eitaa logo
اندیشگان
534 دنبال‌کننده
177 عکس
133 ویدیو
20 فایل
✍️اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه 📚ارائه جستارهایی در حوزه های مختلف علوم انسانی-اسلامی در سطوح عمومی و تخصصی 🏷️فلسفه، علوم تربیتی، جامعه شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، فقه و حقوق، فضای سایبرو... 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin 🖇️ تبادل: @Sadrzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🗳 | سامانه شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی 📊 لیست نمایندگان به ترتیب فعال ترین طبق آمار موجود، میزان فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، بر اساس تعداد مشارکت در رای گیری ها، ارائه پیشنهادات و نیز حضور در مشروح مذاکرات مجلس محاسبه شده است، و به عنوان شاخص فعالیت ایشان در نظر گرفته شده است. لیست نمایندگان به ترتیب از بیشترین به کمترین مقدار شاخص فعالیت در اینجا آمده است. 🌐 لینک 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
↩️ | بررسی قابلیت های علمی و فناورانه نسخه جدید نرم‌افزار جامع التفاسیر 📆 سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ 🕰 ساعت: 13 الی 15 🔰بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء 🔚 توجه: به همه کسانی که در این جلسه علمی شرکت کنند، بسته علمی-فرهنگی شامل: 🔸 نرم افزار مرقوم( آثار آیت‌الله جوادی‌آملی) 🔹 و نرم افزار جامع التفسیر تعلق خواهد گرفت. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | نقد نظریه یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین (متعلق به استاد شفیعی کدکنی) 🗣 ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام دکتر علی شیروانی (دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🗣 ناقدین:‌ حجت‌الاسلام دکتر قاسم کاکایی، (استاد دانشگاه شیراز)، دکتر نرجس رودگر (استادیار جامعه المصطفی العالمیه) 🗣 دبیر علمی: دکتر محمدهادی توکلی (عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 | امام موسی بن جعفرعلیهم االسلام: ▪️«لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، ميان خدا و مخلوقات حجابى جز خود خلق نيست، إحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجابٍ مَحْجُوبٍ، محجوب است بدون آنكه به حجابى محجوب شده باشد، وَ استَتَرَ بِغَيْرِ سَتْرٍ مَسْتُورٍ، و مستور است بى‏آنكه پرده اى او را پوشانده باشد. لا إلهَ إلّا هُوَ الكَبيرُ المُتعالِ.» معبودى جز او، كه بزرگ و بلند مرتبه است، نمى‏باشد. (بحار الانوار، ج 3، ص 327، روايت 27) 🔻 اين بيت از لطيف‌ترين ابيات خواجه [حافظ] و در حقيقت بيان معنى كلام موسى بن جعفر عليهما السلام است که: ميان عاشق و معشوق، هيچ حايل نيست تو خود حجاب خودى، حافظ! از ميان برخيز 📙برداشتی از شرح غزلیات حافظ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| انا مدینة العلم و علی بابها 💠 چرا روز مبعث، روز زیارت مخصوص امیرالمؤمنین(ع) هم هست؟ استاد میرباقری: «خدای متعال نبی اکرم(ص) را ارسال کردند تا حکمت را به مردم بیاموزد و حکیمشان کند؛ «یعلمهم الحکمة». ...در روایات آمده که «انا مدینه الحکمة و علی بابها» یا «انا دار الحکمة و علی بابها» و ... . پیامبر(ص) خانه و شهر حکمت است و امیرالمومنین(ع) درب این شهر حکمت است و خدای متعال این مدینه حکمت را در مبعث، "رسول" قرار داده و به او فرموده است که برو به دیگران هم حکمت بیاموز و مردم را حکیم کن. ... شاید اینکه امروز، روز مبعث است اما روز زیارت مخصوص امیرالمومنین(ع) هم هست، به این دلیل باشد که چون درهای حکمت، امروز باز شده است...». @mirbaqeri_ir 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| مسئلۀ شر در اندیشۀ جدید و اسلامی 🔻 انجمن علمی فلسفه دین ایران، با مشارکت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند: دوازدهمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر، با موضوع: ▪️مسئلۀ شر در اندیشۀ جدید و اسلامی جزئیات: 🌐: B2n.ir/b05330 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
خجسته باد زيبا مبعثى كه؛ با اقرأ باسم ربّك آغاز، با انّا اعطيناك الكوثر بيمه و با اليوم اكملت لكم دينكم جاودانه شد. سالروز بعثت رسول اكرم (ص) مبارک باد.💐 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | نشست بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی(۱) ☑️ استاد عبد الرسول عبودیت، استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ☑️ حجت الاسلام دکتر مهدی عبد اللهی، دانشیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران 1402/ 11/ 19 🌱 برخی از رئوس مطالب: ✓کافی نبودن نظام ترمی واحدی برای خواندن فلسفه اسلامی ✓تفاوت فلسفه خوانی ما و غرب ✓برای اینکه فلسفه خوانی ما به درد بخورد از کجا شروع کنیم؟ ✓مشکل ما این است که کتابهای اصلی فلسفه را به طور کامل نمیخواینم! ✓مدرک بگیریم یا نه؟! ✓آیا بدایه و نهایه کافی است؟ و برای شروع خوب است؟ ✓برای دوره عمومی(آشنایی) چه بخوانیم؟ ✓برای دوره تخصصی چه بخوانیم؟ ✓با نوار آری یا خیر؟ ✓استاد شارح یا استاد نقاد؟ ✓الزامات تحقیق در فلسفه چیست؟ موسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| شجریان و نظریه هنر برای هنر؟! . . . 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| شجریان و نظریه هنر برای هنر؟! 🎶 سرودهای فوق العاده فاخر و مناسبتی این ایام را هر چقدر گوش داده باشیم و حفظ هم که باشیم دوباره نمی توانیم گوش ندهیم و باید روی گزینه دانلود بفشاریم تا دوباره آهنگ هایش به گوشمان بخورد چرا که ما با این ها بزرگ شده و خاطره ها داریم. آهنگ هایی که از هنرمندان بزرگ آن زمان مثل آقایان شهرام ناظری و گلریز و گروه های سرود و شجریان و سراج به یادگار مانده اند و واقعا باید بعنوان آثار ملی به حساب آیند. . . 🖋 البته بعدها که شجریان در فتنه 88 پایش لغزید و سرود "تفنگت را زمین بگذار" را خواند و به خارج رفت، در مصاحبه ای گفت که من به نظریه (هنر برای هنر) قائلم یعنی هنر نباید در خدمت سیاست ها باشد و همیشه باید کنار مردم باشد و گفت ما این سرودها را نه برای انقلاب که برای فضای اجتماعی آن زمان خواندیم و تصریح می کند که من انقلابی به آن معنا نبوده ام. این حرف ها تناقضات زیادی دارد _هم خود این نظریه نظریه ای غلط است و هم عمل شجریان در مواقع مختلف غیر از این بوده_ که فعلا مجال نیست منتهی خود نظریه (هنر برای هنر) هم یک سیاست است و هنر را در استخدام سیاست سکولاریزه کردن جوامع قرار می دهد. او نمی گوید ولی می توان شجریان زمان انقلاب را؛ به یک معنا انقلابی خواند زیرا وقتی خودش می گوید که آثار زمانِ انقلاب را بخاطر فضای اجتماعی خوانده ام، در واقع فقط اسم قصه را نمی آورد که اسمش همان "انقلاب" بود و او این آثار را برای انقلاب خواند زیرا فضای اجتماعی چیزی غیر از فضای انقلابی نبود زیرا اگر مخالف آن فضا بود، وقتی آن همه شهید را می بیند چرا اعتراض نمی کند؟ چرا اثری مثل تفنگت را زمین بگذار نمی سازد؟ جوابش این است که خودش هم آن فضا را فضای درستی می بیند هر چند زیاد بقول خودش در فضای انقلابی وارد نمی شود و آثار هنری اش را می سازد. و از طرفی شجریان در مواقع مختلف این نظریه (هنر برای هنر) را زیر پا گذاشته از جمله در فتنه 88 که سرود "تفنگت را زمین بگذار" را سرود. او گفت من دیدم مردم را دارند می کشند و اصلا نتوانستم چیزی نگویم و گفتم باید کاری بسازم. شجریان غافل بود از اینکه چرا این کشتارها به راه افتاده؟ چرا قبل از این کشتارها را نمی دید که چه کسی مردم را به کوچه ها کشانده؟ چه کسی قبل از موعد خبر قطعی پیروزی اش را اعلان کرده و تشنج آفریده؟ شجریان این را نمی دید که بعض این افرادی که به آنها عنوان (مردم) را می نهد چگونه بعض بسیجی ها را سلاخی کردند؟ شجریان خیلی چیزها را ندید و وارد زمین بدی شد و هنرش در استخدام سیاست های نامناسبی قرار گرفت. هر چند او در زمان شاه نیز آثاری داشت از جمله در جشن منحوس هنر شیراز که این جشن لکه ننگی بر پیشانی ملت شریفمان است. این روزها بهترین موقع برای بازبینی و تحلیل آثار هنری و وضعیت فعلی هنری کشورمان است. کارگروه علوم اجتماعی اندیشگان 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| شمار مسائل فلسفه اسلامی در مقابل مسائل فلسفه یونان 🖋 نبايد در تاريخ فلسفه، فلسفه يونانيان را مبدأ دانسته و بگوييم تفكر فلسفى از آنجا آغاز گشته است، زيرا تمدّن‌هاى كهن‌تر از تمدّن يونان مانند مصر و چين نيز داراى تفكر فلسفى بوده است. ▫️چيزى كه هست تفكر فلسفى به‌سان ديگر معارف بشرى، در بستر زمان، حالت تكامل پيدا كرده، و روزبه‌روز گسترده‌تر گشته است. ✔️از نظر استاد بزرگ، مرحوم علّامه طباطبايى شمار مسائل فلسفى در تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد، ولى در فلسفه اسلامى به مرز ۷۰۰ رسيده است. ايشان اين سخن را در مقاله‌اى كه براى كنگره بزرگداشت صدرالمتألهين نگاشته بودند، يادآور شده‌اند، ولى عناوين مسائلى را كه در فلسفه اسلامى پى‌ريزى شده‌اند، مشخص ننمودند، و اگر مرد برجسته‌اى، به‌سان ايشان تسلّط كامل بر معارف دو دوره داشته باشد، به اين امر قيام كند، در اين صورت عظمت فلسفه اسلامى و بزرگى رنج‌هايى كه حكيمان اسلام در پرورش اين نوع تفكر به كار برده‌اند، كاملا روشن مى‌گردد. 📚 هستى شناسى در مكتب صدرالمتألهين، آیت‌الله جعفر سبحانی، مقدمه @hekmateislami 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan