eitaa logo
«عقل و دین ۲»
191 دنبال‌کننده
185 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نمایی اجمالی از حیات پربرکت آیت الله سیّد جمال‌الدّین گلپایگانی سیّد جمال‌الدّین موسوی گلپایگانی مرجع تقلید و از عرفای شیعه در سال ۱۲۹۵ (قمری) در روستای سعیدآباد گلپایگان به دنیا آمد. وی ۱۲ ساله بود که نزد برادرانش، درس را آغاز کرد. برای ادامه تحصیل، راهی گلپایگان شد و عمده علوم عربی و منطق را از علمای گلپایگان آموخت. در سال ۱۳۱۱ (قمری) در سن ۱۶ سالگی، به اصفهان و بعد از آن به نجف رفت. در فقه از اساتیدی مانند آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی، شیخ محمد بهاری، میرزا محمدتقی شیرازی و میرزای نائینی و در فلسفه و عرفان از بزرگانی چون سید احمد کربلایی، علی‌محمد نجف‌آبادی، شیخ محمد بهاری و جهانگیرخان قشقایی بهره برد. مرحوم علامه طهرانی در مورد ایشان میگویند: «از صداى مناجات و گريه ايشان همسايگان حكاياتى دارند. دائماً صحيفه مباركه سجّاديّه در مقابل ايشان در اطاق خلوت بود، و همين كه از مطالعه فارغ مى‏شد بخواندن آن مشغول مى‏‌گشت. آهش سوزان، و اشكش روان، و سخنش مؤثّر، و دلى سوخته داشت. در زمان جوانى در اصفهان تحصيل مى‌‏نموده و با مرحوم آية الله آقاى حاج آقا حسين بروجردى هم درس و هم مباحثه بوده است، و آيه الله بروجردى چه در اوقاتى كه در بروجرد بودند و چه اوقاتى كه در قم بودند، نامه‏‌هائى به ايشان می‏نوشتند و درباره بعضى از مسائل غامضه و حوادث واقعه استمداد مینمودند.»(معاد شناسى، ج‏1، ص 142) وی در عصر روز دوشنبه ۲۹ محرم ۱۳۷۷ (پنجم خرداد ۱۳۳۷)، در سن ۸۲ سالگی درگذشت و در وادی السلام نجف دفن گردید. 🆔@aqldin2
💠تقریر سوم از برهان صدیقین ملاصدرا 🟢۱. وجود یا مستقلّ است یا رابط. 🟡۲. به علم حضوری شکّی نیست که وجود خود من ، وجود رابط است نه مستقلّ. 🔵۳. وجود رابط ، بدون وجود مستقل معنی ندارد. 🟣۴. پس وجود مستقلّ موجود است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه67. برهان صدیقین صدرالمتألهین. 🔵ْ أَ فىِ اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 السلام علیک یا ابا صالح المهدی عجل الله تعالی فرجک🌸 🤲اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا...🤲
💎 💠قاعده فلسفی25: «مَتی کانَ» سُؤالٌ عَمّا لَم یَکُن ثُمّ کانَ (این پرسش که «از چه زمانی...؟» پرسش از چیزی است که موجود نبوده و سپس موجود شده). 🟢حدیث سوم: 🔸امام علی علیه السلام : أَتَى حِبْرٌ مِنَ الْأَحْبَارِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَتَى كَانَ رَبُّكَ؟ قَالَ وَيْلَكَ! إِنَّمَا يُقَالُ مَتَى كَانَ لِمَا لَمْ يَكُنْ فَأَمَّا مَا كَانَ فَلَا يُقَالُ مَتَى كَانَ كَانَ قَبْلَ الْقَبْلِ بِلَا قَبْلٍ وَ بَعْدَ الْبَعْدِ بِلَا بَعْد‏. 🔹 عالمی از علمای یهود نزد امیرالمومنین علیه السلام آمد و پرسید: ای امیرالمومنین خداوند از چه زمانی بوده است؟ حضرت به او فرمود: وای بر تو! در مورد زمان وجود چیزی پرسش میشود که در زمانی نبوده است و سپس موجود شده است اما آن چیزی که همواره بوده است و خود هستی است به او گفته نمی‌شود از چه زمانی بوده است؟ او پیش از پیش، بدون پیش (بدون زمان) بوده است و پس از پس، بدون پس (بدون زمان) خواهد بود. 📗الکافی، ج11، ص90. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
۲۵ذی القعده، دحوالارض.
💠من آزاد کرده آقا سید جمال هستم! 🔸دکتر مصدق و اطرافیان او مثل متین دفتری و دکتر سید حسین فاطمی به آقا سید جمال اظهار ارادت می کردند. دکتر فاطمی وزیر خارجه مصدق در سفر مصر به عراق آمد و خدمت علما و آقا سید جمال رسید و گفت: دکتر مصدق امر کرده که دست شما را ببوسم و هر امری دارید بفرمایید. 🔹وقتی آقا سید جمال در بیمارستان نجمیه تهران بستری بود دختر دکتر مصدق - همسر آقای متین دفتری - با اصرار به ملاقات آقا آمد. مرحوم آقا سید جمال به ایشان که حجاب و پوشش درستی نداشت فرمود: بابا! می دانی خدا تو را از بی حجابی منع کرده؟ آیا برای فردای قیامت جوابی تهیه کرده ای؟ اگر نکرده ای برو جوابی پیدا کن. 🔸همین جمله در او چنان تاثیر عمیقی گذاشت که از زنان متدیّنه شد و می گفت: من آزادکرده آقا سید جمال هستم. بعدها هم برای زیارت مرقد آقا سید جمال به نجف رفت. 📚جمال السالکین ص 179. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠الوهم يثبت لكل شى‏ء «متى»، و محال أن يكون للزمان نفسه «متى» 🟠از آنجا که انسان در مرتبه وجود دنیایی موجودی مادی و وابسته به خصوصیات آن است ناگزیر ادراکات او آلوده به وهم و خیال است بر همین اساس حقایق مجرد و بریده از ماده را به گونه‌ای خالص و ناب ادراک نمی‌کند شناخت او نسبت به خداوند نیز همین گونه است همیشه خداوند را در ظرف زمانی و مکانی تصور می‌کند در حالی که حقیقت خداوند و نیز مجردات و حتی نفس زمان زمان‌پذیر نیستند. 📚ابن سینا، تعلیقات، ص42 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۸؛ توحید ذاتی. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
قالَ محمد ابن علی الجواد(ع ) : الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَواعِظ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ . امام جواد (ع):مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال واعظی از درون خود قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید. 📚بحارالأنوار، ج ۷۲ ، ص ۶۵ ، ح ۳
💎 💠قاعده فلسفی26: «الکَیفیةُ للمَخلوقِ المُکَیَفُ» (کیفیت داشتن برای آفریده هایی است که کیفیت پذیر هستند ). 🟢حدیث اول: 🔸امام جواد علیه السلام : ِ وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَاهُ لَطِيفاً لِعِلْمِهِ بِالشَّيْ‏ءِ اللَّطِيفِ مِثْلِ الْبَعُوضَةِ وَ مَا هُوَ أَخْفَى مِنْ ذَلِكَ وَ...وَ عَلِمْنَا بِذَلِكَ أَنَّ خَالِقَهَا لَطِيفٌ بِلَا كَيْفٍ إِذِ الْكَيْفُ لِلْمَخْلُوقِ الْمُكَيَّفِ ‏. 🔹 حضرت أبى جعفر الثّانى عليه السّلام فرمود : و همچنين او را لطيف ناميديم زيرا كه او عالم است بشي‏ء لطيف مثل پشه و آنچه أخفى از آن بود ... پس ما به همين دانستيم كه خالق آن لطيف است بلا كيفيّت زيرا كه كيفيّت برای آفریده هایی است که دارای است. 📗الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏2، ص: 443 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠مشاهده عذاب برزخی مردگان (مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی) ميفرمود: من در دوران جوانى كه در اصفهان بوده‏ام، نزد دو استاد بزرگ: مرحوم آخوند كاشى و جهانگيرخان، درس اخلاق و سير و سلوك مى‏آموختم، و آنها مربّى من بودند. به من دستور داده بودند كه شبهاى پنجشنبه و شبهاى جمعه بروم بيرون اصفهان، و در قبرستان تخت فولاد قدرى تفكّر كنم در عالم مرگ و ارواح، و مقدارى هم عبادت كنم و صبح برگردم. عادت من اين بود كه شب پنجشنبه و جمعه ميرفتم و مقدار يكى دو ساعت در بين قبرها و در مقبره‏ها حركت ميكردم و تفكّر مى‏نمودم و بعد چند ساعت استراحت نموده، و سپس براى نماز شب و مناجات بر مى‏خاستم و نماز صبح را ميخواندم و پس از آن به اصفهان مى‏آمدم. ميفرمود: شبى بود از شبهاى زمستان، هوا بسيار سرد بود، برف هم مى‏آمد. من براى تفكّر در أرواح و ساكنان وادى آن عالم، از اصفهان حركت كردم و به تخت فولاد آمدم و در يكى از حجرات رفتم. و خواستم دستمال خود را باز كرده چند لقمه‏اى از غذا بخورم و بعد بخوابم تا در حدود نيمه شب بيدار و مشغول كارها و دستورات خود از عبادات گردم. در اين حال دَرِ مقبره را زدند، تا جنازه‏اى را كه از أرحام و بستگان صاحب مقبره بود و از اصفهان آورده بودند آنجا بگذارند، و شخص قارى قرآن كه متصدّى مقبره بود مشغول تلاوت شود؛ و آنها صبح بيايند و جنازه را دفن كنند. آن جماعت جنازه را گذاردند و رفتند، و قارى قرآن مشغول تلاوت شد. من همين كه دستمال را باز كرده و مى‏خواستم مشغول خوردن غذا شوم، ديدم كه ملائكه عذاب آمدند و مشغول عذاب كردن شدند. 👈ادامه در پست بعد
ادامه پست قبل👈 عين عبارت خود آن مرحوم است: چنان گرزهاى آتشين بر سر او مى‏زدند كه آتش به آسمان زبانه مى‏كشيد، و فريادهائى از اين مرده بر مى‏خاست كه گوئى تمام اين قبرستان عظيم را متزلزل مى‏كرد. نمى‏دانم اهل چه معصيتى بود؛ از حاكمان جائر و ظالم بود كه اين‏طور مستحقّ عذاب بود؟ و أبداً قارى قرآن اطّلاعى نداشت؛ آرام بر سر جنازه نشسته و به تلاوت اشتغال داشت. من از مشاهده اين منظره از حال رفتم، بدنم لرزيد، رنگم پريد. و اشاره مى‏كنم به صاحب مقبره كه در را باز كن من مى‏خواهم بروم، او نمى‏فهميد؛ هر چه مى‏خواستم بگويم زبانم قفل شده و حركت نميكرد! بالاخره به او فهماندم: چفت در را باز كن؛ من ميخواهم بروم. گفت: آقا! هوا سرد است، برف روى زمين را پوشانيده، در راه گرگ است، تو را ميدرد! هر چه ميخواستم بفهمانم به او كه من طاقت ماندن ندارم، او إدراك نمى‏كرد. بناچار خود را بدر اطاق كشاندم، در را باز كرد و من خارج شدم. و تا اصفهان با آنكه مسافت زيادى نيست بسيار به سختى آمدم و چندين بار به زمين خوردم. آمدم در حجره، يك هفته مريض بودم، و مرحوم آخوند كاشى و جهانگيرخان مى‏آمدند حجره و استمالت ميكردند و به من دوا ميدادند و جهانگيرخان براى من كباب باد ميزد و به زور به حلق من فرو مى‏برد، تا كم كم قدرى قوّه گرفتم. بايد به منكرين معاد گفت: اينها هم قابل انكار است؟ 📚معاد شناسی، ج۱،ص۱۴۲. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(79) پیرو پستی گذاشتین کانال(مشاهده عذاب برزخی مردگان) سوال داشتم مگر بعد از دفن میت سوال جواب و حالا گناه کار باشه عذاب شروع نمیشه؟ ولی این هنوز دفن نشده همین که روح جدا شد عذاب شروع میشه؟! و اینکه مگر این نیست که تا وقتی قرآن میخونن عذاب نمیبینه قرائت قرآن بی اثر بوده چرا؟! 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(79) سلام علیکم 🔰واژه قبر در متون دینی به دو معنا به کار رفته است اول مکانی که جسد میت در آن مدفون می‌گردد. روایات مربوط به احکام میت که در کتاب‌های فقهی مورد بحث واقع می‌شود ناظر به این معنا می‌باشد. دوم قبر در روایات اعتقادی که منظور از آن همان عالم برزخ است. لذا افرادی که در دریا غرق میشوند یا سالها جسدشان در کوهها باقی می‌ماند نیز شب اول قبر و فشار قبر برایشان مصداق دارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: من نسبت به عالم برزخ برای شما نگرانم. و زمانی که از معنای برزخ از آن حضرت سوال شد فرمودند: مقصود از قبر، عالم برزخ است ( وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ کافی، ج3، ص242) همچنین امام سجاد علیه السلام فرمودند: برزخ همان قبر است آنگاه افزودند: قبر، میتواند باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای جهنم باشد (ثُمَّ تَلَا وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ هُوَ الْقَبْرُ وَ إِنَّ لَهُمْ فِيهِ لَمَعِيشَةً ضَنْكاً وَ اللَّهِ إِنَّ الْقَبْرَ لَرَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار؛ خصال ج1 ص120) پس مشخص میشود که منظور از سوال در قبر، سوال در گودالی خاکی نیست بلکه منظور سوال در عالم برزخ است و انتقال از عالم ماده به عالم برزخ نیز با مرگ رخ میدهد و ربطی به دفن شدن یا نشدن ندارد. 🔰و اما نسبت به پرسش دوم آنچه در روایات موجود است این نیست که تا زمانی که قرآن خوانده میشود، میت عذاب نمیبیند بلکه آن است که قرائت قرآن موجب خشنودی و آمرزش گناهان میت میشود (بحارالانوار،ج79،ص169) و پر واضح است که این قرائت قرآن و خیرات و مبرات، علت تامه برای آمرزش نیستند بلکه در صورتی که انسان زمینه سعادت را برای خود فراهم کرده باشد این اعمال نیز میتوانند سودمند و کمک کننده و سرعت بخش باشند اما هرگز چنین نیست که قرائت قرآن یا... عذاب را از کسانی مانند طواغیت دوران بردارد! والله هو العالم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠موجوداتی مقدم بر زمان «فلا يتقدم على الزمان إلا الباري و قدرته و أمره المعبر عنه تارة بالعلم التفصيلي و تارة بالصفات عند قوم و أخرى بالملائكة عند آخرين» هیچ موجودی مقدم بر زمان نیست مگر خداوند و مجردات تامه که در زبان شریعت از برخی از آنها با عنوان ملائکه یاد می‌شود و نیز هیچ موجودی مقدم بر ذات حرکت نیست مگر خداوند و مجردات تامه. 📚الحكمة المتعالية، ج‏3، ص 125 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🔹با این‌همه عنایت و لطف و عطا، نبود زهـرِ سـتـمْ سـزای تـو یـا بـاقـرالعـلـوم 🔹دردا که شد نهان، به دل خاک در بقیع روی خـدانـمـای تـو یـا بـاقـرالـعـلـوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 💠قاعده فلسفی26: «الکَیفیةُ للمَخلوقِ المُکَیَفُ» (کیفیت داشتن برای آفریده هایی است که کیفیت پذیر هستند ). 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام : هُوَ الْخَالِقُ لِلْأَشْيَاءِ لَا لِحَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ لَا لِحَاجَةٍ اسْتَحَالَ الْحَدُّ وَ الْكَيْفُ فِيهِ فَافْهَمْ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّه‏‏. 🔹 او آفریننده همه موجودات است اما نه از سر نیاز و آنگاه که خلقت از سر نیاز نباشد درباره او خد و اندازه داشتن و نیز کیفیت داشتن محال است. این نکته را اگر خدا بخواهد بفهم! 📗التوحید، ص168 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠برخی احادیث در فضیلت شب و روز عرفه ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ 🟣خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏رهاند صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 107 . ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّهَ عَرَفهَ بِأهلِ عَرَفَهَ فَیَقولُ : اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً 🟣خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏بالد و می‏گوید: “بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند مسند أحمد ، ج 2، ص 224 . ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ 🟣گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالی که گمان می‏برد آمرزیده نخواهد شد بحار الأنوار ، ج 99 ، ص 248 . ☀️امام علی ‏علیه السلام : 🟢منَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ 🟣برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏شوند دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 294 . ☀️امام صادق‏ علیه السلام : 🟢تخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَه) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَهٍ 🟣هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است التهذیب الأحکام ، ج 5 ، ص 182 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠من طاقت این حال را ندارم! مرحوم آقا سيّد جمال مي فرمود: من وقتى از اصفهان به نجف أشرف مشرّف شدم تا مدّتى مردم را به صورتهاى برزخيّه خودشان مي ديدم؛ به صورتهاى وحوش و حيوانات و شياطين، تا آنكه از كثرت مشاهده ملول شدم. يك روز كه به حرم مطهّر مشرّف شدم، از أمير المؤمنين عليه السّلام خواستم كه اين حال را از من بگيرد، من طاقت ندارم. حضرت گرفت و از آن پس مردم را به صورتهاى عادى مى‏ديدم. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۵. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir