eitaa logo
شیطان شناسی
101 دنبال‌کننده
9 عکس
9 ویدیو
4 فایل
مطالبی کاربردی و مهم درباره حقیقت شیطان و نقش او در گمراهی انسان ها ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه اینکه انسان باید از مال و فرزندش بگذرد و آنها را مال خدا بداند و در راه خدا خرج کند تا تطهیر شوند و از دستبرد شیطان در امان باشند. چهارمین دستمالی شیطان نسبت به انسان، وعده‌های بسیار است. شیطان وعده پشت وعده میدهد و همه از دم، دروغ و بافته است. یکی از وعده‌های او در این آیه آمده: الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ [سوره البقرة : 268] شیطان وعدهٔ فقر میدهد و به فحشاء دعوت میکند درحالیکه خداوند وعدهٔ مغفرت و فضل میدهد و دستش هم باز است و نیازهای شما را میبیند. از این آیه برمیاید که مقصود از وعدهٔ شیطان، ترسیم آینده و القاء حسّ نسبت به آنست. وعدهٔ شیطان در فرهنگ قرآن، در مقابل وعدهٔ خداست و وعدهٔ خدا نسبت به مؤمنین، در عین اینکه به شهادت آیات بسیاری، حقّ و صدق است، وعدهٔ حُسنی است(إسراء: ۹۵)، وعدهٔ مغفرت است(مائده: ۹)، بهشت است(توبه: ۱۱۱)، تمکّن در زمین است(نور: ۵۵)، مغانم مادّی است(فتح:۲۰)، اجر عظیم است(فتح:۲۹)، وعده‌های خدا حتمی است منتهی صبر باید تا برآید، و تا نیامده باید به تسبیح و استغفار گذراند: فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ [سوره غافر : 55] البته وعدهٔ به‌حقِّ خدا همیشه رحمت نیست و نسبت به کافران و منافقان نار جهنم است: وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ [سوره التوبة : 68]. وقتی وعده‌های خدا معلوم شد، وعدهٔ شیطان هم که خلاف آنست روشن میشود. شیطان به مؤمنین، وعدهٔ شکست میدهد و توی دل آنها را خالی میکند و میگوید خدا شما را نمیبیند و دعاهای شما را نمیشنود. به آنها وعدهٔ فقر و ضعف در صورت تقیّد به فرامین الهی میدهد یا گناه را برایشان توجیه میکند یا وعدهٔ شفاعت دروغ میدهد و در دلشان امید کاذب به رحمت خدا در عین عمل نکردن به دستورات او بوجود میآورد. همهٔ اینها دروغ است. به کافران هم به دروغ وعدهٔ پیروزی بر مؤمنان و استمرار ثروت و قدرت در صورت اصرار بر راه و نقشه‌های باطلشان را میدهد. در قیامت حقیقت آشکار می‌شود و شیطان اعتراف میکند: وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ [سوره إبراهيم : 22] وقتی حساب‌وکتاب قیامت تمام شود، شیطان به هر دو گروه می‌گوید: «خدا به شما وعده‌های راست داد. من هم به شما وعده‌ها دادم؛ اما زیرش زدم! زورتان که نکرده بودم. فقط دعوتتان کردم به کارهای زشت. شما هم دعوتم را قبول کردید؛ پس خودتان را ملامت کنید، نه مرا. اینجا، نه من فریادرس شمایم و نه شما فریادرس من. به من چه مربوط که در دنیا، از من حرف‌شنوی داشتید، نه از خدا! امروز عذابی زجرآور در انتظار بدکارهایی مثل ماست. در این آیه صحبت از وسوسه، حمله، مشارکت، و وعدهٔ فریب شد. این چهار کار، سلطه‌های شیطان بر بنی‌آدم است و هیچ‌کس را گریزی از آنها نیست الا اینکه طبق آیهٔ بعد واقعاً عبد خدا باشد و همیشه به خدا تکیه کند. مستدرک روایت میکند که از امام صادق‌(ع) راجع به عبارت "شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ" پرسیدم. فرمود: در این مورد، چاره‌ای جز پناه بردن به خدا نیست. برهان از امام صادق‌(ع) روایت میکند که هرگاه خواستی با زنت مُجامعت کنی، بگو بسم‌الله الرحمن الرحیم، خدایا اگر برایم فرزندی مقدّر کردی، نصیبی از شیطان در او قرار مده. الفضائل از رسول خدا‌(ص) روایت میکند که شب معراج شیطان را دیدم. او گفت من خیلی علی را دوست میدارم! گفتم: تو‌ دیگر چرا ملعون؟! گفت: چون بخاطر بغض با او، کرور کرور خلق را جهنمی میکنم. سپس گفت: من در اموال و اولاد مُبغضین علی شریکم و بغض علی را نسل به نسل در دل فرزندانشان میکارم. جلد صدم بحارالأنوار از امام صادق‌(ع) روایت میکند که هرکس نخوت و کبر درش باشد، شرکی از شیطان در وجود اوست. جلد شصتم بحارالأنوار روایت غریبی را از امام باقر‌(ع) روایت میکند. امام‌(ع) فرمود: حَجّاج‌بن‌یوسف ثقفی(حاکم خونخوار عراق در زمان عبدالملکِ مروان که صدها هزار بیگناه را شهید کرد) فرزند شیطان است. پرسیدیم چگونه؟ فرمود: رازی را میگویم که فقط پدر و مادرش از آن خبر دارند. فلان تاریخ پدرش میل به اُمّ‌حَجّاج کرد، وقتی نزد مادر او رفت، زن به او گفت: مگر ساعتی پیش با من در نیامیختی؟! و او را متعجّبانه از خود راند.
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلًا (۶۵) البته تو بر بندگان واقعی‌ام تسلّطی نداری؛ زیرا در برابر وسوسه‌های شیطان، همین بس که خدا تکیه‌گاهشان باشد. کلمهٔ "عباد" در این آیه به گواهی سیاق، بار معنایی زیادی دارد و بندهٔ واقعی معنی میدهد. بکار رفتن عبارت "سلطان" هم نشان میدهد که تسلّط شیطان بر انسان واقعی است و شوخی‌بردار نیست. طبق این آیه، اگر کسی بندهٔ خدا نباشد، بندهٔ پادشاهی شیطان است و واقعاً آزادی او سلب میگردد، حال آنکه خیال میکند آزاد است. عبارت "كَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلًا" نور امیدی است برای عبادالله و میگوید هرچه از خطرات و قدرتهای شیطان گفتیم، یک‌طرف؛ اینکه مؤمن به خدا پناه ببرد، یک‌طرف. این عبارت تلمیحی هم به این حقیقت دارد که سلاح یا حفاظ اصلی در برابر شیطان، توکّل است. یعنی شیطان بر کسانی که اهل توکّل‌اند و امورشان را با تفویض به خدا حلّ میکنند، نفوذی ندارد و عمده‌طریق او‌ برای تسلّط بر بنی‌آدم وقتی است که آدم به تدبیر و نیرنگ خود مشغول است و بر خودش برای حلّ مشکلات تکیه دارد. این مطلب به صراحت در سورهٔ نحل آمده: إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ [سوره النحل : 99] شیطان بر بندگان مؤمنی که بر خدا توکّل میکنند، سلطه‌ای ندارد. در سورهٔ اعراف، تقوی به عنوان مدار کلّی زندگی و ذکر بعنوان سلاح لحظه‌ای، برای مقابله با سلطهٔ شیطان ذکر شده است: إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ [سوره اﻷعراف : 201] جلد هفتاد و چهارم بحارالأنوار از امام صادق‌(ع) روایت کرده که آنهایی که شیطان بر آنها سلطه‌ای ندارد شیعیان ما هستند. اهل مجلس وقتی چنین میشنوند با تعجّب میپرسند: پس این همه گناه که از شیعیان شما صادر میشود چیست؟! امام‌(ع) میفرماید: عدم سلطهٔ شیطان بر آنها به این معناست که نمی‌تواند ایمان آنها را از آنها سلب کند و آنها را کافر، روانهٔ آخرت سازد. سپس فرمود: شیاطین بیش از مگس که دور گوشت جمع میشوند، دور مؤمن جمع میشوند تا وقتش را تلف کنند و برکت عمرش را ببرند و از عبادت خدا بازش دارند. ***
بحثی عمیق درباره جبر و اختیار-در ملکوت ضرورت و وجوب و قضا حاکم است و در عالم دنیا و مُلک قَدَر و امکان حاکم است-خلط طینت ها و شیاطین و ملائکه.mp3
11.54M
✅ بحثی عمیق درباره جبر و اختیار ✅ در ملکوت ضرورت و وجوب و قضا حاکم است و در عالم دنیا و مُلک قَدَر و امکان حاکم است ✅ اختیار در ملکوت ضروری و وجوبی و قضایی است و در دنیا به صورت امکانی و قَدَری ✅ خلط طینت ها و شیاطین و ملائکه ✅ انبیاء و اهلبیت(علیهم السلام) به عنوان ائمةالایمان ترکیبی از ملک و شیطان نیستند لذا بدن نوری دنیوی حجاب روح مطهّر ملکوتی نیست.بلکه نور محض اند. ✅ دشمنان انبیاء و اهلبیت به عنوان ائمة الکفر ظلمت محض اند. ✅ تابعین ائمةالایمان و الکفر ترکیبی از ظلمت و نور،از مَلَک و شیطان هستند و در تابعین کفر، ملک حجاب شیطان است و در تابعین ایمان، شیطان، حجاب ملک است. ولی در نهایت حقیقت اصلی ظهور خواهد کرد.
بحثی عمیق درباره جبر و اختیار-در ملکوت ضرورت و وجوب و قضا حاکم است و در عالم دنیا و مُلک قَدَر و امکان حاکم است-خلط طینت ها و شیاطین و ملائکه.mp3
11.54M
✅ بحثی عمیق درباره جبر و اختیار ✅ در ملکوت ضرورت و وجوب و قضا حاکم است و در عالم دنیا و مُلک قَدَر و امکان حاکم است ✅ اختیار در ملکوت ضروری و وجوبی و قضایی است و در دنیا به صورت امکانی و قَدَری ✅ خلط طینت ها و شیاطین و ملائکه ✅ انبیاء و اهلبیت(علیهم السلام) به عنوان ائمةالایمان ترکیبی از ملک و شیطان نیستند لذا بدن نوری دنیوی حجاب روح مطهّر ملکوتی نیست.بلکه نور محض اند. ✅ دشمنان انبیاء و اهلبیت به عنوان ائمة الکفر ظلمت محض اند. ✅ تابعین ائمةالایمان و الکفر ترکیبی از ظلمت و نور،از مَلَک و شیطان هستند و در تابعین کفر، ملک حجاب شیطان است و در تابعین ایمان، شیطان، حجاب ملک است. ولی در نهایت حقیقت اصلی ظهور خواهد کرد.
15.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا عَلیُ بْنِ أبیطالِبْ(ع) صلَّی اللهُ عَلَیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهْ» با دیدن این کلیپ ناخداگاه اشک از چشم ها سرازیر خواهد شد 😭 بیایم با به اشتراک گذاشتن حداکثری این کلیپ برای غدیر قدمی برداشته باشیم التماس دعا یا علی🙏🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️یکی این حاجی را بگیره بدجووووررررر به جون شیطون افتاده 🤣🤣🤣🤣🤣
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ خودِ شیطون رو کی گول زد؟؟ 👌 خیلی جالبه ، قدری تأمل
ابليس در قرآن و بررسي شبهات خلقت ابليس و شيطان از تفسير الميزان.docx
85.3K
ابليس در قرآن و بررسي شبهات خلقت ابليس و شيطان از تفسير الميزان
در تفسير عياشى از جميل بن دراج نقل شده كه گفت: از امام صادق پرسيدم آيا ابليس از ملائكه بود و يا مامور بعضى از امور آسمان بوده؟ فرمود: از ملائكه نبود، و ليكن ملائكه او را از جنس خود مى‏پنداشتند، و خدا مى‏دانست كه او از آن‌ها نيست و در آسمان ماموريتى نداشت و شخصيت و احترامى هم نداشت. جميل بن دراج مى‏گويد: از خدمت امام مرخص شده نزد طيار آمدم و آنچه را شنيده بودم برايش بازگو كردم. وى گفت چطور از ملائكه نبود و حال آنكه خداى تعالى به ملائكه امر كرد كه بر آدم سجده كنند؟ ناگزير برخاسته خدمت امام آمديم، طيار همين سؤال را از آن جناب كرد. حضرت در جواب فرمود: آيا خطابى كه خداى تعالى مكرر به مؤمنين كرده و فرموده:" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا" شامل منافقين هم مى‏شود يا نه؟ طيار در جواب اعتراف كرد به اينكه شامل منافقين بلكه شامل اهل ضلالت و هر كسى كه اقرار ظاهرى به دعوت اسلام داشته باشد مى‏شود . اين حديث رد بر رواياتى است كه مى‏گويد ابليس از ملائكه بوده و يا خازن آسمان پنجم يا خازن بهشت بوده است.