eitaa logo
«عقل و دین ۲»
191 دنبال‌کننده
182 عکس
57 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۵) چه لزومی داره حتما خدا کامل مطلق باشه؟مثلا آیا این امکان وجود نداره که خدا خالق باشه ولی همه ی صفات چیز هایی که خلق می کنه رو نداشته باشه؟مثل انسان که چیزی اختراع می کنه با قدرت هایی که خود انسان اون قدرت ها رو نداره.البته متوجه هستم که خلق کردن و اختراع کردن متفاوته مثلا جسم چطور خلق شده در صورتی که خدا جسم نداره؟در هر صورت،جسم چیزی است که موجود است،و باید ناشی از یک خالقی باشد. جسم وجود دارد،پس باید از یک چیزی نشئت گرفته باشد،نمی تونه از چیزی که نیست نشئت گرفته باشه. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۵) یعنی چیزی را که ندارد ایجاد کنه؟! این صفاتی که ندارد یا امری وجودی هستند یا امری عدمی. اگر عدمی هستند که ملاک کمال نیستند. اگر امر وجودی هستند و در مخلوق وجوب بالذات ندارند باید به واجب بالذات برگردند. حال اگر واجب بالذات، خود، فاقد این صفت باشد. اولا وجودی را که نداشته، بخشیده است! و ثانیا صفتی وجودی را یافته ایم که ذاتیِ هیچ موجودی نیست! هر دوی اینها محال است. جسم داشتن از ویژگی های کمالی نیست بلکه ناشی از ضعف موجود است. پس عدمی است نه وجودی. یعنی چون کمالی را ندارد جسمانی شده. پس جسم جنبه های وجودی و جنبه های عدمی دارد. حالا ایجاد به کدام تعلق گرفته؟ به عدم یا وجود؟ وقتی میگوییم جنبه وجودی جسم یعنی دارایی های کمالی جسم در مقابل نداری های جسم. منظور از وجود واقعیت خارجی منشأ اثر است و عدم هم نقیض وجود است. عدم، نیستی است. نه واقعیت دارد و نه نشأت میگیرد. آنچه واقعیت دارد و اثر گذار است و ممکن است منشأ داشته باشد وجود است. پس وقتی جسم ایجاد میشود یک وجود ایجاد میشود اما وجود محدود و ناقص. برای اطلاع بیشتر به درسهای 9و 10 فلسفه مقدماتی که در کانال موجود است مراجعه کنید. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠تقریر حرکت جوهری 📜تقریر درست حرکت جوهری به این است که جوهر دارای یک ماهیت و یک وجود است، ماهیت جوهر از بحث حرکت جوهری خارج بوده و ثابت است.ماهیت درخت و یا ماهیت سیب، جنس و فصلی دارند و حرکت؛ نه جنس آنهاست و نه فصل آنها و اگر حرکتْ لازم ذات جوهر است، لازم ماهیت آن نیست، لازم هویت آن است. 📚رحیق مختوم -شرح حکمت متعالیه آیت الله جوادی آملی، ج12، ص152 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه62؛ براهین حرکت جوهری. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(76) 1-انسان ها باتوجه به اینکه فرصت یکسانی برای دستیابی به کمال دارند ۲- و تفاوتی هم در اصل اختیار ندارند پس چرا در رسیدن به کمال با یکدیگر تفاوت دارند؟ چه عاملی باعث میشود انسان الف اختیار کند کار درست را انجام دهد و به کمال برسد و انسان ب اختیار کند کار نادرست انجام دهد و به کمال نرسد؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(76) از دیدگاه فلسفی، تفاوت انسانها با یکدیگر در اصل «اراده» نیست و آدمیان به یک اندازه آزاد هستند. آنچه موجب تفاوت بین انسانها میشود انتخاب و اراده آنها پس از بلوغ و با فعلیت یافتن «عقل عملی» است. پس از فعلیت یافتن عقل عملی و قوه تشخیص درست از غلط، افراد به وسیله اراده و انتخاب خود «کمال اختیاری» کسب میکنند و به میزانی که این اراده و انتخاب در راستای «کمال مطلوب انسانی» (قرب الهی) باشد، انسان رشد کرده و اهل سعادت خواهند بود. اما چرا فردی الف را انتخاب میکند و فرد دیگر ب را؟ عقل عملی بر اساس یافته های عقل نظری درست و غلط و باید و نباید را شکل میدهد و لذا شوق و اراده انسان بر اساس علم و دانسته های او شکل میگیرد. انسان موجودی علمی است که اراده او نیز به علم او برمیگردد. ای برادر تو همه اندیشه ای ***ما بقی تو استخوان و ریشه ای این علم که به اراده و عمل خواهد انجامید، «علت غائی یا انگیزه» نامیده میشود. علت غائی، علت فاعلیت فاعل است. پس اراده و عمل انسان تابع علت غائی اوست که یک علم است. اگر علوم انسان در حد دانسته های حیوانی و مادی باشد اراده و عمل او نیز در همان حد خواهد بود و اگر علوم او متعالی و انسانی و الهی باشد اراده و عمل او نیز الهی خواهد بود. والله هو العالم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلی آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ! اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآل بَيْتِكَ وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ. يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ! صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ هذا الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ و َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ وَ اَنْتَ يا مَوْلایَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ
💎 💠قاعده فلسفی23: کُلُّ مَن حلَّتهُ الصّفاتُ مَصنُوعً (هر آنچه صفات بر او عارض شود، آفریده و ساخته شده است ). 🟢حدیث اول: 🔸امام علی علیه السلام : أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِيدِهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ جَلَّ أَنْ تَحُلَّهُ الصِّفَاتُ بِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ مَنْ حَلَّتْهُ الصِّفَاتُ فَهُوَ مَصْنُوع‏‏. 🔹‏ ‏ابتداى عبادت و بندگى پروردگار متعال معرفت و شناخت به او است، و ريشه و اساس معرفت خدا توحيد است، و نظام و استوارى توحيد متوقّف است بر نفى صفات از او، منزّه است خداوند كه صفات در او حلول كند، زيرا به حكم عقل هر كه در او صفاتى حلول كند مخلوق و مصنوع است‏. 📗الاحتجاج، ج1، ص200. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠به کیمیا نیازی ندارم! (علامه طباطبایی فرمودند:) مرحوم قاضى مى ‏فرمود: مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائى مى‏ گفت: در سفرى به يك درويش روشن ضمير برخورد كردم، او به من گفت: من مأموريّت دارم شما را از دو چيز مطّلع كنم: اوّل كيميا، دوّم آنكه من فردا مى ‏ميرم؛ شما مرا تجهيز نموده و دفن نمائيد! مرحوم آقا سيّد أحمد در جواب فرموده بود: امّا من به كيميا نيازى ندارم؛ و امّا تجهيزات شما را حاضرم. فردا آن درويش فوت مى‏ كند، و مرحوم آقا سيّد أحمد متكفّل تجهيزات و كفن و دفن او مى‏ شوند. 📚مهرتابان، ص323. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠«افى اللّه شكّ فاطر السّموات و الارض» علت شك بسيارى از دانشمندان در وجود خدا اين نيست كه ادلّه وجود خدا آنها را قانع نكرده است، بلكه علت آن اين است كه تصور مسأله از اول به صورت غلطى در اذهان آنها رسم شده است. آنچه آنها آن را به نام «خدا» تصور مى‏ كنند نه تنها دليلى بر وجود او نمى‏ توان اقامه كرد، بلكه قطعا چنان چيزى وجود ندارد وگرنه وجود خداوند آنقدر روشن است كه قابل تشكيك نمى‏ باشد . 📚مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى ،ج‏،6، ص969. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۳؛ بخش نهم، ذات الهی. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی۲۴: کُلُّ صِفَةٍ تَدُلُّ عَلی أنّها غَیرُ المَصُوفِ، وَ کُلُّ مَوصُوفٍ یَدُلُّ عَلی أنّهُ غَیرُ الصّفَةِ (هر صفتی دلالت می‌کند که غیر از صاحب صفت است و هر صاحب صفتی بیانگر آن است که غیر از صفت است). 🟢حدیث اول: 🔸امام رضا علیه السلام : ‏‏وکمال التوحید نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة أنها غیر الموصوف و شهادة الموصوف أنه غیر الصفة. 🔹‏ ‏و کمال یگانه دانستن خداوند نفی صفات از ذات اوست به گواهی هر صفتی بر اینکه غیر از موصوف است و گواهی هر موصوف بر اینکه غیر از صفت است. 📗التوحید، ص۵۷. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۷) چرا در این جهان رنج وجود داره؟ تک تک لحظات زندگی انسان رنجه همه مردم جهان در همین لحظه در رنج اند حالا رنج یکی مرگ عزیزشه رنج یکی دیگه سردرده و مهم اینه که هر دو در رنج اند هم در کار رنج وجود داره هم در بیکاری هم در ازدواج هم در مجردی حتی نفس کشیدن انسان رنج داره همون اصطلاح اینکه آدم یعنی آه و دم و انسان در هر نفسش غم وجود داره بیماری ، جنگ ، طلاق ، مرگ ، از دست دادن و ... رنج های بزرگ انسانن رنج برای بزرگ کردن روح انسانه؟ خب چرا راه دیگه ای برای بزرگ شدن روح وجود نداره؟ نمیشه با شادی انسان رشد کنه؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۷) پرسش از رنج و ناراحتی یا همان «شر» از دیرباز تا کنون یکی از پرسش‌های اصلی در الهیات است. لازم به ذکر است که شر به دو دسته «شر طبیعی» و «شر اخلاقی» تقسیم میشود که عمدتا دسته اول مورد سوال قرار میگیرد چرا که به رنجهایی که ناشی از ظلم ظالمی نیست و در زندگی روزمره جریان دارد اشاره میکند. ملحدین نیز مسأله شر را دستاویزی برای انکار اصل وجود خدا و یا عدم علم، قدرت یا خیرخواهی خدا قرار داده اند. الهیون از دیرباز پاسخهای متعددی به مسأله شر داده اند. برخی شر را عدمی و غیر محقق در جهان دانسته و برخی مجموع عالم را دارای خیر اکثری دانسته اند. 🔺پاسخ نقضی: ادراک وجود خدا و کامل مطلق بودن او، بدون مقدمه حسی، توسط عقل اثبات میشود 🆚اما🆚 ادراک شر طبیعی دارای مقدمه حسی است. پس در مقام تعارض، اولی مقدم است. 🔺پاسخ حلی: 1️⃣شر ناشی از تزاحم در عالم ماده است. 2️⃣ تزاحم در عالم ماده ناشی از نقص ذاتی این عالم است. 3️⃣نقص ذاتی عالم ماده ناشی از تنزل مرتبه وجود و دون مرتبگی عالم ماده در نظام تشکیکی وجود است. 4️⃣تشکیکی بودن، ذات وجود و هستی است. ⬅️شر ناشی از ذات هستی است. 🔺 بنابراین ممکن نیست موجودی در عالم ماده زیست کند و شر، به نحوی دامن‌گیر او نباشد. 💎تنها راه رهایی از شر، عروج از عالم ماده است. 🟠 البته نکته ای که در پرسش به آن اشاره شده نیز حائز اهمیت است چرا که رشد و کمال انسان در پرتو انتخاب های درست او در همین تزاحمهاست. برای همین است که عالم ماده که در آن تزاحم جریان دارد، محل امتحان و رشد انسان است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠کثیر البکاء سيّد أحمد يگانه فرد زمان، و أوحدى عصر خود بود، در مراتب علم و عمل و سلوك و زهد و ورع و تقوى و معرفت بالله، و خوف و خشيت از او. نمازهاى خود را در مكانهاى خلوت به جاى مى‏آورد؛ و از اقتدا كردن مردم به وى در نمازها خوددارى مى‏نمود؛ و بسيار گريه مى‏كرد؛ و كثير البكاء بود؛ به طورى كه نمى‏توانست از گریه در نمازها خويشتن دارى نمايد، به خصوص در نمازهاى شب. 📚نقباء البشر، ج1، ص87. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠چرا درک خدا و معنویات برای ما سخت است؟ 🔰به طور کلی موجودی که ادراکش ضعیف است موجودات ضعیف را بهتر درک می‌کند و بالعکس کسی که ابزار درکش قوی است موجودات قوی را راحت‌تر می‌فهمد. مثلاً خفاش نور خورشید را نمی‌تواند ببیند اما اشیا کم نور را به راحتی مشاهده می‌کند. یک مورچه از درک یک کوه عظیم عاجز است اما اشیا بسیار ریز توجه او را به خود جلب می‌کند و برعکس حیوانات بزرگ پدیده‌های بزرگ را بهتر از اشیا جزئی درک می‌کنند. از اختلاف فهم میان انسان‌ها نیز شواهد بسیاری در دست است. برای یک دانشمند زیرک مسائل پیچیده علمی و رموز اسرار عالم طبیعت سهل الوصول‌تر از مسائل ناچیز و پیش پا افتاده است. به عبارت دیگر اندیشه‌های عالی و تابناک با حقایق بلند هستی چنان مانوس‌اند که امور جزئی در کانون توجه آنها قرار نمی‌گیرد و از این رو برای آنها ناشناخته است. حاصل آنکه علم تابع میزان سنخیت بین عالم و معلوم است هرچه عالم با معلوم خویش مسانخ‌تر یعنی به رتبه وجودی او نزدیک‌تر باشد ادراک ساده‌تر و معرفت واضح‌تر است. انسان مادام که در عالم طبیعت است و به بدن عنصری تعلق دارد هستی‌اش در محدوده تنگ طبیعت محصور می‌ماند و لاجرم با جسمانیات و مادیات انس و معرفت بیشتری دارد. برای ما درک اشیا محسوس راحت‌تر از درک مجردات و واجب تعالی است اما موجودات عالیه و ملائکه مقربین که از سعه وجودی و تجرد بیشتری برخوردارند معرفت به خداوند و حقایق مجرد برای آنها آسان‌تر از معرفت به عالم طبیعت است فرق اولیا الهی و انسان‌های معمولی در این است که آنها مسلح به قوای ادراکی قویتر و شدیدتر هستند. 📚 آیت‌الله مصباح یزدی، شرح اسفار اربعه، ج۱، ص۲۵۶. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۸) چرا برخی امامان ما یا پیامبران مون بعضی مردم رو نفرین کردن؟ امامان و پیامبران خیرخواه ترین به مردم هستن ، آیا این نفرین ها مغایر با این خیرخواهی نیست؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۸) در پاسخ به این پرسش باید به چندنکته توجه کنیم: 🔰اول. در اولین مرتبه باید دانست که خدایی که ارحم الراحمین است، اشد المعاقبین هم هست. اینکه در معرض کدام اسم الهی قرار بگیریم وابسته به اختیار ماست. بنابراین اولیاء خدا که واسطه فیض خدا در بین خلق هستند، رحمتشان نشان از رحمت الهی و غضبشان نشان از غضب الهی دارد پس اگر ولی خدا بر فردی غضب کرد این بدان معناست که او با اختیار خود عملی را انجام داده است که در معرض اسماء جلال الهی قرار گرفته است. 🔰دوم. لعنت و نفرین و دورباش از رحمت الهی همواره نشان شر و هلاکت نیست بلکه گاهی نشان هدایت و خیر است. مانند اخم والدین بر فرزند در مقام تأدیب که ظاهرش غضب است ولی باطنش رحمت و دلسوزی است. 🔰سوم. درخواست عذاب الهی توسط پیامبران هر چند ناحق نبوده است اما در مراتب بالاتر شاهد چنین درخواستی نیستیم و لذا میتوان چنین درخواستی را ترک اولی قلمداد نمود. برخی اهل معرفت، همین نکته را نشانه برتری چهارده معصوم علیهم السلام بر انبیاء دانسته اند. چرا که بسیاری از انبیاء امت خود را نفرین کردند اما پیامبر اسلام علی رغم اینکه فرمود«هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد!» چنین نفرمود‌. والله اعلم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۴؛ بخش نهم، ذات الهی. توضیح اجمالی دیدگاه نهایی ملاصدرا. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠توصیه های امام صادق علیه السلام به فضیل بن عثمان: 🔸أُوصِیکَ بِتَقْوَی الله وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبَکَ وَ إِذَا کَانَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ فَعَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ وَ اجْتَهِدْ وَ لَا تَمْتَنِعْ مِنْ شَیْ ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّکَ وَ لَا تَقُولُ هَذَا مَا لَا أُعْطَاهُ وَ ادْعُ فَإِنَّ الله یَفْعَلُ ما یَشاءُ. 🔹 تو را سفارش می‌کنم: به تقوا و راستگویی و امانت‌داری و معاشرت و برخورد نیکو با همنشینان قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب، دعا را فراموش نکن. کوشش کن و از آنچه از پروردگار خود می‌خواهی، امتناع نکن، و نگویی این را خدا به من نخواهد داد؛ دعا کن، که خداوند هر چه را بخواهد انجام می‌دهد. 📚 بحارالانوار ج۷۵ ص۲۲۷. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠سجده گاهش، گِل شد و صدای خنده اش بلند! عارف کبیر حضرت آیت الله سيّد على قاضى (شاگرد مرحوم سيّد احمد كربلائى) مى ‏فرماید: شبی از شبها به تنهایی در مسجد سهله به سر می بردم؛ در نیمه های شب کسی وارد مسجد شد و در مقام حضرت ابراهیم علیه السلام قرار گرفت و پس از نماز صبح به سجده رفت و سجده اش تا طلوع خورشید به طول انجامید! نزدیک رفتم و دیدم آقا سید احمد کربلائی قدس الله سره است و از شدّت گريه خاك سجده‏ گاه را گل كرده است! اما صبح، در یکی از حجره های مسجد نشست و چنان مى ‏خنديد كه صداى او به بيرون مسجد مى ‏رسيد! وَ في‏ ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُون‏. 📚 منوچهر صدوقی سها، تاريخ حكماء و عرفاء متأخّر بر صدر المتألّهين، ص 135،(بازنویسی شده). 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠بازسازی تمثیل غار افلاطون 💡غاری را تصور كنيد كه در انتهاي آن افرادی را از ابتداي كودكی به زنجير بسته باشند به نحوی كه اين افراد نتوانند پشت سر خود را ببينند. در پشت سر اين عده، افرادی زندگی ميكنند و روزنه هایی نیز وجود دارد که نور از آنها به داخل غار می تابد. در اثر این نور، سایه هایی از رفت و آمد اين افراد و لوازمشان روي ديوار جلوی آن زندانيان، افتاده است و صدای مردم نيز از همان سایه ها نقش بسته بر ديوار به گوش زندانيان ميرسد. بديهي است كه زندانيان تصور می كنند كه اين صداها از همين سايه ها می آيد زيرا از ابتدا و كودكی اينچنين ديده و شنيده اند و هرگز نيز قادر نبوده اند پشت سر خود را نگاه كنند. ناگهان برخی از اين زندانيان موفق میشوند زنجیر خود را باز کرده و پشت سر خود را ببینند. آنها متوجه میشوند که حقایق عالم سایه ها نیستند بلکه این نور روزنه هاست که این سایه ها را ایجاد نموده است. سپس برخی از این دسته، به نور روزنه ها توجه میکنند و آنها را شکافته و به بیرون غار راه می یابند. آنها متوجه میشوند که هر چند این نور روزنه ها بود که حقیقت داشت، نه سایه ها، اما روزنه ها نیز از خود نوری ندارند و حقیقت فقط از آن خورشید است. 💡آن دسته اول، فیلسوفان هستند که از اصالت ماهیت رهایی یافته و نور وجود را دریافته اند اما هنوز در زندان ممکنات اسیرند و وجودات رابط را مستقل لحاظ میکنند. 💡دسته دوم که روزنه را نیز شکافتند فیلسوفان عارف هستند که استقلال هستی و حقیقت را یکسره در انحصار خدای سبحان میدانند. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💢فرادرس معارف💢💢💢 دوره ((تاملی بر نظریه جنسیت برساخته)) - سه جلسه - شنبه ها - ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ (برادران) - شروع از ۲۲ اردیبهشت - پردیس مرکزی - لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/K3Ehll1J - کانال فرادرس معارف دانشگاه تهران: ایتا: https://eitaa.com/faradars_mut تلگرام: https://t.me/faradars_mut معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
💢فرادرس معارف💢💢💢 دوره ((تاملی بر نظریه جنسیت برساخته)) - سه جلسه - شنبه ها - ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ (خواهران) - شروع از ۲۲ اردیبهشت - پردیس مرکزی - لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/K3Ehll1J - کانال فرادرس معارف دانشگاه تهران: ایتا: https://eitaa.com/faradars_mut تلگرام: https://t.me/faradars_mut معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی