eitaa logo
«عقل و دین ۲»
190 دنبال‌کننده
186 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
و جبرائیل بین زمین و آسمان فریاد زد: تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء . سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد . پسر عموی رسول خدا شهید شد ، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید . وی را شقی ترین اشقیاء، به شهادت رسانید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸ثُمَّ بَکَی. فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکِیکَ؟ فَقَالَ یَا عَلِیُّ أَبْکِی لِمَا یَسْتَحِلُّ مِنْکَ فِی هَذَا الشَّهْرِ کَأَنِّی بِکَ وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّکَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَضَرَبَکَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِکَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیَتَکَ. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِکَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی. فَقَالَ علیه‌السلام  فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِکَ. 🔹سپس (رسول خدا) گریست. گفتم: ای پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟ فرمود: «ای علی! بر این می‌گریم که حرمت تو را در این ماه می شکنند. گویا می بینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که نگون‌بخت‌ترینِ اوّلین و آخرین، همو که برادر پی کننده ناقه قوم ثمود است، برمی خیزد و بر فرق سرت ضربتی می زند و محاسنت، از خون سرت رنگین می شود.» امیرالمومنین فرمود: گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در آن حالت، دینم سالم است؟! فرمود: «آری، دینت، سالم است.» 📚اقبال الاعمال، جلد ۱ صفحه۲. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠 《ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم》 مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی فرمودند: شبی كه بر حسب معمول به مسجد سَهله آمدم براى عبادت- و عادت من اين بود كه: به دستور استاد، هر وقت شبها به مسجد سهله مى‌رفتم؛ اوّلًا نماز مغرب و عشاء را به جاى مى‌آوردم؛ و سپس اعمال وارده در مقامات مسجد را انجام مى‌دادم؛ و پس از آن دستمالى كه در آن نان و چيزى بود، به عنوان غذا باز مى‌كردم؛ و مقدارى مى‌خوردم. آنگاه قدرى استراحت نموده و مى‌خوابيدم، و سپس چندين ساعت به اذان صبح مانده بر مى‌خاستم، و مشغول نماز و دعا و ذكر و فكر مى‌شدم؛ و در موقع اذان صبح نماز صبح را مى‌گزاردم؛ و تا اوّل طلوع آفتاب به بقيه وظائف و اعمال خود ادامه مى‌دادم آنگاه به نجف مراجعت مى‌نمودم-. در آن شب كه نماز مغرب و عشاء و اعمال مسجد را به جاى آوردم؛ و تقريباً دو ساعت از شب مى‌گذشت؛ همينكه نشستم؛ و دستمال خود را باز كردم، تا چيزى بخورم؛ هنوز مشغول خوردن نشده بودم كه صداى مناجات و ناله‌اى به گوش من رسيد، و غير از من هم در اين مسجد تاريك، احدى نبود. اين صدا از ضلع شمالى، وسط ديوار مسجد، درست در مقابل و روبروى مقام مُطَهّر حضرت امام زمان عجّل الله تعالى فَرَجه شروع شد؛ و به طورى جذَّاب، و گيرا، توأم با سوز و گداز و ناله، و أشعار عربى، و فارسى و مناجات ها، و دعاهاى عالية المضامين بود كه بكلّى حال ما را و ذهن ما را متوجه خود نمود. من نتوانستم يك لقمه از نان بخورم؛ و دستمال همينطور باز مانده بود، و نتوانستم بخوابم و استراحت كنم؛ و نتوانستم به نماز شب و دعا و ذكر و فكر خود بپردازم. و همينطور متوجّه و منصرف به سوى او بودم. صاحب صدا ساعتى گريه و مناجات داشت؛ و سپس ساكت مى‌شد. قدرى مى‌گذشت، دوباره مشغول خواندن و درد دل كردن مى‌شد؛ باز آرام مى‌گرفت. و سپس ساعتى مشغول مى‌شد؛ و آرام مى‌گرفت. و هر بار كه شروع مى‌كرد به خواندن؛ چند قدمى جلوتر مى‌آمد؛ بطورى كه قريب به أذان صبح كه رسيد؛ در مقابل مقام مطهّر امام زمان أرواحنا فداه رسيده بود. در اين حال خطاب به حضرت نموده؛ و پس از گريه طولانى، و سوز و ناله شديد و دلخراشى، اين اشعار را با تخاطب و گفتگوى با آن حضرت خواند: ما بدين در نه پى حشمت و جاه آمده‌ايم‌ از بد حادثه اينجا به پناه آمده‌ايم‌ رهرو منزل عشقيم و ز سرحدّ عدم‌ تا به اقليم وجود اين همه راه آمده‌ايم‌ سبزه خطّ تو ديديم و ز بستان بهشت‌ به طلبكارى اين مِهر گياه آمده‌ايم‌ با چنين گنج كه شد خازن او روح امين‌ به گدايى به در خانه شاه آمده‌ايم‌ لنگر حلم تو اى كشتى توفيق كجاست‌ كه درين بحر كرم، غرق گناه آمده‌ايم‌ آبرو مى‌رود اى أبر خطا شوى ببار كه به ديوان عمل نامه سياه آمده‌ايم‌ حافظ اين خرقه پشمينه بينداز كه ما از پى قافله با آتشِ آه آمده‌ايم‌ و ديگر ساكت شد؛ و هيچ نگفت؛ و در تاريكى چندين ركعت نماز گزارد تا سپيده صبح دميد. آنگاه نماز را به جاى آورده، و مشغول به خود در تعقيبات، و ذكر و فكر بود تا آفتاب دميد. آن وقت برخاست و از مسجد خارج شد. و من تمام آن شب را بيدار بودم؛ و از همه كار و بار خود واماندم؛ و مات و مبهوت وى بودم. چون خواستم از مسجد بيرون شوم؛ از سر خدمه آنجا كه اطاقش خارج از مسجد، و در ضلع شرقى بود پرسيدم: اين شخص كه بود؟ آيا شما او را مى‌شناسيد؟ گفتند: آرى! اين مردى است به نام . بعضى از شبهاى خلوت كه در مسجد كسى نيست مى‌آيد؛ و حال و وضعش هم همينطور است كه ديديد. 📚توحید علمی عینی ص۲۰ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠آیا فصل اشیاء، ماهیت است؟ ماهیت نبودن فصل و نحوه وجود بودن آن را صدرالمتالهین بر اساس حرکت جوهری تبیین می کند. بر اساس حرکت جوهری، فصل، ماهیت نیست بلکه نحوه وجود است. بنابراین با سیلان وجود فصل هم سیلان می یابد. 📘رحیق مختوم،ج۱۲،ص۱۴۶ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠زیر لگد دشمن! 🔹قال امیرالمؤمنین علیه السلام: مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. 🔸حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری دوست خود، بخوابد، زیر لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد! 📚غرر الحکم و درر الکلم، ج۱،ص۶۳۰. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی20: کُلُّ صِفَةٍ وَ مَوصُوفٍ مَصنُوعً ( هر صفت و صاحب صفتی آفریده شده است). 🟢حدیث اول: 🔸امام علی علیه السلام : إِنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلَ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامَ تَوْحِيدِهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ «2» لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَيْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوف‏. 🔹‏ همانا سرلوحه پرستش خدا، شناختن اوست. و ريشه شناختش يگانه دانستن اوست. و آيين يگانه‏پرستى او پيراستن صفتها از اوست. «4» زيرا خرد گواه است كه هر صفت و موصوفى آفريده است و هر آفريده‏اى (خود) گواه آن است كه آفريننده‏اى دارد كه نه صفت است و نه موصوف‏. 📗تحف العقول،ص61. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠 «نارُ جهنّم أشَدُّ حَرًّا» زمانی مرحوم آقاى حاج سيد احمد کربلایی به همراه شخصی از نجف اشرف براى‏ زيارت يكى از أعلام و بزرگان مى‏ رفتند، و در ضمن مذاكرات، خيلى به طور عادى و معمولى آقا حاج سيد احمد مى‏گويد: هوا قدرى گرم است؛ آن مرد مى‏گويد:نارُ جهنّم أشَدُّ حَرًّا (سوره توبه_۸۱) مرحوم حاج سيد احمد به محض شنیدن این آیه، صيحه‏اى مى‏زند و به زمين مى‏افتد و مدّتى بى‏هوش و مدهوش مى‏ماند! 📚ر.ک: مطلع انوار، ج۱، ص۲۱۱. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
حضرت آیت الله جوادی آملی: 🔸وجود امام هشتم علیه السلام در دوران حضور خود در ایران که دوران ورود و نشر افکار و مکاتب مختلف شرق و غرب به ایران بود، هرگز جلوی ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیر یونان را نگرفتند بلکه با آنها مواجه می شدند و به سوالات و شبهات آنها پاسخ می دادند، ما نیز در این زمینه باید به حضرت تاسی کنیم. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی21: الصّفةُ و المَوصوفُ مُقتَرنانِ ( هر صفت و موصوفی به هم پیوسته هستند). 💠قاعده فلسفی 22: الاِقتِرانُ بَینَ الصّفةِ و المَوصوفِ تَدُلُّ عَلَی الحُدوثِ ( پیوستگی صفت و موصوف دلالت بر حدوث آنها می کند). ♦️مستندات قاعده 21 و 22 به همراه هم خواهد آمد. 🟢حدیث اول: 🔸خطبه توحیدی امام رضا علیه السلام در برابر مأمون : أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَةِ اللَّهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِيدِ اللَّهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَيْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوفٍ وَ شَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَ شَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَث‏. 🔹 و نظام یگانه دانستن خداوند نفی صفات از اوست زیرا او برتر از آن است که صفات بر او عارض شوند به دلیل گواهی عقل‌ها بر اینکه هر آنچه صفات بر او عارض می‌شود ساخته شده و آفریده است و نیز به دلیل گواهی خردها بر این است که آفریده و ساخته شده نیست‏ ‏. 📗التوحید، ص34. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠 امتناع سید احمد کربلایی از قبول مرجعیت بسيارى از طهرانى‏ها به مرحوم آقا سيد احمد كربلائى طهرانى مراجعه نموده و از او اجازه خواستند تا رساله‏اى بنويسد و در آن زمان مطلب چنان بود كه اگر طهرانى‏ها از كسى رساله مى‏خواستند او به طور حتم مرجع تقليد مى‏شد. آقا سيد احمد در جواب گفت: «اگر جهنّم رفتن واجب كفائى باشد مَن به الكِفَاية موجود است!» 📚مطلع انوار، ج‏1، ص159. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۵) چه لزومی داره حتما خدا کامل مطلق باشه؟مثلا آیا این امکان وجود نداره که خدا خالق باشه ولی همه ی صفات چیز هایی که خلق می کنه رو نداشته باشه؟مثل انسان که چیزی اختراع می کنه با قدرت هایی که خود انسان اون قدرت ها رو نداره.البته متوجه هستم که خلق کردن و اختراع کردن متفاوته مثلا جسم چطور خلق شده در صورتی که خدا جسم نداره؟در هر صورت،جسم چیزی است که موجود است،و باید ناشی از یک خالقی باشد. جسم وجود دارد،پس باید از یک چیزی نشئت گرفته باشد،نمی تونه از چیزی که نیست نشئت گرفته باشه. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۵) یعنی چیزی را که ندارد ایجاد کنه؟! این صفاتی که ندارد یا امری وجودی هستند یا امری عدمی. اگر عدمی هستند که ملاک کمال نیستند. اگر امر وجودی هستند و در مخلوق وجوب بالذات ندارند باید به واجب بالذات برگردند. حال اگر واجب بالذات، خود، فاقد این صفت باشد. اولا وجودی را که نداشته، بخشیده است! و ثانیا صفتی وجودی را یافته ایم که ذاتیِ هیچ موجودی نیست! هر دوی اینها محال است. جسم داشتن از ویژگی های کمالی نیست بلکه ناشی از ضعف موجود است. پس عدمی است نه وجودی. یعنی چون کمالی را ندارد جسمانی شده. پس جسم جنبه های وجودی و جنبه های عدمی دارد. حالا ایجاد به کدام تعلق گرفته؟ به عدم یا وجود؟ وقتی میگوییم جنبه وجودی جسم یعنی دارایی های کمالی جسم در مقابل نداری های جسم. منظور از وجود واقعیت خارجی منشأ اثر است و عدم هم نقیض وجود است. عدم، نیستی است. نه واقعیت دارد و نه نشأت میگیرد. آنچه واقعیت دارد و اثر گذار است و ممکن است منشأ داشته باشد وجود است. پس وقتی جسم ایجاد میشود یک وجود ایجاد میشود اما وجود محدود و ناقص. برای اطلاع بیشتر به درسهای 9و 10 فلسفه مقدماتی که در کانال موجود است مراجعه کنید. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠تقریر حرکت جوهری 📜تقریر درست حرکت جوهری به این است که جوهر دارای یک ماهیت و یک وجود است، ماهیت جوهر از بحث حرکت جوهری خارج بوده و ثابت است.ماهیت درخت و یا ماهیت سیب، جنس و فصلی دارند و حرکت؛ نه جنس آنهاست و نه فصل آنها و اگر حرکتْ لازم ذات جوهر است، لازم ماهیت آن نیست، لازم هویت آن است. 📚رحیق مختوم -شرح حکمت متعالیه آیت الله جوادی آملی، ج12، ص152 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه62؛ براهین حرکت جوهری. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(76) 1-انسان ها باتوجه به اینکه فرصت یکسانی برای دستیابی به کمال دارند ۲- و تفاوتی هم در اصل اختیار ندارند پس چرا در رسیدن به کمال با یکدیگر تفاوت دارند؟ چه عاملی باعث میشود انسان الف اختیار کند کار درست را انجام دهد و به کمال برسد و انسان ب اختیار کند کار نادرست انجام دهد و به کمال نرسد؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(76) از دیدگاه فلسفی، تفاوت انسانها با یکدیگر در اصل «اراده» نیست و آدمیان به یک اندازه آزاد هستند. آنچه موجب تفاوت بین انسانها میشود انتخاب و اراده آنها پس از بلوغ و با فعلیت یافتن «عقل عملی» است. پس از فعلیت یافتن عقل عملی و قوه تشخیص درست از غلط، افراد به وسیله اراده و انتخاب خود «کمال اختیاری» کسب میکنند و به میزانی که این اراده و انتخاب در راستای «کمال مطلوب انسانی» (قرب الهی) باشد، انسان رشد کرده و اهل سعادت خواهند بود. اما چرا فردی الف را انتخاب میکند و فرد دیگر ب را؟ عقل عملی بر اساس یافته های عقل نظری درست و غلط و باید و نباید را شکل میدهد و لذا شوق و اراده انسان بر اساس علم و دانسته های او شکل میگیرد. انسان موجودی علمی است که اراده او نیز به علم او برمیگردد. ای برادر تو همه اندیشه ای ***ما بقی تو استخوان و ریشه ای این علم که به اراده و عمل خواهد انجامید، «علت غائی یا انگیزه» نامیده میشود. علت غائی، علت فاعلیت فاعل است. پس اراده و عمل انسان تابع علت غائی اوست که یک علم است. اگر علوم انسان در حد دانسته های حیوانی و مادی باشد اراده و عمل او نیز در همان حد خواهد بود و اگر علوم او متعالی و انسانی و الهی باشد اراده و عمل او نیز الهی خواهد بود. والله هو العالم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلی آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ! اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآل بَيْتِكَ وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ. يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ! صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ هذا الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ و َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ وَ اَنْتَ يا مَوْلایَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ
💎 💠قاعده فلسفی23: کُلُّ مَن حلَّتهُ الصّفاتُ مَصنُوعً (هر آنچه صفات بر او عارض شود، آفریده و ساخته شده است ). 🟢حدیث اول: 🔸امام علی علیه السلام : أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِيدِهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ جَلَّ أَنْ تَحُلَّهُ الصِّفَاتُ بِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ مَنْ حَلَّتْهُ الصِّفَاتُ فَهُوَ مَصْنُوع‏‏. 🔹‏ ‏ابتداى عبادت و بندگى پروردگار متعال معرفت و شناخت به او است، و ريشه و اساس معرفت خدا توحيد است، و نظام و استوارى توحيد متوقّف است بر نفى صفات از او، منزّه است خداوند كه صفات در او حلول كند، زيرا به حكم عقل هر كه در او صفاتى حلول كند مخلوق و مصنوع است‏. 📗الاحتجاج، ج1، ص200. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠به کیمیا نیازی ندارم! (علامه طباطبایی فرمودند:) مرحوم قاضى مى ‏فرمود: مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائى مى‏ گفت: در سفرى به يك درويش روشن ضمير برخورد كردم، او به من گفت: من مأموريّت دارم شما را از دو چيز مطّلع كنم: اوّل كيميا، دوّم آنكه من فردا مى ‏ميرم؛ شما مرا تجهيز نموده و دفن نمائيد! مرحوم آقا سيّد أحمد در جواب فرموده بود: امّا من به كيميا نيازى ندارم؛ و امّا تجهيزات شما را حاضرم. فردا آن درويش فوت مى‏ كند، و مرحوم آقا سيّد أحمد متكفّل تجهيزات و كفن و دفن او مى‏ شوند. 📚مهرتابان، ص323. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠«افى اللّه شكّ فاطر السّموات و الارض» علت شك بسيارى از دانشمندان در وجود خدا اين نيست كه ادلّه وجود خدا آنها را قانع نكرده است، بلكه علت آن اين است كه تصور مسأله از اول به صورت غلطى در اذهان آنها رسم شده است. آنچه آنها آن را به نام «خدا» تصور مى‏ كنند نه تنها دليلى بر وجود او نمى‏ توان اقامه كرد، بلكه قطعا چنان چيزى وجود ندارد وگرنه وجود خداوند آنقدر روشن است كه قابل تشكيك نمى‏ باشد . 📚مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى ،ج‏،6، ص969. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۳؛ بخش نهم، ذات الهی. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی۲۴: کُلُّ صِفَةٍ تَدُلُّ عَلی أنّها غَیرُ المَصُوفِ، وَ کُلُّ مَوصُوفٍ یَدُلُّ عَلی أنّهُ غَیرُ الصّفَةِ (هر صفتی دلالت می‌کند که غیر از صاحب صفت است و هر صاحب صفتی بیانگر آن است که غیر از صفت است). 🟢حدیث اول: 🔸امام رضا علیه السلام : ‏‏وکمال التوحید نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة أنها غیر الموصوف و شهادة الموصوف أنه غیر الصفة. 🔹‏ ‏و کمال یگانه دانستن خداوند نفی صفات از ذات اوست به گواهی هر صفتی بر اینکه غیر از موصوف است و گواهی هر موصوف بر اینکه غیر از صفت است. 📗التوحید، ص۵۷. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۷) چرا در این جهان رنج وجود داره؟ تک تک لحظات زندگی انسان رنجه همه مردم جهان در همین لحظه در رنج اند حالا رنج یکی مرگ عزیزشه رنج یکی دیگه سردرده و مهم اینه که هر دو در رنج اند هم در کار رنج وجود داره هم در بیکاری هم در ازدواج هم در مجردی حتی نفس کشیدن انسان رنج داره همون اصطلاح اینکه آدم یعنی آه و دم و انسان در هر نفسش غم وجود داره بیماری ، جنگ ، طلاق ، مرگ ، از دست دادن و ... رنج های بزرگ انسانن رنج برای بزرگ کردن روح انسانه؟ خب چرا راه دیگه ای برای بزرگ شدن روح وجود نداره؟ نمیشه با شادی انسان رشد کنه؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir