eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
229 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ متن کامل یادداشت مدیرمسئول با عنوان «میرحسین موسوی فراماسون است!» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/17724 https://eitaa.com/antihalghe
کتاب نقد بهائیت نسخه دیجیتال.pdf
30.79M
🌺کتاب گذرگاه تاریکی اثر استاد نیازی ♦️اولین نقد تصویری و اسنادی بهاییت ♦️استفاده از منابع معتبر شیخی بابی و بهایی. ♦️با تقریظ استاد فقید آقای مجید مهدوی رحمة الله علیه. ♦️با توصیه و تقریظ مدیر فرق انحرافی دفتر تبلیغات جناب حجةالاسلام روزبهانی زید عزه. 🌀این کتاب بسیاری از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده از فرقه بهائیت را نجات داده است. 🌀کتابِ توصیه شده برای مبلغین و عموم مردم. 💠در انتشار این کتاب کوشا باشید. ⚠️نسخه کاغذی کتاب تمام شده است و نسخه دیجیتال کتاب 45000 ت میباشد. 💝 (شماره حساب در صفحه اول کتاب ذکر شده است) https://eitaa.com/antihalghe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️برنامه تلویزیونی ژرفا ✍️موضوع برنامه: عرفان های بدلی 👤👤کارشناسان برنامه: دکتر محمد مهدی گرجیان- دکتر احمد شاکرنژاد 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/PjAP3 📒مجری برنامه: دکتر محمد عینی زاده ⬅️کاری از شبکه جام جم 1 https://eitaa.com/antihalghe
💢بازداشت ‌سر‌شبکه‌های فرقه «عرفان حلقه» در پردیس ♦️دادستان پردیس: در پی رصد سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه مبنی بر فعالیت مخفیانه «فرقه عرفان حلقه» در شهرستان پردیس، ۴ تَن از اعضای اصلی و مرتبطان با خارج از کشور و سر شبکه‌های شهرستان‌های شرق استان تهران شناسایی و سپس با دستور دادستانی طی یک عملیات اطلاعاتی بازداشت و در شعبه ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت. https://eitaa.com/antihalghe
⚠️تبلیغ گسترده فرقه های کاذب در اینترنت‼️ ♦️ یکی‌از قابلیت‌های اینترنت، امکان خرید محصولات مربوط به جریانات معنویت‌‌گراست. 🔷 پاره‌ای از کتاب‌ها، فیلم‌ها و محصولات مربوط به فرقه‌های جدید به صورت رسمی در کشور امکان عرضه و توزیع ندارند. 🔶 اما این امکان به کاربر اینترنتی داده می‌شود که خریدار با انتقال اعتبار به شماره حساب‌های داده شده و پرداخت هزینه پستی این اقلام، آن را خریداری کرده و در منزل و یا هر آدرس دیگری دریافت نماید. به خصوص نمادهای مربوط به فرقه‌ها هم‌اکنون به این صورت ‌خرید و فروش می‌شوند. 🔷 نمادهای منسوب به ایران باستان و یا دین زرتشت به شکل‌های متنوع در اینترنت، قابل انتخاب و خریدند. در پاره‌ای از فایل‌های کتاب مربوط به ادیان جدید، به ضمیه فایل، این نوشته قابل مشاهده است: « لطفا این متن را به دیگران هم هدیه دهید ». 🔶 بعضی از جریانات انحرافی در فضای مجازی برای خنثی کردن نظریات منتقدین خود اقدام به تعیین نام‌های مشابه با پایگاه‌های مخالفین کرده و تلاش می‌کنند تا نقد ناقدان کم‌اثر شده و هرچه کمتر به گوش دیگران برسد. ♦️ کارشاسان و اساتید یکی‌از مشهورترین مؤسسه‌های رصد و نقد معنویت‌های نوظهور، در پورتال رسمی خود، اقدام به افشاگری و نقدهای درون دینی نسبت به مبانی عرفان حلقه نمودند، هواداران عرفان حلقه هم اقدام به راه‌اندازی پایگاهی با همان نام کردند تا کسانی‌که در جست‌وجوی نقد عرفان حلقه‌اند، سر از پایگاه خود عرفان حلقه در آورند.
♦️از آن‌جا که در این پایگاه رویکرد علمی وجود نداشت و به منتقدین عرفان حلقه فحاشی می‌شد، مورد اقبال قرار نگرفت و در جست‌وجوهای اینترنتی، نام آن در رتبه‌های آخر بالا می‌آید. 🔷 پاره‌ای از فرقه‌ها که امکان رسمی فعالیت در ایران ندارند، به مدد نرم افزارهای فیلتر شکن توانسته‌اند با بخشی از کاربران حرفه‌ای، هم‌چنان ارتباط گرفته و در فضای مجازی به حیات خویش ادامه دهند. 🔶 البته با مظلوم‌نمایی از محدودیتی که برای چنین جریاناتی ایجاد شده، تلاش می‌کنند قیافه‌های حق به جانبی از خویش به نمایش بگذارند. جریان « شیطان‌گرایی » و جریان « تی.اس.ام » و فرقه « رام الله » در کشور، چنین رویه‌ای داشته‌اند. 🔷 از آن‌جا که در فضای مجازی امکان تعقیب متخلفین به صورت عادی وجود ندارد، مکاتب انحرافی نیز در این فضا امکان فعالیت گسترده‌تری پیدا می‌کنند. راه‌اندازی یک وبلاگ با نامی جعلی و غیر واقعی، کاری است آسان؛ چرا که نه زمان‌بر است و نه هزینه بردار. 🔶 از این روست که گاهی یک فرد اقدام به راه‌اندازی چندین وبلاگ با نام‌های متعدد و ساختار متفاوت می‌نماید و هویت جدیدی برای خویش تعریف می‌کند. عرفان حلقه در سال‌های اخیر چنین رویه‌ای را در پیش گرفت. 🔷 نکته مهم در باب تبلیغات اینترنتی معنویت‌های نوظهور در کشور، این است که بسیاری از این مکاتب خود را بیش از آن‌چه هستند نشان داده و طرفداران و علاقه‌مندان خود را چند برابر نشان می‌دهند. 🔶 چندی پیش هواداران عرفان حلقه ادعا کردند در حال جمع‌آوری طومار حمایتی از رهبر عرفان حلقه، در فضای مجازی، با امضای یک ملیون نفر هستند؛ در حالی‌که که هیچ فیلتری برای جلوگیری از تکرار امضا در اینترنت تعبیه نکردند. بماند که با این‌همه، چنین طوماری هیچ‌گاه محقق نشد و این ادعا در حد شعار و آرزو باقی ماند. 🔷 معنویت‌های جدید از ظرفیت مجازی برای پاسخ‌گویی به سؤالات هواداران خویش سود جسته‌اند. حتی مترجمین کتاب‌های وارداتی، بخشی از وقت خود را پای اینترنت می‌گذرانند که به ابهامات دیگران دربارۀ خویش خاتمه دهند و از نظر ذهنی ایشان را به اقناع برسانند. 🔶 موسوی نسب که به پدر یوگای ایران مشهور بود، در سایت خویش به سؤالات پرتوجویان یوگا جواب می‌داد و پاسخ‌ها را بعد از ارسال در پایگاهش منتشر می‌کرد. پاره‌ای از علاقه‌مندان به یوگا هم مطالب موجود در بانک پرسش و پاسخ وی را منعکس می‌کردند. 🔷 مترجم آثار اشو در ایران به سؤالات و درخواست‌های خوانندگان آثار اشو در باب ایده‌های اشو پاسخ می‌داد و حتی قرار ملاقات توریست‌های « اشوپارک » در هند را از همین‌طریق هماهنگ می‌کرد. راه‌اندازی سامانه‌های پاسخ‌گویی بخشی از تشکیلات عرفان‌های جدید است. 🔶 بسیاری از سایت‌ها اقدام به تبلیغ سایت‌های هم‌سو با خود کرده و هم‌فکران خویش را با نام‌هایی مانند لینکستان و لینک دوستان معرفی می‌کنند. گروه « رام الله » اقدام به تهیه مجموعه سایت‌های شاگردان و طرفداران « ایلیا رام الله » نمود و مریدان « سای بابا » مجموع لینک دوستان سای بابا را طراحی و اجرا کردند. 🔷 یکی‌از امکانات اینترنت امکان « گپ » است امروزه ابزار چت به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند « ام اس ان مسنجر، گوگل تاک، ام آی آر سی، یاهو مسنجر ». همین‌طور نرم افزارهای چت برای استفاده کاربران از طریق موبایل .... 🔶 امروزه کاربران زیادی از طریق اتاق‌های گفت‌و‌گو یا چت روم با همدیگر ارتباط گرفته و به تبادل نظر می‌پردازند. جریانات معنویت‌گرا اگر چه همگی این ظرفیت را به شکل رسمی و گسترده مورد استفاده قرار نمی‌دهند، اما در حد توان خویش از آن غفلت نکرده و دست کم برای مشتریان ویژه آن را به کار می‌گیرند. 🔷 یکی‌از قابلیت‌های اینترنت امکان بازی به صورت آنلاین است. در بعضی‌از این بازی‌ها آموزه‌های دیگر ادیان و مکاتب وارد شده است. 🔶 بخشی‌از مکاتب جدید، محصولاتی را برای معرفی رهبران تولید کرده و به فضای اینترنت فرستاده‌اند. 🔷 این دسته از محصولات که جذاب و هنرمندانه ساخته شده‌اند، جهت دانلود در پایگاه‌های الکترونیک قرار داده شده و در مواردی به صورت لینک در سایت‌های مختلف قابل دریافت‌اند. [1] ♦️پی‌‌نوشت: [1]. حمزه شریفی دوست، عرفان‌های کاذب؛ راه‌های نفوذ و راه‌کارهای مقابله، ص 111 - 116. https://eitaa.com/antihalghe
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جادو در دنیای امروز... استاد حمیدرضا مظاهری سیف https://eitaa.com/antihalghe
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این روزها شاید شنیده باشید بعضی ها میگن عزاداری به مستمندان کمک کنید! ✔️اشکال این حرف چیه؟ ✔️اولین بار چه کسانی این اشکال رو مطرح کردن؟ ✔️هدف از طرح این اشکالات و شبهات چیه؟ @HaghPajohi
💠مجمع فعالان فرق، ادیان،اقوام و مذاهب (مفام) برگزار می کند💠 ♻ دوره آموزش مقدماتی نقد جریان احمد الحسن 🔺استاد دوره: حجت‌الاسلام خلیلی 📅زمان ثبت نام: تا روز پنجشنبه 3 شهریورماه 1401 🔸 شروع دوره: از روز شنبه 5 شهریورماه، روزهای زوج (5 جلسه) 🔸شرایط و مدارک ثبت نام: ارائه مدرک دانشگاهی یا حوزوی کارشناسی یا اتمام سطح دو(ارائه ارزیابی یا گواهی تحصیلی حوزوی)، تصویر کارت ملی، عکس 3×4، دانلود فرم ثبت نام از طریق لینک زیر: https://uupload.ir/view/فرم_ثبت_نام_x8tp.doc/ 📌ارسال مدارک برای آیدی ادمین @mafam_admin ❗این دوره بصورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. @mafam1392
⚠️ تضاد و سخیف‌گویی در متد شبه معنوی ✍️ سرکرده‌های شبه معنویت تا گاه از این نکته سخن می‌گویند که انسان باید دنبال خواسته‌ها و تمایلات شخصی خود برود و آن را به‌صورت جدی دنبال کند. گاهی از ندای درون سخن می‌گویند و فرد را به برآورده کردن آنچه در درون دارند ترغیب می‌کنند و درست در نقطه مقابل نیز گاهاً در برخی از دستورات خود انسان را تشویق به بی‌فکری، بی‌تفکری و بی‌برنامگی برای آینده می‌کنند! ▪️ از جمله افرادی است که سخنان او دارای پستی و بلندی بسیاری است. او انسان را در برابر ظلم‌ها و ناملایمات زندگی تشویق به انفعال می‌کند و موضع‌گیری فرد در برابر ظلم و تجاوز و ... را بر نمی‌تابد. ▪️ از سویی انسان و دنیا را کامل می‌داند و مدعی است انسان همان‌گونه که در حال حاضر وجود دارد همانی است که قرار بوده باشد و با این تفکر از برنامه‌ریزی و تلاش برای رشد و بهتر شدن انسان جلوگیری می‌کند! انسان گرسنه را مستحق گرسنگی می‌داند و... 🔻 وی در کتاب عظمت خود را دریابید ادعا دارد که: وقتی لقمه‌ای در دهان می‌گذارید باید آن را با آب بزاق بیامیزید. ترشح بزاق به اختیار شما صورت نمی‌گیرد. پس از عمل بلع، غذا تجزیه شده و آنزیم‌های مختلف به آن حمله‌ور می‌شوند و عمل هضم صورت می‌گیرد. سپس بدون اراده و دخالت شما هرکدام از ترکیبات شیمیایی به‌سوی بخش‌های مختلف بدن پیش می‌روند. به عبارت دیگر، صبح که از خواب برمی‌خیزید هرگز نخواهید گفت امروز کار زیادی دارم و باید مطمئن شوم که عمل هضم و جذب در معده و روده انجام پذیرد. قلب شما همه‌روزه هزاران بار، بدون آنکه خودتان در آن نقشی داشته باشید می‌تپد و سیستم پیچیده بدن شما نیز بدون آنکه خود در آن دخالتی داشته باشید، به‌گونه‌ای باشکوه، به تبعیت از قوانین هستی مشغول است. همان قوانینی که قلبتان را به تپش درآورده، مراقبت لازم را از سایر جوانب زندگی‌تان نیز به عمل خواهد آورد. همه‌چیز در دنیا کامل و بی‌عیب است. حتی فقر و گرسنگی و انواع بیماری‌ها نیز بخشی از روند تکامل جهان را تشكيل می‌دهند. رنج و عذاب و تمنای ما برای پایان دادن به دردها نیز به‌نوبه خود بخشی از تکامل گیتی است. آنچه تابه‌حال بوده‌اید همان است که قرار بوده باشید. پس بر خود سخت نگیرید و زورق زندگی‌تان را به دست امواج شگرف هستی بسپارید و بگذارید تا هوش کیهانی خود از جزئيات آن مراقبت لازم را به عمل آورد. (1) ⚠️ همان‌طور که مشاهده می‌کنید وی از مثال و نمونه‌ای استفاده برده و نتیجه‌ای ناقص را از آن برداشت نموده است که لاجرم انسان را نسبت به تمام آنچه در پیرامون او و حتی برای خود وی می‌گذرد کاملاً بی‌احساس و بی‌مبالات می‌کند... ➕ پی‌نوشت: 1. وین دایر، عظمت خود را دریابید، ص 59 و 60 https://eitaa.com/antihalghe
سلام، دوستانی که عازم پیاده روی اربعین هستن لطفا درباره فرقه احمدالحسن بصری و صادق شیرازی اطلاعات داشته باشن اونجا بتونن اطلاع رسانی کنن چون تبلیغات این دو فرقه در اربعین زیاده، موکب دارند و بیشتر افراد در اربعین جذب فرقه احمدالحسن میشن
99.05.04-درسنامه-نقد-احمدالحسن.pdf
3M
📚درسنامه نقد و بررسی جریان احمدالحسن البصری 🖊علی محمدی هوشیار 🔍به همراه اضافات و اصلاحات 💰هزینه دانلود: تلاش و جهاد برای هدایت گمراهان https://eitaa.com/antihalghe
این پرچم نماد فرقه احمدالحسن بصری(احمداسماعیل) یمانی دروغین است که در موکب های فرقه دیده می شود. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوت دکتر آرین اکبری از علیرضا آزمندیان برای مناظره درمورد قانون جذب... کاسبان جذب از هر شیوه ای برای خالی کردن جیب مردم استفاده می کنند. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت‌الله ناصری: اینجا جای موندن نیست ، نخوای بری هم به زور میبرنت... ▪️انا لله و انا الیه راجعون https://eitaa.com/antihalghe
📚معرفی کتاب: 📗 در قلمرو سایه‌ها (جستارهایی در روان‌شناسی فرقه‌ها) ✍🏻 کتاب "در قلمرو سایه‌ها" به قلم احسان احمدی و سمیه شاه‌حسینی از سوی انتشارات نارگل چاپ شده و به جستارهایی در روان‌شناسی فرقه‌ها پرداخته است. کتاب در یازده فصل خواننده را با مسائل روانی شناسی مختلفی پیرامون فرقه ها روبرو می کند. 🔸 فرقه ها چیست؟ چرا و چگونه شکل می گیرند؟ چه اهدافی را دنبال می کنند؟ نقش آنها در معادلات ثروت و قدرت در دنیای کنونی چیست؟ چه خطراتی را برای فرد و جامعه دارند؟ از چه شیوه هایی برای عضوگیری و نگه داشتن افراد استفاده می کنند؟ آیا ساختار فرقه ها با هم فرق دارد؟ آن ها چه آسیب های روانی را به اعضای خود وارد می کنند؟ رهبران فرقه ها چه ویژگی هایی دارند؟ چگونه می توان از خطرات فرقه ها پیشگیری کرد؟ و زندگی پس از فرقه، برای کسانی که از فرقه ها جدا می شوند چگونه خواهد بود؟ و سوالاتی از این دست، در این نوشتار پاسخ داده‌می‌شوند و در فصول نهایی کتاب نیز راه‌کارهایی برای مقابله با این فرقه‌ها، دفاع در برابر آنها و چگونگی بازسازی زندگی پس از جدایی از آنها بیان شده‌است. 🔸 در واقع این اثر پژوهشی است که در آن تلاش شده تا ساختار، مبانی فکری و مکانیسم‌های تفکر فرقه‌ای، مورد تحلیل و بررسی روان‌شناختی قرار گیرد. 🔸 بسیاری از مطالب مورد استفاده در این پژوهش، حاصل ترجمه منابع دست‌اول انگلیسی است که شامل مقالات، کتب و مطالب سایت‌های مرتبط هستند. مؤلف در این کتاب کوشیده است تا ضمن استفاده از تجربه‌ها و دریافت‌های علمی و تجربی سایر مؤلفان و محققان این حوزه نقایص منابع دیگر در این زمینه را رفع کند. https://eitaa.com/antihalghe
⚠️استفاده عرفان های نوظهور از سحر و جادو برای جذب مخاطب 🔮👹 ♦️ اندیشه‌های اومانیستی و ماتریالیستی دنیای مدرن، انسان را به پوچی و فرسایش روحی رسانده است. 🔷 از همین رو انسان امروزی به سمت معنویت گرایش پیدا کرده تا به وسیله آن زندگی بی‌روح و مادی خود را حیاتی دوباره بخشیده و مسیری را برای نزدیک شدن به خدا پیدا کند. 🔶 با توجه به این تقاضای روز افزون فرقه‌ها و نحله‌های انحرافی نیز رشد کرده و با ره‌ زنی انسان را به سوی سراب و ناکجا آباد سوق می‌دهند. 🔷 گسترش روز افزون فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب، تا بدان جاست که می‌توان بی‌تردید قرن بیستم را قرن هجوم افراد به معنویت و عرفان خواند. 🔶 معنویت همان چیزی است، که انسان را به سوی نگاه معنادار و عمیق راهنمایی کرده و همچنین درک او از هستی را ارتقا بخشیده و زندگانی در این دنیا را برای او ارزشمند، ولی در عین حال زودگذر نشان می دهد. 🔷 در حقیقت انسان تشنه عرفان و معنویت به دنبال چیزی است که برای او نشاط، آرامش، و امید به زندگی را به ارمغان بیاورد؛ اما به دلیل عدم آشنایی انسان با معنویت اصیل و نداشتن معرفت لازم نسبت به مسائل معنوی، گرفتار عرفان های غیر اصیل شده و از صراط مستقیم منحرف می شود. 🔶 معنویت و عرفان به دلیل سروکار داشتن با امورات درونی و قلبی، میدان فراخی برای عوام فریبی، تحریف، و انحراف است. یکی از شگردهای مشترک عرفان‌های کاذب، استفاده حداکثری از اعمال سحر و جادو، در رسیدن به اهداف است. 🔷 البته استفاده از مواد مخدر، سکس(تعداد زیادی از مردم در مناطق مختلف جهان، معتقدند که لذت مادی از مسایل جنسی، برترین تجربه معنادار در زندگی انسان است) و بی‌اعتنایی به اصول دینی و شرعی،[1] نیز در جذب مخاطب نقش بی تاثیر نیست. 🔶 آن‌چه به ترویج سحر و جادو دامن می‌زند؛ القاء رویکرد معرفت گرایانه و عرفانی نسبت به اعمال جادو و سحر، توسط سران معنویت‌های کاذب است. 🔷 به طوری که یکی از دلایل اقبال گسترده انسان ها به سحر و جادو، پاسخی است که آن ها به موج جدید از این نوع معنویت داده اند. به همین دلیل جادو و سحر، طریقی برای رسیدن انسان معاصربه معنویت و خدا شد. 🔶 از نمونه های بهره بردن برخی معنویت ها و فرق از طلسم و جادو، می توان به عرفان موسوم به حلقه اشاره کرد. محمدعلی طاهری سرکرده عرفان حلقه، در بحث طلسم و روش به کارگیری افراد از غیرارگانیک‌ها می گوید: 🔷 «یک شگردی دارند این‌ها برای کارشان؛ از یک طرف، تسخیر می‌کنند آن موجود غیرارگانیک را، خصوصاً جن را (که تسخیر موجودات غیرارگانیک خودش فوت و فن خاص خودش را دارد)، بچه‌اش را گروگان نگه می‌دارند؛ و خودش را می‌فرستند دنبال مأموریت و او موظف است که مأموریت محوله را انجام بدهد.»[2] 🔶 وی در ادامه می گوید: همه طلسم‌ها، موکل‌های مخصوص به خودشان را دارند؛ یعنی با جاری شدن طلسم، با آمدن آن شکل، لوح نوشته و حتی خط و خطوطی که ظاهرا می‌گوییم خب این چهارتا خط است دیگه؛ ولی همین‌ها یک کانکشن(راه ارتباطی) را با یک جایی برقرار می‌کند و موجود غیرارگانیکی را فعال می‌کند و این می‌آید در زندگی ما؛ یک جایی به نفع ما کار انجام می‌دهد و یک جایی هم قرار است به ضرر ما کار انجام بشود.»[3] 🔷 توضیحات طاهری درباره طلسم و روش آن، چنان با قاطعیت، اشراف کامل، بدون تردید و بدون ذکر منبع بیان می‌شود، که مخاطب به راحتی می‌تواند نتیجه بگیرد طاهری به احتمال زیاد تجربه تسخیر را دارد. ♦️ همچنین این مطلب که (غیرارگانیک جایی به نفع ما کار انجام می‌دهد [احتمال درمان به کمک غیر ارگانیک‌ها] و یک جایی هم قرار است به ضرر ما کار انجام دهد [برون‌ریزی‌ها و تبعات و بدحالی‌های بعد از دفاعی] این گمان را تشدید می‌کند.) این سخن طاهری، خود حاکی از استفاده و بهره‌برداری از سحر و جادو توسط سرکرده فرقه کیهانی است.
♦️ برای تایید استفاده طاهری از سحر و جادو باید گفت: «ارتباط با ارواح و اجنه و شیاطین و استفاده علمی و عملی از آن‌ها، در اصطلاح لغوی و فقهی، سحر نامیده می‌شود. 🔷 در قرآن کریم، ساحری کفر، بی‌ایمانی، بی‌تقوایی، معامله‌ای بد با خود، بی‌بهرگی از آخرت و افزایش گناه و خواری شمرده شده است.»[4] 🔶 نمونه دیگر، بسیاری از کارهایی است که سای بابا در منظر عموم مردم و مخاطبانش انجام می‌داد. در فیلم‌هایی که از مراسمات او ضبط شده است، بعد از تماشای تصاویر ضبط شده متوجه می‌شویم که آستین پیراهن بلند سای‌بابا، در موقع خارج کردن شیئی از دهانش، به مدت چند ثانیه، یک دستمال را جلوی دهان خود نگه می‌دارد، نقش مهمی دارد. 🔷 مردم، به دلیل هیجانی بودن عمل انجام شده، متوجه چشم‌بندی و شعبده بودن آن نمی شوند، ولی در حقیقت این قبیل اعمال نوعی تردستی و چشم‌بندی حرفه‌ای به حساب می‌آید. 🔶 کسانی که به اقامتگاه سای‌بابا رفته و با مریدان وی به گفتگو نشسته‌اند، از قول برخی از مبلغین سای‌بابا می‌گویند که آنان کرامت و معجزه را در مورد سای‌بابا قبول ندارند. «هانس، مسیحی کاتولیکی بود، که پدرش در آلمان یکی از مبلغین سای‌بابا بود، ولی کرامت و معجزه را درباره سای‌بابا قبول نداشت.»[5] 🔷 نمونه دیگر پائولو کوئیلیو است. این فرد در مرحله‌ای از زندگی خود به جادوگری روی آورد. وی مخاطبان خود را نیز به این کار تشویق می‌کند. او در کتاب (والکریها) در اهمیت جادو می‌گوید: 🔶 «چه چیزی برای من خیلی مهم باشد؟ جی (استاد پائولو) قبل از این‌که جواب بدهد، قدری مکث کرد: جادو! پائولو اصرار داشت: نه! یک چیز دیگر، جی گفت: زن! جادو و زن. پائولو خنده‌اش گرفت و گفت: این‌دو برای من خیلی مهم است!»[6] 🔷 پدر شیطان‌پرستی مدرن (آلیستر کرولی)، کسی بود که جادوگری را به طور گسترده رواج داد. او انجمنی برای گسترش جادو تاسیس کرد و کتاب قانون خود را با همین هدف به رشته تحریر درآورد. 🔶 پائولو کوئیلیو که خود شیفته آیین‌های شیطانی است و تجربه‌ای در عالم جادو دارد، شخصیت و ایده‌ی (آلیستر کرولی) را چنین توصیف می‌کند: «(کرولی) شخصیتی بسیار شگفت انگیز در تاریخ جادو است.»[7] ♦️ بنابراین استفاده از سحر و جادو برای جذب مخاطب در عرفان‌های نوظهور جایگاه ویژه ای دارد، به طوری که سرکردگان این معنویت‌ها، با برقراری ارتباط مستمر با اجنه و شیاطین، و انجام برخی اعمال همانند غیب گویی و ... افراد را به سمت گروه و مسلک خود جذب می کنند. 🔻پی نوشت: [1]. ویلیام مونتگمری وات، حقیقت دینی در عصر ما، ترجمه ابوالفضل محمودی، ص92. [2]. جزوه دوره تشعشع دفاعی، فراپزشکی، دوره مربیگری (مستری)، ص 34. [3]. همان. [4]. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه‌ی مدرسین، قم، ج1، ص 234. [5]. گریوانی مسلم، عرفان واره‌ها، تهران، نشرموسسه دانش و اندیشه معاصر، ص352. [6]. زندگی من، خوان آریاس، ترجمه خجسته کیهان، نشر مروارید، ۱۳۸۱، ص ۱۲۴. [7]. همان https://eitaa.com/antihalghe
📌سوء استفاده مروجین قانون« جذب » از آیات قرآن ♦️ یکی از فرضیه‌هایی که در مورد قدرت ذهن در بعضی از معنویت‌های نوظهور ارائه می‌شود؛ فرضیه جذب می‌باشد،[1] تعریف‌های متفاوتی از آن شده است که به عنوان نمونه گفته شده است: 🔷 هر چیز را در ذهنت مجسم کنی، آن را در دست‌هایت خواهی داشت.[2] 🔶 و این‌که اگر انسان به دنیا فرمان دهد و باور کند که به خواسته‌اش رسیده است، تنها با همین تصورات ذهنی احساس کند (و مطمئن باشد) که به خواسته‌هایش رسیده است،[3] یعنی دیگر باور کند که حتما به خواسته‌اش خواهد رسید و شک نداشته باشد 🔷 البته در طول تاریخ با استفاده از نیروهای شیطانی و سحر و ... گروه‌ها و جریاناتی دیگر هم وجود داشته‌اند[4] که سعی کرده‌اند، خواسته‌ها و اهداف انسان را از راه امور غیر عادی محقق کنند. 🔶 هرچند برای فرضیه جذب، دلایلی از علوم مختلف ارائه شده است و در برخی ابعاد آن می‌توان نمونه‌هایی مشابه را در متون دینی یافت[5] و فوائدی مانند اعتماد به نفس و تسکین آلام و دردهای روانی در آن وجود دارد. 🔷 ولی بحث ما فعلا بر سر این موارد نیست، بلکه سخن در آن است که برخی از سخنرانان و نویسندگان داخلی که خواسته‌اند قانون راز یا جذب را بومی کنند، آیاتی از قرآن را مورد استناد قرار داده‌اند .
♦️ از آن‌جا که این آیات هم به نوعی به بحث انسان کامل مرتبط است باید مورد توجه ما قرار گیرد. در این‌جا به نمونه‌ای اشاره می‌کنیم تا اشکالات واقع شده در نوع تفسیر آن‌ها روشن شود. 🔷 از جمله آن آیات، آیه 14 سوره مؤمنون است که به طور مشخص، بخشی از آیه را مورد استفاده قرار داده‌اند:[6] «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ [مؤمنون/14] پس آفرين بر خدا و پرخير و بركت است او كه نيكوترين آفرينندگان است.» 🔶 تفسیر طرفداران قانون جذب، این است که خداوند به خاطر این قدرت فوق العاده که در ذهن انسان وجود دارد خود را تحسین کرده است و کسانی که از این قدرت غافل هستند را مصداق عبارت کریمۀ قرآن می‌دانند که فرموده است: «أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ [اعراف/179] و آنها همان غافلانند.» 🔻بررسی و نقد: 1 🔷 در ابتدا باید دانست که آیه 14 مؤمنون با توضیح مراحل خلقت جسمی انسان آغاز می‌شود: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ.[المؤمنون/14] آن گاه نطفه را علقه (به شكل خون بسته) كرديم، سپس علقه را (به صورت) مضغه (نظير گوشت جويده شده) ساختيم، آن گاه مضغه را (تبديل به) استخوان‌‏ها (ى نرم) نموديم، پس بر استخوان‏ها (لباس) گوشت پوشانديم، سپس آن را (كه جسمى نموكننده بود به واسطه دميدن روح حيوانى به صورت) خلقى ديگر (و جاندارى زنده و صالح براى عقل و علم) ايجاد كرديم، پس آفرين بر خدا و پرخير و بركت است او كه نيكوترين آفرينندگان است». 🔶 همان‌طور که از ظاهر آیه روشن است، علت آن تبرک و تکریمی که از انسان می‌شود، دمیدن روح در انسان است و این روح الهی است که او را متمایز می‌کند و الاّ مراحل جسمی که در اول آیه گفته شده است در حیوانات هم مشترک است بر اساس گفتار مفسران، که در «فَتَبَارَكَ اللَّهُ» آمده است تفریع بر جمله اخیر است «=ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ» یعنی همین خلقت دیگر است که باعث تحسین شده است و آن‌قدر با عظمت است که به صراحت نیامده بلکه با عنوان (آخر) و مبهم آمده است.[7] 🔷 حال سؤال اول آن است که افرادی که این آیه را منطبق بر قانون جذب می‌دانند آیا منظورشان قدرت روح و عظمتِ روح انسان است؟ که ظاهرا چنین نباشد. 🔶 چون در آن صورت می‌توانستند صراحتا از روح نام ببرند و آیات دیگر هم که در مورد روح است استفاده کنند، ضمن آن‌که در قرآن روح از امر پروردگار شمرده شده است و مباحث گسترده‌ای دارد.[8] 🔷 از سوی دیگر برای رشد و تعالی روحی، باید از مسیر مشخص شریعت بهره برد و تلاش و همت صاحب روح را هم می‌طلبد و آیات و روایات فراوانی که انسان را به مجاهده و تقوا و نیز تلاش‌های اجتماعی و سیاسی و عمل صالح فرا می‌خواند، با این مطلب سازگار نیست که بگوییم با صرفِ تصور و خیال، انسان به دنبال خواسته‌های خود باشد «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى* وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى.[نجم/39-40] و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد.» «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ[عصر/2_3] كه انسان‏‌ها همه در زيانند. مگر آنها كه ايمان آورده و اعمال شايسته كردند و يكديگر را به حق سفارش نمودند و به صبر توصيه كردند.» 2 🔶 اگر ادعا شود این حالت خلاقیت ذهن و تأثیرگذاری ذهن بر جهان، حالت عمومیت دارد، می‌گوییم که این ادعا با واقعیت خارجی سازگار نیست و در این جهان که حاصل زندگی انسان‌ها به صورت ملموس و تجربه شده وجود دارد افراد به بسیاری از خواسته‌ها نمی‌رسند و خواسته‌های آن‌ها هم در تضاد است و امکان تحقق خواسته‌های متضاد و متزاحم وجود ندارد. ♦️ و اگر منظور آن است که انسان‌های خاص و متکامل به این موقعیت می‌رسند، می‌توان وجود ولایت تکوینی در معصومین (علیه‌السلام) را تصور کرده که در این بخش مدّ نظر قرار گیرد؛ اما ماهیت ولایت تکوینی با قانون جذب متفاوت است.
♦️ در این آیه هم اگر مقام انسان کامل و خلیفه اللهی مدنظر قرار گرفته باشد، کلام مدعی با توجیهاتی قابل دفاع است؛ ولی این قابلیت در اختیار همگان نیست و قابل درک و تفویض به عموم انسان‌ها نمی‌باشد، در حالی که مدافعانِ قانون راز گفته‌اند: 🔷 «حکمرانان و بزرگان، این راز را می‌دانستند و تلاش کردم مردم آن را نفهمند، چون در آن صورت همه می‌خواستند از آن استفاده کند، بزرگان این راز را مخفی داشتند.»[9] 🔶 این درحالی است که همان‌طور که گفته شده در آیه مطرح شده است که این خلقت، خلقت آخر است و خداوند، خود را به دلیل آن تحسین نموده است، در حالی که مانند قوانین کشف نشده مادی قابل دسترسی بشر باشد (که بنابر ادعای مدعیان، در حال کشف است) دیگر جایگاه تمجید این چنینی نداشت. 3 🔷 آنچه در آیه 14 سوره مؤمنون مورد تحسین قرار گرفته است، در برخی آیات دیگر هم عاملی برای خداوند بر سجده به انسان و عرضه امانت الهی (خلافت الهی) بر او شده است، [10] 🔶 در صورتی که حتی اگر فرض بگیریم افرادی با استفاده از قانون جذب به مراحل خاصی رسیده‌اند، براساس مستندات و فیلم‌هایی که برای قانون راز می‌آورند، غایت کار آن‌ها، رسیدن به ثروت و مقام و موقعیت‌های مادی ویژه است، و مسلما چنین امکاناتی را ظالمان و مستکبران در طول تاریخ داشته‌اند (امثال فرعون، قارون، نمرود) 🔷 ولی ما نمی‌بینیم که در قرآن با بیان داستان‌های پیامبران و برخورد آن‌ها با این ظالمان، شدیدا به نفی و مبارزه با آن‌ها پرداخت است، پس روشن است که حتی اگر آیه دلالت بر استفاده از قانون جذب و راز هم داشته باشد، نباید محصول استفاده از این قدرت‌ها، صرف منافع دنیوی و امکانات زیاد مالی و... شود. 🔶 در حالی که همان کسانی که از این آیات، تفسیر خاص ارائه می‌دهند، افراد را در آن کلاس‌ها به رسیدن به ثروت و منافع و امکانات دنیوی فرا می‌خوانند و آن‌ها را تشویق می‌کنند که این خواسته‌ها را اساس تفکر خود قرار دهند.[11] 4 🔷 اهل‌بیت (علیهم‌السلام) که دارای ولایت تکوینی و تأثیرگذاری بر طبیعت بودند به حدّ کفاف از دنیا بسنده کرده‌اند و از آرزوها و آمال دنیوی دوری جسته‌اند.[12] ♦️ در پایان تأکید می‌شود که از آن روی به قانون جذب پرداختیم که با آن بیانی که مدعیان دارند، این قانون به نوعی نافی تلاش، تقوا و دیگر سیره‌های ائمه است و به نوعی در تقابل با توسل و تکامل روح و مباحث انسان کامل است. 🔻 پی‌نوشت: [1]. قانون جذب، مظاهری سیف،عصر آگاهی، قم، 1390، ص 8-22. [2]. راز، راند ابرن، انتشارات راشین، ترجمه اسماعیل حسینی، 1387، ص22. [3]. همان، ص 57-64. [4]. مانند جریان جادوگری گروهی از جن که در آیه 102 سوره بقره آمده است. [5]. بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1416، ج 78، ص 111. [6]. نیم نگاهی به فرضیه جذب، شریفی دوست، حمزه، عصر آگاهی، قم، 1390، ص11. [7]. درس تفسیر آیت الله جوادی آملی، 29/2/1387. [8]. اسراء، آیه 58 ؛ بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1416، ج61، ص 42. [9]. قسمتی از فیلم (مستند) راز. [10]. حجر؛ آیه 28-30؛ احزاب، آیه 72. [11]. قصص، آیه 79. [12]. کهف، آیه 28؛ بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1416، ج52، 351. https://eitaa.com/antihalghe