eitaa logo
«عقل و دین ۲»
190 دنبال‌کننده
186 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مشاهده عذاب برزخی مردگان (مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی) ميفرمود: من در دوران جوانى كه در اصفهان بوده‏ام، نزد دو استاد بزرگ: مرحوم آخوند كاشى و جهانگيرخان، درس اخلاق و سير و سلوك مى‏آموختم، و آنها مربّى من بودند. به من دستور داده بودند كه شبهاى پنجشنبه و شبهاى جمعه بروم بيرون اصفهان، و در قبرستان تخت فولاد قدرى تفكّر كنم در عالم مرگ و ارواح، و مقدارى هم عبادت كنم و صبح برگردم. عادت من اين بود كه شب پنجشنبه و جمعه ميرفتم و مقدار يكى دو ساعت در بين قبرها و در مقبره‏ها حركت ميكردم و تفكّر مى‏نمودم و بعد چند ساعت استراحت نموده، و سپس براى نماز شب و مناجات بر مى‏خاستم و نماز صبح را ميخواندم و پس از آن به اصفهان مى‏آمدم. ميفرمود: شبى بود از شبهاى زمستان، هوا بسيار سرد بود، برف هم مى‏آمد. من براى تفكّر در أرواح و ساكنان وادى آن عالم، از اصفهان حركت كردم و به تخت فولاد آمدم و در يكى از حجرات رفتم. و خواستم دستمال خود را باز كرده چند لقمه‏اى از غذا بخورم و بعد بخوابم تا در حدود نيمه شب بيدار و مشغول كارها و دستورات خود از عبادات گردم. در اين حال دَرِ مقبره را زدند، تا جنازه‏اى را كه از أرحام و بستگان صاحب مقبره بود و از اصفهان آورده بودند آنجا بگذارند، و شخص قارى قرآن كه متصدّى مقبره بود مشغول تلاوت شود؛ و آنها صبح بيايند و جنازه را دفن كنند. آن جماعت جنازه را گذاردند و رفتند، و قارى قرآن مشغول تلاوت شد. من همين كه دستمال را باز كرده و مى‏خواستم مشغول خوردن غذا شوم، ديدم كه ملائكه عذاب آمدند و مشغول عذاب كردن شدند. 👈ادامه در پست بعد
ادامه پست قبل👈 عين عبارت خود آن مرحوم است: چنان گرزهاى آتشين بر سر او مى‏زدند كه آتش به آسمان زبانه مى‏كشيد، و فريادهائى از اين مرده بر مى‏خاست كه گوئى تمام اين قبرستان عظيم را متزلزل مى‏كرد. نمى‏دانم اهل چه معصيتى بود؛ از حاكمان جائر و ظالم بود كه اين‏طور مستحقّ عذاب بود؟ و أبداً قارى قرآن اطّلاعى نداشت؛ آرام بر سر جنازه نشسته و به تلاوت اشتغال داشت. من از مشاهده اين منظره از حال رفتم، بدنم لرزيد، رنگم پريد. و اشاره مى‏كنم به صاحب مقبره كه در را باز كن من مى‏خواهم بروم، او نمى‏فهميد؛ هر چه مى‏خواستم بگويم زبانم قفل شده و حركت نميكرد! بالاخره به او فهماندم: چفت در را باز كن؛ من ميخواهم بروم. گفت: آقا! هوا سرد است، برف روى زمين را پوشانيده، در راه گرگ است، تو را ميدرد! هر چه ميخواستم بفهمانم به او كه من طاقت ماندن ندارم، او إدراك نمى‏كرد. بناچار خود را بدر اطاق كشاندم، در را باز كرد و من خارج شدم. و تا اصفهان با آنكه مسافت زيادى نيست بسيار به سختى آمدم و چندين بار به زمين خوردم. آمدم در حجره، يك هفته مريض بودم، و مرحوم آخوند كاشى و جهانگيرخان مى‏آمدند حجره و استمالت ميكردند و به من دوا ميدادند و جهانگيرخان براى من كباب باد ميزد و به زور به حلق من فرو مى‏برد، تا كم كم قدرى قوّه گرفتم. بايد به منكرين معاد گفت: اينها هم قابل انكار است؟ 📚معاد شناسی، ج۱،ص۱۴۲. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(79) پیرو پستی گذاشتین کانال(مشاهده عذاب برزخی مردگان) سوال داشتم مگر بعد از دفن میت سوال جواب و حالا گناه کار باشه عذاب شروع نمیشه؟ ولی این هنوز دفن نشده همین که روح جدا شد عذاب شروع میشه؟! و اینکه مگر این نیست که تا وقتی قرآن میخونن عذاب نمیبینه قرائت قرآن بی اثر بوده چرا؟! 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(79) سلام علیکم 🔰واژه قبر در متون دینی به دو معنا به کار رفته است اول مکانی که جسد میت در آن مدفون می‌گردد. روایات مربوط به احکام میت که در کتاب‌های فقهی مورد بحث واقع می‌شود ناظر به این معنا می‌باشد. دوم قبر در روایات اعتقادی که منظور از آن همان عالم برزخ است. لذا افرادی که در دریا غرق میشوند یا سالها جسدشان در کوهها باقی می‌ماند نیز شب اول قبر و فشار قبر برایشان مصداق دارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: من نسبت به عالم برزخ برای شما نگرانم. و زمانی که از معنای برزخ از آن حضرت سوال شد فرمودند: مقصود از قبر، عالم برزخ است ( وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ کافی، ج3، ص242) همچنین امام سجاد علیه السلام فرمودند: برزخ همان قبر است آنگاه افزودند: قبر، میتواند باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای جهنم باشد (ثُمَّ تَلَا وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ هُوَ الْقَبْرُ وَ إِنَّ لَهُمْ فِيهِ لَمَعِيشَةً ضَنْكاً وَ اللَّهِ إِنَّ الْقَبْرَ لَرَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار؛ خصال ج1 ص120) پس مشخص میشود که منظور از سوال در قبر، سوال در گودالی خاکی نیست بلکه منظور سوال در عالم برزخ است و انتقال از عالم ماده به عالم برزخ نیز با مرگ رخ میدهد و ربطی به دفن شدن یا نشدن ندارد. 🔰و اما نسبت به پرسش دوم آنچه در روایات موجود است این نیست که تا زمانی که قرآن خوانده میشود، میت عذاب نمیبیند بلکه آن است که قرائت قرآن موجب خشنودی و آمرزش گناهان میت میشود (بحارالانوار،ج79،ص169) و پر واضح است که این قرائت قرآن و خیرات و مبرات، علت تامه برای آمرزش نیستند بلکه در صورتی که انسان زمینه سعادت را برای خود فراهم کرده باشد این اعمال نیز میتوانند سودمند و کمک کننده و سرعت بخش باشند اما هرگز چنین نیست که قرائت قرآن یا... عذاب را از کسانی مانند طواغیت دوران بردارد! والله هو العالم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠موجوداتی مقدم بر زمان «فلا يتقدم على الزمان إلا الباري و قدرته و أمره المعبر عنه تارة بالعلم التفصيلي و تارة بالصفات عند قوم و أخرى بالملائكة عند آخرين» هیچ موجودی مقدم بر زمان نیست مگر خداوند و مجردات تامه که در زبان شریعت از برخی از آنها با عنوان ملائکه یاد می‌شود و نیز هیچ موجودی مقدم بر ذات حرکت نیست مگر خداوند و مجردات تامه. 📚الحكمة المتعالية، ج‏3، ص 125 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🔹با این‌همه عنایت و لطف و عطا، نبود زهـرِ سـتـمْ سـزای تـو یـا بـاقـرالعـلـوم 🔹دردا که شد نهان، به دل خاک در بقیع روی خـدانـمـای تـو یـا بـاقـرالـعـلـوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 💠قاعده فلسفی26: «الکَیفیةُ للمَخلوقِ المُکَیَفُ» (کیفیت داشتن برای آفریده هایی است که کیفیت پذیر هستند ). 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام : هُوَ الْخَالِقُ لِلْأَشْيَاءِ لَا لِحَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ لَا لِحَاجَةٍ اسْتَحَالَ الْحَدُّ وَ الْكَيْفُ فِيهِ فَافْهَمْ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّه‏‏. 🔹 او آفریننده همه موجودات است اما نه از سر نیاز و آنگاه که خلقت از سر نیاز نباشد درباره او خد و اندازه داشتن و نیز کیفیت داشتن محال است. این نکته را اگر خدا بخواهد بفهم! 📗التوحید، ص168 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠برخی احادیث در فضیلت شب و روز عرفه ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ 🟣خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏رهاند صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 107 . ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّهَ عَرَفهَ بِأهلِ عَرَفَهَ فَیَقولُ : اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً 🟣خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏بالد و می‏گوید: “بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند مسند أحمد ، ج 2، ص 224 . ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ 🟣گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالی که گمان می‏برد آمرزیده نخواهد شد بحار الأنوار ، ج 99 ، ص 248 . ☀️امام علی ‏علیه السلام : 🟢منَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ 🟣برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏شوند دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 294 . ☀️امام صادق‏ علیه السلام : 🟢تخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَه) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَهٍ 🟣هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است التهذیب الأحکام ، ج 5 ، ص 182 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠من طاقت این حال را ندارم! مرحوم آقا سيّد جمال مي فرمود: من وقتى از اصفهان به نجف أشرف مشرّف شدم تا مدّتى مردم را به صورتهاى برزخيّه خودشان مي ديدم؛ به صورتهاى وحوش و حيوانات و شياطين، تا آنكه از كثرت مشاهده ملول شدم. يك روز كه به حرم مطهّر مشرّف شدم، از أمير المؤمنين عليه السّلام خواستم كه اين حال را از من بگيرد، من طاقت ندارم. حضرت گرفت و از آن پس مردم را به صورتهاى عادى مى‏ديدم. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۵. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠اقسام چهارگانه توحید در بیان امیرالمؤمنین علیه السلام 🔰در روز جمل يك مرد اعرابى در حضور اميرالمؤمنين عليه السّلام به پاخاست و گفت: يا أمِيرَالْمُومِنينَ أتَقُولُ: إنَّ اللهَ وَاحِدٌ؟ قَالَ: فَحَمَلَ النَّاسُ عَلَيهِ، قَالُوا: يا أعْرَابِى، أمَا تَرَى مَا فِيهِ أمِيرُالْمُومِنينَ مِن تَقَسُّمِ الْقَلْبِ؟ «اى اميرالمؤمنين، آيا مى ‏فرماييد: خداوند يگانه است؟ راوى گفت: مردم بر او حمله كردند و گفتند: اى مرد عرب بيابانى آيا نمى‏ بينى افكار مختلف و تأمّل و انديشه‏ اى را كه دل اميرالمؤمنين را فرا گرفته است (و در اين گيرودار و هجوم هموم و غموم، اين چه جاى سؤال است)؟ فَقَالَ أمِيرُالْمُومِنينَ عليه‏ السّلام: دَعُوهُ فَإنَّ الَّذِى يرِيدُهُ الأعْرَابِى هُوَ الَّذِى نُرِيدُهُ مِنَ الْقَوْمِ. «اميرالمؤمنين عليه السّلام گفت: او را به حال خود گذاريد، زيرا آنچه اين مرد عرب باديه ‏نشين از ما مى ‏خواهد، همان چيزى است كه ما از اين گروه (اصحاب جمل) مى ‏خواهيم». 🔹ثُمَّ قَالَ‏: يا أعْرَابِى، إنَّ الْقَوْلَ فِى أنَ‏ اللهَ‏ وَاحِدٌ عَلَى‏ أرْبَعَةِ أقْسَامٍ‏: فَوَجْهَانِ مِنْهَا لَا يجُوزَانِ عَلَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ وَجْهَانِ يثْبُتَانِ فِيهِ. فَأمَّا اللَّذَانِ لَا يجُوزَانِ عَلَيهِ، فَقَوْلُ الْقَائِلِ: وَاحِدٌ يقْصِدُ بِهِ بَابَ الأعْدَادِ. فَهَذَا مَا لَا يجُوزُ، لأنَّ مَا لَا ثَانِى لَهُ لَا يدْخُلُ فِى بَابِ الأعْدَادِ. أمَا تَرَى أنَّهُ كَفَرَ مَنْ قَالَ: ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ؟ وَ قَوْلُ الْقَائِلِ: هُوَ وَاحِدٌ مِنَ النَّاسِ، يرِيدُ بِهِ النَّوْعِ مِنَ الْجِنْسِ. فَهَذَا مَا لَا يجُوزُ عَلَيهِ، لأنَّهُ تَشْبِيهٌ، وَ جَلَّ رَبُّنَا عَن ذَلِكَ وَ تَعَالَى. وَ أمَّا الْوَجْهَانِ اللَّذَانِ يثْبُتَانِ فِيهِ: فَقَوْلُ الْقَائِلِ: هُوَ وَاحِدٌ لَيسَ لَهُ فِى الأشْياءِ شِبْهٌ، كَذَلِكَ رَبُّنَا. وَ قَوْلُ الْقَائِلِ: إنَّهُ عَزَّوَجَلَّ أحَدِى الْمَعْنَى، يعْنِى بِهِ أَنَّهُ لَا ينْقَسِمُ فِى وُجُودٍ وَ لَا عَقْلٍ وَ لَا وَهْمٍ. كَذَلِكَ رَبُّنَا عَزَّ وَجَلَّ. 🔸«سپس آن حضرت گفت: اى اعرابى، اين گفتارى كه گفته مى ‏شود: خداوند واحد است، چهار گونه است، دو قسم از آن بر خداوند عزّ و جلّ جايز نيست، و دو قسم از آن در خداوند ثابت است. امّا آن دو وجهى كه جايز نيست بر او گفته شود، يكى گفتار گوينده ‏اى است كه مى‏ گويد: واحد، و از آن اراده كرده است واحدى را كه در باب اعداد از آن بحث مى ‏شود. اين اطلاق بر خدا روا نيست، زيرا موجودى كه ثانى و دومى ندارد، در باب اعداد داخل نمى ‏شود. آيا نمى ‏نگرى كه آن كس كه گفت: ثالث ثلاثة (خداوند يكى از سه اصل است؛ أب و ابْن و رُوحُ القُدُس، و يا ذات و علم و حيات) كافر شده است؟ و همچنين گفتار گوينده‏ اى است كه در واحد مى ‏گويد: او يكى از مردم است، و مراد يك نوع از جنس مردم است‏ . اين هم بر خداوند جايز نيست چون تشبيه است، و پروردگار از اين تشبيه بزرگ و برتر و بالاتر است. و امّا دو وجهى كه بر خداوند ثابت است، يكى گفتار گوينده ‏اى است كه مى‏ گويد: او يكى است، در اشياء براى او شبيهى نيست. پروردگار ما اين طور است. و ديگرى گفتار گوينده ‏اى است كه مى ‏گويد: خداوند عزّ و جلّ أحدىّ المعنى است. يعنى انقسام وجودى خارجى، و انقسام عقلى، و انقسام وهمى پيدا نمى‏ كند. اين طور است پروردگار عز و جل» 📚امام شناسى ؛ ج‏12 ؛ ص367 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶9؛ تشبیه و تنزیه. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی27: «الکَیفیةُ جَهَةُ الصِّفَةِ وَ الإضافَةِ» (کیفیت داشتن و ویژگی های مادی از ناحیه صفت پذیری و احاطه علمی یا عینی حاصل می شود). 🟢حدیث اول: 🔸امام صادق علیه السلام : قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ كَيْفِيَّةٌ؟ قَالَ لَا؛ لِأَنَّ الْكَيْفِيَّةَ جِهَةُ الصِّفَةِ وَ الْإِحَاطَةِ وَ لَكِنْ لَا بُدَّ مِنَ الْخُرُوجِ مِنْ جِهَةِ التَّعْطِيلِ وَ التَّشْبِيهِ لِأَنَّ مَنْ نَفَاهُ أَنْكَرَهُ وَ رَفَعَ رُبُوبِيَّتَهُ وَ أَبْطَلَهُ وَ مَنْ شَبَّهَهُ بِغَيْرِهِ فَقَدْ أَثْبَتَهُ بِصِفَةِ الْمَخْلُوقِينَ الْمَصْنُوعِينَ الَّذِينَ لَا يَسْتَحِقُّونَ الرُّبُوبِيَّةَ وَ لَكِنْ لَا بُدَّ مِنْ إِثْبَاتِ ذَاتٍ بِلَا كَيْفِيَّةٍ لَا يَسْتَحِقُّهَا غَيْرُهُ وَ لَا يُشَارِكُ فِيهَا وَ لَا يُحَاطُ بِهَا وَ لَا يَعْلَمُهَا غَيْرُه‏. 🔹 مرد پرسشگر پرسید: آیا برای خدا کیفیتی هست؟ امام علیه السلام فرمودند: خیر؛زیرا کیفیت داشتن از ناحیه صفت داشتن و احاطه علمی یا عینی ناشی می‌شود لاکن می‌باید درباره خدا از قلمرو تعطیل و تشبیه خارج شد زیرا آنکه قائل به تعطیل باشد نفی خداوند می‌کند و او را انکار کرده است و ربوبیت او را باطل نموده است و آن کسی که او را به غیرش تشبیه کند پس او را همراه با صفات مخلوق و ویژگی‌های آفریده‌ها اثبات کرده است که چنین مخلوق‌ها و آفریدگانی سزاوار ربوبیت نیستند بلکه می‌بایست ذاتی بدون کیفیت را اثبات کرد که این ویژگی را کسی جز خداوند سزاوار آن نیست و هیچکس در این امر با او مشارکت ندارد و هیچگاه در احاطه چیزی واقع نمی‌شود و چنین ذاتی را جز خود خدا نمی‌شناسد. 📗التوحید، ص247 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir