دیگر، فیزیک، شیمی، ریاضی، تمام علوم تجربی و تمام علوم انسانی، اینها درباره حقایق خارجیه است. در جهان هستی چیزی جز فعل خدا نیست؛ در جهان هستی خدا هست و اسما، اوصاف، افعال، اقوال و آثار او. در عالم غیر از این چیز دیگر نیست؛ بخشی از اینها به شیمی و فیزیک برمیگردد، بخشی به ریاضی برمیگردد، بخشی به علم کلام برمیگردد، بخشی به علم فلسفه برمیگردد، بخشی به عرفان نظری برمیگردد ... علم آن است که به واقع تعلّق بگیرد، واقع هم فعل خداست، بررسی فعل خدا هم فرض ندارد که دینی نباشد ...
🏷 دو نظر خیلی متفاوت صد درصد مباین هم است: یکی اینکه آنها میگویند علم، دینی و غیر دینی ندارد علم، دینی نیست؛ ولی عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر؛ اما نظر دوم آن است که خیر، علم فقط دینی است، عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر.
حالا اگر کافری آمده درباره حضرت امیر دارد بحث میکند که علیبنابیطالب(سلام الله علیه) در این مدت چه کارهایی کرده است، تحقیق و پژوهش علم او دینی است، ولو آن عاِلم کافر است.کسی درباره امام صادق(سلام الله علیه) دارد بحث میکند، بحث درباره فعل، قول، روش و سیره امام، این علم، علم دینی است، ولو عاِلم کافر باشد.
↙️ چیزی در جهان نیست، مگر فعل خدا؛ بحث درباره فعل خدا، مثل بحث درباره قول خدا، دینی است.
الآن ما که داریم تفسیر بحث میکنیم، چرا علم ما دینی است؟ برای اینکه بگوییم خدا چنین گفت؛ آن استاد دانشگاه هم میگوید خدا چنین کرد، فرض ندارد ما علمی داشته باشیم غیر دینی.
عاِلم بله، ممکن است کافر باشد، چون قبول ندارد که این کار، کار خداست و قبول ندارد که فعل، فعل خداست؛ بله او ممکن است کافر باشد.
◀️ پرسش: استاد! ممکن است طبیعت چنین کرده باشد؟
🔸پاسخ: بله، چون طبیعت چنین کرد، خیال میکند طبیعت کرد، در حالی که کار، کار خداست، چون نمیداند که چه کسی کرد، خود این عالم میشود کافر وگرنه فعل، فعل خداست.
اگر فعل، فعل خداست، بحث درباره فعل خدا فرض ندارد دینی نباشد؛ منتها او نمیداند که فاعل آن کیست، میشود کافر وگرنه آنچه در عالم هست فعل خداست، قول خداست. حالا کافری درباره قرآن شناسی بحث میکند؛ کم نیستند کفّاری که درباره قرآن شناسی اظهار نظر کردند، قرآن را شناختند، چند تا سوره دارد، چند تا آیه دارد، چند تا امر و نهی دارد، درباره چه چیز بحث میکند، حقوق آن چیست، این علم، علم دینی است، ولو آن عالم کافر باشد.
↙️ آنها میگویند #علم_سکولار است، دینی و غیر دینی ندارد؛ ولی عالم ممکن است مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
اینها علم را واقعاً نشناختند؛ علم، بررسی فعل خداست.
↙️ آنجا که بررسی فعل انسان است، مثل سینما و امثال اینها، بله آنجا ممکن است که خود آن علم دینی باشد یا غیر دینی؛ برای اینکه بحث در این است که این آقا چه کار بکند، این آقا اگر بر طبق کتاب و سنّت انجام بدهد، میشود دینی، اگر غیر کتاب و سنّت است میشود غیر دینی.
☑️ علمی که به فعل انسان برمیگردد، این میتواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمیگردد، این دیگر نمیتواند دو گونه باشد ...
یک وقت است که اینها اوهام خودشان را انسان میدانند، خیالات و برداشت خودشان را انسان میدانند، این اصلاً علم نیست. آنچه واقعیت است، واقعیت انسان، واقعیت روح، واقعیت جامعه، واقعیت اقتصاد که در خارج حقیقت دارد، بله، این دینی است.
اما اینها در اثر بیراهه رفتن، مبادی و منابع را از دست دادند؛ بخشی از اینها اصلاً علم نیست.
📚 #آیت_الله_جوادی_آملی، تفسیر سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
⤵️⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
May 11
🧩 #اندیشه_نوشت | در جهان فردا کدام کشورها توسعه یافته خواهند بود؟
#پیچ_تاریخی
#تعلیم_و_تربیت
#آموزش_و_پرورش
🌀 اندیشگان را در ویراستی دنبال کنید 💯💯💯
https://virasty.com/r/ZSs7
📕 #برشی_از_کتاب | ارشمیدس در حمام
↙️ معروف است که یکی از بزرگترین کشفیات ارشمیدس در حمام صورت گرفت و وی شوقزده، لخت مادرزاد از حمام بیرون زد و فریاد کشید «یافتم، یافتم».
روزی که ارشمیدس به حمام رفت، لابد چرک بود. اما به جای اینکه کیسه بکشد شروع به بازی و غوطهخوردن در آب کرد. پایین میرفت و بالا میآمد، باز پایین میرفت و بالا میآمد، خیلی آرام، یک بار دیگر که پایین رفت یکهو از آب بیرون جست. فریاد کشید: یافتم، یافتم...
کسانی که حمام نرفتهاند نمیدانند که فریاد در حمام چه انعکاس پرابهت و چندبارهای دارد. پژواک صدا در خود صدا میپیچد و باز ارشمیدس انگار که «مویش» را میکشند از ته دل فریاد میزد: یافتم، یافتم...
اولین گمان این بود که ارشمیدس سنگ پا پیدا کرده است، اما تا آن روز کسی برای سنگ پا اینطور نعره نکشیده بود. آنهایی که به ارشمیدس نزدیکتر بودند بیاختیار ذهنشان به ثروت و جواهری رفت که ارشمیدس از روی خوششانسی و اتفاق آن را پیدا کرده است که فریاد در فریاد ارشمیدس انداختند: مال ماست، مال ماست...
اما ارشمیدس بیاعتنا به همهچیز و همهکس و حتی لباسهایش، از سر شوق، لخت مادرزاد از حمام بیرون زد.
صاحب حمام فقط یک فریاد کوتاه داشت: پس پول حمام چی؟
بعد یکهو مثل تیر از ذهنش گذشت که ارشمیدس چیز باارزشی یافته و فریادزنان به دنبالش افتاد: مال من است، مال من است!
حمامی پس از اینکه دویست، سیصد متر به دنبال ارشمیدس دوید، دیگر کاملاً باورش شد که ارشمیدس چیز باارزشی پیدا کرده و حالا فریاد میزد: دزد، دزد، بگیریدش...
وقتی ارشمیدس از کنار بازار شهر گذشت جمعیتی که از پیاش میدوید به هجده نفر رسید، در حالی که ارشمیدس همچنان فریاد میزد: یافتم، یافتم...
شمعفروشان و نعلبندان و خلاصه کاسبکارها از کسانی که به دنبال ارشمیدس بودند میپرسیدند: «مگر چه شده است؟» و آنها جواب میدادند: «یافتش، یافتش» و همینطور از پی ارشمیدس میدویدند.
پیرزنی گفت: چه بیحیاست این مرد!
لاتی به محض اینکه ارشمیدس را آنطور لخت مادرزاد دید گفت: این چیچی پیدا کرده که باید حتماً لخت باشه تا نشون بده؟!
در سرکوی سگبازها، آنجا که «کلبی»ها جمع میشدند، بالاخره جلوی ارشمیدس را گرفتند. لنگی به دور تنش پیچیدند، پیرمردی نفسنفسزنان از راه رسید: من هفته قبل در حمام انگشتر طلایم را گم کردم، زنم شاهد است!
حمامی هم رسید: منطقاً آنچه در حمام است، مال حمامی است.
یکی از سوفسطائیان خواست با این نظر مخالفت کند که مأمور دولت آمد: حرف بیحرف! این چیزها مال دولت است.
مرد میانسالی از جمعیت گفت: قربان هنوز معلوم نیست چیچی هست.
مأمور خود را از تک و تا نینداخت: پس زودتر معلوم کنید تا بفهمیم صاحب چه چیزی هستیم!
اما ارشمیدس که غافل از دور و برش بود همینطور داد و فریاد میکرد: یافتم، یافتم، یافتم...
جمعیت که هر دم بیشتر میشد و کلافه بود دستهجمعی فریاد زدند: آخه بگو چی یافتی؟
ارشمیدس با همان شور و حرارت فریاد کرد: هر جسمی که در آب فرورود به اندازه وزن مایع همحجمش سبک میشود.
مردم گفتند: چی، چی گفتی؟
ارشمیدس که از دقت و توجه مردم نسبت به مسائل علمی شوقزده شده بود شمرده گفت: دقت کنید، هر جسمی که در آب فرورود به اندازه وزن مایع همحجمش سبک میشود.
همگی با هم گفتند: «این مردک خر چه میگوید، دیوانه است» و از دورش پراکنده شدند و ارشمیدس از دور صدای مردی را شنید که میگفت «هر جسمی که در آب فرورود به اندازه ارشمیدس دیوانه نمیشود» و صدای خنده مردم بلند شد.
فردای آن روز به سردر حمام یک تابلوی کوچک نصب شد که روی آن با خط خوش یونانی نوشته شده بود: برای حفظ شئونات اخلاقی از پذیرش دانشمندان و فلاسفه معذوریم! 😳
📚 از کتاب «مو، لای درز فلسفه»/اردلان عطارپور/انتشارات آن
#فلسفه
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
May 11
📚 #معرفی_کتاب | پارادوکس انتخاب
کاگنی پلاس:
🪄 معمولا چنین تصور می شود که انتخاب بیشتر یعنی داشتن گزینه های بهتر و رضایت بیشتر.
📌بری شوارتز (Barry Schwartz) استاد دانشگاه سوارثمور آمریکا در این کتاب شرح میدهد که چرا برخلاف تصور رایج، بسیاری از انسانها با وجود امکانات وسیع، انتخابهای فراوان و گزینههای جذابی که در اختیار دارند، زندگیشان پر دغدغه و ناشاد است و کمتر احساس خوشبختی میکنند. شوارتز با ترکیب تحقیقات کنونی در علوم اجتماعی ، پیشنهاد می کند که حذف انتخاب ها می تواند استرس ، اضطراب و مشغله زندگی ما را تا حد زیادی کاهش دهد. وی یازده گام عملی در مورد چگونگی محدود کردن انتخاب ها به تعداد قابل کنترل، تمرکز روی موارد مهم و نادیده گرفتن باقی موارد ارائه می دهد که در نهایت رضایت بیشتری را از انتخاب کردن فراهم می کند.
📌شوارتز در تناقض انتخاب ایدههای جسورانهاش را به شیوهای کاربردی، بسیار شفاف و به دور از کلی گوییهای مرسوم بیان میکند، تا جایی که تعدادی از از مطرحترین شخصیتهای علم روانشناسی کتاب وی را ستودهاند و دنیل کانمن، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۲ آن را کلید «خرسند زیستن» در دنیای مدرن و پیچیده امروز خواندهاست.
🎥 میتوانید سخنرانی TED بری شوارتز را که در آن خلاصهای از این کتاب ارائه میدهد همراه با زیرنویس فارسی در اینجا ببینید.
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
📚 #معرفی_کتاب | پارادوکس انتخاب کاگنی پلاس: 🪄 معمولا چنین تصور می شود که انتخاب بیشتر یعنی داشتن گز
اگه میخواید بدونید چرا خانم ها با وجود داشتن لباس های متنوع و زیاد بازهم این سوال رو میپرسن: «الان چی بپوشم؟»👀😁 این کتاب رو بخونید.
اگر حال خواندن کتاب ندارید، خلاصه اش رو از زبان خود نویسنده بشنوید:
https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_the_paradox_of_choice?language=en&subtitle=fa
💢 #یادداشت | از بهترین روش های تربیتی؛
👈 سه گانههای ۷ ساله تربیتی رو مد نظر داشته باشیم و در هر یک از این دورههای ۷ ساله، از روشهای متناسب با ویژگیهای فرزندان استفاده کنیم.
🦋 در هفت سال اول؛ هنگامی که رفتار ناشایستی از کودک مشاهده میکنیم، بیشتر با پرت کردن حواس کودک از ادامه رفتار ناشایست و نیز ارائه الگو مثبت (حتی شده فرضی) بهره ببریم.
🦋 در هفت سال دوم؛ گرایش بسیار زیادی به فضای هم سالان و مدرسه ایجاد میشود.
در این سالها #معلمان به صورت جدی، تاثیر شگرفی بر فرزندان دارند و در این دوران میتوان بدون تنش، نکته نظراتمان را با معلمان امین در میان گذاشته و از قدرت و نفوذ و جذبه آنان نهایت استفاده را برد.
🦋 در هفت سال سوم؛ بیشترین گرایش فرزندان به گروه دوستان و هم سالان است. در دوران قبلی باید فرزندانمان متوجه باشد که والدین حق نظارت بر گروه دوستان انتخابی فرزندان دارند و در این دوران باید این نظارت به اوج خود رسیده باشد.[البته والدین نباید در ریز روابط میان فرزندان و دوستانشان دخالت داشته باشند و تنها بر انتخاب یا عدم انتخاب دوستان و مسائل کلان ورود میکنند.]
در این دوره، ایجاد رابطه اجتماعی عمیق (هر چند کوتاه) با دوستان فرزاندانمان بسیار کمک خواهد کرد که والدین بتوانند معضلات گروه دوستان فرزندان را اصلاح کنند. چرا که در این دوران عمدتا معضلات گروه دوستان مشترک است.
♟ در این سنین الگوها و اشخاص مرجع (هم چون روحانی محله، برخی معلمان، فرماندهپایگاه بسیج یا افرادی از پایگاه) نیز میتوانند والدین را در رسیدن به اهداف کمک کنند.
🖋 کارگروه تربیتی_روانشناسی اندیشگان
📌 تجربههای خودتان را از تربیت فرزندان در خانواده، با ما به اشتراک بگذارید.↙️
@Mojahedasheg
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
016.mp3
9.64M
🎙 #بشنوید | فایل صوتی خارج فقه خلل الصلاة استاد آیت الله فرحانی
📅 دوشنبه 1401.08.16
پ.ن: ایشان در این صوت، با بیان مصداقی اشاره ای به تاثیر نگاه فلسفی در #فقه دارند.
همچنین قدرت علمی و اصولی مرحوم امام و تاثیر ایشان در شهید مطهری را به طور گذرا بیان می کنند.
#فلسفه
#اصول_فقه
#فقه
منبع: کانال دروس آیت الله فرحانی
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید | استاد اباالفضل ساجدی
از نقش کلیدی بخشی از علوم انسانی غرب (فرویدیسم) در گسترش ولنگاری در غرب میگویند
🔺 نگاهی به دیدگاه #فروید، یونگ، اریک فروم، کارل هورنای، آدلر و...
همانگونه که دیدگاه فلسفی مدرنیته در انکار خدا و متافیزیک، و نظریه روانشناختی فروید به گسترس هرزگی جنسی انجامید نظریات صحیح فلسفی و علوم انسانی اسلامی میتواند به تعالی جامعه منتهی شود.
از کانال استاد ساجدی
#انقلاب_جنسی
#مدرنیته
#روانشناسی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191