eitaa logo
«عقل و دین ۲»
190 دنبال‌کننده
186 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠موجوداتی مقدم بر زمان «فلا يتقدم على الزمان إلا الباري و قدرته و أمره المعبر عنه تارة بالعلم التفصيلي و تارة بالصفات عند قوم و أخرى بالملائكة عند آخرين» هیچ موجودی مقدم بر زمان نیست مگر خداوند و مجردات تامه که در زبان شریعت از برخی از آنها با عنوان ملائکه یاد می‌شود و نیز هیچ موجودی مقدم بر ذات حرکت نیست مگر خداوند و مجردات تامه. 📚الحكمة المتعالية، ج‏3، ص 125 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🔹با این‌همه عنایت و لطف و عطا، نبود زهـرِ سـتـمْ سـزای تـو یـا بـاقـرالعـلـوم 🔹دردا که شد نهان، به دل خاک در بقیع روی خـدانـمـای تـو یـا بـاقـرالـعـلـوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 💠قاعده فلسفی26: «الکَیفیةُ للمَخلوقِ المُکَیَفُ» (کیفیت داشتن برای آفریده هایی است که کیفیت پذیر هستند ). 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام : هُوَ الْخَالِقُ لِلْأَشْيَاءِ لَا لِحَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ لَا لِحَاجَةٍ اسْتَحَالَ الْحَدُّ وَ الْكَيْفُ فِيهِ فَافْهَمْ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّه‏‏. 🔹 او آفریننده همه موجودات است اما نه از سر نیاز و آنگاه که خلقت از سر نیاز نباشد درباره او خد و اندازه داشتن و نیز کیفیت داشتن محال است. این نکته را اگر خدا بخواهد بفهم! 📗التوحید، ص168 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠برخی احادیث در فضیلت شب و روز عرفه ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ 🟣خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏رهاند صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 107 . ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّهَ عَرَفهَ بِأهلِ عَرَفَهَ فَیَقولُ : اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً 🟣خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏بالد و می‏گوید: “بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند مسند أحمد ، ج 2، ص 224 . ☀️پیامبر اکرم (ص) : 🟢أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ 🟣گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالی که گمان می‏برد آمرزیده نخواهد شد بحار الأنوار ، ج 99 ، ص 248 . ☀️امام علی ‏علیه السلام : 🟢منَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ 🟣برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏شوند دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 294 . ☀️امام صادق‏ علیه السلام : 🟢تخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَه) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَهٍ 🟣هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است التهذیب الأحکام ، ج 5 ، ص 182 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠من طاقت این حال را ندارم! مرحوم آقا سيّد جمال مي فرمود: من وقتى از اصفهان به نجف أشرف مشرّف شدم تا مدّتى مردم را به صورتهاى برزخيّه خودشان مي ديدم؛ به صورتهاى وحوش و حيوانات و شياطين، تا آنكه از كثرت مشاهده ملول شدم. يك روز كه به حرم مطهّر مشرّف شدم، از أمير المؤمنين عليه السّلام خواستم كه اين حال را از من بگيرد، من طاقت ندارم. حضرت گرفت و از آن پس مردم را به صورتهاى عادى مى‏ديدم. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۵. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠اقسام چهارگانه توحید در بیان امیرالمؤمنین علیه السلام 🔰در روز جمل يك مرد اعرابى در حضور اميرالمؤمنين عليه السّلام به پاخاست و گفت: يا أمِيرَالْمُومِنينَ أتَقُولُ: إنَّ اللهَ وَاحِدٌ؟ قَالَ: فَحَمَلَ النَّاسُ عَلَيهِ، قَالُوا: يا أعْرَابِى، أمَا تَرَى مَا فِيهِ أمِيرُالْمُومِنينَ مِن تَقَسُّمِ الْقَلْبِ؟ «اى اميرالمؤمنين، آيا مى ‏فرماييد: خداوند يگانه است؟ راوى گفت: مردم بر او حمله كردند و گفتند: اى مرد عرب بيابانى آيا نمى‏ بينى افكار مختلف و تأمّل و انديشه‏ اى را كه دل اميرالمؤمنين را فرا گرفته است (و در اين گيرودار و هجوم هموم و غموم، اين چه جاى سؤال است)؟ فَقَالَ أمِيرُالْمُومِنينَ عليه‏ السّلام: دَعُوهُ فَإنَّ الَّذِى يرِيدُهُ الأعْرَابِى هُوَ الَّذِى نُرِيدُهُ مِنَ الْقَوْمِ. «اميرالمؤمنين عليه السّلام گفت: او را به حال خود گذاريد، زيرا آنچه اين مرد عرب باديه ‏نشين از ما مى ‏خواهد، همان چيزى است كه ما از اين گروه (اصحاب جمل) مى ‏خواهيم». 🔹ثُمَّ قَالَ‏: يا أعْرَابِى، إنَّ الْقَوْلَ فِى أنَ‏ اللهَ‏ وَاحِدٌ عَلَى‏ أرْبَعَةِ أقْسَامٍ‏: فَوَجْهَانِ مِنْهَا لَا يجُوزَانِ عَلَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ وَجْهَانِ يثْبُتَانِ فِيهِ. فَأمَّا اللَّذَانِ لَا يجُوزَانِ عَلَيهِ، فَقَوْلُ الْقَائِلِ: وَاحِدٌ يقْصِدُ بِهِ بَابَ الأعْدَادِ. فَهَذَا مَا لَا يجُوزُ، لأنَّ مَا لَا ثَانِى لَهُ لَا يدْخُلُ فِى بَابِ الأعْدَادِ. أمَا تَرَى أنَّهُ كَفَرَ مَنْ قَالَ: ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ؟ وَ قَوْلُ الْقَائِلِ: هُوَ وَاحِدٌ مِنَ النَّاسِ، يرِيدُ بِهِ النَّوْعِ مِنَ الْجِنْسِ. فَهَذَا مَا لَا يجُوزُ عَلَيهِ، لأنَّهُ تَشْبِيهٌ، وَ جَلَّ رَبُّنَا عَن ذَلِكَ وَ تَعَالَى. وَ أمَّا الْوَجْهَانِ اللَّذَانِ يثْبُتَانِ فِيهِ: فَقَوْلُ الْقَائِلِ: هُوَ وَاحِدٌ لَيسَ لَهُ فِى الأشْياءِ شِبْهٌ، كَذَلِكَ رَبُّنَا. وَ قَوْلُ الْقَائِلِ: إنَّهُ عَزَّوَجَلَّ أحَدِى الْمَعْنَى، يعْنِى بِهِ أَنَّهُ لَا ينْقَسِمُ فِى وُجُودٍ وَ لَا عَقْلٍ وَ لَا وَهْمٍ. كَذَلِكَ رَبُّنَا عَزَّ وَجَلَّ. 🔸«سپس آن حضرت گفت: اى اعرابى، اين گفتارى كه گفته مى ‏شود: خداوند واحد است، چهار گونه است، دو قسم از آن بر خداوند عزّ و جلّ جايز نيست، و دو قسم از آن در خداوند ثابت است. امّا آن دو وجهى كه جايز نيست بر او گفته شود، يكى گفتار گوينده ‏اى است كه مى‏ گويد: واحد، و از آن اراده كرده است واحدى را كه در باب اعداد از آن بحث مى ‏شود. اين اطلاق بر خدا روا نيست، زيرا موجودى كه ثانى و دومى ندارد، در باب اعداد داخل نمى ‏شود. آيا نمى ‏نگرى كه آن كس كه گفت: ثالث ثلاثة (خداوند يكى از سه اصل است؛ أب و ابْن و رُوحُ القُدُس، و يا ذات و علم و حيات) كافر شده است؟ و همچنين گفتار گوينده‏ اى است كه در واحد مى ‏گويد: او يكى از مردم است، و مراد يك نوع از جنس مردم است‏ . اين هم بر خداوند جايز نيست چون تشبيه است، و پروردگار از اين تشبيه بزرگ و برتر و بالاتر است. و امّا دو وجهى كه بر خداوند ثابت است، يكى گفتار گوينده ‏اى است كه مى‏ گويد: او يكى است، در اشياء براى او شبيهى نيست. پروردگار ما اين طور است. و ديگرى گفتار گوينده ‏اى است كه مى ‏گويد: خداوند عزّ و جلّ أحدىّ المعنى است. يعنى انقسام وجودى خارجى، و انقسام عقلى، و انقسام وهمى پيدا نمى‏ كند. اين طور است پروردگار عز و جل» 📚امام شناسى ؛ ج‏12 ؛ ص367 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶9؛ تشبیه و تنزیه. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی27: «الکَیفیةُ جَهَةُ الصِّفَةِ وَ الإضافَةِ» (کیفیت داشتن و ویژگی های مادی از ناحیه صفت پذیری و احاطه علمی یا عینی حاصل می شود). 🟢حدیث اول: 🔸امام صادق علیه السلام : قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ كَيْفِيَّةٌ؟ قَالَ لَا؛ لِأَنَّ الْكَيْفِيَّةَ جِهَةُ الصِّفَةِ وَ الْإِحَاطَةِ وَ لَكِنْ لَا بُدَّ مِنَ الْخُرُوجِ مِنْ جِهَةِ التَّعْطِيلِ وَ التَّشْبِيهِ لِأَنَّ مَنْ نَفَاهُ أَنْكَرَهُ وَ رَفَعَ رُبُوبِيَّتَهُ وَ أَبْطَلَهُ وَ مَنْ شَبَّهَهُ بِغَيْرِهِ فَقَدْ أَثْبَتَهُ بِصِفَةِ الْمَخْلُوقِينَ الْمَصْنُوعِينَ الَّذِينَ لَا يَسْتَحِقُّونَ الرُّبُوبِيَّةَ وَ لَكِنْ لَا بُدَّ مِنْ إِثْبَاتِ ذَاتٍ بِلَا كَيْفِيَّةٍ لَا يَسْتَحِقُّهَا غَيْرُهُ وَ لَا يُشَارِكُ فِيهَا وَ لَا يُحَاطُ بِهَا وَ لَا يَعْلَمُهَا غَيْرُه‏. 🔹 مرد پرسشگر پرسید: آیا برای خدا کیفیتی هست؟ امام علیه السلام فرمودند: خیر؛زیرا کیفیت داشتن از ناحیه صفت داشتن و احاطه علمی یا عینی ناشی می‌شود لاکن می‌باید درباره خدا از قلمرو تعطیل و تشبیه خارج شد زیرا آنکه قائل به تعطیل باشد نفی خداوند می‌کند و او را انکار کرده است و ربوبیت او را باطل نموده است و آن کسی که او را به غیرش تشبیه کند پس او را همراه با صفات مخلوق و ویژگی‌های آفریده‌ها اثبات کرده است که چنین مخلوق‌ها و آفریدگانی سزاوار ربوبیت نیستند بلکه می‌بایست ذاتی بدون کیفیت را اثبات کرد که این ویژگی را کسی جز خداوند سزاوار آن نیست و هیچکس در این امر با او مشارکت ندارد و هیچگاه در احاطه چیزی واقع نمی‌شود و چنین ذاتی را جز خود خدا نمی‌شناسد. 📗التوحید، ص247 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠انّ الکِبرَ لَظُلمٌ عَظیم (آقا سیدجمال گلپایگانی) مى‏‌فرمود: يك روز هوا گرم بود، رفتم به وادى السّلام نجف أشرف براى فاتحه اهل قبور و ارواح مؤمنين. چون هوا بسيار گرم بود، رفتم در زير طاقى كه بر سر ديوار روى قبرى زده بودند نشستم. عمامه را برداشته و عبا را كنار زدم كه قدرى استراحت نموده و برگردم. در اين حال ديدم جماعتى از مردگان با لباسهاى پاره و مندرس و وضعى بسيار كثيف به سوى من آمدند و از من طلب شفاعت مي كردند؛ كه وضع ما بَد است، تو از خدا بخواه ما را عفو كند. من به ايشان پرخاش كردم و گفتم: هر چه در دنيا به شما گفتند گوش نكرديد و حالا كه كار از كار گذشته طلب عفو مى‏‌كنيد؟ برويد اى متكبّران! ايشان می‌فرمودند: اين مردگان شيوخى بودند از عرب كه در دنيا متكبّرانه زندگى مى‌‏نمودند، و قبورشان در اطراف همان قبرى بود كه من بر روى آن نشسته بودم. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۵. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir