eitaa logo
اندیشگان
507 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶کاش میشد بچگی را زنده کرد کودکی شد، کودکانه گریه کرد 🔶شعر ” قهر قهر تا قیامت” را سرود آن قیامت، که دمی بیش نبود 🔶فاصله با کودکی هامان چه کرد ؟ کاش میشد ، بچگانه خنده کرد ... @andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارغ از عالم و آدم در تکاپوی حیات سود بازرگان دریا بی خطر ممکن نگردد هر که مقصودش تو باشی تا نفس دارد بکوشد @andishgan
🚨 جریان کشف حجاب یک‌زن جلوی آیت‌الله بیدآبادی 💠روزی جمعی از اشرار اصفهان عارف بزرگ آیت الله حاج شیخ محمد بیدآبادی (رضوان الله علیه) را می‌بینند و از ایشان تقاضا می‌کنند که جهت ایراد خطبه عقد به منزلی در همان حوالی بروند و دو جوان را از تجرد درآورند. ایشان دعوت را قبول نموده و به همراه آنان به یکی از محله‌های اصفهان می‌روند. سرانجام به خانه‌ای می‌رسند به محض ورود ایشان، زنی سربرهنه و با لباس نامناسب از اتاق بیرون آمده و به ایشان می‌گوید: به‌به! حاج آقا خوش آمدی، صفا آوردی! ایشان متوجه قضایا می‌شوند و قصد مراجعت می‌کنند که جمع اوباش جلوی ایشان را گرفته و می‌گویند: چاره‌ای نداری جز این که امروز را با ما بگذرانی! سپس همان زن که در ابتدا به ایشان خوش آمد گفته بود، در حالی که دایره ای یا تنبکی به دست داشته، وارد اتاق می‌شود و شروع به زدن و رقصیدن نموده و به دور اتاق می‌چرخد! جماعت اوباش نیز حلقه‌وار دور تا دور اتاق نشسته و کف می‌زنند. این زن در حال رقص، این شعر را خطاب به ایشان خوانده و مکرر می‌گوید: در کوی نیک نامان ما را گذر ندادند گر تو نمی‌پسندی تغییر ده قضا را 🔻پس از دقایقی که ایشان سر به زیر افکنده بودند، ناگهان سر بلند کردند و خطاب به آنان می‌فرماید: «تغییر دادم!» به محض آن که این دو کلمه از دهان عالم سالک خارج می‌شود، آن جماعت به می‌افتند و از رفتار و کردار خود عذرخواهی نموده و بر دست و پای آن ولی الهی بوسه می‌زنند و ایشان نیز حکم توبه بر آنان جاری می‌نماید. در ارتباط با این حادثه خود آن بزرگوار فرمودند: در یک لحظه آنان را از به سوی خداوند بازگرداندم. 📙حکایات عاشقان خدا،حاجی زاده، ج۱ @andishgan
هدایت شده از المرسلات
📌ما الحقیقه! 🔰امیرالمومنین(ع) 💢«آورده‏اند كه روزى اميرالمؤمنين عليه السلام بر شتر نشسته كميل را بر عقب سر خود سوار كرده بود. 💢كميل سؤال نمود: يا أميرالمؤمنين مَا الْحَقيقةُ؟ 💢فقال عليه السلام: «ما لَكَ وَالْحَقيقَة؟» فقال كميل: أوَلَسْتُ صاحِبَ سِرّكَ؟ قال: «بَلى‏ وَلكِنْ يَرْشَحُ عَلَيْكَ مايَطْفَحُ مِنّي». قال: أوَ مِثْلُكَ يُخَيِّبُ سائِلًا؟ 💢فقال عليه السلام: «الْحَقيقَةُ كَشْفُ سُبُحاتِ الْجَلالِ مِنْ غَيْرِ إشارَة». 💢فَقال كميل: زدْني بَياناً. فقال: «مَحْوُ الْمَوْهُومِ مَعَ صَحْوِالْمَعْلوم». 💢فقال: زِدْني بَياناً. فقال: «هَتْكُ السَّتْرِ بِغَلَبَةِ السِّرّ». 💢فقال: زِدْني بَياناً. فقال: «نُورٌ يَشْرُقُ مِنْ صُبْحِ الْأزَلِ فَيَلُوحُ عَلى‏ هَياكِلِ التَّوْحيِدِ آثارُه». 💢قال: اطْفِئ السِّراجَ فَقَدْ طَلَعَ الصُّبْح». 📚 (مجالس‏المؤمنين، ج 2، ص 11؛ كلمات مكنونه، ص 30؛ شرح الأسماء، سبزوارى، ص 382) @almorsalaat
عشق را طیّ لسانی‌ است که صد ساله سخن یار با یار، به یک چشم زدن می ‌گوید .. @andishgan
🔶🔸علامه حسینی طهرانی از شاگردان سلوکی و علمی علامه طباطبایی، در کتاب «لمعات الحسین» حدیثی را از حضرت امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کند و در قولی دیگر در تفسیر آن چنین به بیان علامه طباطبایی استشهاد می‌کند: 🔻از جمله فرموده‌های حضرت سید الشهداء أباعبدالله الحسین(علیه السلام) است که روزى به عنوان خطبه براى اصحاب خود ایراد نمودند: 🔸🔸أَیُّهَا النَّاسُ! إنَّ اللَهَ مَا خَلَقَ خَلْقَ اللَهِ إلَّا لِیَعْرِفُوهُ؛ فَإذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ، وَ استَغنَوا بعِبادَتهِ عَن عِبَادَة ما سِواهُ. فَقالَ رَجلٌ: یابنَ رسولِ اللَهِ! مَا مَعرِفَة اللَهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقالَ: مَعرِفَة أَهلِ کُلِّ زَمَانٍ، إمامَهُ الَّذِى یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ. 🔸🔸«اى مردم! به درستی که خداوند خلق خود را نیافرید، مگر از براى آنکه به او معرفت و شناسایى پیدا کنند. پس زمانی که او را بشناسند، در مقام بندگى و عبودیت او بر مى‌آیند؛ و به واسطه عبادت و بندگى او از عبادت و بندگى غیر او از جمیع ما سِوى مُستغنى مى‌شوند. در این حال مردى گفت: اى پسر رسول خدا! معرفت خداوند عز و جل چیست؟ حضرت فرمود: معرفت و شناخت اهل هر زمان، امام خود را که واجب است از او اطاعت و پیروى کنند.» ☑️علامه طهرانی می‌گوید: روزی به استاد خود، علامه طباطبایی گفتم: چگونه می‌توان به مغز و مراد این حدیث شریف حضرت سید الشهداء(علیه السلام) رسید؟ علامه طباطبایی پاسخ گفت: 🔷🔹تنها راه منحصر به فردِ وصول به معرفت امام علیه‌السلام و ادراک مقام ولایت مطلقه حضرات معصومین علیهم‌السلام، عرفان است و بس! @andishgan
🔴 انقلاب جهانی ملت ایران ✍ احمدحسین شریفی 🔻همه پیشرفت‌ها و کارهای بزرگ در دنیا به دست افراد و جوامعی انجام گرفته است که اولاً، دارای «آرزوهای بزرگ» بوده‌اند؛ و ثانیاً، هرگز از پیگیری آرزوهای خود خسته نشده‌اند. 🔸ملت ایران امروز، در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب، نشان داد که نه تنها از آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود خسته نشده که «پرشورتر» و «پرشعورتر» از گذشته با تمام وجود دنبال «جهانی‌سازی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی» است. 🔻درود خدا بر این ملت ولایت‌مدار @andishgan
✅يک جمله زيبا از نلسون ماندلا : 😍نقص يا کمبود زيبايي در چهره يک فرد را ، اخلاق خوب تکميل مي‌کند ...! 🚫اما کمبود يا نبود اخلاق را؛ هيچ چهره ي زيبايي نمي تواند تکميل کند! @andishgan📚
💡 چیست؟ 🔻هر چند یک را میتوان به شیوه ای ملاحظه کرد معنایی و نیز دارد که امروزه معمولا منفی قلمداد می شود. 🔻معنای توصیفی این است که ایدئولوژی فرد، فلسفه حیات فرد، باورهای اصلی فرد درباره واقعیت، اخلاق و را توصیف میکند به این معنا میتوان گفت که هر کسی یک ایدئولوژی دارد یا دست کم مطابق نوعی ایدئولوژی زندگی می‌کند. 🔻اما برای ایدئولوژی نوعی دلالت و معنای ضمنی تجویزی نیز وجود دارد که امروزه غالباً به این معنا تلقی میشود که شخص با شور و حرارت تمام به فلسفه حیات خود پایبند است انتقاد واقعی و راستین از آن را نمی پذیرد، اندیشانه به آن باور دارد نسبت به کسانی که دیدگاههای متضاد یا مخالف دارند نابردبار است، و معمولاً می‌کوشد دیگران را به جهان بینی خودش برگرداند که در این مورد گاهی از روشهای نامطلوب بهره میگیرد که ممکن است شامل سوگیری، عدم انصاف، تعصب و پیش داوری، عدم انسجام منطقی، تدابیر زیرکانه یا دغل بازانه و مانند اینها باشد. 📚 کتاب: ، تصادف، و خدا برِندن سوییتمن، علی شهبازی انتشارات کتاب طه 📝 کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه : در سختی جان کندن بسیار قابل تمرکز 😔 @andishgan
🔴وجوه اشتراکی میان علوم انسانی غربی و اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از تحلیل‌های علوم انسانی غربی، «بشرط لا»ی از مبدأ و معادند؛ چنین تحلیل‌هایی نه تنها با اعتقاد به مبد‌أ و معاد ناسازگارند؛ که اساساً تحلیل‌هایی واقع‌بینانه نیستند. زیرا واقعیت انسان را آنگونه که هست، یعنی «واقعیت ربطی» مورد تحلیل قرار نمی‌دهند. یک موجود «آویزان» و «آویخته» و «وابسته» را به مثابه یک موجود «انداخته» و «مستقل» و «غیروابسته» مطالعه کردن، مطالعه‌ای غیرواقع‌بینانه است. اما برخی دیگر از تحلیل‌های موجود در علوم انسانی غربی، «لابشرط» از مبد‌أ و معادند. و به تعبیر فیلسوفان «لابشرط یجتمع مع الف شرط». چنین تحلیل‌هایی می‌توانند با باورهای دینی هم سازگار باشند. بنابراین چنین نیست که همه گزاره‌ها و تحلیل‌های غربی، ناسازگار با باشد. مشترکات بسیاری میان این دو می‌تواند باشد. @andishgan