eitaa logo
«عقل و دین ۲»
245 دنبال‌کننده
203 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💐۲۵ ذیحجه روز نزول سوره هل أتی
🔰 اگر فیلسوف شهامت داشته باشد... 🔹اگر فیلسوف شهامت داشته باشد هرجا که نتوانست عدم مغایرت خود را ثابت کند، به آن اعتراف می‌کند، مثل ابن‌سینا که گفت معاد جسمانی را نمی‌توانم با عقلم ثابت کنم، ولی وظیفه ما تصدیق نبوت است، بعد این جمله زیبا را در الاهییات گفت: أخبرنا سیّدنا و نبیّنا و مولانا محمد. 🎙آیت الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی.
70.mp3
26.54M
جلسه70؛ عینیت صفات با ذات الهی. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی28 و 29: «لا یُثبَتُ الشیءُ الّا بإنّیةٍ وَ مائیّةٍ» (هیچ چیز بدون هستی و هویت، ثبوت ندارد). «انّ اللهَ تعالی لهُ إنّیةٌ و مائیّةٌ» ( خدا دارای هستی و هویت است) 🟢حدیث اول: 🔸امام صادق علیه السلام : ‏‏قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ إِنِّيَّةٌ وَ مَائِيَّةٌ؟ قَالَ نَعَمْ لَا يَثْبُتُ الشَّيْ‏ءُ إِلَّا بِإِنِّيَّةٍ وَ مَائِيَّة. 🔹 مرد پرسشگر از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا خدا دارای هستی و هویت است؟ امام علیه السلام فرمود: آری، زیرا هیچ چیز بدون انیت(هستی) و مائیت ( هویت) ثبوت ندارد. 📗التوحید، ص246 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠برخورد آيه الله گلپايگانى با حوريان بهشتى‏👇👇👇
💠برخورد آيه الله گلپايگانى با حوريان بهشتى‏ (مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی) می فرمودند: روزى نشسته بودم، ناگاه وارد باغى شدم كه بسيار مجلّل و با شكوه بود و مناظر دلفريبى داشت. ريگهاى زمين آن بسيار دلربا بود، و درخت‏ها بسيار باطراوت و خرّم، و نسيم‏هاى جان‏فزا از لابلاى آنها جارى بود. من وارد شدم و يكسره به وسط باغ رفتم، ديدم حوضى است بسيار بزرگ و مملوّ از آب صاف و درخشان، به طورى كه ريگهاى كف آن ديده مى‏شد. اين حوض لبه‏اى داشت و دختران زيبائى كه چشم، آنها را نديده با بدنهاى عريان دور تا دور اين حوض نشسته و به لبه و ديواره حوض يك دست خود را انداخته و با آب بازى مى‏كنند، و با دست آبهاى حوض را بروى لبه و حاشيه مى‏ريزند. و آنها يك رئيس دارند كه از آنها مجلّل‏تر و زيباتر و بزرگتر بود، و او شعر می خواند و اين دختران همه با هم ردّ او را مى‏گفتند و جواب می دادند. او با آواز بلند يك قصيده طولانى را بندبند می خواند، و هر بندش خطاب به خدا بود كه به چه جهت قوم عاد را هلاك كردى؟ و قوم ثمود را هلاك كردى؟و فرعونيان را غرق دريا كردى؟ و... . و چون هر بند كه راجع به قوم خاصّى بود تمام مى‏شد اين دختران همه با هم مى‏گفتند: به چه حسابى؟ به چه كتابى؟ و همينطور آن دخترِ رئيس اعتراضات خود را بيان می كرد و اينها همه تأييداً و تأكيداً پاسخ می دادند. من وارد شدم، ولى ديدم اينها همه با من نامحرمند، لذا يك دور استخر كه حركت كردم از همان راهى كه آمده بودم به بيرون باغ رهسپار شدم. 🔰[تفسیر علامه طهرانی از این مکاشفه:] مرحوم آقا سيّد جمال يك شاگرد مؤمن از شاگردان قرآن كريم بود، و يك تربيت شده به چندين واسطه از مكتب رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم؛ ولى چون اين مكاشفه قبل از وصول به مقام كمال روحى براى ايشان رخ داده است و در سِرّ وجود ايشان مسأله هلاكت قوم عاد و ثمود و نوح به دست عوامل غيبيّه كاملًا حلّ نشده بوده است، لذا در عالم معنى به صورت اعتراض حوريّه‏هاى بهشتى تجلّى نموده است، و گرنه در عالم معنى و تجرّد، اعتراضى نيست و تمام اهل ملا أعلى در تسبيح و تقديس وجود و صفات و افعال حضرت احديّت هستند. و نكته مهمّ كه بشارتى براى آن مرحوم بوده است اينكه ايشان آن حوريّه‏ها را بر خود نامحرم ديده است؛ و اين يك مژده روحى است كه از اين منزل كه محلّ شبهه و اعتراض است عبور خواهد نمود و به منزلگاه تسبيح و تقديس مطلق ذات حضرت احديّت عزّ و جلّ خواهد رسيد. كما آنكه در مكاشفاتى كه در اواخر عمر براى ايشان حاصل شده است اين معنى به خوبى روشن و مشهود است كه به اين مقام نائل شده‏اند؛ رحمةُ الله عليه رحمةً واسعة. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۶. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مناظره ای پیرامون عینیت صفات با ذات کتاب «توحید علمی و عینی» در برگیرنده مجموعه ای از نامه های فلسفی حکیم (کمپانی) و جواب های عرفانی ، پیرامون مبحث عینیت صفات ثبوتیه خداوند با ذات بر مذاق توحیدی حکما و نفی صفات از مرتبه ذات بر مذاق توحیدی عرفا و همچنین بسیاری دیگر از موارد بحث میان دو مسلک می باشد. نویسنده این مجموعه، مرحوم ، از علماء و عرفای عالیقدر و معاصر، قرن پانزدهم هجری قمری است. از آنجا که مباحث بسیار دقیق و عمیق توحیدی عرفانی و فلسفی نامه های دو طرف، حاوی مطالب عالیه علمی، از دو منظر «حکمت و عرفان» و بسیار مهم و نیاز به تحلیل و بررسی داشت، مرحوم (صاحب تفسیر گرانبهای المیزان) ضمن درس هایی در حوزه علمیه قم، سه نامه اول مرحوم سید و سه نامه اول مرحوم شیخ را در ایام پنجشنبه و جمعه، تدریس و بر هر یک از نامه ها، عنوان «تذییلات و محاکمات» قرار داده شد. بعد از رحلت ایشان، (نویسنده کتاب) نظرات خود را بر هشت نامه مانده آن دو بزرگوار اضافه کرده و شرح و تذییل نمودند و بدین سان این کتاب ارزشمند که نگرش توحیدی و معرفتی عارف و حکیم را، بررسی کرده و حق را روشن ساخته، براساس تلاش های پی گیر او، تألیف و تدوین شد. 📖مشاهده تلخیص اجمالی کتاب 📖دانلود متن کامل کتاب # فلسفه # عرفان 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠حرارت سرد نشدنی! 🔸قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» 🔹پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» 📚جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠 یزید درون ما «اگر ما جای خلفای بنی ‎امیه و بنی ‎عباس که خلافت را از اهلش غصب نمودند، بودیم و توانایی داشتیم، رادع و مانعی از نابودی دشمنان خود نداشتیم و شرایط و قدرت و امکاناتی که برای آن‎ها فراهم بود، برای ما هم فراهم می‎ شد، آیا مانند آنها عمل نمی‎کردیم؟! الآن چه می‎کنیم؟ آیا حق‎کشی نمی‎کنیم؟ از خدا می‎خواهیم که مورد چنین امتحانی قرار نگیریم، البته اگر مورد امتحان قرار گرفتیم نیز از خدا می‎خواهیم که ما را حفظ نماید. انسان در مقام امتحان یا مانند سلمان علیه‌السلام در أعلی‎علیین قرار می‎گیرد یا مانند یزید از هالکین و در اسفل‎ سافلین. آنچه یزید، بالفعل داشت، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. این‎طور نیست که آن‎ها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه می‎بریم!» 📚رحمت واسعه، ص١٩۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 💠قاعده فلسفی28 و 29: «لا یُثبَتُ الشیءُ الّا بإنّیةٍ وَ مائیّةٍ» (هیچ چیز بدون هستی و هویت، ثبوت ندارد). «انّ اللهَ تعالی لهُ إنّیةٌ و مائیّةٌ» ( خدا دارای هستی و هویت است) 🟢حدیث اول: 🔸امام صادق علیه السلام : ‏‏قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ إِنِّيَّةٌ وَ مَائِيَّةٌ؟ قَالَ نَعَمْ لَا يَثْبُتُ الشَّيْ‏ءُ إِلَّا بِإِنِّيَّةٍ وَ مَائِيَّة. 🔹 مرد پرسشگر از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا خدا دارای هستی و هویت است؟ امام علیه السلام فرمود: آری، زیرا هیچ چیز بدون انیت(هستی) و مائیت ( هویت) ثبوت ندارد. 📗التوحید، ص246 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠توسل به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برای رفع موانع سلوک در مرحله اى از مراحل سير و سلوك، حال عجيبى پيدا كردم و نفس خود را افاضه كننده علم و قدرت و رزق و حيات به جميع موجودات مى‏ديدم! بدين قسم كه هر موجودى از موجودات از من مدد مى‏گيرد، و من مُعطى و مُفيض فيض وجود به ماهيّات امكانيّه و قوالب وجوديّه هستم. اين حال من بود، و از طرفى مى‏دانستم كه اين حال صحيح نيست؛ چون خداوند مبدأ همه خيرات است و افاضه كننده رحمت و وجود به جميع ما سِوَى. چند شبانه روز اين حال طول كشيد، و هر چه به حرم مطهّر حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام مشرّف شدم و در باطن تقاضاى گشايش نمودم سودى نبخشيد، تصميم گرفتم به كاظمين مشرّف شوم و آن حضرت را شفيع قرار دهم تا خداوند متعال مرا از اين ورطه نجات دهد. به سوى مرقد مطهّر حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام از نجف عازم كاظمين شدم، و چون وارد شدم يكسره به حرم مطهّر مشرّف شدم. سرِ خود را در مقابل ضريح روى سنگ‏هاى مرمر گذاشتم و آن‏قدر گريه كردم كه آب اشك چشم من بر روى سنگ‏هاى مرمر جارى شد. هنوز سر از زمين بر نداشته بودم كه حضرت شفاعت فرمودند و حال من عوض شد، و فهميدم كه من كيستم؟ من چيستم؟ من ذرّه اى هم نيستم، من بقدرِ پرِ كاهى قدرت ندارم؛ اينها همه مال خداست و بس، و اوست مفيض على الإطلاق، و اوست حىّ و حيات دهنده، و عالم و علم بخشنده، و قادر و قدرت دهنده، و رازق و روزى رساننده؛ و نفس من يك دريچه و آيتى است از ظهور آن نور على الإطلاق. در اين حال برخاستم و زيارت و نماز را بجاى آوردم و به نجف اشرف مراجعت كردم، و چند شبانه روز باز خدا را مفيض و حىّ و قادر در تمام عوالم مى‏ديدم، تا يكبار كه به حرم مطهّر أمير المؤمنين عليه السّلام مشرّف شدم، در وقت مراجعت به منزل، در ميان كوچه حالتى دست داد كه از توصيف خارج است و قريب ده دقيقه سر به ديوار گذاردم و قدرت بر حركت نداشتم. اين يك حالى بود كه أمير المؤمنين مرحمت فرمودند و از حال حاصله در حرم موسى بن جعفر عليهما السّلام عالى‏تر و دقيق‏تر بود، و آن حال مقدّمه حصول اين حال بود. 📚معاد شناسى، ج‏9، ص119 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی 30: «شُیئانِ موجودانِ فی رُتبةٍ واحدةٍ یَمتَنعَ أن یکونَ أحدُهُما علّةً للآخَرِ» (دو موجود که در یک مرتبه وجودی قرار داشته باشند، علیت یکی برای دیگری محال است). 🟢حدیث اول: 🔸عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: اعْلَمْ عَلَّمَكَ اللَّهُ الْخَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدِيمٌ وَ الْقِدَمُ صِفَةٌ دَلَّتِ الْعَاقِلَ عَلَى أَنَّهُ لَا شَيْ‏ءَ قَبْلَهُ وَ لَا شَيْ‏ءَ مَعَهُ فِي دَيْمُومِيَّتِهِ فَقَدْ بَانَ لَنَا بِإِقْرَارِ الْعَامَّةِ مَعَ مُعْجِزَةِ الصِّفَةِ أَنَّهُ لَا شَيْ‏ءَ قَبْلَ اللَّهِ وَ لَا شَيْ‏ءَ مَعَ اللَّهِ فِي بَقَائِهِ «3» وَ بَطَلَ قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ كَانَ قَبْلَهُ أَوْ كَانَ مَعَهُ شَيْ‏ءٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لَوْ كَانَ مَعَهُ‏ شَيْ‏ءٌ فِي بَقَائِهِ لَمْ يَجُزْ أَنْ يَكُونَ خَالِقاً لَهُ لِأَنَّهُ لَمْ يَزَلْ مَعَهُ فَكَيْفَ يَكُونُ خَالِقاً لِمَنْ لَمْ يَزَلْ مَعَهُ وَ لَوْ كَانَ قَبْلَهُ شَيْ‏ءٌ كَانَ الْأَوَّلُ ذَلِكَ الشَّيْ‏ءَ لَا هَذَا وَ كَانَ الْأَوَّلُ أَوْلَى بِأَنْ يَكُونَ خَالِقاً لِلْأَوَّلِ الثَّانِي‏. 🔹 حضرت امام رضا (ع) فرمودند: خدا خير و خوبى را به تو تعليم فرمايد. بدان كه خداى تبارك و تعالى قديم است و قديم بودن صفت او است كه عاقل را دلالت ميكند بر اينكه چيزى پيش از او نبوده و در وجود ازلى كه دارد هيچ چيز با او نبوده پس ظاهر شد از براى ما به اقرار و اعتراف عامه مردمان يا همه آفريدگان به زبان حال يا مقال به واسطه صفتى كه ايشان را عاجز نموده كه به آن متصف شوند كه چيزى پيش از خدا نبوده و چيزى در ماندن دائمى با او نخواهد بود و باطل شد گفته كسى كه گمان كرده كه پيش از او يا با او هميشه چيزى بوده و بيانش اين است كه اگر هميشه چيزى در ماندن با او ميبود جائز نبود كه خداى خالق آن چيز باشد زيرا كه هميشه با او بوده پس چگونه مى‏شود كه خالق چيزى باشد كه هميشه با او بوده و اگر چيزى پيش از او ميبود آن چيز اول بود نه اين كه تو او را خدا ميدانى و آن اول اولى و احق بود به اينكه خالق باشد از براى دوم كه تو او را اول فرض كردى‏. 📗التوحید، ص186 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠نمایی اجمالی از حیات پر برکت آیت الله سید علی قاضی طباطبایی آیةالله‌ العظمی علامه سید علی آقا قاضی طباطبائی تبریزی، فقیه، حکیم و عارف کم نظیر و بزرگ شیعه و اسلام است. سید علی قاضی طباطبایی، در ۱۳ ذی‌الحجه ۱۲۸۲ق (۹ اردیبهشت ۱۲۴۵ش) و به نقل از برخی از تذکره‌نویسان در ۱۲۸۵ق (۷ فروردین ۱۲۴۸ش) در تبریز به دنیا آمد. خاندان وی از سادات طباطبایی بودند و نسبشان به ابراهیم طباطبا، نوادۀ امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. پدرش، سید حسین قاضی (درگذشت۱۳۱۴ق)، از شاگردان میرزای شیرازی بود که در تفسیر قرآن آثاری نوشته است. جد مادری سیدعلی، میرزا محسن قاضی تبریزی (درگذشت۱۳۰۶)، نیز عالم بود و با ملا هادی سبزواری مصاحبت داشت. ایشان در سال‌های آخر عمر به بیماری مبتلا شد و در ۶ ربیع‌الاول ۱۳۶۶ق، برابر ۹ بهمن ۱۳۲۵ش درگذشت. بر پیکر مطهر او نماز خواند و در وادی السلام نجف در کنار پدرش به خاک سپرده شد. ایشان به هیچ‌یک از سلسله‌های صوفیه مرتبط نبود، و طریقه عرفانی وی همان طریقه و استادش سیدعلی شوشتری بود. روش سلوکی وی وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله همراه با پذیرفتن ولایت امامان شیعه (علیهم‌السّلام) بود. هرچند شهرت آیت‌الله قاضی بیش‌تر به عرفان و اخلاق است، اما در حدیث و فقه و تفسیر نیز تبحر داشت و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. سیدمحمدحسین طباطبائی، سیدابوالقاسم خوئی، سیدهاشم موسوی حداد و محمدتقی بهجت از جمله شاگردان آیت‌الله قاضی بودند. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(73) دلیل اصلی رد تناسخ چیه؟ واقعا ممکنه تناسخ وجود داشته باشه توی ادیان خوندیم که انسان ها تا به کمال وجودی نرسن بعد از مرگ تناسخ پیدا میکنن تا در نهایت در طی این زندگی ها به کمال و نیروانا برسن از نظر منطقی هم اینکه تنها یک زندگی اونم کوتاه به انسان داده بشه که کل سرنوشت بعد از مرگش رو تعیین بکنه کمی ظالمانه به نظر نمیاد؟ بعد اینکه قبول تناسخ چه آسیبی به اعتقاد ما میزنه؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir