eitaa logo
انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه رضوی
1.2هزار دنبال‌کننده
384 عکس
62 ویدیو
206 فایل
🔶انجمن علمي زبان و ادبیات عربي دانشگاه رضوي🔶 ارتباط با دبیر انجمن: @Alseedalmosavi ارتباط با مسئول امور آموزشي: @soheylshahalami «کانال پژوهشی زیر نظر انجمن علمي زبان و ادبیات عربي دانشگاه رضوي»👇 🔷 @nahvvsarfanjomanarbirazavi 🔷
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر صلّی الله علیه وآله این روزها را با دلی شکسته از بی‌حرمتی و بی‌ادبی اطرافیان سپری کرده‌اند. ماجرای قلم و دوات و بی‌ادبی منافقان به ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. علما و شعرای شیعه از همان عصر ائمه علیهم السلام تا کنون این اتفاق تلخ را در آثار تاریخی و کلامی و ادبی یادآوری کرده و از افکار عمومی می‌خواهند درباره‌ی این واقعه که مورد اتفاق خاصه و عامه هست تأمل نمایند.  "یکی از قدیمی‌ترین اسناد در این‌باره رائيه بسیار مهمّ شاعر شیعی قرن دوم و سوم جناب عبد السلام بن رغبان معروف به ديك الجن الحمصي (٢٣٥ ق) است."
🏴 سال‌روز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) را به همه محبان اهل بیت علیهم‌السلام در سراسر جهان تسلیت عرض می‌کنیم. 🌐 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
| مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس و برنامه تلویزیونی محفل برگزار می‌کند: 📕 دوره آموزشی «محفل رضوان» | بیان آموزه‌های قرآنی و معارف رضوی (در حوزه‌های اعتقادی، تربیتی، آموزشی، احکام و سیره) 🔹با بیانی ساده و شیوا توسط اساتید برجسته کشوری (حجج اسلام علوی تهرانی، مؤمنی، خلج و صالحی و اساتید معزز دکتر عزیزی، رجبی دوانی و ابوالقاسمی) 🔰 اطلاعات برگزاری: 📱 به صورت مجازی و آفلاین ✍️ شروع ثبت نام: شنبه ۱۴۰۳/۶/۱۰ ◀️ شروع دوره: شنبه ۱۴۰۳/۶/۱۷ ☑️ آزمون پایان دوره: شنبه ۱۴۰۳/۷/۷ شماره تماس راهنما:   09369239224  (8 صبح تا 18)   05132211413 (روزهای شنبه تا چهارشنبه بجز روزهای تعطیل، ساعت 8 الی 14) ✍️ اطلاعات بیشتر و ثبت نام: مراجعه به سامانه جدید مرکز معرفت و مهارت به نشانی 🌐 Maharat.Razavi.AC.ir https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
هدایت شده از الأفلام العربية
83.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞video 💠 مسلسل المحقق کونان 📀 الموسم 25 ، الحلقة 01 🔷 سریال انیمشین، دوبله عربی فصیح 🕰 مدت: 22 دقیقه 🔰حجم:80 مگ @arabicmedia @arabicnewspapers @mman_09138039903
📚معرفی نشریات بین‌المللی ✅ نشریه میان رشته‌ای مطالعات اسلامی (تاریخ، حقوق، ادبیات، فلسفه، مذهب و ...) 🏢 مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد 🏬 ناشر دانشگاه آکسفورد 🌐 وبگاه: 🌐 http://jis.oxfordjournals.org ✅ روش ارسال مقاله 📧 ایمیل 📧 publications@oxcis.ac.uk 🔰 معاونت پژوهش: پیوند عضویت در کانال معاونت پژوهش 👇 🆑➣https://eitaa.com/joinchat/2958884908C2a19dd351e https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
🔰کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میراث‌دار هویت تاریخی ایران به مناسبت سالگرد شهادت امام رضا علیه‌السلام 🔹سخنرانان: آقای دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی خانم دکتر الهه محبوب زمان: جمعه، ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ (۶ سپتامبر ۲۰۲۴) ساعت ۲۱ به وقت تهران( ۱۸:۳۰ به وقت لندن) خانه «گفتارها»، کلابهاوس 🔗لینک ورود: https://www.clubhouse.com/invite/RXpcLq82V6g5jG2ZbveG5y174QQ6H0pgZn8:jlh5F1UC1zdH2LpONWzKRtamVinoxgHwZtcgsBqXa0M
تازه های نشر ✅ ۱۰۰ سوال پیرامون زبان عربی ✅ ترجمه د. علی صیادانی و سمیه آقامحمدی اهل ایمان 🆔@arabickotobjadid 🌹🌺🌹🌺🌹🌺
rz1kfw_240908_125927.pdf
6.65M
/ 2020 ✅ مَهارات الكتابة الإبداعيّة : مُساعد الطالب في الكتابة والإنشاء ✅ العتبة العلويّة المقدّسة 🆔@arabickotobjadid 🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از پرویزن
"جلال و شعر: به بهانه‌ی سالروز درگذشت" جلال آل احمد از نویسندگان شاخص و صاحب‌سبک و تاثیرگذار روزگار ماست که می‌توان به دلیل اهمیت جایگاه ادبی‌اش، بین او و شعر معاصر نیز در چند گزاره، پیوند برقرار کرد. گزاره‌ی اول: آشنایی و همسایگی جلال با نیما، نقشی متمایز برای او و سیمین در شعر معاصر باز کرده است. روایت‌هایی از او و سیمین درباره‌ی زندگی و مرگ و مرام نیما نقل شده که اسنادی مهم در نیماشناسی است. گزاره‌ی دوم: زبان داستان جلال محاوره‌ای، روزنامه‌نگارانه و واقع‌گراست؛ پس به ضرورت، بافتی مغایر با زبان شاعرانه دارد؛ حال آنکه حتی زبان دانشور در مقایسه با او ظرفیتی سازگارتر با شعر دارد. گزاره‌ی سوم: جلال در سخنانش قضاوت‌ها و نقدهایی درباره‌ی شعر مطرح کرده است. اصرار او بر محتواگرایی در داستان، سبب‌شده نقدهایش بر اشعار نیز کمتر از منظر فرم و زبان شاعرانه اهمیت داشته باشد. بعید نیست که ادعا کنیم او فرم شاعرانه و موسیقی زبان را به‌درستی نمی‌شناخته؛ نکته‌ای که در برخی اظهار نظرهای او نیز مشهود است. برای مثال در دستخط جلال روی شعری از سپانلو (در حاشیه‌ی کتاب تبعید در وطن)، پیشنهادهایی ثبت شده که وزن و فرم شعر را دچار خطا کرده؛ گویا او صرفا به به‌سازی معنای شعر در نقدش توجه داشته است. گزاره‌ی چهارم: زندگی و مرگ جلال هم بر شعر معاصر تاثیر نهاده و شاعرانی را بر انگیخته که اشعاری در سوگ او بسرایند. از مشهورترین این اشعار سپیدسروده‌ای از احمد شاملو با مطلع زیر است: قناعت‌وار تکیده بود/ باریک و بلند... جز او اخوان و سیمین بهبهانی و منزوی و... هم‌ اشعاری برای او سروده‌اند. @mmparvizan
🔻کتابخانه واقع در طبقه سوم پذیرایی فضلای محترم از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب خواهد بود.برای اطلاعات بیشتر به واحد علمی مدرسه اتاق ۱۱۵۱ مراجعه فرمایید. 🔻دانشگاه علوم اسلامی رضوی https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
من نوادر العرب في فنِّ التلميح والذَّكاء: يُحكى أن رجلًا مرَّ على جسر بغدادَ فمرّتْ فتاةٌ جليلةٌ، فأبصرَها فتًى كان جالسًا فقال: رحِم الله علي بن الجهم، فقالت الفتاة: ورحم الله أبا العلاء، وانصرفتْ. فعجِبَ الرَّجل مما سمعهُ من الفتى والفتاة، فتوجَّه إلى الفتى وأقسم له إن لم يوضح له الأمرَ لَيَشكوَنَّه إلى رجالِ الشُرَطِ، فقال: إني قلتُ رحم الله علي بن الجهم أقصد قوله في قصيدةٍ له يقول فيها: عيونُ المها بين الرُّصَافةِ والجِسرِ جَلبْنَ الهوَى من حيثُ أدري ولا أدْري فردَّت هي مُتَرحِّمةً على أبي العلاء المعري، فأدركتُ أنها فهمت قصدي، وأنها تعني بيتَ شعرٍ لأبي العلاء يقول فيه: أيَا دارَها بالخَيْفِِ إنَّ مَزارَها قريبٌ ولكنْ دونَ ذلك أهْوالُ يقول الرجلُ: فانصرفْتُ وأنا لا أدري لأيِّ شيءٍ أكون أكثرَ عَجَبًا، أمِن ذكاءِ الفتَى؟ أم من لَماحيةِ الفتاةِ وحُسْنِ حفظِها. أم من غفلتي وجهلي وعدم حفظي. eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
المتنبي: أَقِلَّ اِشتِياقاً أَيُّها القَلبُ رُبَّما رَأَيتُكَ تُصفي الوُدَّ مَن لَيسَ جازِيا خُلِقتُ أَلوفاً لَو رَحَلتُ إِلى الصِبا   لَفارَقتُ شَيبي موجَعَ القَلبِ باكِيا شرح أبيات : 1- شرح البيت الأول: يقول لقلبه: قلِّل الاشتياق إلى من لا يشتاق إليك، فإنك تُخلص المودة لمن لا يجازيك على ذلك، ولا يودك مثل ما توده، وهذه  الأبيات تعريض بسيف الدولة، وتطييب لنفسه على فراقه. 2- شرح البيت الثاني: يقول جُبلتُ على الإلف، حتى إنك لشدة إلفى، لو فارقت الشيب (الذي هو مكروه عند كل أحد) ورجعت إلى أيام الصبى؛ لبكيت جزعا على الشيب، من فراق المألوف، فلهذا أحن إلى سيف الدولة وإن كان يقصدني بالأذى.
✨ الفرق بين الموت والوفاة : في سورة الزمر (اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (42))؟ الوفاة: يقولون وفّى ماله من الرجل أي استوفاه كاملاً غير منقوص أي قبضه وأخذه فلما يقال توفي فلان كأنه قُبِضت روحه كاملة غير منقوصة. والموت هو مفارقة الحياة وليس فيها معنى القبض ولذلك يستعمل لفظ الموت أحياناً استعمالاً مجازياً يقال ماتت الريح أي سكنت وهمدت والذي ينام مستغرقاً يقال له مات فلان إذا نام نوماً عميقاً مستغرقاً. هذا السكون للموت فكأن هذا الشيء الذي يفارق جسد الإنسان بالمفارقة موت والذي توفّي تقبضه ملائكة الموت.   🪶🪶
هوش مصنوعی رایگان برای همه... کانال SharifGPT در تلگرام، اقدام به دادن اکانت مجانی GPT4o کرده، بشرط داشتن کارت دانشجویی ✌️ از طریق لینک زیر عضو شوید: https://t.me/+TmuMIB2carc5OWI0