Ruz Shomare Fatemieh (07).mp3
3.29M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره7
⚫️روز دوشنبه، 7روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 6ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی8: كُلُّ مَا وَقَعَ فِي الْوَهْمِ فَاللّهُ تَعالَی بِخِلَافِه ( هر آنچه به وهم آید الله تعالی نیست)
🟢حدیث اول:
🔸امام صادق علیه السلام: مَنْ شَبَّهَ اللَّهَ بِخَلْقِهِ فَهُوَ مُشْرِكٌ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُشْبِهُ شَيْئاً وَ لَا يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَ كُلُّ مَا وَقَعَ فِي الْوَهْمِ فَهُوَ بِخِلَافِه.
🔹 هر كه خدا را را به آفريدهاش تشبيه كند مشرك است. به درستى كه خداى تبارك و تعالى به چيزى شباهت ندارد و چيزى به او نمي ماند و هر چه در وهم و خيال واقع شود به خلاف اوست.
📗التوحید، ص80
#حدیث
Ruz Shomare Fatemieh (08).mp3
3.84M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره8
⚫️روز سه شنبه و چهارشنبه، 8و9روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 7و8ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
دوستان و همراهان عزیز توجه داشته باشند که پیامها و صوتها و به طور کلی بیان تاریخ و اتفاقات پس از شهادت رسول الله صلوات الله علیه وآله به معنی لزوم یا حسن برپایی مجالس عزا در این ایام و این مناسبتها نیست. بلکه صرفاً به خاطر بیان حوادث این برهه مهم از تاریخ اسلام است که ابتدای ظلم به اهلبیت علیهمالسلام و منشا انحراف در امت اسلامی بوده است.
اگر بخواهیم چنین کنیم، روزی نیست که ستمی بر این خاندان روا نشده باشد و باید همه ایام سال عزادار باشیم! و در شادی اهلبیت علیهمالسلام شاد نباشیم!
السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی علیهماالسلام
به مناسبت شهادت امام عسکری علیه السلام و با توجه به پیش رو داشتن ایام سرور اهلبیت علیهمالسلام، برنامه رادیویی #روز_شمار_فاطمیه تا انتها تقدیم میشود. 👇👇
Ruz Shomare Fatemieh (09).mp3
5.84M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره9
⚫️روز پنجشنبه، 10روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 9ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (10).mp3
2.54M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره10
⚫️روز جمعه، 11روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 10ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (11).mp3
1.29M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره11
⚫️روز شنبه،یکشنبه و دوشنبه، 12،13و14روز پس شهادت رسول خدا ص
📆12،11و13ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (12).mp3
2.3M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره12
⚫️روز سه شنبه، 15روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 14ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (13).mp3
1.43M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره13
⚫️روز چهارشنبه، 16روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 15ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (14).mp3
2.55M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره14
⚫️روز پنجشنبه، 17روز پس شهادت رسول خدا ص
📆 16ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (15).mp3
11.5M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره15
⚫️روز جمعه تا پنجشنبه، چهارمین هفته پس از شهادت رسول خدا ص
📆 17 تا 23ربیع الاول سال 11 هجری
#روز_شمار_فاطمیه
Ruz Shomare Fatemieh (16).mp3
1.21M
💎روزشمار فاطمیه
🔴شماره0
📚منابع
#روز_شمار_فاطمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠زمانی که اهل بدعت را دیدید....
🎙شهید آیت الله مطهری
📚سیری در سیره نبوی،ص۱۱۳
#نکته_ناب
💠امکان ذاتی یا امکان فقری؟
اگر معلول عین ربط به علت باشد و فقر وجودی ملاک نیازمندی به علت باشد، آنگاه امکان ذاتی تنها علامت نیازمندی به علت است نه مناط آن.
📚درآمدی بر نظام حکمت صدرایی،ج۱،ص۳۷
#فلسفه
🔴 سومین مدرسه بینالمللی خداباوری شریف: شرق و غرب
#دانشگاه_صنعتی_شریف
با حمایت مؤسسه حامی
📆 ۲۵_۲۲ مهرماه ۱۴۰۲
🖥 #آنلاین
📌 اساتید برتر بینالمللی
📌 با تمرکز بر موضوعات: انواع طبیعی, قوانین طبیعت، و غایتمندی
📌 #گواهینامه #پاورپوینت
🔻 سخنرانان:
الیوت سوبر_ نانسی مورفی_ استفان لا_ رابین کالینز_ جان سندرز_ تایلر هیلدبراند_ دنیز الکساندر_ روزبه زارع_ سید حسن حسینی
💢 برای #ثبت_نام و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 http://theismschool.philsci.sharif.ir/fa/خانه/
----------------------------------------
🆔 @theismschool
8.63M
#دروس_معرفت_نفس🕯
#فلسفه_مقدماتی جلسه41- مناط احتیاج به علت بر اساس اصالت وجود
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریدهها [از ویژگیهای امکانی] یافت میشود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکانپذیر است درباره آفریننده آنها محال است )
🟢حدیث اول:
🔸امام علی علیه السلام: كُلُّ مَوْجُودٍ فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ لَا تَجْرِي عَلَيْهِ الْحَرَكَةُ وَ لَا يُمْكِنُ فِيهِ التَّجْزِئَةُ وَ لَا الِاتِّصَال.
🔹 هر آنچه در آفریدهها وجود دارد در خالق آنها یافت نمیشود و هر آنچه درباره مخلوقها امکانپذیر است (مانند حرکت)درباره صانع آنها صادق نیست او تجزیه پذیر نیست و نیز پیوند و اتصال نمییابد .
📗تحف العقول، ص67.
#حدیث
💠حکمت مانند باران است!
🟩مرحوم سيّد محسن امين به درس آخوند [ملا حسینقلی همدانی]حاضر نشده است، و خود از اين محروميّت اظهار تأسّف مى كند. او در كتاب «مَعادِن الجَواهر» جلد چهارم ص 77 مى گويد: «سپس خانه اى در محلّه حُوَيْش نجف اجاره كرديم و بدان انتقال يافتيم و شروع به درس و تدريس نموديم، و همسايه ما شيخ ملّا حسينقُلى همدانى فقيه و عارف و اخلاقى مشهور بود.
من دو روز به درس أخلاق او رفتم، و پس از آن ترك گفتم و بر دروس فقه و اصول يكسره روى آوردم و سپس پشيمان شدم از آنكه تا آخر زمان حيات وى در درس اخلاقى او حاضر نگشتم.
او رحلت كرد و ما در نجف اشرف بوديم، و جُلّ* تلاميذ او عرفاء صالحين بودند و در ميانشان به عكس آنان در اخلاق نيز يافت مى شدند**؛ چون حكمت مانند آب باران است چون ببارد بر درختى كه ميوه اش تلخ است ميوه تلختر مى گردد؛ و چون ببارد بر درختى كه ميوه اش شيرين است شيرينتر مى شود.»
*بیشتر
**افراد ناشایسته
📚علامه طهرانی، امام شناسى، ج14، ص 279.
#نکته_ناب
#ملا_حسینقلی_همدانی
💠تفاوت ضرورت علّی با تعیینگرایی(جبر)(determinism)
🔸در تعیین گرایی(جبر) اراده ای بالادستی موجود است که نتیجه پدیده ها را تعیین و مشخص میکند مانند خدا در اندیشه«لاپلاس»که به عنوان دانای کل، نتیجه همه حرکات را تعیین میکند. این شبیه تفکر «اشاعره» در عالم اسلام است.
🔹تعیین گرایی گاهی در علوم تجربی یا در بحث اراده آزاد و... به معنایی شبیه ضرورت نیز مطرح شده است و آن اینکه آیا با کشف وجود علت یک پدیده فیزیکی، معلول ضرورتا موجود است؟ مسئله ای که برخی از محققین فیزیک کوانتم با آن مخالف هستند.
🟢به نظر می رسد که آنها به مفهوم علت(علت تامه) و مناط احتیاج به آن دقت نظر ندارند زیرا قانون علیت، بدیهی اولی است و قانون ضرورت علّی، مربوط به فلسفه پیشینی(فلسفه محض) است که پیش از تجربه بوده و یافته های تجربی در آن تاثیر ندارند.
#فلسفه
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریدهها [از ویژگیهای امکانی] یافت میشود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکانپذیر است درباره آفریننده آنها محال است )
🟢حدیث دوم:
🔸امام رضا علیه السلام: لَا يَحْجُبُهُ الْحِجَابُ فَالْحِجَابُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ لِامْتِنَاعِهِ مِمَّا يُمْكِنُ فِي ذَوَاتِهِمْ وَ لِإِمْكَانِ ذَوَاتِهِمْ مِمَّا يَمْتَنِعُ مِنْهُ ذَاتُهُ وَ لِافْتِرَاقِ الصَّانِعِ وَ الْمَصْنُوعِ وَ الرَّبِّ وَ الْمَرْبُوبِ وَ الْحَادِّ وَ الْمَحْدُود.
🔹 و پرده هاى جسمانى او را نپوشاند و پرده ميان او و آفريدگانش كه مانع ديدنست آنست كه ايشان را آفريده؛ زیرا آنچه برای آفریدگان ممکن است برای آفریدگار ممتنع است و نیز براى آنكه ذات آفریدگان نسبت به آنچه ذات آفریدگار به آن متصف نمی شود و برایش ممتنع است؛ امكان دارند و نيز به جهت آنكه صانع و مصنوع و رب و مربوب و حاد و محدود از يك ديگر جدا شوند .
📗التوحید،ص56.
#حدیث