eitaa logo
کانال انجمن کادح
12 دنبال‌کننده
305 عکس
14 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وجود مبارك پیامبر علیه و علی آلاف التحیة و الثناء، كه حبیب خداست به ما درس محبت می دهد، راه محبت را به ما یاد می ‌دهد. بعضی‌‌ها هستند كه راه خوف را یاد می ‌دهند زاهدانه با مردم رفتار می‌ كنند، از جهنم می ‌ترسانند از عذاب خدا می ‌ترسانند، این حق است ولی آن راه نهایی نیست، راه نهایی راه محبت است. انسانی كه راه محبت را طی كرد از جهنم محفوظ می ‌ماند، یك؛ از :جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ برخوردار است، دو؛ اما فی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلیكٍ مُقْتَدِرٍ، هم نصیب اوست، سه؛ ولی اگر كسی «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» اطاعت كرد، یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» اطاعت كرد، همین مقدار نصیب او می‌ شود. @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل از قول خدای متعال نقل نموده که فرمود: بعضی از بندگان من جز مریض بودن به صلاحشان نیست و اگر سالم شوند فاسد می گردند؛ و بعضی از بندگان جز سلامتی آنها رابه صلاح نمی آورد و اگر آنها را مریض کنم ، فاسد می شوند؛ و بعضی از بندگان من، جزتوانگری اصلاحشان نمی کند و اگر من آنها را فقیر کنم ، فاسد می شوند؛ و بعضی دیگر راجز به فقر به اصلاح نمی آورد و اگر من آنها را توانگر کنم به فساد می گرایند؛ آری من امر بندگانم را تدبیر می کنم، چون به حال دل‌های آنان آشنایم. تفسیر المیزان، ذیل آیه ۲۷ سوره شوری @apmkadeh
صد باد صبا اینجا با سلسله می رقصند این است حریف ای دل تا باد نپیمایی مقصود از کلمه "اینجا" ساحتِ مقدَّس ولیِّ اَمر و صاحب الزَّمان است که سر سلسله و قطب همه سلاسل اهل معنا در هر عصر و زمان هستند. ما هر جور که روز بچرخد با آن می چرخیم و می رقصیم؛ امّا آن بزرگوار وجود غیر مقیَّد است و این طور نیست؛ زمان با آن بزرگوار می رقصد؛ مکان با آن بزرگوار می رقصد؛ صد باد صبا، یعنی حرکات محترمین که یک مقداری چیز می فهمند، اینها تمامش به برکت حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه است. @Ayatollahnejabat @apmkadeh
كسي كه بدون تعليم عالم بشود معلمش بلا واسطه خداست، كسي كه بدون تفهيم اهل فهم باشد معلمش، مفَهِمش ذات اقدس الهي است؛ وجود مبارك امام سجاد  علیه السلام به زينب كبری سلام الله علیها فرمود: أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ. آن كه در مكتب بشرهاي عادي درس و فهم نياموخت مع ‌ذلك اهل فهم و علم شد، چنين كسي مي‌شود ولي الله؛ آن سخنراني‌اش، آن حماسه‌هايش، آن صبر و بردباري‌اش، آن قافله سالاري‌اش نشانه عظمت اين بي‌بي سلام الله علیهاست. اسرا نیوز،۲۰۱۷/۸/۶ @apmkadeh
رسول الله فرمود: « مِنْ‏ أَحَبِ‏ السَّبِيلِ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَل‏». دقّت بکنید نکته اینجا است. از محبوب‌ترین راه‌ها به سوی خدا «جُرْعَتَان‏». سالکی که راه نزدیک می‌خواهد، نزدیک‌ترین راه‌ها «جُرْعَتَان‏» دو جرعه است. جرعه، به اصطلاح نوشیدن است. دو جرعه است که هر کس این دو جرعه را داشته باشد نزدیک‌ترین راه را به سوی خدا انتخاب کرده.  نزديكترين راه! سالک باید این‌ها را انتخاب بکند: «جُرْعَةُ غَيْظٍ تَرُدُّهَا بِحِلْمٍ، وَ جُرْعَةُ مُصِيبَةٍ تَرُدُّهَا بِصَبْرٍ» رسول الله فرمود: یکی جرعه‌ی غیظ است، غیظ را فرو بردن، در خود هضم کردن و ناراحت نشدن و آن حالت قهر را به خود نگرفتن. جرعه‌ غیظی که انسان با حلم آن را بنوشد؛ و جرعه‌ی بلایی که انسان با صبر خود آن را بنوشد. این دو ،، نزدیک‌ترین راه است. @apmkadeh
وجود مبارك صدیقه كبری سلام الله علیها یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی رضوان الله علیه در همان جلد اول كافی نقل می ‌كند بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در این مدت جبرئیل می ‌آمد آن معارف الهی را بیان می ‌كرد، حوادث آینده را تشریح می‌كرد و بازگو می ‌كرد و صدیقه كبری سلام الله علیها اینها را می ‌شنید، بعد به حضرت امیر سلام الله علیه املا می ‌كرد و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب سلام الله علیه آنها را یادداشت می ‌كرد، ‌شد مصحف فاطمه. اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صُحف داد، به وجود مبارك صدیقه كبری هم صحیفه عطا كرده است؛ منتها شریعت نیست، اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می ‌آید یعنی چه، چگونه تنزّل می ‌كند، این چه وحی‌ای است كه بر غیر نبی می‌ آید، چه وحی‌ای است كه بر غیر امام می‌آید، این چه وحی‌ای است كه بر حجت خدا بر معصومه كبری می‌‌آید! @daftar_ayatollah_javadi_amoli @apmkadeh
وجود مبارك حضرت فاطمه سلام الله علیها حجة الله است، برای اینكه اگر پیغمبر حجّت است نه برای اینكه پیغمبر است، برای این است كه معصوم است؛ و اگر امام حجّت است، نه برای اینکه امام است، برای این است كه معصوم است؛ اگر كسی معصوم بود، قول و فعل و تقریر او می ‌شود حجّت. حالا امامت یك مقام برتر است، نبوّت یك مقام برتر است، ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است؛ یعنی این انسان كامل معصوم است هیچ چیزی نمی ‌گوید مگر به دستور خدا، چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می‌ شود حجّت. اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا سلام الله علیها داشته باشیم، بدون تردید طبق آن فتوا می‌‌دهیم؛ برای اینكه معصوم جز حق نمی‌ گوید. قول امام حجّت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة، و قول حضرت صدیقه كبری هم حجّت است للعصمة. شما می‌ بینید وجود مبارك حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می ‌كند، می ‌گوید فاطمه این ‌چنین گفته است، گاهی هم ائمه علیهم السلام فرمایش آن حضرت را نقل می ‌كردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli @apmkadeh
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله به جناب سلمان فرمودند: كنتُ اذا اشتقتُ إلي رائحة الجنة شممتُ رائحة ابنتي فاطمة؛ هرزمان كه دلتنگ عطر بهشت ميشوم ، عطر فاطمه را استشمام ميكنم. مقام حضرت زهرا سلام الله علیها نزد خداوند و پيامبراكرم بسيار بالاست. اما ظالمان بعد از رحلت رسول الله مصائب و ظلمي بر اهل بيت طاهرينش وارد كردند كه جانسوز است. شب آخر حيات حضرت زهرا جناب امّ سلمه خدمت ايشان رسيدند و از حالشان سوال كردند. حضرت زهرادر جواب فرمودند : امّ سلمه تمام دردها را فراموش كردم ، درد و ناراحتي من دو چيز است: فقد النبي و ظلم الوصيّ از دست دادن پيامبر و ظلمي كه به وصيّ او _ اميرالمومنين علي عليه السلام_ وارد كردند. @ostad_fateminia @apmkadeh
یا اراف من کل رئوف هیچ رئوفی رافتش به خدا نمی‌رسد. یا ارحم من کل رحیم هیچ رحیمی رحمتش به آنجا نمی‌رسد. کسی را می‌بینید که غصه‌اش این است که فرزندش به راه خدا نمی‌آید این از رأفت اوست. حال ببینید خدا که رأفتش آنچنان است چقدر به شما رأفت دارد. لذا اگر دعای ما دعا باشد وعده خدا حتمی است: ان الله لا یخلف المیعاد. می فرماید: ادعونی استجب لکم؛ ولی وقتی ما خدا را می‌خوانیم یک امیدی هم به اسباب و علل داریم؛ دعا نصف شد، به اسباب و علل روی آوردن شد. یا می‌بینید با شکستگی دعا نمی‌کنیم؛  اصرار در دعا نمی‌کنیم؛ می‌گوییم خدا می‌داند من چه می‌خواهم؛ در حالی که در اصرار رمز هست. یا ناامیدی در دعاها هست وقتی خودت ناامید هستی دعایت مستجاب نمی‌شود. قرآن می‌فرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم؛ فکرتان اینور و آنور نباشد ؛ شک هم نکنید؛ در بطن این آیه چیزها نهفته است؛ وقتی شک کردی خراب می‌شود. فرمود از من بخواه من اجابت می‌کنم اگرچه با اسباب و علل انجام می‌دهم؛ ولی من انجام می‌دهم. اگر یقین داشته باشید حتماً مستجاب خواهد شد ناامیدی و شک و تردید، اشکال ایجاد می‌کند. @apmkadeh
اميرالمومنين علیه السلام مي‌فرمايند: "فاعملوا و الاحوال هادئه و الاقلام جارية"؛ عمل كنيد در حاليكه اوضاع و احوال  آرام است و قلم ها مي‌نويسد. تا زماني كه در زندگي دنيا عافيت داريم بايد قدر بدانيم و عافيت دنيا را مقدمه‌اي براي تحصيل عافيت آخرت قراردهيم. وقتي از دنيا برويم قلم‌ها تعطيل مي‌شوند و ديگر عملي نمي‌توانيم انجام دهيم. تا فرصت هست كاري بايد كرد، بندگي خدا را بكنيم، گره از كار ديگران باز كنيم، حتي بك تبسم و لبخند به روي ديگران هم نوشته مي‌شود. بايد قدر لحظات زندگي را بدانيم. @fateminia @apmkadeh
أَزری بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِی بِالذُّلِّ مَن کَشَفَ عَن ضُرِّهِ، وَهانَت عَلَیهِ نَفسُهُ مَن أَمَّرَ عَلَیها لِسانَهُ؛ "حقیر" کرده خود را، آنکه  "طمع" داشته باشد؛ "خوار" کرده خود را، آنکه "سختی‌هایش" را فاش کند؛ "بی‌ارزش" ساخته  خود را، آنکه  "زبانش" را بر خود حاکم کند. @apmkadeh
شجره لاهوت، ریشه‌اش از اسما و صفات الهی مدد می‌گیرد و در آنجا ثابت است. تنه این شجره، عوالم مجردات عقول و نفوس می‌باشد. شاخه‌هایش از عالم مثال شروع می‌شود و به عالم ماده منتهی می‌گردد، و چون عوالم مجردات، فعلیات محضه هستند و کمال آنها ثابت است، از طرفی هم عالم ماده قوه صرف است و کمال آن تدریجی است و پیوسته با تجدد اطوار روی به کمال می‌رود، پس این شجره اصلش ثابت و فرعش ثابت است. این است شجره طیبه‌ای که در مثل "کلمه طیبه" واقع شده، همین شجره مبارکه است که "زیتونه" نامیده شده و آیه نور حقیقت، یعنی نشانه هویدایی حق واقع شده است. برهان مبین در جلوات رب العالمین، ص ۹۸ @apmkadeh
زیارت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، خواندن دعای نور است. این دعا مَلَک اوست،ظهور اوست، خواست اوست. زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها  این نیست که آدم مثلا به در و دیوار توجه داشته باشد، زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی توحید حضرت را داشتن؛ که اگر آن را داشتی به همان اندازه زائر حضرت زهرا و زائر حضرت بقیه الله سلام الله علیه هستی. عده‌ای مدام می‌دوند حضرت بقیه الله را ببینند، اگر خواستی حضرت را ببینی توحید داشته باش. توحید که داشتی هم زائر حضرت بقیه الله هستی و هم زائر همه انبيا. این را توجه داشته باش که فرمان خداوند تبارک وتعالی روح آدم و نور آدم است. و آدمی به آن نورانی و روحانی می‌شود. توحید که آمد آدم جان پیدا می‌کند؛ پیش‌تر از آن مرده است. @apmkadeh
ایام فاطمیه همچون عاشورا از مفاخر دین ماست. چرا که در این ایام، هم فضائل و کلمات اهل بیت عصمت و طهارت ذکر می شود؛ و هم دیانت مردم با معرفی این الگوها، تقویت می شود؛ و هم ضعف ها در این مراسم روشن می شود، و مشخص می شود که این ضعف ها به حساب دین نیست، دین و مسجد و امامت و اهل بیت، ضعفی ندارند بلکه این ضعف ها بابت اشخاص و افراد هست و نه مکتب! بین اشخاص و مکتب خیلی فرق است! @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ؛ برای من، دختر رسول الله اسوه حسنه است. الغیبه، (شیخ طوسی) ، ص ۲۸۶ @apmkadeh
نگاه مادری حتی به هیزم می‌کندزهرا و آتش را پر از گل‌های گندم می‌کند زهرا مراقب بود در آتش نسوزد چادرش، شاید که زینب را در این چادر تجسم می‌کند زهرا به گوش‌ات خورده آیا آب آتش را بسوزاند میان موجی از آتش تلاطم می‌کند زهرا ملائک کودکی را از میان شعله‌ها بردند و با آهنگ لالائی تکلم می‌کند زهرا دلیل زندگی را در تماشای علی می‌دید علی را در شلوغی ناگهان گم می‌کند زهرا صدای پای رفتن از در و دیوار م‌یآید علی تابوت می‌سازد تبسم می‌کند زهرا علی را با چه حالی از میان کوچه ها بردند؟ که با خاک عبای او تیمم می‌کند زهرا نمی گنجد درون خاک اقیانوس بی‌پایان مزارش را نهان در قلب مردم می‌کند زهرا @apmkadeh
شهادت جانسوز بانوی دو عالم حضرت انسیه حوراء، عصمت عظمی، صدیقه کبری، فاطمه زهرا، به محضر حضرت بقیه الله و محبان آن حضرت تسلیت باد. @msaliagha
شخصیت فاطمه سلام الله علیها کسی بود که تا همه جمع نمی‌شدند نمی‌توانستند او را منزوی کنند؛ گرچه نتوانستند، ولی بالأخره برای انزوای او همه زحمت کشیدند؛ یکی گفت: آتش بیاور؛ یکی گفت: آتش بزن؛ یکی گفت: غلاف شمشیر بیاور؛ یکی گفت: غلاف شمشیر بزن؛ یکی گفت: فدک را بگیر؛ همه جمع شدند، همه جمع شدند: بتظافر أمتک علی هضمها اینکه به حضرت امیر سلام الله علیه  پیشنهاد دادند که فاطمه یا شب گریه کند یا روز؛ این نه برای آن بود که مثلاً گریه وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها نمی‌گذاشت کسی بخوابد و باعث اذیت بود؛ اینها نبود. اینها چون مکرر از پیغمبر شنیدند که رضای زهرا، رضای خداست؛ غضب زهرا، غضب خداست؛ رضا و غضب فاطمه سلام الله علیها رضا و غضب پیغمبر است؛ رضا و غضب پیغمبر رضای خداست؛ اینها می‌گفتند: این همه گریه آن حضرت، نشانه آن است که از ما ناراضی است. شفقنا_۹۳/۱۲/۱۴ @apmkadeh
@apmkadeh.akhavan.2.mp3
1.42M
یعنی اینها با حضرت زهرا این کارها را کردند؟!... یعنی اینها اینقدر رذل بودند؟! ... زمان:  ۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه @apmkadeh
حبیب لیس یعدله حبیب و ما لسواه فی قلبی نصیب حبیب غاب عن عینی و جسمی و عن قلبی حبیبی لایغیب حبیبی که نظیر آن حبیب نیست در قلبم برای غیر او بهره ای نیست از چشم و جسم من غایب شد ولی از قلبم پنهان نمی شود ما لی وقفت علی القبور مسلما قبر الحبیب فلم یرد جوابی احبیب ما لک لا ترد جوابنا انسیت بعدی خله الاحباب چه شده که بر قبرها می ایستم و سلام می کنم بر قبر دوست، ولی او جوابم نمی دهد چه شده تو را که جواب ما را نمی دهی؟ آیا بعد از من دوستی دوستان را فراموش کردی؟ قال الحبیب و کیف لی بجوابکم و انا رهین جنادل و تراب دوست در جواب گفت: چگونه جواب شما را بدهم که در زیر سنگ ها و خاک ها قرار دارم. ، ص ۱۸ @apmkadeh
بی تو هر شب، شب یلداست خودت می‌دانی یاد تو قوت دل‌هاست خودت می‌دانی لحظه‌ای را که به ما منتظران می‌نگری بهترین لحظه دنیاست خودت می‌دانی راستی چند نفر از غم تو بر لبشان دائما ذکر خدایاست خودت می‌دانی من اگر محو تماشای جهانم چه عجب هر چه باشد زتو زیباست خودت می‌دانی اگرت میل لب جوی و تماشا باشد در غمت دیده چو دریاست خودت می‌دانی چشم بیمار به راه تو طبیب است بیا که به امید مداواست خودت می‌دانی و چه خالی‌ست هر آن دست که در دست تو نیست هر که با توست چه داراست خودت می‌دانی من همه توده‌ای از بار گناهم اما عفو تو بیشتر از اینهاست خودت می‌دانی هر شب از خواجه شیراز نشانت جویم بی تو هر شب شب یلداست خودت می‌دانی @apmkadeh
عیسی و مادرش سلام الله علیهما مجموعاً یك معجزه جهانی‌اند كه خدا درباره این دو بزرگوار فرمود: وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیمَ وَأُمَّهُ آیةً. همان طوری كه طوفان نوح آیت جهانی است، این مادر و فرزند دوتایی با هم آیت‌ جهانی‌اند. عیسی سلام الله علیه بدون پدر به دنیا بیاید معجزه است، مریم سلام الله علیها بدون همسر مادر بشود معجزه است، مجموعه این دو معجزه یك اعجاز جهانی است. درباره معجزات انبیای دیگر چنین تعبیری نشده است، فقط درباره طوفان حضرت نوح است. @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
انجیل یوحنا عیسی را کلمه می‌خواند و معتقد است عیسی در ابتدا کلمه بود و عیسی را کلمة الله می‌داند دقیقا قرآن نیز عیسی را کلمة الله می‌داند گر چه همه پیامبران کلمه الهی هستند، اما قرآن، عیسی را کلمه خطاب کرده است. کلمه در واقع ریشه در باطن  دارد و باطن را آشکار می‌کند؛ و عیسی تجلی باطن خداست و باطن خداوند را به منصه ظهور رسانده است. خبرگزاری ایکنا، ۹۴/۵/۲۴ @apmkadeh
عیسی علیه السلام به حواریین گفت: من خواهشی دارم، اگر قول می‌دهید آن را برآورید بگویم. گفتند: هرچه امر کنی اطاعت می‌کنیم. عیسی از جا حرکت کرد و پاهای یکایک آنها را شست. حواریین در خود احساس ناراحتی می‌کردند، ولی چون قول داده بودند خواهش عیسی را بپذیرند تسلیم شدند و عیسی پای همه را شست. همین‌که کار به انجام رسید، گفتند: تو معلم ما هستی، شایسته این بود که ما پای تو را می‌شستیم نه تو پای ما را». عیسی فرمود: این کار را کردم برای اینکه به شما بفهمانم که از همه مردم سزاوارتر به اینکه خدمت مردم را به عهده بگیرد «عالم» است؛ این کار را کردم تا تواضع کرده باشم و شما درس تواضع را فرا گیرید و بعد از من که عهده‌دار تعلیم و ارشاد مردم می‌شوید راه و روش خود را تواضع و خدمت خلق قرار دهید. اساسا حکمت در زمینه تواضع رشد می‌کند نه در زمینه تکبر، همان گونه که گیاه در زمین نرم دشت می‌روید نه در زمین سخت کوهستان. داستان راستان، ج۱، ص۲۳۴-۲۳۳ @motahari_ir @apmkadeh
فاطمه دختر حزام بن خالد بن ربیعه از قبیله بنی کلاب، معروف به فاطمه کلابیه، دومین یا سومین همسر مولا امیرالمومنین علیه السلام بود. از زندگی این بانو پیش از ازدواج با امام علی علیه السلام خبری در دست نیست. این بانو قبل و بعد از امیر المومنین به عقد کس دیگری در نیامد. او در منزل امیرالمومنین به سبب داشتن چهار پسر دلاور به نام‌های عباس، عثمان، عبدالله و جعفر به ام‌البنین معروف شد. او از زنان عالم و فاضل بود و اخلاص و ارادت خاصی به اهل بیت پیامبر داشت. نوشته‌اند هنگامی که به خانه امیر المومنین وارد شد حسنین علیهم السلام مریض بودند او چون مادری مهربان از آنان مراقبت کرد. ام البنین در کربلا حضور نداشت اما هر چهار فرزندش در روز عاشورا به شهادت رسیدند. @apmkadeh