eitaa logo
«عقل و دین ۲»
247 دنبال‌کننده
207 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه16 فلسفه مقدماتی امشب با ده دقیقه تاخیر یعنی ساعت 20:10 برگزار خواهد شد.
🌺 بی‌تو محمّد تا اَبَـد کوثر ندارد فاطمه! بی تو امیـرَالمؤمنـین همسـر ندارد فاطمه! 🌺 بی‌تو امامت هیچ‌گَه مادر ندارد فاطمه! بی‌تـو عبـادت، روح در پیـکر ندارد فاطمه! 💎 خجسته میلاد سرّ پنهان نبوی، مرآتِ پاک علوی، شفیعۀ روز جزاء، حضرت فاطمۀ زهرا-سلام‌الله‌علیها- بر همۀ رهپویانِ فطرت و ولایتْ مبارک باد⁨.
5.37M
🕯 جلسه16 بخش سوم/ احکام عدم/ درس8/صفحه75الی80
💠علم به کنه ذات ممکن نیست 🔸فإِنْ قَالُوا فَأَنْتُمُ الْآنَ تَصِفُونَ مِنْ قُصُورِ الْعِلْمِ عَنْهُ وَصْفاً حَتَّى كَأَنَّهُ غَيْرُ مَعْلُومٍ. قِيلَ لَهُمْ هُوَ كَذَلِكَ مِنْ جِهَةٍ إِذَا رَامَ الْعَقْلُ مَعْرِفَةَ كُنْهِهِ وَ الْإِحَاطَةَ بِهِ وَ هُوَ مِنْ جِهَةٍ أُخْرَى أَقْرَبُ مِنْ كُلِّ قَرِيبٍ إِذَا اسْتَدَلَّ عَلَيْهِ بِالدَّلَائِلِ الشَّافِيَةِ فَهُوَ مِنْ جِهَةٍ كَالْوَاضِحِ لَا يَخْفَى عَلَى أَحَدٍ وَ هُوَ مِنْ جِهَةٍ كَالْغَامِضِ لَا يُدْرِكُهُ أَحَدٌ وَ كَذَلِكَ الْعَقْلُ أَيْضاً ظَاهِرٌ بِشَوَاهِدِهِ وَ مَسْتُورٌ بِذَاتِه‏. 🔹اگر اینچنین اشکال کنند که شما از قصور علم به او، او را چنان وصف مى ‏كنيد كه گويى اصلا معلوم نيست. پاسخ داده مى ‏شود: او از آن جهت كه عقل بخواهد به كنه او برسد و بر او احاطه يابد چنين است ولى از جانب ديگر اگر با دلايل درست و كافى استدلال شود از هر نزديكى نزديكتر مى ‏شود. او از سويى گويى كه واضح و پيداست و بر كسى پوشيده نيست و از سوى ديگر گويى چنان غامض و پيچيده و مخفى است كه كسى آن را در نمى‏ يابد. عقل نيز چنين است .با شواهد و دلايل روشن ظاهر است ولى ذاتش از ديده ‏ها پوشيده است. 📗توحید المفضل،ص180
💠صمت و جوع و سهر و عزلت و ذكرى به دوام.ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام‏ 🕯1. صَمت: يعنى سكوت. 🕯2. جوع: يعنى گرسنگى، و تنظيم غذا، خوددارى كردن از زياده روى و امثال اينها؛ و روزه كه معلوم است حدّ أعلى و أكمل است، به شرط اينكه در موقع افطار يا در موقع سحر تدارك مافات نشود و آن‏قدر انباشته نشود تا اينكه تمام آن آثار روزه از بين برود. 🕯3. سهر: بيدارى آخر شب است. اصلًا سالك كه آخر شب و بين‏ الطّلوعين بيدار نباشد به جايى نمى‏رسد، هزار سال هم زحمت بكشد، فايده ندارد. اين دستور اساسى است! 🕯4. عُزلت: يعنى دورى از أبناء دنيا و أهواء و آراء مردم دنيا پرست و كسانى كه همّشان به ‏دست آوردن مال و جاه و اعتبار است؛ گرچه مسلمانند و نماز مى‏ خوانند، ولى دردِ دين ندارند، دردِ خدا ندارند، دردشان همين مسائل زندگى و اجتماعى و امثال اينهاست. برخورد با اينها انسان را خسته مى‏ كند، كسل مى‏ كند و روح را از بين مى ‏برد. 🕯5. دوام ذكر: يعنى پيوسته انسان در دلش بايد ياد خدا باشد و به فكر خدا باشد و وجب به وجب از ساعاتش مورد نظرش قرار بگيرد، چقدر از عمرم گذشته؟ و نمى‏دانم چقدر باقى خواهد ماند يا چه موقع سرمى‏آيد؟ افرادى مثل ما بودند و حركت كردند و رفتند و رسيدند، هزاران نفر هم مثل ما بودند و پايشان در گِل فرو رفته و گير كرده و هى به «سَوف» و «سين» و «ليت» و «لعلّ» گذراندند و عمرشان سرآمده و بالأخره با دست خالى رفتند. 📗آئین رستگاری،ص۱۶۳
👥 🔻پـرسـش🔻(34) ابن سینا یا ملاصدرا در اثبات خدا از چه برهانی استفاده کردند یا ابن سینا و ملاصدرا چگونه خدا را اثبات کردند؟
👤 🔻پـاسـخ:🔻(34) هرچند این پرسش می تواند پاسخ های بسیار داشته باشد و از زوایای متعدد به براهین مطرح شده توسط فیلسوفان نگاه کرد اما مهمترین نکته در تفاوت بین براهینی که در حکمت متعالیه مطرح می شوند با براهینی که در دستگاههای فلسفی گذشته مطرح شده اند اصالت وجود است. صدرالمتألهین با اثبات اصالت وجود به الهیات رنگ و بوی وجودی بخشید. برهان صدیقین ملاصدرا با جایگزینی فقر وجودی به جای امکان ماهوی هم برهانی همسو با اصالت وجود مطرح نمود و هم ظرفیت دلالتهای اخلاقی و عرفانی برهانهای اثبات واجب را گسترش داد. از طرف دیگر با توجه به اثبات تشکیک در وجود، در ادامه اصالت وجود؛ واجب الوجود اثبات شده در حکمت متعالیه موجودی هم سنخ با موجودات عالم اما در اوج شدت وجودی بلکه هستی مطلق و وجود بحت و بسیط و نفس الوجود است در حالی که در حکمت مشاء تشکیک تنها در مفهوم وجود برقرار است نه در حقیقت آن. البته این مختصر برای پاسخ به این پرسش کافی نبوده و برای اطلاع کامل از پاسخ آن علاوه بر کتب مفصل فلسفی می توانید به کتاب «برهان صدیقین علامه طباطبایی» نوشته استاد سلیمانی امیری مراجعه بفرمایید. موفق باشید
💠پاسخ به سوفسطایی! آورده‏ اند كه طفلى از «صالح بن عبد القدّوس» كه يكى از بزرگان سوفسطايى بود بمرد. ابو هذيل علّاف معتزلى به اتفاق ابراهيم (معروف به نظام) كه در آن وقت خردسال بود به تسليت و تعزيت او رفتند. ابو هذيل به صالح گفت: «مردم كه در نظر تو به مثابت نباتات مى ‏باشند؛ اندوه بخود راه دادن وجهى ندارد!» صالح گفت: «دلم از آن مى ‏سوزد كه اين طفل مرد و كتاب شكوك را نخواند». گفت: «كتاب شكوك چيست؟» گفت: «كتابى است نوشته ‏ام، هر كس بخواند شك مى ‏كند در آنچه بوده است؛ به حدّى كه توهّم مى‏ كند كه نبوده است و چيزى كه نبوده است گمان مى ‏كند كأنّه موجود است». ابراهيم گفت: «همچو فرض كن كه طفلت نمرده است اگر چه مرده، و فرض كن كتاب را خوانده اگر چه نخوانده!» صالح ساكت شد و نتوانست جوابى دهد. 📝حضرت آیةالله حسنزاده آملی 📗دروس معرفت نفس، ص14.
4.53M
🕯 جلسه17 بخش سوم/ احکام عدم/ عدم علیت بین اعدام+ امتناع اعاده معدوم
🔹تنبهْ فَقدْ وافَتكمُ الْأشهُرُ الْحرُمْ💢 تيقظْ لكي تَزدادَ في الزَّادِ وَ اغْتنمْ 🔸آگاه و متوجه باش! كه ماههاي حرام (رجب و شعبان و رمضان كه در نزد أهل عرفان ماههاي حرامند) از راه رسيد؛ بيدار باش! تا اينكه براي مسافرت خويش توشه برداري و اين فرصت را از دست مده و غنيمت بشمار!
💠روايت ملک داعي از پيغمبر اكرم صل الله عليه و آله وسلّم روايت شده است كه فرموده اند : 🔺انَ الله تَعَالى نَصَبَ فىِ السَّمَاءِ السابِعَة مَلِكَاً يُقالُ لَهُ الدّاعى «خداوند متعال در آسمان هفتم، مَلكى قرار داده است كه به او داعى مى‏گويند (يعنى كسى كه افراد را صدا مى ‏زند) 🔺فإذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنادى ذلِكَ الْمَلِكُ كُلَّ لَيْلَة مِنْهُ إلِىَ الصَّباحِ «چون ماه رجب داخل مى ‏شود اين مَلَك هر شب تا صبح صدايش بلند است» 🔺طوبى لِذّاكِرين، طوبى لِطّائعين «خوشا به حال آن كسانى كه در حال ذكر هستند، خوشا به حال آن كسانى كه در حال اطاعتند» 🔺و يَقُولُ اللَهُ تَعالى أنَا جَليسُ مَن جَالَسنى «خداوند متعال مي فرمايد من همنشين كسى هستم كه خود را با من همنشين كند» 🔺و مُطيعُ مَنْ أطاعَنى «من اطاعت كسى را مى ‏كنم كه او اطاعت مرا بكند!» 🔺و غافِرَ مَنِ اسْتَغْفَرنَى «و مى‏ بخشم كسى كه از من طلب بخشش كند» 🔺 الشَّهرُ شَهْرى «اين ماه، ماه من است» 🔺و الْعَبْدُ عَبْدى «اين بندگان همه بندگان من هستند» 🔺و الرَّحْمَة رَحْمَتى «رحمت هم اختصاص به من دارد» 🔺فمَنْ دَعَانى فى هذا الشَّهْرُ أجَبْتُهُ «كسى كه مرا در اين ماه بخواند او را اجابت مى ‏كنم» 🔺و مَنْ سَئَلَنى اعْطَيْتُهُ «كسى كه از من بخواهد به او مى‏ دهم» 🔺و مَن اسْتَهْدانى هَدَيْتُهُ «كسى كه در اين ماه از من طلب هدايت كند من او را هدايتش مى ‏كنم» 🔺وجَعَلْتُ هذَا الشَّهِرُحَبْلًا بَينْى وَ بَيْنَ عِبَادى «من اين ماه را ريسمان بين خودم و بين بندگانم قرار دادم» 🔺فمَنِ اعْتَصَمَ بى وَصَلَ إلىَّ «هر كسى كه به اين ريسمان چنگ بزند به من مى‏ رسد» 📗اقبال الاعمال،ج2،ص628
💠گفتگو با درخت به! در حياط خانه درخت بهى داريم در اين سال ميوه فراوان داد كه شاخه‏ هاى آن چون خوشه‏ هاى انگور رو به زمين آوردند. اين درخت بسيار مرا به خود جلب كرد وقتى كمر خميده ‏اش را مشاهده مى‏ كردم و شاخه‏ هاى او را به سوى زمين فرو هشته ديدم گفتم اى درخت با من حرف بزن تا از كار تو آگاه شوم. سر تعظيم در مقابل چه كسى فرود آورده ‏اى؟ آيا به من مى ‏گويى كه اين خدمت من كه ميوه آوردم در طبق اخلاص نهادم در حضورت تقديم داشتم چه كند بى ‏نوا همين دارد اين كار من، تو چه كرده ‏اى و چه مى‏ كنى؟ من در راه خودم و به برنامه خودم رفتار مى‏ كنم به فصل معين برگ مى‏ دهم، ميوه مى‏ دهم، داراى دين قويم و صراط مستقيم ‏ام كه سر سوزنى از آن تجاوز نمى‏ كنم، تسليم توام، خيانت نمى‏ كنم. اين راه و روش من؛ اين رسم و آيين من‏. تو چه آيينى دارى؟ برنامه تو چيست؟ ميوه درختِ بودِ تو چيست؟ هان؟ حسنا! چه مى ‏كنى و چه مى‏ گويى؟ تو انسانى و من به بهم. تو بهى يا من بهم؟ گفتم: تو بهى. 📝مرحوم آیت الله حسنزاده آملی 📗دروس معرفت نفس، ص21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👥 🔻پـرسـش🔻(35) سلام و وقت بخیر استاد. خیلی شنیدیم که اصرار نکنید روی خواسته هاتون و زمان و مکان تعیین نکنید خدا صلاح مارو بهتر از خودمون میدونه، آیا این منافاتی با دعا کردن های زیاد ما نداره؟ چجوری این دو مسئله باهم جمع میشن؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اعاده معدوم محال است اشتیاق من به فلسفه وعرفان آنقدر بود که هرجا کتابی از حکمای قدیم می دیدم آن را از دست نمی دادم و می خریدم . روزی یکی از دوستان طلبه کتابی را به من نشان داد بنام شرح منظومه از حکیم ملاهادی سبزواری؛ یک کتاب خطی قدیمی ، به قیمت هشت تومان که خیلی هم گران بود، آن را ابتیاع کردم و از سر ذوق به یکی از اساتید حوزه نشان دادم . وی به محض باز کردن کتاب چشمش به این عبارت افتاد : "اعاده معدوم محال است " گفت: این کتاب شرک است ؛ گمراهت میکند . گفتم : چطور! گفت: چون می گوید قیامت نداریم . یعنی آدم که مرده، معدوم شده و دیگر زنده نمی شود ! من بسیار متعجب و هاج واج شدم . خودم را ملامت می کردم که چرا این کتاب شرک را با این وضع مالی خریدم !؟ این بنده خدا لابد چیزی می داند که میگوید این کتاب شرک است ؛ عربی خوانده است ! بگذریم ... مدتها کشید تا توانستم به فهم حرف حاجی سبزواری برسم . درست هم فرموده . ما قیامت نداریم! البته نه آن قیامتی که من و شما تصور می کنیم .
◾️غروب جانسوز دهمین مظلوم عرصۀ امامت، چشمۂ جوشان هدایت و منجیِ اهل ضلالت، حضرت امام هادی علیه السلام بر خیل جویندگان هدایت تسلیت باد.
باسلام خدمت دوستان و همراهان جلسه18 فلسفه مقدماتی امشب ساعت ۲۰ برگزار خواهد شد. ان شاء الله
3.1M
🕯 جلسه18 براهین امتناع اعاده معدوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠واى بر پدر و مادرهای مذهبی‌! 🔹رُوِيَ عَنِ النَّبِيِ صلي الله عليه و آله أنَّهُ نَظَرَ إلى بَعضِ الأطفالِ فَقالَ: وَيلٌ لِأَولادِ آخِرِ الزَّمانِ مِن آبائِهِم. فَقيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، مِن آبائِهِمُ المُشرِكينَ؟ فَقالَ: لا، مِن آبائِهِمُ المُؤمِنينَ؛ لا يُعَلِّمونَهُم شَيئا مِنَ الفَرائِضِ، و إذا تَعلَّموا أولادُهُم مَنَعوهُم، و رَضوا عَنهُم بِعَرَضٍ يَسيرٍ مِنَ الدُّنيا، فَأنا مِنهُم بَرِيء، و هُم مِنِّي بُرآءٌ. 🔸روايت شده كه پيامبر صلي الله عليه و آله به برخى كودكان، نگاه كرد و فرمود: «واى بر كودكان آخر الزمان از دست والدینشان!» گفته شد: اى پيامبر خدا! از والدین مشركشان؟ فرمود: «نه! از والدین مؤمنشان كه 🔺چيزى از واجبات را به آنان نمى‌آموزند 🔺و چون فرزندانشان، خود بياموزند، آنان را باز مى‌دارند 🔺و نسبت به آنان از [داشتن] چيز اندكى از دنيا راضى مى‌شوند. من، از آنان بيزارم و آنان، از من بيزارند!» 📗جامع الأخبار: ج ۱ ص ۱۰۶، مستدرك الوسائل: ج ۱۵ ص ۱۶۴.
🔸«انتبهوا إخواني الأعزَّة وَفقَكمُ اللهُ لطاعتِهِ، فَقَدْ دَخلنا في حِمي الأشَهرِ الْحرُمِ، فَما أعظم نِعَم الْباري علينا وَ أتَمَّ؟! فالْواجِبُ علينا قَبْلَ كُلِّ شيْءٍ التوبَةُ بشُروطها اللازمَةِ وَ صَلَواتُها الْمعْلُومَةِ ثُمَّ الاحتمآء مِنَ الكبائِرَ وَ الصَّغائِرِ بِقدْر القُوَّة.» 🔹«هان اي برادران عزيز و گراميم – كه خداي شما را در طاعت خود موفّق بدارد – آگاه باشيد! متوجه و هشيار باشيد كه ما در قرقگاه داخل شده ايم و همانگونه كه در زمينهاي حرم بايد از محرّمات اجتناب نمود و ارتكاب يك سلسله اعمالي كه در حرم جرم نيست در آنجا جرم محسوب مي شود، در اين ماهها هم كه قرقگاه زماني محسوب مي شود چنين است و بايد با هشياري و مواظبت در آن وارد شد، و به همان نحو كه در قرقگاه مكاني كه حرم است، انسان به كعبه نزديك مي شود، در اين ماهها هم كه قرقگاه زماني است، انسان به مقام قرب خداوند مي رسد. پس چقدر نعمتهاي پروردگار بر ما بزرگ و تمام است! و او هرگونه نعمتي را بر ما تمام نموده است! پس حال كه چنين است، قبل از هر چيز آنچه كه بر ما واجب و لازم است، توبه ايست كه داراي شرايط لازمه و نمازهاي معلومه است (مقصود همان دستور توبه ايست كه رسول خدا صلي الله عليهِ وَ اله و سلم در ماه ذوالقعدة الحرام داده اند و در كتب ادعيه مثل «مفاتيح الجنان» آمده و چهار ركعت نماز دارد.) و پس از توبه، واجب ترين چيز بر ما پرهيز از گناهان صغيره و كبيره است تا جائيكه توان و قدرت و استطاعت داريم!.»
💠ضرورت بحث از احکام عدم 🔷ما تا عدم و احکام عدم را نفهمیم به هیچ مسئله ایی نمی توانیم یقین پیدا کنیم. 🎙آیت الله جوادی آملی، اسفار،جلد اول،جلسه۲۹۲.
با سلام خدمت دوستان گرامی جلسه۱۹فلسفه مقدماتی امشب راس ساعت ۲۰برگزار خواهد شد. ان شاء الله