eitaa logo
«عقل و دین ۲»
191 دنبال‌کننده
178 عکس
57 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 💠قاعده فلسفی۲۴: کُلُّ صِفَةٍ تَدُلُّ عَلی أنّها غَیرُ المَصُوفِ، وَ کُلُّ مَوصُوفٍ یَدُلُّ عَلی أنّهُ غَیرُ الصّفَةِ (هر صفتی دلالت می‌کند که غیر از صاحب صفت است و هر صاحب صفتی بیانگر آن است که غیر از صفت است). 🟢حدیث اول: 🔸امام رضا علیه السلام : ‏‏وکمال التوحید نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة أنها غیر الموصوف و شهادة الموصوف أنه غیر الصفة. 🔹‏ ‏و کمال یگانه دانستن خداوند نفی صفات از ذات اوست به گواهی هر صفتی بر اینکه غیر از موصوف است و گواهی هر موصوف بر اینکه غیر از صفت است. 📗التوحید، ص۵۷. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠نور نامحدود! از مرحوم آقا سيد احمد كربلائى‏- رضوان الله عليه- كه از شاگردان معروف و مبرّز مرحوم آخوند بوده‏ اند نقل است كه فرموده ‏اند: روزى در جائى استراحت كرده بودم. كسى مرا بيدار كرد و گفت: اگر مى ‏خواهى نور اسفهبديّه را تماشا كنى از جاى برخيز. وقتى چشم گشودم ديدم نورى بى ‏حدّ و اندازه، مشرق و مغرب عالم را فرا گرفته است. اللَّهُمَّ ارْزُقْنا اين همان مرحله تجلّى نفس است كه بدين صورت و به كيفيّت نور غير محدود مشاهده مى ‏شود. 📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص34 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فرادرس معارف💢💢💢 دوره ((در آمدی بر فلسفه فیزیک)) استادراهنمای معارف: دکتر محمدصادق کاویانی (چهار جلسه) سرفصل ها: - درآمدی فلسفی بر فیزیک کلاسیک - درآمدی فلسفی بر نظریه نسبیت - درآمدی فلسفی بر نظریه کوانتوم ۱ و ۲ - پنج شنبه ها؛ ساعت ۱۵ - شروع از ۲۷ اردیبهشت - ساعت ۱۵ تا ۱۶ 🔗لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/Ts8OjWPx 🌐لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 کانال فرادرس معارف دانشگاه تهران: ایتا: https://eitaa.com/faradars_mut تلگرام: https://t.me/faradars_mut معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
💠تقریر اوّل از برهان صدیقین ملاصدرا 🟢۱. انکار واقع مساوی با سفسطه است ؛ لذا شکّی نیست که واقعیّتی هست. 🟡۲. واقع نقیض عدم است. 🔵۳. بنا بر این ، اصل واقعیّت عدم بردار نیست. 🟣۴. چیزی که عدم بردار نیست واجب الوجود است. ⚫️۵. پس واجب الوجود موجود بوده حاقّ واقع است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه65، راههای خداشناسی. ِ🔵فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ‏ فِطْرَتِهِ‏ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَة. 🟢و پيامبران خود را پياپى در ميان اقوام مبعوث كرد، تا پايبندى به پيمان خدايى فطرت را از مردمان بخواهند، و نعمتهاى فراموش كرده خدا را به ياد آنان آورند. و با رساندن پيام، حجت را بر آنان تمام كنند، و آنچه در عقل انسانها پوشيده مانده است همه را بيرون آورند و آيات موزون جهان را به مردمان بنمايانند. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی۲۵: «مَتی کانَ» سُؤالٌ عَمّا لَم یَکُن ثُمّ کانَ (این پرسش که «از چه زمانی...؟» پرسش از چیزی است که موجود نبوده و سپس موجود شده). 🟢حدیث اول: 🔸امام باقر علیه السلام : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا جَعْفَرٍ أَخْبِرْنِي عَنْ رَبِّكَ مَتَى كَانَ فَقَالَ وَيْلَكَ إِنَّمَا يُقَالُ لِشَيْ‏ءٍ لَمْ يَكُنْ فَكَانَ مَتَى كَانَ إِنَّ رَبِّي تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَانَ لَمْ يَزَلْ حَيّاً بِلَا كَيْفٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كَانَ «1» وَ لَا كَانَ لِكَوْنِهِ كَيْفٌ وَ لَا كَانَ لَهُ أَيْن‏. 🔹‏ مردی نزد امام باقر علیه السلام آمد و به امام عرض کرد: ای ابا جعفر از پروردگارت به من خبر بده که چه زمانی بود؟ امام باقر علیه السلام فرمود: وای بر تو! درباره چیزی که نبوده است و سپس موجود شده است می‌توان پرسید «از چه زمانی بوده است؟» اما پروردگار پاک و بلند مرتبه من همیشه بوده بدون اینکه دارای کیفیت و ویژگی‌های امکانی باشد اما برای او بودنی در ظرف زمان نیست و نه برای هستی‌اش چگونگی است و نه برای او مکانی است . 📗التوحيد (باب نفي المكان و الزمان و السكون و الحركة و النزول و الصعود و الانتقال عن الله عز و جل‏)، ص ۱۷۵. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠وارستگی و حسن عاقبت حضرت علامه حاج شيخ آغا بزرگ طهرانى: «و من در مدّت دو سال كه به همسايگى او فائز و بهره‏ مند شدم؛- زيرا منزل من نزديك منزل او بود- در اين مدّت از او چيزهايى را مشاهده نمودم كه بيانش به طول مى ‏انجامد. او به مادرش بسيار مهربان بود، و در خدمت او بود. و قبل از مادرش در آخرين تشهّد نماز عصر در روز جمعه، 27 شوّال 1332 رحلت كرد. و جنازه او را شاگردان او، و جمعى از مخلِصين و أصدقاى او تشييع كردند و در صحن حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام در قسمت شمالى مقابل ايوانى كه در پشت مرقد مطهّر واقع است دفن شد. » 📚توحيد علمى و عينى، ص 19؛ به نقل از آغا بزرگ طهرانی، نقباء البشر، ج1، ص88. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💢فرادرس معارف💢 🔻 ((نگاهی به نظریه تکامل)) - دو جلسه 🔸استاد راهنمای معارف: دکتر حمید امامی فر 📆زمان: پنج‌شنبه و جمعه(۳ و ۴ خرداد؛ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲) 📲 برگزاری به صورت مجازی 🌐لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2
💠تقریر دوم از برهان صدیقین ملاصدرا 🟢۱. وجود ، حقیقت واحد اصیل است. 🟡۲. حقیقت وجود ، نقیض عدم است ؛ لذا عدم بردار نیست. 🔵۳. پس حقیقت واحد وجود ، واجب الوجود است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه66. برهان های اثبات وجود خدا. 🔵أ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ؟ 🟢شهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ 🟡يا مَنْ دَلَّ عَلَى ذَاتِهِ بِذَاتِه 🟣بكَ‏ عَرَفْتُكَ‏ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْك 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی25: «مَتی کانَ» سُؤالٌ عَمّا لَم یَکُن ثُمّ کانَ (این پرسش که «از چه زمانی...؟» پرسش از چیزی است که موجود نبوده و سپس موجود شده). 🟢حدیث دوم: 🔸امام علی علیه السلام : ُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ قَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَتَى كَانَ رَبُّنَا قَالَ يَا يَهُودِيُّ إِنَّمَا يُقَالُ مَتَى كَانَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ فَكَانَ هُوَ كَائِنٌ بِلَا كَيْنُونَةٍ كَائِنٍ كَانَ بِلَا كَيْف‏. 🔹 راس الجالوت یهودی به امیرالمومنین عرض کرد: ای امیرالمومنین می‌خواهم از تو سوالی بپرسم. حضرت فرمود: از هر چیز که می‌خواهی بپرس. راس الجالوت گفت: ای امیرالمومنین پروردگار ما از چه زمانی بوده است؟ امام در پاسخ او فرمود: ای یهودی! به راستی درباره چیزی که نبوده است و سپس موجود شده است می‌توان پرسید که «از چه زمان بوده است؟» و خداوند موجود است اما بدون کینونت (موجود شدن در زمان) و بدون کیفیت (ویژگی‌های امکانی‏) موجود است . 📗التوحيد (باب نفي المكان و الزمان و السكون و الحركة و النزول و الصعود و الانتقال عن الله عز و جل‏)، ص 175. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠نمایی اجمالی از حیات پربرکت آیت الله سیّد جمال‌الدّین گلپایگانی سیّد جمال‌الدّین موسوی گلپایگانی مرجع تقلید و از عرفای شیعه در سال ۱۲۹۵ (قمری) در روستای سعیدآباد گلپایگان به دنیا آمد. وی ۱۲ ساله بود که نزد برادرانش، درس را آغاز کرد. برای ادامه تحصیل، راهی گلپایگان شد و عمده علوم عربی و منطق را از علمای گلپایگان آموخت. در سال ۱۳۱۱ (قمری) در سن ۱۶ سالگی، به اصفهان و بعد از آن به نجف رفت. در فقه از اساتیدی مانند آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی، شیخ محمد بهاری، میرزا محمدتقی شیرازی و میرزای نائینی و در فلسفه و عرفان از بزرگانی چون سید احمد کربلایی، علی‌محمد نجف‌آبادی، شیخ محمد بهاری و جهانگیرخان قشقایی بهره برد. مرحوم علامه طهرانی در مورد ایشان میگویند: «از صداى مناجات و گريه ايشان همسايگان حكاياتى دارند. دائماً صحيفه مباركه سجّاديّه در مقابل ايشان در اطاق خلوت بود، و همين كه از مطالعه فارغ مى‏شد بخواندن آن مشغول مى‏‌گشت. آهش سوزان، و اشكش روان، و سخنش مؤثّر، و دلى سوخته داشت. در زمان جوانى در اصفهان تحصيل مى‌‏نموده و با مرحوم آية الله آقاى حاج آقا حسين بروجردى هم درس و هم مباحثه بوده است، و آيه الله بروجردى چه در اوقاتى كه در بروجرد بودند و چه اوقاتى كه در قم بودند، نامه‏‌هائى به ايشان می‏نوشتند و درباره بعضى از مسائل غامضه و حوادث واقعه استمداد مینمودند.»(معاد شناسى، ج‏1، ص 142) وی در عصر روز دوشنبه ۲۹ محرم ۱۳۷۷ (پنجم خرداد ۱۳۳۷)، در سن ۸۲ سالگی درگذشت و در وادی السلام نجف دفن گردید. 🆔@aqldin2
💠تقریر سوم از برهان صدیقین ملاصدرا 🟢۱. وجود یا مستقلّ است یا رابط. 🟡۲. به علم حضوری شکّی نیست که وجود خود من ، وجود رابط است نه مستقلّ. 🔵۳. وجود رابط ، بدون وجود مستقل معنی ندارد. 🟣۴. پس وجود مستقلّ موجود است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه67. برهان صدیقین صدرالمتألهین. 🔵ْ أَ فىِ اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 السلام علیک یا ابا صالح المهدی عجل الله تعالی فرجک🌸 🤲اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا...🤲
💎 💠قاعده فلسفی25: «مَتی کانَ» سُؤالٌ عَمّا لَم یَکُن ثُمّ کانَ (این پرسش که «از چه زمانی...؟» پرسش از چیزی است که موجود نبوده و سپس موجود شده). 🟢حدیث سوم: 🔸امام علی علیه السلام : أَتَى حِبْرٌ مِنَ الْأَحْبَارِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَتَى كَانَ رَبُّكَ؟ قَالَ وَيْلَكَ! إِنَّمَا يُقَالُ مَتَى كَانَ لِمَا لَمْ يَكُنْ فَأَمَّا مَا كَانَ فَلَا يُقَالُ مَتَى كَانَ كَانَ قَبْلَ الْقَبْلِ بِلَا قَبْلٍ وَ بَعْدَ الْبَعْدِ بِلَا بَعْد‏. 🔹 عالمی از علمای یهود نزد امیرالمومنین علیه السلام آمد و پرسید: ای امیرالمومنین خداوند از چه زمانی بوده است؟ حضرت به او فرمود: وای بر تو! در مورد زمان وجود چیزی پرسش میشود که در زمانی نبوده است و سپس موجود شده است اما آن چیزی که همواره بوده است و خود هستی است به او گفته نمی‌شود از چه زمانی بوده است؟ او پیش از پیش، بدون پیش (بدون زمان) بوده است و پس از پس، بدون پس (بدون زمان) خواهد بود. 📗الکافی، ج11، ص90. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
۲۵ذی القعده، دحوالارض.
💠من آزاد کرده آقا سید جمال هستم! 🔸دکتر مصدق و اطرافیان او مثل متین دفتری و دکتر سید حسین فاطمی به آقا سید جمال اظهار ارادت می کردند. دکتر فاطمی وزیر خارجه مصدق در سفر مصر به عراق آمد و خدمت علما و آقا سید جمال رسید و گفت: دکتر مصدق امر کرده که دست شما را ببوسم و هر امری دارید بفرمایید. 🔹وقتی آقا سید جمال در بیمارستان نجمیه تهران بستری بود دختر دکتر مصدق - همسر آقای متین دفتری - با اصرار به ملاقات آقا آمد. مرحوم آقا سید جمال به ایشان که حجاب و پوشش درستی نداشت فرمود: بابا! می دانی خدا تو را از بی حجابی منع کرده؟ آیا برای فردای قیامت جوابی تهیه کرده ای؟ اگر نکرده ای برو جوابی پیدا کن. 🔸همین جمله در او چنان تاثیر عمیقی گذاشت که از زنان متدیّنه شد و می گفت: من آزادکرده آقا سید جمال هستم. بعدها هم برای زیارت مرقد آقا سید جمال به نجف رفت. 📚جمال السالکین ص 179. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠الوهم يثبت لكل شى‏ء «متى»، و محال أن يكون للزمان نفسه «متى» 🟠از آنجا که انسان در مرتبه وجود دنیایی موجودی مادی و وابسته به خصوصیات آن است ناگزیر ادراکات او آلوده به وهم و خیال است بر همین اساس حقایق مجرد و بریده از ماده را به گونه‌ای خالص و ناب ادراک نمی‌کند شناخت او نسبت به خداوند نیز همین گونه است همیشه خداوند را در ظرف زمانی و مکانی تصور می‌کند در حالی که حقیقت خداوند و نیز مجردات و حتی نفس زمان زمان‌پذیر نیستند. 📚ابن سینا، تعلیقات، ص42 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۸؛ توحید ذاتی. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
قالَ محمد ابن علی الجواد(ع ) : الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَواعِظ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ . امام جواد (ع):مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال واعظی از درون خود قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید. 📚بحارالأنوار، ج ۷۲ ، ص ۶۵ ، ح ۳
💎 💠قاعده فلسفی26: «الکَیفیةُ للمَخلوقِ المُکَیَفُ» (کیفیت داشتن برای آفریده هایی است که کیفیت پذیر هستند ). 🟢حدیث اول: 🔸امام جواد علیه السلام : ِ وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَاهُ لَطِيفاً لِعِلْمِهِ بِالشَّيْ‏ءِ اللَّطِيفِ مِثْلِ الْبَعُوضَةِ وَ مَا هُوَ أَخْفَى مِنْ ذَلِكَ وَ...وَ عَلِمْنَا بِذَلِكَ أَنَّ خَالِقَهَا لَطِيفٌ بِلَا كَيْفٍ إِذِ الْكَيْفُ لِلْمَخْلُوقِ الْمُكَيَّفِ ‏. 🔹 حضرت أبى جعفر الثّانى عليه السّلام فرمود : و همچنين او را لطيف ناميديم زيرا كه او عالم است بشي‏ء لطيف مثل پشه و آنچه أخفى از آن بود ... پس ما به همين دانستيم كه خالق آن لطيف است بلا كيفيّت زيرا كه كيفيّت برای آفریده هایی است که دارای است. 📗الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏2، ص: 443 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠مشاهده عذاب برزخی مردگان (مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی) ميفرمود: من در دوران جوانى كه در اصفهان بوده‏ام، نزد دو استاد بزرگ: مرحوم آخوند كاشى و جهانگيرخان، درس اخلاق و سير و سلوك مى‏آموختم، و آنها مربّى من بودند. به من دستور داده بودند كه شبهاى پنجشنبه و شبهاى جمعه بروم بيرون اصفهان، و در قبرستان تخت فولاد قدرى تفكّر كنم در عالم مرگ و ارواح، و مقدارى هم عبادت كنم و صبح برگردم. عادت من اين بود كه شب پنجشنبه و جمعه ميرفتم و مقدار يكى دو ساعت در بين قبرها و در مقبره‏ها حركت ميكردم و تفكّر مى‏نمودم و بعد چند ساعت استراحت نموده، و سپس براى نماز شب و مناجات بر مى‏خاستم و نماز صبح را ميخواندم و پس از آن به اصفهان مى‏آمدم. ميفرمود: شبى بود از شبهاى زمستان، هوا بسيار سرد بود، برف هم مى‏آمد. من براى تفكّر در أرواح و ساكنان وادى آن عالم، از اصفهان حركت كردم و به تخت فولاد آمدم و در يكى از حجرات رفتم. و خواستم دستمال خود را باز كرده چند لقمه‏اى از غذا بخورم و بعد بخوابم تا در حدود نيمه شب بيدار و مشغول كارها و دستورات خود از عبادات گردم. در اين حال دَرِ مقبره را زدند، تا جنازه‏اى را كه از أرحام و بستگان صاحب مقبره بود و از اصفهان آورده بودند آنجا بگذارند، و شخص قارى قرآن كه متصدّى مقبره بود مشغول تلاوت شود؛ و آنها صبح بيايند و جنازه را دفن كنند. آن جماعت جنازه را گذاردند و رفتند، و قارى قرآن مشغول تلاوت شد. من همين كه دستمال را باز كرده و مى‏خواستم مشغول خوردن غذا شوم، ديدم كه ملائكه عذاب آمدند و مشغول عذاب كردن شدند. 👈ادامه در پست بعد
ادامه پست قبل👈 عين عبارت خود آن مرحوم است: چنان گرزهاى آتشين بر سر او مى‏زدند كه آتش به آسمان زبانه مى‏كشيد، و فريادهائى از اين مرده بر مى‏خاست كه گوئى تمام اين قبرستان عظيم را متزلزل مى‏كرد. نمى‏دانم اهل چه معصيتى بود؛ از حاكمان جائر و ظالم بود كه اين‏طور مستحقّ عذاب بود؟ و أبداً قارى قرآن اطّلاعى نداشت؛ آرام بر سر جنازه نشسته و به تلاوت اشتغال داشت. من از مشاهده اين منظره از حال رفتم، بدنم لرزيد، رنگم پريد. و اشاره مى‏كنم به صاحب مقبره كه در را باز كن من مى‏خواهم بروم، او نمى‏فهميد؛ هر چه مى‏خواستم بگويم زبانم قفل شده و حركت نميكرد! بالاخره به او فهماندم: چفت در را باز كن؛ من ميخواهم بروم. گفت: آقا! هوا سرد است، برف روى زمين را پوشانيده، در راه گرگ است، تو را ميدرد! هر چه ميخواستم بفهمانم به او كه من طاقت ماندن ندارم، او إدراك نمى‏كرد. بناچار خود را بدر اطاق كشاندم، در را باز كرد و من خارج شدم. و تا اصفهان با آنكه مسافت زيادى نيست بسيار به سختى آمدم و چندين بار به زمين خوردم. آمدم در حجره، يك هفته مريض بودم، و مرحوم آخوند كاشى و جهانگيرخان مى‏آمدند حجره و استمالت ميكردند و به من دوا ميدادند و جهانگيرخان براى من كباب باد ميزد و به زور به حلق من فرو مى‏برد، تا كم كم قدرى قوّه گرفتم. بايد به منكرين معاد گفت: اينها هم قابل انكار است؟ 📚معاد شناسی، ج۱،ص۱۴۲. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir